Tabernas 17-05-2022, dinsdag

Er stonden vannacht een 15-tal campers, de Duitsers waren in de meerderheid, gevolgd door de Fransen , minder Spanjaarden, het weekend is voorbij. Het was wat lawaaiig vanmorgen vroeg  door vissers die naar het haventje reden. Omdat dat het tijdelijk iets minder warm zou zijn,  zijn we naar Tabernas gereden,  zo’n 70 km het binnenland in. Even was er een beetje een hachelijke situatie toen we een stukje van de A7 namen, er was een zonnepaneel van waarschijnlijk een camper gevallen en lag nu op de weg. Een auto van de Guardia Civil was kennelijk gewaarschuwd, stopte vrij plotseling, deed de zwaailichten aan en een file ontstond onmiddellijk, sommige auto’s konden nog net stoppen.

We zijn naar de woestijn, eigenlijk halfwoestijn van Tabernas gereden. 50 jaar geleden zijn we door dit gebied gereden op weg naar Marokko en zijn er daarna nooit meer geweest hoewel het toen indruk op ons maakte.Door erosie heb je hier mooie rotsvormen gekregen en het landschap is kennelijk geschikt voor het opnemen van westerns wat hier vroeger ook gebeurde, dat herinneren we ons van die tijd. We zijn hier naartoe gereden omdat het even iets minder warm zou zijn in het binnenland en omdat we in de verslagen van  een paar camperaars die we volgen (Ina en Marinus en André en Marjos) mooie dingen hadden gezien over dit gebied. We realiseren ons ook dat het hier een hoog kitschgehalte heeft en dat men teert op de oude roem van de westerns van weleer.

Foto's van de Tabernas woestijn

Toen we de afslag namen naar het dorp Tabernas, stond er al een cowboy te paard in een zijweggetje, we moesten meteen al hard lachen, de stemming zat er goed in. Zeker toen we stopten op een parking van ‘Oasys Mini Hollywood’  om wat foto’s van de omgeving te  maken en ook nog een groot bord met ‘Ford Bravo’ zagen kon de dag niet meer stuk.

We hebben door cliché’s heengekeken en hebben ons zonder schroom op een camperplaats in aanleg achter het western restaurant ‘Route 66’ geïnstalleerd. Het uiterlijk van het restaurant geheel in westernstijl, compleet met oude Amerikaanse auto  op het dak is een gewild foto object van passerende automobilisten. Het interieur is ook helemaal ‘Texas’ compleet met 3 Harley Davidsons.  Het is nogal een ambitieus project in ontwikkeling, het ziet er naar uit dat  het nog lang duurt voordat de cp gerealiseerd is, men geeft nu voorrang aan het bouwen van bungalowtjes . Maar we kunnen water pakken en de pot legen, we staan op een stukje grond bij olijfbomen tussen de kwinkelerende vogels en Everdien zag 3x de hop vliegen  en ik kon bijeneters fotograferen, de pret kan niet op vandaag.

Achter dit restaurant, Route 66,  staan we op een cp in wording

Hier zijn opname studio's te bezichtigen

De ingang van Mini Hollywood, hier worden shows gehouden,

Cp Route 66, nu nog €5,- , als het af is €15,-, met voorz.

Wel een kleine schaduw over het geheel, van het wandelen hier om het natuurschoon beter te kunnen aanschouwen zal niet veel terechtkomen: Everdien heeft aan 3 tenen blaren door het lopen op sneakers, door de hitte de voeten ws gezwollen en nu moet het met wat rust over gaan wat we gelezen hebben.  Dus hebben we de was gedaan, voor het eerst uitgebreid met de hand en niet met  een machine. Ook voor het eerst hebben we de luifel uit, soms mocht dat niet aan zee, we vonden het tot nu toe ook niet nodig. Maar nu met 30º zitten we niet in de zon maar in de schaduw te lezen. We willen hier morgen ook nog blijven, het wordt dan nog wat warmer maar daarna weer naar zee want het wordt hier boven de 35º. De hitte in Spanje heeft zelfs de Nederlandse krant gehaald:

Tabernas 18-05-2022, woensdag

Heerlijk rustig om te slapen hier en dan als je wakker wordt hoor je het geroep van de hop, een leuk plekje . Of dat zal blijven als de cp klaar is valt te bezien. Wij zijn nl op een stuk gaan staan waar nog  geen voorbereidende werkzaamheden zijn, een paar andere campers staan op kleine percelen die zijn aangelegd, te klein naar ons idee. We hoorden later dat die kleine percelen voor kleine campers zijn, dat het gedeelte waar wij staan slechts een van de veldjes is waar grotere campers kunnen staan en helemaal achteraan komt een veld voor Amerikaanse  campers met slide outs. In totaal moeten er 150 staanplaatsen komen en er worden ook bungalowtjes gebouwd, aan het eind van dit jaar moet het grote complex af zijn.

Er komen in dit gebied  toeristen speciaal voor western-shows die op een paar locaties gehouden worden.  Waar wij even stonden gisteren , op de parkeerplaats van  Mini Hollywood, kun je voor €35,- pp niet alleen van een buffet genieten maar kun je ook een show bijwonen over het ‘Wilde Westen’, zoals een bankoverval, een schietpartij tussen cowboys en de sheriff enz. Er zijn mensen die ervan houden ( wij houden bv ook niet van musicals), misschien diegenen die ook van line dancing houden, bij de ingang kochten nogal wat mensen waarvan de mannen een cowboyhoed hadden een kaartje. Met het kaartje kun je ook naar een kleine dierentuin en  een indianendorp. Kaartjes voor alleen de shows kosten €17,-

Er zijn nogal wat bijeneters hier, op zich al een reden om vrolijk te worden. Krijg je er een goed  voor de lens, zijn we helemaal blij.

Moorse Franjeteenhagedis, verkleuring staart is tijdelijk, probeert  zo een vrouwtje te imponeren ( info van Kees, bedankt)

Paronychia argentea, Nederlandse namen 'Ronde steppe Edelweiss' , ook wel 'Zilverplantje.'

Reichardia tingitana, ook wel Valse Distel genoemd.

Er valt in de halfwoestijn hier de minste regen van Spanje, wat heet, van heel Europa. Het kan hier ’s zomers bloedheet worden, wel 50º. Het is een prachtig gebied om te wandelen met kloven, afgesleten kale bergen, mooie rotsen door erosie, een wandeling van een uur of 2. Maar even niet voor ons vanwege de blaren van Everdien en de temperatuur is ook niet uitnodigend voor een wandeling. Je kunt ook te paard door de woestijn rijden, of met een 4x4, wij hebben daar geen gebruik van gemaakt. Wij hebben niet alleen lui zitten lezen maar ook wat vogels gefotografeerd, nog wat was gedaan en het rooster van het dakraampje in de wc schoongemaakt. Niet verkeerd, ondanks de temperatuur die ’s middags 32º bereikte, er stond wel een matige tot krachtige wind. Achter ons is een camper komen staan van een Nederlander die al geruime tijd in Duitsland woont omdat hij met een Duitse vrouw getrouwd is. Verder staan er nog 3 Franse campers waarvan er een een Amerikaanse camper met slide outs is. Hij is dan ook een vriend van de uitbater hier. Die overigens een Belg is, daar kwamen we vanavond achter toen bleek dat ze alleen maar Belgische bieren hadden, van de tap. Een Antwerps Bolleke smaakte prima omdat het om 20.00 uur nog 28º was.

Almería 19-05-2022, donderdag

De temperatuur was vannacht nog tot 18º gedaald, de komende nachten worden warm. We hadden een aardig ritje  gezien op de site van André en Marjos en dachten dat is wel  een mooie route om te rijden. We namen de afslag naar Alhambra de Almeria en reden naar het dorpje Gador. De weg werd hoe langer hoe smaller, we kregen een tegenligger en we konden met moeite elkaar passeren wat Everdien een verzuchting deed slaken: “ik vind dit  helemaal niet leuk!”  Toen er ook nog een wegomleiding was in Gador en we weer langs tegemoetkomend verkeer moesten kruipen, besloten we de toeristische route maar voor gezien te houden. Des temeer omdat om 10.00 de temperatuur al tot 30,5 gestegen was en het zweten niet alleen door de tamelijk hachelijke verkeerssituaties kwam, besloten we naar zee te gaan.

Het werd Almería waar we op een parking aan zee zijn gaan staan om te kijken of er nog een plekje was om vrij te staan bij andere campers die we daar al bij het strand zagen zagen staan. We vonden  al een paar aardige plekken vlak aan zee maar het was wel  een beetje vreemd dat er meerdere campers begonnen te vertrekken. We hadden wel politie van het strand zien rijden en we hebben aan een Duitser gevraagd of ze misschien weggestuurd werden. Dat klopte, er staan ook verbodsborden,  jammer, we blijven op de parking staan.

Het landschap onderweg naar Alhama de Almeria, een dorp wat we niet zouden bereiken.

Door de regen een zweem van groen kleurt de anders kale bergen.

Hier zie je duidelijk dat er nu van alles groeit, bijzonder in de halfwoestijn.

Het kerkje in Gador, het enige wat we daar gezien hebben door een wegomleiding.

Op het plekje op de parking staan we zo  dat er niemand naast ons kan staan, de parkeerplaats houdt op en we hebben toch nog aardig zeezicht vanuit de camper, niet verkeerd dus. En niet onbelangrijk met de verwachte hoge temperaturen van de komende dagen, de wind van zee waait ons rechtstreeks de zijdeur in. We hebben flink ingeslagen bij de Mercadona, we willen hier tot na het weekend blijven staan, dan zou de hittegolf voorbij moeten zijn. Gisteren werd het  37,2 º in Cordoba en de temperatuur stijgt nog steeds de komende dagen  door hete lucht uit Marokko.

Grappig is dat we aan de overkant van de baai Cabo de Gata zien liggen.

Parking bij Almería, N36.81468 W2,42494, alleen water

Wind 55km p.u , lekker buiten, 30º.

Vanmiddag alleen gaan wandelen omdat Everdien haar voeten nog wat rust gunt vanwege de blaren.  Er loopt hier een fiets/voetpad naar Almeria, het is een km of 6 voor je de stad bereikt. Ik heb een stuk gelopen tot aan het begin van het stadstrand van Almería. Toen ik terugkwam op de parking had de politie net een paar daklozen van het strand verwijderd die daar in oude caravans wonen. Ook zij zijn hier op de parking beland zodat het een bonte verzameling hier is van een  dure Carthago Chic C-line tot aftandse caravans. Er staan hier Duitsers, Spanjaarden en nog een andere Nederlandse camper, aardige mensen waar we even mee gepraat hebben. Fransen ontbreken hier (nog). Door de harde wind over zee is het hier 30º gebleven terwijl het op het vliegveld, 3 km landinwaarts 34º werd.

Vanavond kwamen nog 2 mannen , die een wandeling maakten,  een praatje maken. En zoals we al vaker gemerkt hebben, als je 2 woorden Spaans praat, dan is het einde zoek. Ze ratelen maar door in het Spaans, we verstaan nog niet de helft maar het was wel leuk.

Almeria 20-05-2022, vrijdag

Nou dat was me het nachtje wel,  een tropennacht wordt er dan in Nederland gezegd. Om 6.30 uur was het 28º, niet in de camper daar nog iets hoger, maar de buitentemperatuur. We hebben daardoor niet zo goed geslapen, Everdien zelfs slecht.  Daarom ben ik vanmorgen alleen  met de fiets op verkenning uit geweest, via een uitstekend fietspad ,die ook over de mooie boulevard loopt, o.a. naar de haven van Almeria gefietst.  Niet te lang want de temperatuur liep al weer aardig op, het was om 13.00 uur al 34º in de stad.

Wat hebben we dan een geluk met het plekje waar we hier staan, het ligt op een soort landtong tussen 2 baaien in. Aan de ene kant is de baai waaraan het strand van de stad ligt met verderop de haven van Almeria. En de wind waait over de baai waar we op uit kijken en waar we de plaatsen zien liggen waar we gewandeld hebben en ook gestaan op de Cabo de Gata. ’s Avonds zien we de vuurtoren waar we maandag nog naar toe gereden zijn.

Deze imposante stalen constructie, industrieel erfgoed , is de 'Cable Ingles". Het is een  19e eeuws laadstation voor ijzererts en kolen toen de mijnen van Almería nog erts leverden aan de Engelsen.

Ondulacíon, een beeld ter herinnering aan de Mediterrane spelen in 2005.

Bloemen van de Jacaranda boom die je op de andere foto achter het beeld ziet staan.

Een netelsoort?

Er worden nog steeds mondkapjes in een supermarkt gedragen door zeker 3/4 van de klanten. Maar vanmorgen zagen we een man op een mountainbike hier voorbij fietsen met een mondkapje  en even later een wandelaar ook met een kapje. Wat overdreven vonden we tot dat we even later in de krant lazen dat de Spaanse weerdienst had gewaarschuwd dat er met de massa hete lucht die uit de Sahara over het Iberisch schiereiland stroomt ook weer Saharastof meekomt. Er wordt daarom geadviseerd om bij buitensporten  het liefst een FFP2 masker te dragen. ‘In de Saharawolk zitten kleine deeltjes, die de lucht rood kleuren, de ogen irriteren en kleine sporen van verontreinigende stoffen uit Afrika met zich meedragen. Bij inademing van dit stof in suspensie kan  er een ontstekingsreactie in het bovenste deel van de luchtwegen het gevolg zijn. Hiervan denken wetenschappers dat dit de eerste stap kan zijn naar de  ontwikkeling van hart- en vaatziekten en luchtwegaandoeningen’, aldus een artikel in de krant.  De Saharastof zou vandaag of morgen hier moeten zijn maar zal niet neerslaan omdat er geen regen wordt verwacht. Het Saharazand zou Nederland ook weer kunnen bereiken.

Er stond vanmiddag een harde wind over zee, kracht 6, en omdat het zeewater 20º is , was het bij ons 29º , terwijl het meetstation op het vliegveld hier 3km vandaan landinwaarts om 14.00 uur 36º aangaf.

Almeria 21-05-2022, zaterdag

We houden van mooi weer, daarom gaan we meestal naar Mediterrane landen. Maar we blijven uit Spanje/Portugal weg in juli/aug., we moeten wel buiten kunnen zitten. We klagen ook niet als het warm is, maar nu wel over de te warme nachten. De nachttemperatuur ( buiten) was zelfs nog een graadje hoger dan afgelopen nacht, nu 29º. Wederom slecht geslapen, daar word je niet zo vrolijk van. Toch kunnen we overdag ’s middags gewoon in de zon zitten lezen, dit door de harde zeewind, dat maakt het overdag aangenaam. Gelukkig maar want een luifel kunnen we niet uit hebben met die wind.

Dat er iets bijzonders is met het weer blijkt wel als je een blik in de Spaanse kranten werpt: ‘de klimaatcrisis pakt ons de lente af’, de ‘ de Afrikaanse oven,’ 42º in Jaen’, deze koppen tonen aan dat we te maken hebben met een bijzondere situatie die het andere nieuws even verdringt. En dat terwijl Spanjaarden, i.t.t. Nederlanders het niet zo vaak over het weer hebben cq klagen. Het is nu wel duidelijk dat het in 20 jaar niet zo warm is geweest in mei. De huidige situatie wordt veroorzaakt door een storm boven Marokko. Maar er is vastgesteld dat door de klimaatverandering de zomer in Spanje een maand eerder begint dan in de jaren 80. Volgens de Spaanse weerdienst worden Spanje en Portugal steeds meer een verlengstuk van Afrika wat het weer betreft. “De gemiddelde stijging wereldwijd ligt rond de 1,1 graden, maar in Afrika klimt die eerder naar de 2 graden. Bovendien moet je er rekening mee houden dat de stijging boven land groter is dan boven de zee. Hoe warmer het in het Noorden van Afrika is, hoe meer we zullen lijden in Spanje wanneer de poorten zich openen.” Bedoelt wordt ws wanneer de luchtcirculatie op gang komt.

Er groeit hier een invasieve plant  met kleine bloempjes. Zygophyllum fabago  , geen Nederlandse naam bekend.

Het strand bij Almería

Rechts ligt de haven, daar komen ws die kleine bootjes van een zeilschool vandaan.

De wachtrij voor de chirunguito waar we wilden gaan eten schrikte ons af. Gelukkig een aardig alternatief gevonden.

We wilden met de bus naar de stad maar omdat er een temperatuur van 37º werd verwacht, zijn we naar de boulevard gelopen, althans het strand van Almería, de boulevard is nog 2x zo ver. Ik had daar gisteren  een aardige Chiringuito gezien, wellicht leuk om  een hapje te eten op het strand. Toen we daar om een uur of half 3 kwamen, stond er een rij te wachten tot er een tafeltje vrij zou komen. Je kunt niet zeggen dat ik geen fijne neus heb voor een gewilde tent, maar wachten, echt niet. We zijn  naar de  straat gegaan die parallel aan het strand loopt en zijn bij een restaurantje gaan eten waar nog een tafel vrij was. Blij dat we dat gedaan hebben, heerlijk gegeten en heel goedkoop ook  nog. Voor heerlijke tapas die wat verfijnder waren dan je voor die prijs mocht verwachten,   2 bier en 2 witte wijn betaalden we €17,80.

Het valt hier nog wel mee met de drukte met campers dit weekend, er staan er een stuk of 15. Het heeft ws te maken dat je hier niet fijn kunt zwemmen, er is hier een kiezelstrand itt. tot het strand voor de stad waar mooi zand ligt. Het was onveranderd warm,  iets minder wind, morgen moet de ergste hitte voorbij zijn.

Almeria 22-05-2022, zondag

Vannacht heerlijk geslapen omdat de temperaturen daalden tot 22º, de hittegolf lijkt voorbij. Gisterenavond laat kwamen er toch nog verscheidene campers de parking oprijden, de politie ontruimt zo’n 2x per dag het strand. Ws gaan we morgen toch een stukje het binnenland in, het is daar nog wel warmer dan aan de zee , maar we willen even weg van de kust.

Weer hebben we overwogen om naar het centrum van Almería te gaan, toch maar niet gegaan. Wat heeft de doorslag gegeven? Het feit dat er toch niet zoveel bezienswaardigheden in Almería zijn. Hoewel Almería toch een oude stad is, de naam is afgeleid van het Moorse   Al-Mari’yah ( de uitkijktoren), zijn er toch niet veel bezienswaardigheden. Dat komt omdat door een grote aardbeving in 1522 een groot deel van de ooit zo machtige havenstad verwoestte. Het Alcabaza ( Met zijn 1430 meter ommuurde omtrek is het de op een na grootste moslimconstructie van Spanje), met zijn tuinen en het Plaza Vieja schijnen de moeite waard te zijn. Maar we doen nog kalm aan hoewel het goed gaat met de blaren van Everdien.  Wij hebben gekozen voor een wandeling naar het tapasrestaurant ,omdat het gisteren zo goed bevallen was wilden we wel voor een herhaling, we hadden nog lang niet alle tapas gegeten. Even een teleurstelling, helaas alle tafels gereserveerd. Ook in een nabij gelegen restaurant geen plaats vrij. Op zoek naar iets anders kwamen we weer langs het tapasrestaurant waar net een tafeltje vrij kwam, geluk dus, even later stonden er weer mensen te wachten. En we hebben andere tapas geprobeerd, ook prima. Vonden we gisteren een soort loempia gevuld met geitenkaas en een sausje van paprika het lekkerst, dit keer een tartaar van avocado met gerookte zalm. Iets duurder dan gisteren maar voor €12,- p.p. ( met fooi) kun je nog eens vaker buiten de deur eten.

Een Gestreept Marmerwitje

Een Vlekdaguil

Middaggoud

Zilte Schijnspurrie.

Over aardbevingen gesproken: het rommelt in de Alboran zee voor de kust van Marokko en de Spaanse exclave Melilla. Afgelopen vrijdag hebben er circa 30 aardschokken plaatsgevonden waarvan de zwaarste een kracht had van 5,3 op de schaal van Richter. Met name deze laatste kon in de provincie Málaga en aan de Costa del Sol rond 14.35 uur vrijdagmiddag 20 mei gevoeld worden. Het zijn dus eigelijk zeebevingen die daar wel vaker voorkomen en omdat het dicht bij Marokko gebeurt, worden daar de schokken het meest gevoeld.

We kunnen maar aan een kant buren krijgen, we hebben al Hongaren gehad die ws hier in de kassen werken. Nu staat er 2 dagen een erg aardige Duitse jongen van een jaar of 25 die zijn best doet om Spaans te leren, hij heeft een Spaanse vriendin die hier al een tijdje staat en 2 campers verder woont.

Het was aangenaam weer vandaag, wat sluierbewolking , de wind was afgenomen en waaide nu pal uit zee en het werd 25º.

Berja 23-05-2022, maandag

Er was gisterenavond in Almeria een optreden van Jethro Tull,  de legendarische  progressieve rockband  die vooral in de jaren 70 furore maakte. Het bekendste lid was Ian Anderson die vooral dwarsfluit speelt. Omdat Everdien in de jaren 70 en 80 ook dwarsfluit heeft gespeeld was het natuurlijk leuk om daar heen te gaan. Echter het concert begon om 10.00 uur, duurt tot ergens midden in de nacht en hoe kom je terug? We zijn er te oud voor hebben we maar geconcludeerd.

Via een mooie weg zijn we de bergen ingereden naar Berja, een tussenstop op weg naar de Alpajurras. We zijn al wat bergen van de Campo de Dalias overgestoken en staan nu in het stadje Berja, 13.000 inwoners. De streek hier heeft een rijke geschiedenis. Als vroege bewoners waren hier al de Iberiërs en de Feniciërs en ook later de Romeinen, van de laatste zijn resten van villa’s hier in de buurt gevonden. En Berja is ooit na de verovering door de Arabieren een Moorse vesting geweest. Er hebben hier hevige veldslagen plaatsgevonden tussen Moren en Christenen.  Een aardbeving in 1805 heeft veel verwoest zodat er voornamelijk nog gebouwen uit de periode daarna te vinden zijn. Daaronder enkele herenhuizen want in 1850 begon men weer loodmijnen te ontginnen die ooit door de Romeinen al geëxploiteerd werden. Rijke mijnbezitters hebben hier in de 19e eeuw deze huizen laten bouwen, er staan er nog enkele van in het centrum.

Het mooie plein de Plaza de Porticada met 37 arcaden.

Herenhuizen uit de 19e eeuw.

Kleinbloemig kaaskruid.

Berja, N36.83859 W2.94728Parking speciaal voor campers, zonder voorz.

Mooi gelegen in het centrum is de Plaza Porticada, het Plein met de Arcaden. Dit is het enige nog complete, wel gerestaureerde,  plein met arcaden in de hele provincie Almería. Er staan huizen met 2 verdiepingen  en er zijn 37 arcaden , de vloer bestaat o.a. uit zwart marmer. Er zijn enkele tapas restaurantjes en bars, een leuk plein. Er staan, ook op de Plaza Porticada ,verschillende fonteinen in Berja, je kunt de ‘fonteinen route’ lopen, de Ruta de Fuentes. Misschien dat we dat morgen gaan doen want we blijven hier nog wel een dag.

De camperplaats hier heeft geen voorzieningen, er is geen schaduw , maar we hebben de luifel uitgehad. We staan met de zijkant met uitzicht op een parkje, rondom ons zijn bergen, we staan aan de voet de de Sierra de Campo. Het was een stralende dag en het werd 29º. We hebben nog lang buiten gezeten tot de zon achter de bergen verdween, toen zijn we naar binnen gegaan. Aandachtig het Spaanse gezegde: ‘Als de zon gaat verdwijnen, zullen de muggen gaan verschijnen.’

Berja 24-05-2022, dinsdag

Er loopt hier een weg langs de cp maar daar  is ’s nachts weinig verkeer dus we hebben goed geslapen. Ook de temperatuur was goed, net onder de 20º

Vanmorgen zijn we het stadje weer in geweest, na wat te hebben rondgeslenterd besloten niet de Ruta de Fuentes te lopen, de fonteinen die we zagen waren niet erg bijzonder op een enkele na. Maar er staan er wel 30 , die fonteinen hadden niet alleen een functie in de drinkwatervoorziening voor mens en dier, het was in vroeger eeuwen ook een sociale ontmoetingsplaats. We zijn naar de bibliotheek gelopen die gevestigd is in het reusachtig grote huis ‘Molino del Perrillo’, de molen van het hondje. Het huis heeft zijn naam te danken aan een fontein die er ooit stond die de afbeelding van een hondje had, de fontein is in 1927 verdwenen. . Gebouwd in 1863 geldt dit huis als een schoolvoorbeeld van de herenhuizen die de bourgeoisie uit Berja liet bouwen, de eigenaar van dit huis was een mijneigenaar en zakenman.  Er stond een watermolen in deze straat, Calle del Agua, aangedreven door het water dat via een irrigatiekabaal door de straat stroomde.  De watermolen is blijven bestaan en is geïntegreerd in het huis. We kregen een rondleiding door het huis met zijn vele verdiepingen waarin nog meubilair en gebruiksvoorwerpen stonden die origineel in het huis aanwezig waren, veel in Art Deco steil. De vriendelijke gids sprak alleen maar Spaans maar het was ons allemaal wel duidelijk wat hij vertelde. Er waren veel verdiepingen, veel kamers, veel met tegels op de vloer. Ten slotte kwamen we op het dakterras vanwaar we niet alleen over het stadje uitkeken maar ook nog een besneeuwde top van de Sierra Nevada zagen.

Een olielamp een een van de kamers van het grote huis Molino del Perrillo.

De grootte van het huis Molino del Perrillo is moeilijk te zien door de smalle straatjes

De oude watermolen op de benedenverdieping in het huis.

Emaille serveerschalen.

Een van de slaapkamers

Veel kamers hebben betegelde vloeren.

Vanaf het dakterras een besneeuwde top van de Sierra Nevada.

Vervolgens zijn we naar de  Iglesia de Annunciation geweest, die had  een aardig interieur maar het was niet zo oud, dit door de verwoestende aardbeving uit 1804. De kerk die hiervoor stond op deze plek was weer gebouwd op een moskee, wat vaak gebeurd is in Spanje en zeker in Andalusië. De kerk is herbouwd in neoclassicistische stijl en was klaar in 1879. Naast de kerk staat het gemeentehuis waar we even mochten kijken in de raadszaal , het pronkstuk van de gemeente. Evenals het gemeentehuis uit de 19e eeuw, wij konden er niet warm van worden, hoewel het wel een  indrukwekkende zaal  zal zijn. We kregen daar als herinnering aan ons bezoek een foeilelijk beeldje, de ‘Berja, fontein van leven’ waarvoor we hartelijk bedankten en zeiden dat het in de camper mooi zou staan. Ook kregen we ieder nog een speldje met het gemeentewapen, erg aardig allemaal. We hebben het idee dat er ,in deze tijd van het jaar althans, niet veel toeristen in Berja komen, we zijn ook de enige camper hier op het grote veld tot een half uur geleden er nog een Frans busje bij kwam..

Iglesia de Annunciation

Paar foto's van het interieur van de kerk.

De strijd tussen Moren en Christenen heeft een belangrijke rol gespeeld in Berja.  Lang stuk  geschiedenis kort: de Moren is de naam voor de islamitische bevolking van het middeleeuwse Spanje. Deze “Moros”, zoals ze zichzelf noemden, waren afkomstig van Arabische en Berberse stammen en vielen in het jaar 711 vanuit Marokko Spanje binnen. Ze regeerden meer dan 750 jaar het land.

In de 15e eeuw heroverden Katholieke vorsten geleidelijk aan Spanje en werden de moren gedwongen zich tot het christelijk geloof te bekeren, deze ‘bekeerlingen ‘werden Moriscos genoemd. Deze Moriscos bleven zich verzetten en kwamen meerdere malen in opstand. Een groot gedeelte van diegenen die zich bleven verzetten ,  trok zich terug in La(s) Alpujarra(s), waarover later  meer als we er ws morgen verder naar toe zullen rijden.

Het prachtig plein Plaza de Porticada van de andere kant gezien met op de achtergrond nog een groot herenhuis uit de 19e eeuw.

Het gemeentehuis van Berja met een façade uit de 19e eeuw.

De raadszaal, niet bepaald onze smaak, dat hoeft ook niet.

Het beeldje dat we ter herinnering kregen  van de gemeente Berja is te koop bij opbod......

Er vonden regelmatig veldslagen plaats tussen Christenen en Moriscos in de Alpujarra, zo ook in Berja. Daar werden Moriscos in een val gelokt in de nauwe straten en tijdens de gevechten die toen ontstonden sneuvelden ruim 2.000 Moriscos en slechts 20 aan de kant van de christelijke troepen. In wat  bekend staat als ‘De slag van Berja’, in ieder geval in de regio. De veldslag vond plaats op Plaza de Constition waaraan ook de kerk en het gemeentehuis staan.

De temperatuur was weer iets lager dan gisteren, met 26º was het wel een prachtig zonnige dag.

Een van de 30 fonteinen die er in Berja zijn.

Een straatje in Berja

Een van de huizen uit de 19e eeuw.

Fondón 25-05-2022, woensdag

Wellicht ten overvloede, omdat ik gisteren nogal badinerend over het presentje die we kregen schreef, maar we hebben alle lof voor de vriendelijke ontvangst zowel in het huis Molino de Perrillo als in het gemeentehuis, bij deze dan.

We zijn verder de Las Alpujarras ingereden , we wilden naar een cp in Ugijar maar we ontdekten via P4N dat die niet bereikbaar was omdat er wegwerkzaamheden waren. We hebben eerst in een klein dorpje gekeken, Alcolea, die iets van de weg af lag. Via een smalle zeer bochtige weg, waar we net een tegemoetkomende personenauto konden laten passeren even in het aardige witte dorpje gekeken. Vervolgens kwamen we op een betere want bredere weg terecht en zijn we naar een wijnboer gereden waar we nu op de parking staan, het is bij het dorpje Fondón. Een erg mooie omgeving hier met heel  veel verschillende bloemensoorten  en een paar leuke dorpjes.

We hebben een kijkje genomen in het dorp Alcolea, de olijvencultuur speelt hier een grote rol, hier de traditionele manier van oogsten.

We zijn verder de Alpujarras in gereden en zagen af en toe de witte toppen van de Sierra Nevada. Later kwamen er wolken rondom de toppen en waren ze niet meer te zien.

De kerk van het dorpje Alcolea die we via een afslag bezocht hebben, een bochtig weggetje. Het is de Iglesia San Sebastian uit de 17e eeuw.

Links een van de smalle straatjes in het dorpje.

De invloed van de Moorse cultuur is in de Alpujarras nog steeds te herkennen in de landbouw ( irrigatiekanalen), architectuur, tapijtweverijen en de plaatsnamen herinneren nog aan hun Moorse oorsprong, bv de plaatsnamen die met al beginnen, zoals Alcola waar we vanmorgen waren. Maar ook bv Almócita, Albolody , Alicun, Alhama de Almería.

Wbt architectuur zie je in dorpen nog vaak een kubus-achtige stijl die doet denken aan de Berberse architectuur die we kennen van Marokko. Tegen de berghellingen van de Alpujarras liggen wel 50 dorpen die ooit bewoond werden door de Moorse bewoners van  Al Andalus, de Moorse benaming voor Andalusië.  De meeste zijn van die kenmerkende witte dorpjes die je op meer plaatsen in Andalusië ziet.

We staan nu vlakbij het dorp Fondón, het ligt in een klein dal.

2 dorpen bij elkaar, Fuente Victoria en erachter ligt Laujar de Andarax, ook vlakbij de cp.

Zichtbaar vanaf de cp het gehucht Benecid

De omgeving is hier schitterend

Je bent niet bij een Bodega geweest als je geen producten hebt geproefd. Aan het eind van de middag kregen we een proeverij van de 4 verschillende soorten wijn die hier gemaakt worden. We proefden witte wijn, rosé, Vino Joven ( jonge rode  wijn) en een Crianza, ook rood. We hebben enige flessen aangeschaft, omdat die iets duurder waren ook een Bib, 5 liter rosé die dan weer aanmerkelijk goedkoper is dan dezelfde wijn in een  fles. En een streekkaasje (geitenkaas) van een pond maakt het  een vrij dure overnachting, ware het niet dat we wijn en kaas sowieso wel kopen. Trouwens we kregen vanmorgen al een hartelijke ontvangst, voordat ik dat vergeet te vermelden.

We zitten op 900 m hoogte, de temperatuur was 20º en er dreven af en toe wat wolken van de Sierra Nevada  over.

Erg veel bloemen bloeien hier,  deze soort,  de Phlomis Purpera, staat hier overal. ( lipbloemenfamilie)

Een muurhagedis

Lepidospartum squamatum, Ndedrlandse naam heidebrem

cp Bodega Fuente Victoria, N36.97696 W2.87847. Wc's aanwezig, tevens water.

Padules 26-05-2022, donderdag

Na een koude nacht, het was maar 9º vanmorgen, warmde het weer snel op en zijn we vertrokken. Het was maar 12 km naar Padules, een prachtig dorpje, waar we nu staan. Een goede, wel weer bochtige, weg door een mooi landschap, bracht ons naar dit dorpje met 400 inwoners. Even rondgewandeld, bij het gemeentehuis gevraagd of er ook een toeristen bureautje was, die was er niet echter wel een informatie punt. Daar was het een rommeltje omdat de man die doorgaans kennelijk de informatie aan toeristen verstrekt, een tentoonstelling aan het inrichten was. Allerlei materialen lagen er verzameld en overal verspreid, dat was van de veldslag in  1570 die hier op 14 en 15 mei  gevierd was. Toen werden de de Moros verslagen door de Christianos.  Dat hebben we dan gemist, het dorp is er niet minder mooi om. De vriendelijke man legde ons uit wat er voor voorzieningen en bijzonderheden  er waren in het dorp en gaf ons wandelroutes mee. We hebben in ieder geval het dorp verkend en zijn nog naar een oude wasplaats gewandeld die iets buiten het dorp ligt en nog steeds gebruikt schijnt te worden. Je kunt naar de waterval in het riviertje de Rio Andarax lopen  maar dat is een hele steile afdaling, voor ons niet geschikt. Wel willen we morgen afdalen in de vallei die hier bij het dorp ligt.

Het mooie dorpje Padules waar we nu staan

Onderweg naar Padules, foto's door het voorraam, weerspiegeling dashboard.

Even wachten voor we over de brug kunnen

Het gemeentehuis van Padules

Het kerkje Santa Maria la Mayor (16e eeuw)

Een straatje in Padules

We staan op een veldje aan de rand van het dorp, met een mooi uitzicht op de bergen en aan de andere kant op het dorpje. Er is hier een fontein, er kan dus wat gewassen worden, verder geen voorzieningen. Naast ons staat een Belgische jonge vrouw die alleen reist, ze gaat weer terug naar België omdat het geld op is en ze weer aan het werk moet. Ze wide ook graag een keer naar Marokko, we hebben wat info gegeven. In de middag kwam een andere Belgische, haar vriendin die ook alleen reist , ze hebben elkaar in Spanje ontmoet. Zij had al terug in België willen zijn maar ze heeft een Spaanse jongeman ontmoet en is verliefd geworden. Toch prachtig die jonge meiden die avontuurlijk rondreizen in hun eentje.

De paarse pracht van een Jacaranda die in de lente en herfst bloeit.

Begin van de vallei die verderop dieper wordt.

Links een grauwe vliegenvanger.

Gedoogplaats Padules, N36.99974 W2.77475, water uit fontein.

Er staan nu overal Jacarandas in bloei, ze bloeien 2x , in de lente en in de herfst. In het Nederlands heten ze Palissanderbomen. Ze zijn prachtig als ze bloeien maar ze zorgen ook voor ergernis. De bloemen plakken namelijk enorm, in het verleden toen we daar nog niet op bedacht waren hebben we  hele voetzolen vol mee de camper ingenomen. We lazen een artikeltje in ‘Spanje Vandaag’ dat het niet de bloemen zijn die plakken, maar de luizen die op de bloemen zitten. De gemeentelijke plantsoenendiensten hebben deze Jacarandas massaal aangeplant en ze zijn verantwoordelijk voor het verwijderen van de afgevallen bloemen. Nu zijn ze toch gek op bladblazers in Spanje  maar dat is niet voldoende. De stoepen moeten ook schoongespoten worden om ze van de plakkerige substantie te ontdoen. De luizen worden ook bestreden maar men wil  minder chemische bestrijdingsmiddelen inzetten maar biologische, lieveheersbeestjes en wespen. Lieveheersbeestjes schijnen zo’n 200 luizen per dag te eten. We lopen voorlopig nog maar even om deze prachtige bloeiende bomen heen.

We zitten iets lager nu dan gisteren, 750m , het was veel zonniger dan gisteren en het werd 25º bij een matige wind.

Padules 27-05-2022, vrijdag

Er was gisteren nog een Duitse camper bijgekomen, zodat we met ons vieren op dit rustige plekje stonden. Gisterenavond was er nog geen terrasje open om 19.30 uur, de 2 restaurants die ’s middags wel geopend waren tussen 12 en 16.30 uur, zouden later open gaan. Vanmorgen zijn we gaan wandelen het dal in. Een mooie wandeling waarbij  je niet alleen langs enorm veel bloemen komt maar ook langs tuinen met vruchtbomen en groenten. Nu werden de tuinen niet bewerkt, daar was het inmiddels te warm voor maar gisteren aan het begin van de avond wel. We zijn niet helemaal tot op de bodem van het dal gelopen, dat was te ver, we moesten ook nog weer naar boven en de temperatuur was inmiddels ook al aardig opgelopen. Wel een erg mooie wandeling doordat je de bergen telkens vanuit een anders perspectief zag en kleur door het zonlicht.

De omgeving van Padules toen we vanmorgen gingen wandelen.

Het dal waar we een stuk naar zijn afgedaald.

De bloem van de Kappertjesplant.

Een Dwergdikkopje

Door het dorp, waarvan de muren van veel huizen nog vol hangen met foto’s  van het feest van de Moros y Christianos, zijn we naar de plaatselijke bodega gelopen. 2 alleraardigste vrouwen, moeder en dochter , die geen verstand van wijn hadden lieten ons wijn proeven. Het wachten was op de kenner, de zoon, 10 min. , we hadden zelfs een rondleiding gehad door het bedrijfje, maar nog geen zoon. De witte wijn was vies, de rode die op vat gerijpt had was lekker en met een bescheiden aankoop verlieten we de bodega. Niet nadat moeder ons nog met trots het terras achter het bedrijf had getoond, in het weekend is het restaurant open, vandaag nog niet.

De Bodega  in Padules waar we een rondleiding hebben gehad in dit kleine bedrijf.

Overal in Padules hangen foto's van inwoners die figureerden tijdens de veldslag tussen de Moros en Christianos, 2 weken geleden.

Muurschildering van Christiano bij het  voetbalveld

Een muurschildering met de tekst: de vrouwen van Padules bestrijden het Covid virus

In juli 2021 keurde in Spanje de Raad van Ministers de wet ‘Sólo sí es sí’ (Alleen ja is ja) goed tegen seksueel geweld. Conform deze wet moet er uitdrukkelijk toestemming worden gegeven voor seksuele handelingen. Zo niet, dan is de dader strafbaar. Minister Montero van Gelijkheid riep vorige week op tot steun van de Spaanse regering om deze wet zo snel mogelijk in te voeren om de rechten van alle vrouwen te waarborgen.

Een uitgebloeide bloem, geen idee welke dit is.

Viltig Brandkruid

Een Roodkopklauwier op een hoogspanningsmast.

Een van de 2 restaurants in Padules

Nu zijn er de afgelopen week  4 groepsverkrachtingen geweest door jongeren in Spanje. Hierdoor is veel woede ontstaan onder de bevolking, een groot deel van de vrouwen was al boos over geweld tegen vrouwen in allerlei vormen en situaties, ook thuis . Wellicht hebben de verkrachtingen ertoe bijgedragen dat het parlement gisteren een wet heeft  aangenomen die seks strafbaar stelt als er niet expliciet mee wordt ingestemd. Alleen de parlementsleden van de conservatieve Partido Popular en de ultrarechtse Vox stemden tegen. In de nieuwe wet worden alle vormen van seksueel misbruik en aanranding gezien als verkrachting, de maximale gevangenisstraf is 25 jaar. Volgens minister Montero is het een belangrijke stap in de verandering van de seksuele cultuur in Spanje. “De feministische beweging is geschiedenis aan het schrijven.”

Het weer was vandaag wolkenloos, niet veel wind en 28º.

Berja 28-05-2022

En zo staan we weer op dezelfde plek als waar we 4 dagen geleden van vertrokken zijn, in Berja. Het wordt te heet in de Alpujarra dus wilden we naar zee. Maar het is weekend, vrije plekjes zijn schaars , dus staan we voor 1 dag hier in Berja, als tussenstop. Niet dat het morgen minder druk zal zijn aan zee maar we willen naar een plekje in Adra, 18km hier vandaan en dat is vlakbij 2 strandbars. We schatten in dat er nogal wat feestlawaai zal zijn en dat dat op zaterdag langer zal duren dan op zondag. Wel een gokje maar dat zien we morgen wel, het kan ook zo druk zijn dat we iets anders moeten zoeken. We wilden ook naar Berja om boodschappen te doen bij de Mercadona, er zijn hier een paar restaurantjes, vanavond maar eens kijken. Bovendien staan we hier op een rustige plaats vlakbij het centrum.

Afscheid van de Alpujarra.

Spaanse brem in de berm en de Sierra Nevada op de achtergrond

Rotsroos

Rechts Gele Zonneroosjes

We zijn blij dat de wandeling naar het dal en de klim weer terug goed gegaan is gisteren. Zoals misschien bekend had  Everdien  blaren aan een paar tenen gekregen in het weekend in Cabo de Gata.

Een week later in Almeria zijn we een paar keer naar de boulevard gelopen, oa om te eten. Daarna kreeg ze last van een oude blessure, pijn aan haar knie die wel vaker pijn doet na de tibia plateaufractuur opgelopen bij een val in Marokko. Maar nu was de pijn zo vervelend dat ze moeite had om te lopen.  Waarschijnlijk is  ze anders gaan lopen om de pijn aan de blaren te ontzien en is dat de reden van haar kniepijn. Gelukkig zakte dat wat af de afgelopen dagen en na de wandeling van gisteren kunnen we wel zeggen dat we weer als vanouds  kunnen wandelen, dwz geen al te lange afstanden, we blijven zo onze beperkingen houden.

De pols is ook nog niet genezen na de breuk in december. Zeker als we lopen en als het heet is, zwelt de pols en is pijnlijk. Mede daarom heeft ze nog niet gefietst. Ook dat gaan we wel proberen, ze heeft een brace bij zich voor om de pols. Kortom, de zon schijnt. Het was bijna 32º dus we gaan morgen naar zee waar het frisser is..

Vanavond gaan we nog ergens wat eten, we zijn niet aan de kust dus we gaan niet te vroeg, anders is er nog niets te krijgen is onze ervaring in het binnenland.