Gythio (Aghios Konstantinos Dimitrios), 12-05-2017, vrijdag

We staan nu bij Gythio aan het strand , dit plekje is bekend om het scheepswrak wat hier tegen de kust aan ligt. Naast ons staan Belgen die vlakbij ons stonden in Karathona Beach, zie gaan morgen de Mani in. Hadden we eergisteren de kortste route gereden, vandaag met 180km de langste.

vrij staan,  Aghios Konstantinos Dimitrios, N36.789603 E22.581710

De weg was niet al te slecht, de route mooi, voor een deel langs besneeuwde bergtoppen. En we hebben ruim 40km tolweg genomen dat kostte €4,90 en het was het stuk waar je het meest door de bergen zouden moeten rijden. We wilden een beetje bijtijds bij Mistras aankomen, het zou 30º worden.

We waren ongeveer half 12 bij Mystras en er was een erg kleine parkeerplaats , met passen en meten konden we de camper kwijt. We konden  weer half geld betalen nadat we daarnaar gevraagd hadden, het stond nl niet aangegeven, €6,- p.p.

Mystras is een laat Byzantijnse stad uit de 13e eeuw waarvan een aantal kloosters in de zgn. benedenstad goed bewaard zijn gebleven en gedeeltelijk ook gerestaureerd zijn.

We zijn onze bezichtiging begonnen in de Mitropolis kathedraal (1309) waar een klein museum bij is die niet zo interessant is .

Mooier zijn de fresco’s in de basiliek, o.a. die van ‘het laatste oordeel’.

Via trappen kom je bij het hoger gelegen Evangelisteria, een 14e eeuwse grafkerk waarvan de fresco’s niet bewaard zijn gebleven.

Daarachter staat het kloostercomplex Vrontochion waar in het centrale deel daarvan een kerk met 5 koepels staat, de ‘Wegwijzende Madonna’.

Ook hier zijn weer fraaie fresco’s te zien, sommige van soldatenheiligen.

Een flink stuk klimmen via trappetjes en dan kom je bij het klapstuk van Mystras, het Pantanassa klooster.

het Pantanassa klooster en de foto's hieronder van het interieur

Dit klooster wordt nog steeds bewoond en heeft de mooiste fresco’s van heel Mystras met natuurlijk bijbelse taferelen uitgebeeld zoals ‘ de opwekking van Lazarus’ en ‘de afdaling naar de hel’.

Als je na een tijdje dan het klooster verlaat wordt je door een non (waarom zijn nonnen toch altijd zo lelijk?) uitgenodigd om borduurwerk met Byzantijnse motieven te kopen, deze huisvlijt is echter niet aan ons besteed.

Een heel stuk verder, v.n.l. afdalend via trappen en een hobbelkeienpad, ligt het Peribleptos klooster dat gedeeltelijk in een rots is gebouwd.

De fresco’s hierbinnen dateren uit ongeveer 1350, o.a. ‘de Ongelovige Thomas’ en er is een erg fraaie koepel met fresco’s.

Het was toen nog een flinke afdaling naar de uitgang, onderweg zie je overal prachtige bloemen en vlinders o.a. de koninginnenpage.

links de koepel in het Mitropolis klooster  en op de rechter foto de koepel uit het Peribleptos klooster

Met het toegangskaartje kun je ook naar de bovenstad, waar wat restanten van kastelen staan en waar ook het ‘Despotenpaleis’ is. Echter Everdien was moe geworden, niet alleen van dat stijgen en dalen, maar meer nog van het voortdurend opletten met al die keien en trappen hoe ze haar voeten neer moest zetten en toch ook wel de angst om niet te vallen na die fatale val in Marokko vorig jaar. Bovendien was het ‘Despotenpaleis’ wegens restauratie niet toegankelijk en was het inderdaad 30º geworden bij weinig wind.

Daarom besloten we door te rijden naar Gythio om daar nog een deel van de middag te luieren en te overnachten.

We zijn vandaag van Karathona Beach (H) via de kloosters van Mystras (I) naar Gythio(J) gereden

Boza 13-05-2017, zaterdag

Vannacht wakker gelegen van een vogel, beter gezegd door een vogel en wel de dwergooruil. Deze vogel, die zo groot als een merel is en ’s nachts op insecten jaagt, maakt een fluitend geluid om de paar seconden en klinkt als een sonar. En als die in een boom vlak naast de camper zit dan klinkt dat luid in de nacht.

We zijn vanmorgen eerst in Skala naar de Lidl gereden om boodschappen te doen. Onduidelijk wat camperaars met de Lidl hebben, we hadden nauwelijks een camper gezien vandaag en hier stonden er een paar, wij ook dus. Het zal er wel mee te maken hebben dat je er eigenlijk alles kunt krijgen ,  het redelijk geprijsd is en dat ze een goed netwerk van winkels hebben hier in Griekenland. We hebben flink ingeslagen omdat we in Boza, waar we nu staan, niets te krijgen is en we er een paar dagen willen blijven.

mooi plekje in Boza N36.704702 E22.82051

Het is een terrein aan zee met tamarisken bij een restaurantje.

Boza, een beetje een magische klank onder camperforumleden omdat er nogal eens positief over geschreven wordt. En de plek wordt vermeld in Facile en Route (Ned. Uitgave) en bij de Duitse WOMO. Er staan hier dan ook 3 Nederlandse , 5 Duitse campers en 1 Zweedse en die behoort aan Julian en Stina die we ‘kennen’ van het camperforum en die we graag een keer wilden ontmoeten, vorig jaar kwam het er niet van door de knie fractuur van Everdien.

Vanmiddag een drankje gedronken op het strand en we zijn daarna gaan eten in het restaurantje. Het eten was best lekker en het zwom gelukkig niet in de olijfolie. Maar het was vooral gezellig met z’n 4’ren , we zaten w.b.t. maatschappelijke visie behoorlijk op één lijn en er viel wat te lachen ook.

En ook nog eens prima weer vandaag, 28 º met een stevig windje dus prima uit te houden.

Het was vandaag ongeveer 50 km rijden van Gythio (G) naar Boza(H)

Boza 14-05-2017, zondag.

Hier vlakbij loopt een pad een eindje boven de zee langs, je wandelt er tussen de olijfboom- en vijgenboomgaarden door die over het algemeen goed onderhouden zijn. Af en toe kijk je mooi over zee uit en zie je ook ‘ons strandje’. We zijn doorgelopen tot vlakbij een resort en zijn toen afgedaald naar een kleine, tamelijk schilderachtige , baai.

'ons strandje' achter de rij bomen iets boven het midden van de foto staan wij ( niet zichtbaar op de foto)

Omdat het zondag was en ook nog mooi weer met 30º waren er vanmiddag wat locals die kwamen zwemmen. Ook het terras van het restaurant was goed bezet.

Omdat we hier gebruik kunnen maken van het water en de cassette kunnen legen in een beerput bij het restaurantje vonden het wel een beetje een verplichting om gisteren te eten in het restaurant. Er staan hier nu 10 campers en lang niet iedereen doet dat, je staat hier per slot van rekening voor niets en het blijft bijzonder dat het kan zo gratis.

we weten niet hoe deze vlinders heten , de vlinder op de rechterfoto is een microvlinder

Aan het eind van de middag hebben we een apero gedronken bij Julian en Stina waarbij het weer gezellig was, meningen en ervaringen uitgewisseld met leuke mensen, alsof je ze al jaren kent, je hebt soms van die prettige ontmoetingen met mensen waar het meteen mee klikt.

Ter verhoging van de feestvreugde bleek er een Duitse camper op 2 meter afstand van onze voorbumper te zijn gaan staan. We hebben het maar zo gelaten, Julian en Stina gaan morgen richting het noorden, wij gaan op hun plekje staan, dus geen vervelende woordenwisseling met de buren.

Boza 15-05-2017, maandag

Julian en Stina zijn vanmorgen vertrokken nadat we nog koffie hadden gedronken. Ze hebben wat voor ons achter gelaten, nl een mooi plekje waar we zijn gaan staan. Iets beschutter want er wordt de komende dagen veel wind verwacht maar toch met een mooi uitzicht over de zee, de Golf van Lakonikos ,genoemd naar de streek Lakonia , zo heet het gedeelte van de Peloponnesus waar we nu zitten.

ons nieuwe plekje en achter ons staan meer campers zoals op de rechterfoto te zien is.

We kijken uit op de middelste vinger van de Pelopponnesus, de Mani en we zien bergtoppen die nog iets besneeuwd zijn.De golf is hier ongeveer 20km breed.  Naar de Mani gaan we volgende week verwachten we nu.

de Mani  vanaf onze camper gezien

Er zijn niet veel vogels hier maar in de tamarisken zitten wel af en toe putter te kwinkeleren. Aangezien putters een van onze lievelingsvogels zijn, toch maar weer een foto (zoals ieder jaar wel weer) van deze energiek zingende vogeltjes.

putter boven in de tamarisk bij de camper, daarom van onderaf gefotografeerd

Van de weersverwachting klopte niet veel vandaag. Het was warmer dan voorspeld werd met 31º en ook was er veel meer wind, zo’n 40km per uur. Daarom was het ook op deze warmste dag tot nu toe van onze reis goed uit te houden met lezen in de zon, wel af en toe een frisse duik in de zee.

Boza 16-05-2017, dinsdag

Gisterenavond merkten we dat de waterpomp het niet meer deed. We hebben ons toen nog wel gered met 5 liter waterflessen maar vanmorgen moest Everdien, de technicus van ons tweeën ,toch aan de slag. Klemmetjes en aansluitingen schoongekrabd, ze zagen er wel goed uit en vervolgens contactspray er op , nada. We hebben gelukkig een reserve waterpomp bij ons, noodzakelijk gebleken door eerdere ervaringen. Everdien heeft de waterpomp verwisseld en ontdekte toen oxidatie in het dobbelsteentje , we hadden weer water uit de kraan. Helaas , de vreugde bleek van korte duur, toen we terug kwamen van een ‘sinaasappelwandeling’ met een zware rugzak, shit, weer geen water. Everdien heeft ontdekt dat de zekering kapot was, de oude waterpomp eraan gezet, de nieuwe was misschien te zwaar. Nu deed de oude het niet, zwaardere zekering erin op een beroerde plaats onder de bestuurdersstoel, nieuwe pomp er nogmaals in en nu weer water, voorzichtige blijdschap.

we zagen een grote roofvogel, naar schatting  bijna 1m, was wel  ver weg. Misschien een Eleonora's valk maar kan ook een boomvalk zijn

Er stonden hier Nederlanders die vorige week beroofd zijn in Griekenland. Via een zijraam is een kind naar binnen gekropen en heeft wat nep geld en een E-Reader mee gegrist , meer niet omdat ze (volwassenenstonden nog buiten de camper) werden gestoord door een attente buurtbewoonster. Volgens de politie is er een bende Roma’s actief in het gebied tussen Amaliada en Kalamata, bijna de hele westkust van de Peloponnesus , Julian en Stina hadden de laatste tijd zeker 10 mensen gesproken waarbij er een inbraak of een poging tot was geweest. Het kan in ieder land gebeuren, ook hier dus. Ons is het in al die jaren dat we camperen gelukkig bij 2x een poging tot inbraak gebleven, beide keren in Spanje, de eerste keer ruim 35 jaar geleden en de laatste keer ongeveer 6 jaar geleden.

Toch wel ergerlijk is het dat 2 Duitsers, die hier een paar dagen gestaan hebben zonder bij het restaurant eten, uitgebreid met de waterslang van het restaurant, die alleen nog in het weekend geopend is, de campers gingen afspuiten, wat een brutaliteit.

naast ons is een sloot, daar stond deze kleine zilverreiger te vissen vanmiddag

Het is vandaag over het algemeen bewolkt weer geweest en er vielen vanmorgen een paar druppels regen, de eerste in een paar weken maar de grond werd niet eens nat en in de namiddag begon het iets meer te regenen, de eerste regen in ruim 3 weken en maar 23º. Ik kijk op 3 sites voor de weersverwachting geen van deze had dit weer voorspeld net als gisteren hadden ze het alledrie mis.

Boza 17-05-2017, woensdag

We staan nu nog maar met 3 campers in Boza, 2 Duitse en wij.

Boza, ook wel Bozas of Mpozas, Griekse plaatsnamen worden meestal verschillend geschreven.

We kennen wat letters van het Griekse alfabet maar je hebt bij plaatsnamen gelukkig ook nog de Latijnse schrijfwijze op de borden staan, behalve soms op het platteland en dan heb je ook nog dat het in het Oudgrieks en het Nieuwgrieks geschreven staat, Nieuwgrieks is het huidige Grieks.

Trouwens de Latijnse schrijfwijze van steden levert ook geen eenduidigheid op. Wij schrijven Nafplio in ons verslag en Boza, we hebben een Griekse wegenkaart van de Peloponnesus en houden daarom die schrijfwijze aan, als een soort Groene Boekje. Maar je ziet ook Nafplion en Nauplio staan, ook wel Náfplio en bij andere Griekse plaatsnamen heb je hetzelfde.  En dan heb je ook nog 2 of meerder plaatsnamen met dezlfde naam in verschillende regio's.Soms wel eens verwarrend bij het invoeren van een plaatsnaam in de TomTom of bij het zoeken van de weersverwachting, problematisch is het echter niet.

Gouden tor, die zie je veel hier. Deze zit op een artisjok

Het weer zit nog in een dip, er is een weeralarm van kracht , code geel voor zware onweersbuien tussen vanavond en morgenmiddag. Een bewolkte dag vandaag met een schamele 20º, we hebben binnen gezeten voor de 2e dag, op de ochtendwandeling na natuurlijk. En dat terwijl het in Nederland plaatselijk 30º is geworden. Maar vrijdag schijnt de zon weer en gaat ook de temperatuur omhoog. We blijven morgen ook nog hier, met dit gematigde weer is het hier goed uit te houden.

een goede schutkleur, de bloemkoolsprinkhaan                                        gestreepte hagedis

vrij staan  bij het vissershaventje in Plytra N36.6875 E22.8392  waterkraantje op de pier.

Van de voorspelde regen- en onweersbuien is gelukkig niets terechtgekomen, er vielen vanmiddag alleen lichte buitjes bij 19º. Morgen moet de zon weer schijnen, nu hebben we binnen zitten lezen, is toch minder leuk dan wanneer je in de zon zit.

Hoewel we toch 3 dagen bijna geen zon hebben gehad zijn de accu’s toch volgeladen. We gebruiken ’s avonds stroom, de tv staat aan van 20.00 uur tot middernacht en de laptop hangt ook de hele avond aan de omvormer evenals de iPhone, anders hebben we geen internet want de telefoon is de hotspot. Vanmorgen waren de accu’s nog 95% vol, de zon heeft even geschenen tot half 10 voordat het bewolkt werd en dat was voldoende om de accu’s vol te laden. Met 300 watt aan zonnepanelen en 2x 95Ah AGM accu’ s, hebben we geen generator nodig, de laatste keer dat we aan de paal stonden was in Korinthos op de cp, nu een maand geleden.

Plytra 19-05-2017,vrijdag

Wat we vaak doen als we ergens vrij gaan staan bij of in een dorp en we staan alleen zoals nu het geval is, is de ‘kennismaking met de buren’. Zo zijn we gisteren meteen naar het supermarktje gegaan, wat boodschappen gehaald en hebben daar een praatje gemaakt, de eigenaar spreekt Engels. Of het geen probleem is om hier te staan, helemaal niet en hij wees ons nog op een andere plek verderop maar we vinden het leuker om hier bij het haventje te staan.

En we zijn gisterenavond een ouzo in het café op 50m afstand gaan drinken, een beetje een oubollig café waar een aantal oudere mannen zaten te kaarten . En aan een tafeltje bij de tv 3 dames op leeftijd waarvan 1 de eigenaresse bleek en dan krijg je al snel vragen in de trant waar komen jullie vandaan. Al snel bleek dat een van de dames vloeiend Engels sprak, geen wonder , ze had 22 jaar als verpleegkundige in Canada gewerkt toen ze jong was. We zijn gezien en maken voor even een beetje deel uit van de dorpsgemeenschap.

Op de tv waren debatten in Griekse parlement, het blijkt dat de door de regering voorgestelde bezuinigingen (opgedrongen door de EU en het IMF, zie ons verslag 04-05-j.l. ) door het parlement zijn goedgekeurd, alleen de oppositiepartij Nea Dimokratia (christen-democratisch en gematigd conservatief) en de neo fascistische Gouden Dageraad stemden tegen. De debatten op de tv verstonden we natuurlijk geen bal van maar lazen dat vandaag in de krant.

Wat we wel konden zien was de demonstratie van 12.000 mensen met paraplu’s in de stromende regen en de keiharde confrontatie tussen anarchisten en de politie. De eersten vuurden! brandbommen af op de politie die dat beantwoordde met traangasgranaten.

In het haventje liggen maar een paar vissersboten, waarvan 2 iets grotere tot 30m, de bemanning bestaat voor een deel uit Egyptenaren. Ze konden vandaag niet uitvaren vanwege de te hoge golven. Tenminste dat begrepen we uit de paar woorden Engels die 2 van hen spraken die, voor ons onbekende, vruchtjes uit een boom op een terras plukten. Morgen weer varen zeiden ze maar aan het eind van de middag voer de boot toch uit.

Tijdens het wandelen vanochtend zagen we nog restanten van de haven van het antieke Asopos, weinig meer dan verspreidde brokstukken in het water. Het huidige Asopos ligt een stuk landinwaarts, zo’n 15km denken we.

Het weer was weer helemaal zonnig vandaag, met 22º nog wel wat gematigde temperaturen maar met niet te veel wind erg aangenaam.

dolkwesp

Plytra 20-05-2017, zaterdag

De bezuinigingen waarmee het Griekse parlement donderdag heeft ingestemd treffen vooral diegenen die het al zo moeilijk hebben. Als de Griekse reders ook maar een greintje verantwoordelijkheid zouden tonen voor de Griekse economie dan zouden ze door de belasting die ze dan moeten betalen het land uit het financiële slop kunnen trekken.

Griekse scheepsmagnaten zijn puissant rijk, ze bezitten wereldwijd 31% van de tankervloot en 22% van het overige vrachtvervoer per schip, ze bezitten ongeveer 5000 schepen.

De steenrijke reders wonen bijna allemaal in het buitenland, hun schepen varen niet onder Griekse maar internationale vlag daarom dragen ze geen steentje bij aan de Griekse schatkist. En de reders die wel in Griekenland wonen hoeven geen belasting te betalen dankzij een artikel in de grondwet die is ingevoerd onder het kolonelsbewind. Dit artikel in de grondwet is onder latere regeringen gewoon blijven staan. Toen in 2013 , we waren toen in Griekenland, een wetsvoorstel in stemming werd gebracht om de reders belasting te betalen, werd n.b. door de neo fascistische Gouden Dageraad tegengestemd. Maar dat is omdat deze anti establishment partij vriendschappelijke banden onderhoudt met Griekse reders.

Paradijvogelstruik

Toen we vanmorgen wandelden kwamen we Nederlanders tegen die met hun camper bij een taverne stonden waar ze mochten staan als ze daar gingen eten. Er stonden daar ook nog 3 Duitse campers. Er werd wel verwacht dat iedere dag dat je daar stond ook weer in het restaurant ging eten. Aan het eind van de middag kwamen de Nederlanders daarom hier in de haven staan.

Om een uur of 4 stak er plotseling een stormachtige wind op, niet voorspeld. Het waaide zo hard dat we op een gegeven moment naar binnen zijn gegaan, je werd uit je stoel geblazen en het water spatte over de kade. Het was nog wel 24º, jammer om binnen te zitten maar om nat te worden is ook niet prettig. We hebben zelfs de camper moeten verplaatsen omdat die nat en zout werd, de andere Nederlanders zijn vertrokken.

verschillende kleuren bougainvilles

Boza 21-05-2017, zondag

Vanmorgen zijn we weer naar Boza gereden, we willen hier weer 2 dagen gaan staan omdat er veel wind zal zijn. De Nederlanders met de caravan en het busje die hier vorig weekend ook waren , staan hier weer. Het blijkt dat ze een huisje bij Sparti in de bergen hebben en in het weekend altijd ergens aan zee gaan staan.

gele luzernevlinder

Nog even wat over de belastingen al was het maar om te weerleggen wat nog steeds op rechtse sites wordt beweerd: wij sturen maar geld naar Griekenland en ze betalen niet eens belasting.

Griekenland heeft altijd een erg lage belastingmoraal gehad, m.a.w. het betaling van belasting is iets wat de Grieken altijd zoveel mogelijk hebben proberen te ontduiken. Maar onder druk van de EU heeft Griekenland hoe langer hoe meer zijn belastingstelsel hervormd en per 01-02-2017 moeten de Grieken al hun bezittingen opgeven aan de belastingdienst, dus al hun roerende en onroerende goederen inclusief contant geld. Het is nog wel een probleem hoe men de aangiftes denkt te gaan controleren.

Maar het was ook te gek, lange tijd is het zo geweest dat op papier niemand meer dan €12.000 verdiende, wat  de belastingvrije voet was, wat voor een goede baan men ook had als  bv notaris, advocaat of accountant. Maar ze hadden wel een groot huis met zwembad, een grote auto en een jacht. In 2013 toen we in Griekenland waren hebben we al eens geschreven dat in een rijk stadsdeel van Athene 324 huizenbezitters aan de fiscus hadden opgegeven een zwembad te bezitten. Op Google Earth was te zien dat dat bij ruim 17.000 huizen het geval was.

Nu is de belastingvrije voet €5681,- geworden , de belastingtarieven zijn omhoog gegaan en er kwam een luxe belasting op dure auto’s. Wel hebben rijke Grieken hun jachten in het buitenland geregistreerd staan om de belasting te ontduiken , de rijken ontspringen nog wel de dans

Langzamerhand krijgt Griekenland zijn zaakjes op orde, in 2016 was er een niet verwacht begrotingsoverschot van 3,9%. Je ziet wel de gevolgen dat (rijke) mensen plotseling gewoon belasting moeten betalen in de vorm van niet afgebouwde huizen waar al een tijd niet meer aan gebouwd wordt, wachtend op betere tijden totdat er weer wat geld is als de belastingschuld is afgebouwd.

en toen was het geld (voorlopig) op

Het weer is niet echt stabiel, er stond weer veel wind vandaag, zeker 60km per uur en toen er in de loop van de middag bewolking kwam hebben we zelfs even binnen gezeten want de temperatuur zakte van 23 naar 21º.

Vanavond zijn we weer gaan eten in de taverne hier. Het was niet druk, Duitse buren die al meerdere malen in Griekenland waren geweest, waren de enige gasten naast ons. Het kan verbeelding zijn, het kan zijn omdat er omdat het niet druk was er meer aandacht aan het eten kon worden besteed, het kan ook zo maar zijn dat we gewend raken aan het Griekse eten , maar hoe dan ook, we hebben lekker gegeten.

Boza 22-05-2017, maandag

Vanmorgen zagen we tijdens een wandeling over een pad tussen de olijfboomgaarden door een vogel op een draad zitten. Hij was wat ver weg om te kunnen welke soort het was, omdat hij een tamelijk lange staart had dachten we aan een klapekster. We hebben wat foto’s genomen en thuis zagen we dat het een roodkopklauwier was, het is wel dezelfde familie als de klapekster.

roodkopklauwier met tor in de snavel

Er staan nu 4 campers in Boza en naast ons zijn vanmorgen de Engelsen komen staan die we al 2x eerder in Griekenland hebben ontmoet toen ze nog met hun vrienden waren die naar Kreta zijn gegaan. Zij hebben vannacht in Plytra gestaan waar wij gisterenochtend vertrokken zijn.

Nu het Griekse parlement vorige week heeft ingestemd met bezuinigingen van 4,9 miljard euro, wordt er vandaag in Brussel vergaderd over verdere hulpverlening aan Griekenland. Athene heeft in juli geld nodig om een deel van de vorige leningen te kunnen aflossen(!). Griekenland is al vanaf 2010 afhankelijk van leningen van de EU en het IMF, het gaat hierbij om het gigantische bedrag van bijna 260 miljard euro en de leningen hebben een looptijd tot 2058.

knoppen en bloem van granaatappel ( met bij in de bloem)

Het weer is nog steeds niet om naar huis te schrijven (dan moeten we dat ook eigenlijk niet doen), nog niet echt lekker. Hoewel, eigenlijk het grootste deel van de dag wel, toen was er een aflandige matige wind. Echter om 4 uur begon de wind plotseling uit zee te waaien en nam toe tot krachtig en zakte de temperatuur 4º waardoor het zo fris werd dat we weer binnen zijn gaan zitten.

Monemvasia 23-05-2017, dinsdag

Het was maar 36 km van de westkant van de 1ste vinger van de Peloponnesus (voor ons de 1ste dan) naar de oostkant , naar Monemvasia. We staan hier bij de kleine haven op een parking met een mooi uitzicht op de ‘Griekse rots van Gibraltar’ en over de zee. De rots is verbonden met een strekdam en een brug met het vaste land, een aardbeving heeft de verbinding ooit verbroken in 375 en tot de bouw van de brug in de 6e eeuw bleef het een eiland.

parking in de haven van Monemvasia N36.68608 E23.03935

In w.s. 583 is op de rots het oude Monemvasia gesticht en de stad heeft een lange bloeitijd gehad in de Byzantijnse periode en telde op zijn hoogtepunt in de 15e eeuw maar liefst 50.000 inwoners. Het had een strategische ligging op de kust van de Peloponnesus en het is na de val van Byzantium o.a. in Venetiaanse handen geweest.

Monemvasia bestaat uit een bovenstad, hoog boven op de rots en deze is onbewoond. We zijn daar niet geweest omdat het een hele klim is over een met keien geplaveid pad wat tamelijk glad is en dat zou te inspannend voor Everdien zijn geweest om daar omhoog te klauteren.

We zijn daarom in de geheel ommuurde benedenstad gebleven die gerestaureerd is, en nog bewoond wordt, de bovenstad is grotendeels verwoest. Er zijn smalle straatjes in de benedenstad met ateliers, winkeltjes met toeristische meuk en veel restaurantjes, ’s zomers moet je hier niet zijn maar er zijn natuurlijk mensen die de drukte gezellig vinden. Er staan nog mooie Venetiaanse huizen, sommige zijn verbouwd tot hotel.

We vonden het plein Plátia Dzámi, centraal gelegen, een mooi punt. Er liggen wat monumenten aan o.a de middeleeuwse kerk Christos Elkoménos (geen bijzonder interieur) met daarbij een losstaande klokkentoren en een kerk (956) die door de Turken tot moskee is verbouwd en nu dienst doet als museumpje. Je hebt in sommige straatjes een aardig doorkijkje naar de zee.

We hebben nog wat rondgewandeld en zijn toen naar de haven terug gewandeld via de strekdam en werden al opgewacht door onze buurman die het beste als een grenzeloze ouwehoer getypeerd kan worden. Hij schiet je te pas en te onpas aan met zijn prietpraat, je komt maar moeilijk van hem af en daarna hoor je hem voortdurend tegen zijn vrouw praten. En dat nadat we naast de rustige Engelsen hebben gestaan maar er zijn ergere dingen.

We hebben nog wat door het nieuwe gedeelte van Monemvasia gewandeld, er zijn wat aardige winkeltjes en leuke terrasjes.

En er stond vandaag nauwelijks wind wat zo bijzonder is dat dat ook wel eens vermeld mag worden. Daardoor voelde het veel warmer aan dan de 25,5º die de thermometer aanwees.

We zijn vandaag van Boza(H) naar Monemvasia(I) gereden, 36 km.

Gisterenavond is er nog geen beslissing gevallen over een nieuwe lening voor Griekenland. Het IMF vindt dat het volgens eigen regels niet mag deelnemen aan de nieuwe lening omdat de Griekse schuldenlast te groot is en eist daarom heldere afspraken over schuldenverlichting.  Premier Tsipras zei  dat Griekenland aan zijn deel van de afspraken heeft voldaan en dat hij verwacht dat de schuldeisers zullen instemmen met schuldverlichting. Voor Nederland en Duitsland is IMF-deelname echter een voorwaarde voor uitgifte van nieuwe leningen aan Athene.

Zolang er nog geen akkoord is over de schuldenverlichting komt er geen nieuwe lening en wordt er in juni verder gepraat. Het lijkt erop dat Griekenland zo verder onder druk wordt gezet want ze heeft de nieuwe lening nodig om in juli ongeveer 7 miljard aan eerdere leningen te kunnen aflossen.

Kamares 24-05-2017,woensdag

We lezen natuurlijk kranten op internet maar toen we gisterenavond het journaal zagen over de aanslag in Manchester dringt het pas goed tot je door lijkt het wel.

Wat moet je daar over zeggen, alleen je afschuw en walging over deze barbaarse daad uitspreken. Zo laf om onschuldige kinderen en tieners te vermoorden, vreselijk.

Vanmorgen vroeg lag er een 4-master voor de kust voor onze neus. Met rubberbootjes werden ongeveer 50 oudere Amerikanen aan wal gebracht om Monemvasia te bezichtigen. Ze maken een cruise door het Middellandse Zee gebied en de reisleider en een echtpaar kwamen een praatje maken. De reisleider woonde met zijn vrouw in Spanje en ze wilden met een camper door Europa reizen. Ze vroegen naar ervaringen met het vrij staan met de camper en ook het andere echtpaar had een camper.

een fraaie 4-master voor de kust

We zijn vandaag naar Gythio gereden. Eerst hebben we nog LPG getankt, we weten niet hoe op Mani de verkrijgbaarheid hiervan is. We hebben 1 LPG-fles bij ons en we verbruiken ongeveer 1 liter per dag om te koken en de koelkast draait op gas. We hebben bij het benzinestation de watervoorraad ook weer aangevuld.

Gythio wordt ook wel de toegangspoort tot Mani genoemd. Er zijn geen historische dingen bewaard gebleven maar er staan wel 19e eeuwse huizen op de kade die het stadje een mooi aanzien geven. Dus dachten we een aardig plekje gevonden te hebben op een schiereilandje te bereiken via een 3 meter brede strekdam waar ook nog lantarenpalen langs de kant stonden. “Hoe kun je daar nou inrijden”, zei Everdien , “jij zei niets”, waarop zei antwoordde:” ik was door de angst met stomheid geslagen”. Het was een mooi plekje bij een kerkje met uitzicht op niet het mooiste gedeelte van de kade, maar toch. Toen we naar de stad wilden wandelen bekroop ons alle twee het gevoel dat het niet verstandig was de camper onbeheerd op dit stille plekje te laten staan dus zijn we via het smalle weggetje weer weggereden.

vrij staan Kamares N36.679071 E22.522401, water bij kerk in Argeranos, 3km.

Het was 20km verder de Mani in en nadat we de doorgaande weg hadden verlaten moesten we via een smal weggetje, zigzaggend om de olijfbomen te ontwijken die over de weg groeiden, naar de plek waar we nu staan. Een prachtige baai met een mooi kiezelstrand van ongeveer 1km waar we richting Gythio kijken over de Golf van Lakonia.

Omdat we hier een eindje van de bewoonde wereld staan is de inernetontvangst wisselend, maar vrij goed over het algemeen. We willen hier een paar dagen blijven en daarom hebben we vanmorgen boodschappen bij de Lidl in Skala gedaan.

Er staat hier 1,5 km vandaan een ‘beachbar’ zoals de eigenaresse het verwoordde, daar hebben we aan het begin van de avond een koud biertje gedronken, deels om onze kop te laten zien, daar staan we, deels omdat het dorstig weer was.

Eerst was het met zuidenwind 27,5º, daarna met zeewind 23º en aan het begin van de avond weer 25º met aflandige wind uit het westen , we staan aan de oostkant van de Mani. In het Taïyetosgebergte, waar nog wat sneeuw ligt, ontstonden onweersbuien waar we af en toe een wolk van mee kregen maar slechts 2 spetters en de zon scheen weer.

vandaag van Monemvasia(I) via Gythio(G) naar Kamares(J) gereden, 83 km

Kamares 25-05-2017, donderdag

We zitten in de middelste vinger van de Peloponnesus, de Mani. Mani wordt door een kloof verdeeld in Mani Binnen en Mani Buiten. De scheiding loopt grofweg via de lijn Gythio- Aeropolis, ten zuiden hiervan is de Mani Binnen ,die wordt ook wel de Diepe Mani genoemd en wij zijn nu aan de oostzijde , de zonnige kant die veel droger is. Hier zijn er nog wel bossen op de heuvels en zie je nog wat groen op de bergen, verder zuidwaarts groeien alleen nog wat cactussen.

Vanmorgen kwam de bakker om 9.30 uur, wij waren de enige potentiële klant maar helaas voor hem, wij waren al voorzien. Hij vertelde dat hij eens in de 2 dagen hier komt.

Al eerder kwamen vlakbij de camper 2 stiertjes en een pink, van een nabijgelegen boerderij hier uit de zee drinken. Dit tot onze verbazing, het kwam ons tegennatuurlijk over. Maar misschien krijgen ze zo bepaalde mineralen binnen, in de wei zie je ook wel een liksteen voor koeien en paarden, dat is ook een blok zout. Er zijn hier trouwens ook 2 moerasachtige gebiedjes met brak water.

een koninginnenpage  fladdert bij een wilde  venkelstruik

We hebben vanmorgen een koninginnenpage gezien bij een venkelplant waar hij omheen fladderde. Venkel is een waardplant, deze vlinders eten hiervan. Zo'n 20 jaar geleden hadden we ook venkel in de tuin en daar hadden we rupsen van de koninginnenpage in. 1 Rups hebben we laten verpoppen en overwinteren thuis in een glazen pot en de volgende lente weer weg laten fladderen nadat hij ontpopt was.

Toen we aan het eind van de ochtend van de wandeling terugkwamen liep hier een Duits echtpaar over het strand. Ze vertelden dat in hun personenauto was ingebroken toen ze aan het zwemmen waren. Het was in Vathi, hier vlakbij in een andere baai, naast een camping. Een aantal waardevolle spullen zijn ze kwijt zoals telefoon en laptop en de politie had inmiddels een rugzak teruggevonden die van hun was. Die vertelde ook dat er een golf van inbraken was en dat de daders een bende Roma’s zijn. ( zie ook dit verslag van 16-05-2017) We hebben besloten dat als we alleen staan, zoals nu overdag, we niet de camper onbeheerd achter laten. Dan maar even niet wandelen. Aan het eind van de middag kwam hier evenals gisteren , een Grieks camperbusje een stukje verder staan, ’s nachts staan we niet alleen.

Kamares 26-05-2017, vrijdag

Vanmorgen begon met een onweersbui, die zich al vroeg met gerommel in de bergen aankondigde. Tegen de tijd dat hij hier kwam, ongeveer 8.30 uur was hij al grotendeels in kracht afgenomen en was het met een half uur weer droog.

achter ons de al wat kaler wordende bergen

Het haalde zelfs het 8 uur journaal gisteren, de aanslag met een bombrief op de Griekse oud premier Papademos. Hij ligt nu gewond in het ziekenhuis evenals zijn chauffeur en bodyguard. De oud premier was verantwoordelijk als interim-premier op het hoogtepunt van de crisis en moest ingrijpende maatregelen nemen om een bankroet van Griekenland te voorkomen. Dat was tussen nov. 2011 en mei 2012 en daarvoor was hij 8 jaar lang vicevoorzitter van de Europese Centrale Bank. Gezien deze status is hij waarschijnlijk slachtoffer geworden van de anarchistische groepering ‘Samenzwering van Cellen van Vuur’ die het vaker voorzien heeft op degenen die ze verantwoordelijk houden voor de armoede die een deel van de Grieken heeft getroffen. Ze hebben in maart 10 bombrieven verstuurd waarvan er 8 in Griekenland werden onderschept , 1 ervan was bedoeld voor Eurogroep voorzitter Dijsselbloem,  een andere aan Pierre Moscovici, de Europees Commissaris voor Economische en Monetaire Zaken en er waren brieven verzonden naar  het Duitse ministerie van Financiën. Een week eerder was een vrouw lichtgewond geraakt toen een bombrief ontplofte gericht aan het IMF. In 2010 stuurde de Samenzwering van de Cellen van Vuur een reeks bompakketten naar buitenlandse ambassades in Griekenland en het kantoor van bondskanselier Merkel in Berlijn.

Radicale jongens en meisjes dus die passen in het politieke spectrum van Griekenland waar je links en rechts extremere varianten hebt dan in de meeste andere Europese landen.

Je hebt hier nog een communistische partij in het parlement met 15 zetels (5,47%) en de neofascistische Gouden Dageraad heeft maar liefst 17 zetels, over die partij later meer.

ralreiger, de sierveren in de nek zijn achter de boomtak verborgen.

In het moerasgebied achter ons vloog vanmorgen verschrikt een witte vogel op, we dachten aan een kleine zilverreiger. Toen hij neerstreek in een tamarisk bleek het echter een ralreiger te zijn, die er wit uitziet als hij vliegt.

Na aanvankelijke bewolking heeft toch een groot deel van de dag de zon geschenen en werd het ongeveer 24º, eenzelfde temperatuur als gisteren. Wel stak er , ook net als gisteren, weer een krachtige wind op met windvlagen tot wel 70km p.u., de wind heeft er wel zin in dit jaar.

Vanmiddag hebben we zowaar buren gekregen, eerst een Duitse camper die een eindje verder weg staat en wat dichterbij kwam er een pick-up met opzet-unit en daarna nog een Landrover met een daktentje, beide Grieken, het weekend is begonnen.

Kotronas 27-05-2017, zaterdag

Het was een mooie kustweg van maar 16 km naar Kotronas. Een bochtige weg , af en toe wat hoger boven de zee en dan weer afdalend. Op een gegeven moment zie je Kotronas liggen met de pier waar we zouden gaan staan en daal je af via een smalle weg wat toch de doorgaande weg is waar ook vrachtwagens over moeten, weliswaar zonder aanhanger.

Kotronas

De omgeving is hier erg mooi de rotsige bergen lopen steil in zee af en je kijkt vanaf de pier helemaal naar het zuiden van de Mani. Rondom het dorp Kotronas staan nog wat olijfbomen en cipressen, verderop worden de bergen kaler. Er staan nog wat woontorens op de hellingen, een woonvorm die typerend is voor de Mani. In het dorp zelf staan er nog een paar maar die zijn vervallen. Langs de zeekant staan een paar restaurantjes, langs de pier is het haventje waar een paar vissersbootjes liggen.

Kotronas, op de pier bij het haventje N36.61899   E22.49367, water aan het begin van de pier

Er staan hier 3 campers op de pier, een Franse, een Belgische en die van ons. Nog voor de pier staat de Duitse ouwehoer uit Monemvasia ‘op artsencongressen is de voertaal Duits omdat dat de taal is waar alles het best in uitgedrukt kan worden’ , hij staat dus op veilige afstand.

Met de Belgen uit Brugge, Serge en An , hebben we nog een apero gedronken, leuke mensen waarmee we gelachen hebben en voor eerst in bijna 2 weken weer Nederlands mee gepraat. Dat kon nog buiten want het was zo’n zeldzame dag tot nu toe in Griekenland dat we buiten konden zitten ’s avonds bij 25º en hoera , weinig wind.

We hebben een erg lekkere pizza gegeten, een “Griekse ‘ pizza ,gehaald bij de plaatselijke pizzeria waar mensen ook op 1 consumptie naar de wedstrijd Arsenal-Chelsea konden kijken.

En wat staan we hier met een mooi uitzicht bij een leuk dorpje, daar kun je niet anders van blij van zijn en dat zijn we dan ook.

Kotronas 28-05-2017, zondag

Vanmorgen vroeg vielen er al buien met af en toe een klap onweer en dat was af en toe zo vandaag, vanmiddag meer lichte buitjes. Kan het zout van de camper afspoelen om er maar eens een positieve draai aan te geven, trouwens ook maar 19º. Dus afgezien van een kleine wandeling en een paar doge momenten waarvan we gebruik maakten om met de buren te kletsen, hebben we binnen gezeten.

Soms heb je van die dingen. We vroegen of er een bakkerij was, nee maar wel een minimarket. We zijn het dorp ingelopen en achter een plastic voorhang meende Everdien een supermarktje te ontdekken, ingang naast een oude, stoffig uitziende, man op een stoel. En ja hoor een minimarket, weliswaar met een beperkt assortiment maar er was brood maar het rook er zeker niet fris, eerder muf. Toen kwam de eigenaar ergens van achter uit een ruimte, die zag er net zo uit als het rook in de winkel: halflang vet haar en zeker geen representatieve kleding voor de verkoop van kruidenierswaren. Maar goed we hadden in ieder geval brood en daar was niks mis mee. Later zagen we een andere minimarket met een breder assortiment.

Er staan hier 3 kleine kerkjes, in de kleinste zijn we binnen geweest en het zag er aardig uit, ook nog een paar fresco’s. En zoals gisteren gezegd nog 2 woontorens.

Waarom zijn er in de Mani woontorens? Dit vindt zijn oorsprong in de 15e eeuw toen rijke Byzantijnse families vluchten voor de Turken naar de Mani. Zij vormden clans en alleen zij hadden het recht om huizen van 4 of 4 verdiepingen te bouwen. In de strijd om schaarse vruchtbare grond tussen deze clans ontstonden bloedvetes (vendetta), die maanden of zelfs jaren konden duren, de z.g. Maniotische twisten en eindigden in de vernietiging of overgave van zo’n clan. De Turkse bezetters moedigden de vetes aan om potentiële opstanden in de kiem te smoren.

Pas in 1821 verenigden de clans zich om te strijden in de Griekse Onafhankelijkheidstrijd tegen de bijna 4 eeuwen durende onderdrukking door de Turken.

de 2 woontorens hier in het dorp

woontorens in de omgeving van Kotronas tegen de berghelling

Gerolimenas 29-05-2017, maandag

Nadat we vanmorgen afscheid hadden genomen van onze Belgische buren Serge en An, zijn we naar de westkant van de Mani gereden. Het was een weg door een mooi berglandschap en hij was niet zo smal als we gedacht hadden . Nu was er ook heel weinig verkeer maar er kwam ons wel een vrachtauto tegemoet en we konden elkaar net passeren zonder rare fratsen uit te hoeven halen.

Bij Pirgus Dhirou zijn we vervolgens zuidwaarts gereden via de 17 km lange kustweg naar Gerolimenas. De kust wordt hier ook wel de beschaduwde kust genoemd en de weg komt door een aantal aardig dorpjes. Je ziet hier ook regelmatig woontorens in het landschap opduiken, al dan niet bewoond. Ook staan hier nog Byzantijnse kerkjes uit de 10e t/m de 14e eeuw. Ons doel was echter Vathia, 10 km verder zuidelijk dan Gerolimenas.

Vathia, veel woontorens

Vathia wordt als het ultieme Manidorp gezien, het is ook een prachtig dorp met woontorens hoog boven de zee gelegen. Tot in de jaren 80 van de vorige eeuw was Vathia een onbewoond spookdorp. Nu is het weer voor een deel bewoond en gerestaureerd en wordt het zo hopelijk voor verder verval behoed. Er waren gelukkig niet veel toeristen toen wij er rondliepen, slechts 4 en dat waren ook nog Nederlanders , toen we vertrokken kwamen er meer auto’s.

Omdat het zulk somber weer bleef zijn we niet doorgereden naar het uiterste puntje van de Mani, Porto Kagio, hoewel dat nog maar 5 km was. Als de zon niet schijnt ziet de zee er ook maar grauw uit dus zijn we teruggereden naar Gerolimenas. Dit is een aardig dorp aan zee aan de voet van een steile rots. Er staan mooi gerestaureerde huizen aan de waterkant en ook restaurantjes.

Gerolimenas

Wij staan op een parking dicht bij zee met een hotel en een restaurant in de buurt. Naast gerestaureerde huizen zie je hier ook de nodige vervallen, ingestorte huizen. We zijn ook nog een stukje de bergen ingewandeld via een weg die langs een mooie kloof loopt.

parking Gerolimenas N36.4825 E22.3997

Het weer bleef vandaag over het algemeen somber, gelukkig geen regen dus voor een uitstapje was het geschikt weer en de temperatuur klimt met 22º weer voorzichtig uit het dal. Aan het eind van de middag klaarde het wat op , voor morgen wordt meer zon verwacht.

Wij zijn er nog genadig afgekomen met de regen, een camperforumlid die op Kreta zit schreef dat het daar al 2 dagen zwaar onweert en 12º is, het slechtste weer in 10 jaar.

Vandaag van Kotronas (H) naar Gerolimenas (I) gereden, 33 km

Pyrgos Dirou 30-05-2017, dinsdag

We hebben rustig geslapen in het dorp, ’s nachts geen verkeer.

Vanmorgen zijn we eerst naar een Byzantijns kerkje uit de 11e eeuw geweest in het gehucht K. Gardenitsa, bereikbaar via een smal pad. Het was de Ayos Sotiros die we in zijn eenvoud erg mooi vonden. Mooi metselwerk, 2 versierde pilaren en een koepeltje waarin borgen als ogen zaten gemetseld, er was er nog maar 1 over. Het interieur met fresco’s van oa Johannes de Doper konden we niet bezichtigen want de deur zat op slot en het kerkje lag afgelegen, geen kip te bekennen.

Het Byzantijnse kerkje  Ayos Sotiros

Daarna eerst langs de bakker in Pyrgos Dirou om brood voor 3 dagen in te slaan waaronder een paar lekkere olijvenbroodjes.

Daarna zijn we afgedaald naar een mooie baai waar we een paar dagen willen gaan staan aan het strand met zijn grote witte kiezelstenen die daarom het Dinosaurus eieren strand wordt genoemd.

Er staan hier 10 campers van 4 nationaliteiten, wij zijn de enige Nederlanders. En dat terwijl we op weg hierin op de 21 km lange weg , 3 Nederlandse campers tegenkwamen op weg naar het zuiden en geen andere campers.

En het weer heeft zich gelukkig helemaal hersteld, zonnig, weinig wind en 25º, heerlijk zwem weer.

Vandaag 21 km gereden van Gerolimenas(I) naar Pyrgos Dirou(J)

Pyrgos Dirou, 31-05-2017, woensdag

Een toch wel historische gebeurtenis, gisteren voor het eerst in Griekenland buiten kunnen zitten in zwembroek tot de zonsondergang, iets na half negen. Niet omdat het bloedheet was maar windstil. Nu zegt dat net zo veel over ons teer gestel als over het tot nu toe tegenvallende lenteweer in Griekenland maar voor de komende tijd ziet het er goed uit.

gisterenavond genoten van een prachtige zonsondergang                                     vandaag was het weer stralend weer

De pomp die Everdien er enkele weken in had gedaan ging het steeds minder doen. Vanmorgen bleek toen ze ging kijken wat er aan de hand was dat de pomp zwart was van een vettige substantie die uit de pomp kwam. De pomp, een gesloten systeem, moet dus wel kapot zijn. Aangeschaft voor we weggingen, een Reich power jet pump, alleen de naam kost al geld. Dus een andere pomp erin gezet, we hadden dankzij de voorzienigheid of gewoon gezond verstand ,2 reservepompen bij ons. We hebben weer gewoon water, zo blijf je , in dit geval Everdien , wel bezig. Hoewel geen power pump hebben, beschikken we nu weer over een power straal.

We staan vlakbij de grotten van Pirgos Dirou, dat schijnen de mooiste druipsteengroten van Griekenland te zijn. Met een bootje ga je met een half uur durende boottocht de grotten door. Toch gaan we de grotten niet bezichtigen omdat we 4 jaar geleden prachtige grotten in Frassisi in Italië hebben gezien en omdat Everdien bij het instappen in de camper haar heup heeft gestoten aan het deurslotje waardoor ze een pijnlijke zwelling en blauwe plek ( en paars nu) heeft en dat wellicht vervelend is als ze in dat bootje in een bepaalde houding moet zitten.

oosterse blonde tapuit, mannetje in zomerkleed

We hadden eergisteren een mooie witte vogel met zwarte vleugels, staart en masker gefotografeerd vanuit de camperdeur. Het duurde even voordat we gevonden hadden om welke vogel het ging, een oosterse blonde tapuit, mannetje in zomerkleed. En dan ook nog eens een exemplaar met weinig beige op de borst en uitzonderlijk wit. In Marokko wel eens een westelijke blonde tapuit gefotografeerd maar deze is toch heel anders, vandaar dat we moesten zoeken via internet, uiteindelijk toch gevonden.