Midden Portugal en Noord Spanje 2012

Lissabon 14-04-2012 vrijdag

We staan aan de monding van de rivier de Taag met een prachtig uitzicht. Links kijken we op de brug ’25 april’(Anjerrevolutie) met een overspanning van meer dan 1km, met daarachter het Jezusbeeld, rechts kijken we richting zee. Af en toe vaart er een cruiseschip voorbij en de pont vertrekt hier vlakbij . We staan op een grote parking, er staan hier zo’n 30 campers, wij zijn merkwaardig genoeg de enige Nederlanders.

camperplaats Lissabon N 38.69535°  W 9.19892°

We zijn vanmiddag Lissabon in geweest, oa naar de wijk Alfama. De trein vertrekt hier vlakbij, vervolgens de metro en toen met tram 28 de heuvel op (Lissabon is gebouwd op ‘7 heuvels’) Alfama is een aardige wijk, een volkswijk die in de reisboeken wel erg geromantiseerd wordt. Er zijn veel nauwe steile straatjes waarin wasgoed te drogen hangt langs de gevels. We zijn eerst naar een uitzichtpunt geweest waar je over de wijk naar de Taag kunt kijken. Via alerlei trappetjes afgedaald en toen naar het grote plein Rossio gewandeld. Er zijn mooie gebouwen in Lissabon, van vele zijn de gevels van top tot teen betegeld met azulejos, de geglazuurde tegeltjes. Zal wel aan de crisis liggen, want die hakt er hier diep in.

de beroemde tramlijn 28 naar Alfama

We zaten in de trein naast een werkloze jongen van 20 jaar die net terug kwam van een sollicitatie, afgewezen. Hij vertelde dat de helft van de studenten heeft moeten stoppen met hun studie omdat ze die niet meer konden betalen en eerst een baan moeten gaan zoeken. Er heerst veel werkloosheid en armoede.

Helaas is het weer niet denderend, 18° en af en toe vallen er buitjes, waardoor de mediterrane sfeer die Lissabon zou kenmerken, ondanks zijn ligging aan de Atlantische Oceaan, niet uit de verf komt.

uitzicht vanaf het Largo das Portas do sol in de wijk Alfama

Lissabon 14-04-2011 zaterdag

Vanochtend door de wijk Bélem gewandeld, dat is ook de wijk waar de camper staat. Niet zover bij de camper vandaan is het monument voor de ontdekkingsreizigers, ‘Padrao dos Descobrimentos’, deze is gebouwd toen de fascist  Salazar nog aan het bewind was en werd door hem bewonderd.. In de volksmond wordt het genoemd: ‘niet duwen achteraan’.

het gedenkteken voor de ontdekkingsreizigers ' Padrao dos Descobrimentos’

Een eindje verder langs de Taag staat de Torre de Bélem.  Toen deze toren gebouwd werd was deze bedoeld  als versterking van de haven. De bouw was in de 16e eeuw en werd herbouwd, in de originele staat, in 1845. De moskee de Koutoubia in Marrakech diende als inspiratiebron voor de koepeltorentjes die op alle 8 hoeken staan.

Torre de Bélem

Iets meer de wijk in staat een enorm klooster uit de 16e eeuw, het Monesteiro dos Jerónimus. Het staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco.

het klooster: westelijke ingang

de zuidelijke ingang van het klooster Monesteiro dos Jerónimos

Vanmiddag iets totaal anders gedaan, we zijn naar de nieuwe wijk van Lissabon gegaan bij het Parque das Naceos. Onderweg hebben we in wat metrostations kunst bekeken. Er was oa een kunstwerk van Hundertwasser te zien.

kunst in de metro: Hundertwasser op azulejos (jammer van de slechte belichting)

Op het voormalige terrein van Expo 98 is een geheel nieuwe wijk met moderne architectuur , veel hoogbouw wat je elders niet ziet in Lissabon, verschenen. In het Parque das Naceos zijn diverse attracties zoals het op één na grootste zeeaquarium ter wereld het Ocenário Ook is er een kabelbaantje , uitzichtterras op 100m hoogte en een geheel nieuwe brug gebouwd, de Vasco da Gamabrug.

moderne architectuur bij het Parque das Naceos

Lissabon 15-04-2012 zondag

Het was me het ochtendje wel. Het was de 3e zondag van de maand, dat betekende de wisseling van de wacht bij het presidentieel paleis, niet ver van de camperplaats verwijderd. Een groep wachters wisselt dan met een andere groep, al met al een heel spektakel. Men is in vol ornaat met blinkende helmen,  er zijn 3 fanfares waarvan 1 te paard en er doen zelfs 4 herdershonden aan mee.

wisseling van de wacht bij het presidentieel paleis

De meeste musea in Lissabon zijn op zondag gratis tot 14.00 uur, daar hebben wij dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. We zijn naar het grote culturele centrum van Bélem gegaan. Daarin zit oa. Het museum voor Moderne en Hedendaagse Kunst, ‘Colleccao Berardo’. Helaas was het museum wegens restauratiewerkzaamheden voor een groot deel gesloten, zodat we bijna geen één van de ruim 1100 schilderijen gezien hebben. Wat we niet gezien hebben: werk van oa Picasso, Dali, Warhol, Man Ray, Lichtenstein, Bacon, Mondriaan. Wel hebben we minimalistische kunst, video-art, en zgn traumatisch realisme gezien.

het museum voor Moderne en Hedendaagse kunst

In een ander deel van het cultureel centrum was een fototentoonstelling waarbij het werk van Mauro Pinto, een Mozambikaan, ons wel aansprak. Dat waren opnamen van het interieur van huisjes gemaakt van hout en zink.

Ook was er een schilderijententoonstelling van de Griekse Portugees Nikias Skapinakis, waar een paar aardige werken tussen zaten.

een schilderij van Nikias Skapinakis

Alsof we nog geen kultuur genoeg hadden gehad, zijn we de kerk van het klooster Monesteiro dos Jerónimos in geweest om de pracht en praal te bekijken.

deel plafond en een aantal pilaren in de kerk van het klooster Monesteiro dos Jerónimos

En we hebben nog een deel van het archeologisch museum bezocht wat ook in het klooster is ondergebracht. Het was al bijna half 3 toen we weer in de camper terug waren om te lunchen en we hadden daarna geen puf meer om met de trein weer verder naar Lissabon te gaan. We hebben nog te weinig van Lissabon gezien, dat komt ook om dat het niet bepaald terrasweer is. Ook vandaag weer af en toe een bui en maar 16°.

tussen de buien af en toe de zon

Óbidos 16-04-2012 maandag

Onder het motto je kunt niet alles zien, na 3 dagen uit Lissabon vertrokken. En dat motto hebben we die ochtend meteen maar hooggehouden. We wilden naar Sintra, 30 km van Lissabon die staat met zijn vele paleizen op de werelderfgoedlijst van de Unesco. We konden echter geen parkeerplaats vinden, belandden in zeer nauwe straatjes berg op, berg af en waren dolblij dat we Sintra uit waren.

Cabo da Roca, het meest westelijke puntje van Europa

Dan maar niet en we reden door naar het meest westelijke puntje van Europa, Cabo da Roca, die ook aanspraak kan maken op het meest winderige plekje van Europa, we waaiden er door een koude wind zowat weg. Nu waait het eigenlijk al die tijd al dat we in Portugal zijn , ook die 3 maanden in Marokko eigenlijk, maar toen was het in ieder geval verder stralend weer. Dat is vandaag ook het geval, maar met een koude wind niet warmer dan 16°. Cabo da Roca: niet echt bijzonder mooi, het is meer het idee om op dat punt geweest te zijn, dat vonden busladingen kennelijk ook.

camperplaats in Óbidos

Nu staan we op de camperplaats in Óbidos, dit plaatsje in een soort openluchtmuseum.  Het is een oud vestingstadje, er is een 13 m. hoge muur rondom het stadje waar je overheen kunt lopen en vanwaar je in het hoger gelegen gedeelte een mooi uitzicht hebt over het stadje en de omgeving.

op de rechterfoto het interieur van de kerk Igreja Santa Maria, met azulejos betegelde muren

Er zijn verschillende kerken te bezichtigen  en  het is een leuk oud stadje , wel toeristisch, ‘s zomers moet je er niet zijn . Nu stonden er op een parking wel 10 bussen, veel schoolkinderen en hé die Japanners weer? Veel deuren en ramen hebben manuelino-omlijstingen, dit is een Portugese bouwstijl uit de tijd van de ontdekkingsreizen.

Óbidos

Vilar formoso 17-04-2012 dinsdag

En vanmorgen al weer motregen, dus hebben we besloten  mede gezien de weersverwachtingen,  om weer een gedeelte van de reis zoals we globaal gepland hebben, te laten vervallen. En dat alles onder het nieuwe motto: het moet toch wel leuk blijven. Stranden hadden we al geschrapt, nu slaan we ook Batalha en Coimbra en wat Noord Spaanse steden over. Want in de stad met regen, veel wind en te koud weer is ook niet alles, ook al kun je een kerk of kathedraal of museum bezichtigen, daar moeten we trouwens ook opletten dat we er  geen overdose  van krijgen.

camperplaats Vilar Formoso

Dus zijn we richting Spanje gereden en staan nu op een camperplaats in Vilar Formoso aan de Spaanse grens. We willen in ieder geval wel naar het Guggenheimmuseum in Bilbao. En als het weer niet opknapt, dan naar huis, anders langs de Franse westkust omhoog.

Burgos 19-04-2012 donderdag 19-04-2012

Gisteren naar Burgos gereden en daar op een camping gaan staan, dat is met dit herfstweer 11°, veel wind en regen,  toch wat comfortabeler dan op een camperplaats.

brandweer in actie om een boom die gescheurd is voor omvallen te behoeden.

Tegen half elf ’s avonds gerij met auto’s, campers: komen ze verdomme bovenop ons staan! Wordt er op de deur gebonsd: een stukje naar voren. Nee, we staan hier goed! Een misverstand dus, we moesten een stuk naar voren omdat er een boom was gescheurd en dreigde om te vallen. Even later kwam de brandweer om mbv spanbanden de boom te redden.

de kathedraal van Burgos

Vanmiddag naar de wereldberoemde kathedraal van Burgos geweest . Van buiten een imposant Gotisch  bouwwerk, ben je eenmaal binnen dan val je van de ene verbazing in de andere. Je ziet zoveel zeldzaam mooie dingen dat je ogen er pijn van doen. Aan de andere kant is het ook hier zo dat overdaad schaadt, er zijn bv zoveel kapelletjes, de één nog  mooier dan de andere dat de werkelijke schoonheid je bijna ontgaat omdat het in deze omgeving  al gauw zo gewoon is.

in de diverse kapelletjes prachtige retabels (achterbouw van een altaar)

Veel goud, zilver , houtsnijwerk, schitterende plafonds, gebrandschilderde ramen, smeedijzeren hekken, altaarstukken, grote wandkleden, bewerkte pilaren etc , werkelijk alles in deze kerk is een lust voor het oog. Samengevat, het is echt een must om dit een keer gezien te hebben.

detail plafond (grote foto) van de kleine linkerfoto, rechter kleine foto retabel

Vitoria Gasteiz  20-04-2012 vrijdag

Op weg naar Bilbao hebben we een tussenstop gemaakt in Vitoria Gasteiz, waar we nu op een gratis camperplaats met voorzieningen staan.

camperplaats Vitoria Gasteiz

We zijn hier naar toe gegaan, niet alleen omdat er wat dagelijkse boodschappen gedaan moesten worden, maar  ook omdat we bij de Carrrefour een prepaid simkaartje om te internetten hebben gekocht, waarmee we nu naast een Ierse, Marokkaanse, Portugese ook een Spaans simkaartje hebben. We kunnen nu €1,- per dag 100mb verbruiken, dat is naar schatting de tijd dat we nog in Spanje zullen zijn. We hebben nl een ietwat merkwaardig besluit genomen, niet om alleen maar plaatsen met een mooie naam te bezoeken, maar om de economie te spekken of zoiets hebben we besloten om via een paar tussenstops naar de Middellandse Zee te gaan, allereerst naar Tarragona en dan omhoog om naar Zuid-Frankrijk te gaan. Daar willen we dan naar Plage de Piemanson, dus het zal wel juni zijn eer we thuiskomen., de belastingaangifte moet nog worden ingevuld en de heg nog  geschoren om maar eens iets te noemen.

Vitoria Gasteiz 21-04-2012 zaterdag.

Vanmorgen naar Bilbao gereden  naar het Guggenheimmuseum. Hier wilden we 2 jaar geleden ook naar toe, toen kwam het er niet van.

Guggenheimmuseum

We wilden graag het gebouw zien, een ongelooflijk mooi staaltje van moderne architectuur van de architect Frank O. Gehry.  Het gebouw is van glas , steen en titanium gemaakt. Geweldig mooi om te zien.

Poes van viooltje van Jef Koons

Voor het gebouw staat een kunstwerk van Jef Koons  immens grote  poes, Het beeld  is  gemaakt van verschillende kleuren viooltjes.

Beneden staat een levensgrote spin hoog op de poten.

interieur Guggenheim

Ook het interieur ziet er prachtig uit. De collectie moderne kunst met schilderijen oa van Damien Hirst en Jef Koons is ondergebracht in 20 galerieën, verdeelt over 3 verdiepingen. Wegens restauratie was de 2e verdieping helaas gesloten .  Er is veel aandacht voor fotografie waaronder werk van Rineke Dijkstra. Van de collectie mocht niets gefotografeerd worden.

tulpen

Toen we bij de camper kwamen ontdekten we een grote scheur in het keukenraam, van het dubbele glas was het binnenraam kapot, buitenkant gelukkig heel. Er was een mislukte poging tot inbraak gedaan, grrrrrrr.

We zijn weer in Vitoria Gasteiz gaan staan. Er vallen af en toe stevige onweersbuien, waarbij het zo hard dondert dat het alarm van een camper naast ons af ging.

La Joyosa 2-04-2012 zondag

We zijn 230 km oostelijker gereden en staan nu 20 km voor Zaragoza bij een truckstop . Daar is een gedeelte voor camper met voorzieningen en alles  gratis. inclusief stroom.

camperplaats 20 km voor Zaragoza bij truckstop

We werden beloond met mooi weer , 19° en zon. Voor het eerst in bijna 2 weken weer buiten kunnen zitten lezen.

Gisteren trouwens nog wel aangifte gedaan van de poging tot inbraak, het raam kost toch wel een paar honderd Euro. Eerst op het bureau en vervolgens ging de rechercheur mee naar de camper om foto's te maken van de schade. En passant werd  Everdien nog getrakteerd op 2 kussen, de charmeur.

Ascó 23-04-2012 maandag

Tot half 5 was het vannacht wel rustig op de camperplaats. Toen startte om het uur ws een koelwagen  10 min. de motor.

camperplaats bij Ascó N 41.18671° E 0.56864°

Vandaag zijn we  naar Ascó gereden in de provincie Tarragona. We staan daar op een gratis camperplaats met voorzieningen. Het blijkt dat we onder de rook van een kerncentrale staan. De camperplaats is door   een gelukkig weinig gebruikte spoorlijn gescheiden van de rivier de Ebro. Ascó is een historisch stadje, wat vervallen maar heel aardig om door het oude gedeelte te wandelen. Nu op maandag tamelijk uitgestorven, op de talrijke kroegen na. Een prachtige dag trouwens vandaag, 24°

de Ebro vanuit Ascó  gezien

Ascó 24-04-2012 dinsdag

We wilden naar zee rijden, maar er stond vandaag erg veel wind. Op internet een leuk plekje ontdekt hier maar 3 km vandaan aan de Ebro bij Vinebre. Bij een picknickplaats kon je heerlijk inde luwte staan bij een picknickplek  aan het water te midden van de prachtig zingende vogels en een purperreiger die af en toe voorbij vloog.

mooi plekje bij de Ebro bij Vinebre N 41.17430°  E 0.60106°

Miama Platja  25-04-2012 woensdag.

Via een mooie weg, eerst kronkelend langs de Ebro, later door laaggebergte , naar Miami Platja  bij L’Hospitalet de L ‘Infant gereden. We reden langs een erg mooi op een heuvel gelegen dorpje, Tivissa.

Miami Platja (Mont -Roig del Camp) N 41.01979° E 0.95485°

We staan nu op een parking 5 m boven de zee en hebben daardoor een erg mooi uitzicht over de zee. Er zijn nog 3 andere campers bij komen staan, Duits, Frans en Zweeds.

Miami Platja 28-04-2012 zaterdag

Vanmorgen zijn we ruim 6 km verder gaan staan Platja de Mont Roig. Een mooi plekje, 10 m van de zee af. Maar het begon steeds harder te waaien en toe het zand begon te stuiven zijn we weer naar Miami  Platja teruggereden. Hier staan we in de luwte van bomen. Vanmiddag hebben we niet veel buiten kunnen zitten, er was  weinig zon en veel wind. De temperatuur was zo'n 20 °, de afgelopen 3 dagen was het wel mooi zonnig maar niet veel warmer. Water om de was te doen halen we uit de stranddouche waar we onszelf ook douchen.

Platja de Mont Roig N 41.04388°  E1.00347°

Miami Platja 01-05-2012 dinsdag

Uiteindelijk zijn we hier langer gebleven dan  eerst de bedoeling was. Maar het bevalt ons hier prima, naast water is er ook een supermarkt in de buurt waar we vers brood kunnen kopen. En omdat veel Spanjaarden ivm 1 mei een lang weekend vrij hadden, leek het ons beter  om hier te blijven. Bovendie heb je hier een mooi schoon strand en is het prima om te wandelen.

Met de drukte viel het wel mee, ’s nachts 6 campers en overdag wat mensen uit de appartementen  die naar het strand gingen. Nu staan we er nog met een Duitser die hier al 3 jaar met zijn camper staat.

Gisteren bewolking en wind moesten we binnen zitten, de avond ervoor onweersbuien en vandaag weer zonnig met 18 °, wat nog steeds te koud voor Spanje is , maar in de luwte is het heerlijk . In Sevilla en Granada was het slechts 11°

Platja Llarga Tarragona 03-05 donderdag

Gisteren 38 km verder gereden naar Platja Llarga bij Tarragona. We staan hier erg mooi op het strand, pal aan zee. Er staan hier een 10-tal campers. Je kunt er de cassette legen en er is water om het helemaal ideaal te maken.

Platja Llarga N 41. 12971°  E 1.30344°

Het bleek dat Bram en Marianne, die we al jaren kennen van Plage de Piemanson en Wim en Tonny die we vorig jaar daar ontmoet hebben, ook hier staan. Het weerzien werd rijkelijk met wijn overgoten zodat we vandaag lichtelijk brak waren. Het strand is hier erg mooi, heel fijn zand en je kunt hier prima wandelen. En voor het eerst dit jaar weer gezwommen, in Marokko was het te gevaarlijk in de oceaan, in Portugal te koud en hoewel het water hier maar zo’n graad of 17 zal zijn, ging het dus net.Het was gisteren en vandaag lekker zonnig weer, 20°.

camperuitzicht (de scheur linksboven in het raam  is nog een souvenir uit Marokko)

Figueres 06-05-2012 zondag

Het weer is nog steeds niet zo denderend, van de 5 dagen dat we op Platja Llarga zijn geweest , hebben we er 2 binnen gezeten omdat de wind te hard woei. Wel alle dagen omstreeks 20°, wat een paar graden te koud is voor begin mei.

Platja Llarga

Maar het is een mooi plekje daar, op zee liggen zeeschepen te wachten voor de haven van Tarragona er zijn ’s morgens krijgen schoolkinderen zeil en surfles. Er is een drukbezocht restaurant waar we gisteren heerlijk visgerechten hebben gegeten.  Niet goedkoop, maar wel erg lekker.

Vandaag was het bewolkt  en bovendien geen vrachtverkeer omdat het zondag was, dus een prima dag om een stuk te rijden. Bij Villafranca del Penedès de tolweg genomen die boven Barcelona langs gaat. Bij de afslag naar Sant Feliu er weer af gegaan, voor € 7,43 schoot dat lekker op .

parking in Figueres N 42. 26064°  E 2.95103°

We staan nu in Figueres, 25 km van de Franse grens, bij een supermarkt Esclat.  Hier overnachten vaker campers, we hebben hier vorig jaar ook gestaan, nu staan we er alleen. In Figueres is het Dalì museum, daar zijn we al eens geweest.  Nu was er een soort braderie en Middeleeuwse spelen te paard. Everdien heeft een broek gekocht , er waren veel  delicatessen te koop, wij hebben een olijvenbrood gekocht die ter plaatse werd gebakken in een houtoven.

Mèze  07-05-2012 maandag

Gisterenavond was er mooi vuurwerk in Figueres. Vaandag wilden we eerst onze Spaanse Repsol gasfles omruilen voor een volle, maar dat lukte voor geen meter. Diverse adressen af geweest en toen we in La Jonquera weer werden verwezen naar Figueres waar we al gezocht hadden, swilden we ons humeur niet verder laten vergallen , dan maar een veel duurdere Franse gasfles kopen.

We staan nu in Mèze, de camperplaats daar ligt pal aan de weg en was verre van aantrekkelijk. Er achter was wel een veld, maar daar stonden zigeuners waarvan een paar kinderen aan het motorcrossen waren.  Maar vlakbij zijn sportvelden waar 2 parkings bij zijn. De ene staat helemaal vol met zigeuners, op de andere staan wij nu alleen. Via de zigeuners hebben we water, we hebben de was gedaan. Het is mooi zonnig weer, 22 °, de nachtegalen zingen, prachtig toch.

Salin de Giraud 08-05-2012

We wilden nog wat boodschappen doen voor we het strand op zouden gaan, maar het is 8 mei, een Franse nationale feestdag. In Saint Gilles was nog een supermarkt open. Maar we zijn niet naar het strand gegaan vandaag. Zo zonnig als het gisteren was, zo bewolkt is het nu en met een harde wind en 18° niet echt geweldig.

Bovendien heb ik een ontsteking aan een oog, daar moet ik morgen eerst mee langs de dokter, die zijn vandaag ook zondagsdienst aan het draaien.

We staan nu op de camperplaats in Salin de Giraud bij de brandweer en daar staan ook Coby en Toon die we kennen van Piemanson en het camperforum. Verder zien we af en toe bekenden die van het strand komen om van de voorzieningen hier gebruik te maken.

Plage de Piemanson 09-05-2012 woensdag

Vanmorgen bij de dokter geweest die constateerde dat het conjunctivitis was aan inmiddels beide ogen , een bacteriële ontsteking van het bindvlies wat ik dank zij het vermaledijde internet , zelf ook al had gedacht. Moet de ogen nu 3 x daags druppelen en ’s avonds laat een gelcapsule in het oog doen.

Vanmiddag zijn we naar het strand gereden, waar we weer enkele bekenden ontmoet hebben. Het weer is nog te fris met 21 gr., toch was het wel zo aangenaam dat we moeten oppassen dat we onze kont niet verbranden.

Port Saint Louis du Rhône 11-05-2012 vrijdag

Was het gisteren nog wat fris met ’s ochtends nog wat zeebewolking, vandaag was het prachtig weer met weinig wind , veel zon en 23° op het strand. Er kwamen vandaag weer enkele bekenden, maar we moesten van het strand vertrekken omdat we weinig gas meer hebben. Dat was de afgelopen dagen niet te krijgen in Salin de Giraud en ook vandaag niet. Dus zijn we met de pont de Rhône overgestoken (€5,-) en hebben we bij de Casino  in Port Saint Louis du Rhône voor €29,-  een fles propaan kunnen kopen.

We zijn langs het kanaal gaan staan in Port Saint Louis du Rhône, een gedoogplaats zonder voorzieningen waar wel 50 campers staan. Om 18.00 uur is het hier nog 24°. Morgen wordt mistral verwacht en kan het 29° worden.

Plage de Piemanson 14-05-2012 maandag

We hebben na Port Saint Louis 2 dagen in Salin gestaan. Zaterdag maar liefst 31°, maar evenals gisteren met 25° een stevige mistral. Het werd gisteren trouwens erg druk op de camperplek in Sain omdat iedereen in Port Saint Louis du Rhône weggejaagd werd bij het kanaal en ook van Plage de Napoleon.

We staan vandaag weer op het naturistenstrand, met een stevige zeebries 20°. En er wordt voor morgen en overmorgen weer mistral verwacht, weer zodanig, 80 km dat je het strand weer moet verlaten. Het weer wil maar niet stabiel worden, ook op langere termijn niet. We gaan morgen naar Arles, we moeten nieuwe voorbanden hebben. Eerst moet de camper worden uitgelijnd, de banden zijn op een week na 1 jaar oud, de linkervoorband heeft nauwelijks profiel meer.

Bédoin 15-05-2012 dinsdag

En zo staan we dan in Bédoin, vlakbij de Mont Ventoux op de camperplaats.

We zijn hier beland omdat we 2 besluiten hebben genomen. Het eerste was eigenlijk al genomen nl om de banden uit te laten lijnen en nieuwe voorbanden te kopen, het was er de juiste dag voor vanwege de mistral. Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad voor dat alles rond was. Goed gemutst gingen we niet te laat op pad en dat was maar goed ook.  Je moet  naar een bedrijf waar ze vrachtauto's uitlijnen. Uiteindelijk een bedrijf gevonden , Euromaster in Arles, daar konden we om 14.00 uur terecht. Maar die hadden geen camperbanden,  wel in hun vestiging in Avignon, daar zouden we dan 's middags om 17.00 uur terecht kunnen. Nog bij verschillende andere bedrijven geprobeerd, maar omdat het humeur al aardig was gezakt omdat we overal nul op het rekest kregen, toch maar naar Avignin gegaan. Inmiddels hadden we de weersverwachting voor de komende  tijd gezien, daar werd je ook al niet vrolijker van, zodat we het besluit namen om naar huis te gaan.

Langres 16-05-2012 woensdag

Vandaag zijn we 525 km noorderlijker gereden in 6 uur via de tolweg. Dat schoot lekker op ondanks dat we tot Lyon de mistral tegen hadden.

In Langres hebben we al diverse malen gestaan, het is een rustige plek om te overnachten, niet meer dan dat. Naast de camperplek kun je ook op het plein staan, Place Bel Air, die stond nu helemaal vol met personenauto's . Langres is precies op de helft van Piemanson naar huis.

Warnsveld 18-05-2012 donderdag

Vandaag is het hemelvaartsdag, dus we dachten dat we door de verkeersdrukte in Bastogne zouden overnachten. We waren echter al om 13.30 uur in Bastogne, na ampel beraad hebben we besloten om door te rijden. Na 5 maanden zijn we weer thuis.

We hebben het erg naar onze zin gehad op deze reis, vooral ook met elkaar.Zoenen