Portugal lente 2012

dinsdag

Vanmiddag kregen we flink de pest in. Nadat we vlot door de politie,  douane inclusief scan waren kwam door de stormachtige wind 8 à 9, de boot uit Algeciras al later binnen dus zou hij al een uur later vertrekken dan 13.30 uur. Soit. Maar de domper kwam toen een of andere chef kwam vertellen dat de campers niet meer mee konden omdat de ferry vol was. De volgende ferry ging om 18.30 uur, dus dan wordt je knap chagrijnig.

Echter Everdien kwam er aan gerend, er kunnen nog campers mee! Wij waren de laatste die aan boord konden, 15 campers bleven op de kade achter. Gelukkig hadden we zeeziektepilletjes genomen, er waren flink wat mensen ziek door de zware zeegang.(Later hoorden we van onze zoon dat het wereldkampioenschap windsurfen in Cadiz was afgelast wegens de storm. De oversteek duurde ruim 1,5 uur en we waren om 18.30 door de douane, het is in Europa 2 uur later.

We staan nu op de parkeerplaatsbij de Lidl in Algeciras, een bekende overnachtingsplaats voor Marokkogangers, er staan hier wel meer dan 50 campers. Het voelt een beetje vreemd, moeten wennen aan het geld, de cultuur, de 2 uur tijdsverschil, maar het zal wel door de wijn in combinatie met de zeeziektepillen zijn.

Gelves 28-03-2012 woensdag

Vanmorgen zijn we richting Sevilla gereden en we staan nu op een camperplaats bij Gelves. Gelves ligt tegen Sevilla aan en de camperplaats ligt aan een jachthaven aan de rivier de Gualdaqiuver. Met buslijn 140 ben je 20min. midden in het centrum van Sevilla. Sevilla is een prachtige stad. Er zijn niet alleen de nodige historische gebouwen, maar er is meer te zien. Bv de pittoreske wijk Santa Cruz met zijn nauwe straatjes, talrijke (tapas)barretjes en restaurantjes, deze wijk ademt een prettige sfeer uit.

camperplaats Gelves bij Sevilla N 37.34045 °  W6.02340 °

We hebben vandaag nog niets bezocht, maar alleen maar gewandeld en genoten van de gebouwen oa de grootste Gotische kathedraal ter wereld. Mooi zijn ook de afbeeldingen op de typische Spaanse tegeltjes, azulejos,  aan de muur die tonen dat er een  bv bar of een apotheek in het pand zit. En het weer is ook prima vandaag, stralend en 25 °.

Catedral de Santa Maria de los Reyes

We zijn na Marokko blij dat we deze stad als eerste bezoeken op weg naar Portugal. Je ziet hier ook veel Moorse elementen in de bouwstijl. Zo doet de toren van de enorme gotische kathedraal ons denken aan de toren van de Koutoubia moskee in Marrakech.

voorbeelden van plateau's van de zgn azulejos, de Spaanse tegeltjes

Gelves 29-03-2012 donderdag

Vandaag was er een grote staking tegen het bezuinigingsbeleid van de Spaanse regering. Daarom was er zeer beperkt openbaar vervoer, maar we zijn toch in Sevilla belandt.

detail van de hoofdingang  de Puerta de Asunción van de kathedraal

Daar hebben we de waanzinnig grote kathedraal Santa Maria de los Reyes bezocht, de grootste van de wereld. Het interieur was één en al pracht en praal, to much eigenlijk al dat zilver, marmer, goud en schilderijen en de imposante zuilengalerijen.

Er zijn veel kapellen met bijbelse taferelen, graftombes en een groot prachtig gedecoreerd orgel. Voeg daarbij het mooie smeedwerk, de prachtige plafonds en het weinige licht wat binnenvalt door schitterende gebrandschilderde ramen en je hebt alle ingrediënten om een overweldigende indruk te maken.

Van de moskee die hier ooit stond is oa. De minaret over die beklommen kan worden. Eenmaal boven heb je dan een fantastisch uitzicht over Sevilla.

uitzicht vanaf de minaret, je ziet hier een gedeelte van de enorme kathedraal en links de muren van het Alcazar

We wilden ook nog het Alcazar bezichtigen maar aan een overdosis cultuur hadden we geen behoefte aan. Dus hebben we nog wat rondgewandeld en de mooie gebouwen bekeken . Waren het gisteren nog de schoolklassen van allerlei nationaliteiten die de binnenstad bevolkten, op deze stakingsdag waren het vooral groepjes demonstranten op weg naar een manifestatie. Omdat alle taxi’s vol waren werd ons wachten op de bus na 1,5 uur beloond, nadat onze solidariteit met de werkende klasse enigszins op de proef was gesteld.

in Sevilla zie je prachtige gebouwen

Montcarapacho vrijdag 30-03-2012

Vanmorgen zijn we naar Portugal gereden. Vlakbij de Portugese grens begonnen fikse buien te vallen, de enige serieuze regen in meer dan 3 maanden op 2 x wat motregen in Marokko na. Portugal heeft een tamelijk ondoorzichtig tolsysteem ingevoerd op een paar snelwegen. We hebben daarom maar de N125 genomen, maar deze weg verkeerde vooral in het begin in een erbarmelijke stoestand, een verschrikkelijk slecht wegdek. Nu waren we wel het een en ander gewend in Marokko, maar voor een EU land is dit toch een aanfluiting. Het geld is duidelijk op.

camperplaats Montcarapacho, N 37.08298 °  W 7.76390 °

We staan op een camperplaats in Montcarapacho,  tussen de sinaasappelboomgaarden. Het is een  camperplaats met nu voldoende ruimte , 70% van de aanwezige campers is Nederlands.  De camperplaats kost €7,- met stroom en wifi. Het is vanmiddag wel droog maar zwaarbewolkt en winderig. Niet bepaald strandweer, maar we staan nu een stukje in het binnenland.

Was het tijdsverschil met Nederland door de zomertijd in Marokko de laatste dagen 2 uur, in Portugal moeten we na Spanje de klok ook weer een uur terug zetten.

Praia da Rocha  31-03-2012 zaterdag

We zijn 80 km verder de Algarve ingereden naar Praia da Rocha , bij Portiimao. Afgelopen nacht fikse buien gehad,  sommige met onweer. Die buien vielen vanochtend ook, maar vanmiddag scheen zelfs de zon, het werd 18 graden.

gedoogplaats Praia da Rocha N37.12005° W8.54782°

We hebben onze Belgische campervrienden Hugo en Francine hier ontmoet, leuk! We staan hier op een parking tussen flats met vakantieappartementen, het is een gedoogplek. Niet bepaald  de mooiste plek waar we gestaan hebben, maar het strand is hier vlakbij.  Enl aat dat dan weer prachtig zijn, als je de rotsen afdaalt sta liggen beneden mooie zandstranden, omgeven door rotsen die uit zee omhoog rijzen.  Voor het eerst hebben we iets van de schoonheid van de Algarve gezien, maar dit is pas onze 2e dag in Portugal.

Praia da Rocaha

Silves 01-04-2012 zondag

Gisteren nogal doorgezakt met Hugo en Francine die we al een aantal jaren kennen, maar eigenlijk ieder jaar alleen maar op Plage de Piemanson zien.

Vanochtend al heel vroeg wakker, in het veldje naast de camper zaten, toen het licht wed een 10-tal putters, dat verzachtte de kater wat.

putter naast de camper (beetje wazig, genomen door het raam)

We staan op een parking bij het zwembad van Silves. Er staan hier nog wel 60 campers, het merendeel is Nederlands, daarna Engelse en wat Duitse. Franse camperaars zie je hier nauwelijks, dat was in Marokko wel anders. Omdat er nog steeds af en toe buien vallen , is het wel prettig om op asfalt te staan in plaats van in de blubber te staan soppen. Bovendien is Silves wel een aardig stadje. De parking ligt ook aan de getijdenrivier de Arade, daar zijn oa steltkluten.

gedoogplaats op de parking in Silves N 37.18575° W 8.44487°

steltkluut

We hebben hier ook Roel en Titie ontmoet die we kennen van Plage de Piemanson, zij staan hier met de zuster van titie en haar vriend.  Omdat we hier ook met Francine en Hugo staan, hadden we bijna een aardige reünie gehad omdat we Werner en Maria, Duitse campervrienden tot onze verbazing in de verte over de weg zagen rijden.

straatje in Silves met op de achtergrond de rivier de Arade

Carvoeiro 03-04-2012 dinsdag

We zijn 17 km afgezakt naar zee. We staan op de parking Praida da Marinha bij het dorpje Carvoeiro. Dat is een dorp met mooie huizen in de buitenwijken.  Een erg mooi uitzicht hebben we vanuit de camper over zee en over de rotsachtige kliffen. Overdag heb je wel  veel toeristen, waaronder veel Engelse toeristen in huurauto’s, het is paasvakantie. We zijn naar zee gereden omdat het vandaag droog zou blijven met opklaringen, maar vanmorgen eerst nog wat buitjes, maar vanmiddag dan eindelijk de opklaringen. Maar de omgeving is hier prachtig.

Parking Praia da Marinha N 37. 09039° W8.41298°

Praia da Marinha is één van de mooiste stranden van Portugal.We hebben een mooie wandeling over de kliffen gemaakt. De zee heeft mooie vormen  in de rotsen. Ook zijn er door regenwater zinkgaten ontstaan in de rotsen die in verbinding staan met de zee. Aan de andere kant van de parkeerplaats kun je via trappen afdalen naar de zee en daar is een zandstrand.

Praia da Marinha

Staan hier prachtige villla’s van de rijken, je hoeft in Silves alleen maar om je heen te kijken en je ziet duidelijke tekenen van de crisis in Portugal. Veel achterstallig onderhoud aan huizen, leegstand en verkrotting. Hoe het verder in Portugal is, daar kunnen we nog geen oordeel over vellen, alleen over de wegen , waar hele gedeelten dringend nieuw asfalt behoeven.

Praia da Marinha, uitzicht vanuit het achterraam

Dat het uit eten gaan in Marokko spotgoedkoop is, dat is logisch gezien de lage levensstandaard. Maar ook hier in Portugal eet je lekker voor een habbekrats. Gistren bv een 3 gangen menu kip piri piri in een grilrestaurantje  met een halve liter wijn, kooffie met een likeurtje en dat voor nog geen €10 per per persoon.  Geen haut cuisine, maar smaakvol, vaak is het zo dat we zeggendat we thuis beter eten, maar nee. En dat kwam niet door de ambiance, want je at buiten bij een zeer gematigde temperatuur en aan een gezellige aankleding was ook geen aandacht besteed. En dan kijk je ook nog tegen een Engelse dame, type Coronationstreet, aan die met een norse uitdrukking het eten naar binnen schrokte en een likeurtje in een slok achterover klokte.

Maar het had toch wel weer wat, die kok die telkens nieuwe kippen op de rokende barbecue (formaat biljart) legde en het komen en gaan van de locals die kip kwamen halen om mee te nemen.

samaragdhagedis

Aan het eind van de middag zagen we tijdens een wandeling de smaragdhagedis, na een beetje geduld kwam hij weer uit zijn holletje en konden hem fotograferen.

Campismo Silves Rio Arade 05-04-2012 donderdag

Vanochtend vielen , zoals de verwachting was, weer buien. Gisteren was de 1e droge dag in Portugal sinds we er zijn. Maar nu dus weer regen, dan mag de omgeving nog zo mooi zijn en hebben we er fraaie wandelingen gemaakt, maar omdat  het ook nog fris was,   onze keuze voor een camping was toen gauw bepaald.

camping Rio Arade , N 37.18795°  W 8.47163°

Daarom zijn we 20 km het binnenland ingereden naar een camping een paar km buiten Silves. De camping is klein en ligt op terrassen vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de Arade en een  wat slikachtig gebied en op de achtergrond Silves. En nog goedkoop ook, €5,- met stroom, dat vindt je zelfs in Marokko niet meer.  Dus eerst de elektrische kachel aangehad.

En ook het vlees (en de vis) is goedkoop in Portugal. Varkenshaas kostte €8,- per kilo, voor een paar ons betaalden we bijna net zoveel als voor een volkorenbrood, respectievelijk,€2,86 en €2,70. Vanmiddag zijn er geen buien meer gevallen maar het is nog wel fris.

Campismo Rio Arade 06-04-2012 vrijdag

Jammer dat het weer zo buiig is , want het schijnt een mooie wandeling te zijn naar de plaats waar de Rio Arade en een andere rivier samenkomen. En omdat de weersvooruitzichten nog niet denderend zijn, hebben we onze reisplannen wat aangepast. Ipv in de Algarve nog langs een paar stranden te gaaan en dan langs de Atlantische kust naar boven te trekken, gaan we nu maar halverwege Lissabon aan een lagune aan de Atlantische Oceaan staan. Dan kunnen we bij aanhoudend slecht weer eerder de diverse Portugese en Spaanse  steden bezoeken dan aanvankelijk de bedoeling was. Want we zijn wel verwend door het weer in Marokko dus is onze frustratietolerantie tav de regen minder.

Rio Arade met Silves op de achtergrond

Nu staan er hier op deze kleine camping maar 3 campers., 1 Engelse en 2 Nederlandse, wat dan weer aardig de verhouding van de nationaliteiten van de  camperaars weergeeft in Portugal. En laat nu uitgerekend de Nederlandse camperaar en zijn vrouw enthousiast leden  zijn geweest van het Zutphens wijngilde toen ik er ook lid van was, zo’n 20 jaar geleden, dus die kennen we nog, iets van de kleine wereld dus.

Lagoa de Santo André 07-04-2012 zaterdag

Het moet gezegd, de weg Ic1 was in prima staat en ging door een mooi  heuvelachtig landschap, dus dit keer geen klachten over het wegdek. Daarna een kleinere weg tussen de kurkeiken door naar zee En dan niet vergeten de zon, in het binnenland nog wat stapelwolken , aan zee stralend weer.

vrij staan in de duinen bij Lagoa Santo André N 38.11324° W8.79679°

We staan nu 170 km noordelijker aan het Lagoa de Santo André.een lagune aan de Atlantische Oceaan.  We staan lekker rustig langs een pad door de duinen. Er staan hier nog een paar campers, de meeste op een parking, allemaal Portugese en 1 Duitse.

Als het vloed is beuken de rollers van de oceaan  op het strand en slaan er over heen , de lagune in. Dit is een fascinerend gezicht waar dan ook veel mensen naar komen kijken.

de zee stroomt in de lagune

Lagoa de Santo André  08-04-2012

Het is Pasen, daar merken we hier niets van bij het strand. Vanmorgen een wandeling gemaakt naar Praia de Melides door een mooi stukje natuur, nl lage duinen begroeid met dennen. Het had ook de Achterhoek, Veluwe, Franse westkust kunnen zijn. Alleen door bv de vegetatie, agaves tussen de dennen en een soort doornachtige bremstruiken en de groepjes bijeneters in de lucht maakten ons duidelijk dat we wel degelijk in Portugal waren. ook zie je hier nogal wat roodborsttapuiten.

duingebied tussen Lagoa Santo André en Praia de Melides

Praia de Melides is heel anders  van karakter dan Santo André. Veel moderner, strakke restaurantjes  en veel meer toeristen, bv ook beachvolleybal, nee geef ons maar het veel rustiger Santo André. Je kon wel staan boven op, de duinen met een mooi uitzicht over de zee, het eiland voor de kust en over een lagune, ook daar dus. Maar daar sta je wel gevoelig voor de oceaanwind, wij staan beschut achter de duinen, dus blijven we hier mooi staan. Het was vandaag de mooiste dag sinds Sevilla, stralend weer en 20°.

Lagoa de Santo André 10-04-2012 dinsdag

Vandaag grotendeels bewolkt na 3 prachtige dagen. Het is nog wel rond de 20°, maar er staat een stevige zeewind. De afgelopen dagen lekker gewandeld, dat kan hier mooi in de omgeving. Het is hier lekker rustig geworden, er staat allen nog een andere Franse camper en de Portugese toeristen zijn verdwenen nu de  paasvakantie voorbij is.

We beginnen aardig aan Portugal te wennen. Het landschap is mooi en divers, veel groener dan in Marokko of Spanje en je ziet hier veel bloeiende bloemen.

Maar we hebben nog te weinig gezien om een goed oordeel over Portugal te vellen laat staan iets over de Portugezen te zeggen. Morgen gaan we op een camping 50km noordelijker staan oa om de was te doen.

roodborsttapuit

Alcacer do Sal 11-04-2012 woensdag

Hadden we een paar dagen geleden nog de loftrompet gestoken over de weg Ic1, vandaag moeten we daar alles op afdingen. De weg tussen Grândola en Alcacer was in een allerbelabberdste staat. De adviessnelheid was 60 km , dat zegt al voldoende. Ga je niet over de tolweg om wat meer van het landschap te zien, maar je moest de ogen alleen maar op de weg gericht houden.

Igreja de Maria do Castelo, een Romaans/Gothisch kerkje uit de 12/13e eeuw

We staan nu op een camping in Alcacer do Sal, dat zoutkasteel betekent. Er wordt hier al eeuwen aan zoutwinning gedaan door verdamping van zeewater. Alcacer is een aardig stadje gelegen aan de rivier de Sado. Er is een kade met daarlangs terrasjes en aardige huizen. Wel jammer dat de straat op de schop ligt, er wordt riolering aan gelegd. En ook hier zie nogal wat achterstallig onderhoud aan de huizen en zie je door verkrotting onbewoonbare huizen.

Aardige straatjes in Alcacer do Sal, maar nogal wat achterstallig onderhoud aan huizen