León 10-09-2019, dinsdag

Alweer minstens 50 campers vannacht, ’s ochtends vertrekt ongeveer de helft en dan komen er weer anderen voor in de plaats. Het overgrote deel zijn Spanjaarden verder zijn er een paar Franse, Duitse en Nederlandse campers.

We zijn aan het eind van de ochtend naar de stad gegaan, er kon mogelijk een bui vallen vanmiddag.

De patio van Palacio de los Guzmanes. met rondom arcaden.

Er zijn talrijke reliëfs rondom  de patio.

Overal zie je wapenschilden aan de muur.

Bij waterspuwer komt het water uit de ogen, bij de andere  uit de mond.

We zijn eerst naar het Palacio de los  Guzmanes geweest (1559-1566), dat moet een van de mooiste renaissance huizen van León zijn. Hij bleek niet te bezichtigen omdat er het provinciaal bestuur van León in gevestigd is. We mochten echter wel foto’s maken op de binnenplaats, de patio. Het gebouw heeft arcades rondom de patio, een bovenverdieping met glas-in-lood ramen en daarboven waterspuwers. Overal zijn wapenschilden aan de muren en ook zijn er een flink aantal reliëfs rondom.

De gevel van de Basilica de San Isodoro is rijk versierd, hier wat fragmenten van reliëfs bij het ingangsportaal.

We zijn daarna naar de Basilica de San Isodoro gewandeld, een van de grootste vroeg-romaanse bouwwerken ter wereld . Hij is oorspronkelijk gebouwd in de 10e eeuw, werd herhaaldelijk verbouwd en dat duurde tot de 18e eeuw. We konden een gedeelte van de basiliek bezichtigen die we niet echt heel bijzonder vonden maar de gevel maakte weer veel goed. We waren gekomen voor de fresco’s in het mausoleum die bij de basiliek hoort. In het mausoleum liggen niet alleen 23 vorsten van León en Asturië begraven maar er zijn 12e eeuwse muurschilderingen van bijbelse taferelen. Het mausoleum heeft als bijnaam de Sixtijnse kapel van de romaanse kunst. Helaas was het mausoleum en het museum, waar prachtige kerkschatten van ivoor en glas te zien zijn, alleen toegankelijk onder leiding van een gids maar dan moesten we tot 17.00 uur wachten.

Détail van een gebrandschilderd raam in de kathedraal van León

Gebrandschilderd raam met planten

raam met afbeelding van heiligen

Één van de drie roosvensters

Ten slotte zijn we weer naar de kathedraal gegaan waarvan we gisteren alleen de buitenkant hadden gezien. Als je binnenkomt is het de gebruikelijke indeling van een katholieke kerk met een retabel die mooi is en diverse zijkapelletjes met religieuze beelden en afbeeldingen. Bij ons als niet-gelovigen valt ons oog meteen op de schitterende gebrandschilderde ramen die overal hoog langs de muren zijn aangebracht en de kerk ìs hoog. De kathedraal is dan ook beroemd om zijn gebrandschilderde ramen. Het zijn 125 grote ramen, 57 kleinere en 3 roosvensters en ze dateren uit de 13e t/m de 20ste eeuw. Het totale oppervlak meet maar liefst 1800 vierkante meter. En zijn natuurlijk allerlei Bijbelse figuren en taferelen uitgebeeld en heiligen maar ook zijn er ramen met planten en fantasiedieren. Een leuke afsluiting van ons bezoek aan de mooie stad León, morgen gaan we weer een stukje verder.

De afbeelding in de kern van een roosvenster.

De gebrandschilderde ramen in het schip van de kathedraal.

Het was vandaag frisser met een harde wind tot 65km per uur, wel was het zonnig en de voorspelde buien bleven uit. Morgen wordt het al weer warmer en gaat de koele lucht botsen met de warme zeelucht in het oosten. Dat heet DANA of Gota Fria, en het gaat gepaard met regen- hagel- en onweersbuien met kans op wateroverlast door de verwachte regenval tot wel 300 mm in sommige streken de komende dagen. In een aantal provincies is code rood afgekondigd.

In de tuin van Palacio San Marcos zat een zwarte roodstaart.

De route van de afgelopen weken in Noord Spanje : A: San Sebastian , B: Ellorio, C: Sopeloa, D: Liérganes, E: Comillas, F: Cangas de Onis, G: Oviedo, H: San Martin de Taverga,  I, León .

Astorga 11-09-2019, woensdag

We zijn vanmorgen via de N120 naar Astorga gereden, dat ligt maar 50km van León af. We reden de route via de Camino de Santiago, de pelgrimsroute. En dat kon je zien vanaf Léon, telkens pelgrims op weg naar Santiago, schelp op de rugzak, sommigen ook op de fiets. En nergens een blarenprikpost, hier moet de zalvende hand van de Heer wel behulpzaam zijn.

Het Palacio Episcopal van Gaudi met links een stukje van de kathedraal en rechts de stadsmuur

De gebrandschilderde ramen zijn van binnenuit gezien natuurlijk veel mooier.

Nogmaals het  bisschoppelijk paleis maar nu gezien van de buitenkant.

We staan hier op een cp aan het Plaza de Toros. Een aardige plek, een beetje landeljk bij de oude arena aan de rand van het stadje. We wilden hier naar toe om het Palacio Episcopal ( 1889-1893)te bezoeken, een creatie van Gaudí. Het is gebouwd in opdracht van het bisdom maar het uiteindelijke resultaat stootte het bestuur van het bisdom zo tegen de borst dat er nooit een bisschop in heeft gewoond. Dan moet het wel bijzonder zijn om te bezoeken dachten we. En dat is het ook.

Het is een soort sprookjeskasteel van grijs graniet voorzien van torentjes en glas-in-lood ramen. We misten wel een beetje de kleur die we van andere werken van Gaudí kennen

Er is het museo de los Caminos in gevestigd wat voor ons niet interessant is omdat het vooral over religieuze zaken gaat. We komen trouwens overal in de stad pelgrims tegen, alleen of met z’n tweeën, met een schelp op de rugzak op weg naar Santiago. Er zijn hier ook winkels met attributen voor pelgrims zoals natuurlijk schelpen, wandelstokken drinkflessen en wandelschoenen.

En Astorga is beroemd om de productie van chocola en mantegados, zoete koekjes, je hebt hier naast talrijke chocoladewinkeltjes ook een chocolademuseum.

Wat beelden uit de stad Astorgia. de bovenste foto's zijn van pelgrims en de linker 2 van de zoete koekjes Montegadas en de chocolade, kenmerkend voor de stad.

Naast het Palacio Episcopal is de kathedraal, een heel mooi gotisch bouwwerk uit 1471. Aan het Plaza Mayor, omringd door terrassen en huizen met arcades, staat ook het 17e eeuwse gemeentehuis. Je ziet aan stukken de romaanse muren dat ook de Romeinen hier hebben gewoond. Er is een Romaans museum en de restanten van een romaans huis waar nog wat vage mozaïekvloeren te zien zijn.

Achteraf hebben we een beetje spijt dat we niet naar binnen zijn gegaan bij het Palacio Episcopal , we hoorden van Rob en Adrie dat het de moeite waard was geweest, er was vooral oude religieuze kunst, 12e eeuwse beelden enz., wij dachten dat het vooral over de geschiedenis van de pelgrimage zou gaan.

De katedraal van Astorga

Links het portaal bij de ingang, de 2 andere foto's zijn fragmenten van de reliëfs op de gevel.

We hebben hier vandaag Rob en Adrie ontmoet die we kennen van een eerdere reis in Spanje en waar we wel email contact mee hebben gehad over reizen naar Griekenland en Marokko die zij ook hebben gemaakt. Ze zijn deze reis eerder dan ons vertrokken en omdat ze ook weer eerder in Nederland moeten zijn bestond de kans dat we elkaar zouden kruisen. En jawel hoor, dat was dus vandaag in Astorga. We hebben vanmorgen koffie gedronken en aan het eind van de middag een apéro, die weer wat uitliep, heel leuk om ze weer ontmoet te hebben.

Astorga is een heel aardig stadje, vooral door het paleis van Gaudí en de kathedraal.

Het gemeentehuis van Astorga, 17e eeuw

cp Astorga  N42.45119 W6.0656

gratis, met voorzieningen

Na een koud begin van de dag verdween de aanwezige sluierbewolking en werd het 24º bij een matige wind. Morgen willen we een stukje zuidelijker gaan rijden.

Puebla de  Sabrania 12-09-2019, donderdag

We hebben vanmorgen afscheid genomen van Adrie en Rob waarmee we gisterenavond enige gezellige uurtjes mee beleefd hebben. We zijn via een N weg zuidelijker gereden, het landschap werd geleidelijk aan minder groen hoewel er nog genoeg bossen en struikgewas overbleven. Er werd herhaaldelijk gewaarschuwd voor overstekende herten en inderdaad, er flitste er één op zo’n 150m voor de camper langs. Op 20 km na was de weg in een goede staat, die 20km kon je niet harder dan 60km p.u. We zijn naar het alleraardigste dorpje Villardeciervos gereden, 75 km van Astorga, gelegen aan een stuwmeer. We hebben daar gekeken, er was niemand en het was nogal afgelegen, wel een mooie plek aan het water, het beste gedeelte was nu afgesloten met een ketting.

gedoogplaats bij Puebla de  Sabrania, N42.0524 W.6.6308, geen voorz., mooi uitzicht op dorp met kasteel

20km  slechte weg, overstekende schapen veroorzaken stof.

Stuwmeer bij Villardeciervos

Rustiek plekje bij Gandela N42.1024

W6.6442

Op het been van Everdien zat deze vlinder haar huid te proeven, een gehakkelde aurelia.

We zijn doorgereden naar een dorp aan een riviertje, de Terga, 50km verder bij het dorpje Gandela. Een hele rustige plek aan het riviertje, slechts af en toe een auto op de weg wat verderop, hoofdzakelijk hoorde je het ruisen van de stroomversnellingen in het riviertje. Toch besloten we ook hier niet te overnachten, we stonden helemaal alleen en we waren zichtbaar vanaf de weg en we voelden ons niet helemaal safe, het was wel een goddelijk plekje. We hebben de hele middag buiten zitten lezen, af en toe opgeschrikt als er een vis boven het water uitsprong en er weer inplonste. Er was wel een restaurant in de buurt, die was gesloten anders waren we daar gaan staan.

Aan het eind van de middag zijn we naar een gedoogplek gereden bij het mooie dorp Puebla de Sabrania met uitzicht op het kasteel en ook aan de rivier de Terga die hier breed is. We staan hier met een 10-tal campers, er is verlichting dus superveilig. We staan hier nog in Castllië en León maar wel vlakbij de Portugese grens.

Het was fantastisch weer, een en al zonneschijn en bij weinig wind 28º.

Puebla de Sabrania 13-09-2019-vrijdag

We hebben gisterenavond besloten om morgen naar Portugal te gaan. We waren helemaal niet van plan naar Portugal te gaan , dat is het voordeel van een camper, je bent ongebonden dus dan kan dat.. We zijn nog nooit in Noord Portugal geweest, als we dat van plan waren was het weer te slecht. Nu zijn de vooruitzichten goed, er komt wel onweer zondag maar nu is de temperatuur wel erg hoog, 32-35º, die zal daarna wat gaan zakken. Het plan is zo grofweg eerst naar Braga, dan naar Porto te gaan en vervolgens dan Coimbra te bezoeken. Maar natuurlijk gaan we niet alleen naar steden, we zullen ook gaan luieren aan de stranden van de oceaan. Maar dit alles zo lang het weer goed blijft, je maakt plannen maar je kunt ze ook weer veranderen.

Een van de vergezichten vanaf het kasteel, in het midden de gedoogplaats en rechts de rivier de Terga, ingezoomd anders was alles klein.

Het gemeentehuis aan de Plaza Mayor

Vroegere familiekapel, nu speelt dit een rol bij de Semana Santa.

De beelden in het portaal deden ons aan beelden van het Paaseiland denken.

Helaas heeft dit mooie pand flink wat achterstallig onderhoud, het dak staat op instorten. Het staat te koop.

Vanmorgen zijn we naar het prachtige dorp Puebla de Sabrania geklommen. Geklommen, want het ligt boven op een rots, strategisch gelegen ook want je hebt van boven een wijds uitzicht .

Daarom is er in de 15e eeuw ook een kasteel gebouwd. Via ontelbare trappen zijn we naar boven naar het kasteel en het dorp gelopen. Je zag beneden ook de camper staan op de gedoogplaats. Puebla de Sabrania is een van ‘Pueblos mas Bonitos de España’, een van de mooiste dorpen. En inderdaad het is een prachtig dorp met authentieke oude huizen, mooie vergezichten en leuke straatjes. Boven bij het kasteel heb je de kerk en het gemeentehuis, de laatste 2 liggen aan het kleine Plaza Mayor. Het bovenste gedeelte van het dorp is het oudste, beneden is een nieuwer gedeelte, daar zijn ook de winkeltjes en was er vanmorgen een kleine markt, zo’n 10 kraampjes, de meeste met groente en fruit.

Soortgelijk karakteristiek pand als hierboven op de foto, alleen deze is prima onderhouden, op de  begane grond zijn winkeltjes  gevestigd

De kerk 'Nuestra Señora del Azoque, 12e/13e eeuw. De maagd van Azoque is beschermheilige van het dorp. De naam is van Arabische afkomst.

Enkele van de straatjes in het dorp

Het marktje waarvan de kramen in de nauwe straatjes staan.

We zijn weer naar beneden gelopen, nu via de weg en niet de trappetjes en we hebben vanmiddag heerlijk bij de camper zitten lezen. Want dat is het tegenstrijdige maar ook het fijne van Spanje, op officiële cp’s zijn er allerlei regeltjes, niet buiten zitten, geen keggen onder de wielen etc., op gedoogplaatsen kan dat meestal allemaal wel.

Het was vandaag een warme dag er stond wel tamelijk veel wind, windstoten tot 55km p.u. en er was lichte sluierbewolking die aan het eind van de avond wat dikker werd. De wind en sluierbewolking hebben te maken met het noodweer dat sommige delen van de oostkust van Spanje enkele dagen teistert en die 4 dodelijke slachtoffers heeft gemaakt.

Guimarães 14-09-2019, zaterdag

Tot ongeveer 23.00 uur kwamen er gisterenavond nog campers de parking oprijden. Vannacht moet er ook nog een zijn gekomen want toen we de verduistering van de voorramen open deden keken we tegen de achterkant van een blauw busje aan die op nog geen meter van ons vandaan stond, knap dat hij/zij hem nog tussen ons en onze buurman had weten te manoeuvreren. Er bleken maar liefst 26 campers te hebben overnacht. We wilden eerst in Chaves gaan staan, ongeveer 10km van de Spaanse grens maar dat leek ons geen goed idee, ongetwijfeld zijn er in het weekend ook Spaanse campers die even de grens overwippen met dit mooie weer.

We besloten naar Guimaraes te rijden, 150 km van onze plek van de afgelopen dagen. We staan hier op een grote parking buiten het centrum van de stad, er zijn voorzieningen. Om bij de camperplaats te komen stuurde de TomTom ons door een soort veredeld bospad, smal en steil, gelukkig ging het goed.

Een van de vele pleinen in Guimarães

Op de linker foto rijden we nog in Spanje bij de Portugese grens, de 1ste bosbrand.

De bovenste foto in Portugal, je ziet de vlammen oplaaien.

cp in Guimarães, N41.440900 W8.284460,

gratis met voorz.

Onderweg hebben we de 1ste bosbrand nog net in Spanje gehad bij Rios. In Rios hebben we voor het laatst goedkoop getankt,€1,225, in Portugal hebben we tot nu toe alleen prijzen van €1,579 gezien. In Portugal net over de grens smeulde er nog een brand na, daar was een klein stuk bos afgebrand. We hebben de tolweg genomen en zijn tot Guimarães gereden. Onderweg 2 bosbranden gezien en zeker 10 plaatsen waar bosbrand geweest was, dat kan ook vorig jaar zijn geweest toen Portugal geplaagd werd door de bosbranden. Eén bosbrand was misschien 3 km van de tolweg, we zagen grote vlammen, het was niet ver van een dorpje. Ook dit jaar is het droog in Noord Portugal met vervelende gevolgen, weer veel bosbranden.

Dat tolsysteem is toch wel apart in Portugal. Het eerste stuk hadden we een elektronisch tolsysteem, je moest je creditcard in voeren in een automaat en vervolgens werd je kenteken gefotografeerd. Als je een portal boven de weg passeerde werd er automatisch ongeveer een euro belast, het stond op matrixborden langs de weg. Het laatste stuk tolweg is het systeem zoals dat we dat kennen in veel andere landen, kaartje uit automaat, bij tolstation afrekenen.

Via deze weg liepen we de stad in, meteen een vrolijke aanblik door de middenberm met heggetjes en bloemen.

Het plein van de olijfboom, Largo de Oliveira. Volgens de overlevering kreeg een wegkwijnende olijfboom nieuw leven na de plaatsing van een Normandisch kruis.

Hetzelfde plein met op de achtergrond een gotisch kapelletje ter herdenking aan de slag met de Moren. Rechts de opnieuw geplante olijfboom, oorspronkelijk uit 1342, de olijfboom staat ook in het stadswapen.

Nog een aardig plein

We zijn vanmiddag in Guimarães geweest, in ongeveer 15’ lopen ben je in de oude binnenstad. Guimaraes is de geboorteplaats van eerste koning van Portugal, Afonso Henriques en wordt daarom beschouwd als de plaats waar Portugal ontstaan is.

Het historisch Guimarães nauw verbonden met het ontstaan en de identiteit van Portugal. Het deel binnen de stadsmuren werd door Unesco erkend als werelderfgoed om de originaliteit en authenticiteit waarmee het werd gerestaureerd. De stad ziet er prachtig uit , je ziet sierlijke smeedijzeren balkons, granieten brede afdakjes, herenhuizen, bogen die smalle straatjes verbinden, door de jaren uitgesleten straatstenen, torens en kloosters. En niet te vergeten de azulejos die je overal op huizen tot aan kerken toe ziet zitten . Verschillende gebouwen, beelden tot een olijfboom aan toe ilustreren de geschiedenis van de stad .

Het standbeeld met de 2 gezichten, hierover doen meerder verhalen de ronde. Feit is wel de olijfboom op het schild bij het 2e hoofd.

Overal mooie huizen

Houten zowel als gietijzeren balkons

Huis met blauwe azulejos, terrasje rechts hebben we geluncht.

We kregen trek om wat te gaan eten, het is in Portugal een uur vroeger en om 15.00 uur, toen het eigenlijk 16.00 uur in Spanje was waar we nog vanmorgen vroeg hadden ontbeten, zijn we gaan lunchen. Op een pleintje bij een groot huis met azulejos, op een van de vele terrasjes. Het traditionele gerecht van deze stad is kennelijk rijst met eend en veel gesmolten kaas erover, je ziet dat overal op de kaart staan. Dat moest geprobeerd, Everdien hield het bij entrecote met champignon roomsaus, we hebben allebei lekker gegeten.

We hebben nog een kerk bezocht, de ‘Senhora de Oliveira’, het interieur is niet echt boeiend op een nis met azulejos na. Maar het is de oudste kerk van de stad en is belangrijk geweest in haar historie, ze is ook vernoemd naar de oude olijfboom. We zagen op een paar plaatsen in de stad, opengeklapte luiken waarachter beeldgroepen van de kruisiging van Jezus tevoorschijn kwamen. Op een affiche lazen we dat er morgen om 11,30 een processie door de straten zal trekken, misschien wel aardig om daar eens te gaan kijken, hoewel we liever eens een wijnoogst feest zouden meemaken.

We vinden Guimarães een stad met een hele leuke uitstraling mede door de talrijke terrasjes.

Er staan trouwens veel kerken, niet alleen in de stad maar ook rondom ons in de heuvels, af en toe een flink gebeier van de klokken.

Het was vandaag af en toe bewolkt maar vanmiddag  waren er brede opklaringen, het was warm met 31º.

Guimarães 15-09-2019 , zondag

Hoewel Guimarães een geschiedenis kent die teruggaat tot de 10e eeuw en overal sporen van deze geschiedenis te vinden zijn, is het zeker geen stad waaraan ontwikkelingen voorbij zijn gegaan. Er is een modern voetbalstadion, in de gerestaureerde gebouwen van de voormalige leerlooierijen zijn allerlei (culturele) instellingen gevestigd zoals het Instituto de Design en het Centro de Ciēncia Viva(centrum voor levende wetenschap) waarin nieuwe technologieën te zien zijn. En het oude marktgebouw is omgevormd tot een centrum voor internationale kunst en creativiteit. Dat is gebeurd in 2012 toen Guimarães Europese culturele hoofdstad was. Dat is de moderne kant van deze ode stad waarvan het oude centrum in 2001 werd uitgeroepen door de UNESCO tot werelderfgoed.

Gisteren stond de Senhora da Guia nog in een kapelletje.

In de stad zijn meer van deze religieuze beeldengroepen , de luiken zijn misschien alleen open tijdens de processiedagen?

Een impressie van de processie van vanmorgen, waar in de Senhora da Guia door de stad werd gedragen.

Vanochtend echter een stukje katholieke traditie gezien, de ‘Procissaõ da Imagem da Senhora da Guia’ wat zoiets betekent als de processie met het beeld van de ‘gidsende’ dame, onmiskenbaar wordt daar Maria mee bedoeld . Vanuit een kleine kapel vertrok een stoet , vooraf gegaan door trommelende padvinders, met daarin een paar vaandels die werden gedragen door mensen in het wit en de Senhora zelf werd op een draagbaar een klein rondje door de stad gedragen, gevolgd door een bescheiden aantal devoot kijkende mensen die in de stoet meeliepen. Ondertussen strooiden mensen uit de ramen van bovenverdiepingen gekleurde snippers. Na het rondje door de oude stad ging men de kerk Senhora de Oliva binnen waar ongetwijfeld een mis werd opgedragen ter ere van Senhora de Guia. Het was maar een kleine processie, de 2e die we ooit gezien hebben. De 1ste was 5 jaar geleden in Saintes Maries de la Mer, tijdens de zigeunerfeesten op 15, 16, en 17 mei , zo’n 5 jaar geleden. Daar werd de Zwarte Madonna naar de zee gedragen, een erg schilderachtig gebeuren. Niet met elkaar te vergelijken.

Mede door dit soort huizen vinden we Guimarães een prachtige stad.

Het voormalige gemeentehuis.

Het plein Largo do Toural

Links het oudste straatje van Guimarães de Rua de Santa Maria In de Middeleeuwen woonden hier de notabelen van de stad.

Hiernaast staat de kerk Igreja de San Francisco.

Naast gietijzeren balkons zie je ook houten balkons.

Moderne kunst in het centrum van Guimarães, gemaakt van oude materialen zoals fietswielen. Als je een foto maakt met de iPhone zie je nog beter het vrouwengezicht.

We hebben nog wat door het oude centrum gewandeld en wilden nog een kerk bezoeken, Igrega de San Francisco, waarin veel muren met azulejos zijn betegeld. Daar werd echter een mis gehouden net als in veel andere kerken, de Portugezen zijn een vroom volkje. Een mooie gelegenheid om naar het Design instituut te gaan, die bleek echter gesloten op zondag evenals het Centro de Ciēncia Viva. Omdat het warm was en de zon flink brandde hadden we geen zin om de weg omhoog naar het kasteel te gaan lopen, de oorsprong van Guimarães en dus van Portugal. Daarom zijn we naar de camper gegaan en hebben in de schaduw geluierd, d.w.z. gelezen.

André en Marjos die we bijna 2 weken geleden ook al eens hadden ontmoet, zijn hier vanmorgen ook gekomen. We kwamen ze in de stad tegen en hebben samen de processie bekeken. We hebben aan het begin van de avonds een apéro bij hun gedronken. Het was heel gezellig, ze hebben veel backpack reizen gemaakt naar het verre oosten, genoeg stof om verhalen te vertellen..

Het weer was vandaag aanvankelijk zonnig, daarna kwamen er wat wolkenvelden opzetten, wel weer warm, 30º.