Warnsveld 30-08-2017, woensdag

We zijn aan het aftellen voor onze volgende reis, het is bijna zo ver. De bedoeling is dat we op 9 sept. vertrekken voor een reis van 2 maanden naar Spanje, eerst naar het binnenland en in de maand oktober, als het wat kouder wordt, naar de kust.

Eerst moet Everdien nog voor controle naar de internist na haar radio actieve jodiumkuur. Zelf heb ik nog een coloscopie gehad omdat er bij het bevolkingsonderzoek naar darmkanker, bloed in mijn ontlasting is gevonden. Gelukkig bleek het loos alarm, het is toch wel even spannend geweest.

Dat zijn zo van die medische dingen waar je mee geconfronteerd wordt als je ouder wordt. Gelukkig hebben we ook veel andere mensen gezien in de 6 weken dat we nu thuis zijn zoals familie, vrienden en bekenden.

Het interieur van de camper is weer in orde, nieuwe kranen, deur van de badkamer is gerepareerd etc. Deze dagen is Everdien bezig om de camper in de was te zetten, een hele klus maar ik kan het niet i.v.m. mijn rug.

We zien uit naar onze volgende reis, we zijn bijna klaar voor ons vertrek.

Chalons en Champagne 09-09-2017, zaterdag

Gelukkig functioneert de schildklier van Everdien goed bleek gisteren bij de controle. Dus zijn we vanmorgen in de regen vertrokken om 9 uur. De regen ging over in buien waarbij die in Noord Frankrijk kort maar hevig waren.

Maar er was niet al te veel wind en de verkeersdrukte viel ook mee, weinig vrachtverkeer. We hebben 557km gereden en kwamen na 6 uur rijden om half 4 aan in Chalons en Champagne.

parking aan kanaaltje Chalons en Champagne N48.95480 E4.35642

Daar hebben we , dankzij de onvolprezen site P4N http://park4night.com/carte_lieux,

een aardig plekje aan een kanaal gevonden vlakbij het centrum. Er liggen wat boten aangemeerd en wij zijn de enige camper.

bovenste foto het gemeentehuis, linker foto de Notre Dame en op de rechter de kathedraal

Chalons en Champagne heeft niet alleen een kathedraal maar ook een Notre Dame , zoals veel Franse steden. Aardig is het imposante Hotel de Ville, het gemeentehuis met een groot plein waar leuke straatjes op uit komen. Naast grote gebouwen zie je hier ook vakwerkhuizen. We zijn slechts kort in de stad geweest omdat er af en toe (onweers)buien vallen. Het was 17º dus de herfst is ook hier begonnen.

Montpeyroux 10-09-2017,zondag

Het was vannacht erg rustig en we zijn om 9 uur weer vertrokken. We hebben eerst een stukje tolweg genomen van Chalons naar Troyes. Hadden we de tolweg maar genomen tot Auxerre want de weg van Troyes naar Auxerre was afgesloten. We werden over kleine weggetjes richting Auxerre gestuurd en dat in de lichte motregen wat ook niet voor een vrolijke aanblik van het landschap zorgde. We hebben wel wat van het platteland in de champagne gezien, natuurlijk wijngaarden maar ook velden met hennep, niet voor de consumptie maar voor de vezels.

De rest van de dag bleef het bewolkt met slechts af en toe een glimp van de zon en maar 17º.

Montpeyroux

We hebben bijna 500km gereden in 7 uur tijd en staan iets onder Clermont Ferrand bij de A75 bij het middeleeuwse dorpje Montpeyroux. We hebben hier in de herfst vorig jaar ook gestaan op weg naar huis.

Er zijn hier een paar parkings waarvan 1 voor campers met voorzieningen. Toen we kwamen waren de parkings vrijwel vol, het is zondag en mensen maken een uitstapje naar het dorp hier. We zijn iets voorbij de educatieve boerderij gaan staan, daar is ook een kleine parking waar later een Ierse camper bij ons kwam staan. Het is aardig druk met campers hier, er staan er een stuk of 20.

parking bij Montpeyroux N45.62466 E3.20093, gratis, alle voorzieningen

Aan het begin van de avond hebben we nog even de benen gestrekt en zijn we door het dorpje gewandeld. Hoewel we het vorig jaar al gezien hadden blijft het een mooi oud wijndorpje met prachtige vergezichten over het lappendeken landschap van de Auvergne.

Nu lekker luieren in de camper, glaasje wijn , straks eten en dan naar Penoza kijken. Zo is er altijd wel iets wat de moeite waard is op tv, gisterenavond van Youp genoten.

Figueres 11-09-2017, maandag

We zijn vanmorgen even voor 9 uur weggereden in de motregen. Bij Millau kunnen we de korte broek aan voorspelde ik. Dat was wat te optimistisch maar bij Clermont l’ Heraut brak de zon dan toch door. Daar kwam wel een fikse mistral met windvlagen tot zo’n 70km per uur voor in de plaats.

de tolbrug bij Millau (€15.10)

We zijn ruim 450km in 5,5 uur gereden en we staan in Figueres wat zo’n 30km over de Spaanse grens ligt. We staan op een parking van een supermarkt waar we al vaak hebben gestaan op de heen en/of terugreis vanuit Spanje/Portugal. Geen bijzondere plek maar wel praktisch bij de supermarkt waar je ook goedkoop kunt tanken, €1,029. En we doen hier altijd de eerste Spaanse boodschappen maar nu even niet, het is 11sept. dus is de supermarkt gesloten.

parking bij supermarkt Esclat in Figueres

N42.26018 E2.95143

Het is nl Diada, een Catalaanse feestdag waarop de val van Barcelona in 1714 wordt herdacht. Deze dag staat altijd in het teken van het streven naar onafhankelijkheid van Catalonië en dat zal vandaag extra het geval zijn omdat er op 1okt. een referendum wordt gehouden over de onafhankelijkheid. Naar verwachting zullen honderdduizenden Catalanen vandaag in Barcelona demonstreren.

Daar hebben ze dan goed weer bij, het is zonnig en het is 26º, vanavond hoeft de kachel niet aan in de camper.

Cubelles 12-09-2017, dinsdag

Gisterenavond tapas gegeten, een van de leuke dingen in Spanje. Vanmorgen wat boodschappen gedaan, oa een fles Cava rosé gekocht, een ander leuk ding van Spanje.

Het was nog geen 200km naar Cubelles waar we nu staan. We moesten dwars door Barcelona en belandden in een file van een half uur omdat er een grootscheepse politiecontrole was. Even daarvoor was er ook al een politiecontrole bij een tolpoort maar daar was geen lange file. De controles zagen er wat dreigend uit omdat de zwaar  gewapende agenten ook nog  doeken voor hun mond hadden.

parking Cubelles N41.20366 E1.68252

We staan in Cubelles op een braakliggend terrein met nog 3 andere campers, gescheiden van de zee door wat bebouwing en de boulevard. We zijn naar Cubelles gereden omdat we hier begin jaren 80 enkele malen hebben gestaan aan de noordkant van het dorp. Jaren later was het niet meer mogelijk om daar te staan en hebben we ten zuiden van het dorp een paar maal vrij gestaan. We zijn hier om wat oude herinneringen op te halen en om te kijken of we nog wat bekends zien. Dat is inderdaad het geval hoewel er bv appartementen zijn gebouwd daar waar we eerst vrij stonden. Maar de bar/restaurantje Tapachula is er nog wel, we hebben daar vaak tapas gegeten bij ‘Miep Kraak’, de eigenaresse met een typerende kraakstem.

We hebben onderweg hierheen wat regenbuitjes gehad, de laatste was in Barcelona, hier zijn flinke zonnige perioden en is het 25º. Er staat een matig wind uit zee , de rode vlag is uit want er zijn hoge golven, er is een tamelijk woeste zee.

Cunit 13-09-2017,woensdag

Eigenlijk een vervelende dag vandaag en dan niet zozeer dat we ons vast reden in het dorp Cunit.

We zijn vanmorgen 6km verder gereden naar het dorp Cunit waar we nu aan het strand staan. Onze TomTom ,n.b. een camper/caravan uitvoering waar we de hoogt en breedte hebben ingesteld, wilde ons onder een tunneltje van 2.90m door laten rijden terwijl de camper 3.20m hoog is. We moesten omkeren en kwamen in kleine éénrichting straatjes waar we geen kant meer op konden. Pas toen een bestelautootje werd verplaatst konden we moeizaam passeren zodat we weer op de grote weg kwamen en we uiteindelijk via een bruggetje over het spoor konden rijden om bij het strand en komen en niet eronder door via een te laag tunneltje.

parking Cunit, douches en wc's op het strand N41.19355 E1.63268

We staan op een mooie plek gescheiden van het strand door een smalle wandel/fiets boulevard. Vanmiddag zijn we een klein uurtje op het strand geweest, 25m voor de camper. In die tijd heeft men geprobeerd in te breken, gelukkig is dat niet gelukt. We hebben 3 sloten op de deur en een autoalarm, het werkt vertragend en het schrikt wat af. We hebben oa een beugel die voor de deur wordt gedraaid en op slot gezet als we weggaan, deze hebben ze met bruut geweld proberen te forceren waardoor 2 schroeven door de wand zijn getrokken en de aluminium wand een stukje ingescheurd is. Er is al met al een aardige schade veroorzaakt en het was toch een fikse domper op de vreugde.

zo zit de deur met de beugel op slot

hiernaast zoals het er vanmiddag na de inbraakpoging uitzag

Dus hebben we vanmiddag ons Spaans weer kunnen oefenen toen we aangifte deden op het politiebureau, de verzekering zullen we morgen informeren. En we moeten naar een bedrijf op zoek die het wat beter kan repareren, Everdien heeft het al provisorisch gedaan. In Nederland zullen we het dan weer mooi laten afwerken.

We hebben nog gevraagd aan de politie of het een gevaarlijke parking is , nou nee, we patrouilleren regelmatig en er is de hele zomer maar een keer of 5 een camper of auto opengebroken. Maar wat een brutaliteit die poging tot inbraak op klaarlichte dag terwijl hier toch meer dan 10 campers en wat auto’s staan en er druk gefietst en gewandeld wordt.

Een schrale troost was het prachtige weer, volop zon, een matige zeebries en 27º.

Cunit 14-09-2017, donderdag

Gelukkig was er in Cunit een camperbedrijf waar we de reparatie hebben laten verrichten. Ze hebben de aluminium wand zo goed mogelijk recht geslagen, de beugel met nieuwe bouten vastgezet ,metalen plaatjes aan de binnenkant van de camperwand bevestigd en de boel gekit. De beugel zit weer stevig bevestigd, ze hebben het zo goed mogelijk afgewerkt zodat het er niet shabby uitziet. En dat voor de alleszins redelijke prijs van €43,92, we zijn er tevreden over, over het resultaat en de prijs.

We kwamen er achter dat bij de montage van de beugel, de fa Bruggink een fout heeft gemaakt. De beugel zit met 4 bouten vast, bij de onderste 2 zat wel een metalen plaatje aan de binnenkant maar die ontbrak bij de bovenste 2 bouten. Was dat wel het geval geweest, dan hadden ze de bouten nooit dwars door de camperwand kunnen trekken. Stom genoeg is het ontbreken van het plaatje ons ook nooit opgevallen.

vlekkeloos is het niet natuurlijk , zeker niet van zo dichtbij maar we doen het er voorlopig mee. Maar eens over nadenken wat er in Nederland aan moet gebeuren

We zijn weer naar dezelfde plek terug gegaan, we voelen ons er wel veilig ondanks die vervelende gebeurtenis. Wel zijn we niet wezen wandelen, het voelde nog niet goed om de camper alleen te laten. Dat komt wel weer , we leven niet in een glazen kooi met gepantserd glas.

In de 39 jaar dat we camperen is dit de 3e poging tot inbraak , allemaal in Spanje, het land heeft wat dat betreft een slechte naam onder camperaars.

het mooi schoon gehouden strand in Cunit

We hebben onze plannen voor de komende dagen wel veranderd, dat heeft niets met de inbraakpoging maar alles met het weer te maken. We wilden morgen een stuk het binnenland in naar het dorp Pancrudo waar een 3 daags cultureel festival is met theater, muziek en dans. Maar er komt een weeromslag , morgen in een groot deel van het land regen en in Pancrudo 10º, vandaag nog 28º hier . Het is niet bepaald festival weer dus gaan we een stuk zuidelijker aan de kust staan, ook daar regen maar wel temperaturen op een aangenamer niveau.

En als om de weeromslag aan te kondigen, steekt er op dit moment, 19.00 uur, onverwacht een storm op en omdat het zo droog is er heel veel zand in de lucht.

Nules Platja 15-09-2017, vrijdag

Gisterenavond een fikse bui gehad en vanmorgen was het zwaarbewolkt weer. We zijn eerst naar de Carrefour gegaan om wat boodschappen te doen en zijn vervolgens via de tolweg 250km zuidelijker gereden. Het eerste deel hadden we motregen, 11º en daarna werd het droog maar wel zwaarbewolkt weer.

We zijn naar Nules Platja gereden, ongeveer 15km verder dan Castellón waar we op een grote parking staan bij een restaurant. Het is een camperplaats en er zijn voorzieningen, het is gratis maar we gaan er morgen wel eten , wel zo aardig natuurlijk.

cp in Nules Platja, parking bij restaurant L'Alqueria N39.83580 W0.10443  gratis, met voorzieningen

Nules Platja stelt niets voor, er zijn appartementen en vakantiehuisjes maar geen winkels. We staan ongeveer 200m van het strand maar we kunnen de zee niet zien door de appartementen. Achter ons is een natuurgebied met voornamelijk hoog riet en wat water.

Het is droog gebleven tot 18.30, toen een klein buitje, maar met 19º en een matige wind geen buitenzit weer. Er staan nog 3 andere campers, een Duitse en 2 Franse, we zien weer veel Franse campers in Spanje.

De route in Spanje tot nu toe. Van Figueres (A) naar Cubelles (B) en Cuniit (C) naar Nules Platja (D)

Nules platja 16-09-2017

We staan nu in Nules wat  in de deelstaat Valencia ligt, een van de 17 autonome deelstaten van Spanje die elk hun eigen regering en parlement hebben.

Toen we gisteren over de tolweg in Catalonië reden op weg hier naar toe, stond langs de tolweg hoog in bomen of struiken, zo om de km. , fier de Catalaanse vlag te wapperen. Nu heb je die vlaggen ook altijd  al aan veel huizen hangen , bv aan de balkons, maar dit vlagvertoon langs de weg heeft alles te maken met het komende referendum op 1 okt. over de afscheiding van Catalonië.

Het referendum is door de Spaanse regering , die hierover woedend is, illegaal verklaard omdat het door de Spaanse grondwet is verboden, maar daar trekt de Catalaanse regering zich niets van aan. Het is overigens niet zo dat alle Catalanen voor onafhankelijkheid zijn, ze zijn daar diep verdeeld over. Naar schatting iets minder dan de helft van de Catalaanse bevolking is tegen afscheiding. Het referendum en de woede van de Spaanse regering hierover zal de komende weken het Spaanse nieuws wel beheersen.

Je hebt hier in Nules wat hoogbouw appartementen maar er staan langs het zee front leuke lage huizen op een rij aan elkaar gebouwd, door de bewoners villa’s genoemd.  Ze vormen een verademing i.p.v. flats. Ze dateren uit de jaren 30,40 en 50 van de vorige eeuw en zijn allemaal verschillend van bouw. Ook hebben ze verschillende kleuren en hebben hun authentiek karakter behouden.

We gaan zo in het restaurant eten, niet bepaald om een Spaanse tijd. Kun je in Spanje meestal , zeker in het binnenland, niet voor 21.00 uur wat eten, hier gaat om 20.00 uur de keuken al dicht.

Platja de Nules 17-09-2017, zondag

Dat eten gisterenavond was best de moeite waard.

Vooraf hadden we roerei met kabeljauw, erg lekker en daarna at Everdien dunne plakjes gegrilde kipfilet en ik gegrilde zwaardvis. ‘s Middags heb je een menu voor €9,99 en ’s avonds is het eten à la carte, wel wat duurder maar je hebt meer keuze.

Er is ten noorden van Nules een wandelpad langs de zee door lage duinen, lijkt nog niet zo lang geleden aangelegd.

En in het natuurgebied achter ons zitten koereigers, foerageren zwaluwen en bijeneters die op de trek naar zuidelijker regionen zijn.

Er blijkt toch een kleine Consum supermarkt te zijn en ook nog 2 bakkers. Dat is als je een kwartier naar het zuiden loopt, Platja de Nules is 2 straten breed en telt lintbebouwing waardoor het een half uur duurt voor je van het ene kant van het dorp naar het andere bent gewandeld.

tapuit

Inmiddels heeft de Spaanse regering maatregelen tegen het Catalaanse referendum genomen. Zo heeft ze de financiering van belangrijke diensten over genomen om te voorkomen dat er ook maar 1 euro aan de financiering van een illegaal referendum wordt uitgegeven Er zijn Catalaanse websites over het referendum uit de lucht gehaald, worden Catalaanse ambtenaren die het referendum steunen met vervolging bedreigd, zijn bijeenkomsten buiten Catalonië over het referendum verboden.

De Catalanen krijgen tot morgen de tijd om in te stemmen met de maatregelen van de Spaanse regering.

De Catalaanse premier en de burgemeester van Barcelona hebben op hun beurt een brief geschreven aan de Spaanse koning Felipe VI om te bemiddelen en om aan te dringen op een dialoog zonder voorwaarden vooraf over de inmiddels hoog opgelopen kwestie. De Spaanse premier Rajoy heeft een kopie van de brief ontvangen. Rajoy stelt zich op het standpunt dat het referendum op geen enkele wijze mag doorgaan en Spaanse OM heeft gedreigd burgemeesters in Catalonië die voor het referendum zijn en zich niet melden voor verhoor, zullen worden gearresteerd.

Het wordt dus hard tegen hard gespeeld.

hier gooi je toch met plezier een lege wijnfles in?

Het was vandaag aardig weer, de temperatuur werd wat gematigd door een tamelijk stevige wind uit zee en het werd 24º.

Teruel 18-09-2017,maandag

We zijn via de snelweg A23 naar Teruel gereden, een weg die door de bergen klimt naar een hoogvlakte, ongeveer 135 km was de route vandaag. De weg wordt ook la Autovia Mudéjar genoemd.

We staan op een parking in de buurt van de Guardia Civil met een internationaal camper gezelschap, 1 Belgische , 1 Engelse, 1 Spaanse, 1 Franse en 3 Nederlandse campers

Teruel, parking N40.33148 W1.09220

Mudéjarstijl komt van de Mudéjares, dat waren moslims die na de reconquista ( van 718 tot 1492, een lange periode dus waarin de moslims, die bijna heel Spanje hadden veroverd, het land werden uitgedreven) in het christelijke Spanje mochten blijven en hun godsdienst mochten behouden. Deze mudéjares waren vaak ambachtslieden of landbouwers.

de kathedraal de Santa Maria de media-villa

De mudéjar bouwstijl is een mengeling van de moslim en christelijke manier van bouwen en kenmerkt zich door het gebruik van baksteen en hoefijzervormige bogen. Alleen in Spanje kom je mudéjar tegen.

portaal van de kathedraal

We staan nu in de deelstaat Aragon waar je de mudéjarstijl op diverse plekken nog vindt. Zo ook in Teruel dat bekend is omdat er diverse monumenten in mudéjarstijl staan. Daarom is Teruel een mooie stad maar vanwege de vele terrasjes die ’s middags bomvol zitten met etende mensen op aardige pleinen ,is het ook een leuke stad. Trouwens naast mudéjar zie je diverse Jugendstil huizen.

Jugendstil huis

We hadden de pech dat de kathedraal net gesloten was (van 14.00 uur tot 17.30 uur) en dat de fraaie mudéjar toren in de steigers stond evenals het naastgelegen bisschoppelijk paleis.

Maar er was genoeg moois te zien zoals de prachtige San Salvador toren uit de 14e eeuw, die is over een straatje gebouwd en je kunt via een poortje er onderdoor lopen.

de prachtige mudéjar toren van de kerk San Salvador

We waren te moe om tot half zes in de stad te blijven om het , naar het schijnt prachtige interieur van de kathedraal te bezichtigen, en zijn van het historisch centrum weer terug gewandeld naar de camper in 25 minuten.

Vandaag gereden van Platja de Nules (D) naar Teruel (E)

Torrebaja, 19-09-2017, dinsdag

Vannacht om een uur of 4 was er om de paar minuten een vreemd geluid te horen achter de camper, alsof er een plastic fles door de wind werd heen en weer gerold. Of eigenlijk leek het meer op water wat tegen de camper spatte: toen viel het kwartje, was het gras van het veld in het parkje achter ons immers niet fris groen ? Het waren automatische sproeiers waarvan er 1 net de achterkant van onze camper raakte.

Vanmorgen even nog overwogen om naar de kathedraal te wandelen om het interieur te zien maar wellicht dat we volgend jaar hier weer terug komen, het verder gelegen Albarracin, een middeleeuws stadje, laten we ook maar even links liggen voor een volgende keer.

Dat is nu het leuke van camperen, stonden we gisteren in de stad nu staan we bij een dorp midden in de natuur op een cp die in een mooie omgeving ligt. En we staan hier helemaal alleen.

Torrebaja N40.09386 W1.25418, gratis cp met voorzieningen

Het was maar 38 km hier naar toe via een prachtige route door de bergen die niet alleen soms grillig gevormd waren maar ook mooi kleuren hadden van wit kalksteen tot bruin/rood. Af en toe reed je door een kloof van het riviertje de Turio, dan weer passeerde je een dorpje.

de foto's van onderweg zijn door het camperraam genomen, soms zie je  een reflectie van iets wat in de camper ligt.

Nu staan we bij het dorp Torrebaja , via een wel erg smalle weg moesten we door het dorp afdalen naar de cp, gelukkig geen tegenligger. We staan niet bij de officiële cp maar aan de overkant van het weggetje dat naar het zwembad gaat, hier zijn ook de voorzieningen. Op de officiële cp staan een paar bomen en heb je niet zo veel ruimte, hier is het open en kijk je uit op de mooie omgeving en tevens op het mooie dorp Torrebaja. Naast ons stroomt het riviertje de Turio, grotendeels aan het zicht onttrokken door riet.

Torrebaja vanaf de cp., wel wat ingezoomd

Het weer was ook in vorm, bij stralend zonnig weer werd het 26º en dat na een koude nacht met 6º.

Vandaag van Teruel (E) naar Torrebaja (F)

Torrebaja 20-09-2017, woensdag

Het was vannacht een koude nacht, om half negen vanmorgen was het nog maar 4º. Gelukkig warmde het langzaam op tot 28º vanmiddag waarmee het weer een heerlijke dag was.

Torrebaja is een dorpje met nog geen 500 inwoners en er valt dan ook niet veel te beleven. Het aantrekkelijke is de aanblik en de mooie ligging in het gebied wat genoemd wordt Rincon de Valencia, zoiets als de hoek van Valencia. Het is een soort ‘3 landen punt’ waar de deelstaten Valencia, La Mancha en Aragon elkaar ontmoeten.

In Valencia en Aragon, daar zijn we deze reis al geweest (evenals in Catalonië), morgen gaan we verder en rijden we la Mancha in. Maar het meest in het nieuws is natuurlijk Catalonië vanwege het voorgenomen referendum. De spanningen lopen daar nu snel op. Zo heeft de Guardia Civil gisteren tijdens een doorzoeking bij een koeriersbedrijf in Terrassa propagandamateriaal en formulieren voor de stembureaus in beslag genomen. Toen het nieuws van de doorzoeking bekend werd, hebben zo’n 400 mensen op vreedzame wijze de weg geblokkeerd terwijl ze o.a. bloemen bij zich hadden.

En vandaag zijn de rapen helemaal gaar nadat niet alleen ruim 9 miljoen stembiljetten bij een drukkerij in beslag werden genomen zodat stemmen 1 okt. vrijwel onmogelijk wordt maar vooral ook nadat er 12 hooggeplaatste Catalaanse politici zijn opgepakt die zich bezig hielden met de voorbereiding van het referendum. Als reactie hierop zijn in Barcelona duizenden mensen de straat op gegaan en zijn sommige straten geblokkeerd. Ook is de Catalaanse regering in spoedoverleg bijeen om zich te beraden.

Cuenca 21-09-2017, donderdag

We zijn 112 km verder gereden naar Cuenca via weer een mooie route, grotendeels over de hoogvlakte en af en toe door een kloof met weer mooie rotsen.

In Cuenca hebben we gestaan op een parking voor bussen en campers. Deze ligt aan de voet van de oude stad, Cuenca heeft ook een nieuwe gedeelte. De parking is betaald , er is een gratis parking maar dan moet je eerst weer een stuk klimmen en aangezien je in de oude stad al genoeg trappen moet lopen is dat teveel van het goede voor de knie van Everdien.

het historisch centrum van Cuenca gezien vanaf de Puente de San Pablo

Oorspronkelijk is Cuenca gesticht door de moren, het oude middeleeuwse centrum is goed bewaard gebleven en is daarom werelderfgoed.

We zijn eerst naar een brug gelopen die over de kloof loopt die uitgeslepen is door de rivier de Huécar en die de oude en de nieuwe stad scheidt. De brug heet de Puente de San Pablo en is oorspronkelijk bebouwd uit stenen tussen 1533 en 1598 maar nadat die is ingestort is hij herbouwd in 1902 uit ijzer en hout.

Vanaf de brug heb je niet alleen zicht op de hangende huizen maar ook op de oude stad. De hangende huizen , wat het kenmerkende van Cuenca is, daar zijn er nog maar een paar van over, in een daarvan is nu een museum gevestigd.

Daarna zijn we via trappetjes naar de kathedraal gewandeld, dat was althans de bedoeling. Maar het was het feest van San Mateo en de straten waren afgesloten vanwege het onvermijdelijke stierenrennen door de straten van het historische centrum. We konden de kathedraal niet bereiken maar 2 aardige jonge vrouwen wisten wanneer het veilig was tussen 2 rennen door, zodoende konden we toch de Plaza Mayor bereiken waaraan o.a de kathedraal ligt, het krioelde van de mensen op het plein omdat de stieren hier ook langs kwamen.

Deze kathedraal , de Nuestra Señora de Gracia, gebouwd in de 12e eeuw, was een van de eerste gotische kathedralen van Spanje. Maar zoals alle openbare gebouwen waren ook de kerken gesloten vanwege het feest.

Aan het Plaza Mayor ligt ook het fraaie gemeentehuis uit 1713, die we slechts van een afstand konden fotograferen. Cuenca heeft een mooi historisch centrum waar je via trappen stijgt en daalt. We hebben nog wat rondgewandeld door het historisch centrum en zijn weer afgedaald naar de camper. Omdat we inmiddels het programma kenden, met als sluitstuk het bal op het Plaza Mayor om 24.00 uur, leek het ons verstandiger om een minder luidruchtige overnachtingsplek te zoeken. Dus zijn we via een snelweg 71 km verder gereden naar het dorp Ucles waar we op de camperplaats staan. Er is hier een groot klooster bij het dorp die we morgen gaan bezoeken.

cp Ucles  N 39.98697 W2.86050   gratis, met voorzieningen

Gisterenavond op het journaal in Nederland werd uitgebreid aandacht besteed aan de situatie rondom het referendum in Catalonië . We zijn ver van daar verwijderd en zijn er voorlopig ook nog niet . Mocht de situatie uit de hand lopen dan kunnen ook met een boog om Catalonië heen rijden om in Frankrijk te komen.

Chinchon 22-09-2017, vrijdag

We wilden nog een dag langer blijven maar hebben daar vanaf gezien door de vliegen. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt: Everdien is gisterenavond ruim 2 uur lang bezig geweest om vliegen dood te slaan. Ze zaten met tientallen op de horren van ramen en de deur en slaagden er telkens in kennelijk door kleine gaatjes binnen te komen, het waren vrij kleine vliegen. Dat vergalt toch behoorlijk het plezier. We hebben al die maanden eerder dit jaar dat we in Marokko en Griekenland waren en de afgelopen weken nauwelijks een mug binnen gehad en af en toe een vlieg. Pas toen de zon onder was verdwenen de vliegen. Onze buren, Nederlanders, hadden er ook last van, anders zou je toch gaan twijfelen, ligt er voor vliegen iets aantrekkelijks te rotten, laat mijn reukvermogen me in ook de steek(Everdien ruikt al jaren vrijwel niets door een verkoudheid).

Maar een camper daar kun je mee rijden dus zijn we naar Cinchon gereden echter niet voordat we het klooster bezocht hebben.

Dat klooster ziet er van een afstand nogal indrukwekkend uit zo boven het dorp waar verder niets te doen valt en we een brood bij de kroeg konden kopen, als enige mogelijkheid want geen winkel.

De orde van Santiago ( ook wel de orde van st Jacob in la Mancha) was een oude Spaanse militaire ridderorde en die koos Ucles uit als vestigingsplaats. Vanaf het begin van de 12e eeuw speelde de orde een belangrijke rol bij de verdrijving van de moren uit Spanje. 3 Eeuwen later werd het klooster gebouwd.

De voorgevel heeft een opvallend fronton in Chirrigguera stijl ( een overdadige Spaanse barokstijl die buiten Spanje ook in Mexico voorkomt) met een beeld van de apostel Jacob. Op verschillende plaatsen in het klooster zie dan ook de st Jacob schelp, symbool van Santiago de Compostella en de pelgrims, het klooster ligt dan ook aan de zgn caminio, de pelgrimsroute.

Het klooster heeft 2 verdiepingen en het interieur is nogal ingetogen.

Behalve dan het refter die een prachtig bewerkte houten plafond heeft. Dat is letterlijk en figuurlijk monnikenwerk geweest.

We zijn ruim 50 km verder gereden naar Chinchon waar we op een cp staan bij een bedrijf, een groothandel in Ambar bier. De cp stelt niets voor, en ook nog vlak aan de weg, het kost maar €4,-. Volgend jaar schijnt er een uitbreiding te komen. Het ligt maar 500m van het centrum.

Chinchon ligt ongeveer 40km ten zuiden van Madrid.

cp Chinchon, N40.14000 W3.42740

€4,- water €,2-, douche gratis

Chinchon is een wijndorp, de oogst is in volle gang, trekkers met bakken vol druiven erachter rijden af en aan. Wij komen hier niet voor de wijn, dat had zo maar gekund maar Chinchon is bekend om zijn pittoreske ronde dorpsplein uit 1499, geheel omgeven door huizen met balkons.

Het Plaza Mayor doet ook dienst als arena en als marktplein. En het heeft als decor gediend voor een aantal films. En laat er nu net vanavond stierenvechten zijn. Het plein is ingericht als arena, anders zag je w.s. alleen maar parasols want er zijn rondom terrasjes. Zo zien we in ieder geval dat het nog steeds als arena dienst doet zoals eeuwen het geval is.

Nadat we wat rondgelopen hebben door het dorp hebben we een pilsje gedronken op een terrasje aan het plein. Daar was het wel weer voor, 29º, in de loop van de middag kwam er wat bewolking behorende bij een onweersstoring boven Noord Spanje, hier bleef het droog.

Gisteren van Torrebaja (F) via Cuenca naar Ucles (H) gereden. Vandaag van Ucles  naar Chinchon (I).

Aranjuez 23-09-2017, zaterdag

Ruim 20 km van Chinchon ligt Aranjuez waar we vanmorgen naar toe zijn gereden. We staan op een grote parking waar ook wat bussen staan. Aan de andere kant van de weg loopt de rivier de Taag. De parking is 10 min. lopen verwijderd van het koninklijk paleis, oorspronkelijk uit de 14e eeuw in de loop der eeuwen vernieuwd.

Parking Aranjuez, N40.03974 W3.60494

koninklijk paleis van Aranjuez

We hebben eerst door de grote tuin de Jardin de Isla gewandeld. Dat was oorspronkelijk een renaissancetuin aangelegd in de 16e eeuw door Nederlandse tuinarchitecten in dienst van Philip II . Later is de tuin getransformeerd tot de huidige barokke tuin.

De tuin bevat mooie bomen en struiken en heggetjes en niet te vergeten een aantal barokke beelden en een 10-tal fonteinen.

Hierna hebben we een kaartje gekocht voor het paleis, €4,- voor 65+. Het paleis is natuurlijk vol pracht en praal, soms protserig. Er zijn veel verschillende kamers, oa met gobelin wandkleden, grote schilderijen, fraai beschilderde plafonds en marmeren vloeren.

Erg mooi waren de ‘Arabische kamer’, de zeer rijkelijk met porseleinen ranken en taferelen, op het plafond en op de muren, versierde ‘porseleinen kamer’. Er was een spiegelzaal, een weelderige koninklijke slaapkamer, 2 kamers van de koningin en een biljartkamer. En zo kunnen we nog doorgaan met opsommen, vooruit dan, ook koninklijke kledij en trouwjurken kon je zien maar we mochten helaas geen foto’s maken en in iedere kamer stond wel een bewaker. Maar het paleis was een bezoek zeker waard.

Net buiten de paleistuinen staat op een groot plein nog een witte marmeren fontein, de fontein van Venus.

Vanmiddag hebben we aan de andere kant van de Taag gewandeld in de ‘Prinsentuin’. Daar is ook het museum van de Faluas Reales, de koninklijke roeiboten. Er waren daar een zevental boten waarmee de diverse koningen zich over de Taag lieten varen. Er waren fraaie exemplaren bij zoals een gouden gondel uit 1668 die in Napels was gebouwd.

Je mocht ook hier niet fotograferen maar toch nog snel een foto kunnen maken.

Nog een poosje door de tuin gewandeld waar het onder de bomen lekker koel was ondanks de 29º die het weer was vandaag. Ook hier stond een fontein, die van Narcissus.

Toledo 24-09-2017, zondag

Geen last gehad van het verkeer vannacht , geen verkeerde plek voor een overnachting zo dicht bij de Taag en het centrum van Aranjuez.

Het was een kleine 50 km naar Toledo waar we voor de verandering maar eens op de stadscamping zijn gaan staan. Dat is lang geleden dat we op een camping stonden, de laatste keer in Marokko in maart. Maar we kunnen goed een wasmachine gebruiken en voor de camping stopt de bus naar het centrum van Toledo.

Camping El Greco , Toledo

Het zal een jaar of 25 geleden zijn dat we in Toledo zijn geweest, op dezelfde camping die nu totaal veranderd is. We willen 2 dagen op de camping blijven

Toledo is een prachtige stad met veel historische bezienswaardigheden.

Vanaf het terras van de camping is Toledo mooi te zien en vanuit de bus hebben we het Alcazar op de foto gezet, een beeldbepalend gebouw in Toledo. Toledo is omringd door mooie stadsmuren.

het Alcazar met een deel van de stadsmuren

Wat was het druk in Toledo, mede omdat het zondag was. Bussen toeristen van diverse nationaliteiten liepen in groepjes door de stad, de Japanners met paraplu’s en ‘gemuilkorfd’ al fotograferend en heel veel anderen selfies makend, het narcisme viert hoogtij. Vooral in de winkelstraten, sommige winkels die  meer op toeristen gericht zijn waren open, was het druk.

We zijn eerst naar de kathedraal de Santa Maria (begin 13e eeuw werd een begin gemaakt met de bouw) gelopen en schrokken van de rij van zo’n 150m die voor de kassa stond. We hebben de kathedraal van buiten bewonderd want wat is die mooi. Er zijn verschillende ingangen met portalen die echter op een na allemaal afgesloten zijn . Mooi was o.a. de zgn. leeuwenpoort gemaakt in de 14e en 15e eeuw door Vlaamse en Spaanse beeldhouwers. De voorgevel gezien vanaf het Plaza de Ayuntamiento is indrukwekkend met de klokkentoren met spits en aan de rechterzijde een kapel in Mozarabische stijl. Daar tussenin is weer een fraai gebeeldhouwd portaal waar je te veel ziet om het allemaal op te kunnen nemen.

de leeuwenpoort met wat details

Na de kathedraal zijn we nog naar de kerk van Santa Tomé gewandeld met een mooie mudéjar toren.

Aan het begin van de avond zijn we terug gegaan naar de camping, moe van het geslenter en de warmte, morgen is er weer een dag. Vandaag 32º, morgen zou het iets minder warm worden.

de mudéjar toren van Santa Tomé

De laatste dagen rondom Madrid geweest, gisteren van Chinchon(F) naar Aranjuez(G) en vandaag door naar Toledo(H)

Toledo 25-09-2017, maandag

Het was vandaag een stuk beter toeven in de stad omdat de temperatuur aangenamer was met 29º en het ook minder druk was, hoewel Japan rijkelijk vertegenwoordigd was. We hoefden dan ook maar 10 min. te wachten voor de kassa waar we als pensionistas maar €1,- korting kregen op de toegangsprijs van €10,- maar dan kreeg je er wel een audio rondleiding bij.

Maar eerst waren we buiten naar de Poort van het Horloge geweest, dit is de oudste ingang van de kathedraal en dateert uit de 14e eeuw. Het leven van Christus wordt hier in 4 horizontale banden afgebeeld waarvan we op de foto hierboven een detail zien.

We hebben weer een blik kunnen werpen op het ‘rijke roomse leven’, wat heet , we hebben ons er bijna 1,5 uur aan kunnen vergapen in de kathedraal. Veel beeldhouwwerk, schilderijen, talrijke kapelletjes, te veel om op te noemen maar de kathedraal van Toledo behoort tot een van de mooiste die we gezien hebben. We beperken ons in onze opsomming tot datgene wat ons het meest heeft aangesproken.

Allereerst de hoofdkapel midden in de kerk met daarin een prachtig retabel (altaar) in gotische stijl waaraan architecten, schilders en beeldhouwers 7 jaar hebben gewerkt ( van 1497 tot 1504). Het is een kleurrijk geheel, erg mooi.

Ook noemenswaardig is het beeldhouwwerk El Transparente (de doorzichtige) die beschenen word door licht wat via een soort koepel in het plafond ( met schildering en rondom gebeeldhouwde engelen) op het kunstwerk valt wat op de onderste foto te zien is.

Nadat we in de stad gegeten hadden zijn we weer naar de camping teruggekeerd met ons hoofd veel indrukken , we vonden het wel genoeg voor vandaag. We beseffen ons dat we veel in Toledo niet gezien hebben maar we reizen morgen toch weer verder.