Warnsveld 10-07-2016, zondag

Op 23 maart heeft Everdien , door een ongelukkige val in Marokko, haar knie gebroken (zie Everdien's tibia plateau fractuur) Nu, bijna 4 maanden later en na de operatie op 29 april, hebben we besloten om a.s. woensdag naar Frankrijk te vertrekken. Omdat ze op 15 aug. weer terug moet zijn voor de controle bij de chirurg en fysiotherapeut kunnen we iets langer dan een maand weg blijven. Mits Everdien niet te veel beperkingen ondervindt, ze zal weer moeten leren lopen.

Bevalt het niet, dan gaan we naar huis. De camper is al ingepakt, we zijn er weer klaar voor. Plannen genoeg voor de rest van dit jaar en ook  al voor volgend jaar (o.a. de reis naar Griekenland die niet door kon gaan omdat we door de gebroken knie in Italië zijn gestrand).

Maar eerst een maand Frankrijk en dat in een periode dat we normaal thuis zijn omdat we het te druk vinden. Maar ja , het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Redange 13-07-2016, woensdag

Vanmorgen zijn we om half 10 vertrokken. Het was niet druk op de weg en pas om half een kregen we de eerste buien in de Ardennen en ze waren gelukkig niet zo zwaar als gisteren.

We hebben 362km gereden in 4.30 uur en staan nu in Redange in Luxemburg. 4 à 5 uur rijden is momenteel wel het maximum, na een paar uur stilzitten heeft Everdien dan een door vocht gezwollen enkel.

camperplaats Redange (Lux.) N49.769200 E5.849790

De gratis camperplaats is op een parking waar ook schoolbussen staan. Er zijn voorzieningen en er is zelfs gratis stroom. Er is een zwembad vlakbij, sportvelden en een speeltuintje dus kinderen zouden zich prima vermaken. Toch zijn de 8 campers ( Belgen en Nederlanders) die hier staan bewoond door leeftijdgenoten. En omdat we in Luxemburg staan hebben we goedkoop getankt.

Everdien heeft vanmiddag een stukje geoefend met lopen en we hebben het laatste deel van de Tour de France gezien.

Het dorp Redange stelt niet zoveel voor. Hoewel we niet zo ver van huis zijn hebben we toch al weer een gevoel van vrijheid te pakken.

Er waren zowaar vanmiddag wat opklaringen en slechts een paar lichte buitjes.

Monthureux sur Saône

Monthureux sur Saône 14-07-2016

We zijn vandaag 263 km zuidelijker gereden en staan nu in de Vogezen, ruim 100 km. ten N.O. van Dijon in het dorp Monthureux sur Saône. We staan op een gratis cp. met voorzieningen, aan de rand van het dorp en aan de rivier de Saône die hier nog een riviertje is.

camperplaats Monthureux sur Saône, N 48.03199  E 0.597390

Het is vandaag de 14e juli ,de nationale feestdag ter herinnering aan de Franse revolutie. Dus ook geen vrachtwagens op de weg want die zijn verboden op zon- en feestdagen, op een enkele uitzondering na.

Het ‘Grande Defilé’ hebben we niet gezien, die was al afgelopen, er stonden nog wel enkele antieke brandweer- en leger wagens.

We staan wel dicht bij het feestterrein waar een draaimolen, grote springkussens en wat tenten staan waar je bier en wijn kunt kopen en wat gefrituurde etenswaren. En er is een dansvloertje want vanavond is er ‘groot bal’. Ook is er vuurwerk beloofd ,aan het eind van de middag werden er stellages voor opgebouwd. En de hele middag klinkt er al dance.

Nu maar hopen dat het weer wat meewerkt want er valt af en toe een bui en het is fris.

Lamarche sur Saône 15-07-2016, vrijdag

En het is droog gebleven gisterenavond. Er was inderdaad dansen maar niet met een bandje zoals vroeger maar nu met een DJ die Dance draaide. Om 23.00 uur ben ik alleen naar het vuurwerk op het feestterrein gegaan, het was wat te donker voor Everdien om veilig te kunnen lopen. Toen ik om 23.30 uur weer in de camper kwam was Everdien naar het late journaal aan het kijken en toen kwam het bericht over de afschuwelijke aanslag in Nice. Op dit moment zijn er al 84 doden te betreuren en zijn er nog 10-tallen zwaar gewonden in levensgevaar. De Franse natie is diep in zijn hart getroffen op deze 14e juli die altijd zo uitbundig wordt gevierd. Wat moet je voor zinnigs zeggen over klootzakken die deze afzichtelijke daden plegen, die niets ontziend doelbewust dood en verderf zaaien, walgelijk. Geschokt zijn we gaan slapen.

camperplaats Lamarche sur Saône , N47.27282  E5.38658

Vanmorgen zijn we ruim 100km zuidelijker gereden door een mooi heuvelachtig landschap van de Vogezen naar de Haute Saône. We staan weer aan de Saône die hier een stuk breder is dan vanwaar we vertrokken en die hier bevaarbaar is. De camperplaats ligt op een weiland aan de Saône, is gratis, met voorzieningen, alleen water kost €3,-. Alle plaatsen direct langs het water zijn al bezet maar vanuit de camper kunnen we de rivier wel zien waar af en toe een jacht voorbij vaart, ook Nederlandse.

Er staan hier nu zo’n 25 campers en we vinden de plek mooi zodat we hier het weekend blijven staan. En het weer werkt ook aardig mee, aardig wat zon en 21º zodat we heerlijk buiten hebben kunnen zitten lezen.

de Saône

Lamarche sur Saône 16-07-2016, zaterdag

Gisterenavond laat was er het nieuws dat er in Turkije een staatsgreep gaande was waarvan nu blijkt dat hij mislukt is. Veel is nog onduidelijk, maar goed , 2 jaar geleden waren we in Turkije, een prachtig land met bijzonder vriendelijke mensen. Maar met name Everdien zei toe dat ze er niet meer naar toe wilde, Turkije was onder Erdogan aan het afglijden naar een dictatuur.

We zaten al te vlassen op een plekje aan het water en vanmorgen vroeg vertrok er een camper dus staan we nu op een wel erg mooie plek aan de waterkant. We genieten van het uitzicht over de Saône waar niet alleen af en toe een bootje voorbij vaart maar waar ook zwaluwen overheen scheren, af en toe een rode wouw vliegt, waar we een hop zagen vliegen en aan de overkant af en toe een specht lacht. En dat alles bij zonovergoten weer, 23º en een matige oostenwind.

Vanmorgen zijn we naar het dorp gewandeld 10 min. heen en dan weer terug, Everdien op 1 kruk en dat ging aardig goed, wel wat pijn in haar been en voet. Ze loopt in en rondom de camper zonder krukken en krijgt al wat meer durf omdat te doen.

En dan hebben we net een koude rosé gedronken aan de waterkant, we hebben het fijn hier.

Lamarche sur Saône 17-07-2016, zondag

Het bevalt ons zo goed hier dat we besloten hebben om morgen ook nog hier te blijven. De omgeving hier is mooi, veel bossen en rivieren en meren maar door de handicap van Everdien zien we hier niet zo veel van omdat we hier niet van de camperplaats komen. Wel om naar het dorp te wandelen maar dat dorp stelt eigenlijk niets voor. Er is een bakker, een slager en een café en er moet nog ergens een restaurant zijn maar dat hebben we niet kunnen ontdekken. En er is een kleine Spar supermarkt , je kunt er niet pinnen, een bank hier ook niet.

Er is voornamelijk agrarische bedrijvigheid, tractoren rijden af en aan , de hooi wordt geoogst.

Maar Lamarche heeft wel een prachtig gelegen camperplaats waar we heerlijk in de zon zitten te lezen, 28º was het vandaag.

Arlon 18-07-2016, maandag

Gisteren begon het been van Everdien toch wel behoorlijk dik te worden, ze kon ook moeilijker lopen. Vanochtend was het niet veel anders, meten weer vocht in het been. Bovendien doet de voet ook pijn waardoor het lopen bemoeilijkt wordt. Door die pijn wordt de afstand die ze kan lopen kleiner i.p.v. groter. We vermoeden dat door de warmte ze meer vocht vast houdt. Daarom hebben we de fysiotherapeut gebeld voor advies. Die kon niets anders bedenken dan het been hoog, wat Everdien ook voortdurend gedaan heeft. Aangezien het vandaag al boven de 30º wordt en de komende dagen nog warmer, hebben we besloten om terug te gaan, zo is het niet leuk en we moeten weten wat het is. Gelukkig kunnen we woensdagochtend al bij de chirurg terecht.

We staan nu in België in Arlon bij de brandweer kazerne. Alle 5 plaatsen zijn bezet, we zijn aan de zijkant gaan staan. Net de mooiste plek hier maar wel praktisch want dicht bij de snelweg. Het is hier een paar graden minder warm dan in Lamarche, het been van Everdien is nu ook minder dik. Maar de pijn in de voet blijft heel vervelend belemmerend bij het lopen.

We zijn normaal niet in deze periode met de camper onderweg omdat we het te druk vinden. Nu valt het ons tot op heden erg mee. In Lamarche is ruimte genoeg en stonden er ongeveer 25 campers de afgelopen dagen. Nu de 4 vrije dagen voor de Fransen voorbij zijn stonden er vandaag nog een stuk of 10 toen wij vertrokken.

Arlon, camperplaats N49.68990 E5.81929

De Franse scholen hebben 4 juli vakantie gekregen, toch zie je nog niet veel gezinnen met kinderen met de camper, wel grootouders met kleinkinderen.

Het valt ons op dat je meer dikke Fransen ziet dan vroeger. Nu kan dat verbeelding zijn dus hebben we maar eens gegoogeld, Het blijkt dat overgewicht in Frankrijk niet meer verschilt met Nederland, in beide landen hebben ongeveer 50% van de mensen overgewicht.

jonge zwarte roodstaart (mannetje)

Warnsveld 19-12-2016, dinsdag

Aan het begin van de middag zijn we weer thuis gekomen na een , ja wel erg korte trip, meer een lang weekend. Toch leuke dagen gehad tot het zondag aan het eind van de middag fout ging met het been van Everdien.

Eerst morgen naar de chirurg om te kijken wat er nu mis is met het gewrichtje boven op de voet of dat het wat anders is. De camper hebben we (tijdelijk?) grotendeels weer uitgepakt .

Everdien heeft alleen wat vocht in de enkel en de pijn boven op haar voet is dusdanig dat we er verstandig aan hebben gedaan  om weer terug naar huis te gaan.

Warnsveld 20-07-2017, woensdag

Vanmorgen ben zijn we naar de traumachirurg geweest. Eerst zijn er foto’s van de knie, been en enkel van Everdien gemaakt.

Volgens de arts ziet de knie er goed uit, de platen en de botkorrels zitten nog  op de goede plek en er zijn geen nieuwe breuken.

Hij kon op de foto’s zien dat er aan het enkelgewricht een aantal jaren geleden een behandeling is geweest . Everdien heeft die enkel een paar maal verzwikt in het verleden en daardoor waren  er wat  botsplinters gekomen die d.m.v. een kijkoperatie een paar jaar geleden verwijderd zijn. Haar enkel heeft daardoor wat meer ruimte gekregen en zijn de gewrichten wat verschoven wat natuurlijk niet de bedoeling is. Er is daardoor een soort blokkade ontstaan waardoor Everdien , nu ze weer is begonnen te lopen, haar voet niet kon afwikkelen en behoorlijke pijn kreeg.

Op zijn voorstel is op de gipskamer haar enkel flink  gemanipuleerd waardoor de voet weer minstens op 90º kan komen en daarna is hij stevig ingetapet. Morgen krijgt ze een brace die dan op maat gemaakt wordt. Het advies is ook om hoge wandelschoenen aan te doen bij het lopen buiten , ook om oneffenheden in het wegdek op te vangen.

Als ze morgen de brace heeft gaat ze nieuwe lichte wandelschoenen kopen. Na de manipulatie en met de tape om de enkel gaat het lopen al beter en heeft ze minder pijn in haar enkel. Volgens de chirurg is het ook belangrijk om te knie te belasten, anders krijg je een ‘papbot’. De pijn bij het lopen in haar knie, dat kan nog wel een jaar aanhouden, maar dat wisten we al wel….

Het vocht dat zondag in het been zat (olifantspoot) kan bij dit soort trauma’s horen en is niet verontrustend. Het kan nog wel eens gebeuren maar op dit moment heeft ze er helemaal geen last meer van. Het is nu belangrijk dat ze nu loopt zonder krukken, die gaan we morgen inleveren. Ze loopt wel af en toe met een N. W. stok voor de zekerheid. Verder is ze nu weer druk oefeningen aan het doen en fietst ze op de hometrainer.