camperreis zomer 2012

plaatsing nieuw voorraam

donderdag 05-07-2012

Er zijn wat dingen gebeurd aan de camper. Allereerst is het voorraam vervangen, daar zat een barst in door een steen van een vrachtauto in Marokko. Ook het keukenraaam is vervangen, daar zat ook een scheur in door een poging tot inbraak in Bilbao. Hij heeft een grote beurt gehad en de remschijven, -blokken en de  -slangen zijn vernieuwd door de Cosmo garage. En bij Hanzestad campers hebben we een aantal onderdelen van de camper laten vervangen/ vernieuwen. Oa. een nieuw Heku dakluik, waterpomp, wasbak, kraan in de keuken, nieuwe poot aan de luifel, bedbodem is gerepareerd, koelkast schoongemaakt etc. En de prijs viel mee omdat het uurloon niet hoog is, dus tevreden omdat de werkzaamheden prima zijn uitgevoerd. De camper is klaar voor de volgende reis.

De reis verloopt misschien wat anders dan we ons aanvankelijk hadden voorgenomen. We wilden eerst naar Plage de Piemanson en vervolgens via de Provence en de Alpen naar Piemonte om in september weer naar Piemanson te gaan. Echter Everdien had de vorige reis, dat begon al in Marokko, af en toe zo'n last van de enkel dat ze soms een paar dagen niet kon lopen. Ze is naar de orthopeed geweest, er is een MRI scan gemaakt en het blijkt dat  een schilfer van een bot is losgeraakt , dat zorgt ook voor een ontsteking. Ze zal via een kijkoperatie ijzerdraadjes in de enkel krijgen, die moeten het stukje bot weer op zijn plaats houden. En daarna 2 weken met krukken lopen en vervolgens  4 weken revalideren. Maar het is wel verantwoord om eerst op reis te gaan en dan in de 2e helft van oktober geopereerd te worden. Ze heeft nauwelijks last als ze op hakjes loopt, maar we zullen onze reis wel moeten aanpassen, bergen zullen we moeten vermijden.

Vrijdag 06-07-2012

Was ik weer hersteld na een keelamandeloperatie, amandel verwijderd waar een cyste opzat, schiet het me gisteren in de rug tijdens het stofzuigen. Dat was overigens  nog voordat het bericht kwam dat volgens Amerikaans onderzoek stofzuigen goed voor de prostaat is, maar dit terzijde. Vanmiddag naar de dokter geweest, het is spit, moet met een week weer over zijn. Veel lopen schijnt te helpen.

Morgen nog naar een feest van een vriend die 60 wordt en  zondag dan vertrekken. We zien wel hoe het gaat met de rug.

uitzicht vanaf stadsmuur Langres

Langres 08-07-2012 zondag
Hoewel het druk was, vooral door Nederlanders, waarvan velen met caravans, was er nergens sprake van filevorming.
We zijn in 7,5 uur  660 km gereden naar Langres, dat ligt precies op de helft  van Plage de Piemanson waar we naar toe gaan. We staan hier vaker op de camperplaats, die verder niets voorstelt , maar het ligt midden in het centrum. Langres is een mooi , oud ommuurd stadje. We hebben een uurtje gewandeld want het weer was opgeknapt.  Vanmorgen hadden we nog regenbuien, vanmiddag brak de zon  af en toe door en werd het 22 °.

muziekkoepel Langres

Nyons 09-07-2012 maandag
Net als gisteren hebben we weer de autoroute genomen.  Ook nu was het weer druk, daarom was er na Valence een snelheidsbeperking van 110 km ingesteld.

Mariabeeld Nyons

Bij Montellimar zijn we van de autoroute afgegaan en zijn we via een mooie weg naar Nyons gereden, dat ligt in de Drôme. Overal zag je bloeiende lavendelvelden en we reden langs mooie dorpjes, vooral Grignan lag erg mooi gelegen.
Nyons is een leuk stadje, dat vinden veel toeristen ook. We hebben een simkaartje gekocht van Orange, bij de tabac kun je die pre paid laten opwaarderen. Alleen hebben ze ons een verkeerde bon verkocht, 1gig. vooor 7 dagen, wij moeten  1 gig voor een maand hebben, die is €5 duurder en kost €20,-. Die de volgende keer maar.
De camperplaats in Nyons ligt rustig bij het zwembad en raakte helemaal vol. Kost €9- per dag, maximaal  48 uur, maar we willen naar zee, het was hier met 33° wel erg warm.

Plage de Piemanson 12-07-2012 donderdag
We waren dinsdag rond het middaguur  op het strand, na een rit tussen de wijngaarden en de zonnebloemen door. Het is hier behoorlijk druk, maar het gaat best eigenlijk want we hebben een aardige plek met flink wat zeezicht. Er zijn hier wel 20 bekenden die we al jaren kennen.
Het is stralend weer, de Provence is de enige plek waar het mooi weer is in Frankrijk. In de rest van het land trekt de ene storing na de andere met (onweers)buien over net als in Nederland. Het enige nadeel is dan dat het hier wel hard waait, 60 à 70 km p.u., ook de komende dagen. Maar met een windscherm is dat prima uit te houden, we blijven hier voorlopig nog wel.

Plage de Piemanson

Plage de Piemanson 19-07-2012 donderdag
In de rest van Frankrijk lijkt het weer  nog steeds sterk op dat van Nederland, dezelfde oceaanstoringen trekken er voorbij. Hier is het over het algemeen prachtig weer, de enige dissonant is de mistral die 2 dagen stevig te keer is gegaan. Zo was het dinsdag buiten ruim 31° en toen we binnen moesten zitten omdat we gezandstraald werden, liep de temperatuur in de camper op tot meer dan 35° omdat we op een kiertje na alles dicht moesten houden en dan nog kwam er aardig wat zand naar binnen.

We hebben een week hele leuke Nederlandse buren gehad, die zijn vanmorgen vertrokken omdat ze weer moeten werken, maar ze komen in september weer terug, dan zullen wij er ook wel weer zijn. We willen nog wel weg van het strand, waarheen is nog onduidelijk, hangt van de voet van Everdien af waar het overigens goed mee gaat.
En naast het feit dat we het heel leuk hebben zijn er ook een paar dingen die in het kader van lief en leed , onder het leed geschaard moeten worden. Zo is een campervriend van ons dipsomaan (periodedrinker) en heeft nu Korsakov, korte termijn geheugen is dus weg.
Een Zwitser, die we 5 jaar geleden ontmoeten met zijn leuke vrouw en 2 dochtertjes, heeft leuke dochters nu maar is gescheiden. Erger is dan dat van een echtpaar die we al een paar jaar kennen , de vrouw in januari overleden is aan slokdarmkanker. Heel dapper dat de man nu alleen op stap is gegaan, ik weet niet of ik dat aan zou kunnen.
En dan nog iets waar we nog 2 jaar de tijd hebben om aan te wennen: in 2015 zal het strand gesloten worden.  Dat gerucht over sluiting gaat wel elk jaar rond, maar nu was vrijdag op de tv dat het strand is opgekocht door de Association  de Protection  du Litteral. Beauduc hebben ze al gekocht en is alleen nog toegankelijk voor personenauto's , er zijn palen geplaatst, 2,10 doorrijdbreedte.

plage de Piemanson

Plage de Piemanson 01-08-2012
We staan nu ruim 3 weken hierop het naturistengedeelte van het strand.  Het is al die tijd stralend weer, op bijna 1 dag met zeemist en 1 dag met dikke sluierbewolking na. In de rest van Frankrijk is het op 1 week na gematigd zomerweer net als in Nederland waar juli ook koud en nat was. 10 dagen geleden de laatste mistral gehad, we hebben een paar uurtjes binnen moeten zitten. En door de zeebries is het hier meestal 26°, landinwaarts in de Provence  meestal boven de 30°. Een enkele keer krijgen we daar een staartje van mee, zoals bv de afgelopen 2 dagen . Dan wordt het met een aflandige wind snel 31° maar rond 14.30 uur draait de wind dan naar zee en koelt het weer zo'n 5° af.
Zo , dat was dan het weerbericht, maar aangezien we van mooi weer houden is dat één van de redenen om hier te zijn. Een andere belangrijke is dat het camperen hier nog het meest lijkt hoe we ooit begonnen, nl het vrij staan op het strand, in de jaren 80 vooral in Spanje op het strand. En dat gevoel van vrijheid wordt nog eens versterkt doordat je zo vanuit de camper in je blote kont zo de zee in wandelt. En omdat we hier voor het 15e jaar komen, kennen we natuurlijk de nodige mensen, van diverse nationaliteiten.
We hebben nog steeds voldoende ruimte om ons heen. We hebben eerst een week een jong Pools stel dat in Duitsland werkte naast ons hebben staan. Aan de andere kant stond toen een Amerikaan  die getrouwd was met een Duitse vrouw in een omgebouwde stadsbus naast ons. Nu staan de dichtstbijzijnde buren  30 en 50 m. van ons vandaan . Dat zijn respectievelijk  Nederlandse en Franse campervrienden die we al jaren kennen. En voor ons een zee van ruimte , niet in de laatste plaats te danken aan een ex junk die met zijn vriendin in 2 wrakke caravans woont. Ex junk omdat je vaak ziet dat je op latere leeftijd hun carrière als alcoholist voortzetten. Hun relatie is nu op drank gebaseerd wat af  en toe met een fikse ruzie gepaard gaat, meestal overdag , maar helaas de afgelopen nacht tot 4 uur.  Maar over het algemeen is het toch rustig hier. Het is wel druk, maar omdat de piste nog steeds  zo goed berijdbaar is, staat iedereen mooi verspreid.

blushelicopter

Er was een duinbrand die mbv een blushelicopter  in een half uur geblust was. Vervelend, maar het was een spectaculair gezicht om de heli water met een slurf te zien opzuigen uit zee , om vervolgens die over de brand te zien uitstorten.
Vorige week kwam de dierenpolitie (ja, ook hier) met de politie uit Salin , hondenbezitters waarschuwen dat de honden aangelijnd moesten zijn. Dit optreden was weer aanleiding tot een pagina in La Provence over Piemanson, dit keer echter niet met een negatieve ondertoon. Zo pleitte de verslaggever om toiletten te plaatsen, er is immers een reddingspost en een restaurant, nu gaan dagjesmensen en tentbewoners  de duinen in . Bijna niemand neemt een schepje mee, dis erg fris is dat niet bepaald.
Volgende week willen we een rit door de Provence maken voor een aantal weken. Dan wordt het wat minder warm, althans zoals de verwachting nu is. We willen eerst naar Colorado (okergesteente) in de Luberon en vervolgens richting de Alpen , oa naar het Lac de Serre Poncon.
We moeten ons wel van het strand losrukken, de vrijheid is hier heerlijk, de dagen gaan snel met kletsen, lezen , zwemmen en boulen (Pétanque heet dat hier). Maar na de rit komen we hier wel weer terug op deze vrijstaat....

Pélisanne 06-08-2012 maandag
Toen we vanmorgen weggereden van het strand was het zwaarbewoklt, dat hadden we nog niet meegemaakt de afgelopen weken. En in Salon de Provence, 70km van het strand, kregen we de 1e regen in weken , een fikse onweersbui. Toen we wat boodschappen hadden gedaan plensde het.

pleintje Pélisanne

Nu staan we op een kleine camperplaats in Pélisanne., naast Salon de Provence, om wat was te doen. Gelukkig schijnt de zon weer, 26° De afgelopen 4 weken maar 1x van het strand geweest om boodschappen te doen en water te halen. Toen hebben we meteen beddengoed gewassen in de wassalon naast de supermarkt in Port Saint Louis du Rhône
Pélisanne is een aardig, wat slaperig Provencaals stadje, met een klein park met mooie bloemen midden in het stadje.

de okerrotsen

Lurs 07-08-2012 dinsdag
Vanmorgen zijn we naar de okerrotsen bij Rustrel, in de Luberon, gereden. Het gebied heet Colorado. Je kon daar kiezen uit een 3-tal wandelingen, we kozen ivm de voet van Everdien, voor de kortste en makkelijkste variant die 1,5 uur duurde.
De kleigrond bevat hier ijzeroxide in verschillende concentraties die voor prachtige kleuren zorgt. Zo zie je witte, gele en rode rotsen. Vroeger werd hier oker gewonnen.

de okerrotsen hebben verschillende kleuren

Via het prachtige landschap van de Luberon , oa door het mooie stadje Forcalquier, zijn we naar het fraaie middeleeuwse dorp Lurs gereden. De camperplaats is een deel van een parking van waar je een schitterend uitzicht hebt over een vallei en op het dorp Lurs.
Vanuit het dorp zelf kijk je helemaal over de vallei van de  rivier de Durance. Het dorp zelf heeft een aantal pittoreske straatjes en een aantal mooie huizen.

camperplaats en dorpje Lurs

Aan het eind van de middag was er een bosbrand in de vallei waar we op uitkijken. Een 2 tal Canadairs bluste het vuur na een aantal malen vliegen binneneen uur.
Het was vanmiddag stralend weer met 31 °.

Laragne -Montéclin 08-08-2012-2012 woensdag
Via een mooie rit door de dal van de Durance, wilden we in Sisteron wat foto's nemen . Maar de camperplaats , waar vanaf je een schitterend uitzicht hebt op de Durance die beneden stroomt, was overvol.

We zijn doorgereden  naar een grote cp in Laragne - Montéclin. We hebben een plek aan de rand onder de bomen. Dus met een briesje in de schaduw valt die 33° wel vol te houden.
Laragne is is een aardig stadje zonder echte bezienswaardigheden omringd door bergen. We zijn nu in de Hautes Alpes. Het ligt maar 11 km verwijderd van de Gorges de la Méouge waar we vrijdag naar toe gaan. Morgen eerst maar eens een dag relaxen, eigenlijk doen we niet anders.

Gorges de la Méouge

Gap 10-08-2012 vrijdag
Vanmorgen zijn we door de Gorges de la Méouge gereden.  Althans voor een deel, we wilden naar een dorpje maar de weg was wel heel erg smal met links een ravijn en rechts een bergwand waarvan de rotsen af en toe over de weg staken. Dus weinig manoeuvreerruimte en soms was de weg zo smal dat je bij tegenliggers je moest stoppen en een stukje achteruit moest rijden zodat de ander kon passeren.

Uitgerekend in een tunneltje kwamen we oog in oog te staan met een klein vrachtautootje, dus zweet in de bilnaad maar hij ging weer achterwaarts eruit en we konden elkaar met moeite passeren. Maar toe had Everdien het helemaal gehad en konden we op een kleine parkeerhaven keren.  Maar wel erg mooi, dat vergeet je bijna.
Nu zijn we in Gap, een druk stadje omdat het op een kruispunt van wegen ligt. Gap ligt in een dal en is het middelpunt van de Hautes Alpes. We staan op een mix parking, 10 min. lopen van het centrum. Er is een overzichtelijk centrum met een vrij groot voetgangersgebied met leuke straatjes, winkeltjes  en een aantal pleintjes omzoomd door terrassen. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt want het is dorstig weer met voor de 3e dag op rij 33°.

kathedraal Gap

We zijn ook in de kathedraal geweest.  Deze was wel mooi, maar haalde het bij lange niet bij de Spaanse kathedraals die we in het voorjaar gezien hebben.

Pont du Fossé 12-08-2012 zondag
Gisteren was het maar 30 km rijden naar het volgende plekje. Via een mooie weg  door de bergen, over een kleine col (1260 m)  naar Pont du Fossé.

camperplaats Pont du Fossé

We staan op een erg mooie cp in het bos. Het is een voormalige camping waar wel 100 campers kunnen staan. En het is nog gratis ook. We willen hier een paar dagen blijven , er moet oa wat gewassen worden. We staan aan de rand waardoor we ook nog een fraaie plek  met 'tuin' in het bos hebben.
Pont du Fossé is een toeristisch dorpje, meer een gehucht met een aantal winkels. Rondom in de omgeving liggen campings. Er zijn een aantal wandelroutes uitgezet. Gisteren een mooie wandeling gemaakt door een bos waar een aantal beekjes door stroomden.
De cp ligt maar 10' lopen van het dorp, je loopt langs het bergriviertje de Drac en je bent zo bij de bakker. We zijn op een hoogte van 1100m, daardoor zijn de nachten fris, maar overdag is het  omstreeks 30°.

riviertje de Drac

Pont du Fossé 15-05-2012 woensdag
We staan nog steeds op de cp in Pont du Fossé. Het bevalt ons hier prima. We zijn wel 10m verdop gaan staan, eerst hadden we een prachtige ruime plek in het bos, daar was echter veel schaduw. Dus hadden we laat de zon op de camper, als we opstonden 16 °. Nu 19° , dus prettig uit bed stappen.

omgeving Pont du Fossé

Overdag nu 28 à 29 °, dit weekend hittegolf , wordt 39° verwacht   in Zuid Frankrijk maar in de bergen wel wat minder warm.
Gisteren naar een Marché du Producteurs geweest, een soort boerenmarkt hier in Pont du fossé. Veel kazen , worsten en vooral ook honing naast groenten en fruit, maar de heerlijke kaas Beaufort, die we op de markt in Laragne hadden gekocht, niet gezien.
Er zijn weinig vogels hier, wel veel mooie vlinders en sprinkhanen met rode of blauwe 'vleugels'. Wat hier ook wel 'vliegt' zijn de parapenters. Door de hoogoprijzende rotsen is dit een geliefd parapentgebied.

een troubadour op de marché du producteurs

Savines le Lac 16-08-2012 donderdag
Via een D weggetje , met af en toe een prachtig uitzicht op Gap in het dal beneden, naar Gap gereden om wat boodschappen te doen. Daarna naar Chorges, de cp viel wat tegen , daarom zijn we doorgereden naar  Savines le Lac. Daar staan we op een cp die ook de schoonheidsprijs niet verdiend, op asfalt , langs de doorgaande weg, €7,- met stroom. Wel even slikken als je het vergelijkt met waar we de afgelopen dagen gestaan hebben. Maar morgen willen we proberen vrij te gaan staan ergens bij het  schitterende, blauwe stuwmeer Lac de Serre Poncon, waar we nu 200 m vanaf staan echter zonder zicht op het meer te hebben. Savines Le lac is natuurlijk erg toeristisch en druk omdat er doorgaande wegen doorheen lopen. En niet te geloven hoeveel campers er rond rijden.
Van een Franse buurman kregen we 2 plaatsen in de buurt van Briancon waar je vrij kunt staan in de bergen en in een vallei, wellicht iets voor volgend jaar.

Lac de Serre Poncon

Was Chorges nog een aardig stadje, Savines Le lac mist elk karakter omdat het pas in 1956 is gebouwd tbv het toerisme. Overigens was het vandaag bijna 32°.

Lac de Serre Poncon vrijdag 17-08-2012
Het kan verkeren,  gelukkig maar. We staan, groter kan de tegenstelling met gisteren haast niet zijn, godvergeten mooi vrij aan het Lac de Serre Poncon op een plateau met een ansichtkaartenuitzicht.   Het meer is prachtig helderblauw, een kleur die, al gelang naar hoe de zon er op schijnt, naar het groenachtige nijgt. Je kunt ook meer naar beneden gaan staan, dichter bij het meer, maar dan is het uitzicht minder wijds.
De weg hiernaar toe liep langs het meer, af en toe hoog er langs waardoor je fraaie uitzichten over het water had.

Lac

luifeluitzicht Lac de Serre Poncon

Lac de Serre Poncon  18-08-2012
Er heben hier 11 campers gestaan vannacht. En ws omdat het weekend is kwamen er gisterenavond laat ook mensen die hun tentjes bij het water opzetten.
Er komen 2 rivieren uit in het meer . Aaan de noordkant is dat de Durance en in het zuiden de Ubaye.  Wij niet al te ver van het punt waar de Ubaye in het meer stroomt, daarom is het meer hier niet zo breed, naar schatting 200 m. Vanaf de bergen aan de overkant springen parapenters.  Gisterenmiddag hingen er wel 15 uren in de lucht, ook een paar zweefvliegtuigen, er zal hier wel een gunstige thermiek zijn.

Ook

Koninginnepage

Hier zijn weer prachtige vlinders te zien, waaronder  veel Koninginnepages.
Er is momenteel een hittegolf in Frankrijk die t/m woensdag zal duren. Gisterenmiddag was het al 40° in sommige delen van Frankrijk, hier 33° en dat zal wel zo blijven de komende dagen.

Lac de Serre Poncon 19-08-2012 zondag
Gisteren werd het maar liefst 35° en vannacht koelde het niet verder af dan tot 22.4°. Door oa veel te zwemmen was het wel vol te houden. Alleen voor Everdien loopt het te stijl af naar het water , dat kan dus niet ivm haar voet. Overigens werd het elders 42° en in Nice  vannacht niet koeler dan 25°.

ook bij het kerkhof kun je vrij staan

De wandelmogelijkheden zijn hier beperkt, maar toen we een eindje gingen wandelen ontdekten we dat je bij het kerkhof, 300 m verderop ook vrij kunt staan. Je kunt dan pal aan het water staan.

Barcelonnette 20-08-2012 maandag
Gisteren was het de warmste dag bij het meer, 36.7°, op andere plaatsen in Zuid Frankrijk werd het opnieuw 42°. Er dreigde al de hele middag een onweersbui en  aan het eind van de middag begon het plotseling te stormen. Er klapte en luifel over een camper, die van ons kon met kunst- en vliegwerk ingedraaid worden. Dat kostte Everdien wel een blauwe nagel want ze kwam met een vinger klem te zitten.
Er sloeg een zeilboot om, er vielen 3 druppels water, maar het bleef wel de hele avond hard waaien waardoor het aardig afkoelde.

Nu staan we in Barcelonnette, een leuk plaatsje op 1120m hoog.  Een klein centrum met leuke winkeltjes en restaurantjes. En er dreigt nu vanmiddag opnieuw onweer, het is wat minder warm dan gisteren, 32°. De camperplaats kost eigenlijk €8,- met water, maar de automaat is stuk.

winkelstraatje Barcelonnette

Jausiers 21-08-2012 dinsdag
Gisren aan het eind van de middag hevig onweer gehad met erg veel regen. In de Hautes Alpes zijn 3 mensen gedood door de bliksem zagen we op de tv, moet hier toch hier ergens in de buurt zijn geweest.

Jausiers

We staan weer vrij op een mooi plekje aan dekoude bergrivier Ubaye, in Jausiers .De streek heet hier ook het dal van de Ubaye vanaf  Lac de Serre Poncon. We staan 24 km van de Italiaanse grens. Jausiers is een leuk dorpje, in de omgeving wordt veel  aan wintersport gedaan. En aan wielrennen, je komt talrijke fietsers tegen onderweg wat op de tamelijk smalle, drukke weg niet ongevaarlijk is.

Luifeluitzicht op de Ubaye, vrij staan in Jausiers

vallei van de Ubaye (genomen door het raam)

Selonnet 23-08-2012 donderdag
Gisteren zijn we nog in Jausiers gebleven, we stonden toch wel erg mooi en we konden de was doen met water uit de Ubaye.
Er staan nogal wat mooie huizen in Jausiers, sommigen noemt men Mexicaanse villa's. In het verleden zijn mensen uit Barcelonnette en Jausiers geëmigreerd naar Mexico, vandaar wat Mexicaanse invloeden hier wat zich oa ook uit in sommige restaurantjes.
Nogal wat huizen hier in de omgeving hebben zinken daken, dat zal wel iets met de sneeuw te maken hebben, maar een mooi gezicht is dat roestende zink niet.

camperplaats Selonnet, met 'zitkuil'

Via de mooie vallei van de Ubaye zijn we naar Selonnet gereden. dat is een dorpje in een aardige omgeving. De camperplaats ligt net buiten het dorp. Het is trouwens de 1e dag sinds lange tijd dat het bewolkt is, er zijn een paar druppen regen gevallenen de temperatuur is gedaald tot 28°

Plage de Piemanson 25-08-2012 zaterdag
We wilden  na het weekend naar het strand gaan, eerst naar Digne les Bains. Maar het zou weer  een warme dag worden, 33° in Digne les Bains  en omdat Everdien  toch het stadje niet in kon omdat ze de laatste dagen wat meer last van haar voet had, besloten we om naar het strand te gaan.

toch kwamen we er met de camper onderdoor

Via een weggetje dat alsmaar smaller werd en in de Michélinatlas als gevaarlijk stond geclassificeerd, zijn we richting tolweg gereden. Everdien zat gelukkig niet aan de kant van het ravijn, dus die protesteerde niet. Erg mooi, dat dan wel weer, ruige ongerepte natuur, bergen en in het diepe ravijn een riviertje en overhangende rotsen. En omdat het nog tamelijk vroeg was kwamen we gelukkig geen tegenligger tegen op het smalste stukje van 3 km , anders hadden we wel een probleem gehad.
Vol boodschappen en water zijn we op het strand gekomen , de piste was nog steeds erg goed te berijden. Natuurlijk nog veel bekenden hier, er stond een stevige zeebries en met 29 ° was het uitstekend toeven. Er beginnen nu zo langzamerhand wat Fransen te vertrekken en omdat je overal kunt staan, is er ruimte genoeg.

we staan nu mooi tegen de duinen in een inham

Plage de Piemanson 28-08-2012 dinsdag
Het is te merken dat de zomer op zijn eind loopt. Niet dat het weer niet prachtig is, de afgelopen dagen rond de 29°. Maar de Fransen trekken meer en meer weg van het strand, de flamingo's doen in groepen vliegoefeningen voor de oversteek naar Afrika, een prachtig gezicht. En vanmorgen heeft het voor het eerst in 3 maanden weer geregend, een stevige onweersbui waardoor de piste even blank stond.

de 1e bui na 3 maanden op Piemanson, waardoor de piste even blank stond

Het is kurkdroog in ( Zuid) Frankrijk, de inwoners van 42 departementen hebben beperkingen wbt hun watergebruik. En zo'n 50km hier vandaan was een enorme bosbrand afgelopen zondag, aangewakkerd door de mistral. 800 Brandweerlieden zijn de hele dag bezig geweest met het blussen van deze brand die door het 14-jarig zoontje van de burgemeester van een naburig dorpje was aangestoken.

één van de vele libellesoorten die in de Camargue voorkomen.

Plage de Piemanson 01-09-2012 zaterdag
Het weer zit even in een dip. Zo hebben we eergisteren de 2e onweersbui gehad hier op het strand. En gisteren stak de mistral op, eerst 70 à 80 km pu, maar sinds vanmorgen maar liefst 100 km! Er zijn tenten omgewaaid en voortenten van caravans afgescheurd.  En omdat de koele die vanuit het noorden over West-Europa stroomt nu ook de Middellandse Zee heeft bereikt, was het vandaag maar 22°. Omdat het erg stuift zijn we nauwelijks buiten geweest.
Voorlopig kunnen we vers brood blijven eten, het restaurantje Chez Cathy is nog tot 15 sept. geopend. Het viel vanmorgen trouwens niet mee om brood te halen. Is de wandeling doorgaans prettig naar het restaurantje, 20´ heen en 20´ terug, nu moest je tegen de storm  in ploeteren , werd je adem bijna afgesneden en moest je zorgen dat je niet omver geblazen werd. En dan staat de piste ook nog onder een laagje water wat uit de étang is geblazen.
Maar de zon schijnt uitbundig , morgen gaat de mistral weer wat liggen en volgende week wordt het weer 28°

Ook hier op het strand deze Nederlandse 60 jaar oude Magirus Deutz camper, voormalige BB bus

Plage de Piemanson  10-09-2012 maandag
We zijn nog op het strand waar we een fantastisch mooie week hebben gehad. Temperatuur elke dag 27 à 28°, 1 dag zelfs 30° wat toch wel hoog is voor de tijd van het jaar voor het strand(elders in Zuid Frankrijk overigens 35°). Omdat  het weer nog zo fraai is waren er in het weekend veel dagjesmensen.
Op het textielstrand zijn nu alle campers bijna verwenen, op het naturistenstrand staan er nog wel 200. En nog meer dan 150 campers, evenveel of zelfs nog  meer dan  in de zomer. En nog veel bekenden, er komen er nog meer en we zijn nu of met z'n 10'n of in 2 equipes van 6 aan het boulen .

flamingo's bij Plage de Piemanson

Fontvieille 11-09-2012  dinsdag
We zijn onverwacht van het strand vertrokken. Het zal ook eens niet zo zijn, dacht dat het nu wel eens voorbij zou zijn na die keelamandeloperatie in juni, maar vannacht kreeg ik weer flinker las van mijn keel , oa bij het slikken.
Omdat ik vorig jaar februari een strottenhoofdklepjeontsteking ,epiglottitis,  heb gehad en de klachten zowel op een amandelontsteking als op die epiglottitis leken, heb ik de ziektekostenverzekering gebeld  en kon naar de 1e hulp in het ziekenhuis van Arles. Door een epiglottitis kan verstikkingsgevaar dreigen, aangezien je nogal afgelegen op een strand staat, leek het ons beter om het zekere voor het onzekere te nemen.
In het ziekenhuis bleek na onderzoek dat het ws wel mee valt, het lijkt op een keelontsteking veroorzaakt door een allergische reactie. Medicatie gekregen en met een dag of 3 moeten de klachten verwenen zijn.

camperplaats op parking Fontvieille

We zijn doorgereden naar Fontvieille, dat licht vlakbij Arles.  We staan daar wel vaker als er mistral is  op een mixparking bij de molen waar de franse schrijver Alphonse Daudet zijn verhalen schreef. Niet alleen wordt er fikse mistral verwacht voor de komende dagen, we zouden morgen toch van het strand wegmoeten om boodschappen te doen.

Fontvieille 13-09-2012 donderdag
We zijn vandaag een stukje door de Alpilles gaan rijden, een gebied met erg mooie ruige natuur en kale krijtrotsen. We zijn naar St. Rémy de Provence gereden, met een wat sjieke uirstraling, veroorzaakt door de sjieke winkels en de ook nu nog vele (Engelse ) toeristen.

Saint Rémy de Provence

Er is nu 3 daags Jazz festival  gaande, we zagen een jazz-rock bandje in de open lucht een paar nummers spelen, dat swingde behoorlijk. En de akoestiek op het pleintje was ook nog eens prima.

Jazz-rockbandje

Net buiten St Rémy de Provence liggen 3 bezienswaardigheden bij elkaar.  Allereerst een voormalig klooster die gedeeltelijk verbouwd is tot een kliniek waarin Van Gogh werd verpleegd. Aan de andere kant van de weg staan 'les Antiques' , 2 prachtig geconserveerde Romeinse monumenten met Griekse invloeden in de bouwstijl. Het linker monument is een soort mausoleum, een cenograaf  dwz een praalgraf die niet op de plaats van de overledene staat.

détail cenograaf

Daarnaast staat een stadspoort, één van de oudst bewaard gebleven Romeinse poorten. Op de triomfbogen zijn  krijgsgevangenen afgebeeld. Het was de stadspoort  van Glanum, ooit een Romeinse stad waar nu nog de overblijfselen te zien zijn van tempels, thermen en huizen. We zijn niet naar binnen geweest, in oa Rome hebben we mooiere Romeinse overblijfselen gezien denken we .
We zijn weer naar Fontvieille gereden, de mistral gaat aardig te keer, meer dan 100 km p.u. gemeten zagen we op  het Franse weerbericht, morgen blijft het stormen. Er staan hier nu 17 campers.

les Antiques

Arles 14-09-2012 vrijdag
Gisteren was de mistral meer dan 100 km p.u., vanochtend niet minder. Het stoof zo dat we besloten hebben naar Arles te gaan. Daar is morgen de grote markt en we moeten nog langs de supermarkt om flink wat boodschappen in te slaan, de verwachting is dat de wind morgenmiddag wat gaat luwen,dan gaan we weer naar het strand.
We staan nu op de busparking bij de Rhône, waarvan een gedeelte voor campers gereserveerd is, veel te klein, vorig jaar kon je nog langs de kade staan.

pilaren van het oude forum

bij de Arena

Vanmiddag lekker door Arles geslenterd. Een leuke stad met een historisch centrum waar we ieder jaar wel komen.  Aardige winkeltjes, genoeg terrasjes waar je in de luwte een pilsje kunt drinken, het is wel 25°.
Kwamen we in Fontvieille op de parking Roel en Titie tegen, hier staan Coby en Toon, de meesten zijn wel tijdelijk van het strand af vanwege de mistral.

leuke winkeltjes in Arles

Plage de Piemanson 16-09-2012 zondag
Gisterenochtend naar de markt in Arles geweest. Die is kilometers lang en er zijn vele delicatessen te koop die alleen al voor het oog een lust zijn. Een keur aan kazen, worsten,  olijven en al da niet bijzondere groenten (wat hebben Fransen toch met betteraves, rode biet?) en fruit daar schuifel je aan voorbij. Een nieuwe tomatensoort is de hele grote ananastomaat.

niet alleen grote tomaten

Gisterenmiddag zijn we weer naar het strand gereden. Iedereen was weer terug, het hele strand had blank gestaan, slechts een enkele diehard was gebleven. Er zijn nog meer bekenden bijgekomen, er zijn er nu zoveel dat er in 2 groepen van 8 gebould wordt. Er zijn meer campers dan andere jaren.
We staan nu niet meer tegen de duinen maar vlak aan zee met een mooi uitzicht. Het voelt weer goed om terug op het strand te zijn.  Je mist wel de sfeer van de pittoreske dorpjes in de Provence, het leven tot laat op straat, het pétanque spelen vooral door mannen 's avonds voor het eten (de vrouwen staan dan achter het fornuis, dat dan weer wel) tot een uur of negen etc. Maar het weer is hetzelfde en de afwisseling en het gevoel van vrijheid  hier is uniek.

Plage de Piemanson 19-09-woensdag
Zo langzamerhand gaan we richting de herfst, dat is hier te merken aan de vele campers die komen en de caravans te vertrekken. Er zijn meer campers dit jaar dan andere jaren, dit heeft niet alleen te maken met de geboortegolf die campers hebben, maar ook met de sluiting van het strand van Beauduc  en dat je niet meer mag overnachten op Plage Napoléon in Port Saint Louis.
Ook merk je de naderende herfst aan de temperatuur die nog maar net 25° wordt. En vandaag is er weer de mistral, die zal toenemen tot 85 km p.u.

veel campers op een kluitje links van ons vòòr het 'weeralarm'

Gisterenavond ging het gerucht dat er op de radio was gewaarschuwd voor mistral 100 km , de tv en internet hadden het over 85 km. Maar er vond wel een flinke uittocht plaats van met name  Duitse campers , die zullen elkaar wel hebben op zitten fokken over ondergelopen pistes en erger. Er staat nu wel wat water op de piste, maar dat gebeurt wel vaker bij mistral.
We hebben gelukkig flink wat ruimte om ons heen, met zeezicht waar slechts 1 caravan met bouwwerk staat die ze vandaag ook aan het afbreken zijn. Maar keken we naar links, dan was daar tot de uittocht begon een samenklontering van vooral Duitsers, die zullen morgen wel weer terug komen als de mistral gaat liggen. We kunnen nog 11 dagen hier staan , dan moeten we op straffe van een bekeuring vertrokken zijn. De herfstregens blijven voorlopig nog uit, er kunnen in deze periode erg zware buien vallen.

ons 'luifeluitzicht', caravan is vandaag  weggesleept

Plage de Piemanson 24-09-2012 maandag
Er werd al enkele dagen mogelijk zwaar weer voorspeld, het was moeilijk te zeggen wat de restanten van een orkaan zouden gaan doen. Toen we gisterenochtend de verwachtingen op 3 Franse weersites zagen, er werd storm uit zee en onweer voorspeld, hebben we alvast wat mensen ingelicht over de risico van overstroming Om 14.00 uur naar het Franse weerbericht op de tv gekeken, die bevestigde de verwachtingen.

foto ( met tegenlicht)van ondergestroomde strand, wij stonden nog verder naar rechts.

Toen we tegen 15.00 uur besloten om op te breken, merkten we dat velen ons voorbeeld gingen volgen. Zo verliet een stoet campers het strand, wat ons dat denken aan vorig jaar toen we op 2 oktober massaal het strand verlieten om aan de bekeuring van de politie te ontkomen. Een deel van de campers reed door naar Salin de Giraud, wij zijn met veel campers op de dijk gaan staan.
Onweer hebben we niet gehad, maar wel een zuidoosterstorm die de camper zo deed schudden dat we na 3 uur geen oog meer hebben dichtgedaan. En of het strand is ondergelopen, omstreeks 3 uur kwamen er nog veel campers van het strand, toen de golven er flink over heen spoelden.

Deze Duitser hoorde bij een groepje , men had hem niet gewaarschuwd

We moeten ons nog beraden wat we gaan doen, de komende dagen wordt er onstuimig weer voorspeld, het strand kunnen we niet meer op. Eerst maar eens afscheid van alle bekenden hier nemen.
En dan het goede nieuws: het strand van Beauduc was dit jaar al gesloten, Piemanson zou in 2015 aan de beurt zijn.. Kitesurfers hebben zich verenigd en de burgemeester van Arles voor het gerecht gedaagd om de sluiting ongedaan te maken. En met succes, de maatregelen moeten worden teruggedraaid. Dat opent volgens La Provence van 19-09-2012 ook perspectieven voor Piemanson, de 'bewoners' kunnen bij sluiting ook een rechtszaak beginnen. Wordt dus vervolgd.

overnachten op de dijk

Salin de Giraud 24-09-2012 maandag
Bij de camperplaats in Salin kwamen we Roel en Titie tegen. Het stoof er enorm en zij wisten een plekje net buiten salin waar je mooi met 3 campers kon staan. Zwager en schoonzus van hun gingen mee en zo staan we met z'n 3'n op wat je gerust een idyllisch plekje mag noemen. we staan bij een leegstaand kerkje , op grasvoor een bokkenweitje. De Rhone stroomt op 50 m langs en we staan aardig in de luwte.

leuk plekje om te staan bij oud kerkje bij Salin de Giraud

Het is vandaag nog 27 ° geworden en de wind is behoorlijk afgenomen, dus een rustig einde na een onstuimige nacht en ochtend.

Beaune 25-09-2012 dinsdag
De weersverwachting is niet bijgesteld, de komende dagen onweer, grote hoeveelheden regen en veel wind. Dus hebben we maar besloten om een paardagen eerder naar huis re rijden dan de bedoeling was.
Bij Orange kwamen de 1e buien, daar zijn we de tolweg opgegaan. Door de vallée du Rhone reden we met af en toe hevige buien, het zout spoelt zo mooi van de camper naar Beaune.  Het is nu zwaarbewolkt maar droog en maar 19°. Het is druk op de cp, er staan wel 30 campers.

Beaune

De camperplaats in niet alleen dicht bij de tolweg , maar ook bij de Carrefour, daar tankten we voor €1,31, zo goedkoop hadden we de afgelopen maanden niet getankt. En meteen maar wat kazen, Tamara en wijn gekocht.
Beaune is het centrum van de Bourgogne wijn. De historische stad is niet alleen vergeven van de caves, maar overal vind je verwijzingen naar wijn(historie). Leuke stad om doorheen te slenteren, bij een cave nog wat Crémant de Bourgogne gekocht, ook de rosé variant.

één van de vele caves

Arlon 26-09-2012 woensdag
Uiteindelijk kwamen er bijna 50 campers testaan van maar liefst 6 nationaliteiten, die zelfs de busplaatsen bezet hielden. Onweerde het gisterenavond langdurig en door de plensregens hield de tv er zelfs even mee op, sinds vanmorgen 6 uur regent het aanhoudend. Dus reden we via de toltoute naar Arlon door de stromende regen.
Omdat het nu aan het eind van de middag nog steeds regent hebben we ook geen zin om Arlon in te gaan. Niet dat dit nu zo'n geweldige cp is aan de blinde muur van de brandweerkazerne, maar je staat er op deze sombere dag wel aan de stroom, zelfs voor niets. Als overnachtingsplek op weg naar huis is het wel geschikt dus.

Warnsveld 27-09-2012 donderdag

Het is van Arlon maar 4 uur rijden naar huis. Het bleef droog tot we de camper hadden uitgepakt. Eerst maar de operatie aan de voet van Everdien en daarna... Spanje of Marokko en vandaar met de boot naar Genua om in Bari de boot te nemen naar Griekenland of zoiets. Nu hebben we in ieder geval weer een paar erg toffe maanden gehad.

zelfs het verslag is helemaal bijgewerkt