Fleury 24-10-2021, zondag

Vanmorgen de fietsen maar weer eens gepakt en een eindje gaan fietsen. Eerst over de boulevard van St Pierre la Mer waar een even grote markt was met non food en food als gisteren, alleen nu was er ook een rommelmarkt bij. Nou is die aan ons niet besteed dus we zijn doorgereden. Aan de boulevard van St Pierre grenst die van Narbonne Plage , die langgerekte is waar in het seizoen talrijke restaurantjes met terrasjes open zullen zijn , nu ook nog een paar, een gezellige drukte op de boulevard. En ook het strand was aardig druk met vnl wandelende mensen. We zijn richting Gruissan verder gefietst over een mooi gescheiden fietspad, vlak voor Gruissan  kwamen we langs een enorme camping. ’s Zomers zal het hier langs de kust dan ook een gekkenhuis zijn. Een leuke fietstocht van ongeveer 20km maar niet echt spectaculair, je fietste een stuk door bosjes , dat was wat saai, evenals een stukje langs de weg, over de boulevards dat was wel leuk om te fietsen en te kijken.

Kunst hoort te prikkelen, te verbazen, te verwonderen, geen idee wat dit voorstelt. Staat op de boulevard in Narbonne plage, geen info over de kunstenaar of het kunst werk. Totdat we een appje kregen van vriendin Christine dat het van de kunstenaar uit Narbonne Patrick Chaubert-Gaujal die hier op de boulevard een aantal objecten heeft geplaatst, allemaal samengesteld uit oude voorwerpen

Jachthaven Narbonne Plage met vuurtoren

Fraai gestileerde vuurtoren, ook narbonne Plage

Zitten we nog in Frankrijk, gaat hij wat over Marokko schrijven, de aanleiding was niet een zekere Henk waar we mee aan de klets raakten die vorig jaar ook in Marokko zat toen de grenzen dicht gingen. We waren een paar weken nog gematigd optimistisch dat we in januari of februari naar Marokko konden gaan, de besmettingen zijn al weer een dag of 10 beneden de 500 en er zijn diplomatieke aftastingen tussen Marokko en Spanje bezig.  gaat Marokko van de ene op de andere dag de vluchten naar een aantal landen vv schrappen waaronder Nederland. Dit is voor ons weer een teken van de onvoorspelbaarheid en onbetrouwbaarheid van het land. Daarom willen we deze winter niet naar Marokko , de willekeur waarmee ze rücksichtslos de grenzen sluiten stuit ons tegen de borst. 1x met een gesloten grens geconfronteerd is genoeg, ook wij hebben grenzen.

Maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat we überhaupt deze winter in Marokko kunnen komen ook al zouden we willen.

Nederlanders zijn niet welkom, mits gevaccineerd en tevens in het bezit van een negatieve PCR test die niet ouder mag zijn dan 48 uur. Vanuit Spanje kun je niet naar Marokko, het ziet er niet naar uit dat daar op korte termijn verandering in komt hoewel er weer een bericht in een Spaanse krant verscheen dat dat 1 november weer mogelijk moet zijn.Dit soort berichten zijn vaker verschenen, eerst zien en dan geloven..

Vanuit Sète was een mogelijkheid maar de overtocht duurt ongeveer 48 uur. Dat lukt dus niet met een geldige negatieve PCR test Marokko binnen te komen, de bureaucratie viert daar immers hoogtij, een overschrijding van  die 48 uur door vertraging van de boot zal niet gepikt worden.

Dus zoals het er nu uitziet en we er nu over denken, dit jaar geen Marokko voor ons

De dag begon zonnig en na de fietstocht trok er een groot wolkenveld van zee over waar zelfs een paar druppels uit vielen. Na een uur scheen de zon weer volop en bij weinig wind opnieuw 21º.

Lac du Salagou 25-10-2021, maandag

We wilden vandaag naar Lac du Salagou rijden, een ritje van slechts 73 km . We werden  door TomTom via een smal vervelend weggetje, in die zin dat het asfalt in zeer belabberde staat verkeerde, richting Béziers gedirigeerd, na een half uur werden de wegen beter tot dat we uiteindelijk op de A75 belandden. In Clermont L’Herault hebben we eerst getankt bij LeClerc voor €1,529, kunnen we langzaam aan de prijzen in Nederland wennen. Bij de Super U was het trouwens dezelfde prijs, daar hebben we boodschappen gedaan,  de LeClerc supermarkt was niet bij de pomp maar noordelijk van Clermont. We zijn naar Lac du Salagou gereden, een heel mooi stuwmeer waar we nu al een aantal jaren niet meer zijn geweest nadat we voor het eerst hier eind ’79 waren en nadien nog vele malen. Het is hier van oorsprong een vulkanisch gebied  wat je nog kunt zien aan de rode grond die heel stoffig is momenteel. Ook kun je het nog zien aan de heuvels die oude vulkanen zijn. In de jaren ’60 is dit ,7,5 km grote meer ontstaan om omliggende landbouwgronden te bevloeien, nu zijn er vooral wijngaarden.

Lac du Salagou, wat een verstilde schoonheid als er zo weinig wind is als in het begin van de middag.

Je ziet slechts een deel van het 700 ha grote stuwmeer

Lac du Salagou, vrij staan, N43.643929 E3.383418

Er is nu een parking aangewezen voor campers, je staat daar een stuk van het water en je ziet het meer ook nauwelijks. We zijn een stukje verder gereden en daar was een parking waar in het seizoen een surfschool gevestigd is. Daar staan meer dan 10 oude campers omgebouwde vrachtauto’s met freaks,  drop outs of alternatievelingen, hoe je ze maar wilt noemen, met de nodige honden. Daar staan wij dan tussen als brave pensionado’s, het verbodsbord negerend dat je hier niet mag overnachten, er op gokkend dat het buiten het seizoen getolereerd zal worden. Aan het begin van de avond kwamen er een paar leeftijdgenoten van ons dat voelt een tikje prettiger.        Vanmiddag hebben we langs het meer gewandeld en de plek waar we een aantal jaren gestaan hebben bestaat niet meer, de weg ernaar toe is afgesloten, net zoals de meeste parkings hier hoogte barrières hebben van 2 m. De eerste keren dat we hier waren met onze Renault Estafette stonden we op het terrein van een wijnboer die we dan een doos sigaren gaven. Broer Willem was dan ook wel mee en zoon Martijn had net leren zwemmen en raakte verstrikt in onderwaterplanten wat enorm schrikken was maar gelukkig goed afgelopen is. We genieten wel weer van dit prachtige gebied met zijn mooie kleuren.

Er waren een paar mooi weer wolken, niet te veel wind en met 20º was het alweer een prima dag.

Moulins 26-10-2021, dinsdag

Er kwam gisterenavond nog een grote verhuiswagen met freaks  naast ons staan, maar het was toch een rustige avond/nacht aan het meer.

Het is wel te merken dat het herfstvakantie is, hele gezinnen kwamen op de crossfiets voorbij en er werd veel gewandeld. ’s Zomers wordt er hier aan watersport gedaan, tegenover ons was bv een zeilschool maar die heeft niet veel te doen nu. Ook wordt er veel gevist, de hele nacht door. We zijn een jaar of 10 geleden hier Nederlanders tegen gekomen die op brasem visten, daar  hebben we toen een heel gezellige avond mee gehad. Het meer wordt ook gebruikt door Canadairs om water te scheppen als er ergens in Zuid Frankrijk bosbrand is. Er klinkt een signaal en iedereen, surfers, zeilers etc. moeten dan van het water. Een spectaculair gezicht als er dan water wordt ingenomen door de vliegtuigen die met hun buik over het water scheren.

Gisteren bij het Lac du Salagou een Bont Zandoogje. We zullen vanaf nu nog maar weinig vlinders zien.

We naderen de Pas de L'Escalette, rechtsboven rijdt een camper de pas af.

De tunnel door en dan zijn we op het Massif Central.

De tuigbrug bij Millau, €13,70 tol.

Die herinneringen haalden we op en toen waren we nog niet buiten geweest. Daar bleek een frisse mistral light over het meer te blazen wat ons ertoe bracht om ons af te vragen of het nog zinnig was om te blijven zoals het plan was , 22º zou het worden, voor het laatst misschien zo’n mooie nazomer temperatuur. Maar we besloten toch om te vertrekken, maandag hebben we een afspraak bij de huidarts.

TomTom stuurde ons een weggetje op naar de A75 die langs de barrage zou gaan. Leuk, dat hebben we nog nooit gedaan, kijk daar staat een verbodsbord voor campers, caravans en bussen. Huh, bussen? Shit het is een inrijverbod en geen verbod om te kamperen! Toen was het te laat om te keren op het steeds smaller worden weggetje waar 3 tegenliggers met passen en meten konden passeren. De laatste 300m ( van de 7 km!) Was zo smal dat Everdien alleen recht voor zich uitkeek en ik zag dat we links een steile wand hadden en rechts een afgrond en de camper paste nog net op het zeer smalle asfalt. 20cm minder ruimte en het had heel vervelend kunnen afllopen, nu alleen het hart in de keel. En we namen ons ( opnieuw) voor als TomTom ons  weer eens een alternatief weggetje wilde insturen, we dan eerst op de gedetailleerde Michelin kaart zouden kijken.

De rivier de Allier en de torens van Moulins.

Er zijn nu prachtige herfstkleuren te zien.

Cp Moulins N46.557622 E3.325223, €0,10 p.u., voorz. betaald.

Verder is de A75 gesneden koek voor ons, ieder jaar rijden we die wel van zuid naar noord, soms 2x, in de winter naar Marokko nemen we altijd de tolweg door het Rhônedal. Na Clermont L’Herault klimmend  via de pas de L’Escalette, door de tunnel en dan kom je op de hoogvlakte, het Massif Central. Er is altijd maar weinig vrachtverkeer op de klimmende en dalende snelweg , totdat je in de buurt van Clermont Ferrant komt, daar is het drukker. Onderweg zagen we prachtige herfstkleuren, die zagen we voor het eerst eigelijk mooi sinds we uit Spanje vertrokken zijn. Kort na half 4 kwamen we in Moulins aan waar we vaker zijn geweest op de voormalige camping, we hadden 5 uur over de 400 km gedaan.. Het is wel veranderd en ze zijn nog aan het werk net buiten de cp. Met het aanleggen van oa Petangue veldjes. Er staan hier meer dan 50 campers waarvan een stuk of 15 Nederlands.

Aanvankelijk was het zwaarbewolkt op het Massif Central maar het klaarde aardig op en in Moulins werd het 16º.

Lac du Der 27-10-2021 woensdag

Vanmorgen zijn we omstreeks 9.30 vertrokken uit Moulins richting Lac du Der. We hebben lange tijd mist gehad zodat we van de omgeving weinig meekregen. Pas voorbij Auxerre, het was al 12.00 uur geweest, trok de mist op. Via een N weg en later D wegen zijn we via een mooi glooiend landschap ,met herfsttinten op de hellingen van de heuvels, naar het meer gereden.

Dichterbij het meer reden we door kleine weggetjes en kwamen door leuke dorpen met veel vakwerkhuizen, het had nog een authentiek karakter daar. Bij de cp gekomen, er zijn er 3 rondom het meer, reden er nog 2 campers voor ons op, wij waren de laatste en het staat nu helemaal vol met 70 campers. Er konden er eerst 50 staan, de plaatsen aan de kant waar wij staan zijn kleiner gemaakt. Dat het zo druk is heeft voor een deel te maken met de herfstvakantie, er zijn hier dan ook tamelijk veel gezinnen met kinderen. En er rijdt een toeristentreintje rond over de dijk langs het meer.

Aan het eind van de middag tot in de late avond keren kraanvogels terug naar het meer na het foerageren op omliggende velden in de wijde omgeving. Beetje ver weg, beter resultaat helaas niet mogelijk.

Leuke vakwerkhuisjes hier in de buurt, hier een vakwerkkerkje in Outines.

Eindelijk eens een grote reiger gefotografeerd

Cp Chantecog , Lac du Der, N48.56880 E4.70294, Normaal €4,-, nu gratis, met voorz.

Een andere reden dat het hier zo druk is komt door de vogelaars. Ieder jaar weer verzamelen zich tienduizenden kraanvogels uit het noorden om verder vertrekken omstreeks half nov. naar Spanje. Bij een info kraampje stond dat vrijwilligers vanmorgen 65.730 kraanvogels hadden geteld, iedere dag komen er nog meer bij. 6 Jaar geleden zijn we hier ook geweest en het maakte toen veel indruk op ons om m.n. ’s morgens vroeg bij zonsopkomst grote groepen kraanvogels luid trompetterend over te zien vliegen om op de velden in de wijde omgeving te gaan foerageren.

En nu maar hopen dat er morgen geen mist zal zijn net zoals vandaag, wat w.s. ook te maken had met het windstille weer. Want dat was het, na een koude start werd het na het optrekken van de mist zonnig en 18º, we konden de korte broek weer aan.

Revin 28-10-2021, donderdag

Vanmorgen om een uur of 8, ongeveer een half uur voor zonsopkomst, naar het meer gelopen wat naast de cp ligt, gescheiden door een dijk. De eerste groepen kraanvogels vertrokken in de schemering en zo gingen telkens grotere of kleinere groepen vogels naar de velden tot na zonsopkomst, om  dan tegen de avond weer terug te keren naar het meer. Dat gaat zo door tot ongeveer begin november, dan trekken de meeste kraanvogels verder naar Spanje, bv. Extramadura .

De kraanvogels komen uit hun broedgebieden in Noord Europa , zoals Scandinavië, maar ook oost Europa. Jonge vogels worden geringd met diverse kleuren en zo kun je zien waar ze geboren zijn.

Het is een spectaculair gezicht om de kraanvogels te zien vliegen en vooral ook om te horen, een vrij rauw trompetterachtig geluid wat van ver te horen is. Er staan honderden vogelliefhebbers van het schouwspel te genieten, dat is misschien de reden dat de vogels  ver weg van  het meer vertrekken, een goede foto maken is er niet bij maar dat maakt de pret er niet minder om, een prachtig schouwspel. En wat een geluk dat er geen mist was.

Het lac du Der is kunstmatig aangelegd, het is een overloop bassin van de Marne en dus de Seine om Parijs te ontlasten van hoog water. Het loopt vol met water uit de Marne  van nov. tot juni ( het staat nu op zijn laagst) en loopt dan vervolgens weer terug  naar de Marne  van juli tm okt.

Tegen zonsopkomst vertrekken de eerste groepen kraanvogels op weg naar akkers om te foerageren, wel ver weg , het gaat om de herinnering aan dit prachtige schouwspel.

Foto van gisterenmiddag, van veraf

De suikerbieten oogst draait op volle toeren.

De cp in Revin, , rechts op de foto.

N49.93984 E4.63875, gratis met voorz.

We zijn vanochtend weer vertrokken, eerst via kleine weggetjes door opnieuw schilderachtige dorpjes om  daarna via N wegen naar Charleville Mézières te rijden waar we weer gas getankt hebben. En bij de Intermarché voor €1,549 diesel getankt, dat zal de laatste keer zijn dat we zo goedkoop diesel tanken. Onderweg grote akkers gezien waar ook nog koolzaad bloeit ook  zagen we zelfs een veld met zonnebloemen die nog mooi geel waren. Trouwens de suikerbieten oogst is in volle gang.

We zijn vanaf Charleville Mézières langs de meanderende Maas gereden waar de mist in laaghangende bewolking was overgegaan. We zijn gestopt bij een cp in het dorp Bogny sur Meuse maar dat lag in een wat troosteloze omgeving. Donkere, sombere  huizen, ietwat armoedige uitstraling waar het ontbreken van de zon natuurlijk ook debet aan was.

We zijn 20 km doorgereden naar Revin, de zon was gaan schijnen en de cp lag leuk aan de Maas en de omgeving zag er wat prettiger uit.

We bevinden ons trouwens in de Ardennen.

We zijn er in geslaagd, omdat de zon zo laat doorkwam , het koudste plekje in de Benelux en Noord Frankrijk te vinden, het werd maar 16º, maar de zon scheen en we hebben toch buiten kunnen zitten lezen, het was toch nog een prachtige herfstmiddag.

Bilzen 29-10-2021, vrijdag

Er stonden vannacht 5 campers, het was stil vannacht dus goed geslapen,  het weinige verkeer wat overdag en ’s avonds wel naar de achtergelegen Intermarché reed, die had je ’s nachts niet.

We zijn vanmorgen naar België gereden en het eerste deel naar Charleroi had je stukken weg die in slechte staat verkeerden, België heeft een slechte naam hoog te houden. Van Charleroi naar Luik was het erg druk, vooral met vrachtverkeer . We  zijn zelfs een stukje door Nederland gekomen, via  Maastricht zijn we naar Rekem  aan de Maas gereden. Maar de cp stond ons daar niet zo aan , kleine plekken , allemaal Nederlandse campers en bovendien stond er veel wind. Bovendien was het een stukje lopen naar het centrum en wilden wel naar een terrasje. Even hadden we het wilde plan een week geleden om naar naar Antwerpen te gaan maar vriendin Trui vroeg zich af of dit wel een goed plan was met oplopende besmettingen. Daar hadden we in ons enthousiasme even niet aan gedacht, het was een totaal verkeerd plan. Ook uitgerekend vandaag moeten ze in België weer mondkapjes gaan dragen in openbare gelegenheden, voor ons geen probleem daar zijn we aangewend , mag in Nederland ook wel weer ingevoerd worden. We hadden gelezen dat ,een kleine 20 km verderop , Bilzen een gezellig centrum heeft met terrasjes, dat moet dan als alternatief dienen voor Antwerpen. Armoe?  Welnee, natuurlijk hadden we de drie uur verder naar huis ook vanmiddag kunnen rijden maar we zitten in een soort Zen modus en rijden veelal kleine stukjes waarbij we streken/plaatsen aandoen die nieuw zijn voor ons.

Het Marktplein met de St Mauritius  kerk in Bilzen

Aan het marktplein zijn een aantal aardige restaurantjes met terrasjes.

Dan maak je een foto van een terrasje, vraagt deze man, tot ongenoegen van zijn vrouw, of ik van hen een foto wil nemen.

Cp Bilzen, N50.86985 E5.522515

gratis met voorz., water betaald.

Dus hebben we nog heerlijk op de cp in Bilzen, die niets voorstelt, een deel van een parking maar wel praktisch want dicht bij het centrum,  in de zon kunnen zitten lezen voordat we naar het centrum zijn gewandeld. Inderdaad zijn er op het marktplein een aantal goed bezochte terrasjes, een paar winkelstraten met wat aardige winkels en het bruiste er zeker op deze vrijdagmiddag. We hebben respectievelijk een wijntje en  een Belgisch biertje gedronken op een terrasje , het was inmiddels bewolkt geraakt. Het was nl zonnig tot een uur of 4 en het werd bijna 19º, er stond wel een harde wind, voorlopig de laatste dag met zulke fraaie temperaturen.

Er staat nog een camper naast ons, een Belgisch echtpaar die een soortgelijke camper als wij hebben, een Hymer Starline, zowaar over campers gebabbeld.

Vanavond gaan we op een van de terrasjes wat eten, we konden reserveren bij een restaurant waar ze vrij prijzige huisgemaakte garnalenkroketten hebben , maar dan moest je binnen zitten. Dat doen we liever niet in deze , nog steeds vervelende, Coronatijd, hoewel het leuk zou zijn om garnalen kroketten te eten op de laatste dag omdat het op de eerste dag van onze reis niet gelukt is in Tournai.

Morgen gaan we dan echt naar huis, nog zo’n 3 uur rijden over ruim 200 km. Nog even dit, heel toevallig, vlak voor we het stadje Bilzen  binnen reden vloog er een groep van zo'n 50 kraanvogels over op weg naar Lac du Der.

Warnsveld 30-10-2021, zaterdag

Een brasserie in Belgie, die dan ook nog eens de naam ‘Brasserie’ draagt, daar heb je in eerste instantie niet zulke hoge culinaire verwachtingen van. Maar we hadden ’s middags daar op het terrasje al een drankje gedronken en de kaart bekeken waar o.a. de huisgemaakte garnalenkroketten op stonden. Dus zijn we daar gisterenavond gaan eten, het bleek een prima afsluiting van deze reis. Erg lekker waren ondermeer de kroketten, mooie salade en frieten erbij , Dame Blanche als dessert, niet goedkoop maar erg lekker.

Vanmorgen was het nog , naar zou blijken, 2,5 uur rijden naar huis van de kleine cp in Bilzen. Hoewel het druk was, ondanks het vrijwel ontbreken van vrachtverkeer , reed het overal goed door.

Rond 12.00 waren we thuis waar onze zoon  Martijn ons verwelkomde met een mooie bos bloemen en ons hielp, zoals gewoonlijk, met het uitpakken van de camper.  Dan blijkt dat er toch nog heel wat meegenomen is en dat Everdien gelijk had als ik weer eens een fles Spaanse wijn kocht voor ‘thuis’, ‘we hebben er al genoeg’, maar dat ik die niet zag omdat die overal tussen gestopt waren.

We hebben een heerlijke, afwisselende reis gehad, het hotel van Frank Gehry, Bardenas Reales ,de gieren, de kraanvogels, bergen, zee, een meer, parachutisten, om maar eens een greep te doen uit de ervaringen van de afgelopen maanden.

Het plan was om 7 weken weg te gaan, het zijn er uiteindelijk 9,5 geworden, dat zegt op zich al genoeg.

We zijn nog steeds flexibel, na een paar uur thuis is het net of je niet weg bent geweest, zo snel zijn we weer gewend. Alleen het weer zal weer wennen zijn en het (nog) ontbreken van Coronamaatregelen, maar we zijn nog niet verder dan ons huis geweest, te druk met de gebruikelijke dingen die je na een reis moet doen, zoals de nodige wasmachines draaien, post bekijken etc. En de camper schoonmaken komt de komende dagen wel. Resten ons natuurlijk de prettige , voor een deel al genoemde, herinneringen aan deze afwisselende reis. En het feit dat we het weer heerlijk samen hebben gehad op de vierkante meter, thuis hebben we meer ruimte, maar we zitten elkaar zeker niet in de weg in de camper. Voorlopig zijn we thuis, weer vrienden en bekenden ontmoeten de komende tijd, totdat we ongetwijfeld weer aan een volgende reis beginnen.

En we weten dat we trouwe volgers hebben, die ook bedankt voor de belangstelling voor onze reizen.

A: Bellcair d' Emporda, B: Empúries de L’Escala, C: Empuriabrava, D: La Jonquera, E: Fleury, F: Lac du Salagou

A: Lac du salagou, B: Moiulins, C: Lac du Der, D: Revin, E: Bilzen , F: Warnsveld.

Even geaarzeld, maar uiteindelijk toch de schaamte voorbij.