terugreis Marokko 2014: Spanje, Frankrijk

Algeciras 14-05-2015 woensdag

Hoewel de camper door de wind stond te schudden op de kade, viel de overtocht hard mee. We vertrokken met ruim 2 uur vertraging en we deden er wat langer over dan de 1,5  uur die gebruikelijk is maar er was nauwelijks deining. Toen we door de politie/douane waren was het donker en overnachten bij de Lidl is verboden, verbodsborden. We hadden voor we naar Marokko gingen een folder van een camperplaats gekregen en we zijn  daar naar toe gegaan. Gesloten slagbomen en de ticketautomaat  deed het niet. Toen via de uitgang , waarvan 1 van de 2 slagbomen open waren , het terrein opgereden, het was een immens terrein met allemaal parkeervakken, nauwelijks verlichting en geen voorzieningen zoals in de folder stond vermeld, het zag er tamelijk spooky uit We konden er ook niet meer af, want alle slagbomen waren nu gesloten dus namen we een borrel en we moesten nog eten. Om 23.00uur kwam er een auto van de bewaking , we mochten daar niet staan, en die dirigeerde ons naar een  bewaakte parking voor vrachtauto’s, we staan in ieder geval veilig.

We denken dat we eerst op de parking hebben gestaan van een voetbalstadion want vlakbij zagen we allemaal schijnwerpers.

Almayate 14-05-2014

We moesten €12,-betalen voor de parking bleek vanmorgen, daar hadden we mooi vis voor kunnen eten. En waar we eerst stonden was inderdaad de parking van een voetbalstadion. We zijn eerst langs een Carrefour gereden om een simkaartje op te laten waarderen en hebben ons vergaapt wat er allemaal te koop was, honderd soorten kazen of meer, allerlei delicatessen, teveel om op te noemen. Zoveel keuzerijkdom waren we de laatste maanden niet meer gewend, wat een overdaad, maar eerlijk gezegd liepen we wel likkebaardend rond. We hebben ons wat weten te beperken, asperges, wijn en wat lekkernijen.

camperplaats Almayate N 36.72375   W 4.13991

We zijn naar Almayate gereden, 30 km boven Malaga, naar een camperplaats bij een caravanbedrijf. Niets bijzonders maar een erg hartelijke ontvangst, vlakbij zee, er zit wel een weg tussen. We willen wat wassen dus we blijven hier morgen ook nog wel. Het kost hier maar €3,-, dat lijkt wel een Marokkaanse prijs.

Toen we vanmorgen vertrokken waaide het stevig, hier staat ook een flinke bries maar wel minder , de zee is wild en het is 25º.

bloeiende artisjok

San Jose 16-05-2014 vrijdag

We hadden bij de Carrefour in Algeciras woensdag een simkaartje laten opwaarderen maar de afgelopen dagen hadden we geen internetverbinding. Gelukkig hadden we wel wifi via het kantoortje van het caravanbedrijf bij de camperplaats, nogmaals: erg aardige mensen, maar gemak dient de mens, het is toch prettig als je vanuit de camper kunt internetten.

Dus vandaag eerst langs de Carrefour in Almeria gereden om eens verhaal te halen over dat niet werkende simkaartje. Het blijkt dat als je een simkaartje langer dan 1 jaar niet gebruikt/opwaardeert het kaartje waardeloos is. Wel jammer van de €15,- die we erop hadden laten zetten, daar hadden we een portie gamba’ s à la plancha voor kunnen kopen (wordt nu tijd dat we dat morgen eens doen). Wat moet je , we willen internetten dus een nieuw simkaartje geocht en er meteen 3GB laten opzetten.

We zijn doorgereden naar San Jose in het naturpark Cabo de Gata. Het natuurpark is wel mooi maar niet bijzonder, onderweg hadden we wel af en toe mooi zeezicht toen we naar Almeria reden, maar wel een verademing dat je even geen plastic zag. Dat is toch een foeilelijke bodembedekking, al dat plastic van die kassen in de provincie Almeria.

parking San Jose N36.76428 W2.10721

We staan op een parking 100 m van zee waar een 10-tal campers staan . aan de achterkant en de zeekant staan bosjes, we staan ongeveer 100m van zee en kunnen die door de bosjes niet zien, maar we staan nog wel enigszins in de luwte nu. Het mag dan zonning zijn en 23º, er staat een harde wind met windstoten tot 70km p.u. En de zee is knap wild.

Totana 17-05-2014 zaterdag

Vanmorgen stond er nog eeen stevige wind en bovendien was het bewolkt, geen ideal weer om aan zee te staan. We zijn daarom vertrokken, eerst door een mooier gedeelte van de Cabo de Gata dan gisteren.

op de achtergrond van de camperplaats de Sierra Espuna

We staan nu op een camperplaats bij Totana,we zijn 170 km verder gereden. Het ligt tussen Lorca en Murcia in een mooie omgeving. De camperplaats is mooi aangelegd, veel bomen en struiken , kost €7,-. We kijken uit op aan de ene kant een dal en aan de andere kant op de bergen van de Sierra Espûna.

Het is hier heerlijk rustig, talrijke sierlijke roodstuit- en boerenzwaluwen scheren vlak langs de camper. Ook zie je hier de grauwe vliegenvanger en de bijeneter. Het waait hier minder dan aan zee, wel dikke sluierbewolking en 24º.

Aan het eind van de middag kwamen Vivian en Paul, zij woonden in Spanje maar nu in een pas gekochte camper. Hij is Nederlander, zij Spaanse. Ze gaan rond reizen door Spanje en daarna verder Europa in. Als ze er genoeg van hebben gaan ze in Spanje een huis huren, dat schijnt goedkoop te zijn.

links het uitzicht vanaf de camperplaats op het dal, de rechterfoto een hagedis

Tavernes de la Valldigna 19-05-2014 maandag

Gisteren hebben we een stukje door de naaldbossen van de Sierra Espuna gewandeld, een mooi natuurgebied waar alles kurkdroog was. De campereigenaar vertelde dat het volgens een tv reportage in 73 jaar niet zo weinig geregend had. In de rest van Spanje is de laatste tijd wel wat regen gevallen waardoor de stuwmeren weer redelijk gevuld zijn, maar in de Sierra Espuna niet.

N 39.08149 W 0.21241 Plaza de la Safor Tavernes de la Valldigna

We zijn 270 km verder gereden naar het noorden grotendeels via de Via Mediterraneo en we staan nu in Tavernes de la Valldigna op een parking bij zee. We zijn gescheiden van het strand door een haag van riet en bougainvilla. Bram en Marianne, die we op de heenweg naar Marokko ook in Spanje hebben ontmoet, staan hier ook evenals Tonnie en Wim die we ook kennen van Piemanson. We gaan zo een aperetiefje drinken. Er staan hier nu 9 campers waar er afgelopen wintermaanden tientallen hebben gestaan.

Tavernes de la Valldigna 20-05-2014 dinsdag

Het was gisterenmiddag 28º, prachtig weer, bijna windstil, ideaal strandweer. We zouden met onze campervrienden een borrel gaan drinken, vlak voor die tijd, iets na vijfen werd de wind aflandig , nam sterk in kracht toe en steeg de temperatuur tot 33.1º. Er begonnen asdeeltjes naar beneden te dwarrelen en er was rook zichtbaar die steeds erger werd. Het bleek dat er een  natuurbrand was uitgebroken die zich door de windsnelheid en doordat alles kurkdroog was snel uitbreidde. Op een gegeven moment klonk er geknetter als van vuurwerk, later wisten we dat dat van dood bamboeriet afkomstig was.

Omdat het  vuur toch dichterbij kwam en de brandweerauto zich vastreed in een nauw pad achter de gedoogplek, zijn we poolshoogte gaan nemen. Het bleek dat het brandde over een breedte van zeker 500m, maar omdat de wind voor ons gunstig stond, breidde het niet zo snel onze kant op. Op een gegeven moment, na zo’n 1,5 uur kwam er een blushelicopter en na 3 uur fik was de brand geblust. Het was wel even spannend hoe dicht de brand bij de gedoogplaats zou komen maar op zo’n 600m afstand was het vuur gestopt. Er stonden diverse huisjes langs de duinenrij, het lijkt er nu op dat die gespaard zijn geleven.

de dag na de brand, het vuur was tot vlakbij de huisjes gekomen

We konden dus blijven borrelen en het bleef nog lang gezellig, zoals dat soms zo treffend genoemd wordt.

Tavernes de la Valldigna woensdag 21-05-2014

De brand smeulde nog na de hele dag op sommige plekken en  toen gisterenmiddag de wind weer toenam is de brand weer opgelaaid. Lang niet zo hevig als de vorige dag omdat alles nog nat was van het bluswater, na ruim een uur was het weer geblust . Wel wat merkwaardig dat de brandweer niet beter nablust, ze hebben toch genoeg ervaring met natuurbranden in Spanje.

Zo langzamerhand komt er weer wat meer leven in de brouwerij hier in het dorp. Er worden restaurants schoongemaakt, er worden wat noodzakelijke reparaties verricht, zo kan men als het seizoen straks  begint daar onmiddellijk op inspelen. Het eigenlijke Tavernes ligt wat landinwaarts , hier staan alleen maar , naast de restaurant(jes) vakantewoningen en appartementenflats. Slechts een enkel huis wordt permanent bewoond, voor de rest is het maar een dooie boel hier in de winter. Er is hier een kleine supermarkt en een groenteboer, voor de rest van de boodschappen moet je naar de omgeving. Er zijn hier 3 parkings, een Spaanse camperaar heeft in februari 240 campers geteld. Nu staan er op deze parking 15 campers waarvan bijna de helft Nederlanders, verder Spanjaarden, Duitsers en Fransen.

Tavernes de la Valldigna 22-05-2014 donderdag

Ach, Spanje is zo gek nog niet. Zo hebben we gisterenavond met z’n zessen, met onze Piemansonvrienden, samen heerlijk gegeten. Gambas, zelfgerookte zalmforel, het was heerlijk en veel, een erg geslaagde avond.

Het strand is hier mooi, kilometers lang en vrijwel verlaten in deze tijd van het jaar en midden in de week en het zeewater is lekker. Het weer is heerlijk, grotendeels zoning en rond de 28º. Dan heb je hier, evenals in Marokko, de zwarte spreeuw. Deze lijkt op ‘onze’ spreeuw maar is helemaal zwart. Ze zingen mooier dan 'gewone' spreeuwen en ze imiteren ook andere vogels.

We blijven hier tot zaterdag en willen dan Valencia bezoeken.

Tavernes de la Valldigna 23-05-2014 vrijdag

Mei is een prima maand om Spanje te bezoeken per camper. De overwinteraars zijn verdwenen, het toeristenseizoen is nog niet op gang gekomen zodat je nog ruimte hebt om met je camper te staan.

Ook Marokko is ons weer uitermate goed bevallen. We zien het  ook daar ieder jaar weer drukker met campers worden. Zo stonden er tussen Taghzazout en Aourir eind  februari wel 500 campers vrij langs de kust terwijl ook de campings in de omgeving bomvol stonden.

In de maanden erna was er veel minder drukte, campers beginnen nl in maart weer te vertrekken. Dat vonden wij leuker dan die massale aanwezigheid van campers. Als we het voor het uitzoeken hebben ,en dat hebben we, dan gaan we hoogst waarschijnlijk volgend jaar weer in februari  vertrekken naar Marokko en niet eind December zoals we de afgelopen jaren gedaan hebben. En in Marokko leuker en in Spanje hetzelfde laken een pak.

Blijven er nog genoeg campers over om leuke ontmoetingen te hebben, met bekenden natuurlijk maar ook nieuwe mensen te leren kennen, dat is in Marokko wel gebleken en nu ook hier weer. Niet alleen staan onze  ‘Piemansonvrienden’  hier maar aan beide kanten staat een Nederlandse camper met aardige mensen. We hebben al die tijd dat we nu onderweg zijn maar 1 vervelende ervaring gehad en dat was eergisteren toen een Duitser vlak naast ons kwam staan met de deur onze kant op , zodat je bij elkaar op schoot zit. Toen we hem vroegen of hij zijn camper met de deur de andere kant op wilde zetten,( een ongeschreven regel is dat je op een camperplaats allemaal met de deur dezelfde kant op gaat staan ivm de privacy) luisterde hij niet maar begon boos te roepen dat hij net in elkaar was geslagen en dat dat door types zoals wij was gebeurd. Hij reed daarna naar de andere kant van de parking, er is hier immers  een zee van ruimte.

Tavernes de la Valldigna 24-05-2014 zaterdag

Inmiddels is het zaterdag en we zijn nog hier, how come? Het lijkt op besluiteloosheid maar niets is minder waar Lachen. We hebben weloverwogen besloten om hier te blijven tot maandag. Soms nemen we beslissingen op grond van het weer. Neem bv vorig weekend toen het aan de kust te hard waaide en we het binnenland zijn ingegaan.

Het niet naar Valencia gaan, we wilden daar zaterdag en zondag heengaan, heeft te maken met het feit dat het doordrong tot ons dat op zondag de winkels gesloten zijn. Afgezien of je nu wel of niet gaat winkelen, het maakt zo’n stad toch minder levendig. Dus hadden we het plan opgevat om eerst naar een ander strand ,( de weersverwachting voor zondag was eerst de hele dag regen maar sinds gisteren is die verwachting bijgesteld) Playa de la Dehesa , te gaan. Tot we beseften dat het niet zo slim is om daar in het weekend naar toe te gaan. De kans is groot dat het daar druk wordt met badgasten zodat je wellicht moeilijk je camper kwijt kunt cq ingebouwd wordt. Zodoende hebben we besloten om hier te blijven, een conservatieve beslissing, je weet wat je hebt, maar bepaald geen straf.

Gisteren nog even met Jan en Eke gebabbeld die hier ook staan. We hebben ze al een paar x ontmoet, de eerste keer in Zuid Frankrijk 9 jaar geleden en daarna nog 4x oa. in Marokko toen ze op weg waren naar Mali om  te helpen waterpompen te slaan in een dorp.

Tavernes de la Valdigna 25-05-2014

Acheraf een wijs besluit om niet naar de Playa de la Dehesa te gaan want in de loop van de ochtend werd het bewolkt, nam de wind uit zee sterk toe en werd het niet warmer dan 24º. Wij konden hier nog in de luwte zitten van de haag van bamboeriet en oleanders.

Je hebt in Mediterrane landen veel meer een cultuur van uit eten gaan dan in Nederland. Je ziet hier in Spanje relatief goedkope menu’s van de dag voor bv. €8,50 of €10,-. Ook hier zijn veel restuarants, de concurrentie is groot en het geld moet in een paar maanden verdiend worden. We zijn gisteren uit eten geweest, aanvankelijk zouden we bij het strandtentje patat met een hamburger halen. Maar die had geen klandizie omdat het geen strandweer was en was vroeg gesloten, dus zijn we uit eten geweest. Everdien had een rumsteak met roquefortsaus en ik nam sepia, daar bij een salade. We waren erg tevreden want het was lekker. Overigens waren we de enige eetgasten, Spanjaarden eten toch meer ‘s middags  en er zijn nog  niet zoveel toeristen. Bovendien was er de finale van de Champions League tussen Atletico en Real Madrid, heel Spanje zat voor de buis. Ook in de cervezeria/restaurant stond de tv aan, er waren nog een paar mensen om een biertje te drinken, er was dus wel een leuke sfeer. Bovendien was de eigenaar een Duitser, die al 42 jaar in Spanje woont, dus we konden Duits praten. En Real Madrid won met 4-1.

La Devesa ,Platja de la Garrofera 26-05-2014 maandag

Gisteren al afscheid genomen van onze Piemansonvrienden en vanochtend van onze buren de Groningers en Sietske en Wallie. We hebben een leuke week gehad.

We staan nu 35 k noordelijker bij La Devesa , ongeveer 20 km onder Valencia. We zijn Bij Cullera langs de rijstvelden gekomen en toen het natuurpark Albufera in gereden waar we nu staan. Albufera is ook de naam van de grote lagune die hier ligt en waar oa op paling wordt gevist. Het wordt hier ook wel de horta(moestuin) van Valencia genoemd en de bewoners hortalans.

La Devesa N39.35874 W0.31654

We staan op een parking aan het strand in de buurt van hotel Sidi Saler in La Devesa. Het strand heet hier Platja de la Garrofera, platja is catalaans voor playa(strand). Er staan hier 4 campers, waarvan 4 Nederlandse(!) en 1 Duitse. De omgeving is hier mooi, wat duinachtig  en er is een mooi strand. Er liggen wat grote boten  op zee te wachten tot ze de haven van Valencia binnen kunnen varen.

Valencia 27-05-2014 dinsdag

De voorbereidingen voor het begin van het seizoen zijn in La Devesa ook in volle gang. Gisterenmiddag werden er houten vlonders geplaatst om een pad te vormen naar het strand en vanmorgen vroeg was er iets na zessen al een tractor bezig op het strand. Mede daardoor maar weinig geslapen, Everdien ook. Gisterenmiddag kreeg ik last van mijn rechterheup , kon moeilijk lopen en dat werd er niet beter op in de loop van de avond. De pijn straalde ook wat uit naar het been en kon van de pijn niet slapen Om 1 uur een diclofenac genomen en ben toen uiteindelijk  wel in slaap gevallen, wel af en toe wakker maar de pijn werd minder en is nu overdag bijna verdwenen. Het was geen slijmbeursontsteking, ik moest aan een versleten heup denken, maar kijken hoe het verder gaat.

Vanmorgen veel putters rond de camper, er staan hier veel distels, een putter wordt ook wel distelvink genoemd. En dan ben ik ook nog het boek “het Puttertje’ van Donna Tart aan het lezen, wellicht het mooiste boek van deze reis.

Ook het seizoen voor de wielrenners is kennelijk weer begonnen, Sanjaarden houden niet alleen van voetbal maar ook van wielrennnen en niet alleen om naar te kijken.. Het is ongelofelijk hoeveel wielrenners je tegenkomt of inhaalt, het is niet te filmen.

We staan weer op de camperplaats in Betara, 12 km van Valencia waar we op de heenweg ook hebben gestaan maar toen in de stromende regen. De camperplaats in mooi, met €12,- niet goedkoop maar de metro ligt vlakbij. De camperplaats is ecologisch, de energie wordt opgewekt via zonnepanelen, het afvalwater  wordt hergebruikt om de bloemen en planten te bevloeien.

We zijn aan het eind van de morgen met de metro naar de binnenstad gegaan, het 'grotestadsgevoel' begint al als je met de metro ondergronds gaat na eerst door dorpjes, citrusplantages en voorsteden te hebben gereden.

Eerst zijn we naar het Estacio del Nord gegaan, het hoofdstation in modernistische bouwstijl wat in 1914 gebouwd werd. De buitenkant oogt al fraai en het interieur is voorzien van kleurige tegelwanden en mooi smeedwerk.

Daarna hebben we een stukje door de stad gewandeld om vervolgens de bus te nemen naar het Ciuatad de las Artes y las Ciencias. Dit complex is gelegen in een droge rivierbedding en gebouwd tussen 2000 en 2004. Er staan een aantal gebouwen die verrassend mooi zijn, tenminste als je van moderne architectuur houdt. Alle gebouwen zijn door water omgeven.

In de gebouwen zijn oa een interactief wetenschappelijk museum, een planetarium, een theater en een aantal grote aquaria gevestigd. We hebben gewandeld door de parkachtige omgeving en genoten van de gebouwen en veel gefotografeerd.

Na wat gegeten te hebben zijn we , het was met 24º en wat bewolking wandelweer , door de droge rivierbedding weer naar de stad gewandeld. Omdat de rivier de Turia noal eens buiten zijn oevers trad, is die via een kanaal om de stad geleid. De rivierbedding is nu een 7 km lange groenstrook met mooie parken en sportvelden. Morgen gaan we de stad verder verkennen.

Valencia 28-05-2014 woensdag

Net zoals gisteren zijn we onze wandeling door Valencia begonnen met een gebouw die in modernistische bouwstijl is gebouwd te bezoeken. Eigenlijk is dat niet helemaal waar, toen we de metro uitstapten kwamen we voor de deur te staan van het warenhuis El Corte Ingles. Aangezien ik nog een zwembroek nodig had en Everdien wel van shopping houdt, zijn we daar eerst heengegaan. Het is een mooi, wel wat chique ,warenhuis met veel bekende modemerken.

Daarna zijn we naar de Mercador Colon gegaan, oorspronkelijk een overdekte markt maar nu biedt het huisvesting aan trendy koffieshops, restaurantjes en op de benedenverdieping delicatessenwinkels met heerlijke lekkernijen, wel wat aan de prijs. Het gebouw,in de  modernistische stijl is mooi, zowel de voor- als achtergevel en het interieur.

We zijn naar de Plaza de la Reina gewandeld en zagen onderweg mooie gebouwen en mooie winkels. Ook veel delicatessenwinkeltjes met goed uitziende vleeswaren, hammen en kazen en tapasbarretjes, een rijke eetcultuur.

Aan de plaza staat de kathedraal de Santa Maria met een achthoekige gothische toren en een gevel van imitatie Italiaans barok. Jammer is dat de omgeving ontsierd wordt door souvenirstalletjes met wanstaltige produkten. Net te ver er vandaan ligt de Mercado Central, ook in een modernistische stijl. Ook zeer de moeite waard om te zien en de overdekte markt bestaat nog steeds. Deze ging om 15.00 uur sluiten, helaas konden we niet meer naar binnen.

Tegenover de Mercado Central hebben we gegeten, het was mogelijk om vis op de markt te kopen en dan in een restaurantje te laten bereiden. Wij hebben een 3 gangen menu voor €10,- gegeten , met een drankje erbij. Daar kun je niet te veel van verwachten, maar het was nog smakelijk ook.

Valencia is een grote stad, de historische binnenstad is goed te voet te doen, we zijn nog langs het gemeentehuis en het postkantoor , ietwat pompeus in een neoclassistische bouwstijl , gelopen op weg naar de metro. Daar had bijna iedereen een smartphone en was bezig met sociale media, te bellen of gewoon het ding gebruiksklaar in de hand te houden.

het plein Plaza de Ajuntament met het gemeentehuis

Het was vandaag een beetje benauwd, 26º, vanavond vielen er een paar onweersbuien, het weer is niet zo stabiel meer.

La Salzadella 29-05-2014 donderdag

Het was vanmorgen 25km rijden naar de Platja Nudista, in de buurt van Sagunto. De naam zegt het al, daar is een naturisten strand. We zijn daar de hele dag gweeest, een leuke plek en je kunt er ook overnachten. We stonden op een parking en daar parkeerden ook homo’s die naar de nabijgelegen HOP (homo ontmoetingsplek) gingen. Niks mis mee maar we hadden het vermoeden dat het aan- en afrijden  en geklap wel eens tot in de nacht kon doorgaan. Bovendien had men buien voorspeld voor morgen, dus geen strandweer daarom leek het beter om elders te overnachten. Nu is er 6km verder een jachthaven in Canet d’Enberinguer en volgens Facile en Route zouden er 5 camperplaatsen zijn. We redden eerst verkeerd en kwamen zodoende door een klein stuk mooie natuur waar we een paar ralreigers zagen.

Platja Nudista                                                                         camperplaats La Salzadella N40.41610 E0.17300

We wilden bij de jachthaven parkeren en daar kwam de havenmeester ons vertellen dat het alleen voor botenbezitters was en hij verwees ons naar een camping. We wilden wel naar Morella maar daar is het momenteel koud, 17º de komende dagen en ‘s nachts maar 7º, het ligt dan ook in de bergen. Nu hadden we gezien dat op de route daarheen een camperplaats ligt in het dorp La Salzadella en daar zijn we heen gereden, 100km verder en een stukje het binnenland in. Het laatste gedeelte voerde door een mooie omgeving, laaggebergte met vlakbij het dorp veel kersenbomen. Blijkt dat La Salzadella zich afficheert als kersendorp, verder heeft het ook weinig te bieden. De camperplaats is een parking aan het begin van het dorp langs een stille weg even stil als het dorp waar we doorheen zijn gewandeld. Volgend weekend is er het kersenfeest, we zijn dus eigenlijk een week te vroeg maar kersen waren er wel te koop.

Er is geen internetontvangst, we zijn daarom een café ingegaan met wifi waar het ook al stil was, kortom leuk voor een overnachting maar meer ook niet.

ralreiger

Peniscola 30-05-2014

Vanmorgen was er een marktje in La Salzadella, nog geen 10 kraampjes. Daarom was het nogal bijzonder dat er vanaf de kerktoren via luidsprekers reclame werd gemaakt voor het marktje op de Plaza de Mexico. Naast het draaien van muziek werden de kraampjes en hun produkten luid aangeprezen en de aanbiedingen schalden over het dorp.

campercamping Stop en Go La Volta, Peniscola

Via een binnengebied zijn we door een mooi natuurgebied naar Peniscola gereden. We staan daar nu op een camperplaats, meer een campercamping waar 70 campers kunnen staan en het bijna vol is. Er staan hier voornamelijk Nederlanders en Engelsen en er wordt hier ook overwinterd, dan volgt reductie op de prijs die nu 6,- is. ‘s Zomers is het €12,- wat natuurlijk aanzienlijk goedkoper is dan een camping. We zijn hier naar toe gereden omdat ze een wasmachine hebben en het is wel even wennen na het rustige dorp waar we vannacht alleen stonden. Je staat hier nog wel een stuk van zee af, naar schatting zo’n 2 km.

Er zijn inderdaad een paar lichte buitjes gevallen en het is bewolkt , net als gisteren is het 23º.

Peniscola 31-05-2014-zaterdag

Het was vandaag weer een mooie dag wat het weer betreft, voor de rest mogen we ook niet klagen. De meeste mensen staan hier langer daarom worden er ook wel aktiviteiten georganiseerd. Zo was er gisterenavond paella eten met daarna dansen. Als je hier een tijdje staat dan zal dat vast wel leuk zijn om naar toe te gaan, wij krijgen genoeg prikkels van het reizen. Overigens maak je hier wel makkelijk kontakt, natuurlijk met landgenoten en naast ons staan Engelsen waar we een praatje mee gemaakt hebben.

Morgen gaan we naar de Ebro delta, als het lukt om vrij te staan zullen we wel geen internet hebben.

zwarte ibissen

Ebro delta 01-06-2014 zondag

We zijn van de campercamping vertrokken die overigens goedkoop is zeker als je de vrij grote, afgebakende plaatsen in ogenschouw neemt. Omdat het zondag is hebben we niet de kustweg genomen maar een stukje tolweg.

De Ebrodelta is een natuurgegebied en bestaat voor een groot gedeelte uit rijstvelden en is een vogelparadijs. Toen we met de camper er doorheen redden hebben we oa zwarte ibissen, ralreigers, een purperreiger en steltkluten gezien. We staan aan zee bij een picknickplaats met barbeques, waar het, omdat het zondag is , tamelijk druk is. Ook is er een strandbar waar we een drankje hebben gedronken. Daar hoorden we van de barman dat de kans bestaat dat je door de politie weggestuurd wordt omdat het seizoen begonnen is, ‘s winters is het geen probleem. De paar Spaanse campers die er overdag stonden vertrokken weer op 1 na en er kwam nog een Franse camper bij . Tegen de avond kwam er een Nederlandse camper en daar bleken Annie en Adri in te zitten die we ook in La Devesa hadden ontmoet, dus we hebben een borrel gedronken en bijgekletst. Het bleek dat ze weggestuurd waren in La Devesa, ook vanwege het begin van het seizoen.

Ebro delta, platja Migjorn N40.68340 E0.85386

Ebro delta, Platja Migjorn   02-03-2014

Vanmorgen om 8 uur reed de politie voorbij zonder iets te zeggen. Nu betekent dat nog niet zoveel, je hebt verschillende soorten politie en een eenduidig beleid is vaak ver te zoeken.

We staan vlakbij een vogelreservaat waar je niet in mag. Ook is een groot gedeelte van het strand afgezet omdat het als broedgebied geldt. Maar je ziet vogels genoeg, vlakbij ons broeden steltkluten die druk in de weer zijn om de meeuwen die te dicht in de buurt komen te verjagen. Verder zijn hier witwangsterntjes die langs de camper scheren op jacht naar insekten.  We zien hier zilverreigers en de purperkoet broedt hier. Tegen de avondschemering zie je af en toe vluchten flamingo’s ,we vermoeden dat het jonge flamingo’ s zijn.

kleine strandloper

Naar links is het strand afgezet omdat het broedgebied is maar naar rechts is een eindeloos strand waar je heerlijk kunt wandelen. Daar zie je plevieren en strandlopers driiftig langs de zeekant trippelen op zoek naar voedsel.

Platja Migjorn 3-06-2014

We hebben nu voor de 2e keer een purperkoet gezien, deze zijn zeer schuw dus niet te fotograferen. We hebben  wat problemen gekregen met ons fototoestel, als we een foto willen nemen dan hapert  hij af en toe en de zoomfunctie werkt ook niet goed.

We staan hier ‘s nachts meestal met 3 campers, sinds we hier zijn staat er een Engels stel, die in Frankrijk wonen, naast ons . Ze hebben een zoontje van 4 en zijn geïnteresseerd in Marokko omdat ze daar naar toe willen.

Je ziet hier af en toe een tellinevisser, zij schrapen, lopend  met een net met tandjes, over de zeebodem. Tellines zijn kleine schelpdiertjes die in ondiep water zitten langs het strand. De naam telline wordt kennelijk zowel in Spanje als in Frankrijkgebruikt, wij kennen ze van Plage de Piemanson waar veel op tellines worden gevist. Over Piemanson gesproken, we zouden daar in juni naar toe, we denken nu na pinksteren daar te komen. Morgen blijven we nog hier , genieten van en in deze unieke omgeving.

een steltkluut fourageert in een rijstveld

Amposta 04-06-2014 woendag

Vanmorgen hebben we een wandeling gemaakt over het strand langs het broedgebied. De natuur deed ons denken aan Plage de Piemanson als je van het naaktstrand naar de monding van de Rhône loopt wat niet verwonderlijk is omdat dat ook een delta is. We zagen oa bergeenden in een étang( het Spaanse woord kennen we niet) , we wandelden bijna 2 uur en kwamen  niemand tegen.

een witwangstern zitten op paal en een witwangstern biddend in de avondschemering

Toch nog iets eerder vertrokken van de heerlijke plek waar we 3 dagen gestaan hebben. De Engelsen vertrokken vanochtend en even later kwam de Spaanse buurvrouw, van een camper die ‘s avonds vertrekt en ‘s ochtends weer terugkomt, er op wijzen dat je hier ‘s nachts niet mag staan. Vorige week waren ze  ‘s avond laat weggestuurd, het kenteken was gefotografeerd en ze had een flyer gekregen van de politie: verboden te kamperen (ook campers) in de hele Ebro delta op straffe van een boete die kan oplopen tot €6000,-(!) Nu wisten we wel dat het verboden was om daar te staan en we hadden het vermoeden dat we eerst wel gewaarschuwd zouden worden ipv bekeurd te worden,maar we hadden geen zin om ‘s avonds om 9 uur weggestuurd te worden. Dus zijn we aan het eind van de middag naar een camperplaats bij Amposta gereden bij een restaurant en infocentrumover de Ebro delta. Een eenvoudige ,gratis plaats maar we staan aan de rand met uitzicht op riet en water. Het is maar voor 1 nacht, morgen willen we verder naar Tarragona.

Avinyonet del Penedès 05-06-2014 donderdag

Vannacht geen last gehad van geknal wat om de paar minuten klinkt om te voorkomen dat dieren de jonge rijstplantjes aanvreten. Welke dieren dat precies zijn is ons nog niet duidelijk, in ieder geval niet de de vogels die we zagen fourageren in de rijstvelden want dat zijn insekteneters. Dezelfde vogels die we zagen als op de heenreis, oa zwarte ibissen maar vooral steltkluten en witwangsterntjes.

We zijn 150km noordelijker gereden en we staan nu in Avinyonet del Penedès, 10 km van Vilafranca del Penedès. De Penedès is de streek waar al eeuwen druiven worden verbouwd, voornamelijk om er cava van te maken, de Spaanse champagne, heel betaalbaar.

uitzicht vanaf de camperplaats op de Serre del Montserrat en over de wijnvelden in de omgeving

We staan op het erf van een wijnboer die daar  een gratis camperplaats heeft aangelegd. Een aardige man , een Catalaanse nationalist(in Madrid maken ze het geld op wat wij hier in Cataluña verdienen) maar dat zijn veruit de meeste Catalanen. Een rustige plaats, we staan ook nog eens alleen, met een mooi uitzicht oa op de door erosie nogal grillig gevormde bergkam de Serra del Montserrat.(de gezaagde berg) .

Avinyonet del Penedes 06-06-2014

Gisteren hebben we aan het begin van de avond een rondleiding gehad door het bedrijf door de eigenaar. Deze begon in een museumpje waar stukken van oude amphoren lagen die in de omgeving gevonden waren. Ook lagen er wat druivenpitten uit de 7e eeuw voor onze jaartelling wat bewees dat er al heel lang hier druiven worden verbouwd en wijn gemaakt. Ook had hij wijnen van over de hele wereld verzameld.

Vevolgens kregen we 2 soorten cava te proeven, prima smaak, waarna een rondleiding door het 1000 jaar oude, kleine bedrijf volgde met uitleg over het produktieproces. En we hebben een paar flessen cava gekocht, we weten immers hoe ze smaken, behalve de cava rose dan maar dat ontdekken we binnenkort wel.

Aan het eind van de middag kwam er eerst een Nederlandse camper  met mensen uit Winschoten die we ontmoet hadden in Amposta en die daar vertrokken waren omdat het regende vanmorgen. Vervolgens kwam er nog een Nederlandse camper , die mensen kwamen uit Genemuiden en we hebben nog even Nedersaksisch gepraat.

Navata 07-06-2014 zaterdag

Eerst zijn we vanmorgen naar de weekmarkt in Vilafranca del Penedes geweest. Dat is een vrij grote ,druk bezochte markt. Daarna is Everdien naar de kapper geweest, ze was dit in Marokko al van plan maar het kwam er niet van. In Vilafranca is trouwens ook een gratis camperplaats, 500m van het centrum.

Het was druk op de weg en we hebben de tolweg naar het noorden genomen en we staan nu in Navata, 10 km van Figueres. We staan op een parking die dienst doet als camperplaats en het behoort bij een restaurant. We staan op gras en je kunt de Pyreneeen zien. Een overnachting kost €4,- en is gratis als je in het restaurant eet. We hebben hier geen internetverbinding maar het restaurant heeft wifi, weliswaar met een gering bereik, maar op het terras heb je wel een goede verbinding. De restauranteigenaar is een enthousiaste man en is zelf ook camperaar. Het is hier een rustige plek, we blijven morgen ook nog wel .

camperplaats Navata

We hebben in het restaurant gegeten, je kon kiezen , à la carte of buffet, we hebben het laatste genomen. Je kon kiezen uit een keur van voor- en hoofdgerechten en desserts. Toen we dachten genoeg gegeten te hebben kwam de eigenaar nog eens met een paar stukken gegrild vlees. Het waren geen culinaire hoogstandjes maar wel lekker voor weinig geld en een fles witte wijn erbij kost ook maar €4,20.

PLage de Piemanson 10-06-2014

Spanje niet maar Frankrijk kent wel een 2e pinksterdag en vrijwel alle winkels zijn dan gesloten. Maar op internet zagen we dat de Géant Casino in Arles geopend was dus besloten we om naar Arles te rijden:

A : om boodschappen in te slaan voor het strand

B :in de supermarkt zit een Orange boutique, we moeten ons simkaartje laten opwaarderen, mogelijk een  nieuwe kopen.

C We moeten ook propaangas kopen bij het tankstation bij Geant Casino , het Marokkaanse gas stinkt.

3 Dingen in één klap, als dat geen win-win situatie is, maar het lijkt fraaier dan blijkt. De boodschappen hebben we , het gas stinkt echter ook dus het ligt wel degelijk aan de koelkast. Internet hebben we nu maar het kostte wel een halve middag. Een nieuw simkaartje gekocht, gelukkig nog bij de supermarkt in de dongel gestopt om hem te proberen. Weer terug naar de boutique, ook daar lukte het niet. Meerdere verkopers bogen zich over het probleem en kwamen tot de conclusie dat  dongel niet meer door Orange ondersteund werd. Een mogelijkheid was een mifi aan te schaffen wat daar een Domino heet. Eh, is die wel simlockvrij, dat blijkt niet het geval maar dat kunt u tzt regelen via email. Toch maar aangeschaft voor €45,-, we hebben wel een router maar daar moet de dongel in, in de mifi alleen het simkaartje en er kunnen 5 apparaten tegelijk op worden aangesloten meneer.

luifeluitzicht Piemanson, 's morgens  vroeg is het boven de zee nog wat heiig

Valt er dan nog iets leuks te vermelden? Nou en of, we staan weer op Piemanson waar we eerst even Marjorie (camperforum) en Jan Hidde goedendag hebben gezegd en vervolgens door zijn gereden naar het naaktstand: het was inmiddels Pétanque tijd , dus waren vrijwel alle bekenden bij elkaar , zo’ n 20 stuks dus was het een gezoen van jewelste. Omdat het pinksteren was was het erg druk en we kwamen nog even vast te zitten, de boulers hielpen duwen en vanmorgen zijn we naar de plaats van René en Agnes gereden , die waren vroeg vertrokken, er zijn nog mensen die werken. Nu hebben we ruimte om ons heen en zien , tussen de caravans door , de zee.

Plage de Piemanson 12-06-2014 donderdag

Toen we hier maandag kwamen vloog er een tijdje een drone over het strand, die af en toe bleef hangen. Is dit een moderne manier van voyeurisme of worden er opnamen voor een tv-programma gemaakt? Een tijdje terug is er op één van de nationale tv-zenders een uitzending over Piemanson geweest. Misschien is dat de reden dat we het in juni nog nooit zo druk hebben gezien.

De piste naar het naturistenstrand is in tamelijk slechte staat, er zitten rulle stukken tussen, maar het is te doen. Zelfs voor Willy (Duitsland) en Marc en Jeanne (Bretagne) , het is ieder jaar maar weer de vraag of ze de rit hier naar toe kunnen maken want Willy en Marc zijn beiden 85 jaar.

Gisterenmorgen hebben we koffie gedronken bij Marjorie en Jan Hidde en zo nader kennis gemaakt, leuke mensen.

Geheel andere koffie was het gisterenavond toen we na het pétanque spelen met de Fransen werden uitgenodigd voor een apéro, zoals de Fransen dat noemen. Ook dat was leuk, als we thuis komen hebben we in ieder geval een doel, afvallen.

Plage de Piemanson 13-06-2014 vrijdag

We zijn niet bijgelovig, het was geheel toevallig dat op vrijdag de 13e de koelkast definitief de geest gaf. Vanaf het begin dat we vertrokken, toen het wat warmer werd, dat was meteen al in Marokko heeft de koelkast het niet goed gedaan. De afgelopen dagen koelde hij nauwelijks en vanmiddag was het buiten 35,5º en in de koelkast 25,2º, de vriezer had het +1º. We hebben een blok ijs gekocht en in de vriezer gelegd om nog wat van het vlees, te redden maar we hebben al verscheidene producten weggegooid en de vleeswaren liggen bij Marc en Jeanne in de koelkast.

We hebben wel besloten om niet tot het eind van de maand hier te blijven maar om in de loop van volgende week terug te gaan, de lol is er wel wat vanaf gegaan door de koelkast.

La Chapelle de Guinchay

Toen we gisteren de weersverwachting voor de Bouches du Rhone zagen, zware onweersbuien, code oranje, was de beslissing, mede geholpen door de miezerige koelkast, niet moeilijk om  vandaag te vertrekken .

Gisterenavond afscheid genomen van het pétanqueclubje, daarna een apéro gedronken bij Jeanne en Marc met Belgische vrienden van hun. Vanmorgen al vroeg vertrokken omdat de door het rulle zand slecht berijdbare piste dan nog wat vochtig is. Het onweerde al een tijdje in de verte, om half acht zijn we vertrokken en net toen we na 20 minuten in Salin de Giraud kwamen , barstte er een hevig onweer los. We moesten nog ontbijten en hebben daar de bui afgewacht, terwijl het zout van de camper werd gespoeld.

La Chapelle de Guinchay, N46.21017 E4.76720

We zijn via de tolweg 40 km noordelijker gereden en kwamen in het begin van de middag, na een uur in de file voor de tunnel in Lyon te hebben gestaan ,hier aan.

De koelkast, de lafaard , bleek het wel op 12v te doen en geholpen door 2 ijsblokken en een zak ijsklontjes was de temperatuur in de koelkast bij aankomst 10,8º. En nu, na 5 uur op gas te hebben gedraaid is de temperatuur nog altijd 11º (!) bij een buitentemperatuur van 25º.

We staan op een gratis camperplaats bij het dorp La Chapelle de Guinchay. Tegenover de camperplaats is het tourisme bureau annex maison de pays, waar ze wijnen en streekproducten zoals worsten, paté’s, slakken en geitenkaasjes verkopen. De winkel was ook op zondag geopend, een waarlijk buitenkansje waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. We hebben Chénas Crus de Beaujolais gekocht en wat verschillende soorten biologische geitenkaasjes. We staan hier in het uiterste zuiden van de Bourgogne, in de Beaujolais aan de route du vin, we weten de plaatsjes wel te vinden.

Favières 16-06-2014 maandag

We hebben gisteren vergeten te schrijven dat we toch wel euforisch waren dat we door het rulle zand zijn geploegd zonder vast te komen zitten. We hadden van te voren alle twee wel wat pijn in de buik of we wel over de piste konden rijden zonder vast te komen zitten. Er zat namelijk elke dag wel een camper vast in het zand , zo ook de dag voordat we zouden vertrekken . Toen we terug kwamen van het brood halen bij Chez Cathy was er zelfs nog een 2e vast komen te zitten. Maar zoals gezegd, we zijn door het rulle zand heen geknald, wel af en toe slingerend en moeite om de macht over het stuur te houden. Nu hebben we een ASR, aandrijfslipregeling, op de camper en die kun je uitschakelen bij rijden op zand of grind, misschien dat heeft geholpen.

camperplaats Favières

We zijn vandaag naar Noord Frankrijk gereden en staan zo’ n 50km onder Nancy bij het dorpje Favières. De camperplaats ligt bij een meertje waarin gezwommen kan worden en er is een voetbalveld. De omgeving is erg mooi heuvelachtig met bossen en graanvelden en vanaf de camperplaats heb je dan ook een fraai uitzicht. Het is een plek om te onthouden, ligt 13 km van de péage, ’s zomers zal het wel druk zijn met recreanten en campers, nu staat er nog een camper met aardige Belgen en aan het begin van de avond kwam er nog een Fransman.

Blégny-Mine 17-06-2014 dinsdag

Wij zijn op onze laatste stop beland voor we morgen naar huis rijden, het is dan nog maar 220km.

We staan nu op een camperplaats bij Blégny, vlakbij Luik aan de voet van de Ardennen. De camperplaats is een deel van een parking bij een voormalige kolenmijn welke bezichtigd kan worden en nu Unesco werelderfgoed is. De cp is gratis en stroom kost €2,- per 12 uur.

camperplaats Blégne Mine

Reden we meestal de ruim 1200 km van Plage de Piemanson in 1,5 dag naar huis, nu doen we er een dag of 4 over met 3 overnachtingen op cp’s waar we nog nooit geweest waren, dit is ons goed bevallen, we waren in ieder geval ‘in the mood’ om het kalm aan te doen. Bovendien was het goed weer, ook vandaag is het droog maar bewolkt met maar een schamele 18º,terwijl het gisteren nog 22º was.

de oude mijn bij Blégne

Warnsveld 19-06-2014 donderdag

En zo zijn we gisteren na 4 fantastische maanden weer thuis gekomen. De gebruikelijke dingen moeten er nu gebeuren als je langere tijd bent weggeweest: de camper is gisteren al leeg gepakt, de 1ste wasmachines zijn gedraaid, de tuin moet op orde , post nakijken, opschorting Volkskrant ongedaan maken en nog zo een aantal zaken w.o. medische controles.

En plannen maken waar de volgende reis naar toe zal gaan.