Zuid Frankrijk 2011

Pont à Mousson 20-07-2011 woensdag

Uiteindelijk is het probleem met het hoge geluid bij het starten opgelost lijkt het. Er is wat roest op de poellie ontdekt en verwijderd, dus wagen we het er maar op.

camperplaats Pont à Mousson

We zijn om 10.45 uur vertrokken. We willen langzaam afzakken via de Jura en de Provence naar Plage de Piemanson. Maar daar zijn we nu niet zo zeker meer van, weersvooruitzichten zijn nogal slecht, we zien wel.

We hebben een paar lichte buitjes gehad onderweg, het is nu 19°. We staan in Pont à Mousson, bijna 500 km van huis.

Cuiseaux 21-07-2011 donderdag

Vanmorgen bij het starten hetzelfde hoge geluid. Helaas niets opgelost dus! Na zo’n 100 m rijden stopte het wel.

We staan nu in de Jura. Vanaf Besançon door een mooie omgeving gereden. We staan nu voor de gemeente werf in Cuiseaux op een kleine gratis camperplaats met stroom. Vooral praktische camperplaats om te overnachten prima, niet meer dan dat. Weer is nogal bewolkt nl. De hele ochtend regen gehad.

Cuiseaux is een aardig dorpje  met een oud centrum met enkele historische monumenten.

Hauterives 22-07-2011 vrijdag

Bij Lyon was het erg druk, 3 kwartier in de file gestaan.

In de buurt van Hauterives was een bijzonder huis te zien. Tuin en huis aan de buitenkant versierd met allerlei objecten, sculpturen, werktuigen, speelgoed, speelgoedauto’s, kortom alles wat gevonden kon worden was daar verzameld en voorzien van de Franse driekleur. Zgn ‘art brut’, prachtige gekte, heel verrassend.

We staan nu op een grote gratis camperplaats in Hauterives, het is mooi weer, 25°. Ded camperplaats is vlakbij het ‘Palais Ideal’, een kunstwerk van een oude dorpspostbode grotendeels gemaakt van stenen die hij meenam die hij vond als hij te voet de post rondbracht. Het is een droompaleis waaraan de 4 gevels allerlei taferelen zijn afgebeeld van beesten, huizen, kastelen, tempels, kribbes, zuilen, voorstellingen, kortom alles wat maar aan zijn rijke fantasie ontsproten is. Heel indrukwekkend, sprookjesachtig, absurd, prachtig om te zien.

Comps 23-07-2011 zaterdag/zondag

Vandaag veel verkeer, rode zaterdag. Over 175 km ruim 4 uur gereden. Eerst file op de N I, daarom de autoroute genomen, maar hetzelfde laken een pak.

Nu staan we in Comps op de camperplaats, zon en 26°. Veel campers hier, meer dan 40 stuks. Afgelopen jaren altijd €5,- betaald, nu niets. Misschien omdat het weekend is, of misschien wel omdat het water nu €4,- voor 100 liter kost.

Plage de Piemanson 27-07-2011 woensdag

Omdat het weer in heel West Europa knudde is, is het hier ook gematigd weer, af en toe zon en een enkele bui, 24 °. Vanaf morgen wordt het wel prachtig.

We zijn hier afgelopen maandag voor de 2e keer dit jaar gekomen, een maand geleden moesten we naar huis vanwege aanhoudende zenuwpijn in mijn rug. Het ‘kraken’ door Everdien gaat goed. Het boulen met het korset levert ook geen problemen op. Heb het korset zeker 12 uur per dag om.

De ‘gebruikelijke’ bekenden zijn hier weer aanwezig  dus we vermaken ons prima.

Plage de Piemanson 03-08-2011 woensdag

Het is nu een week prachtig weer. Temperatuur iets boven de 25 gr., zeewater 20 gr, wat kouder dan andere jaren. In de rest van Frankrijk is het, op een paar mooie dagen na gematigd weer. We staan vooraan op het naaktstrand met een aantal bekenden. Hier is het nog wel rustig, eindje verderop is het drukker, het is dan ook augustus. De piste is goed berijdbaar.

Aniane 08-08-2011 maandag

Omdat er gisteren een onweersstoring in de buurt voorbij trok, was het vanochtend bewolkt, voor het eerst in bijna 2 weken. Ook steekt de mistral op. We zijn vertrokken voor een rondrit door oa de Haute Languedoc .

We staan nu op de gratis camperplaats in het wijndorp Aniane(dep. L’Hérault). Lekker rustig onder de bomen, weinig last van de Mistral. Er zijn hier geen voorzieningen, dichtbij is wel een openbaar toilet. Er loopt hier een piepklein stroompje achter de camperplaats, we hebben wat was gedaan in het schone water.

Aniane

Dinsdag.

Vandaag ook in Ariane gebleven. We hebben gewandeld tot aan  de rivier de L’Hérault. Onderweg zagen we een groep van wel 20 bijeneters, erg mooie vogels.

La Couvertoirade 10-08-2011 woensdag

Vanochtend richting St Guilhem le Désert gereden, ligt hier vlakbij. We hebben de Gorges de l’Hérault en de Pont du Diable bewonderd. In St Guilhem le Désert was het zo druk dat we geen parkeerplaats konden vinden, dan maar een andere keer.

Le Pont du Diable

Via kleine weggetjes door leuke dorpjes naar Cirque de Navacelles gereden. Onderweg in het dorp Montpeyroux bij de plaatselijke cave rosé en rode wijn gekocht. (coteaux du Languedoc). Via de Col du Vent(680m) de causses(kalkstenen hoogvlaktes ) op gereden. De Cirque de Navacelles is een keteldal. De rivier de Vis heeft hier een grote lus uitgeslepen. Diep beneden (630 m) ligt een dorpje, als je over de rand langs de steile wanden naar beneden kijkt, lijkt het het eind van de wereld.

Vervolgens zijn we naar de Causse de Larzac gereden, naar la Couvertoirade.(dep. Cévennes) Dit is een door een vestingmuur versterkt middeleeuws tempelierdorp. Het is bijna helemaal gerestaureerd en er zijn een aantal leuke winkeltjes en ateliers gevestigd. Het dorp is zeker een bezichtiging waard.

We staan nu op de camperplaats bij het dorp, €3,- , zonder voorzieningen.

Lunas 11-08-2011 donderdag

Via de tunnel en de gelijknamige pas de L’Escalette, met een mooi uitzicht, afgedaald naar Lodève.

Vandaar naar Lunas gereden, een aardig dorpje. Hier komen een aantal riviertjes samen. We zijn nu weer in het departement de l’Hérault.

We staan op een grote , gratis camperplaats en het ligt aan het riviertje de Gravazon. Wij hebben een plek aan het riviertje en we blijven hier een paar dagen. Was het de afgelopen weken meestal zo rond de 25 °, vandaag na eerst en koude nacht op de hoogvlakte (14° in de camper) 30 °.

Zaterdag

Lunas is een dorp met mooie huizen gelegen aan het riviertje . Prettige sfeer, mede doordat het zo klein is. Het is al 2 dagen 32 °.

Bédarieux 14-08-2011 zondag

Aan de andere kant van het riviertje bij de cp werd gisterenavond een groot feest gegeven . Met live muziek, overigens niet onaardig, maar om tot diep in de ochtend mee te genieten zonder  er bij te zijn , nou nee. Dus zijn we gisterenavond naar Bédarieux gegaan, een dag eerder dan we van plan waren.

We staan op een kleine camperplaats aan de rand van de stad. De cp ligt mooi aan het riviertje de Orb, kost met voorzieningen €5,- pn.

Bédarieux is een aardig stadje, zonder echte bezienswaardigheden. Maar morgenochtend is er een hele grote markt in het centrum.

Ook vandaag weer boven de 30°. Hebben zojuist een hevige onweersbui gehad, veel regen en harde windstoten. En een nieuwe bui komt er aan, koelt wel lekker af zo.

Fraïsse sur Agout 16-08-2011 dinsdag

Gisterenochtend naar de weekmarkt in Bédarieux geweest. Wel aardig, maar weinig verschillend van andere Zuid Franse weekmarkten. Wel een nieuwe meeneemmaaltijd geprobeerd, Pideao, een soort pasta met kip en zeevruchten. Zag er veelbelovend uit, maar smaakte tamelijk flauw en was vooral vet.

Vandaag vertrokken en na 20 km Olargues bezichtigd. Dat is een middeleeuws stadje met leuke nauwe straatjes. Ook een nauwe brug, te smal voor 2 campers, kostte ons een licht beschadigde zijkant, grrrrr.

Via de bergen, de Monts de Éspinouse, naar Fraïsse sur Agout gereden, door een veranderend landschap. De zuidkant van de bergketen is Mediterraan, tamelijk kaal, rotsachtig met sparren.

Daar kom je nogal wat tamme kastanjes tegen en vooral na de Col dePontfroide(970 m) zie je aan de noordkant meer loofbomen en grazige weiden, de zgn Atlantische kant, zal hier wel meer regenen. Zelfs de dorpen zien er hier anders uit, huizen doen af en toe aan de Alpen denken.

Fraïsse is een klein dorpje aan het riviertje de Agout. De camperplaats ligt ook heel mooi aan het riviertje, €7,- pn inclusief stroom en andere voorzieningen.

La Salvatat sur Agout/Lac du Raviège 18-08-2011 donderdag

Slechts 13 km was het rijden naar de camperplaats waar we nu staan. De cp is gelegen aan  een stuwmeer, op gras, gratis, met voorzieningen. Er worden allerlei watersporten beoefend op het meer en vlakbij is een botenverhuurbedrijf.

Het weer is vandaag voor het eerst weer eens bewolkt en na temperaturen van boven de 30° is het vandaag 25°. Evenals in Fraïsse zitten we hier op zo’n 800m hoogte, de nachten zijn lekker fris.

Voor we hier na toe reden zijn we eerst in het aardige toeristenstadje La Salvatat geweest voor groente en fruit. En natuurlijk weer heerlijke geitenkaas gescoord. Omdat het stadje 3 km van het meer ligt, hebben we ook flink wat brood ingeslagen.

St Pierre sur Mer 22-08-2011 maandag

Uiteindelijk zijn we 4 dagen aan het meer gebleven. Er is nl een hittegolf in Zuid Frankrijk met temperaturen tot 40 °. Omdat we in de bergen staan, hier hoogste temperatuur 32° en ’s nachts bleef het aangenaam. Brood konden we krijgen op de nabijgelegen camping, daar konden we ook internetten, dongel werkte niet , nu wel, kwam ws door de bergen.

De route door de bergen naar St Pons de Thomières was mooi, met mn in de afdaling naar St Pons mooie vergezichten.

Nu staan we op een giga camperplaats in St Pierre sur Mer. Deze cp is meer een campercamping €5,- pn., voorzieningen €2,-.  We staan wel mooi aan de rand van de cp met een wijds uitzicht over de Étang de Pissevaches (zoiets als koeienpismeer) en de zee. Je kunt hier mooie wandelingen maken en het strand is hier ook erg breed.

We hebben lekkere wijn gekocht van het Domaine Sarrat de Goundy, rode Merlot en de rosé is Gris, beide €2,24 per ltr

Plage de Piemanson 25-08-2011 donderdag

Omdat de hittegolf aanhield, zijn we doorgereden naar Plage de Piemanson ipv Pézenas te bezichtigen, wat het plan was. Het naaktstrand is nog erg druk maar zo langzamerhand beginnen er toch wat Fransen te vertrekken zodat er wat meer ruimte komt.

We staan op een mooi plekje met ruim zeezicht . Verder nog de nodige bekenden/vrienden hier.

Plage de Piemanson 28-08-2011 zondag

Vrijdagavond kwam de weersomslag. Een actieve onweersstoring trok over Zuid Frankrijk. Hier niet veel regen maar met de Mistral. Voor de 2e x dit jaar dus de zgn zwarte Mistral (Mistral en regen), verder nog nooit eerder  meegemaakt. Daardoor was het gisteren nog ‘maar’ 26 ° maar wel zonnig. Vandaag met Mistral light (60km) weer 28° . De nachten zijn gelukkig wel wat frisser geworden.

Er vertrekken nu aardig wat Fransen met hun caravans en bouwwerken. We staan 50m van zee met vrij uitzicht. Niet alleen de Fransen vertrekken van het strand, ook de flamingo’s vertrekken af en toe in groepen naar Afrika, een fraai gezicht.

Plage de Piemanson 08-09-2011 donderdag

Afgelopen weekend werd er onweer voorspeld, er zou 2 x een onweersstoring over Zuid Frankrijk trekken.

Er zou veel regen kunnen vallen, hier echter maar 2 dagen bewolkt en een klein buitje op zondagochtend. Uit voorzorg waren we  op de dijk bij Chez Cathy ( die overigens 5 sept gesloten werd en afgebroken) gaan staan.

Nu hadden we 5 jaar geleden al eens kennis gemaakt met zgn Arabies, heel kleine vliegende insecten die heel gemeen bijten en waarvan de bultjes een week lang voor flinke jeuk zorgden. Nu werden we gebeten/gestoken door zgn Aoutats, microscopisch kleine mijten die voor dezelfde hevige jeuk zorgden.

Maar het weer is wel mooi, gisteren en vandaag wel veel wind, ’s ochtends Mistral en ’s middags Tramentano, 70 km  pu. Hier op het strand 27°, in Salin de Giraud 32 °. Door het mooie weer zijn er nog wel veel campers, mn. hier op het naaktstrand.

We zijn daarom met veel bekenden hier, spelen Pétanque in 2 equipes van 6 personen. Er staan hier 8 Nederlandse campers.

Gisteren weer flink wat boodschappen gedaan , nu in Port Saint Louis. We zijn oa ook naar de vrij grote markt gegaan, daar is geen toerist meer te vinden.

Plage de Piemanson  11-09-2011 zondag

We wilden eigenlijk nog naar de Côte d’Azur, oa Ramatuelle, maar daar komt denk ik niets van. Weer wat bekenden gearriveerd, veel caravans zijn nu weg, staan 60 m van zee met vrij uitzicht, kortom het is hier gewoon veel te leuk. En dan het weer , de hele week tussen 26 en 30°, zelfs 2 dagen 31° bij stralend weer, alleen vanmiddag is er dikke sluierbewolking gekomen.

Plage de Piemanson 16-09-2011 vrijdag

Een alweer mooie week, met zelfs 2 dagen boven de 30 °, af en toe lichte Mistral. Zondag kans op wat regen, maandag fikse Mistral voorspeld, dus gaan we maar even wat anders doen na ruim 3½ week op het strand. Vanmiddag gaan we naar Arles, daarna een kleine rondrit om ergens volgende week weer op het strand te komen.

De tijd vliegt voorbij. ’s Ochtends een wandeling over het strand naar de vuilcontainer, daarna zwemmen, lezen en aan het eind van de middag Pétanque spelen. En alweer een dag voorbij.

Arles 17-09-2011 zaterdag

We staan in Arles op de kade , pal aan de Rhône met zo’n 20 andere campers. Mooi uitzicht over de Rhône, wel wat verkeersgeluiden en lawaai van de grote passagiersboten.

Arles is een mooie stad, met een centrum  met leuke straatjes en gezellige (mode) winkels. Ook zijn er genoeg overblijfselen uit de Romeinse tijd zoals het Theâtre Antique (Romeins cultureel centrum) en Les Arènes (amfitheater, 20.000 zitplaatsen).

En af en toe worden er nog overblijfselen uit de Romeinse tijd uit de Rhône gevist, zoals een boot of wat beelden.

Vincent van Gogh heeft hier een jaar gewoond en dat laat men goed weten, hoewel het huis waar hij woonde is afgebrand. Het ziekenhuis waar hij opgenomen is geweest staat er nog wel.

Vanochtend naar de enorm grote Provençaalse markt geweest. Gezellig druk, af en toe loop je te watertanden, wat lekkere geitenkaasjes gekocht.

Fontvieille 19-09-2011 maandag

Zaterdagmiddag naar Fontvieile gereden. We hadden nog wel in Arles, vinden we een leuke stad, willen blijven, maar we hadden al vroeg in de ochtend last van geluidsoverlast van de passagiersschepen.

camperplaats Fontvieille

Gisteren weer eens regen gehad. Was het zaterdag nog 31°, gisteren maar 18°. Vandaag al weer 23° met mistral. We zijn naar Les Baux geweest. Dat is een vestingstadje, hoog boven op de rotsen. Veel ateliers, winkeltjes en de nodige toeristen, hoewel het al laat in het seizoen is. Prachtige vergezichten over het Rhônedal en de Alpilles met zijngrillige rotsvormen.

foto's van Les Beaux en Provence

Port Saint Louis 20-09-2011 dinsdag

Vandaag in Arles boodschappen gedaan en toen naar Cap Couronne gereden. We wilden vrij gaan staan bij de vuurtoren waar je een fantastisch uitzicht hebt over een grote baai met zicht op Marseille aan de overkant. Echter overal verbodsborden voor campers, slechts teleurstelling en een foto restte.

Toen naar Sauset Les Pins gereden, maar de camperplek hier viel tegen, scheef en veel wilde katten en verkeerslawaai. Besloten om naar Port Saint Louis te gaan, weg ging door een mooie omgeving met pijnboombossen en af en toe zeezicht en later op het Étang de Berre. En als contrast hiermee door het petrochemische industriegebied bij Fos sur Mer naar Port Saint Louis. Daar kregen we een mailtje van vrienden dat het strand onder water stond door een stevige Mistral van 90 km per uur.

We staan nu niet op de camperplaats in Port St. Louis maar aan de andere kant van het kanaal, waar we met wel 40 campers staan als een soort lintbebouwing. Je staat op het gras, met af en toe wat plezierboten die voorbij komen varen, aardige plek om te staan.

Plage de Piemanson 24-09-2011 zaterdag

Woensdag zijn we weer naar het strand gegaan.

Het weer is nog steeds prachtig telkens zonnig en iets boven de 25°, vandaag wel dikke sluierbewolking. Er zijn wel 110 campers aanwezig op het strand, meer dan andere jaren.

Donderdagavond met 22 mensen bij Chantal geborreld, met gitaar en zang , erg leuk. Gisteren bij Paulette en Jacques gegeten. Iedereen had wat gemaakt, erg lekker.

Plage de Piemanson 01-10-2011 zaterdag

Zondag nog wat bewolking, daarna weer stralend weer, elke dag nog 26 à 27°. Op de Franse TV was in het nieuws dat september warmer en zonniger was dan juli.

Dinsdagavond groot kampvuur met meer dan 25 mensen, eigenlijk iedereen die hier nog bij elkaar staat, Fransen, Duitsers, Belgen en Nederlanders. Er werd door mn Hugo en Bram gitaar gespeeld en flink gezongen.

Gisteren weer een kampvuur, nu met 20 mensen, een paar zijn al vertrokken, 1 okt moeten we van

het strand zijn ingevolge een wet op de natuurparken. Dus hadden we verwacht dat de politie ons gisteren zou wegsturen, echter ze reden voorbij en zeiden niets . Nog steeds staan hier zo’n 100 campers.

Plage Napoléon 02-10-2011 zondag

Net had ik gisteren geschreven dat we nog op het strand stonden of daar kwam de politie die zonder waarschuwing begon te bekeuren. Ze begonnen achteraan op het strand , zodoende kwam Philip voorbij met al een bekeuring van €22,-, om ons te waarschuwen.

Dus vertrokken we in colonne van het strand. Sommigen naar huis, anderen naar Spanje of elders in Zuid Frankrijk en wij zijn naar Plage Napoléon in Port St Louis gereden. Er staan hier zo’n 70 anderen campers. Overdag zijn er door het mooie weer wel dagjesmensen met personenauto’s. Het is hier een prima alternatief voor Plage de Piemanson, als die al dan niet definitief gesloten is. In het hoogseizoen kost het hier €3,- , nu gratis.

Van alle mensen die op het strand stonden, zijn alleen Roger en Lucienne hier ook komen staan. Je kijkt hier over een baai naar de petrochemische industrie van Fos sur Mer en Port de Bouc, maar wel met mooie tankers en containerschepen. Je kunt hier kilometers over het strand wandelen.

La Garde Adhémar 03-10-2011 maandag

Nadat we vanmiddag nog in zee hebben gezwommen, zijn we vertrokken en zijn ongeveer 150 km noordelijker gereden en staan we nu op een parking naast een andere camper. Je hebt hier vanuit de camper een prachtig uitzicht over het Rhônedal.

camerplaats La Garde Adhémar, met fantastisch uitzicht

Het mooie middeleeuwse stadje La Garde Ahémar ligt nl op een 120 m hoge heuvel. Er is een mooi kerkje uit de 11e eeuw. Ook kun je de kruidentuin bezoeken. Een uitstekende overnachtingsplek, met een leuk pleintje midden in het ommuurde stadje, waar een pilsje heerlijk smaakte, het was nog 29°.

Givry  04-010-2011 dinsdag

We zijn via de autoroute 300 km noordelijker gereden, ging dus lekker vlot en staan in Givry, waar het ook zonnig is en 26°.

Givry was vroeger een wijnstadje , maar er zijn nu nog maar een paar caveau’s. Er is een fietspad, voi verte, die over een oude spoorlijn loopt. Daarbij ligt de camperplaats, gratis en met voorzieningen.

camperplaats Givry

Bastogne -05-10-2011 woensdag

Laatste stop voor we thuis zijn. De herfst is nu toch wel begonnen, slechts 14° hier. We staan op de grote parking in de stad, waarvan een gedeelte voor campers is. ’s Nachts is het hier rustig.