El Grao de Castellón 15-05-2023, maandag

Vanmorgen weg gereden van de niet onaardige plek waar we de toegestane 3 dagen gestaan hebben. Het was nog geen 50 km rijden naar El Grao de Castelló mn een drukbezochte cp aan het strand. We staan voor de 3e x op rij op een cp waar je niets mag, dus geen stoelen buiten etc. Maar we staan hier vooral om praktische redenen: we staan hier vlakbij een Mercadona, morgen willen  we naar een lavanderia, de was moet weer eens gedaan worden.  Bovendien kun je hier prima wandelen en eventueel fietsen, kortom, die regeltjes nemen we maar voor lief. En niet te vergeten, we steken hier de weg over en we zijn op het mooie, brede strand. We hebben hier al meerdere malen gestaan, dus we weten de weg hier goed in de omgeving.

We zijn naar de Mercadona geweest , ruim 10 min. lopen van de cp. En zoals gewoonlijk zit ook hier een bedelaar bij de ingang van de winkel, type dakloze. Ook bij kerken zitten bedelaars, dat zijn volgens onze waarneming  althans, Roma’s. Even achterwege gelaten waarom mensen bedelen, ze hebben het moeilijk momenteel. Dat komt omdat hoe langer hoe meer mensen geen muntgeld meer bij zich hebben omdat ze niet meer contant betalen. In 2022 was dat in Spanje nog maar 26% en dat percentage daalt nog steeds. Daar hebben bedelaars en ook straatartiesten last van. Wappies in Nederland roepen al langer op om alleen contant te betalen: ‘door digitaal geld hebben de banken en de overheid grip op je, het hoort bij de Great Reset etc.’ En meer van die complot-onzin. Niet dat ze in Spanje naar wappies luisteren maar in 2022 is in de wet vastgelegd dat contant betalen een recht is en dat  met contant geld betalen nooit mag worden  geweigerd . Dit is vooral om dat een miljoen Spanjaarden geen bankpasje hebben, vooral diegenen die afgelegen op het platteland wonen.

We hadden gehoopt deze reis nog een hop te kunnen fotograferen, loopt er een vlak achter onze camper langs.

Even later loopt zelfs op 1,5 langs de zijkant van de camper, hier aan de achterkant bij de stoeprand.

We hebben al meer hottentotvijgen gefotografeerd, deze kleinere zilverkleurig soort vinden we wel erg mooi.

Cp El Grao de Castellón, N39.97979 E0.02292, gratis met voorz.

Na het lezen in onze luie stoel op het strand zijn we een wandeling gaan maken langs het strand. We zijn naar het vliegveldje gewandeld waar een gedoogplaats is voor campers en waar wij ook vele malen gestaan hebben. Maar niet nadat we eerst een hop hadden gezien die eerst achter onze camper liep en daarna  vlak langs onze camper , zo leuk. En verbazingwekkend dichtbij, misschien nog geen 1,5 m.  Dat was nog een wens om die te kunnen fotograferen, gelukt dus, nu de bijeneter nog. Bij het vliegveld stonden wel 50 campers, toch was er nog plaats genoeg, we overwegen  of we er woensdag heen gaan.

Het was zonnig weer tot een uur of 3, daarna kwamen er wat wolkenvelden en het werd aan het eind van de middag helemaal bewolkt. De wind was 40 km en de temperatuur was 23º

El Grao de Castellón 16-05-2023, dinsdag

Het was een tamelijk onrustige nacht, er stond een hele harde wind waardoor de camper stond te schudden, die wind was niet verwacht. Die wind hoort bij een weersverslechtering in delen van Spanje, het ziet er naar uit dat Andalusië in de 2e helft van de week mogelijk met buien te maken gaat krijgen.

Op weg naar de lavanderia zagen we een trolleybus, die zie je toch niet veel dachten we. Nou dat klopt wel, er zijn  ook niet zoveel steden meer waar ze nog rijden,  wij kennen ze oa uit Arnhem, de enige stad nog in Nederland waar ze nog rijden. En laat nu Castellón de la Plana ( en het bijbehorende El Grao) de enige stad zijn in Spanje waar nog trolleybussen rijden. Verder zijn er in Frankrijk en Duitsland nog een aantal steden waar trolleybussen rijden, het worden er steeds minder.

Een paartje Turkse Tortels

Blauwe ]Winde

Akker Winde

In Castellón de La Plana rijden nog trolleybussen, als enige stad  in Spanje

Op 28 mei zijn er , zoals eerder  gezegd, gemeente- en regioverkiezingen in Spanje. En evenals in Nederland bij bv gemeenteverkiezingen heeft dat ook landelijk gevolgen, in die zin je kunt  vaak aflezen ( niet een op een natuurlijk) hoe het met de landelijke politieke verhoudingen is, is de regering bv nog populair. De huidige regering in Spanje bestaat uit een coalitie tussen de sociaaldemocratische partij PSOE en de  radicaal  linkse partij Podemos, de premier is de sociaal democraat Pedro  Sanchez.  Er zijn af en toe spanningen tussen de coalitiepartijen en die komen ook tot uiting tijdens de verkiezingscampagne die nu aan de gang is. De Spaanse regering heeft toenadering tot Marokko gezocht en is het nu eens met de annexatie van Marokko van de Westelijke Sahara. Dit tot ongenoegen van Podemos die het Polisario steunt in hun strijd om onafhankelijkheid.  De voormalige vicepremier van de Spaanse regering en voormalig leider van Podemos, Pablo Iglesias, heeft verklaard dat "het een fout is voor Spanje om toe te geven aan de Marokkaanse dictatuur en de historische waardigheid van het Sahrawi-volk te verraden.” Dit op een verkiezingsbijeenkomst op de Canarische eilanden, ook een Spaanse regio.

We hebben een heerlijke middag op het stand doorgebracht. Er was veel zon , af en toe een wolkenveld en de vrij krachtige wind was aflandig en voelde niet fris aan en het werd 24º.

El Grao de Castllón 16-05-2023, woensdag

Je hebt iedere reis wel de kortste verplaatsing tussen 2 overnachtingsplekken. Vandaag was dat voor deze reis het geval, we denken niet dat we minder ons zullen verplaatsen dan de 2,6 km die we vandaag hebben gereden.

Op de officiële cp , die de 2 nachten die wij er waren vol was, stonden veel Spanjaarden, Fransen, Duitsers, Engelsen en beide keren maar 2 Nederlandse campers. Hier bij het vliegveld is dat wel anders. Daar staan er nu 8 naast de eerder genoemde nationaliteiten. Hoewel het maar een heel klein stukje rijden was , zaten we toch al om 9.15 uur achter het stuur. Om 8.30 begon met met het maaien van het grasveld achter de camper en om 8.45 werden we verzocht om de camper naar voren te rijden zodat er ook op de cp zelf het gras wat tussen de steentjes groeit gemaaid kon worden.

De parking bij het vliegveld waar we nu staan, daar is het altijd druk. ’s Winters staan hier overwinteraars voor langere tijd met hun  hele hebben en houden uitgestald en dat wordt gedoogd. Dat is mogelijk door het onnavolgbare beleid in diverse gemeentes. Bij het planetarium waar we nu 2 dagen gestaan hebben, gelden regels die nageleefd moeten worden, geen tafels en stoelen buiten, geen was aan de camper, max. 48 verblijf. 2,6 km verder, in dezelfde gemeente, daar kan alles op deze parking. Stoelen buiten, sommige mensen hebben waslijnen, er zijn geen regels. De diverse soorten  poitie die er in Spanje zijn, rijden er regelmatig langs. De enige beperking is dat je er niet mag staan tussen 1 juni en 1 okt., dan is de parking voor badgasten. 1 juni begint het seizoen en je hebt hier een prachtig breed strand. En we hebben meer ruimte om ons heen dan we op de afgelopen 3 officiële plekken hadden. We komen hier graag, in het weekend zijn er de parachutisten die springen, nu af en toe een vliegtuigje of helikopter die opstijgt of juist landt. En wij staan op een plek waar we mooi over zee kunnen uitkijken.

Urospermum, Nederlandse naam onbekend, het is een soort Spaanse Paardebloem.

Een helicopter gaat landen achter de camper.

Het brede strand voor de gedoogplek met de haven van El Grao op de achtergrond

gedoogplaats El Grao bij vliegveld. Geen voorz., alleen water.

We zijn vanmorgen naar Benicassem gewandeld via de boulevard. De palmen en het gras zien er mooi uit, dat komt omdat de gemeente Castellón watersproeiers in het gras heeft geplaatst. Dat zal wel een afweging zijn, hoelang  ze kunnen blijven sproeien met het huidige watergebrek.

We hebben Nederlandse buren, aardige mensen en aan de andere kant staat een Spanjaard. Volgens hem komen er de  4 dagen buien, hij had de weersverwachting op de tv gezien.

Vandaag was het nog prima weer, veel zon, af en toe lichte sluierbewolking, een matige wind en 22º. Volgens diverse weerapps is er inderdaad kans op regen de komende dagen, maar volgens de een meer dan de andere en ook op welke dag,  wel  zakt de temperatuur nog iets. Onduidelijk hoelang we hier nog zullen blijven, met mooi weer is het hier prima, als je binnen moet blijven dan kun je beter bij een stad of dorp staan.

Trouwens vanavond gaat het ene na het andere vliegtuigje de lucht in, leuk die bedrijvigheid.

El Grao de Castellón/ El Grau de Castello 18-05-2023, donderdag

Ondanks het feit dat er een  weg hiervoor langs loopt en er overdag aardig wat verkeer overkomt, is het ’s nachts toch rustig. Natuurlijk hebben we wel Ohropax in, de wasbolletjes die tot onze standaard reisuitrusting behoren.

We zouden gaan fietsen,  vandaag naar Castellón en morgen richting Orepesa. Maar dat liep  toch anders, het is Everdien gisteren in de rug geschoten, spit o.i.d. Dan is het beter om te gaan wandelen, we zijn langs het strand gewandeld  richting planetarium. Daar hebben we tot onze vreugde de Hop weer gezien , die liet zich tot op een paar meter benaderen.

De spit heeft ons wel doen denken over de terugreis, we wilden eind mei/begin juni thuis zijn, afhankelijk ook van het weer. De komende dagen is het weer hier licht wisselvallig en te koud voor de tijd van het jaar. In Catalonië gaan fikse buien vallen dus hebben we besloten om langzaam wat naar het noorden te gaan, morgen wellicht naar Peñiscola.

Wilde peen

De kite- en windsurfers waren blij met de vrij krachtige wind vandaag.

Slipbladmelkdistel

Het begint al ten zuiden van Alicante/Alacant dat je de namen van steden en dorpen in 2 talen ziet geschreven, Spaans en Valenciaans. De  officiële nationale taal van Spanje is het Castiliaans, het Spaans . Er zijn echter 5 officiële talen in Spanje:  Castiliaans, Catalaans, Baskisch, Galicisch en Aranees. Het Valenciaans komt voort uit het Catalaans en werd verboden in 1714, toen werd Castilaans de  taal.  Valenciaans is sinds 1982 weer officieel in Valencia. De Valenciaanse overheid ziet wel degelijk verschil tussen Valenciaans en Spaans. Op dit moment benadrukt zij het gebruik van het Valenciaans. Op scholen wordt meer en meer van de lessen in deze taal gegeven. Daarop komt soms commentaar dat de balans te veel ten nadele van het Spaans zou komen te liggen. Over het algemeen spreekt men het Valenciaans vooral op het platteland, in de onderwijssector en tijdens culturele evenementen. In de stad spreekt de grote meerderheid Spaans als eerste taal. Valenciaans en Spaans lijken op papier aardig  op elkaar. Dat zagen we  aan  de twee straatbordjes die elke straat in Valencia heeft. Gesproken is er wel verschil, maar daar verdiepen we ons niet verder in, blij als we zijn dat we een paar woorden Spaans spreken, hoogstens zeggen we bij het groeten Bon Dia ipv het Spaanse Buen Día.

Alweer de Hop. We weten haast zeker dat we die nooit meer zo mooi kunnen fotograferen als vandaag. Daarom en omdat we het een prachtige vogel vinden, weer de Hop

Vanmiddag hebben we uit de wind achter de camper in de zon zitten lezen. We raakten aan het eind van de middag in gesprek met onze buren André en Mieke en omdat het comfortabeler is om te zitten dan om te staan hebben we een glas wijn met elkaar gedronken. We hadden genoeg stof om te praten, zijn zijn o.a. ook in Marokko geweest een aantal; keren. Al met al leuk om kennis te hebben gemaakt.

Het weer was een beetje wisselvallig vandaag, vrij veel wind,  zon en wolkenvelden en maar 21º. Een onweerscomplex trok op enige afstand voorbij.

Peñiscola 19-05-2023, vrijdag

Vanmorgen afscheid genomen van diverse buren en René gefeliciteerd met zijn verjaardag.  Het was een kleine 70 km rijden naar Peñiscola waar we op een cp staan niet zo ver van het oude centrum. We hadden vannacht een kortdurende hevige bui  maar hier in Peniscola is heel veel regen gevallen. Een parking voor de cp staat helemaal blank en we hebben even moeten zoeken voor we op de cp een plekje vonden die niet zo drassig was. We zijn nog nooit in Peñiscola zelf geweest, wel een paar keer op een cp dichtbij in Benicarlo of vrij gestaan op 2 km afstand etc. Altijd wel een foto kunnen nemen van het stadje mooi gelegen  op een  heuvel met een kasteel. Waarom dan nooit naar het stadje? Omdat we het te toeristisch vonden. Maar net zo als we nu Ronda hebben bezocht ( heel toeristisch, maar ook heel mooi)  zijn we nu ook over de toeristische drempel gestapt. Het begon al toen we het dorp binnen reden en de Aldi passeerden waar al een aantal campers stonden . Zo ook bij de Mercadona waar een 10-tal campers stonden en de nodige elektrische fietsen. In en rond Peñiscola zijn een 5-tal cp’s en dan ook nog de nodige campings, dus toeristen bij de vleet aanwezig.

Peñiscola ligt op een schiereiland op een heuvel met als hoogste punt het kasteel

De poort Sant Pere (1411), ooit de toegangspoort tot de stad vanaf de zee.

Binnen de muren  liggen ook diverse restaurantjes.

Aan het eind van de ochtend zijn we naar het oude centrum gelopen, zo’n 15’ lopen vanaf de cp. Langs een stukje boulevard met 2 mooie mozaïeken beelden en je had meteen een mooi zicht op het kasteel en het ommuurde historische centrum op een heuvel gebouwd. Peñiscola ligt  op een schiereiland en heeft een rijke historie wat het te danken heeft aan zijn strategische ligging. De blikvanger is het wat lompe kasteel op het hoogste punt van de heuvel, 64 m. We zijn een stukje omhoog gewandeld voor een eerste indruk, en die is van dien aard dat we besloten hebben om nog een dag langer te blijven. We hebben nog maar een klein gedeelte gezien en het is weliswaar toeristisch maar het stadje heeft een prettige mediterrane uitstraling. Het doet denken aan Griekse dorpen maar ook aan het Marokkaanse Asilah. Nauwe straatjes met hoge witgeschilderde  huizen  (met soms  blauwe accenten rond de ramen ) met  balkonnetjes die aan de onderkant voorzien zijn van kleurige azulejos. We zijn wat door autovrije  straatjes gewandeld, zie lijken wat op elkaar maar ze zijn toch pittoresk. Je kunt helemaal rondom het schiereiland lopen langs de stadsmuren maar dat hebben we maar een klein stukje gedaan. We zagen wel leuke restaurantjes, ons wat te toeristisch, en aardige winkeltjes. En hoewel we niet de enigen waren schrok ons het toch niet af. Omdat er wat dreigende luchten kwamen zijn we terug gelopen en dachten we blijven maar een dag langer, dan zien we de rest morgen wel.

Er zijn diverse leuke winkeltjes langs de stadsmuren.

De fraaie huizen met de balkonnetjes.

Smalle straatjes, niet te steil.

Cp La Brisa Peñiscola, N40.36675 E0.39665

€9,50, 1 douche.

Het lijkt gelukkig mee te vallen met de pijn in de onderrug/bil van Everdien. We zijn meteen gaan smeren met Voltaren en hebben gewandeld, het gaat aardig goed.

Het weer viel weer wat tegen, af en toe zwaarbewolkt, dan weer brede opklaringen , een matige wind en 20,5º, enkele graden te koud voor het seizoen.

Peñiscola 20-05-2023 , zaterdag

De cp was helemaal vol vannacht, ongeveer 70 campers ( op Campercontact staat dat er 123 plaatsen zijn maar dat klopt niet). Omdat je ’s morgens pas om 9.00 uur het terrein af kunt was het wel spitsuur omstreeks die tijd  bij de loosplaats. Daar stonden  we vlakbij en als we weg hadden willen rijden had dat niet gekund vanwege campers die in de rij stonden ook voor onze neus. Daarom zijn we verkast zodat we weg kunnen wanner we willen morgen.

Mooi uitzicht vanaf de oude stad Peñiscola over de baai.

Een vrolijke aanstaande bruid staat te dansen op de aanstekelijke klanken.

Rechts het schelpenhuis, dan vinden wij de schelpenpoort aan het 's Gravenhof in Zutphen veel mooier.

Geef ons maar een van de leuke straatjes, er zijn er ook zonder toeristen op deze drukke zaterdag.

Aan het eind van de ochtend zijn we naar de oude stad gewandeld en hebben daar  de highlights bezichtigd. De aanblik van de oude stad met het kasteel was anders dan gisteren, het is zaterdag dus toeristen liepen bovenop het kasteel langs de kantelen, dat was even slikken. We hoorden muziek in de oude stad die wel erg hard klonk door de nauwe straten maar het waren wel  wel heel vrolijke klanken. Het bleek om een vrijgezellenfeestje te gaan van enkele jonge dames die een bandje uit een naburig  stadje hadden ingehuurd. We zijn langs de stadsmuren gelopen, dan kom je bekendste toeristen blikvangers tegen zoals stadspoorten, een schelpenhuis, het kasteel. Ze konden ons niet zo bekoren behalve het kerkje ‘de Kapel van de Heremietenmaagd’ en niet omdat daar een trouwerij gaande was, evenals in het andere kerkje, maar het is een schattige kapel. We zijn niet in het kasteel geweest, ten eerste boeide ons dat niet zo en ten tweede stond er een rij voor de kassa. Wat vonden we dan toch leuk aan Peñiscola? Eigenlijk het geheel van de straatjes, wat leuke winkeltjes , soms prachtige uitzichten  en wat je op zijn Nederlands een zekere mate van gezelligheid zou kunnen noemen. Het was druk, maar het was geen file lopen, het stoorde ons niet. Kortom we hebben best genoten van het stadje

Dit fraaie huis zou zo maar in Asilah kunnen staan.

De oude stad heeft een kleine oppervlakte, soms zie je de zee.

Het kasteel 'Castell del papa Luna' is moeilijk in zijn geheel te fotograferen. Het is gebouwd op de resten van een Arabische burcht tussen 1294 en 1307 door Tempeliers. Het is een pauselijke burcht, er hebben 2 pausen gewoond  waaronder de tegenpaus Papa Luna (Benedictus VIII).

En na enig zoeken ( er is een overweldigende hoeveelheid restaurantjes ) vonden we buiten de toeristische omgeving, waar de restaurantjes veel van hetzelfde te eten hadden, een heel acceptabel restaurantje waar geen toeristen zaten, althans geen buitenlandse . Heel lekker tapas gegeten met als een nieuw gerechtje voor ons  pulpo met almejas (schelpdiertjes ) in een heerlijke bouillon. Niet zo goedkoop als een menu del dia maar dan heb je ook wat.

De kapel van de Heremietenmaagd werd gebouwd tussen 1708 en 1714

Voor het kasteel staat het beeld van de paus Benedictus VIII, de tegenpaus Papa Luna, toeristen willen op de foto terwijl ze de hand vast houden.

Hij was een tegenpaus omdat hij zich aan het gezag van Rome onttrok, hij verhuisde van Avignon naar Peñiscola waar hij stierf

Leuke winkeltjes maar ook winkeltjes met toeristenmeuk, voor elk wat wils dus.

Een van de gerechtjes , een tapa , pulpo ajillo met almejas (knoflook octopus met schelpdiertjes, een soort kokkels)

Gisterenavond is er een bui gevallen en vanochtend was het koud met veel bewolking die in het begin van de middag oploste waarna het zonnig werd. Aangenaam weer dus na de aarzelende start en met een matige wind werd het bijna 22º.

L’Aldea 21-05-2023, zondag

Vanmorgen zijn we redelijk op tijd weg gereden, om  9.45 uur. Het was dan ook nog geen 70 km naar L’Aldea, maar we hebben eerst LPG en diesel getankt in Benicarló. Gas is lang niet  overal te verkrijgen, (we hebben daar een app voor), 30 jaar geleden moest je nog zoeken op een industrieterrein.

De cp in L’Aldea is uitgebreid , aanvankelijk kon je alleen bij de serviceplaats tussen oude spoorbielzen staan. Nu ook 50 m verder waar je meer ruimte hebt en altijd al een overloopplaats was voor de officiële plek waar nu nauwelijks meer iemand gaat staan. L’Aldea ligt aan het begin van de Ebrodelta, hier  is echter nog  geen rijstverbouw, dat is verderop in de delta. We zijn vanochtend een rondje hier in het buitengebied gaan lopen. Normaal een vruchtbaar gebied omdat het deels geïrrigeerd wordt door kanaaltjes met Ebrowater. Maar niet overal en dat is goed te zien. Niet zozeer aan de olijven en mandarijnbomen die hier staan maar wel aan de velden met artisjokken. De velden die bevloeid worden daar gaat het wel goed mee maar de velden die geen water krijgen staan er verdord bij met ingedroogde  artisjokken wegens gebrek aan regenwater.

Een bloeiende artisjok

De artisjokken staan er triest bij. Het onkruid wordt niet eens meer verwijderd.

Spaanse Brem

Bloem Granaatappelboom

Spanje was trots op de lage  inflatie maar dat zal wel niet zo lang duren. Er vallen wel wat buien verspreid over het land maar dat is lang niet voldoende om een eind te maken aan de extreme droogte. En die droogte zal gevolgen hebben op de prijsontwikkeling van diverse producten in Spanje. De droogte treft nu 80% van het land terwijl dat een maand geleden nog 60% was.

De coöperatie van Landbouworganisaties in Spanje  heeft aangegeven dat de droogte vrijwel alle gewassen aantast en zich uitstrekt over het gehele Spaanse grondgebied. Zeer zorgwekkend zijn de onomkeerbare verliezen aan 5 miljoen hectare graan, een stijging van 1,5 miljoen hectare ten opzichte van medio april, aldus de organisatie. Wekelijks gaat zonder regen bijna honderdduizenden hectare graan verloren. In sommige regio's, zoals Andalusië, Extremadura, Castilla La Mancha, Murcia en Aragón, wordt de oogst van gewassen zoals tarwe en gerst al als 100% verloren beschouwd. In het zuiden zal de olijvenoogst slechts 20% van een normale oogst bedragen, wat aanzienlijke prijsstijgingen voor olie zou kunnen veroorzaken. Boeren hebben gewaarschuwd dat er minder voedsel zal zijn en dat het duurder wordt.

Bloem Vijgcactus

Golfbladige toorts

Tipuana Tipu

Cp L'Aldea, N40.75060 N0.62989< gratis met voorz.

Wat we hier missen zijn de libellen. De andere keren dat we hier waren waren er erg veel libellen, we hebben ruim een uur gewandeld en we hebben er niet 1 gezien. Ws komt dat door de droogte hier dat er geen muggenlarven komen want anders heb je hier ook last van muggen. Het weer was vandaag prima , veel zon, wel een stevig windje maar met 24º  ws de temperatuur aardig op pijl. Er staan hier bijna 20 campers, 5 Nederlandse en de meeste zijn Spaanse . En René hebben we hier ook ontmoet vanavond.