Tagmout

Tata 08-03-2016, dinsdag

We kregen gisterenavond tegen half 8 de brochettes etc. aan de camper bezorgd. Het was verrassend lekker ,met name de heerlijk gekruide brochettes en de Marokkaanse salade. Niet alleen frites maar ook brood en 2 flesjes bronwater erbij, dat voor €5,70.

De eigenaar van de gîte vertelde dat de zeurende kinderen gekweekt zijn door goedwillende toeristen die in hun onnozelheid die leuke snottebelkopjes snoepjes etc. toestopten, zucht…

Het was voor mij een korte nacht, om 2.30 uur was ik wakker dat wordt dus een lange 8 maart, internationale vrouwendag . Dit heeft misschien met een aardige verkoudheid te maken. Everdien heeft daardoor ook slecht geslapen. Anders waren we wel gewekt door de oproep tot gebed van de imam die wellicht ruzie heeft met het dorp. De man begon zijn oproep al om 5.10 uur en om de 10 min. schalde zijn stem een uur lang door de luidspreker. Dus moet iedereen wel vroeg wakker zijn of ze zijn er aan gewend geraakt.

Het leven in het dorp komt langzaam op gang, een enkele auto rijdt voorbij, iets luider om 6 uur een vrachtwagentje. Bij het krieken van de dag geen kraaiende haan hier maar een balkende ezel. Daarna, wat prettiger voor de oren, het gekwetter van de buulbuuls en de roep van een hop. Tegen zevenen een schreeuw van de plaatselijke dorpsgek en een knetterend brommertje. En de eerste ezelkarren komen voorbij richting souk.

Vrouwen die er prachtig uitzien met rokken in allerlei kleuren blauw, maar ook vrolijke andere kleuren maar wel zwarte omslagdoeken, lopen in een groepje of zittend op een ezel richting souk. De meesten zijn zwaar gesluierd door een zwarte doek die alleen de ogen vrij laat. Mannen op brommers toeteren vaak en steken hun hand op.

bovenstaande 4 foto's zijn in de buurt van de camper genomen

Want dat is het leuke van dit plekje, je staat middenin het dorp, het dorpsleven trekt aan je camperdeur voorbij zeker nu er 2 km verder de souk is.

Vanochtend zijn we naar de souk geweest, klein maar schilderachtig. De souk was op een plein omringd door laagbouw met arcaden, het deed heel Afrikaans aan. We hebben wat groente en fruit gekocht en zijn weer terug gewandeld genietend van de omgeving. We waren de enige toeristen op de souk en ze zijn hier ook geen toeristen gewend in die zin dat men nieuwsgierig is  maar  we worden vriendelijk bejegend

Terug bij de camper had ik aardig wat last van de verkoudheid, niesbuien en ik voelde me gammel. Het leek ons beter om naar Tata naar de camping te rijden, daar sta je wat rustiger dan met een zeurende kinderschare om je heen. Dus zijn we nog voor de lunch om 13.00 uur vertrokken.

De rit ging weer door een onwaarschijnlijk schitterende omgeving, prachtige bergen met plooigesteente in verschillende kleuren. Af en toe reden we door de droge bedding van de Tata, als de weg die kruiste , zonder brug uiteraard. We zijn op camping Palmier in Tata gaan staan die aardig vol is met Fransen. Het kost hier 60dh, dan heb je er gratis stroom bij. Kunnen we als het ’s avonds afkoelt een straalkacheltje aanzetten. Het is trouwens ruim 6 weken geleden dat we aan de stroom hebben gestaan in Spanje. We zijn heel tevreden met onze nieuwe accu’s en een zonnepaneel erbij.

Vanmiddag zijn we op de camping gebleven , we hadden geen puf om de stad in te gaan, Everdien had ik uit haar slaap gehouden en die was ook moe. Maar de zon schijnt en het was 24º

We kregen vanochtend een mailtje van vriend Bram dat Plage de Piemanson (Camargue) definitief afgelopen is. De rechterkant is al afgesloten met grote stenen en links komt een betaalde dagparking. Dat, wat al jaren het plan was, wordt nu gerealiseerd. Het strand waar we zo’n jaar of 15 naar toe gingen is niet meer. Het laatste stukje anarchie op campergebied in Europa wordt de nek om gedraaid.

Tata , camping Palmier N 29.75302 W7.97486

Tata 09-03-2016, woensdag

Onderweg hierheen zagen we ongeveer 15km voor Tata 5 veewagens staan. Het bleek dat er honderden schapen en geiten met een zwarte vacht aan het grazen waren aan de voet van de bergen. Tegen de avond worden het vee weer ingeladen en naar de boerderijen gebracht. Dit is veel efficiënter dan de kuddes laten grazen met een herder die rondtrekt op zoek naar voedsel voor zijn kudde.

Zo verdwijnen wel langzamerhand de nomaden in Marokko. Die waren in de zomer in de bergen te vinden met hun kuddes en trokken in de winter naar het zuiden en woonden in khaima’s , grote tenten van kameel- of geitenhaar. Deze donkerbruine nomadententen kom je in het zuiden nu sporadisch nog tegen, vaak staat er een auto of motor naast, de vooruitgang heet dat.

palmtortel  naast de camper

Camping Palmier heeft ruime staan plaatsen er er zijn palmen, sinaasappelbomen en struiken. Er zijn hier dan ook vlinders, libellen en vogels, o.a. de palmtortel.

Het is van de camping nog geen kwartier lopen naar het centrum van Tata, dat ‘s zomers één van de warmste plekken van Marokko is. Het is een garnizoensstad dus zijn er nogal wat soldaten. Die bepalen samen met de kleurrijk geklede vrouwen en de vaak in het wit gestoken mannen het straatbeeld.

Tata heeft vrij brede straten die allemaal voorzien zijn van arcaden waaronder vaak winkeltjes of restaurantjes gevestigd zijn. We vinden het een leuke Zuid Marokkaanse stad.

Tata 10-03-2016 donderdag

Onze vrienden Jos en Christine zijn vandaag naar Nederland gevlogen , de camper is gisteren al op transport gegaan. Ze moesten al 3 uur eerder aanwezig zijn dan de vlucht ging. Er zijn strengere controles omdat er een zekere terreurdreiging is, er is maandag alweer een terreurcel opgerold. Dat is dan ongeveer nummer 150 sinds 2002. Je vraagt je af wat waar is en wat voor de bühne, om de ‘Marokkaanse FBI’, de BCIJ te prijzen. Het moet hoe dan ook een prettig gevoel zijn als je gaat vliegen dat er grondig gecontroleerd wordt.

dorpje aan de overkant van de rivier de Tata

Vanmorgen kwamen Wim en Wobbie de camping opgewandeld, zij staan op camping Hayat. Nu hadden we Wim al eens in Marokko ontmoet, Wobbie kenden we nog niet . Het was een leuke kennismaking, we hebben wat bijgepraat.

het dorp Agadir Lehne

In de loop van de ochtend zijn we naar Agadir Lehne gewandeld een dorp een half uur van de camping te voet. Daar dorp ligt aan de overkant van de rivier de Tata , te bereiken via de droge bedding en dan een oase door. Heel vreemd om een ven te passeren aan de rand van de oase.

Vervolgens loop je langs de begraafplaats van Lehne en aan het begin van het dorp heb je een gebouwtje met daarin een waterhorloge, een eeuwenoud systeem om water te verdelen over de percelen grond in de oase. Er is een oude gardien die uitleg gaf maar hij was een beetje moeilijk te verstaan en daardoor ook te begrijpen. Het waterhorloge (clepsydre), behoorlijk zeldzaam vanwege de goede staat waarin het verkeert, bestaat uit een aardewerken kom gevuld met water.

het waterhorloge

In deze kom drijft een messing schaaltje waarin een gaatje is geboord waardoor langzaam water in het schaaltje stroomt. In het schaaltje zijn diverse niveau’s aangegeven die staan voor een bepaalde hoeveelheid water. Is het schaaltje helemaal gevuld dan zinkt hij naar de bodem. Een comité van 7 wijzen bepaalde de verdeling van de hoeveelheid water per perceel. Of het heden ten dage nog zo werkt weten we niet, het waterhorloge functioneert nog wel in ieder geval. (aanvulling: op internet gelezen dat het nog steeds gebruikt wordt voor de verdeling van het water over de irrigeer kanalen. Die gardien zit er dus niet voor de flauwekul)

Het dorp Lehne schijnt de moeitewaard te zijn om te bezichtigen, je kunt omhoog lopen naar een marabout waar je een uitzicht over de palmerai van Tata moet hebben. Wij zijn echter teruggekeerd, het werd te warm.

Toen we terugliepen kwamen we veel fietsende scholieren tegen door de droge rivierbedding op weg naar huis. Als er water in de rivier de Tata staat, moeten zij kilometers omfietsen om via een brug naar school te kunnen gaan.

In de loop van de middag kwamen Henk en Suze de camping oprijden. Die hebben we in Tafraout ontmoet en we hadden niet verwacht dat we elkaar weer zouden ontmoeten, leuk.

Aan het begin van de avond nog even de stad in geweest. Je ziet hier vrij veel negroïde mensen, het zijn afstammelingen van de Haratin, slaven die uit West Afrika kwamen. We hebben wat groente en fruit gekocht en omdat het te warm is om te koken een sandwich kip en een zakje frites, 20dh. voor 2 personen.

Het was een warme dag vandaag met 28º, morgen koelt het weer wat af.

Icht 11-03-2016, vrijdag

Jos en Christine zijn ,na aanvankelijk bureaucratisch gedoe bij de Marokkaanse douane, zonder moeilijkheden weer in Zutphen gearriveerd.

We hebben vanmorgen afscheid genomen van Henk en Suze en we hebben zo het vermoeden dat we de komende weken geen bekenden meer zullen ontmoeten.

Het was vanmorgen wat mistig en later begon het te waaien, af en toe wat zand over de weg en stof in de lucht. De intens blauwe lucht was vandaag wat grijs.

We zijn via een goede, maar wel wat saaie weg, omdat hij grotendeels recht was, richting Icht gereden. Wel een mooi landschap, steenwoestijn met waaibomen. Af en toe passeerden we wat kamelen of een dorpje en een wat grotere plaats, Akka, waar dan weer veel fietsende schoolkinderen zijn. Van de 150km was ruim 100km weg 2 baans, daarna werd het een oneway lane maar aangezien we nauwelijks tegenliggers hadden, moesten we maar sporadisch van de weg af.

We staan op camping Amerdoul , als enige camper. We hebben hier een aantal jaren geleden ook gestaan en hebben toen rotstekeningen in de omgeving bezichtigd. De camping is bij een bio-boerderij, alles wordt hier ook met zonne-energie gedaan. Er staan zonnepanelen en op de lantaarnpalen zit bovenop ook een zonnepaneel.

Icht, Camping Amerdoul N29.04684  W8.84656

Er staan veel palmbomen op de camping die wat afgelegen ligt in een mooie omgeving. Links van de camping is de steenwoestijn en rechts ligt een oase waarin wat dorpen liggen. We zijn vanmiddag naar het dichtstbijzijnde dorp gewandeld en er is natuurlijk een moskee, een geasfalteerde straat en we hebben één klein winkeltje ontdekt.

Ondanks de wind, die later overigens afnam, werd het toch nog 23º.

Icht 12-03-2016, zaterdag

Vanochtend eerst maar eens bezig geweest met de belastingaangifte. Op een gegeven moment ben ik er mee gestopt. Iedereen moet belasting betalen, ik heb ook vrede met ons progressieve belastingstelsel , hoe meer je verdient , hoe meer belasting je betaalt so far ,so good. Maar als je rijk bent en je koopt een heel duur huis, kun je een hele hoge hypotheekrenteaftrek krijgen, een subsidie op duur wonen voor mensen waarvoor de hypotheekrenteaftrek in eerste instantie nooit voor bedoeld was. Nu hebben wij sinds ruim een jaar geen hypotheekschuld meer en hebben ook geen hypotheekrenteaftrek meer. Wel een beetje spaargeld waar we van kunnen reizen en waar je bijna geen rente meer over krijgt maar wel belasting over betaald. We moeten nu aardig wat belasting betalen ( voor ons doen dan) zodat we maar niet van de al vooraf ingevulde aangifte uitgaan maar het thuis nog maar eens rustig gaan bestuderen en uitstel gaan aanvragen.

Voor brood moet je naar het dorp wandelen, zo’n 10 min. lopen van de camping. Omdat het zaterdag is liep er weldra een kinderschare achter ons aan, niet zo zeer vervelend maar wel nieuwsgierig, de kruidenier joeg ze weg.

We liepen richting een ander dorp en een jongetje , die wel aardig was maar geen Frans sprak, wierp zich op als gids. We kwamen zodoende in een ouder gedeelte van het dorp waar veel straatjes onder de huizen doorliepen. Veel van de lemen huizen waren door weersinvloeden ingestort, slechts een enkele was bewoond.

We klommen via trappen tot bovenop de (ingestorte) huizen en hadden zo een mooi uitzicht over het dorp. Een leuke wandeling van een uur waarvoor we onze kleine gids maar een paar dirham hebben gegeven.

Er waren vandaag veel bijeneters in de lucht, misschien wel op reis naar Europa. Op de camping hebben we enkele hops gezien, de mussen zijn aan het paren en de stokrozen staan volop in bloei.

witkruintapuit op de camping

Tiznit 13-03-2016, zondag

De N12 naar Bouizakarne was aanvankelijk erg smal maar later konden we tegenliggers passeren zonder met de rechterwielen in de berm te moeten. Het was wat drukker op de weg omdat het zondag is. Op vallend weinig bloemen zien we dit jaar, door de droogte zijn de zaadjes niet ontkiemt.

Na Bouizakarne reden we , nadat we een pas op moesten, eerst over een hoogvlakte. 35 km Voor Tiznit daalden we weer naar een laagvlakte. Er is veel vrachtverkeer op deze route, later worden goederen overgeladen in bestelauto’s om verder over kleinere wegen te worden vervoerd.

beklimming van de pas na Bouizakarne

We kwamen veel politieauto’s tegen tussen Bouizakarne en Tiznit. Nu is er vandaag een massademonstratie in Rabat, 2 miljoen mensen op de been, gratis vervoerd met door de regering betaalde bussen. Dit tegen de uitspraken van Ban ki-Moon van de VN die heeft verklaart dat Marokko de Westelijke Sahara bezet houdt. Misschien dat er in Guelmim ook een demo is of gewoon een voetbalwedstrijd, hooligans roeren zich nogal eens in Marokko

We hebben vandaag 140km gereden en staan nu op de camping Municipal in het centrum van Tiznit. Deze camping is altijd druk bezet met Franse overwinteraars en heeft weinig verloop zodat je er niet makkelijk op kunt komen. Nu is er echter wat ruimte,80% bezet, er zijn wat minder Fransen in Marokko vanwege de aanslagen in Parijs.

Tiznit, camping municipal N29.69457 W9.72607

Omdat we Tiznit een leuke stad vinden waar verschillende dingen zijn zoals een permanente overdekte groentesouk, een kleine groentesouk in het centrum , veel zilversmeden en een beetje rommelig is vinden we het er prettig toeven.

Tiznit wordt omgeven door een 5km lange stadsmuur. In het centrum is een groot rechthoekig plein omgeven door arcaden, de zgn mechouar. Deze mechouar was vroeger een paradeterrein voor de pasja. Hier hebben we aan het eind van de middag op een terrasje een verse jus d’orange gedronken.

Tegen 6 uur kwam de pantoffelparade flink op gang en was het erg druk in de stad, je moest af en toe schuifelen door de straatjes. Er waren veel vrouwen al dan niet met kinderen. Veel vrouwen gingen op de stoep zitten, met de kont op een stuk meegebracht karton.

Aglou Plage 14-03-2016, maandag

Het was maar 16 km naar Aglou Plage, een plek waar we goede herinneringen aan bewaren. In 2008 en 2009 hebben we hier gestaan en leuke ontmoetingen gehad. We stonden toen voor 30dh op de parking van hotel Aglou. Toen kwam er een camping vlakbij en was het feest voorbij.

Nu hadden we van een paar mensen gehoord dat je er dit jaar weer kon staan en jawel hoor: we staan er weer en nog wel op het plekje met het mooiste uitzicht. Aan het eind van de parking met links voor ons de marabout en verder naar rechts vrij uitzicht over de oceaan en een kleine lagune . Omdat de parking een paar meter boven zeeniveau ligt kijk je prachtig over de oceaan.

Aglou Plage N29.80499 W9.83244

Je kunt hier heerlijk over het strand wandelen en we voelen ons hier uitermate in ons element, alle reden om vanavond de bewaarde fles bubbels open te trekken.

We betalen hier nu maar 20dh (€1,90) voor een overnachting en we kunnen de cassette legen bij het hotel en ook water halen. We blijven hier zeker een paar dagen staan.

Omdat de wind van zee waait is het wel een paar graden frisser dan we de afgelopen weken in het binnenland gewend waren maar met 20º zijn we dik tevreden.

Aglou Plage 15-03-2016, dinsdag

Vanmorgen zijn we via het strand naar het haventje van Aglou gelopen die ruim 2 km buiten het dorp ligt. Het havengebouw is vrij nieuw en tamelijk groot. Het staat echter in geen verhouding tot het geringe aantal vissersbootjes, formaat roeiboot, namelijk een stuk of 10. Toen we bij de haven kwamen, er is niet echt een haven, de bootjes liggen op het strand, kwam er net een vissersbootje met de vangst binnen. Toen die in zakken aan wal was gebracht werd het bootje met behulp van stokken op een onderstel gelegd en vervolgens aan wal getrokken.

De vissers wonen in huizen die rondom het haventje in de grotten zijn uitgehakt. Het ziet er van de buitenkant over het algemeen wat schamel uit.

de vissershutjes in de rotsen

Toen we voor de laatste keer hier in Aglou Plage waren, werden er wat grote huizen in het kleine dorpje gebouwd In de afgelopen jaren is er aan de zijkant van het dorp een compleet nieuw vakantiedorp bijgebouwd. Ook hier dus , net zoals je veel langs de kust ziet, bouwactiviteiten zoals vakantiedorpen/bungalows of golfresorts..

kleine zwartkop

Ik ben in Tiznit niet naar de oogarts gegaan. Ik weet dat ik nastaar heb, zie daardoor met mijn rechteroog wat wazig, en aangezien ik verder geen klachten heb ga ik er vanuit dat de ontsteking in mijn oog voorbij is. Ik kan altijd nog naar de oogarts in Taroudant gaan als we naar schatting over een dag of 10 daar in de buurt komen.

Aglou Plage 16-03-2016, woensdag

Vanmorgen zijn we weer over het strand gewandeld, nu echter de andere kant op. Dat wandelen doen we ieder dag een uur of wat langer. Je moet ook tijd voor andere dingen overhouden want de dagen vliegen voorbij, ’s ochtends een wandeling, ’s middags lezen en ’s avonds wat tv kijken. Dat komt door het tijdsverschil en door het kijken naar BVN goed uit, een aardige tv-avond. Om 18.45uur DWDD, 19.35uur journaal, 21.00uur Nieuwsuur, daarna eventueel Umberto Tan en om 22.45uur Pauw. Om ongeveer 24.00uur naar bed en alweer een dag voorbij.

Vanmorgen kwamen we bij granietrotsen op het strand, mooi de roze kleur en de blauwe zee.

In de loop van de middag kwam er lage bewolking van zee overdrijven en met een matige bries en 19º voelde dat tamelijk fris, later brak de zon weer door.

We hebben gisteren 2 liter arganolie gekocht van een handelaar die langs kwam, flink moeten afdingen, als hij niet tevreden was geweest had hij ze niet verkocht. In Sidi Ifni waren we een aantal weken geleden genaaid bij het kopen van arganolie: we kregen wat te proeven, smaakte prima, later bleek dat we een andere fles van dubieuze samenstelling hadden gekregen, er was bijgemengd.

Filmpje: ons luifeluitzicht in Aglou Plage (het statief ligt thuis, filmpje  beetje scheef. Het geluid komt van de kleine moskee achter de marabout waar de imam net een oproep tot gebed doet)

Sidi Bouifedail 17-03-2016, donderdag

Het was maar 22km via de kustweg naar Sidi Bouifedail waar we nu staan bij het haventje dat zo’n 2 km buiten het dorp ligt. Er staan hier zo’n 15 campers, hoofdzakelijk Fransen.

Sidi Bouifadail N29.66771 W9.98189

Onderweg hierheen hebben we ons verbaasd over de nieuwbouw, de vakantiedorpen en de ‘spa-resorts’ zoals het op de borden staat. We hebben er zeker 7 gezien over die korte afstand, je vraagt je af of dat goed gaat, er zijn wel meer projecten mislukt de afgelopen jaren, failliet gegaan.

Het is weer een mooie plek waar we staan, we kijken op de bergen en rechts daarvan de oceaan met de rotskust. En achter ons zie je vanuit het raam aan de tafelkant ook zee met het haventje.

Er is hier namelijk een kleine haven, daar zijn ook 2 winkeltjes, we kunnen in ieder geval vers brood kopen. En er is verse vis te koop.

De kust is hier weer heel anders dan in Aglou. Kon je daar over de grote zandstranden lopen, hier kun je via een pad over de rotsen wandelen en mooi over de oceaan kijken terwijl beneden de rollers van de zee op de rotsen bruisen met hun prachtige witte schuim.

Naast ons staan 2 Italiaanse campers en aan de andere kant Fransen uit de Vogezen . De man maakt graag een praatje en past de snelheid van zijn spreken aan ons aan zodat we makkelijk een gesprek kunnen voeren. Ze komen al 20 jaar in Marokko en zijn ook een aantal jaren in de winter in Tunesië geweest.

Er is hier minder wind dan in Aglou en met 20º voelt het heerlijk aan.

We kwamen een Nederlandse camper tegen onderweg hierheen. We lezen net op de site van Wim en Wobbie dat die hier afgelopen nacht hebben gestaan, dus w.s. waren zij dat in die Nederlandse camper, zijn we elkaar net misgelopen.

Sidi Bouifadail 18-03-2016, vrijdag

Vanochtend zijn we de andere kant opgewandeld en daar is de kust heel stijl. De rotswand rijst uit zee omhoog en de golven slaan beneden je te pletter als je over de kliffen wandelt. Dat is een fascinerend gezicht. Hier en daar zit een visser op de rotspunt die af en toe nat gespat wordt.

Marokkaanse aalscholver

Het is hier ’s nachts heel rustig, overdag komt er af en toe een brommertje voorbij knetteren met een kratje achterop om vis te halen in het haventje. Datzelfde doet een enkele bestelauto. De vissers die langskomen zijn allemaal even vriendelijk, ze groeten al dan niet hand opstekend.

Je hebt bij het haventje wat nieuwbouw meteen als  je door een poort komt, loop je naar beneden dan zie je nog het oude gedeelte vlakbij waar de vissersbootjes liggen. We hebben nog geen vissersbootje zien uitvaren noch binnenkomen.

Het weer viel vandaag wat tegen: er was hardnekkige van zee binnendrijvende bewolking waar de zon slechts af en toe doorheen prikte, daarom bleef de temperatuur steken op 17º.

slechts af en toe een speldenprik van de zon

theklaleeuwerik met een goede schutkleur

Sidi Bouifedail,19-03-2016, zaterdag

Het was gelukkig vandaag heel ander weer, volop zon, een strakblauwe lucht. Hoewel de temperatuur maar 2 graden hoger was, is de gevoelstemperatuur wel 10 gradenl hoger. Het ziet er buiten allemaal ook veel vrolijker uit en je voelt jezelf nog gelukkiger.

Er bloeien niet zoveel bloemen door de droogte maar af en toe zie je wel wat veelal kleinere bloemen of bloeiende struiken.

Op de hellingen groeien hier heel hier veel cactussen die als een bolvorm beginnen maar als ze ouder worden uitgroeien tot houtachtig gewas. De combinatie van begroeide hellingen en de blauwe ze met de spierwitte schuimkoppen is een streling voor het oog.

dezelfde cactussoort in diverse stadia van ontwikkeling

Overdag zie je een enkele zwerfhond lopen, vannacht was het af en toe een geblaf van jewelste van meerdere honden. Ook in Aglou had je dat wel. Verder zie je nog weinig zwerfhonden in Marokko in vergelijking met enkele jaren geleden. Toen waren er overal grote groepen die rondtrokken. De laatste jaren heeft men de honden gevangen, vergiftigd of afgeschoten, de laatste 2 wel erg radicale manieren om van het probleem van zwerfhonden af te komen. Er komt namelijk nog hondsdolheid voor in Marokko, honden kunnen dan een gevaar vormen:

De plaatselijke autoriteiten in Nador hebben afgelopen woensdag ruim 150 dieren met hondsdolheid laten ombrengen.

Volgens Al Ahdath Al Maghribia werden de zwerfhonden in Bni Ansar, grensstad met Melilia, met gif gedood.

Het besluit van de autoriteiten om de zwerfhonden te laten inslapen volgt op de recente melding van gevallen van hondsdolheid in Melilia.

Ook zouden de bewoners van Bni Ansar volgens de krant al maanden klagen over de gevaarlijke dieren.

Tiznit 20-03-2016,zondag

Vanmorgen zijn we nog vrij onverwacht van het leuke plekje vertrokken, we wilden eigenlijk morgen pas naar Tiznit gaan. Een tweetal redenen lagen aan ons vertrek ten grondslag:

1 : Er worden buien voorspeld voor morgen en we wilden de was doen, met regen kun je die niet drogen.

2 : Everdien begon flink te hoesten en te snotteren en voelde zich tamelijk gammel en dan is het op een camping wat fijner vertoeven.

Tiznit

Dus zijn we via de mooie weg die we ruim een maand geleden in omgekeerde richting al hadden gereden, naar Tiznit gegaan.

Daar staan we op dezelfde camping als een week geleden, we hebben een hele leuke week aan zee gestaan. En we hebben het grootste deel van de was, zoals lakens en handdoeken naar een stomerij gebracht. Daar worden ze voor 60dh gewassen, gedroogd en gestreken , dat laatste hoeft niet zo nodig maar zit bij de prijs in. Restte nog wat handwas wat vandaag nog prima kon drogen, bij 20 º en een toenemende wind. Die wind onderstreepte voor ons gevoeld dat we er niet verkeerd aan hadden gedaan om bij zee weg te gaan.

deze foto moest vorige week zondag gemaakt worden, het was toen te druk, dus hier is de herkansing

Ik ben aan het eind van de middag alleen nog even de stad ingegaan, Everdien had door de verkoudheid weinig puf om mee te gaan.

Vandaag is de lente begonnen, de zon staat hier zo hoog aan de hemel , dat haalt hij hartje zomer in Nederland nog niet, zo hoog.

Tiznit 21-03-2016, maandag 21 maart 16

Zoals voorspeld iwas het weer vandaag gematigd, er vielen vannacht en vanochtend wat buien afgewisseld met zonnige perioden en het is maar 17º. Dat is voor het eerst in ruim een maand tijd dat er weer wat regen valt, echter bij lange na niet genoeg om een eind te maken aan de langdurige droogte in Zuid Marokko, in het noorden valt veel meer vandaag.

Vanmiddag zijn Gerard en Margo met ons kennis komen maken. Gerard kennen we van het camperforum en hebben we wel eens wat mails mee uitgewisseld. Nu hebben we ze dan in ‘het echt ‘gezien, een leuke ontmoeting en we hebben een uurtje bijgepraat.

Vanmiddag hebben we wat groente gekocht en kalkoenfilet en –worstjes. Dit in de overdekte markt waar je goed en goedkoop terecht kunt. Wat later hebben we sandwiches met gebakken vis, frites en saus gekocht, een variant die we nog niet gehad hadden. Er hoorde bij het eettentje ook de verkoop van slakken en slakkensoep, dus maar eens slakkensoep geprobeerd,  we aan de zoute kant maar verder lekker gekruid. De sandwiches hebben we mee naar de camper genomen en vanavond gegeten en het was erg lekker, prima gekruid. Die houden we er in, moeten we volgend jaar weer voor naar Tiznit, je moet toch weer een legitieme reden hebben om naar Marokko te gaan........

Zoals in veel landen telt Marokko ook voetbal hooligans. Je ziet in steden maar ook in dorpen wel graffiti op de muur staan, vaak van de ultras, de harde kern van een voetbalclub uit de grote steden zoals Rabat en Casablanca. Deze ultras hebben zich ontwikkeld tot een subcultuur , ze gebruiken (synthetische) drugs en veel geweld. De Ultras van Rabat noemen zich de Black Army Nu is er gisteren rondom de voetbalwedstrijd Raja Casablanca- Chabab Rif Al Hoceima een wel erg gewelddadig treffen geweest tussen supporters van Casablanca onderling. Er vielen 2 doden en 51 gewonden.

Agadir 22-03-2016, dinsdag

We hadden al enige tijd problemen met onze Truma verwarming/boiler. Dat begon eigenlijk al in Spanje, waar hij af en toe op rood sprong en er mee stopte. Zetten we hem dan iets lager, dan deed hij het nog wel zachtjes. Maar de laatste week, springt hij meteen op tilt zodra hij ingeschakeld was. Nu was dat geen probleem, het was nog wel warm ’s avonds en ’s ochtends scheen de zon al vroeg naar binnen en warmde het snel op . Maar gisteren met die regenbuien en vanochtend weer was het verre van behaaglijk in de camper. We hebben ons oorspronkelijke plan laten varen om er in Italië naar te laten kijken ook omdat we door de Hoge Atlas willen waar momnteel flink wat sneeuw valt.

Op internet vonden we een adres in Agadir van een bedrijf die campers repareert en tevens Trumadealer zijn. Daar zijn we naar toe gereden en de monteur zei dat er een probleem was die veroorzaakt werd door de slechte kwaliteit van het Marokkaanse gas en het gasfilter die wij hebben, een probleem wat vaker voorkomt . Het Marokkaanse gas schijnt 45% paraffine te bevatten. (LPG 35%, vandaar dat daar ook een filter voor wordt aanbevolen)

de Truma is uitgebouwd

Daarvoor moest wel de complete installatie uitgebouwd worden, dat was nog een aardig karwei. Hij werd getest en uiteindelijk bleek dat er paraffine in een onderdeel, ontstekingsmechanisme of zo iets was gekomen.

Dat onderdeel moest worden schoongemaakt of vervangen, we hebben gekozen voor vervangen. Tevens hadden we geen goed gasfilter en hebben die laten vervangen door een Truma filter. Dan ook nog eens de Truma control secumotion, de gasdrukregelaar, laten vervangen omdat die ook met paraffine vervuild was. Kosten met montage €430,-, het is niet anders.

Met de aanbeveling om het filter na 3 gasflessen te reinigen.

Dat er dingen vervangen moeten worden is logisch als je het intensief gebruikt en dat doen we, 8 maanden per jaar wonen we in de camper.

Wat je wel leert of zo moeten leren is geduld uit oefenen in Marokko. De baas helpt je, is met 5 anderen bezig en voortdurend met de telefoon in de weer. Dan begint een andere monteur, wordt er om 12.30 uur gegeten en zou men om 14.15 uur weer beginnen wat dan uiteindelijk om 15.00uur gebeurt omdat de baas er niet is en die weet wat er aan onze camper moet gebeuren. Maar uiteindelijk komt alles in orde, om 17.30 reden we weg.

camping Agadir waar wel heel grote campers staan, wij zijn in het niet verdwenen

En waar moet je dan heen in het spitsuur in Agadir? Naar de enige camping die er is, een bomvolle camping die net als Agadir zelf is: niks aan. Maar het is maar voor 1 nacht en dus  staan we tussen wel heel grote campers in, we verdwijnen achter een immens grote Italiaanse truck met oplegger met ook nog eens slide outs. En aan de andere kant een Phoenix en zo zie je veel meer van de grote knapen hier.