Bilzen 19-03-2022 zaterdag

Omdat het weer in Spanje, na een droge en zachte winter, nu heel erg regenachtig is en dat voorlopig zo zal blijven, zakken we langzaam af naar het zuiden. Zo kan het zijn dat we nu in dezelfde plaats zijn beland als waar we onze reis vorig najaar beëindigden. Niet omdat we plotseling op zoek zijn naar zekerheid, maar omdat het een stadje is met gezellige terrasjes en we zijn toch in het buitenland, net over de Belgische grens bij  Zuid Limburg. Het stadje heet Bilzen.

Zaterdag is een goede dag om te vertrekken, er is vrijwel geen vrachtverkeer, we hadden geen oponthoud. In de bermen bloeiden mooi wit de sleedoorns en in Noord Limburg zagen we uitgestrekte velden met aspergebedjes, al dan niet onder plastic.

Na nog geen 3 uur rijden waren we in Bilzen, 220km. We waren pas om 9.00 opgestaan en om 11.15 uur weggereden, we hebben dit keer geen haast. En voor ons doen met een wat lagere kruissnelheid, 90 km p.u. , anders 95 km. Dit met het oog op onze leeftijd en de dieselprijzen. Nu maar zien of we dit volhouden, 10 jaar geleden reden we nog 110 km dus het kan wel.

De gezellige terrasjes in het centrum van Bilzen.

Prachtige bloesems nu in de lente.

Cp Bilzen N50.86985. E 5.52215

Gratis, water, lozen €1,-

Eventueel ook elektra beschikbaar.

Bilzen had in de jaren ’60 een magische klank, er werd daar een jazzfestival georganiseerd. Niet alleen Jazz trouwens, het was een Jazz/Rockfestial, het eerste festival in die vorm. Het jaarlijkse festival begon in 1965 en duurde t/m 1981.

Enkele bekende bands artiesten traden daar op: Moody Blues, Deep Purple, Rod Stuart, Lou Reed, The Police, Blondie,  Van Morrison, echt grote namen in die tijd en nog steeds.

Omdat er naast Jazz en Rock ook Blues, Folk en experimenteel theater werd vertoond, wordt het wel de Moeder aller festivals genoemd. We zijn daar nooit geweest, wel was ik in 1964 op het jazzfestival in Comblain La Tour in de Ardennen, daar traden toen oa. Memphis Slim, Ray Charles , Van Morrison en John Coltrane . Dit festival ( 1959-1964) was de voorloper van Bilzen.

Al mijmerend zaten we zo op een terrasje van de zon te genieten evenals van een Belgisch biertje. Want het was een prachtig zonnige voorjaarsdag, wel met een schrale vlagerige oostenwind maar met 14º goed te doen.

Er staan hier nog 3 andere campers naast ons, 2 Belgen en een Nederlander die op de terugweg is van Spanje. Het is hier een rustige plaats, niet mooi maar praktisch.

Mailly Le Camp 20-03-2022 zondag

Vanmorgen zijn we om  9.30 uur  vertrokken en we zijn een stukje Frankrijk ingereden. We wilden eerst in Rocroi in de Ardennen gaan staan maar omdat het daar koud was zijn we doorgereden naar het dorp Mailly Le Camp. Daar bleek het nog kouder, 7º, en bovendien werd het bewolkt en vielen er een paar spatjes  regen. Maar we vonden het wel welletjes voor vandaag en staan nu op een kleine cp midden in het dorp, zo’n 40 km boven Troyes. 340 km gereden in bijna 5 uur.

De  rit vandaag ging grotendeels door de Ardennen, na de Belgische, de Franse. Een mooie rit, mede omdat de zon toen nog scheen. Bij Dinant reden we de Maas over, schitterend hoe dat plaatsje daar in het Maasdal ligt. De weg was iets minder slecht dan in het najaar toen we hem in tegenovergestelde richting reden, er waren stukken opnieuw geasfalteerd. Maar er bleven genoeg gaten en slechte stukken over om over te klagen, we snappen niet dat de Belgen dit pikken, dat moet toch banden kosten.

Een curiositeit in het dorp: een automatiek waar je streekproducten uit de muur kunt trekken. Kazen, fruit, zuivel  en soep pakketten. M.n. fruit en groente zagen er wat gedateerd uit.

Cp in Mailly le Camp. N48.66825 E4.19505  Gratis. Water kost €3,- voor 150 l. Elektra ook €3,-  voor een uur wat duur is. Je moet eerst een munt halen bij het gemeentehuis. We hebben geen water en stroom nodig,  het gemeentehuis is gesloten op zondag, daar wordt in recensies over geklaagd.

De brandstofprijzen zijn gisteren in België met 17,5 eurocent verlaagd, dat kwam goed uit, de reis wordt toch duurder dan anders met die hoge brandstofprijzen. Vlakbij de Franse grens hebben we wel erg goedkoop getankt ( vergeleken met Nederland) bij een onbemande pomp, voor €1,72.  We hebben de pompstations van Lukoil vermeden, die zijn van een Russische maatschappij.  In Frankrijk zijn de brandstofprijzen ongeveer vergelijkbaar met in Nederland, althans wat we onderweg gezien hebben. Per 1 april komt er een accijnsverlaging, net zoals in Nederland.

We zijn vanmiddag door het dorp gewandeld , dat stelt niet veel voor. Het is een agrarisch dorp met grote boerderijen en schuren met landbouwmachines. Ook grote huizen met grote blaffende honden. Maar goed dat het geen terrasjesweer was, anders was het lang zoeken geweest.

Er staan nu 5 campers waarmee de cp wel vol is. Onderweg kwamen we nogal wat campers tegen die naar het noorden reden, vermoedelijk zijn dat overwinteraars op de terugweg.

Dienville 21-03-2022 maandag

Omdat we maar een klein stukje moesten rijden, zijn we laat opgestaan toen de zon op de camper begon te schijnen na het oplossen van de bewolking. Eerst even brood gehaald bij een kleine supermarkt waarbij opviel dat nog ongeveer de helft van de klanten een mondkapje droeg terwijl dat niet meer verplicht is.

We zijn naar het merengebied oostelijk van Troyes gereden, 55km rijden was het naar Dienville. Via kronkelige D-weggetjes door de Aube streek, af en toe moesten we dat riviertje oversteken.  We kwamen door veel kleine dorpjes met vakwerkhuisjes, omdat er weinig verkeer was konden we om ons heen kijken.

Een paardenbloem in close up, dan valt het op hoe mooi hij eigenlijk is

Het Lac d'Amance

Links het Lac d'Orient, midden het Lac. du Temple, rechtsboven het Lac d'Amance

Cp Dienville N48.34709 E4.52733

Gratis, water €2,- per 100. l.

We staan nu op een cp bij Dienville, rustig gelegen op asfalt maar je kunt buiten zitten, eventueel op een smalle groenstrook naast de camper. Het meer, Lac d’ Amance, ligt ongeveer 150m verder en is niet te zien vanaf de cp. Het is de kleinste van de 3 meren hier. Er is hier een jachthaven waar nog niet veel boten liggen. Het grootste en wellicht de bekendste is het Lac d’Orient waar we in het verleden al eens gestaan hebben.

Vanmorgen hebben we een regionale krant gekocht en zodoende lazen we dat er plannen zijn om een gigantisch drijvend zonnepanelenpark aan te leggen op dat meer, tussen de 30 en 50 ha groot , 2% van het meer. Het zou in 2024 van start moeten gaan nadat men onderzocht heeft wat voor een invloed het zal hebben op de flora en fauna.

Na het dipje in het weer van gisteren was het een fantastische dag vandaag. Volop zon op wat mooi-weer-wolken na die in de loop van de middag ontstonden. Er stond een matige wind en het werd maar liefst 19º. Uitstekend weer om in de zon te zitten lezen en om een wandeling langs een stukje van het meer en het dorp Dienville die aan de Aube ligt. Er staan nu 5 campers, ’s zomers zal het hier druk zijn.

De kerk in Dienville

De Aube bij het dorp

Het centrum met de oude markthal

Dienville 22-09-2022, dinsdag

Heerlijk rustig geslapen hier, er stonden nog 6 andere campers. Vanmorgen zijn we een stuk gaan fietsen over de dijk die langs de meren ligt. Er ligt een voie verte langs de meren, je kunt ook rondom het Lac d’Orient fietsen. Wat heet, je kunt zelfs naar Troyes fietsen via een voie verte, dat is 50km vanaf de cp. Wij zijn over de mooie vlakke voie verte naar het Lac du Temple gefietst , en toen weer va dezelfde weg terug, een rondje maken was hier niet mogelijk.  We hebben ongeveer 25km gefietst, dat vonden we genoeg. Onderweg hebben we niet veel vogels gezien, alleen de gebruikelijke eenden, meerkoeten en zwanen. Het Lac Du Der, waar we dit najaar kraanvogels hebben gespot, is ongeveer 25km hier vandaan. Van een Franse buurman, die daar in de buurt woont, hoorden we dat er nog steeds kraanvogels zijn, ze zijn dus niet allemaal naar hun broedgebieden in Scandinavië vertrokken.

Het Lac du Temple(tegenlicht) met wat wilgen die boven het water uitkomen.

Het dorpje Radonvilliers met een witte kerk zonder toren

Water  aan de ene kant van het fietspad, landerijen  aan de andere

We zijn hier in een agrarisch gebied

We horen nog weinig zangvogels, wel een groene specht die hier af en toe zijn lachende geluid laat horen. Er staan hier nog 2 andere campers, dat zijn Nederlanders. Die zijn teruggekomen uit Spanje vanwege het slechte weer. Ze wilden eigenlijk naar Valencia maar ze zijn bij Barcelona blijven steken.  De ene man is een vogelaar, hij had graag naar de Ebro Delta gewild om vogels te spotten maar na een week met harde wind, regen en 14º vonden ze het welletjes. Ze hadden campers gehuurd, de ene man beviel deze manier van reizen niet zo, met een caravan op een camping en dan met een auto uitstapjes maken beviel beter. Ieder zijn meug, wij voelen ons zeer prettig met ‘deze manier van reizen’ , het mooie weer speelt ook vandaag daarin weer een rol, weinig verandering t.o.v. gisteren, ronduit prachtig.

Mesnil  Saint Père, 23-03-2022,  woensdag

‘Tussen 2 grasmaaiers.’ Zou de titel van een boek kunnen zijn maar onze dag speelde zich er tussen af.

Vannacht om ongeveer half 4 werd ik wakker door een zoemend geluid in de verte, of ik hoorde dat toen ik wakker was geworden om te plassen. Uiteindelijk weer in slaap gevallen , me afvragend wat dat kon zijn, het had wat weg van een veegmachine , maar om half 4 ?. ’s Ochtends bij het ontwaken was het geluid dichterbij gekomen en  toen we in de verte een grasmaaier zagen  werd het ons duidelijk waar dat geluid vandaan kwam. Waarom iemand de grasperken om half 4 ’s nachts ging maaien, dat blijft een raadsel.

We zijn een stukje verder gereden, het was een half uur rijden naar Mesnil Saint Père waar we nu op de cp staan. Een  mooi ritje door de bossen en heuvels van het “Parc Naturel Régional  Fôret de Orient’, af en toe een dorpje passerend. De cp is een mixparking waar veel campers en auto’s kunnen staan, er staan  nu 18 campers.

Een bloeiende Magnoliaboom , als dat geen lente is.

Een zeilschool aan het Lac d'Orient

Een van de grotere vakwerkhuizen in Mesnil Saint Père

cp op mixparking Mesnil Saint Père,

N48.25519 E4.34086, gratis, voorz. water betaald

We staan nu aan het Lac d’Orient, het grootste meer van de 3 die hier zijn. Niet pal aan het water maar zo’n 250m ervan verwijderd. Het zijn trouwens geen natuurlijke meren maar stuwmeren. Toen deze meren zijn gecreëerd zijn er enkele boerderijen onder water verdwenen, naast de flora waarvan je af en toe nog bomen boven het water ziet uitsteken. Een jaar of 10 geleden hebben we ook aan dit meer gestaan, maar toen aan de overkant bij Géradaut.

We zijn aan het eind van de ochtend gaan wandelen, eerst een stukje langs het meer en daarna naar het dorpje Mesnil Saint Père die ongeveer een kwartier lopen van de cp ligt. Het dorpje telt een paar fraaie vakwerkhuizen, groot en klein maar mist winkels. Zelfs de enige bakker die hier was is sinds een jaar gesloten. Maar er is wat meer leven in de brouwerij dan bij de vorige cp, er is hier een kleine jachthaven vlakbij en er zijn toeristische verblijfplaatsen zoals herbergen, kleine hotels etc. ’s Zomers zal het hier druk zijn, nu zijn er wandelaars en fietsers.

Vanmiddag hebben we bij de camper zitten lezen, heerlijk rustig totdat er warempel hier ook een grasmaaier werkzaamheden ging uitvoeren. Het zal met de lente te maken hebben, het is nog steeds fantastisch weer.

We lazen dat er in Spanje, m.n. in de regio Valencia heel veel regen valt, er kan wel 200 à 300 mm vallen tot en met het weekend en daarbij ook nog eens hard waaien , daarna zal het weer langzaam gaan verbeteren. Reden voor ons om morgen hier ook nog te blijven, dan pakken we de fiets weer.

Het gemeentehuis van Mesnil Saint Père

Aardig optrekje met schuur

Brievenbus, een stukje huisvlijt

Mesnil Saint Père 24-03-2022, donderdag

Ook hier is het een rustig plekje om te slapen, geen last van het weinige  verkeer die naar het dorp rijdt gehad.  We liggen tot half 10 in bed, we weten niet hoeveel gas we nog hebben, dat gaan we mogen halen. We doen om 8.30 de  verduistering open zodat de zon door de ramen de camper kan verwarmen na de koude nachten, die  omstreeks het vriespunt zijn. In de camper is het eerst 8º , na een uur is het opgewarmd tot 16º.

We zijn vanmorgen naar Lusigny sur Barse gefietst, nog geen 8km over alweer een prima voie verte. Het blijkt een aardig dorpje te zijn maar wat belangrijker is, er zijn een bakker, slager en een kleine Carrefour supermarkt. Die hebben we alledrie bezocht, met mondkapje, omdat ook hier de helft van de mensen die draagt in de winkels.

Vlak voor het dorp is een ‘sculpture ‘van Klaus Rinke, symboliserend één van de 4 elementen, nl water. De andere drie elementen staan elders in de Champagne  Ardennes. De sculpture(1988) is een hommage aan een belangrijke filosoof uit de 19e eeuw, Gaston Bachelard. Om het plaatje compleet te maken, de boog heeft een diameter van 24,60m en in het midden een naald van inox die 8m hoog is.

Bij het dorp Lusigny sur Basne  is een kunstwerk van Klaus Rinke, een van de 4 elementen, nl water

Ook hier vakwerkhuizen

Aan de muur hangen spreeuwenpotten

Op veel bomen hier groeit de parasiet maretak, bolvormig, ook in de winter groen.

We lezen ’s middags veel, op een kleine wandeling na aan het eind van de middag. Niet geheel toevallig lezen we hetzelfde boek, Motief X van Stefan Ahnhem, een literaire Scandinavische thriller die de moeite waard is om te lezen. Het is een van de boeken die we de laatste tijd hebben gedownload, meer dan genoeg te lezen de komende maanden.

We hebben nog geen woord geschreven over de afschuwelijke oorlog in Oekraïne die we natuurlijk volgen op het nieuws en via sociale media. Dat houdt ons natuurlijk bezig en baart ons ook wel eens zorgen, zeker als je gisterenavond bij Op1 de discussie zag tussen de ijzervreter Pieter Cobelens (voormalig hoofd MIVD) en defensie specialist Rob de Wijk (oa hoogleraar internationale betrekkingen aan de Universiteit van Leiden). Eerstgenoemde wil keihard ingrijpen door de NAVO terwijl de Wijk wijst op de levensgevaarlijke situatie als 2 kernmachten hun spierballen laten zien. Laten we hopen dat er snel echte onderhandelingen beginnen voordat Poetin verder gaat met zijn tactiek van verschroeide aarde en dit nog maandenlang aanhoudt met grote mondiale gevolgen voor de voedselvoorzieningen met misschien wel meer vluchtelingenstromen. En je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als de NAVO bij de strijd betrokken raakt, wat we in zekere zin al zijn door de wapenleveranties. Dat het zinloos bloedvergieten maar snel over mag zijn.

Dat oorlogsgeweld contrasteert dan weer met het lenteweer uit een schoolboekje, groot deel van de dag bijna windstil met 20º. Er was dan ook een klas schoolkinderen op het strand, een enkeling waagde zich zelfs in het koude water.

Chaource 25-03-2022, vrijdag

Het was niet ver van Chaource maar we hebben een kleine omweg gemaakt omdat we gas moesten tanken en dat moest bij Troyes in de buurt. Onderweg waren we al bij een kleine LeClerc supermarkt geweest waar ze helaas geen taramasalata (kuit van kabeljauw in romige saus) hadden.

Het tanken bleek nog niet zo eenvoudig, het tankstation bij de Super U was duidelijk niet berekend op campers. De doorgang tussen 2 pompen was zo nauw date na het LPG tanken weer achterwaarts moesten rijden, anders kwamen we er niet uit. Slechts licht met de linkerspiegel de andere pompslang geraakt.

Het was een mooie route door bosachtige omgeving naar Chaource waar we ruim 7 jaar geleden ook al eens op de cp hebben gestaan. Chaource is bekend om zijn gelijknamige kaas, een van onze favoriete kaasjes die trouwens ook bij AH verkocht wordt. Leuker is natuurlijk om dat rechtsreeks bij de producteur artisanale te kopen wat we vanmiddag tijdens een wandeling dan ook gedaan hebben. Ze hadden verschillende soorten kaasjes maar het ws niet zo moeilijk om een keus te maken.

Onze buren naast de cp hebben weinig ruimte over om in de tuin te zitten

Karakteristieke bar in het kleine centrum.

Bij het kaasfabriekje hebben we enkele van de bekende, heerlijke Chaource kazen gekocht.

Cp in Chaource N48.05981 E4.133884

gratis met voorz. , water betaald

We wilden vanmorgen eigenlijk eerst Troyes bezoeken, een mooie stad. Echter het is me enkele dagen geleden ‘in de rug geschoten’, ik denk dus dat ik spit heb. Daarmee moet je wel in beweging blijven, wandelen of fietsen, maar met mate. Aangezien de parkeerplaats die ons was aanbevolen door de Touristinfo in Mesnil een eindje van het centrum lag, hebben we Troyes maar rechts laten liggen.

Het rijden gaat wel goed maar we hebben besloten om geen grote afstanden te rijden , zoals vandaag de 50km naar Chaource. Gelukkig is het onveranderlijk prachtig weer wat ook weer goed uitkomt voor deze kleine cp. Die ligt niet alleen bij het centum van het aardige dorp maar ook op een grasveld zodat je bij regenachtig weer wat kunt slippen bij het wegrijden. We blijven hier morgen ook nog, eens kijken of we kunnen wandelen door de bossen en landerijen achter de cp.

Een kerspruim (wilde kers)

Sleedoorn, van de vruchten kan wijn worden gemaakt

Warnsveld 26-03-2022, zaterdag

Het is dat het slecht weer in Spanje is, anders waren we nog niet thuis geweest maar ìn Spanje wat nu even niet zo goed uit gekomen was.

Gisteren in de loop van de avond kreeg ik zo’n pijn , telkens als ik opstond, dat ik bijna niet kon lopen. Toen ik vannacht door de pijn nauwelijks van de wc kon afkomen was de beslissing snel genomen: we gaan naar huis, hoe jammer het ook is. Maar de klachten zijn van dien aard dat ik niets kan doen, behalve zitten, dat kun je beter thuis doen. Wellicht is het geen spit maar hernia o.i.d. , vorig jaar heb ik een MRI gehad en toen werd geconstateerd dat er een zenuw wat bekneld zat in de wervelkolom, de L4 voor kenners. Echter het was toen  geen hernia. Aangezien ik door de tumorverwijdering + 2 ribben van ruim 35 jaar geleden, en de bestraling, wel een een speciale rug heb, leek het beter om naar huis te gaan. Liever naar weer dezelfde neuroloog als het moet , dat is beter dan in een vreemd ziekenhuis waar men mijn ziektegeschiedenis niet kent.

En om in Noord Frankrijk af te wachten tot het misschien spontaan weer over gaat , leek ons ook niet zo’n goede optie aangezien Everdien al veel moet doen terwijl ze nog last heeft van haar pols die gebroken is geweest.

Ook speelde een beetje mee  bij deze beslissing dat het weekend is dus weinig vrachtverkeer. Gelukkig heb ik weinig last als ik zit ( en door pijnstillers) zodat we goed door konden rijden, de 630 km hebben we binnen 8 uur gereden.

De camper is een beetje uitgepakt, natuurlijk door Everdien, hij blijft bij huis staan  zodat we hopelijk binnen niet al te lange tijd weer weg kunnen. Want het was maar kort dit reisje, door omstandigheden zoals dat heet, leuk was het wel , mede dankzij het fantastische weer. Gelukkig hebben we de kaasjes nog.