Camperreis Marokko 2013 Anti Atlas en Atlantische kust

uitzicht richting Agdz vanaf de Tizi-N-Tinififft pas

Taghmit donderdag 21-01-2-2013

Vandaag zijn we van Zagora naar Ouarzazate gereden. Het was een mooie route, eerst door het prachtige Drâdal met zijn langgerekte palmoases en ksour en na Agdz over de Tizi-N-Tinififft pas, 1660 m. Geen moelijke maar wel een mooie pas met tal van diepe kloven, onherbergzaam met rotswanden van blinkend gesteente. Meer naar Ouarzazate kwamen helaas ook veel gekleurde plastic zakken in beeld, maar ook weer palmbomen.

We staan nu op een kleine camping, omzoomd door palmen en olijvenbomen in Taghmit , 3 km voor Ouarzazate. Hoewel de weg goed was  spatte er toch een steentje onder het voorwiel van een tegenligger en oh nee hè, een ons welbekende ster was het gevolg. Helaas is het ons nog nooit gelukt in de 5 laatste jaren om zonder een kleinere dan wel voetbalgrote ster terug te keren uit Marokko, de verzekering zal er wel weer blij mee zijn.

Diepe kloven en naakt onherbergzaam gesteente

de wereldberoemde kashba Ait Benhaddou

Ait Zineb (Tamdakht) 22-02-2013 vrijdag

Vanmorgen eerst naar Ouarzazate voor wat levensmiddelen en wijn. Toen de TomTom ingesteeld op de camping waar we nu staan. 32 km zou 2.16 uur duren? Die is gek, maar als je lichtgelovig zou zijn zou je denken dat TomTom in de toekomst kan kijken.

Er was een rally door Marokko met R4's , 3 jaar geleden zagen we die in Merzougha, met meer dan 1000 deelnemers. In een bocht vlak voor ons, gelukkig buiten ons zicht, knalde een taxi bijna frontaal  op een R4. Diverse lichtgewonden in de taxi maar wat erger was, naast dat de bijrijder zwaargewond was, zat de bestuurder zwaargewond bekneld achter het stuur. Hoewel er wel vrij snel allerlei hulpverleners ter plekke waren tot en met een helikopter aan toe, zat toen de weg enigszins vrij was gemaakt en we er langs konden, de arme bestuurder na bijna 2 uur nog bekneld omdat er geen materiaal aanwezig was om de ongelukkige jongen te bevrijden.

'onze' kashba Tamdakht met daarboven talrijke steenarenden

Dus na 2½ uur kwamen we eerst in Ait Benhaddou aam waar de wereldberoemde kashba ligt die op de werelderfgoed lijst van Unesco staat. We zijn doorgereden langs deze toeristentrekker,   de vallei van de rivier de Ounika in richting Telouet.  De rivier had een kloof uitgesleten in een prachtig landschap. Uiteindelijk zijn we omgekeerd toen Everdien het te onherbergzaam vond worden en naar een camping 5 km ten noorden van Ait Benhaddou gereden.

De camping is achter een restaurant boven de rivier in een erg mooie omgeving. Vanuit de camper kunnen we de mooie , enigszins vervallen kashba van Tamdakht zien liggen. De kashba heeft niet alleen  dienst gedaan als decor voor de film de Gladiator maar is  nota bene ook verhuurd geweest in 2006 aan een Italiaans soort Big Brother programma. Ze hebben er hier een Baileybrug over de rivier aan overgehouden, dat dan wel weer.

De rivier de Ounila stroomt onder de camping door

De kasbha van Tamdakht met op de achtergrond een besneeuwde top van de Hoge Atlas

Tamdakht 24-02-2013 zondag

Gisteren voor het eerst sinds 19 januari weer binnengezeten, toen vanwege de regen , nu stond er  bij stralend weer een storm, windkracht 9, en 12°, dan is het buiten door de kou en het stof/zand wat door de lucht vliegt niet erg prettig om het maar eens zacht uit te drukken. Nu was dat binnenzitten overigens geen straf want we zijn op het plekje met het mooiste uitzicht van de camping gaan staan. We kijken uit over de rivier met de kashba en de  bergen op de achtergrond, met een paar licht besneeuwde toppen.

de kashba voormt een prachtig geheel met de omgeving

Vandaag was er weer een stuk minder wind dus uitstekend weer om naar Tamdakht en de kashba te wandelen. De kashba vormt een prachtig geheel met de omgeving omdat die van dezelfde roodbruine leem is opgetrokken, erg mooi om te zien met als de kers op de pudding een besneeuwde top van de Hoge Atlas op de achtergrond .De gedeeltelijk vervallen kashba is voor een klein del te bezichtigen, het interieur is niet erg bijzonder. Een ander deel is nu gerestaureerd en daar zit een hotel in waar die Italiaanse Big Brother in gehuisvest was en er worden ook bruiloften gegeven.

Stuwmeer  El Mansour 26-02-2013

Gisteren een wandeling gemaakt richting Ait Ben Haddou. We kwamen eerst door het dorpje Ait Zineb, niet ver van de camping. Daarna was het genieten van het prachtige landschap, de oase en de bergen van de hoge Atlas die al minder besneeuwd raken want het was vandaag 23 gr. Daarom besloten we niet helemaal tot Ait Ben Haddou te lopen. Op de terugweg maakten we een foto van een rouw tapuit.

Vanmorgen langs de dokter geweest,wegens aanhoudende schouderklachten.Hij heeft na onderzoek, zelfs een röntgenfoto, de diagnose overbelasting, RSI, gesteld. Iets wat we zelf al vermoedden, door het vele schakelen op de slechte weg tusse Zagora en Mhamid begonnen de klachten, ze verergerden ws ook wel omdat ik iedere dag wel 4 uur met de laptop in de weer ben. Heb medicatie en moet niet te veel internetten(en slechte wegen vermijden). Nu staan we bij een groot stuwmeer 16 km van Ouarzazate, met een mooi uitzicht over het meer.

vij staan bij het stuwmeer bij Ouarzazate : N30.96449°  W6.76884°

Hoewel er sluierbewolking kwam opzetten, werd het vanmiddag met bijna 26° de warmste dag tot nu toe

Skoura 27-02-2013 woensdag

Gisterenmiddag stak er een stevige wind op en het waaide nog steeds wat vanochtend. Hoewel het uitzicht op het meer mooi is sta je op een steenvlakte en omdat de sluierbewolking dik is deze morgen hebben we besloten naar Skoura te gaan. Het is bij dit weer toch wel kaal en stil (slechts 2 andere campers hier). Everdien verzuchtte toen ze uit het raam keek: het lijkt hier wel een maanlandschap.

Nu staan we in Skoura op camping Amrdihil bij de gelijknamige kashba , een rustige camping aan het begin van de grote palmenouase van Skoura.

De kashba is erg mooi en bestaat eigenlijk uit 3 gedeelten. Een gedeelte waar een aantal families heeft gewoond is 4 eeuwen oud en is vervallen. het middelste gedeelte bestaat 3 eeuw en is in handen van een rijke familie die het goed onderhoud en waarvan een van de zonen een rondleiding verzorgd.

Het goed onderhouden gedeelte van de kashba

Het linkergedeelte is hotel(!) en is 5 jaar oud. De kashba heeft op een 50 Dh biljet gestaan en deed natuurlijk ook dienst als decor voor een aantal films waaronder Ali Baba en de 40 rovers.

bloeiende euculyptusboom

Skoura 28-02-2013 donderdag

Vanmorgen door het palmbos naar Skoura gewandeld. Er zouden in de buurt van Skoura nogal wat overwinteraars, gevederde vrienden dan, verblijven maar we hebben slechts 1 roodkopklauwier gezien en die liet zich niet fotograferen.

het begin van het grote palmbos bij Skoura

We hebben wel enkele kashba's , in al dan niet vervallen staat, gezien. Skoura ligt aan het begin van de Dades vallei, 'de vallei van de 1000 kashba's.'

de restanten van wat eens een mooie kashba was

Oued Maleh 01-03-2013 vrijdag

Wij zijn vandaag 60 km westelijker gereden en staan op een camping in Oued Maleh, bij de gelijknamige rivier. We staan 15km van Ouarzazate en 15 km van Tamdakht waar we dinsdag zijn vertrokken. Ivm de RSI klachten aan de schouder,de pijn wordt door de medicatie aardig onderdrukt, zetten we de tering maar wat naar de nering. Dus daarom de schouder niet teveel belasten, niet te veel rijden, met de  linkerhand typen en beperkt recreatief internetten.

uitzicht over het dal van de rivier Maleh

Omdat het hier nog mooi weer is, zon en 24 gr., blijven we hier een paar dagen staan. Als het slechte weer aan de kust voorbij is willen we bij Taghzout een tijdje vrij gaan staan, dan kan de arm ook wat rusten.

We kijken vanuit de camper over een mooi landschap, het dal van de rivier Maleh waarin een paar Berberdorpjes liggen.

Oued Maleh 02-03-2013 zaterdag

Vanmorgen zijn we het dal ingewandeld. Er groeit daar op sommige plaatsen veel bamboeriet wat gekapt wordt, per ezel wordt vervoerd en waar rietvlechters er dan weer gebruiksvoorwerpen van maken zoals, stoelen, parasols, matten tot aan daken voor huisjes aan toe.

Via stenen moesten we de rivier(door de droogte nu riviertje) oversteken en daar lagen een 3-tal Berberdorpen bij elkaar. Na een wandeling van bijna en uur kwamen we bij een sctitterend lemen dorp, Tikirt. Het dorp telde ook een paar kashba's waar veel ooievaars op nestelden en die ook aan het paren waren.

Ooievaars nestelen op één van de kashba's van Tikirt

De bevolking was uitermate vriendelijk, zo werden we een keer uitgenodigd om te komen eten en kregen we thee aangeboden. Hoewel dat als een belediging kan worden opgevat hebben we dat vriendelijk afgeslagen, we wilden nog wat rondkijken en moesten ook nog een uur terugwandelen. Daar was het wel het geëigende weer voor, bewolkt en 19°.

Tikirt, een erg authentiek dorpje

We hebben erg genoten van deze wandeling omdat Tikirt ons erg deed denken aan Marokko zoals we het kennen van 40 jaar geleden. Nu worden er veel huizen van gasbetonblokken opgetrokken, die dan geverfd worden. Veel beter voor de bevolking, die huizen van pisé vervallen op een gegeven moment door de weersinvloeden, maar voor ons oog.......

Oued Maleh 03-03-2013 zondag

Vanmorgen naar een ander Berberdorp gewandeld die dichter bij de camping ligt, Tazantoute.

Tazantoute van boven af gezien

In een gedeelte van het dorp worden, voor een deel grote, nieuwe huizen gebouwd. Er is nog een oud gedeelte en een heel oud dorp, meer een ksar bij een marabout die als enige in tact gebleven is. De rest is jammerlijk vervallen.

de marabout in Tazantoute

Via de tuintjes onder de palmen in de oase zijn we weer naar de camping gewandeld. Het was vandaag weer grotendeels bewolkt met 20°. Onderweg nog een woestijnvink gefotografeerd, die kom je per slot van regening ook niet iedere dag tegen.

woestijnvink

Taliouine 04-03-2013 maandag

Vannacht vielen er stevige onweersbuien en waren we al om half 5 klaarwakker door het gedonder. Toen ik vanmorgen brood wilde gaan halen , zakte ik op sommige plaatsen tot de enkels in de roodbruine blubber. Dus besloten we om hals over kop te vertrekken want  de toestand van het campingterrein werd er niet beter op, ondanks de kiezels die er lagen. Met moeite konden we de.camping afrijden, diepe sporen achterlatend. Voorbij de afslag naar Marrakech konden we niet verder, de weg was afgezet, het water kolkte over de weg op 3 plaatsen.

We konden omrijden via Amergzane via een klein weggetje, daar stroomde ook water over, maar daar kon je doorheen rijden.
De aardige man in de auto die hier voor ons rijdt, heeft ons de weg gewezen.

Nu staan we in Taliouine en vallen er fikse regenbuien bij 11°, volgens de verwachting blijft het 3 dagen slecht. Morgen blijven we dan ook maar hier op de camping, hier staan we aan de stroom.

Taroudant 06-03-2013  woensdag

Vanmorgen zijn we met motregen naar Taroudant vertrokken. Op 2 plaatsen was de weg gestremd omdat de rivier de Sous over de weg stroomde, we werden omgeleid maar hadden nauwelijks vertraging.

we rijden over de brug over de Sous in Taroudant, het water kolkt wild, normaal nauwelijks water

We staan weer op de parking bij hotel Salem die nog steeds 20 dh per nacht kost.Net als bv Tafraout is Taroudant zo'n plek waar we iedere keer nog dat we in Marokko waren de laatste jaren, hebben gestaan. Hoewel de verkopers in de souks wel weer opdringeriger zijn dan in het zuiden, vinden wij toch dat hier een prettige sfeer heerst. Er zijn 2 overdekte souks, er is een plein waar 'straatartiesten'  zoals verhalenvertellers en slangenbezweerders zijn. Taroudant wordt ook wel klein Marrakech genoemd.

camperparking bij hotel Salem Taroudant  N30.47367°  W8.87041°

We komen weer dichter bij zee, dus maar weer eens vis gekocht, overheerlijke sardienenkoekjes en 4 tongetjes voor 18 Dh. Hoewel het vanmiddag weer droog was en de zon af en toe scheen, zag je veel ambulante parapluverkopers in het straatbeeld, een anders zeer zeldzaam gezicht in het zuiden van Marokko.

Taroudant  07-03-2013  donderdag

Het was erg druk op de parking omdat er een groep campers van Vagebond reizen kwam. Het was weer een heerlijke dag vandaag, veel zon en 25°, dus konden we op het plein op een terras zitten  met een glas verse jus d'orange.

zilversmid maakt een ring van laagjes zilver en ebbenhout

En we hebben natuurlijk door de souks geslenterd, dat schijnt gezonder te zijn dan een half uur intensief sporten. En via het spel van loven en bieden wist Everdien een bijzondere ring op de kop te tikken nadat we eerst een kijkje hadden genomen in het ateliertje waar zilveren ringen werden vervaardigd.

Taghazout 09-03-2013 zaterdag

Sinds gisteren staan we op de voormalige camping in Taghazout, niet ver van Agadir. Er staan hier op een 3-tal plaatsen meer dan 200 campers vrij, waarvan het grootste deel hier.

We zijn eerst langs de Marjane gegaan om levensmiddelen en wijn te kopen die je hier niet kunt krijgen want de ambulante handelaren komen met van alles aan de deur. Er rijden 2 tankauto's met water rond, er is brood, vis, groente en fruit, eieren, bandbeschermingshoezen, ruitenwissers, kleden, accu's, generators, zonnepanelen, noem maar op, eigenlijk van alles te koop. Zo hebben we gisteren verse  gerookte paling gekocht.

vrij staan Taghazout N 30.53762°    W 9.69673°

We staan aan de rand met weliswaar maar een klein stukje zeezicht,  maar wel met het gevoel dat je vrij staat, op andere plekken begint het weer op een echte camping te lijken. je kunt je cassette hier legen, er staan vuilnistonnen en je betaalt 10 dh per nacht aan de bewaker,  wat voor sommigen nog te veel is want ze proberen af te dingen.

Taghazout 11-03-2013  maandag

Gisteren was er sluierbewolking en tamelijk veel wind, maar achter het windscherm was het goed uit te houden, want de temperatuur was goed. Vandaag was het weer een prachtige zonovergoten dag en 22°.

Taghazout: surfklasje en ander strandvertier

Omdat het gisteren zondag was waren er hier overal in de omgeving Marokkaanse gezinnen aan het picknicken. Een levendig geheel omdat er ook veel Marokkaanse surfers waren en trouwens andere vormen van strandvermaak zoals een ritje op een dromedaris of kameel zoals de Marokkanen zeggen. Er zijn veel jongeren hier, niet zozeer op de camperplaats, omdat Taghazout van oudsher een surfplaats is.

strand Taghazout

Er vertrekken zo langzamerhand wel campers naar europa, er staan er nu nog zo'n 150, op het hoogtepunt moeten er hier 280 hebben gestaan. Voor ons wel zo prettig, voor de handelaren wat minder. 's Morgens krijgen we stokbrood aan de camper in een plastic zak die we met geld aan de camper hebben hangen. Een goede oplossing zo want de bakker komt al voor 7 uur langs. Na een tip hebben we een bakkertje ontdekt in Taghazout, dus 's middags eten we ook vers brood.

klapekster, Noord Afrikaanse soort

Taghazout 13-03-2013  woensdag

Vandaag naar de souk in Aourir geweest. Binnen 5 min. hadden we een lift, de rollen waren nu eens omgedraaid. De groenten op de markt zagen er prachtig uit, een ruim en divers aanbod, wel een verschil met het zuiden. De groenten worden ook vlakbij verbouwd, in de delta van de rivier de Souss.

Op de terugweg hebben we een grand taxi genomen, 5Dh  pp, iets duurder dan de bus, maar die rijdt niet zo frequent. Het weer blijft zo rond de 22°, vandaag was het wel half bewolkt.

Taghazout 18-03-2013  maandag

Dit is eigenlijk een reisverslag, dat reizen heeft even plaats gemaakt voor verblijven, overigens geheel volgens de planning. Dit was ondermeer om mijn schouder wat rust te gunnen, maar het heeft niet mogen baten. Diclofenac onderdrukt de klachten wel maar we beginnen nu te geloven dat het geen RSI is maar artrose. Over een week of 2 zijn we thuis, dan maar langs de huisarts.

Haventje Taghazout

We hebben het hier erg naar ons zin, leuke contacten en ontmoetingen. Zo is hier een ex-collega van ROC Aventus met haar partner en een Frans stel die we van Piemanson kennen. Het heeft wel iets weg van de sfeer van Piemanson in september. Net zoals daar nemen we zo'n beetje afscheid van elkaar met gezamenlijk borrelen en gisteren een gezamenlijke maaltijd met z'n twaalven. Onze bijdrage daaraan was nihil omdat Everdien uit de wind werd gehouden, die was nog herstellende. Er waart hier namelijk een virus rond, vorige week dinsdag had ik daar last van , diarree en overgeven maar met 1 dag was het voorbij.

Everdien had meer pech, daar duurde het ziek zijn weliswaar ook maar 1½ dag, maar zij had koorts en pijnlijke ledematen. Terwijl het zaterdag bloedheet was, 33,8° buiten en in de camper 37,1°, lag zij ziek op bed , zo zielig.

Gisteren en vandaag is het gelukkig 10° frisser, maar wat een leuke sfeer was er zondag op het strand. Er waren honderden jongeren aan het voetballen, sommige elftallen zelfs gemengd, meisjes veelal wel met een hoofddoek, maar toch. Er werd gezwommen, muziek gemaakt, gezongen en gedanst . De dag gaf je daardoor al een blij gevoel en toen moest de maaltijd nog beginnen.

Er staan nog steeds veel campers hier, het wordt nog steeds gedoogd hoewel de campings wat lege plekken beginnen te vertonen door naar Europa terugkerende camperaars.

Taghazout 19-03-2013 dinsdag

Vandaag is onze laatste dag in Taghazout en er vallen enkele lichte buitjes bij 22° Gisteren zijn Janny en Adrie vertrokken, zij zijn een van diegenen die we al vaker in Marokko ontmoet hebben. En vandaag ex-collega Rita en Louis , de trekvogels keren terug. Want overwinteren is zo'n gekke term nog niet. Je hebt trekvogels die op 1 plek blijven en daar in de omgeving fourageren en je hebt trekvogels die in overwintergebieden rondzwerven. Tot de laatste categorie rekenen we onszelf hoewel we hier nu ook al 12 dagen staan. Maar hier zijn dan ook de campervrienden om ons heen, waar het leuk mee was. Dus morgen afscheid nemen van Karel en Marie José, Ria en Johan,Afke en Peet, Judith en Charl en Mia en Jan. Je hebt van die mensen die je vast nog wel vaker zult en wil ontmoeten.

Visser gooit visafval in zee, daar zijn de meeuwen wel blij mee

Marrakech 20-03-2013 woensdag

Na afscheid van onze 'wintervrienden' te hebben genomen (op Plage de Piemanson hebben we zomervrienden) waren we via de autoroute in 3½ in hartje Marrakech. Voor bijn 200 km betaalden we 102 Dh (€9,18), niet teveel en je hebt een weg zonder gaten..... We staan op de parking bij de Koutoubia moskee, ideaal om te stad te bezichtigen en rustig 's nachts. Je kunt er nu ook je cassette legen.

parking Koutoubia moskee Marrakech N31.62409° W7.99635°

Vanmiddag de stad ingewandeld en door de straatjes van de souk geslenterd. De artiesten op het Djemaa el Fna plein waren in staking voor betere sociale voorzieningen. Nu waren er alleen schoenenpoetsers en opdringerige vrouwelijk  hennah tatoeëerders, de sfeer op het plein ontbrak wel. Op het zijgedeelte van het plein werden allerlei Arganproducten aangeboden, jez ziet dat ook hoe langer hoe meer in de winkeltjes in de souk zodat het de vormen van een hype begint aan te nemen.

de straatartiesten in staking

In de souks de gebruikelijke souvenirs gericht op toeristen die in Marrakech met busladingen arriveren. Maar wel een kleurrijk gezicht om te zien, de winkeltjes dan. En opdringerige verkopers (ze leren het nooit) naast verkopers waar je gewoon heel veel plezier mee hebt. Al met al een leuke en wat warme, 26°, middag.

Vanavond hebben we gegeten op het plein waar op het eind van de middag 10- tallen eetstalletjes worden opgebouwd.

We hebben Marokkaanse salade, mixed kebab en calamares genomen. Bijzonder lekker was het niet, maar wel goedkoop en gezellig. Het lekkerste was nog de muntthee die we kregen toen we wilden afrekenen.....

Mohammedia 21-03-2013 donderdag

Onder het motto wel saai maar snel zijn we via de autoroute van Marrakech  naar Mohammedia gereden. Veel bloeiende bloemen onderweg, vooral tussen Settat en Casablanca waren hele velden oranje of geel gekleurd, dat stemde ons wel vrolijk.

camping Saïd, Mohammedia, N33.72553°  W7.336780°

Mohammedia is de 2e havenstad van Marokko en is vooral een oliehaven. Gelukkig ligt de camping waar we nu staan 10 km verwijderd van de vervuilende industrieële walmen. Het is een kleine gemoedelijke camping die 500 m. van zee ligt. Er is hier geen zandstrand, maar rotsen.

Moulay Bousselham  22-03-2013 vrijdag

We wilden vrij gaan staan op Plage des Nations in Bouknadel(bij Kenitra), maar er vielen onderweg regenbuien en de verwachting is van dien aard dat we doorgereden zijn naar Moulay Bousselham waar we op de camping aan de stroom zijn gaan staan. We hebben wel een mooi plekje met zicht op de lagune.

In het Marokkaanse verkeer vallen erg veel doden, relatief gezien is Marokko een van de landen  waar relatief gezien  de meeste verkeersslachtoffers vallen. Nu wordt er al slecht gereden, maar als een  auto slingert en/of met wisselende snelheid rijdt, dan komt niet omdat er alcohol in het spel is maar:

a: er gekletst en gediscussieerd wordt met de medepassagier(s) waarbij er dan ook nog druk gegesticuleerd wordt.

b: er wordt heel veel mobiel gebeld en men bebruikt vaak beide handen omdat men én de telefoon vasthoudt én soms om argumenten kracht bij te zitten men de andere hand ook weer druk gebruikt waardoor men soms met losse handen rijdt.

3 paarden in een laadbak op de tolweg

Één op de 4 gezinnen in Marokko bezit een auto. Daarvan is 80% in het bezit van mannen en 73% van de auto's rijdt op diesel.

Moulay Bousselham 23-03-2013 zaterdag

We hebben er geen spijt van dat we op de camping zijn gaan staan. Het regent nu nadat er eerder vanochtend hagelbuien vielen en het waait stevig. Zelfs de mimosa , die in het noorden van Marokko overal uitbundig bloeit, ziet er wat triest uit.

vissershaventje Moulay Bousselham

Daarom nog wat Marokkaanse nieuwsfeiten, die op de plank zijn blijven liggen :

*de Marokkaanse regering heeft  180 miljoen euro gekregen van de Golfstaten, evenals Jordanië. Dit geld was eind 2011 toegezegd, voorwaarde is wel dat het geld gebruikt wordt om sociale onrust, een 'Arabische lente' , te voorkomen. De Golfstaten willen zo een unie van koningen en prinsen oprichten die hun regimes zal beschermen tegen opstanden. Marokko krijgt trouwens ook regelmatig geld van Saoedie Arabië voor 'ontwikkelingsprojecten'.

*Marokko en Algerije leven al jaren op gespannen voet. Dit heeft geresulteerd in een wapenwedloop. Wereldwijd gezien staat Marokko op de 12e en Algerije op de 6e plaats van landen die het meeste geld aan wapens uitgeven. Nu kan Algerije die wapens betalen omdat het over olie en gasbronnen beschikt. In Marokko gaan die uitgaven ten koste van andere zaken, geld zou beter besteed zijn aan de bestrijding van het analfabetisme of voor verbetering van de infrastructuur(onderhoud wegen!)

*Marokko heeft spionagesoftware aangeschaft in Italië. Hiermee kan internetverkeer in de gaten worden gehouden. Je kunt je daar wat bij voorstellen als het om bestrijding van moslimextremisme gaat maar volgens kritische experts wordt het ook gebruikt om internetgebruikers in het oog te houden die het regime om andere redenen onwelgevallig zijn bv omdat ze streven naar meer democratie.

Zo, ondertussen is het ook droog geworden buiten.

de mooi gelegen camping in Moulay Bousselham

Het is even wat werk , maar dan heb je ook wel wat fraais,  dit is in de kleine souk van Moulay Bousselham

Chalon sur Saône 26-03-2013 dinsdag

Wat ging de overtocht snel en zonder problemen. We vertrokken 's nachts om 1 uur maandag vroeg bij windgracht 5, maar we sliepen dankzij enige Marokkaanse wijntjes snel in. Was onze slaaplaats op de heenweg boven op de motor, nu hadden we een cabine aan de voorkant van de boot, we hebben tijdens een overtocht nog nooit zo goed geslapen.

De haven van Sète

We waren na 33 uur varen om  precies 11 uur in Sète vanmorgen, als je 's nachts vertrekt doet de boot 3 uur korter over de reis. Wat ook fraai was dat we meteen van de boot af konden rijden en samen met het langs de Franse douane en politie rijden duurde dat maar een kwartier. Daarna wat Franse delicatessen en wijnen gekocht en om half een reden we op de autoroute. Een kleine file bij de tunnel in Lyon en we zijn in Chalon gaan staan. Op de parking bij het park naast de officiële camperplaats staan we rustig. Vandaag was het in Zuid Frankrijk nog lenteweer, maar voor morgen wordt er regen voorspeld, dus geen enkele reden om niet richting huis te rijden.

Chalon

Aywaille 27-03-2013 woensdag

In 6½ uur zijn we 540 km noordelijker gereden via de autoroute. We staan nu in Aywaille, zo'n 20 km van Luik. In Luxemburg zagen we de eerste sneeuwresten, in de Ardennen ligt nog meer. et is dan ook koud, vannacht gaat het een paar graden vriezen. Het is in West Europa nog steeds te koud voor de tijd van het jaar, die lange winter hebben we mooi gemist, dus niet eigenlijk.....  Van Zuid tot in Noord Frankrijk gold het advies om niet te snel te rijden ivm luchtverontreiniging die er al vanaf zondag is.

Aywaille N50.47588° E 5.67872°

We staan op een officiële camperplaats bij een speeltuin en bij een zwembad, €8,- voor 48 uur. Niet de mooiste plaats maar je krijgt er een muntje voor 2 uur stroom bij, de omvormer is kapot en we kunnen nu wel de batterijen van de laptop en de telefoon opladen.

Warnsveld 29-03-2013 vrijdag

Gisterenmiddag waren we rond het middaguur weer thuis na een reis van bijna 3½ maand. Even wennen aan de ruimte om je heen en aan de kou, vanmorgen lag er een beetje sneeuw en het blijft ook veel te koud de komende 10 dagen.

We vinden het ook wel leuk om weer thuis te zijn, de vrienden hier te ontmoeten. Permanent wonen in een camper is toch niet alles, althans niet voor ons, 8 maanden per jaar dat bevalt ons prima met daarnaast een thuisbasis. We zullen hier weer vrienden ontmoeten, we hebben zo langzamerhand thuisvrienden, wintervrienden (in Marokko) en zomervrienden(op Plage de (Piemanson).

Marokko is ons erg goed bevallen, net als de voorgaande keren weer genoten van het land, de mensen, de cultuur en de natuur. En omdat we nu soms wat langer op één plekje hebben gestaan ook hele leuke medecamperaars ontmoet . We willen zeker komende winter weer gaan, maar eerst hebben we onze plannen om naar Griekenland te gaan begin mei.