Warnsveld 13-07-2021, dinsdag

De plannen voor onze korte vakantie zijn iets gewijzigd. Wilden we eerst naar de Fulda en de Weser o.a om te gaan fietsen , nu gaan we morgen richting Noord Oost Duitsland vertrekken. Het weer is goed in die hoek en je weet dat je daar in ieder geval geen stijgende rivieren hebt.

We willen in ieder geval ook even het eiland Rügen bezoeken hoewel we vrezen dat het daar druk zal zijn omdat veel Duitsers ook in eigen land zullen blijven, we zullen wel zien.

Het enige wat ons vertrek morgen in de weg kan zitten zijn hevige buien, weer-apps spreken elkaar tegen over de hoeveelheid regen die we hier en ook onderweg zullen krijgen. Eerst nog even langs de kapper en dan denken we om een uur of 12 te vertrekken.

De bedoeling is bijna 3 weken, mocht de koelkast het daar niet mee eens zijn, het is ook een proefritje wat dat betreft, dan komen we eerder terug.

We hadden dit jaar nog geen foto's geplaatst van de ooievaars bij Bronsbergen, Zutphen. De jongen vliegen al wel maar komen regelmatig nog weer op het nest.

Ottersberg 14-07-2021, woensdag

Omdat ik vanmorgen eerst nog een afspraak bij de kapper had, vertrokken we tegen 12.00 uur, voor ons een wat ongewone tijd. We konden goed door rijden tot na Osnabrück, daar begonnen de buien  die af en toe fiks uitpakten. Om ons geduld nog eens op de proef te stellen begonnen er meteen een aantal Baustellen, 6 in totaal , variërend in lengte van 4 tot 9 km. Maar het zorgde voor niet meer oponthoud dan 9 min. ‘ dat viel mee. We hadden een 3-tal mogelijke overnachtingsplaatsen uitgezocht de een dichterbij, de ander wat verder weg, rekening houdend met de verwachte buien. Uiteindelijk kwamen we op de plek terecht die het verst verwijderd was hetgeen impliceert dat we de hevigheid van de buien, die overigens maar ongeveer een uur duurden, wel mee vielen vallen.

Op het voetbalveld liep een scholekster met een jong. Ik moest door het hekwerk fotograferen, jong staat er niet op.

Het riviertje de Wümme, wel eenden maar geen otters.

En de hartelijke groeten uit Ottersberg.

Cp Ottersberg, gratis , met voorz.

N53.10697, E9.13720

We zijn beland in Ottersberg, een dorp 30km verder dan Bremen waar we tegen half 4 aankwamen. Een dorp van niets vonden wij want het werd zonnig en 25º en een wandeling door het dorp leerde ons dat er geen café of restaurant te vinden was, laat staan een bijbehorend terras waarna we op zoek waren.

Wel 2 x een Konditorei, maar we zijn niet zulke zoetekauwen, ik al helemaal niet. En een otter was er ook al niet te bekennen.  Wel een aardige omgeving met een meertje in de buurt waar volgens autochtonen ook een gezellige Biergarten moest zijn. Maar om daar voor  nog de fiets uit de camper te pakken, we hebben een koud biertje in een supermarkt gekocht en met uitstekend smakende kleine salami-worstjes  als borrelhapje. Maar goed we zijn hier om te overnachten en we hebben al het idee dat we in het buitenland zitten, ware het alleen al omdat men hier in de winkel meteen een mondkapje opzet, het liefst een FFP2 masker. Er waren gisteren in Duitsland 969  coronabesmettingen, omgerekend heeft Nederland 50x meer besmettingen.

Na de regen vanmiddag klaarde het op en werd het 25º.  Het is hier wel een rustigen en veilige cp, vanavond  stonden er een 8-tal campers. Het is een plek die zich leent voor een overnachting op doorreis.

Wismar 15-07-2021 , donderdag

We zijn vanmorgen tamelijk vroeg vertrokken, nl om 9.00uur Dit omdat de plek waar we naar toe wilden gaan altijd in het begin van de middag vol is, zeker nu in het hoogseizoen.

Het was 215km rijden naar Wismar waar we nu staan. Rondom Hamburg was het druk, maar over het algemeen viel het mee. Zeker toen we Lübeck voorbij waren waren er vrijwel geen vrachtauto’s meer. Daar was het landschap ook mooi, de hellingen van de heuvels waren bedekt met de stoppels van pas gemaaid graan waardoor er een  mooie goudachtige gloed over lag, veroorzaakt door de zon.

De cp in Wismar ( 85 plaatsen) was  inderdaad  bijna vol maar we hebben een mooie plek gevonden waar de luifel in ieder geval uit kan en we op een veldje kunnen zitten. Eerst stonden we op een plekje boven op elkaar, Everdien maakte een rondje en vond een achteraf veldje waar plaats was.

Bij de haven een fraai voorbeeld van een oud vakwerkhuis.

De St Georgen Kerk is een voorbeeld van Noord Duitse baksteen gotiek. Oorspronkelijk uit 1594, meerdere malen gerestaureerd.

Binnenstad van Wismar.

De gerestaureerde wijk bij de haven, Lohberg, telt nu vele restaurantjes en café's.

Wismar is een Hanzestad, evenals meerdere steden en stadjes langs de Oostzee  waar het Hanze concept ontwikkeld is. Trouwens ook in Nederland zoals bv Zutphen, mijn geboorteplaats en de gemeente waar we nu wonen. Een Hanzestad is een stad die tot de Hanze behoorde. De Hanze was een verbond tussen Duitse en Noord-Europese handelssteden van de 13e tot de 18e eeuw. Door samen te werken in een verbond probeerden deze steden hun handel te beschermen en uit te breiden. De naam Hanze komt uit het Duits en betekent Gilde.

Vanmiddag hebben we lekker door de stad geslenterd, er was af en toe een briesje van zee, dat maakte het net aangenaam om te wandelen.  De wijk langs de haven is opgeknapt, de oude pakhuizen zijn gerestaureerd en er zijn daar leuke restaurantjes en cafeetjes. Ook kun je overal gefrituurde vis kopen al dan niet met een broodje, ze worden verkocht van oude vissersbootjes, met andere van die bootjes kun je een tocht over zee maken.

In de historische binnen stad zie je nog sporen van Hollandse renaissance bouwstijllen, zoals hier op de marktplaats de 'Wasserkunst "uit het eind van de 16e eeuw.

Dit is een overblijfsel van de vestingmuren, de Watertoren poort uit 1450

Een leuk hofje in de binnenstad

Een oude brouwerij

In de oude binnenstad zijn nog mooie oude gebouwen te zien die uit de Hanzetijd stammen, jammer was wel dat op de grote marktplaats, die omzoomd was door terrasjes, ook een markt was op donderdag waardoor veel van de allure van het plein verloren ging. Maar goed, er wordt hier geleefd, het is geen Open Lucht Museum, in Zutphen zijn de wekelijkse marktdagen ook in het historisch centrum.

Er zijn op diverse plaatsen in de stad nog voorbeelden en invloeden  te zien van de Hollandse renaissance bouwkunst. We vinden het een een leuk stadje en na onze wandeling hebben we bij de haven een Hefe Weizen ( erg lekker tarwe witbier) van de tap gedronken. Het weer leende zich daar uitstekend voor, het was 27º en ’s middags vrijwel onbewolkt.

We hebben een vleugje kunnen proeven van de geschiedenis van het stadje Wismar wat ooit ook  155 jaar nog door de Zweden bezet geweest is.

De 'Alter Schwede, een van de oudste huizen in de binnenstad. De baksteen façade dateert uit 1380 en herinnert aan de 'Zweedse tijd'.

Van de baksteen gotische kerk Marienkirche rest na de 2e wereldoorlog slechts de toren

De cp in Wismar, 85 plaatsen was vandaag helemaal vol.

N53.89440 E11.45179, €15, - met voorz.. water apart betaald.

Prorer Wiek 16-07-2007, vrijdag

We waren vanochtend nog onder de indruk van de beelden op de tv van de verschrikkelijke gevolgen van de wateroverlast in Duitsland, België en Limburg. Onvoorstelbaar dat er in zo’n korte tijd zoveel regen valt die zulke verwoestingen aanricht en zoveel doden ten gevolge heeft. Ook een dorpje aan de Ahr, vlakbij een plek waar wij ruim  6 weken geleden stonden , is zwaar getroffen. De cp lag aan het water en we vonden dat het riviertje toen al snel stroomde en zeiden al dat we daar niet graag met een fikse onweersbui wilden staan.

En we betreuren het overlijden van Peter R. De Vries.

Het is ons warempel gelukt om nog eerder te vertrekken dan gisteren, nl om 8.30uur.  Dat kwam omdat we gisterenavond al visioenen kregen van lange rijden camper die bij de laad- en losplaats stonden te wachten.

Daarom hebben we gisterenavond nog de tank vol gegooid met water  en vanmorgen hoefden we alleen de cassette te legen en het afvalwater te lozen. Nog voordat we een ontbijt hadden genuttigd gingen we de polt legen, er waren maar 2 wachtenden voor ons. Op een parkeerplaats langs de Autobahn hebben we toen ontbeten.

Toen we de snelweg hadden verlaten en richting de brug in Strahlsund reden die het vasteland met het eiland Rügen verbind, kwamen we niet alleen erg veel verkeer tegen maar ook tienallen campers. Dat beloofde niet veel goeds, kunnen we een bordje verwachten ‘Eiland Vol’?

Het eiland Rügen is een mooi eiland hoewel we er nog niet zoveel van gezien hebben. We kwamen om een uur of half 12 op de cp aan , een grote parkeerplaats waar je voor €8,- 24 uur mag staan. Er zijn geen voorzieningen, we hebben wel een 2e cassette bij ons. Hoewel je hier officieel 24uur mag staan, hebben we het idee dat daar niet veel camperaars zich daar aan houden, wij willen hier een dag of 3 blijven.

Campingedrag is niet toegestaan, niemand heeft dan ook een luifel uit maar er zitten wel mensen op stoeltjes buiten. Het strand is hier 50m vandaan, slechts het fietspad loopt tussen het strand en de parking. We staan hier in de baai Prorer Wiek.

Een jonge zwarte  roodstaart kwam op bezoek en ging op het fietsstuur zitten met een insect in zijn snavel.

Een gedeelte van Prora wat nog niet gerenoveerd is maar redelijk intact is gebleven.

Het is onmogelijk om een megalomaan project van identieke flatgebouwen, 4,5 km lang, in een foto weer tegeven.

Cp Ostseeblick, een mixparking. campers mogen hier 24 uur staan, geen campinggedrag. Geen voorz. N54.56222 E13.62564. €8,-

Via dit fietspad zijn we richting Binz gereden, we wilden het nogal megalomane project van Hitler wel eens zien. Dat bevind zich niet zover van de cp, na een paar km staat er een lange afrastering langs het fietspad en vaag zie je tussen de dennenbomen delen van het deels ingestorte complex. Wat verder zijn er delen van de flatgebouwen in tact en meer richting Binz hebben ze de flats verbouwd tot luxe appartementen en hotelkamers.

We hebben het over Prora, in 1936 wilde Hitler hier een enorm flatgebouwen complex laten bouwen waar arbeiders en soldaten op krachten konden komen, ‘Kraft Durch Freude.’  Het werd een 4,5 km lang complex van identieke flatgebouwen met 10.000 kleine kamertjes , 2 bij 5m. De 10.000 kamers, verdeelt over vier gebouwen kregen allemaal zeezicht. Daarnaast moesten er verschillende pieren, twee golfslagbaden, restaurants, een theater, bioscoop en feestzaal voor 25.000 bezoekers komen,.

Het is door de oorlog nooit in gebruik genomen en stond lang te verpauperen en was een symbool van de grootheidswaanzin van Hitler.  Daarom is het in 1994 al herdenkingsmonument benoemd

Wel werden er tijdens de communistische perioden Afrikaanse soldaten in een deel van het complex opgeleid en was er een sanatorium in gevestigd.

Tot een paar jaar geleden, in 2015,  er plannen kwamen om de boel te gaan restaureren en zoals gezegd er luxe appartementen in te bouwen. Zo krijgt het toch nog weer een deel van zijn oorspronkelijke bestemming, alleen zullen er nu weinig echte arbeiders en soldaten hun ontspanning vinden, het ziet er nogal duur uit.  Bouwwerkzaamheden zijn in volle gang, de slechtste gedeelten worden gesloopt.

Het was een prachtige dag met hoe langer hoe meer zon in de middag, het werd 28º. Om 19.30uur kwam er een regenbui als restant van onweersbuien boven Denemarken en moesten we halsoverkop naar binnen.

We hebben hier af en toe weinig internet ontvangst, verslag ging met horten en stoten.

Prorer Wiek 17-07-2021, zaterdag

Het was een warme, klamme nacht , buiten 21º, binnen 24º, dat slaapt niet zo lekker.

Het eiland Rügen is met 926 km het grootste eiland van Duitsland. Ooit maakten hier de Denen en Zweden de dienst uit en in 1816 werd het Pruisisch. In 1936, toen Prora werd gebouwd,  werd het door een dam van 1km met het vaste land verbonden.

Rügen  wordt ook het mooiste eiland van Duitsland genoemd omdat de natuur hier zo afwisselend is. Naast mooie stranden zijn er ook krijtrotsen en in het binnenland heuvels en bossen, daar zullen we nog wel wat van zien de komende dagen. We blijven eerst nog even hier, het bevalt ons wel op deze plek waar we ons vrij voelen.

Dit  mooie schip, varend onder de Nederlandse vlag, voer langs het strand in Binz. Dit tallship is een driemaster van 48 meter lang en is gebouwd in 1907. Het kan geboekt worden voor een pleziervaart op de Noord- of Oostzee.

Ook in de straat achter de promenade staan villa's.

Tussen de bomen door een van de villa's aan de boulevard

Slechts een enkele villa heeft wat ornamenten

Het strand hier voor de cp is maar smal en bij Binz waar we vanmiddag heen zijn gefietst is het  wat breder en  met witter zand. Er is in Ostseebad Binz, zoals het officieel heet, een mooie strandpromenade omzoomd door bomen waardoor de mooie villa’s die daar aan de boulevard staan voor een deel aan het oog worden onttrokken. De villa’s zijn gebouwd rondom de eeuwwisseling van de vorige eeuw en waren van de  rijken uit Duitsland, vaak van adel. Grote, witte villa’s met veel hout en romantische balkons en veranda’s bepalen hier het straatbeeld, het wordt wel de Spa-architectuur genoemd. Kwamen eerst  de rijke Oost-Duitsers hier om te kuren, tegenwoordig  noemen we dat wellness.  De meeste van de villa’s doen nu dienst als hotel. Over hotels gesproken, daar barst het daar van, Binz is erg toeristisch, wat nu aan het begin van het hoogseizoen goed te merken is. Er rijdt een treintje rond en op de promenade wemelt het van de mensen, niet alleen ouderen, ook gezinnen met kinderen.

Het was opnieuw een prachtige dag vandaag, iets minder warm met 25º en iets meer wind.

Prorer Wiek, 18-07-2021, zondag

De naam Prorer Wiek komt van de baai waaraan we staan. De baai is genoemd naar een van de dorpen/stadjes die hier liggen, Prora.

Niet alleen gisteren in het toeristische Binz maar op veel plaatsen zie je een Imbiss, snackbar, al dan niet mobiel. We hadden in Wismar al een broodje gebakken vis gehad, respectievelijk zeebaars en schol. Hier zie je vooral dat er allerlei soorten haring , Matjes, worden verkocht, gerookt, met kruiden etc, al dan niet op een broodje. Een enkele keer zie je dat er ook Currywurst wordt verkocht wat we vorig jaar veel in Beieren zagen, evenals Flamkuchen, die je hier ook nauwelijks ziet. Maar er wordt volop gegeten en gedronken op straat, je ziet dan ook de nodige Duitsers die aardig ‘aan de maat’ zijn.

Het erg drukke strand bij Binz waar momenteel het hoogseizoen is begonnen. Wij staan aan de overkant van de baai.

Zo vervallen en erger, want ingestort, zien delen van het flatcomplex eruit.

Hier begint men met renoveren.

In dit gerestaureerde stuk zit nu een jeugdherberg

We hebben buren die uit Wilhemshafen komen, aardige mensen maar over politiek kun je beter niet met hem praten hoewel hij er al 2x over begon. Hij was zeer teleurgesteld in politici, het zijn allemaal misdadigers, van de AFD moest hij niets hebben (gelukkig), maar geen enkele partij deugde. Hij was 34 jaar bij de marine geweest, ook daar hebben we geen raakvlak mee, blijven er nog genoeg koetjes en kalfjes over. De buren, die zelf ook gewoon buiten zitten, hadden gezegd dat af en toe  de politie langs komt om te waarschuwen dat campinggedrag niet geduld wordt. We waren vanmorgen naar de Edeka supermarkt gefietst, een km of 5. Dat was te doen met windkracht 5, verder fietsen is niet zo fijn met  windvlagen hoewel we hier ook stukken door het bos fietsen. We hadden de boodschappen opgeruimd en toen kwam de politie aan de deur, het is verboden om stoelen buiten te hebben staan. Dat wisten we dus hebben we de stoelen opgeruimd. Ze waren overigens aardig en gingen bij iedere camper langs. Nu was het toch niet echt buitenzit-weer omdat door de wind het nogal stoof op de parking. We hebben wel genoten van dit plekje, we hadden hier een vrij gevoel, althans tot vanmiddag…We hebben de afgelopen 2 dagen wel geluk gehad dat we ongestoord konden genieten.

Vanmiddag wel een stukje gewandeld toen de zon weer goed was doorgebroken. Zoals gezegd veel wind vandaag, perioden met bewolking en 23º. Komende dagen wordt er gematigd weer voorspeld.

Op deze pijldistel zitten 2 soorten vlinders, het Dambordje en de Grote Dikkop. Ook een Aardhommel vindt hier nectar.

Een 2-kleurige smalboktor op de braam

Het strand bij 'onze cp', lekker rustig.

De internetverbinding is zwaar waardeloos vandaag, het verslag komt maar moeizaam tot stand.

Lohme 19-07-2021, maandag

Nog even over de vreselijke overstromingen in Duitsland. We wilden aanvankelijk gaan fietsen langs de rivieren de Fulda en de Weser. Op 6 juli al waarschuwde de app Weer en Radar voor mogelijke overstromingen in westelijke delen van Duitsland, dit omdat 2 weermodellen zeer veel regen verwachtten. Ook Nederland zou hier een staartje van meekrijgen. Daarom besloten we om naar Noord Duitsland te gaan. Niet dat voornoemde rivieren nou hoog zijn geworden, we hebben het zekere voor het onzekere gekozen. En we zijn content met de app Weer en Radar, die is ons ook al eens bij  verwacht noodweer, in Spanje en Frankrijk, goed van pas gekomen.

Het was maar 15 km noordelijker naar het natuurpark Jasmund waar we nu staan op een deel van een grote parking die voor campers is gereserveerd. We zijn hier naar toe gereden omdat we de beroemde krijtrotsen wilden zien, die op meer plaatsen te bezichtigen zijn maar hier is de hoogste en de beroemdste nl de Königsstuhl, 118m hoog.

Vanaf het Victoria uitkijkpunt zie je de Köninsstuhl mooi liggen

bijna 100m kijk je hier naar beneden

Een offersteen in het natuurpark

CP Köningsstuhl, N54.5622 E13.62564,

€14,50 voorz. 's avonds gratis voor campers die overnachten, water betaald

We zijn daar aan het eind van de ochtend heen gewandeld, niet moeilijk te vinden, volg de gestage bezoekersstroom, maar het staat ook op wegwijzers. De weg er naar toe is al mooi, door een beukenbos, onderdeel van het natuurpark. Onderweg kom je nog een stukje geschiedenis tegen, een heuvel wat ooit een een verdedigingswal was van de  West Slaven, een volk dat in de 7e eeuw een rijk stichtte in de Oostzee landen. We zijn niet naar de Königsstuhl zelf gegaan omdat we gelezen hadden dat daar  mensen in de rij staan om van die plek selfies te maken. Wij zijn naar het Victoria uitzichtpunt gegaan die 600m  verder ligt. Iets minder druk en een zeker zo mooie blik op de krijtrotsen. De krijtrotsen zijn ontstaan sinds 70 miljoen jaar geleden algen in een vlakke zee stierven en hun kalkskeletten stapelden zich miljoenen jaar achtereen op tot ze de huidige krijtrotsen vormden. Al met al een leuke wandeling met als beloning de krijtrotsen, waar bij de uitzichtpunten zich slechts kleine rijen vormden.

Een kneutje

Een ringslang

Een Landkaartje op Wilde Marjolein

Dagpauwoog

Vanmiddag hebben we lekker lui in de zon zitten lezen, de wind was gelukkig minder sterk dan gisteren en het werd bij aardig wat zon 20º, lekker in de luwte van de camper. We staan trouwens mooi aan de rand van de cp met zicht over de velden en naar het bos. En daar is ook een veldje met veel bloemen waar veel insecten op af komen waaronder een paar vlindersoorten. Overdag is de parking vol met auto’s, althans het andere gedeelte, om 19.00 uur is de parkeerplaats leeg en staan we hier nog met een 25-tal campers, ongeveer evenveel als de afgelopen dagen op de vorige plek.