uitgebloeide distels

Pyrgos Dirou 01-06-2017, donderdag

En zo praten we ook weer Duits, je moet wel als van de 12 camper er 10 Duitse zijn. Nu kost het geen moeite om Duits te praten maar je moet er weer inkomen want in Marokko praten we Frans en hier Engels met de Grieken die dat kunnen.

We blijken aardige Duitse buren te hebben, gisteren zeiden ze niet veel maar dat zal wel verlegenheid zijn, vandaag was dat wel anders en begonnen ze zelf een praatje.

Gisteren reed er een camper weg aan het eind van de middag van Duitsers die we ook al in Boza en Kamares hadden ontmoet. We hoorden een merkwaardig bonkend geluid en zagen later de camper boven aan de helling staan waar ze ook overnacht hebben. Vanmorgen zijn we er heen gewandeld en het blijkt dat ze een lek hebben in het hydropneumatisch veersysteem. Dat is het systeem wat ook in de Citroën DS ( we hebben er ook een gehad, een van de mooiste auto’s ooit gemaakt vinden we ) zat en verder is ontwikkeld voor campers maar nog tamelijk exclusief is. Ze hadden gebeld met de ADAC en er kwam een monteur uit Gythio( een uur rijden) en die heeft het provisorisch kunnen maken zodat ze er mee naar Aereopolis zijn gereden , 20km verder, waar hij op een brug kon.

Wij hebben helaas ook meerdere malen pech onderweg gehad in het buitenland, de 1ste keer met ons Renault Estafette campertje 39 jaar geleden in Marokko en daarna diverse malen aan andere campers. De laatste jaren gaat het gelukkig goed, er gaat wel eens wat kapot omdat je er intensief in woont ( zoals de nu weer goed functionerende waterpomp) maar aan het motorische of mechanische gedeelte geen problemen.

distelsoorten die totaal van elkaar verschillen

Er zijn hier opvallend veel distels, allerlei soorten, we zien er wel 10 verschillende en van een paar weten we hoe ze heten. En niet alleen verschillend qua soort maar ook kleur en stadium van ontwikkeling van in de knop tot bloeiend of verdord. Er zitten mooie exemplaren bij en insecten en vlinders maken er gebruik van.

De 3 dagen dat we hier zijn geweest hadden we ideaal weer , ongeveer 25º, volop zon en een lekkere zeebries, zo hebben we het graag, de voorspellingen zijn ook goed.

Karavostasi 02-06-2017, vrijdag

Vanmorgen hebben we eerst de watertank schoongemaakt omdat we de tank schoon wilden hebben omdat hij wellicht wat verontreinigd was door de lekkage van de kapotte waterpomp. We moesten helaas veel water weg laten lopen, een gedeelte hebben we nog voor de was gebruikt.

Toen we tankten in Areopolis hebben we meteen de watertank gevuld en toen deed de pomp het niet meer. Een luchtbel was onze eerste gedachte, iets water uit de tank laten lopen, nada, de waterdop buiten eraf gedraaid, nope. Toen had Everdien even geen zin om Areopolis in te lopen en ben ik alleen gegaan, fototoestel vergeten terwijl het stadje een heel aardig centrum heeft.

We zijn 9km verder gereden en zagen vanaf de weg die toen nog hoog boven zee lag, een prachtige baai. We wisten dat daar beneden 2 gedoogplekken waren en we zijn eerst afgedaald naar Neo Itoly. Een gedoogplek langs een niet te drukke weg, alleen strand/restaurantgasten, via een trapje naar het strand. Niet onaardig maar we besloten eerst 2 km verder te gaan kijken naar de andere plek in Karavostasi en we hebben besloten hier te blijven staan.

we staan nu aan de overkant van deze baai ongeveer in het midden van de foto

Je staat hier iets vrijer op een parking voor campers op kiezelsteentjes, gescheiden van het water door een muurtje en een zeer verkeersluw weggetje. We staan bij een haventje en 150m van een restaurant waarvan de eigenaar al kwam vertellen dat we daar water konden krijgen en konden douchen, we waren toch al van plan om daar morgen te gaan eten. Alleen om te zwemmen moet je naar het haventje, 50m verder.

Eerst hebben we ons weer over het waterpompprobleem gebogen en zou er soms een luchtbel in de boiler kunnen zijn? Hoe simpel is het soms maar je moet maar op het idee komen , we hebben weer water.

op een parking voor campers aan een baai bij Karovostasi N36.69594 E22.37799, water bij restaurant

We hebben eerst alleen gestaan, het had er alle schijn van dat we dat zo wilden houden want er zijn toevallig 2 Nederlandse campers geweest die weer zijn vertrokken. Niet omdat we zo kwaad keken, je zou bijna zeggen integendeel, maar meer omdat we nogal enthousiast vertelden over de gedoogplaats in Pyrgos Dirou waar we vanmorgen vertrokken zijn.

Eerst kwamen rond het middaguur Helmut en Laura uit landgraaf, ze hebben niet veel ervaring met gedoogplekken dus hebben we wat ervaringen uitgewisseld en links gemaild. Zij zijn vertrokken naar Pyrgos Dirou. Even later kwam er weer een Nederlandse camper en na wat heen en weer gepraat bleken dat Rob en Wil L. te zijn die we 2 jaar geleden in Marokko hadden ontmoet. Ze wilden eigenlijk naar het zuiden van de Mani maar zijn ook naar Pyrgos Dirou vertrokken. Aan het eind van de middag kwam er een jong Grieks stel met 2 kleine kinderen met caravan die naast ons zijn gaan staan.

En het was een lekkere warme dag met een zeebries , veel zon en 28º.

slechts 17 km was het vandaag van Pyrgos Dirou(F) naar  Karovostasi(G)

Karavostasi 03-06-2017, zaterdag

Maar weer beginnen te zeuren over de waterpomp, die begon het steeds slechter te doen in de loop van gisterenavond en vanmorgen hield hij er weer mee op. Everdien heeft maar weer een andere pomp eraan gezet, alle elektrische aansluitingen nagelopen en een nieuw dobbelsteentje erin gezet maar hij doet het nog steeds niet, pomp draait wel maar geen water. We moeten maar naar een camper/caravanbedrijf in Kalamata om er daar naar te laten kijken. Onze achterbuurman, die van de caravan, is nu naar zijn woonplaats Sparti, maar wil morgen wel een adres op internet opzoeken. Het is pinksteren, we kunnen er pas dinsdag op zijn vroegst terecht, tot die tijd redden we ons wel met 5 liter waterflessen, gelukkig kunnen we water bij het restaurant halen .

aan het eind van de baai de slenk, links is de Mani Buiten en rechts de Mani Binnen

De mooie baai waar we aan staan heet de Golf van Liméni en we zijn hier op de scheiding van Mani Buiten ten noorden van ons en Mani Binnen ( de Diepe Mani) ten zuiden. De scheiding wordt gevormd door een ravijn, eigenlijk een slenk waarin we gisteren zijn afgedaald op weg hierheen.

In het verleden had een belangrijke clan, die van Mavromichalis, hier een paleisje . Napoleon deed deze baai aan toen hij in 1798 met zijn vloot op weg was naar Egypte.

Er stonden gisterenavond 6 campers in Neo Itoly en vanmorgen geen een meer. We vermoeden dat ze weggestuurd zijn , er is daar een restaurant en met de pinksteren zal het wel niet gedoogd worden daar te staan. Hier zijn vanmiddag nog een Oostenrijkse ,Italiaanse en een Franse camper komen staan.

Karavostasi 04-06-17, zondag

Vanmorgen hebben we ons over de waterpomp, de dompelpomp gebogen, de pomp die ons al de nodige hoofdbrekens heeft gekost. We hebben van een paar mensen die onze site volgen en met ons meedenken over de watervoorziening suggesties gekregen ( waarvoor nogmaals onze dank), maar we hadden alles al geprobeerd. Behalve 1 ding: vervanging van het terugslagklepje die boven de pomp zit, zo’n klepje kan blijven hangen . Dat vervangen hadden we geprobeerd maar we konden hem niet los krijgen. Vanmorgen met een baco de plastic slangklem los kunnen draaien en hij kon doorgeblazen worden  van 1 kant. Dus had vervanging geen zin en de oude weer in de slang gezet. Opnieuw alles ontlucht, ook weer de boiler en zie, er was water. We zijn weer blij, weliswaar wat voorzichtig want we hebben al eerder te vroeg gejuicht.

het restaurant Faro waar de vangrarmen van de octopus te drogen hangen

We hebben gisteren lekker gegeten in het restaurant waar we ook water van kunnen krijgen. Het was niet goedkoop, vis is erg duur in Griekenland, voor een dorade moesten we €18,- betalen. De vis is duur door overbevissing , waar we al eerder over hebben geschreven. Als de pomp het blijft doen heeft Everdien het etentje al weer meer dan terugverdiend.

de wonderboom van Zanzibar

Bij het wandelen naar de punt van de baai kwamen we heel veel wonderbomen van Zanzibar tegen. We hebben in het begin ban de jaren 70 zaden( bonen) meegenomen uit Marokko en in onze tuin geplant. Daar is toen een boompje uitgegroeid naast de zandbak van onze zoon. Uit de plant kan het sterke gif ricine worden gemaakt. Ook de mooie gevlekte bonen, de zaden zijn erg giftig, voor een kind is het eten van zo’n 5 bonen dodelijk. Dat hebben we pas later geweten dat de plant zo giftig was. Overigens wordt uit de bonen ook wonderolie gemaakt.

roodstuit zwaluwen

En omdat je (tijdelijk?) niet meer in Neo Itylo kunt staan , staan we hier vanavond met 9 campers.

Agios Nikolaos 05-06-2017,maamdag

Uiteindelijk hebben we met 12 campers gestaan vannacht, gisterenavond laat waren er nog 3 bij gekomen. We vinden het nu toch vrij druk met campers in Griekenland, althans op de Mani. We konden over de baai kijken op de weg die de berg ingaat naar Areopolis ( of er vandaan komt natuurlijk) en we zagen regelmatig campers rijden.

12e eeuws Byzantijns kerkje in Thalames met een fresco die nog deels onbeschadigd is

We zijn vanmorgen vertrokken en hebben in een dorp onderweg brood gekocht. Toen we bij de bakker op de parking stonden, reed er een Nederlandse camper voorbij en we stopten in Thalames om een 12e eeuws kerkje te bezichtigen stond die camper er ook en bleken het Rob en Wil te zijn die we 3 dagen geleden ook ontmoet hadden. We hebben even bijgepraat en met een ‘tot ziens in Marokko’ hebben we afscheid genomen, zij rijden door naar Mystras.

De route naar Agios Nikolaos (27km) was prachtig hoog door de bergen boven de zee met af en toe een mooi vergezicht. De weg door de dorpjes was smal, 2 auto’s konden elkaar niet passeren, verder was hij goed te rijden.

beneden aan zee ligt Agios Nikolaos

Zo’n 5km voor Agios Nikolaos zag je het dorp fraai beneden aan zee liggen voordat we via een paar haarspeldbochten naar het dorp afdaalden.

We staan nu in Agios Nikolaos op een parking aan de rand van het dorp en kijken aan de ene kant naar het dorp, een erg leuk dorp trouwens, en de andere kant op zien we de uitlopers van het Taigetosgebergte in zee komen, een fraai uitzicht mogen we wel zeggen.

Agios Nikolaos, N36.82355 E22.383570, waterkraan op 50m achter muurtje aan de straatkant van de parking

Wat hebben we het weer getroffen, ook met het weer , een van de mooiste dagen omdat er nauwelijks wind was en 28º bij een stralend blauwe lucht.

Nu staan we alleen hier maar er is hier verlichting en er zijn huizen bewoond, dus veilig.

27 km was het vandaag van Karavostasi(G) naar Agios Nikolaos(H)

Agios Nikolaos 06-06-2017, dinsdag

Vanmorgen zijn we naar Agios Dimitrios gewandeld, een kleine 3 km hier vandaan. Onderweg een paar strandjes gezien en dan zie je dat het voorseizoen is, er liggen mensen op de ligbedden.

het vissershaventje van Agios Dimitrios

Er is een klein haventje in Agios Dimitros, het llgt in een mooie omgeving met veel cipressen tegen de bergehelling.

Waarom vinden we de gedoogplek waar we nu staan zo’n ideale plekje? We staan bij een dorpje, we houden van afwisseling, er zijn hier 2 supermarktjes, je hebt een mooi uitzicht, en er is een waterkraan vlakbij.

We zijn hier naar toe gegaan omdat Agio Nikolaos in de 2 boeken die we bij ons hebben positief wordt omschreven. En we vinden het dorp rondom het vissershaventje er knus en gezellig uitzien met een 5-tal restaurantjes met terrassen aan het water. Het is hier kleinschalig, wel wat toeristisch maar niet te druk ondanks dat het voorseizoen begonnen is. Een paar km hier vandaan ligt Stoupa wat veel meer toeristisch is maar die heeft dan ook mooie zandstranden, dat is wat hier ontbreekt, je stapt niet de camper uit het water in zoals we wel meerdere malen gehad hebben.

Je ziet andere vinger in de verte over de zee de laatste van de 3 vingers van Mani liggen die we nog niet bezocht hebben maar we nog wel van plan zijn.

Vanmiddag is er een Duitse camper naast ons komen staan, wel een beetje dichtbij maar de man vroeg vriendelijk of hij daar mocht staan.

Agios Nikolaos

Petalida 07-06-2017,woensdag

En zo staan we nu in Petalida op de laatste vinger van de Peloponnesus die we nog niet bezocht hebben terwijl het niet het plan was om hier heen te gaan. Vanmorgen om 8 uur viel er een onweersbuitje, de voorspelling was dat het in de loop van de dag mogelijk zou onweren. We wilden eigenlijk aan het strand gaan staan in Kardamyli maar dat feest ging niet door want het regende toen we daar kwamen en we zijn doorgereden naar Kalamata. Een prachtige rit door het Taigetosgebergte met eerst diverse keren nog een blik op het mooie Kardamyli , omzoomd door cipressen terwijl we via haarspeldbochten hoger de bergen in reden. Ondanks de bewolking en het wat heiige weer was het wel genieten van de omgeving omdat de weg ook niet al te smal was, zelfs niet in een enkel dorpje waar we door moesten Op een gegeven moment zie je Kalamata als een witte vlek beneden liggen en daal je af naar zeeniveau. Na 43 km en 65 min. na ons vertrek stonden we op de parking van de Lidl, dat viel ons niet tegen, we hadden dan ook geen verkeer voor ons en konden ons eigen tempo rijden.

Na het kopen van de nodige proviand zijn we naar de officiële camperplaats in Kalamata gereden maar we zijn daar weer vertrokken. Opgesloten tussen de bootjes en bokken in de jachthaven kon ons dat niet bekoren, het weer was ook al benauwd.

Petalidi vrij staan bij het haventje, N36º57'30"  E21º56'2"  water op het strand achter het sportveld

We hebben de laatste bijna 7 weken vrij gestaan dus we zijn doorgereden naar Petalidi waar we nu staan in het gras bij het vissershaventje. De weg hierheen was goed te doen onderweg veel stalletjes met sinaasappels en fruit maar we waren al voorzien.

We staan hier mooi met zicht op het haventje en het stadje en de andere kant op kijk je over de Golf van Messenië naar de Mani met zijn hoge bergen. ’s Middags kwamen er nog 2 campers op de parking hier vlakbij staan.

Petalidi heeft een leuk wijkje bij de haven met veel terrasjes, iets waar de Grieken sowieso al patent op lijken te hebben.

Was het aanvankelijk bewolkt, later klaarde het op en was het met 30º en een matige wind wat drukkend weer. Voor vannacht wordt er onweer voorspeld.

vandaag naar de derde vinger van de Peloponnesus gereden , van Agios Nikolaos(H) naar Patalidi (I ), 70km.

Agios Andreas 08-06-2017, donderdag

Er is vannacht flink onweer geweest, even na half 4 trok de eerste bui over met veel regen en forse donderslagen en daarna nog een 2e een uur later. Het heeft toen nog lang gedruppeld maar in de loop van de ochtend kwam de zon door.

En er stonden vanmorgen overal blauwe bloemen , gisteren niet dus dat heeft vast iets met de regen van vannacht te maken.

Gisterenavond in de schemering kwam er een politieauto aanrijden met blauw zwaailicht, hij reed ons voorbij, het wordt dus gedoogd hier. We hebben een trucje , als we ergens staan waar we weggestuurd denken te kunnen worden, dan zetten we snel een aangebroken fles wijn op tafel: vertrekken, prima, maar dan morgen nu hebben we gedronken. We hebben dit smoesje nooit hoeven te gebruiken. We zijn 4 jaar geleden in het hoogseizoen wel eens weggestuurd maar dat was dan meer een vriendelijk verzoek om de volgende dag te vertrekken.

Agios Andreas , we staan op een voormalige camping , N36º51'43" E21º55'21",   waterkraan bij stranddouche

We zijn via een bochtige kustweg 12 km verder gereden naar Agios Andreas. We staan hier op een voormalige kleine camping waar veel eucalyptusbomen staan. Er is een kleine taverne en een douche met waterkraan. We staan pal aan het strand met vrij uitzicht over de Golf van Messenië. We blijven hier tot na het weekend staan, we staan hier zeer naar ons zin.

Het weer klaarde helemaal op vanmiddag en het werd 28º.

we zijn 12 km verder gereden van Petalidi(I) naar Agios Andreas(J)

Agios Andreas 09-06-2017

We hebben hier vannacht met 8 campers gestaan, 3 Duitse, 2 Oostenrijkse , 2 Servische en wij. De Serven vertelden dat ze zo’n last van muggen hadden gehad, wij niet we gaan op tijd naar binnen, zo na 20.00 uur, gaan eten en komen niet meer buiten, er waren 2 muggen binnen die we op tijd ontdekten.

Er waren wel veel zwaluwen die vlak langs ons heen laag over de grond scheerden op jacht naar insecten die er dus in ruime mate moeten zijn , sierlijk en behendig vliegend deze boerenzwaluwen.

En de hele dag, ook gisterenavond, zingen hier de putters naast ons in een pijnboom om het toch al aanwezige Zwitserleven gevoel nog eens te versterken.

We zagen vanmorgen wat in zee dobberen wat ons deed denken aan een dode hond. Toen het aangespoeld was bleek het een Caretta Caretta te zijn, een zeeschildpad. Dat is nu al de 2e keer dat we een dode zeeschildpad zien, op Karathona Beach (zie verslag van 10-05-2017) was er ook al een aangespoeld. Waarschijnlijk omdat ze plastic hebben gegeten wat ze voor een kwal aanzagen. En uitgerekend vanmorgen lazen we dat vanaf 2018 geen plastic zakken meer mogen worden verstrekt door winkeliers, eindelijk, maar helaas veel te laat voor deze schildpadden.

Het bevalt ons hier uitstekend niet alleen omdat we zo mooi staan en zo vanuit de camper de zee in kunnen wandelen , maar omdat het dorp ook ‘alles’ heeft. Er zijn 2 supermarktjes en in een daarvan zit een kleine slagerij, 2 bakkers, een haventje en restaurantjes met terrasjes.

Agios Andreas, Byzantijns kerkje

Ook zijn er 2 Byzantijnse kerkjes, de ene uit de 10e eeuw die niet mooi is om te zien en de andere uit de 9e tot 11e eeuw die er aardig uitziet hoewel het een beetje té gerestaureerd is. Ook is het interieur niet mooi, recente fresco’s die onecht aandoen en plafond en wanden waarvan het lijkt of ze er behang tegen hebben geplakt.

Agias Andreas 10-06-2017, zaterdag

Je kunt aan de andere kant van het dorp prima wandelen tussen de olijfboomgaarden door. Daar hadden we gisteren al een kleine zwartkop gehoord, gezien en gefotografeerd maar hij zat tussen de takken en bladeren. Vandaag zat hij opnieuw op ongeveer dezelfde plek maar nu wat hoger in de struik, wel wat verder weg maar wel duidelijk te zien.

zingende kleine zwartkop (rode oogjes)

Het hoogseizoen staat voor de deur en dat zie je aan de voorbereidende activiteiten hier. Voor de 3e dag worden er rondom de strandbar, die volgende week open gaat, eucalyptusbladeren opgeruimd en de oleanders gesnoeid. Iets verder worden er op het strand voor de pizzeria ,die nu nog gesloten is, strandparasols van palmbladeren geplaatst. Er zijn hier wat appartementen die worden verhuurd, geen hoogbouw en geen hotels, er zijn dan ook maar een paar buitenlandse toeristen.

We hebben gisteren en vandaag prachtig weer gehad , eerst waait de wind zwak tot matig van zee , in de loop van de middag wordt hij aflandig en stijgt de temperatuur naar 28º. Vandaag was het ook helder weer, je kon goed de Mani zien liggen aan de overkant van het uiterste zuiden tot aan Kalamata. Af en toe zag je een vliegtuig die naar Kalamata vloog om daar op het vliegveld te landen.

Agios Andreas11-06-2017, zondag

We hebben ons meerdere malen enigszins laatdunkend uitgelaten over Grieks eten maar we hebben gisterenavond uitstekend en ook nog eens betaalbaar gegeten. In een restaurant bij de haven hebben we het volgende genuttigd : gegrilde gevulde aubergine ( met tomaat, ui en kaas) ,varkensvlees gegaard met citroen en oregano , rundvlees met een pittige tomaten/uien saus, frites , halve liter bier en halve liter witte wijn voor €26,50. Het smaakte zoals gezegd heerlijk. En daar gratis bij een Nederlandse ober die een tijdje geleden in Griekenland is blijven hangen en hier nu werkt.

mirte

onbekende vruchten aan een boom                                                                           een grote amandel

Hoewel het hele zuiden van de Peloponnesus vol staat met olijfbomen, zien we hier af en toe vruchten die we niet kennen. Je ziet ook tamelijk veel granaatappelbomen, wat minder appel- en perenbomen , redelijk wat moerbeibomen maar amandelbomen zien we nauwelijks. We zagen naast elkaar staan een boom tegen met voor ons onbekende vruchten en een amandelboom met wel erg grote amandelen in vergelijking met Marokko of Spanje, wel 2x zo groot. Ook zien we mooi bloeiende bomen en struiken die we niet kennen en ook niet zo 1-2-3 op internet kunnen vinden.

een voor ons onbekende boom grote bloemen, diameter wel 15cm, erg mooie bloemen trouwens. (het is een Magnolia Grandiflora, met dank aan Wil Langelaar)

Vanmorgen zijn hier ook Monique en Roel(Monroe) en Gerliza en Rick (Ruttentuttels) gekomen, leuk om deze camperforumleden te ontmoeten. We hebben af en toe wat bijgebabbeld en Rick heeft een ‘college’ over de koelkast en gas gegeven waar we ons voordeel mee kunnen doen. Er staan nu 5 Nederlandse campers, 2 Oostenrijkse en 1 Duitse ,1 Zwitserse en een Franse  camper hier.

Het weer was gematigd vandaag, tamelijk veel bewolking, 26º, en er wordt onweer voorspeld voor vannacht.

Omdat het eten gisteren goed was bevallen hebben we vanavond een pita broodje Gyros gehaald, €2,- per stuk, een eenvoudige doch smaakvolle hap en voor een prijs........

Agios Andreas 12-06-2017, maandag

We wilden vandaag hier vertrekken maar omdat het weer beter was dan de voorspelling zijn we gebleven .(ook geen onweer vannacht)

We zien hier veel koninginnepages en hebben die ook gefotografeerd, af en toe zien we een koningspage vliegen en die hebben we nu ook kunnen fotograferen.

Koningspage

We hebben nog maar weinig filters, we drinken filterkoffie. Nu hebben we wel filters gezien in de winkel maar niet het juiste formaat. Grieken drinken volop koffie maar ze zijn vooral gek op frappé, de koude oploskoffie met ijsklontjes waar je veel mensen mee ziet lopen in een grote beker met plastic dekseltje er op. Als we geen filters kunnen krijgen dan gaan we ook maar aan de oploskoffie, maar niet koud, dat kan ons niet zo bekoren.

We hebben met z’n achten een afscheidsdrankje( we vertrekken morgen )gedronken, naast de Ruttentuttels en Monroe waren er ook Loek en Gemma bij die hier net als wij, al een paar dagen staan. Dat was de eerste keer in Griekenland dat we met zoveel mensen bij elkaar gezeten hebben, erg gezellig.

Methoni 13-06-2017, dinsdag

We hebben vanmorgen afscheid genomen van de ‘Nederlanders’ en zijn naar Koroni gereden. We waren al gewaarschuwd om niet naar de haven te rijden omdat de straten in het stadje erg nauw zijn, Loek en Gemma hebben zich bijna vast gereden.

Na geparkeerd te hebben net buiten Koroni zijn we het leuke stadje ingelopen en naar het kasteel gelopen. Vanwege de burchten worden Koroni en Methoni wel de ogen van Venetië genoemd.

de muren van het kasteel

Het Venetiaanse kasteel in Koroni is in 1206 gebouwd en binnen de muren ligt nu het Timiou Prodouma klooster die tamelijk groot is. Het klooster wordt nog bewoond door nonnen en monniken, de laatsten hebben we niet gezien.

Bij de poort van het klooster staat een Byzantijnse kapel gebouwd op de fundamenten van een vroeg-christelijke basiliek.

een deel van het klooster

In de kloostertuin, prachtig onderhouden door de nonnen , staan mooie bloemen, struiken en bomen en er zijn talrijke vlinders. Na nog even bij de restanten van en bastion te hebben gekeken zijn we afgedaald , deels via trappen, door schilderachtige straatjes naar de haven. Veel huizen hebben golvende daken met rode dakpannen en gietijzeren balkons.

Via een mooie route en een weg die wel wat onderhoud kon gebruiken, zijn we naar Methoni gereden. We staan hier op een parking, er zijn wel campers hier weggestuurd, we zien wel. We hebben wel zicht op de vesting die we bezocht hebben.

de vesting in Methoni

Maar eerst hebben we even gesproken met Jaap en Margaretha , die de vesting al hadden bezocht en die ons verslag bleken te lezen. Het toeval wil dat Margaretha , evenals Everdien , ook een tibia plateau fractuur had gehad. Zij zijn doorgereden , we hebben nog op het strand gelezen en zijn toen naar de vesting gewandeld.

Via een stenen brug kom je binnen de indrukwekkende muren (waar allemaal kappertjesplanten op groeien) en daar liggen ruïnes van hamams waar je ook in kunt kijken.

Er staat een Venetiaanse kerk die we hebben bezocht, er is een eenvoudig interieur.. Goed bewaard gebleven is de Bourtzi, een 16e eeuws versterkt eilandje met een 8-hoekige toren die via een brug bereikbaar.

de Bourtzi met de 8-hoekige toren

Een mooie dag met 2 verschillende vestingen, die in Koroni maakte een meer ingetogen indruk met het klooster en de kerkjes, de vesting in Methoni was van een meer robuuste schoonheid.

En met ruim 28º was het ook een zonnige, warme dag.

Update:
even na half acht doet een een jongen op een scooter een A4'tje achter de ruitenwisser en scheurt meteen weer weg.
Reclame? Nee, ten strengste verboden hier te staan met camper etc.. Er kan een boete van €300 tot €500 gegeven worden.

We staan nu 12 km verder in Pylos op de havenpier waar ongeveer 10 campers staan, waarvan 4 nederlandse campers.
De politie en de coast guard zijn al voorbij gereden, het zit wel snor hier.

We staan naast Jaap en Margaretha die we eerder vandaag al ontmoet hadden.

Pylos op de havenpier, N36.91633 E21.69524

vandaag hebben zo'n 50 km gereden van Agio Andreas(F) naar Kotroni(G). Vandaar zijn we naar Methoni gereden(H) en toen we met een boete bedreigd werden naar Pylos(I) gegaan