Castell de Ferro 29-05-2022, zondag

Gisterenavond heerlijk goedkoop gegeten en gedronken, 6 verschillende soorten tapas, een gin-tonic, 2x een halve liter bier (ja het was dorstig weer) en dan €20,- moeten afrekenen , het pas ontvangen vakantiegeld van de SVB  is nog niet op. Er was een leuke sfeer op het terras, ondanks dat de voetbalwedstrijd Real Madrid-Chelsea met 36 m. vertraging pas na 21.30 begon.

Vanmorgen zijn we bijtijds vertrokken om eventuele badgasten voor te zijn bij een plek aan zee. Via een weg die aanvankelijk nog door de bergen ging maar daarna afdaalde richting zee, was het 25 km naar de plek waar we naar toe wilden in Adra.. Hoe dichter bij zee, hoe meer plastic kassen die het landschap ontsierden. We stonden  op een strook grond, een langgerekte parking tussen de haven en de zee. De haven zagen we niet door een aarden wal maar de zee lag pal voor onze neus. We hadden gelezen dat campers erg dicht op elkaar staan, dat zal wel in de winter zijn, toen we kwamen stonden er maar 4 campers. En de 2 strandbars waren gesloten, er is er nog wel een geopend een paar honderd meter verder. Kortom , geen verkeerde plek, een beetje rommelig misschien ( de plantenbakken zijn niet verzorgd, van een strandbar hangen planken los) maar dat stoorde ons niet zo.

We hebben wat rondgelopen maar het stadje kan ons niet bekoren. Karakterloos, achterstallig onderhoud, veel lelijke flatgebouwen, de haven ligt voor een deel op de schop, kortom we hebben gelukkig op veel mooiere plekken gestaan , niet alles kan even prachtig zijn. Het uitzicht op zee is wel mooi, dat vergoedt natuurlijk een hoop.

Mooie strandjes op de kustweg naar Castell de Ferro.

Vlak voor Castell de Ferro

Ook dit zagen we op weg naar Castel

Cp Tropic Autocaravanes , Castell de Ferro

N36.71970 W3.36469, €10, excl. douches

Het begon steeds harder uit zee te waaien waardoor de temperatuur zakte naar 18º. Er kwam dikke sluierbewolking en het waaide zo hard dat we naar binnen moesten. Na de lunch om 14.30 uur  zijn we vertrokken naar een plaats waar we eigenlijk morgen naar toe wilden om een wasmachine te gebruiken. We staan nu nl. op een officiële cp die aan zee ligt en waar we een plek hebben 25m van het strand met voldoende zicht op zee. De cp is in Castel del Ferro, 55km verder dan vanmorgen. We zijn via de A7 hier naar toe gereden, op matrixborden werd voor harde wind gewaarschuwd. De laatste 11km zijn we via de kustweg gereden, een mooie rotsachtige kust met af en toe prachtig gelegen  strandjes. We keken ook uit op Calahonda een mooi strand voor het dorp, daar willen we ook nog naar toe de komende dagen. Die wind is hier ook wel maar is aflandig waardoor  het hier 28º is. Het dorp is aardig , kleine boulevard maar wel met een chiringuito die om 20.00 uur open gaat, de keuken althans. En ze hebben er tapas, we zullen ze vanavond maar eens met een bezoek vereren.

Castell de Ferro 30-05-2022, maandag

Het eten gisterenavond was niet echt tapas zoals ons ’s middags verteld werd, het was meer een vismaaltijd met meerdere gangen. Het was echt heel lekker, maar teveel en ook te duur. Nu hebben we dat natuurlijk zelf besteld wat echter maar ten dele waar is. Toen we wat gerechten gekozen hadden vroeg de ober of Everdien ook avocado met tomaatjes bij de sardientjes wilde, zo begrepen we het althans. Maar dat bleek  een apart gerecht te zijn, meer een voorgerecht met ook vis erbij. Uiteindelijk hebben we 5 verschillende soorten vis gehad en omdat het zo lekker was hebben we er te veel van gegeten waardoor we door een volle buik en het late eten, we minder goed hebben geslapen. We hebben ons voorgenomen om nooit meer zo veel te eten. Maar goed dat we gisteren overdag meer dan 10 km gelopen hadden, zo hadden we alvast wat calorieën verbrand. Hoewel ze hier op de cp wasmachines hebben en dat de reden is dat we hier naar toe zijn gereden, ontdekten we aan de overkant van de weg een Lavandería waar ze  machines tot 15 kilo hebben. Dus zijn we daar naar toe gegaan want we hadden een stapel wasgoed, voor ons was het weer maandag wasdag.

Het strand voor het dorp Calahonda, gisteren vanuit de camper gefotografeerd. Morgen hopen we daar te kunnen staan.

Ballota hirsutus .( met dank aan Toon)

Cactussen die bloemen en  vijgen hebben.

Een paartje Geelpootmeeuwen

Het was aardig druk op de cp toen we er kwamen gisteren maar in de loop van de middag/avond zijn er veel Spanjaarden vertrokken en bleek dat er nog 3 andere Nederlandse campers stonden. Een is er vanmorgen vertrokken, mensen die uit Duiven kwamen en waarvan de vrouw in Zutphen in de jeugdgevangenis  had gewerkt. En vanmiddag hebben we een tijdje gepraat met mensen uit Zuid Laren die niet alleen een grote reis door Mongolië hadden gemaakt met zijn tweetjes maar ook regelmatig in Marokko komen. Zij zijn vorig jaar 2 weken eerder met de boot uit Marokko weg gegaan, nog voor de grens dicht ging. Ze waren dus eerder het land uit dan wij.

Minder leuk was het telefoontje wat we van onze  zoon Martijn kregen, die heeft nl Corona. Voor het eerst in 2 jaar weer naar een festival geweest, Dauwpop, daar heeft hij ws de besmetting opgelopen. Hij heeft er gelukkig niet al te veel last van, hopelijk blijft dat zo.

Het was vandaag weer erg winderig maar wel 28º met af en toe wat sluierbewolking.

Calahonda 31-05-2022

Hoewel het maar 7.5 km rijden was naar ons huidige plekje, zijn we toch om 8.30 uur  opgestaan. Dit omdat er maar weinig plekken zijn op de gedoogplaats en de plaats gewild is omdat er een zandstrand voor de deur is. Toen we er aan kwamen rijden stond de 1ste rij aan zee vol, toen we draaiden om elders te parkeren om te wachten tot er iemand weg zou rijden , reed er net iemand weg  en konden we parkeren met strand- en zeezicht. Een mooie plek hoewel er beperkingen zijn, het is alleen parkeren dus je mag  niet op blokken staan ( niet nodig) , geen raampjes open,( doet iedereen wel) en natuurlijk geen tafels en stoelen buiten maar we staan pal aan het strand, ook dat is dus geen probleem. De politie controleert hier of je niet langer dan 48 uur hier blijft staan, 2 dagen vinden we prima. Tegen de avond kwam de politie langs, we hadden de deur en de raampjes open, was geen punt. Wel werden nummers genoteerd ivm de limiet van 48 uur parkeren.

Calahonda, gedoogplaats. N36.7004 W3.4155.  Dit was vroeg vanmorgen, vanmiddag meer badgasten met parasols

Het strand van Calahonda richting de rotsen met de kustweg naar Castell de Ferro

Bij de rotsen enkele kleine vissersbootjes.

Typerende  leuke huizen voor dit dorpje.

We staan in Calahonda (Granada) , je hebt ook een Calahonda provincie Malaga maar dat is een stadje, dit is een vakantiedorpje. Er zijn wel vaste bewoners maar aan de activiteiten zoals het witten van de gevels van de huizen en de bankjes langs de kleine boulevard kun je zien dat men zich voorbereid op toeristen. Er zijn hier tamelijk veel restaurantjes , de meeste zijn al geopend en in het begin van de middag  was het op de meeste terrasjes gezellig druk. Het dorp maakt dan ook een levendige indruk , er zijn 2 kleine supermarktjes, de chiringuita naast ons is nog gesloten. Wat opvalt hier aan de huizen zijn de hoge schoorstenen, de overdekte balkons met bogen, het dorp oogt aantrekkelijk.

De inflatie in Spanje houdt ongeveer gelijke tred met die in Nederland. In mei was die, evenals in Nederland,  nog hoog met 8,7%. De inflatie wordt vooral veroorzaakt door de hoge brandstofprijzen en de prijs van de levensmiddelen . De Spaanse  regering blijft voorspellen dat "de inflatie in de tweede helft van het jaar geleidelijk zal vertragen". Wel zal deze blijven "schommelen tijdens de zomermaanden,  rekening houdend met de grote onzekerheid als gevolg van de wereldwijde economische context”.

Het was een prachtige dag, de wind was aflandig en werd het 30º, geen wolkje aan de lucht en de wind was gelukkig aangenaam.

Calahonda 01-06-2022, woensdag

Een rustig plekje om te slapen, afgezien van de vuilnisauto die om 6.30uur de containers kwam legen, een nachtelijke activiteit in Spanje. Er stonden hier vannacht 9 campers, 1 Duitse. 1 Franse, wij en 6 Spaanse campers. Met de Duitse buren hebben we wel contact, ze willen naar Marokko in november en we hebben het over vrijstaan gehad. Ze vliegen volgende week naar huis en komen terug en gaan dan naar Marokko als het daar minder warm is geworden in november. En we hebben ook wat ook Spaans kunnen oefenen met een andere buurman toen we ervaringen over vrijstaan en plekjes uitwisselden. Dat zijn zo de gebruikelijke gespreksonderwerpen in contact met andere camperaars.

We zijn vanmorgen weer door het dorp gewandeld voor de broodnodige beweging en omdat het gewoon een leuk dorp is. Er is hier één bezienswaardigheid en dat is een scheve vuurtoren. Verder is het strand aantrekkelijk ’s zomers zal het hier ongetwijfeld druk zijn. Er zijn hier 2 duikscholen, er wordt gedoken bij de steile  rotsen die tot  in het water reiken.

Het strand van Calahondas  gezien van de rotskant. Hier nog steentjes, iets verder wordt het zand.

Nog wat typerende woningen voor Calahondas (en  elders in Andalusië) , hoge schoorstenen, veranda's , bogen die Moors aandoen.

Hier in Andalusië worden vervroegde verkiezingen gehouden. Volgens peilingen zou dat wel eens een grote winst kunnen gaan betekenen voor rechts, de Partido Popular en extreem rechts, de Vox.  Dit is tegen de landelijke trend in waar de sociaal democraten in de regering zitten met hun premier Sanchez aan de leiding. De PP zou tussen de 47 en 49 zetels behalen, zes zetels meer  dan in 2018 en ze zouden  de absolute meerderheid hebben, bij de vervroegde Andalusische verkiezingen op 19 juni. De extreemrechtse partij Vox zou stijgen tot tussen de 21 en 23 afgevaardigden. De  sociaal democratische PSOE-A zou op 32 afgevaardigden blijven steken. ( 2018: 33). De Vox kwam van niets in 2018 voor het eerst met 12 zetels in de regio-regering en zou nu misschien wel bijna verdubbelen volgens de peilingen. Rechts en extreem rechts drijven op oerconservatieve  krachten en profiteren van het anti-immigratie sentiment en de anti-abortusbeweging.

Hier is die dan, de enige bezienswaardigheid in Calahondas, de scheve vuurtoren.

En overal in Calahondas schilderactiviteiten, meestal om de huizen te witten.

We hebben vanmiddag nog wat water gehaald bij een pomp die op P4N staat.  Handig die app, die vermeld naast (vrije) cp’s ook wasserettes en watertappunten en soms ook waar LPG verkrijgbaar is , daar hebben we trouwens een andere app voor.

We hebben nog meegemaakt dat je in Spanje, als je een drankje bestelde, er een tapa bij kreeg. Gelukkig bestaat die traditie in Andalusië nog steeds, we hebben oa ansjovis, garnaaltjes en vanavond  worst en kaas bij ons drankje op het terras gehad. Sommige tradities zijn zo gek nog niet.

Vanmorgen waren er wat schapenwolkjes, verder hetzelfde weer als gisteren.

Playa de las Alberquillas 02-06-2022, donderdag

Vanmorgen afscheid genomen van onze Duitse buren niet wetende dat we die weer zouden ontmoeten vandaag. Na de Mercadona voor de boodschappen zijn we vanmorgen eerst in Motril wezen kijken op een gedoogplek maar dat leek ons niet wat. Net iets te ver van het strand, je mag daar ook niet buiten zitten. Nog wel getwijfeld want er vlogen mooie vlinders en er was een aardige chiringuito vlakbij. Er stond een Nederlandse camper en we hebben even een praatje gemaakt, die mensen wilden vandaag naar een plek in de buurt van Nerja. Nu tot straks dan want wij willen daar ook naar toe, dat is ons alternatief voor deze plek. Omdat er veel werkzaamheden zijn aan de mooie  kustweg, de N340, zijn we eerst een stuk via de A7 gereden. Daarna via de inderdaad erg mooie kustweg naar een plek gereden waar we nu staan. Het is een parking wat vroeger de N340 is geweest, we moeten hierover in 1971 nog naar Marokko zijn gereden, hoorndol van het bochtenwerk toen kunnen we ons nog herinneren. De weg loopt nu aan de andere kant van de berg en is verbreed. Hoog boven de zee, beneden ons, 60m lager, is  een mooi strand waar we over uitkijken, eigenlijk een droomplek hier.

De prachtige kust van Andalusië in de buurt van Nerja, wij staan rechts boven op de klif

In de verte ligt Nerja

Een Paarse Mariadistel

Playa de las Alberquillas, N36.75093 W3.80974

Het is twijfelachtig of we hier mogen staan, volgens P4N kun je weggestuurd worden omdat het aan de rand van een natuurpark ligt. We staan hier echter met 8 campers en aan het begin van de avond zagen we politie over de weg rijden die wel even stopte maar weer doorreed. We stonden hier vanmorgen nog niet zo lang en toen kwam het Nederlandse echtpaar die we al eerder in Motril hadden gezien. En niet lang daarna onze Duitse buren uit Calahonda, er staan hier 8 campers, de rest kennen we niet…….. Even verderop is nog een grotere parking waar ongeveer evenveel campers staan , het uitzicht hier is echter mooier. Een gemengd gezelschap van ouderen en  alternatieve jongeren staat hier en op de andere parking.

Eindelijk iets ander weer dan we de afgelopen dagen gewend zijn, er was door vrij dikke sluierbewolking nl. weinig zon en het werd  24º, ook een heerlijke temperatuur.

Nog even een bericht, de Spaanse regering heeft besloten om de anticrisismaatregelen, die genomen zijn om de prijstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne met 3 maanden te verlengen tot 1 okt. Dat plan bestaat in grote lijnen uit vijf fundamentele onderdelen: hulp aan gezinnen; steun aan het bedrijfsleven; cyberbeveiliging; hulp voor de transportsector en energiemaatregelen. Wij merken het meest van de korting van €0,20 op de brandstofprijzen.

Playa de las Alberquillas 03-06- 2022

We hebben vannacht op de plek gestaan waar het minste licht was tot nu toe . Geen enkele vorm van verlichting en bovendien is de opkomende maan ook niet meer dan een bescheiden sikkel. En stil ook, slechts het geluid van de golven op het strand 60 m beneden ons. Het is zeker niet de eerste keer dat we in Andalusië zijn maar wel hier in dit gedeelte langs de kust. Dat komt vooral omdat het nu al weken te heet is landinwaarts, daarom hebben we onze oorspronkelijke plannen moeten aanpassen. Het is de warmste mei geworden sinds de metingen van de weerdienst in Spanje. Als we uit Marokko kwamen was dat meestal in april en hebben we de bekende steden in Andalusië bezocht of gingen we naar natuurgebieden. Volgende week willen we naar het westen van Spanje maar dan zullen we wel door het binnenland moeten met naar verwachting temperaturen rond de 35º. Niet bepaald temperaturen om steden te bezichtigen.

Ons uitzicht als we in onze stoel zitten op het strandje en de zee 60 m beneden ons

Wilde Cichorei

Geel stalkruid

Wollige Saffloer

Gisteren werd bekend gemaakt dat Spanje de hoogste werkloosheidscijfers van heel de EU telde in april. Maar liefst 13,3% van de beroepsbevolking was werkloos, gemiddeld in de EU is de weerloosheid 6,2% en in Nederland is dat 3,2%.

Het probleem in Spanje ligt vooral bij de langdurig werklozen, dat is al 13 jaar boven de miljoen en nu zelfs 1,5 miljoen. Voornamelijk vrouwen, ouderen en laagopgeleide mensen zitten al langer dan een jaar werkloos thuis.  De leeftijd blijkt een belangrijke factor als het gaat om succes bij het vinden van werk. Twee op de drie werkloze mannen boven de 55 jaar zijn langer dan een jaar werkloos. Ook ondervinden vrouwen meer problemen bij het vinden van werk dan mannen. 50 procent van de werkloze vrouwen is namelijk al langer dan een jaar werkloos tegenover 44 procent van de werkloze mannen.

Er staan nu minder campers dan vannacht, misschien dat er later op de avond nog meer Spanjaarden komen. Er staan wel Nederlanders met een Spaanse huurcamper, ze zijn naar Spanje gevlogen en toeren nu wat rond. Aan de ene kant hebben we Italiaanse buren, een jong stel, aan de andere kant Spaanse, een moeder met zoon die vloeiend Engels spreekt.

Gelukkig veel meer zon dan gisteren , aan het eind van de middag kwam er wat sluierbewolking, het werd 24º.

Valdepeñas 04-06-2022, zaterdag

Een ietwat onrustige  nacht voor mij althans. Ik werd al wakker door pratende mensen  om een uur of 3 en daarna een vertrekkende auto een half uur later. Vissers of lovers, hoe dan ook ik was klaarwakker.  En  om 5.35 uur schalde het luid door de camper : lang zal die leven! Bleek dat Everdien droomde dat er een kind jarig was, beter dat dan een nachtmerrie dacht ik nog vergoelijkend.

Onze plannen zijn weer eens gewijzigd, wat indirect met het weer te maken heeft. Vrienden van ons hebben een huis gekocht in de buurt van Malaga, de bedoeling was dat wij daar naar toe zouden gaan om Henry en Saskia een kort bezoekje te brengen. Nu zijn zij daar pas donderdagmiddag gekomen, iets eerder dan de verhuiswagen uit Hongarije vanwaar ze naar Spanje verhuisd zijn. Wij zouden eventueel zondagmiddag op bezoek gaan aan het eind van de middag en daar dan in de camper slapen om de volgende dag te vertrekken. Wij hadden al zo iets van komt dat wel uit, ze zijn nog heel druk met uitpakken. Nu zou jet eventueel zondag kunnen, wij hadden wel het idee dat , omdat we ons niet nuttig kunnen maken ivm de pols van Everdien en mijn rug, we toch wel in de weg zouden lopen. Vanmorgen even telefonisch overlegd, blijkt dat Henry en Saskia uit zijn genodigd bij een buurvrouw waar nog meer buren komen. Dan zouden we een paar dagen later kunnen langsgaan maar wij willen naar het westen rijden, in ieder geval westelijk van Madrid. De komende week worden bv in Valdepeñas, waar we nu staan, temperaturen van 35 à 36º voorspeld. En die hitte in midden Spanje willen we voor zijn, dus hebben we afgesproken dat we volgend jaar wellicht langs komen, op de terugweg uit Marokko.

Heel veel olijfbomen onderweg naar Valdepeñas

Een stuwmeer met een viaduct erover met de snelweg.

Staat de rots in de weg, door de tunnel nu over de weg.

We zijn via de snelweg naar Valdepeñas gereden, langzaam veranderde het landschap. Eerst reden we nog langs de Alpujarra en de Sierra Nevada waar het landschap nog bergachtig en groen was. En er bloeide prachtig gele Spaanse brem langs de weg. Later werd het landschap heuvelachtig en stonden er overal olijfbomen en was het gras dor geworden. We reden over de Spaanse hoogvlakte waar het zomers bloedheet is en ’s winters kan sneeuwen. In de buurt van Valdepeñas maakten de olijfbomen plaats voor wijngaarden, Valdepeñas staat bekend om zijn goede wijnen die vaak nog heel betaalbaar zijn. Ook wordt hier veel graan verbouwd, dat is al geoogst op de velden. Er rijden hier vrachtwagens af en aan volgeladen met graan, vlakbij is kennelijk een opslag.

Een mooie dag vandaag met een paar kleine wolken en het werd 28º. Valdepeñas ligt op 700 m hoogte.

We staan in Valdepeñas onder  pijnbomen waarin heel veel  Turkse tortelduiven zitten. Uitkijken waar je gaat staan, ze schijten de camper onder.

Vroeger algemeen, nu staan ze er sporadisch nog, de iconische stieren van Osborne sherry.

Iets dergelijks maar dan van de sherry Tio Pepe

Cp N38.77753 W3.39186, gratis, met voorz.