Antequera 17-04-2023, maandag

We zijn vanmorgen al vroeg opgestaan om om 8.30 uur bij de garage te zijn. We waren er al eerder dan de jonge man die mede eigenaar van het kleine bedrijf is. Hij heeft wat dingen nagelopen en kwam ook tot de conclusie dat de automatische ontsteking kapot was. Hij had zo’n ding niet op voorraad en is gaan bellen. Er was wel een soortgelijke ontsteking maar van een ander model Dometic, wij hebben de RM 7401. Hij op de motor naar een bedrijf en kwam terug met het juiste model dus hij functioneerde weer na montage.  Wij zijn naar de cp gereden in het centrum van Antequera, niet de mooiste plek want naast de straat, wel praktisch want dicht bij het centrum.

Uitzicht over Antequera vanaf het Alcazaba

Colegiata de Santa Maria la Mayor

Een deel van het Alcabaza

Een mozaïek naast wat resten van Romeinse thermen die in Antequera zijn gevonden naast het Alcabaza

We hebben Antequera al eens bezocht, dat was 5 jaar geleden, 1 dag toen en we vonden dat de stad nog wel een keer een bezoek waard was. We zijn dan ook aan het begin van de middag, niet de gezelligste tijd, het is siësta, winkels blijven gesloten tot 17.00 uur , de stad ingewandeld. Omdat van de huizen en gebouwen in de stad te zien maakte niet veel uit dat het siësta is. Wat opvalt als je door Antequera loopt is dat er sporen uit diverse periodes van de geschiedenis van deze oud stad te zien zijn. Als je van de kant van de cp  binnenwandelt kom je als eerste bij de arena uit 1848, ze wordt als één van de mooiste van Spanje beschouwd. Door een brede winkelstraat kom je langs Art Deco huizen, wat kerken en zie je mooie pleinen. Mooi vinden wij de kerk met de mudéjar toren, vlak daarbij begint de klim naar het oudste gedeelte van Antequera, daar vind je naast resten van Romeinse bewoning ook het oude Moorse fort Alcazaba. Daar zijn we niet in geweest maar we hebben vandaar wel een prachtig uitzicht over Antequera gehad. Langzaam zijn we weer naar de camper gewandeld, hoewel we maar 6 km hadden gewandeld, eigenlijk genoeg, voelden we de benen wel door de klim naar het Alcabaza .

zie voor Antequera 2018 hier 24-04-218 met o.a. de prachtige kerk Iglesia El Carmen

Beeld van de kunstenaar Manuel Patricio Toro ( met dank aan onze vriendin Christine) die op het Plaza de Toros staat.

De arena uit 1848

Rechts wat voorbeelden van Art Deco huizen in Antequera

De ecologische ramp die zich in het klein heeft voltrokken in de omgeving van Campillos, vindt op grotere schaal plaats in het natuurgebied Doñana in Andalusië in de buurt van Huelva. Het Andalusische parlement heeft het wetsvoorstel goedgekeurd om de  voorheen illegale irrigatie in en rond het nationale park Doñana te legaliseren. Dat doet de regioregering ondanks felle tegenstand van de EU, de Spaanse regering, wetenschappers en milieugroeperingen.  Feitelijk wordt 1.400 hectare land gelegaliseerd dat illegaal water uit de watervoerende laag haalt. De regioregering komt daarmee de aardbeientelers in het gebied tegemoet die worden geconfronteerd met moeilijkheden bij het telen van aardbeien vanwege het gebrek aan watervoorraden. De partijen PP en Vox steunden het wetsvoorstel, maar dat werd tegengewerkt door de partijen PSOE-A, Por Andalucía en Adelante Andalucía. De EU heeft gedreigd met economische sancties als de maatregel wordt goedgekeurd, ( dat kan in mei/juni gebeuren door een plenaire vergadering van het parlement)  daarbij verwijzend naar een schending van een uitspraak van het Europees Hof van Justitie. De Spaanse regering heeft gezworen het park te verdedigen en kan de zaak voorleggen aan het Grondwettelijk Hof. Het Nationaal Park Doñana is een zeer belangrijk natuurgebied en een van de belangrijkste wetlands in Europa. Unesco heeft het tot werelderfgoed verklaard. Doñana is een belangrijke habitat voor talloze soorten wilde dieren, waaronder trekvogels die er jaarlijks broeden en overwinteren. Het park is ook de thuisbasis van bedreigde diersoorten zoals de Iberische lynx, Spaanse keizerarend en de Andalusische moerasschildpad. Het park omvat een breed scala aan landschappen, waaronder wetlands, duinen, bossen en stranden. Als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd wordt het de hoogste tijd voor een boycot van Spaanse aardbeien.

De patio van het fraaie Ayuntamiento,  gemeentehuis ,van Antequera

Het plafond in het trappenhuis van het gemeentehuis.

Detail van de gevel van de  kerk metde Mudéjar toren,

Parroquia San Sebastián

We hebben dankzij  P4N een wasserette hier bij de cp in de buurt gevonden, hij zit naast de Mercadona. Dat komt goed uit. Evenals het weer , geen wolkje, een matig windje en 26º. En we redden ons nog steeds met de batterij van het fototoestel, hij moet wel lang opgeladen, maar laat ons nog niet in de steek.

Antequera 18-04-2023, dinsdag

Hoewel we hier op de cp langs de weg staan, hebben we vannacht geen last van het verkeer gehad, dat kwam zo rond 7 uur op gang en de weg is niet al te druk bereden. Vanmorgen nuttig bezig geweest, er zat een reclamefolder achter de ruitenwisser dat er een nieuwe wassalon was geopend, die hadden we gisteren al ontdekt. De was laten draaien en drogen terwijl wij ondertussen bij de Mercadona boodschappen deden. Dinsdag is marktdag, ik zal niet flauw doen en een vergelijking maken met een souk in Marokko. Maar het aanbod hier was  nogal eenzijdig , veel goedkope kleding voor bv €3,- of €8,- , lingerie, sportleggings ( geliefd om mee te paraderen) en goedkope schoenen en tasjes. Nauwelijks groentekramen en slechts 1 kraam met worst en kaas waar we geen pond van overigens heerlijke schapenkaas konden kopen, nee dat moest per kilo., dan maar niet.

Vanavond eten we dus groene asperges met knoflook op Thaise wijze. De groene asperges waren €2,-, 2 bolletjes knoflook kregen we er gratis bij.

De relatie tussen Spanje en Marokko is altijd wat gespannen geweest , dat heeft  te maken met 2 kwesties, de positie van de Westelijke Sahara en de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla. Wat de westelijke Sahara betreft leek de relatie tussen Marokko en Spanje verbetert toen premier Sanchez steun betuigde voor de Sahara-plannen van Rabat. Dit nadat Marokko woedend was over de medische behandeling van een leider van het Polisario ( bevrijdingsleger Westelijke Sahara) in Madrid. Wat Melilla en Ceuta betreft heeft een hoge Marokkaanse ambtenaar gezegd dat Marokko blijft eisen dat de enclaves aan Marokko worden teruggegeven. Hierop heeft de Spaanse minster van buitenlandse zaken gisteren en bezoek gebracht aan Mellila om zijn steun te betuigen aan de enclaves.

En dan gooide de Spaanse minster van Arbeid, Yolanda Diaz, ook nog eens olie op het vuur met haar uitspraak dat Marokko een dictatuur is en als zij premier wordt ( ze wil de eerste vrouwelijke premier van Spanje worden) ze alle afspraken met Marokko zal terugdraaien. Diaz is nu nog lid van de linkse coalitie regering partij Podemos maar heeft de nieuwe linkse partij Sumar opgericht, wellicht later daarover meer. Voorlopige blijven de Marokkaanse en Spaanse regering koorddansen over hun diplomatieke betrekkingen.

Het klooster Cathalina de Siena staat evenals het museum aan het plein Coso Viejo

Palacio (herenhuis) de Najero waar het gemeentemuseum gevestigd is.

Kerk San José behorend bij het kloostermuseum Descaldes

Na de lunch gingen we weer dapper op pad om de mooie stad Antequera  verder te verkennen. We wilden maar het museum Museo Municipal, op weg daarheen  kwamen we langs het officina de turismo . Daar kregen we wat info en een plattegrond van de stad en hoorden dat het museum over een uur open zou gaan. Nou dan maken we toch eerst een wandeling langs wat monumenten, die in Antequera toch vnl .kerken en kloosters zijn. Er waren vooral veel kerken waaronder enkele mooie en we hebben er een  bezichtigd van binnen, dat was de kleine Iglesia de Belen, die behoort bij een klooster dat nog bewoond wordt door nonnen. Die was de moeite waard door de rijke barokke decoratie, pleisterwerk op een achtergrond zoals het leek of het  wandleden  waren.

Eenvoudige gevel van de Iglesia Belen

Foto's van het barokke interieur

Niet alleen kerken en kloosters maar je zag af en toe ook een fraaie patio behorend bij een statig huis. We waren te moe geworden door het slenteren om nog naar het museum te gaan, bij de camper bleek dat we 15,557 stappen hadden gelopen oftewel 9,8 km. En dat bij prachtig weer, een matige tot  vrij krachtige wind en ruim 25º

Een koepeltje in Moorse stijl op een Art Deco huis

Een fraaie patio, zo zijn er meer te zien.

Beeld kerk Nuestra Señora de Los Remedios

Niet alle monumenten zijn even mooi

Vinuela 19-04-2023, woensdag

Wat vorig jaar niet gelukt is omdat er een Engels feestje tussendoor kwam toen wij  op weg waren naar onze vrienden Saskia en Henry, is nu wel gelukt, we staan bij hun prachtige villa in de bergen in de buurt van Malaga. Dit na een rit door een mooie omgeving van Antequera naar Vinuela.

We hebben het heel leuk gehad vandaag, eerst koffie gedronken op hun terras met uitzicht over hun mooie tuin en de prachtige omgeving. Vanmiddag zijn we gaan lunchen in het nabijgelegen Torre del Mar bij een uitstekend Italiaans restaurant. Na een kleine strandwandeling zijn we naar een hele leuke strandbar gereden om daar aan zee nog een consumptie te nuttigen.

‘s Avonds nog gezellig geborreld en gebabbeld, kortom een heel geslaagde dag met vrienden die we 2 jaar niet gezien hadden .  En uitgerekend  vandaag half bewolkt en met 22º lager dan we de laatste tijd gewend zijn.

Uitzicht vanaf het terras van het huis van Henry en Saskia

De Wonderboom van Zanzibar

Lunchen bij de Italiaan

Bij de beachbar

Guadix 20-04-2023, donderdag

Nadat we vanmorgen na het koffiedrinken afscheid hadden genomen van onze  gastvrije vrienden Henry en Saskia met het voornemen om vast nog eens een keer terug te komen, zijn we via de mooie omgeving afgedaald naar de kust . Daar hebben we de snelweg genomen, via Motril eerst naar  Granada, Je rijdt onderlangs de Sierra Nevada terwijl je nog eens tegen elkaar zegt dat Spanje toch zo’n prachtig land is. Bij Granada zijn we via een afslag op de snelweg naar Murcia gekomen af en toe zag je sneeuw op de bergen liggen.van de Sierra Nevada.  Het doel voor vandaag was Guadix waar we omstreeks 12.30 uur arriveerden. De officiële cp is klein, een 6-tal plaatsen langs de weg met mogelijkheid voor laden en lossen, echter de ongeveer 25  campers staan op een groot parkeerterrein waar  zaterdag markt is. Niet zo gezellig misschien die grote vlakte , echter wel ruimte genoeg.

We rijden langs de Sierra Nevada.

Guadix staat bekend om zijn grotwoningen, waar nog steeds 2000 tot 3000 mensen wonen. Daar gaan we morgen maar eens naar toe. Vanmiddag zijn we naar de kathedraal geweest nadat we vanmorgen een korte wandeling door de stad hebben gemaakt. We zijn echter niet in de kathedraal geweest, het interieur schijnt niet bijzonder te zijn en €10, - p.p. vindt men daarom  te veel lezen we, van die besparing gaan we straks wel naar een restaurantje. En bovendien spreekt de tentoonstelling “The Mysterie Man of Guadix’ ( over een hyperrealistisch imago van  Jezus), ons niet aan.

Wat nu Guadix heet was  overigens al  bewoond tijdens de Romeinse tijd. De stad werd door Julius Caesar gesticht in de eerste eeuw. Het plaatsje was niet van groot strategisch belang tot het zich in 711 ontpopte tot een belangrijke Moorse vestingstad waar veel handel gedreven werd. Tijdens de Reconquista werd Guadix in de vijftiende eeuw na lange tijd opnieuw ingenomen door de christenen.

De Barokke gevel van de Catedral de la Encarnación in Guadix.

De Catedral de la Encarnación siert het centrum van Guadix, we zagen deze meteen bij binnenkomst met daarachter besneeuwde bergtoppen, een bijzonder gezicht.   Deze oude kathedraal werd in de zestiende eeuw opgetrokken op de ruïnes van een voormalige moskee. Er werd 200 jaar aan de kathedraal gewerkt en dat is duidelijk te zien. De kathedraal is namelijk een mix van gotische en barokke stijlen. Vooral de barokke gevel valt op, daar heb je goed zicht op als je vanaf het  centrale plein, het Plaza de la Constitución komt waar oa  de officina de Turismo gevestigd is.. Dit plein stamt uit de zestiende eeuw en vormt nog steeds het hart van het dorp.

Plaza de la Constitución met het gemeenthuis op de achtergrond en van dichtbij genomen

Het Alcazaba wat gerestaureerd wordt.

Uitzicht over een deel van Guadix en omgeving vanaf het Alcazaba

De cp in Guadix N37.30345 W3.13187, gratis met voorz.

We zijn naar het Alcazaba gewandeld, dat is alleen op vrijdag te bezichtigen na reservering. Het Alcazaba van Guadix torent uit boven het dorp net als de kathedraal. Dit fort werd in de elfde eeuw gebouwd als onderdeel van een grote Moorse vestiging. Het wordt momenteel helemaal gerestaureerd , dat zal nog wel even duren, het is een flink complex. We hebben vandaag toch wel weer 10.000 stappen gezet, 5 verdiepingen door het klimmen en dalen en dat is toch een aanslag op het been van Everdien waar ze de breuk heeft gehad, de tibia plateau fractuur. Ze heeft de laatste dagen al pijn en aangezien we toch de grotwoningen willen zien hebben we besloten om morgen daar met een toeristentreintje heen te gaan. De eerste keer in ons leven, we hebben er nu de leeftijd voor. Een mooie dag , wat wolkjes boven de bergen, 25º.

Japanse Sneeuwbal

Chinese Waaierpalm

Robinia, ook wel Witte Acacia

Guadix 21-03-2023, vrijdag

Eergisteren heerlijk Italiaans gegeten met Henry en Saskia en als je denkt dat je  bijna niet lekkerder kunt eten, bleek gisteren dat niets  minder waar is. Vlakbij de cp, ongeveer 5 min. lopen,  zit het restaurant Rio Verde, we hadden even gekeken op Tripadvisor en die kwam er  goed uit. Dankzij het feit dat we de Jezus tentoonstelling niet hebben bezocht hebben we goddelijk kunnen eten. Bij een drankje kreeg  je een gratis soort wrap/loempia  gevuld met kip  en groenten met een verfijnde Thaise touch. Daarna een Tortillita de Camarone, een gefrituurd pannenkoekje met garnalen . De Huevos Rotos de Jamón  waren overheerlijk, gefrituurde eieren met Iberico ham blokjes waaronder frites en geroosterde paprika, ook weer verfijnd gekruid met oa geroosterde paprikapoeder.

Even nog een aantal keren vrij staan en de vrij prijzige  spijzen zijn weer neutraal gesteld. Overigens, zoals gewoonlijk in Spanje, geldt dat niet voor ons gewicht.  Kwamen we in Marokko niet aan , hier gaat dat moeiteloos, vooral ook door de ongewoon hoge temperaturen, dan is een glas bier op een terrasje verrukkelijk. Wat die temperaturen betreft: morgen even een dipje en daarna zullen de temperaturen volgende week stijgen tot dik boven de 30º, dan zullen wij verkoeling gaan zoeken aan zee.

Uitzicht vanaf het uitkijkpunt bij de grotwoningen.

Onderweg met het treintje

Een grotwoning van binnen

En een van buiten

Vanmorgen zijn we met het toeristentreintje door Guadix gereden, eerst nog wat onwennig. Maar een prima manier om bij de grotwoningen te komen, dat was anders door de knie van Everdien niet mogelijk geweest. Die grotwoningen in Guadix bestaan al heel lang, Guadix is lange tijd een belangrijke Moorse vestingstad geweest, de muren zijn verdwenen maar het Alcazaba resteert nog. De Moren vluchtten tijdens de Reconquista naar de grottenstelsels in de gebergtes aan de voet van de Sierra Nevada om zich te verstoppen. De grottenstelsels werden door de Moren verder uitgehouwen om zo grotwoningen te bouwen in de kalkstenen heuvels. De meeste bouwwerken stammen uit de zestiende eeuw, maar er is bewijs dat de grotten ook voor die tijd al bewoond werden. In de vorige eeuw lagen de meeste woningen er verlaten bij en waren ze in verval geraakt. Nadat de meeste woningen gerestaureerd werden, begonnen de bijzondere huizen opnieuw bewoners te trekken. Er zijn zo’n 2000 grotten te vinden in de wijk die door zo’n 3000 mensen bewoond worden. Daarnaast staan sommige grotwoningen ook te huur en werden een aantal grotcomplexen omgebouwd tot hotels.

De foto's van grotwoningen spreken voor zichzelf

Het treintje stopte bij een kerkje die ook gedeeltelijk onder de grond was gebouwd, alle inzittenden van het treintje werden in 2 groepen verdeeld, één al bestaande groep met allemaal oudere dames en de rest moest ook als groep. De groep met de oudere dames gingen eerst naar de kerk, maar eerst  kon ‘onze groep’ een grotwoning bezichtigen en daarna de kerk, over 40min. moesten we weer bij het treintje zijn. De grotwoning  zag er best mooi uit qua woning maar de bewoner, die ongetwijfeld betaald wordt door de organisatie, had niet alleen zijn huis volgestouwd met allerlei “leuk voor de toeristen’ prullaria, maar probeerde ook een centje bij te verdienen door de verkoop van wijn, die vorige week bij de Mercadona nog in de aanbieding was. Ook honing en medailles aan een kettinkje waren te koop en bij de uitgang stond nog een schoteltje voor een donatie.

Het kerkje in de grot

We hadden het binnen gauw gezien, wij haastten ons naar het uitzichtpunt, de mirador, vanwaar je een prachtig uitzicht over de grotwoningen hebt. En je kijkt naar het historische centrum van Guadix en de hoogvlakte  er omheen, de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada waren verborgen achter dichterbij gelegen bergtoppen. Vervolgens zijn we naar het kerkje gelopen, druk gekwebbel maakte ons duidelijk dat de eerste groep de kerk had verlaten.Het oudste deel van het kerkje was in de rotsen uitgehouwen, dat was wel interessant , het nieuwe deel van de kerk was later aangebouwd en was niet zo bijzonder . Wel leuk was het om door de straatjes te wandelen, er waren cafés/restaurantjes in de rotsen evenals een school.  Keurig op tijd waren we bij het treintje, we hadden een schoolreisjesgevoel en Everdien vroeg of ik de kadetjes al op had. Maar we vonden het wel een interessant en leuk uitstapje die ruim een uur geduurd had.

Het was vanmiddag half bewolkt, vaak windstil en af en toe een kleine wervelwind met veel stof en 26º.

Omdat er morgen markt is zijn we een stukje verderop gaan staan zodat we morgen minder kans hebben om ingebouwd te raken door auto’s.

Velez Rubio 22-04-2023, zaterdag

Maar goed dat we gisterenavond de camper nog een stukje verplaatst waren, anders hadden we tussen de marktkramen gestaan, als we niet wakker waren geworden door de marktopbouw. Maar nu konden we we vrij vroeg wegrijden, de markt was om 9 uur nog steeds niet begonnen en we dachten dat we de spullen, groente en fruit en wat olijven ook wel bij de Mercadona konden kopen. Dat hebben we dan ook gedaan onderweg in Baza. Daarna zijn we naar Velez Blanco gereden om het kasteel te bezichtigen wat we altijd al eens van plan waren. Er is  daar  een mogelijkheid om te overnachten, het dorpje moet ook aardig zijn. Het kasteel is van binnen niet mooi, kale lege ruimtes, maar dat wisten we , daarom is de toegang ook gratis. Het gaat om het kasteel zelf en meer nog om het uitzicht wat echt fantastisch is , er zweefde ook nog eens een groep van meer dan 30 gieren rond de naastgelegen bergtop, ook dat was leuk om te zien.

Het kasteel van Velez Blanco is een renaissancekasteel gebouwd in het begin van de 16e eeuw  op de resten van een Moors fort. Het bezat ooit een mooi patio maar dat is verkocht en staat nu in New York in het Metropolitan Museum. Na genoten te hebben van het uitzicht hebben we besloten daar niet te overnachten : het dorp wat mooi moet zijn is voorzien van steile straatjes dus minder geschikt voor ons.

Velez Blanco en het uitzicht vanaf het kasteel, rechts het kale interieur.

Daarom zijn we naar het nabij gelegen Velez Rubio gereden naar de cp waar we op weg naar Marokko al 3 x eerder hebben overnacht.

We zien nog mensen met een mondkapje op in de winkel op straat en in de bus. Eigenlijk overal wel in Andalusië hoewel het mondkapje alleen nog in medische instellingen moet worden gedragen, ook in apotheken. We zijn hier nog net in Andalusië, de cp hier heet dan ook Aeria Puerta Oriental de Andalusië , cp ‘de Oostpoort van Andalusië.’ Voor het eerst vinden we het hier rustig met campers op deze cp. Dat komt natuurlijk omdat we tot nu toe vooral op cp’s hebben gestaan bij stadjes of dorpen die vanuit toeristisch oogpunt interessant zijn, dat heeft Velez Rubio niet te bieden.

Detail van de voorgevel van de kerk in Velez Rubio, de Iglesia Parroquia  Nuestra Señora de Encarnacíon

De kerk San José

De kerk waarvan de naam mooier is dan de kerk zelf.

Cp in Velez de Rubio, N37.65193 W2.07488

, gratis met voorz.

We hebben vanmiddag een wandeling gemaakt door het historische centrum, onderweg kom je wat leuke terrasjes tegen. Maar verder is het het allemaal net niet, er zijn een aantal modernisme huizen maar daarvan zijn over het algemeen de daklijsten mooi maar stelt het verder niet veel voor. Wel is er een mooie kerk maar die was gesloten, de gevel was barok. Er was wat leegstand, verwaarlozing ook van een monument , modernisme huis uit 1904. Via een wandeling langs een droge rivier kwamen we weer bij de cp uit. Het weer was wat minder dan we gewend zijn, het begon met dikke sluierbewolking die plaats maakte voor opklaringen, uiteindelijk werd het half bewolkt en werd het 22º bij een matige, soms wat vlagerige wind waardoor er af en toe stof opwoei van de kurkdroge grond. Gelukkig was het wel terrasjesweer, in het dorp waaide het niet hard vanavond.

Velez Rubio 23-04-2023, zondag

Toch nog 9 campers hier op de cp, gisterenavond nog een paar bij gekomen.

We staan hier naast een  Pétangue terrein, Petanca in het Spaans maar we hebben nog niet eerder gezien dat er gespeeld werd omdat we hier altijd in de wintermaanden stonden het dan te koud was . Gisterenavond waren er diverse teams aan het spelen, waaronder 2 damesteams vlak naast ons, ze hadden het heel gezellig samen. En vanmorgen werd er ook weer gespeeld, alleen door mannen . Stipt om 19.00 uur vanavond kwamen er weer diverse auto's met dames die weer pétanque gingen spelen.

Veel nieuws in de media over het weer, de klimaatverandering en de gevolgen die goed merkbaar zijn in sommige streken. Zo worden deze week voor de 2e maal temperaturen boven de 30º verwacht, iets wat zeer uitzonderlijk is voor april. Er wordt gesproken dat er een tendens waarneembaar is dat de zomer steeds langer gaat duren,  van mei t/m oktober binnen afzienbare tijd. Zomers duren nu vijf weken langer dan in de tachtiger jaren van de vorige eeuw. De temperaturen die 40 jaar geleden werden gemeten rond de zomerzonnewende op 21 juni, worden nu steeds vroeger geregistreerd, met een verschil van ongeveer 10 dagen per decennium. Hierdoor beginnen de zomers tegenwoordig meer dan een maand eerder dan 40 jaar geleden. Daardoor heerst er een enorme droogte, niet alleen door de temperaturen natuurlijk maar ook door het gebrek aan neerslag. En dan wordt er veel water onttrokken voor de landbouw, dat is te begrijpen maar languit altijd de manier waarop, zie bv het natuurpark Doñana daar schreven we al over. Maar ook om golfbanen groen te houden, dat is schandalig en zou verboden moeten worden.

Tegenover de cp kijk je over amandelbomen naar het dorp Velez Rubio, het centrum ligt aan de andere kant van de heuvel.

Modernisme huis uit 1904, verwaarloosd.

Iglesia

Zeker als je ziet dat bv in 24 dorpen in de Andalusische provincie Córdoba er vervuild water uit de kraan komt door de lage waterstand van 2 stuwmeren daar in de. buurt.  Daarom wordt elke ochtend en middag water rondgebracht door de gemeentes. Vrachtwagens delen vijf liter water per persoon per dag uit aan inwoners van dorpen zoals Pozoblanco. Het gemiddelde normale waterverbruik in Spanje ligt op 142 liter per persoon per dag volgens onderzoek .Een verschil van 137 liter. Voor een inschatting van die hoeveelheid: bij een gemiddelde douchebeurt gebruik je 35 tot 70 liter water, dat betekent dus niet douchen. Of met vervuild water , dat is nog niet zo’n ramp maar er kan niet mee worden gekookt of zeker niet gedronken door een bepaalde koolstofverontreiniging. Overigens, omdat wij niet douchen in de camper, verbruiken wij ongeveer 15 l. water per dag. In de genoemde regio is er ieder ochtend een run op flessen bronwater. Niemand weet hoelang deze situatie zal duren. De burgemeesters van de getroffen dorpen kwamen woensdag al samen met het provinciebestuur op zoek naar een oplossing. Burgers kunnen zonder water immers geen waardig leven leiden. Overigens merk ik dat we de afgelopen 3 maanden zo gewend zijn geraakt aan de (te) hoge temperaturen dat als de temperatuur zoals gisteren met 22º zo ongeveer normaal was voor het seizoen, ik spreek van een dipje in het weer. Vorig jaar zijn  we in de lente in maart eerst  in  Noord Frankrijk gebleven omdat het in Spanje, ons reisdoel, toen te koud en te nat was maar het is een tendens dat de Spaanse zomers langer worden.

Aan de andere kant van de cp kijk je naar de bergen achter het pétanque veld.

Pijlkruidkers

Steelzaad

Witte waterkers

Vanmorgen zijn we gaan wandelen hier in het buitengebied, dwz Everdien wilde haar benen rust gunnen dus ging ik alleen. Geeft me wat meer gelegenheid om rustig de tijd te nemen om wat dingen te fotograferen. Helaas zonder het gewenste resultaat.  Het was een prachtige wandeling langs een smal stroompje waar veel vogels in het struikgewas zaten, hoewel nachtegalen zingen in het struweel moet je zeggen  geloof ik.  Om de honderd meter een zingende nachtegaal, een prachtig concert op de zondagmorgen. De vogel is moeilijk te fotograferen, hij ziet er niet zo  opvallend uit en vliegt meteen weg als je in de buurt komt, dan is er een roodbruine staart te zien Er zaten nogal wat Europese kanaries, ook die niet kunnen fotograferen, dan zaten  er wat bladeren of takken in de weg, of ze gingen op de vlucht . Maar het was een hele fijne wandeling, een genot voor oog en oor.

Het gezellige tapas restaurant. Nee geen bitterballen, hier zit inktvis in.

Ober , er zit een wesp in mijn bier. Everdien heeft hem gered. (geen limonadewesp  maar een Duitse wesp, beide bestaan echt, de Duitse wesp behoort trouwens ook tot de limonadewespen)

Gisteren zaten we op hetzelfde terras voor een drankje en toen vroegen we ons af of die plataan expres zo gesnoeid is.

Op het gezellige pleintje in het centrum zijn 2 restaurants , we hebben gekozen voor het tapasrestaurant naast de muziektent. Toen we nog geen 50m van de camper waren kwam er vanuit het niets een wervelwindje recht op ons af en boog vervolgens af om over de camper te gaan.  Ik was licht in paniek door de wervelende kolom  van stof en zand die tot hoog in de lucht ging, ik heb daardoor geen foto genaakt. Als we 5 min. later waren weggegaan hadden we de hele camper van binnen onder het stof en het zand gehad. Nu was er alleen wat binnen gekomen door de dakramen die het wel gehouden hebben. Het eten was trouwens lekker. Nog meer weer?  Afgezien van de ene wervelwind stond er een matige wind en werd het weer zonnig en 25º.