Marokko 2014 deel 2

Amellagou 29-03-2014 zaterdag

Vannacht viel er een stevige bui nadat het de hele avond flink gewaaid had. We hebben vanmorgen alweer een mooie route gereden naar Amellagou, een kleine 100 km.

Eerst kwamen we door de Tunnel du Legionaire waarvan de naam indrukwekkender is dan de tunnel want die is misschien 30 m lang. Maar daarna kwam er een uitzichtspunt waar je mooi uitzicht over het dal van de Ziz had.

Vervolgens ging het via een laagvlakte naar Rich en  ook door een laagvlakte richting Amellagou. Onderweg zag je de mooie bergen van de Haut Atlas.

We staan nu op het binnenplaatsje van een soort herberg bij Amellagou, er kunnen hier 2 campers staan.

De omgeving is hier mooi, we hebben een wandeling gemaakt naar een oude vervallen Kasbah die nog voor een deel bewoond wordt. Daarna zijn we richting een kloof gewandeld, morgen rijden we daar doorheen als we naar Tamtattouchte gaan. De rivier de Gheris heeft niet alleen prachtige kloven uitgesleten ze heeft ook voor vruchtbare landbouwgrond  gezorgd zodat er in het dal veel groenten en veevoer wordt verbouwd. Zoals overal in Marokko zie je ook de vrouwen zeulen met een zware last op de rug of gebukt staan te werken op het land, je krijgt al pijn in de rug als je daar naar kijkt.

De mensen zijn hier allemaal even vriendelijk , er zaten 4 oude mannen tegen een muurtje en die wilden wel op de foto, leuk.

Tamtatoucht 30-03-2014 zondag

We staan nu op een, mooie , goed verzorgde camping (Baddou) in Tamtatoucht, een naam die ook uitstekend bij een indianenmeisje zou passen. Met 100dh (€9,-) wel de duurste camping die we tot nu toe gehad hebben, het zal wel komen omdat we in de buurt van de Todrakloof staan. Het seizoen loopt op zijn einde , er staan hier nog een Spaanse en een Engelse camper.

Over kloven gesproken, het mooiste deel van de rit vandaag was meteen al in het begin, de Gorges de Gheris.We reden kilometers door een smalle, hoge kloof, met af en toe een dorpje waar we dwars doorheen reden.

Daarna kwamen we op een hoogvlakte waarbij je af en toe zicht had op de besneeuwde toppen van de Haut Atlas waar gisteren nog wat verse sneeuw is gevallen.

Al met al een mooie tocht door een gedeelte van Marokko waar we nog nooit geweest zijn. Everdien was weer druk met fotograveren vanuit de camper.

Tamtatoucht is een aardig dorp waar we vanmiddag gewandeld hebben en waar de kinderen duidelijk gewend zijn aan toeristen. Nauwelijks 2 turven hoog en dan “donne moi un dirham”, dat hebben we lang niet gehoord. De vrouwen zijn hier weer heel anders gekleed dan meer naar het zuiden, ze hebben hier vaak dekens om.

De zomertijd is in Marokko ook vannacht ingegaan, zodat er 1 uur tijdsverschil blijft met Europa.

Tinghir 01-04-2014 dinsdag

Gisteren was het gematigd weer, sluierbewolking ,19º en aardig wat wind. Een beetje gewandeld, gelezen, geluierd. Er zijn wel meer dan 10 campings in Tamtatoucht, slechts enkele zijn goed te noemen.

Vandaag weer verder gereden en omdat we niet ver van de Gorges du Todra stonden, reden we al snel door de kloof. Zeker 8km lang was de route door de kloof die op zijn spectaculairst is op het eind, althans gezien vanaf de richting die wij kwamen. De kloof heeft daar steile wanden die 200m looodrecht omhoog stijgen. Dan voel je je wel nietig.

We waren tamelijk vroeg zodat er nog niet zwart zag van de toeristen, het is wel één van de highlights van Marokko. Wel waren er wat scholieren die aan het bergbeklimmen waren, de bergsport wordt hier veel beoefend.

Tussen de kloof en Tinghir werd er zeker over een afstand van meer dan 10km aan de weg gewerkt waardoor de passage af en toe moeilijk was. Flinke stukken waar maar 1 voertuig kan passeren, op z’n Marokkaans, er wordt geen verkeer geregeld. Gelukkig, we zeiden het al, waren we vroeg zodat we niet teveel tegenliggers haddden en er nog geen grote toeristenbussen ons tegemoet kwamen.

Het is wel een mooie afdaling naar Tinghir maar we moesten meer oog voor de puinhopen, letterlijk en figuurlijk, op en langs de weg hebben. Voorlopig zijn de werkzaamheden nog niet klaar.

De rotsen worden op een gegeven moment donkerrood van kleur, huizen worden in dezelfde schutkleur gebouwd. We zijn in 2008 ook al eens in de Todrakloof geweest en evenals toen staan we nu op de camping Ourti in Tinghir. Het uitzicht over de vallei is een stuk minder mooi geworden omdat er veel gebouwd is. Hoewel het 23º is vandaag, is het wat minder lekker om buiten te zitten door de krachtige wind en de dikke sluierbewolking.

Boumalne du Dades 02-04-2014 woensdag

Stonden we de afgelopen dagen nog op de duurste camping, vandaag moesten we 55dh (€5,-) met stroom, afrekenen. We hebben nog geen 55 km gereden naar Boulmane du Dades. De goede weg liep door een breed dal met aan weerskanten een bergketen, links de Jbel Sahhro, rechts van ons de Haut Atlas. De Haut Atlas, waarvan de hoogste toppen met sneeuw bedekt zijn, die je, vooral als je Boumalne nadert mooi kunt zien liggen.

We zijn eerst wat groente en fruit wezen halen op de wekelijkse souk. Omdat er vandaag veel wind staat zijn we daar niet zo lang gebleven.

We staan nu weg te waaien op camping le Soleil Blue, vanwaar we een mooi uitzicht hebben over het Dades dal. Veel campers rijden er in het dal heen en terug naar de kloof, vanuit de camper kun je dat zien, vanwege het weer zitten we binnen.. Trouwens meer dan we verwacht hadden omdat het winterseizoen toch op zijn einde loopt. Het weer is erg gematigd, vanochtend was er nog wel zon, vanmiddag is het grotendeels bewolkt geraakt en er kan een licht buitje vallen. Dat zou niet verkeerd zijn, af en toe zie je flink wat stof in de lucht.

Dadès vallei, 03-04-2014 donderdag

Het is de afgelopen nacht koud geweest, binnen was het toen we opstonden 8º, dat betekent dat het iets gevroren moet hebben. Er zijn maar een paar druppels gevallen, maar in de Bergen rondom ons vielen fikse buien, daar lag dan ook verse sneeuw, niet eens zo ver van ons vandaan.

Vanmorgen eerst een babbel gemaakt met een echtpaar uit Nieuw Zeeland die een reis maken met een in Duitsland gekochte camper door Zuid Europa en Marokko.

Daarna zijn we door het Dadès dal gereden naar de Dadèskloof. Deze is minder spectaculair dan de Todrakloof maar daar staat tegenover dat de tocht er naar toe door het dal weer erg mooi is. Door de rivier de Dadès is het dal erg vruchtbaar en staan er veel bomen langs de rivier zoals berken en populieren, palmen zie je hier niet omdat je aan de zuidkant van de Haut Atlas zit.

Er zijn akkers langs de rivieroever waar groentes en graansoorten worden verbouwd. En er vliegen veel bijeneters waarvan er helaas 1 minder is omdat die tegen de camper vloog. Je rijdt af en toe door een dorp en dan kom je bij duizelingwekkende haarspeldbochten die je steil omhoog voeren naar een mooi uitzichtspunt. Dan nog een kilometer of 3 dalen naar de kloof van de Dadès met zijn steile wanden. Sinds we hier 6 jaar geleden geweest zijn is er een betonnen muurtje gemetseld waardoor de rivier niet meer over de weg kan stromen hetgeen afbreuk doet aan de schoonheid van de kloof.

We zijn weer terugereden naar een camping met een fantastisch uitzicht, We staan in het gedeelte van het dal waar de rotsen door erosie afgeronde vormen hebben gekregen, ze worden de apenvingers genoemd. De camping heet dan ook ‘Pattes de Singe.’ De rotsen zijn hier mooi donkerrood van kleur en de huizen die van pisé zijn hebben dezelfde schutkleur.

Europese kanarie

De bijeneters vliegen hier over de camper met hun mooie kleuren en hun typische prruut, prruut geluid. Het is hier wel een klein paradijsje. Stonden we vannacht nog met10 campers, nu staan we hier alleen. Vanmiddag zijn we naar de rivier afgedaald en  tussen de akkers en de rivier  gewandeld. Daar zijn veel vogels die je wel hoort zingen maar  vaak niet ziet. Wel de verschillende soorten zwaluwen en de exotisch gekleurde bijeneters. Ook waren er groepjes Europese kanaries die er granen pikten.

mooi gelegen camping Pattes de Singe

Dadès vallei 04-04-2014 vrijdag
Vandaag weer langs de rivier gewandeld, het was prachtig weer bijna 23º en weinig wind.

bijeneter

Maar er is meer in Marokko, even wat feiten. In 2012 was de werkloosheid onder jongeren van 15-29 jaar bijna 30%. Vorige week heeft de minster van Hoger Onderwijs verklaard dat de regering niet meer streeft naar oplossing van de hoge werkloosheid. Men streeft er nu naar de impact van de werkloosheid te minimaliseren. Hoe vaag wil je het hebben, het lijkt wel de uitspraak van een politicus.

Is het dan allemaal kommer en kwel in Marokko? Welnee, gisteren werd bekend dat de holding SNI van koning Mohammed VI, een nettowinst heeft behaald van 6,18 miljard dirham, een toename van 22,6%. En rijke Marokkanen sluizen hun zwarte geld weg naar Spanje, ze kopen daar luxieuze villa’ s, 154 vorig jaar en 152 in 2012.

Daarentegen leven er in Marokko7 miljoen mensen die met minder dan 20 dh (€1,80) per dag moeten rondkomen. Volgens de Wereldbank is €2,- de armoedegrens. Volgens de FAO zijn er in Marokko 3 miljoen mensen ondervoed, dat is is 9% van de bevolking.

Aït Zineb 05-040-2014 zaterdag

Het eerste deel van de route vandaag was meteen het allermooiste, het Dadèsdal tot aan Boumalne. Wat een prachtige kleuren hebben de bergen daar en wat een mooi landschap. Voeg daarbij de vogels en het is een plek waar we volgend jaar wellicht weer naar toe gaan.

Tot ongeveer El Keela des Mgouna loopt de weg door het Dadèsdal, een aaneenschakeling van dorpen, daar waar het land vruchtbaar is wonen mensen. Bij El Keela is de rozenvallei, overal wordt dan ook rozenwater te koop aangeboden. De rozen bloeien vanaf eind april, we waren nog wat te vroeg. Tussen El Keela en Skoura zie je aan de rechterkant de besneeuwde toppen van de Hoge Atlas, het was helaas een beetje heiig.

Daarna naar Ouarzazate en 20 km verder ligt de camping L’Escale waar we vorig jaar ook een paar dagen gestaan hebben. Een mooie omgeving hier waar je leuk kunt wandelen. En ook hier bijeneters en andere vogels, vlakbij de camper in de bomen zitten moeilijk te fotograferen vogeltjes, morgen nog maar eens proberen.

Het was een warme dag vandaag, 29,7º, met weinig wind een prachtdag maar voor wandelen te warm vanmiddag.

baardgrasmus

De beweeglijke vogeltjes zijn baardgrasmussen, toch nog kunnen fotograferen

Aït Zineb zondag 06-04-2014 zondag

Door een storing van Maroc Telecom zitten we al 2 dagen zonder internet en telefoon ,geen onoverkomelijke ramp, maar wel irritant.

Vanmorgen zijn we naar een dorp gewandeld waar we vorig jaar nog niet geweest waren. Een leuk dorp met een heel gemoedelijke, landelijke sfeer. Met pisé (leem met stro)huizen , vriendelijke bewoners die je niet alleen groeten maar af en toe ook de hand schuddden.

We zijn langs de akkers die bij de rivier liggen gewandeld, daar was nog een oude marabout, waar een heilige begraven ligt. Op de akkers waren vrouwen groenvoer voor de beesten aan het oogsten en ze wisten Everdien ,onder hilariteit, over te halen de sikkel ook even te hanteren. Ook hier veel bijeneters , jongetjes uit het dorp proberen met vallen , die ze van ijzerdraad hebben gemaakt en waarop ze een insect als lokaas hebben gespiest , de vogels te vangen.

We zagen nog een mooi vogeltje, de oostelijke blonde tapuit, die zo vriendelijk was even stil te zitten om voor de foto te poseren.

marabout (hier ligt een heilige begraven)

Taliouine 07-04-2014 maandag

De weg naar Taliouine was 150 km en hadden we een maand geleden in tegenovergestelde richting gereden. Het mooiste deel was vlak voor Taliouine als je afdaalt van de hoogvlakte en door erosie geplooide bergen voor je ziet liggen.

We hadden al een paar maal op camping Toubkal gestaan die wat buiten de stad ligt. We lazen in de gids Campings du Maroc dat er in de stad een verwaarloosde camping moest zijn. Omdat we in de stad wilden staan zijn we daar heen gereden. De camping voldoet aan onze verwachtingen, verlopen, slecht sanitair, maar bloeiende mimosabomen en schaduw van een grote eucalyptusboom, middenin de stad gelegen. Die schaduw hebben we wel nodig, het is meer dan 30º. Prima hier om te staan, we zijn niet zo kieskeurig. En we hebben electra die we nodig hebben ivm het koelkastprobleem.

Motel-camping Siroua,N30.53076º W7.92444º

Het is een kleine camping behorend bij een hotel/restaurant en tegenover het politiebureau. De agenten gebruiken de camping als parkeerplaats.

En dat pik je dan mooi mee als je middenin de stad staat, om 13.00 uur was de start van de Tour du Maroc, de wieleretappe van Taliouine naar Ouarzazate. En met traditionele muziek om de zaak op te fleuren.

Erg levendig was het daarna in de stad met volle terrasjes en heerlijke geuren van vlees wat overal geroosterd werd.

Vanavond gaan we maar in het restaurant eten, die is dus naast de deur evenals de moskee maar daar maken we geen gebruik van.

Gnau muzikanten gaan langs de terrasjes

Taliouine 08-04-2014

Gisteren lekker gegeten, oa Pikato à la Romaine, rundvleesfilet met kaas.De kok/kelner doet ons trouwens denken aan Groucho Marx.

Vanmorgen hebben we op een hoger gelegen terrrasje onder het genot van verse jus d’orange naar de bedrijvigheid in het stadje gekeken. Er waren weer kleurrijke mensen op straat en veel busjes en vrachtwagens om de winkels te bevoorraden.

Ook hebben we een bezoek gebracht aaan het Maison de Saffran, die is van 18 coörporaties. Taliouine is het centrum van de saffraan, ook wel het rode goud genoemd. In veel dorpen in de omgeving wordt de crocus satvus verbouwd, van de stempels die aan de stampers zitten van de bloem. De stempels worden gedroogd en zo krijg je saffraan. Voor 1gram saffraan heb je ongeveer 140 bloemen nodig , een potje saffraan van 1 gram kost €3,15. Er is veel nep in de handel, wij hebben het bij de coörporatie gekocht.

Saffraan wordt gebruikt als smaakstof, verfstof en als geneesmiddel. Bovendien schijnt het ook nog potentieverhogend te werken, maar dat wordt van veel producten in Marokko gezegd.

Taghazout 09-04-2014

Het eerste stuk weg naar Agadir was slecht, na 25km kreeg je de afslag naar Agadir en aanvanklijk was de weg golvend waardoor je over de weg hupste. Maar al spoedig werd de weg goed en reed je tussen de arganbomen door en daarna door het brede dal van de Sousse naar Taoudant en kreeg je veel sinaasappelboomgaarden. Vanaf Taroudant gaat een 4-baans weg naar Agadir. Taroudant is een van onze favoriete steden maar daar komen we nog wel, nu werd het er 36º een reden om door te rijden.

het Sousse dal

In Agadir zijn we eerst langs het bedrijfje Trigano gegaan om een nieuw sproeiertje in de koelkast te laten zetten,deze is 2x zo duur als in Nederland maar met reparatie erbij was het €27,- . Via de Marjane zijnwe naar Tghazout gereden waar we nu weer vrij staan.Omdat er veeel minder campers staan dan 7 weken geleden staan we nu met zeezicht. Er staan nog een paar bekenden hier, Johan en Ria en Jan en Mia waar we een afscheidsborrel hebben gedronken want die gaan morgen vertrekken. Leuk om die nog even ontmoet te hebben.

Het weer is hier pal aan zee met een bries met 27º voortreffelijk.

Taghazout 10-04-2014 donderdag

Alweer een prachtige dag , vanmorgen om 11.00 uur al 31º en daarna draaide de wind naar zee en werd het 28º.

oosterse tortelduif

We houden het hier wel even uit, het zeewater heeft een temperatuur van ongeveer 19º  dus vandaag voor het eerst  dit jaar in zee gezwommen. Er zitten hier vooral grauwe buulbuuls vrolijk te kwetteren maar vanmiddag ook een oosterse tortelduif gezien.

Taghazout 12-04-2014 vrijdag

Er staan nog wel 100 campers hier dus komen er ook nog veel ambulante handelaren, zzp’rs of hoe je ze ook noemen wilt. Van alles wordt er te koop aangeboden, vis, sieraden , brood groente, fruit, argan producten, ruitenwissers, honing, kokosmacaronen, en nog veel meer. Een zekere handelsgeest met daarbij wat taalgevoeligheid kan de Marokkanen niet ontzegd worden. We hebben 2 bastilla’s besteld, weliswaar niet met duif maar met kip, bij de man die met , door zijn vrouw gemaakte, allerlei soorten koekjes langs de deur komt. Hij is een werkloze leraar Engels en durft , als hij de kust veilig acht, wel kritiek te spuien op de corruptie, de macht van de koning, daar bij wel voortdurend om zich heen kijkend want “ je mag hier niet alles zo maar zeggen.”

Vanmorgen in Taghazout gebakken ansjovisjes gekocht voor 20 dh (€1,80), dat wordt smulllen vanavond.We zijn eerst nog bij het haventje wezen kijken, waar altijd wel wat te doen is. De vissersbootjes worden met een tractor uit het water getakeld. Er wordt ter plekke ook vis verkocht, we zagen zeeduivel voor €2,70 per kilo, een andere keer dan, we hadden net de ansjovisjes gekocht. In Taghazout heerste een leuke sfeer, er zijn veel jonge surfers (en oudere camperaars).

En wat een merkwaardig weer vandaag, het begon bewolkt en fris met 20º. Daarna werd het zwemweer met zon en 22º, maar de gevoelstemperatuur lag veel hoger. Om 17.00 uur draaide de wind , werd aflandig en nam toe tot hard daarbij niet alleen stof en zand  in de lucht veroorzakend maar de temperatuur steeg in enkele minuten ruim 10º tot 32,4º. Om 20.00 uur was het nog 31,5º , daarna draaide de wind weer naar zee en koelde het gelukkig weer af.

Taghazout 13-04-2014 zondag

Zondag is de dag dat veel Marokkanen erop uit trekken om te picknicken. Hier gaan ze naar zee en installeren zich onder een boom, kleedjes worden uitgerold en een doek wordt tussen de bomen gespannen tegen de zon (die er nauwelijks was vandaag) en op een gegeven moment staan de tajines te pruttelen op het vuur. Erg gezellig ziet het er uit , al die spelende kinderen, er wordt bv een touw dubbel om een boomtak gemaakt, daar een kussen op en je hebt een schommel.

We staan vrij met zeezicht in Taghazout

Ook uit Marokko gaan er jongeren als Jihadstrijder naar Syrië om te vechten tegen de troepen van Assad. Er zijn daarbij de afgelopen week veel van hen gedood tijdens gevechten, de ene kant spreekt van minstens 30 doden, een andere van 60. De Marokkaanse autoriteiten maken zich ernstig zorgen om de vele Syrië-gangers. Men vreest, net zoals bv in west Europa dezelfde angst bestaat, dat ze geradicaliseerd terug komen en ze met hun kennis om bommen te maken een binnenlandse terroristische bedreging kunnen vormen.

Taghazout 15-04-2014 dinsdag

Het is minder druk aan hetworden , er zijn ongeveer 40 campers vertrokken en er staan er nog ongeveer 60. Het leuke daaraan is dat er niet alleen meer ruimte ontstaat maar ook dat er meer vogels durven te komen. Zo zit er op nog geen 20m afstand van de camper in een arganboom een Zuidelijke Klapekster te broeden.

diadeemroodstaart heeft rups te pakken

En de Diadeemroodstaart vertoont zich ook af en toe, al zingend . Maar vanmiddag had hij de rups te pakken die we gisteren bij ons uit de sla hadden gevist en naar buiten hadden gegooid. Omdat hij nu naast de camper zijn prooi te pakken had , kon Everdien hem vanuit de camper fotograferen, een fraaie toevalstreffer.

Elke dag komt er een herdersvrouw met een kudde geiten om de schillen en groenteafval op te halen die veel mensen al in de bomen hangen voor haar in plastic zakjes.

zelfs een geit kan de was doen

Het weer was de laatste dagen wat minder, meer bewolking en rond de 22º maar vandaag was het een schitterende dag met weliswaar dezelfde temperatuur maar zonovergoten en weinig wind waardoor het veel warmer aanvoelt, ook omdat de zon bijna loodrecht  aan de hemel staat. Een uitstekende dag om een strandwandeling langs de azuurblauwe zee te maken.

Taroudant 16-04-2014 woensdag

Eerst zijn we naar de wekelijkse souk in Aourir geweest vanmorgen, prachtig uitziende groenten en fruit hebben ze daar.

Vervolgens via Agadir via de 4 baansweg naar Taroudant gereden, waar bij je er rekening mee moet houden dat er fietsen, wandelaars, ezelwagentjes en ander langzaam rijdend verkeer zich op de weg kan bevinden.

We staan op een parking aan de stadsmuur bij hotel Salam, aanvankelijk als enige camper, later kwam er nog een Franse camper bij. Er is een prachtig park tegenover, weliswaar gescheiden door een vrij druk bereden weg, maar er kwinkeleren grauwe buulbuuls, er zijn huis- en grauwe gorzen en de gierzwaluwen scheren over de camper, ooievaars in de lucht en meer dan 30º, daar wordt je toch blij van.

Taroudant, parking hotel Salam, N30.47371  W8.87040

We wilden eerst hier vorige week naar toe gaan maar omdat het toen hier 35º en soms iets meer was zijn we naar zee gegaan. Taroudant trekt ons aan , we zijn er voor de 6e keer, we vinden de sfeer er prettig. Het wordt ook wel klein Marrakesh genoemd, ws vanwege het plein waar artiesten optreden, net zoals op het Djema el Fna,  en ook voor de bevolking uit Taroudant en omgeving. Aan het eind van de middag waren er muzikanten en ook een slangenbezweerder. We hebben wat door de overdekte souk gedwaald waar het lekker koel was en hebben op een terrasje gezeten.

Taroudant 17-04-2014 donderdag

Nu zie je al veel bomen en struiken in Taroudant en blijkt er achter de stadsmuur waar wij staan ook nog eens een waar juweeltje verborgen te liggen. Het is de tuin van het voormalige paleis van de pasja, tegenwoordig hotel Palais Salam. Er is niet alleen een mooi hoefijzervormig zwembad maar en staan naast de ‘gewone’ palmbomen veel andere bomen en struiken.

Metershoge cactussen, bananenpalmen,bamboe,ficussen van wel 20m hoog en bomen, nog zonder bladeren maar wel met prachtige paarse bloemtrossen.  Het hotel op zich is ook mooi maar daar hebben we niet zoveel van gezien omdat we maar zo naar binnen zijn gewandeld.

In de souk is een juwelier, er zijn er wel meer, waar Everdien al een paar keer een ring ,armband oid heeft gekocht. Ook vandaag lukte het Everdien om 2 zilveren ringen te kopen die ze leuk vond. Omdat ik niet achter kon blijven heb ik in een ander winkeltje een ‘Toeareg’ring gekocht, wel mooi nagemaakt. We hoorden van de winkelier dat er een 3-daags festival van traditionele muziek vandaag begint, dat hebben we dan ook wel weer, alweer een festival.

Vanmiddag kwam er een man bij de camper een praatje maken. Hij was een afstammeling van slaven uit Mali, die tijdens de Franse koloniale tijd vrij zijn geworden. Een aardige knaap die flink rondgereisd heeft in mn Azië. Hij is leraar Engels en geeft ook wat tennislessen. Hij vertelde over de Berbercultuur en bracht Everdien wat woorden Arabisch bij.

Nu is er in Marokko naast de Islam ook een sterk bijgeloof bv. in goede en kwade djinns (geesten). Het festival van hier is een festival van Hmadacha muziek en dient om de kwade geesten te verjagen. De officiële islam is niet blij met deze diep gewortelde traditie en zou die het liefst verbieden wat tot op heden niet gelukt is.

bloemen bovenop een metershoge cactus

Taroudant 18-04-2014 vrijdag

Wat een geweldig leuke avond gisteren! We kwamen kort na half 9 op het plein in de verwachting dat daar de muziek in het kader van het relgieus festival zou zijn. Het was er wel druk, maar muziek ho maar. Toen aan 2 mannen gevraagd waar de muziek was en zij namen ons mee naar een achterafstraatje in de souk en wezen ons open klein gebouwtje waar we , na bedankt te hebben, naar binnen gingen. Er waren al aardig wat mensen in de kleine ruimte er werden dranghekken geplaatst en kleine kinderen maakten een keeldoorsnijdend gebaar naar ons , daarbij gelukkig vriendelijk lachend. We stonden kennelijk wat verdwaasd te kijken, want een vrouw wenkte ons dat we naast haar konden zitten op de grond. Er stroomden nog meer mensen binnen en de afbeeldingen en foto’s van mensen aan de muren waren van overledenen vertelde men ons.

Op een gegeven moment werd er een stier binnengeleid, muzikanten hadden overdag met hun optredens het geld hier voor ingezameld. Er klonk muziek buiten die opzwepender werd en de koe werd ritueel geslacht, dwz de keel doorgesneden. Nu eten we niet zo veel vlees maar we zijn geen vegetariër dus zijn we blijven kijken. De koe werd verder geslacht maar daar hadden we even genoeg van en zijn naar buiten gegaan waar muzikanten met trommeltjes en blaasinstrumenten voor een heel bijzondere sfeer zorgden.

De muziek die ze speelden, de Hmachada, bracht ze bijna in trance en werd steeds opzwepender. Men speelde op trommels (taarija) en blaasinstrumenten(ghayta). Het was heel fascinerend om dit mee te maken, we waren de enige toeristen en dat vonden de mensen, gezien de vriendelijke reacties, kennelijk wel leuk. Na een tijdje hield de muziek op en zou binnen verder gaan, we hadden onze portie bijzondere traditionele cultuur wel gehad en liepen terug naar de camper door de drukke (met mensen) stad.

Kortom we hebben de opening meegemaakt van de jaarlijkse moussem(religieus feest)  in Taroudant, het festival om de kwade djinns te verdrijven.

De komende dagen zal het festival zich meer in de openbaarheid afspelen nl op het plein Assarag vanaf 4uur ‘s middags tot na middernacht.

Taroudant 19-04-2014 zaterdag

In Taroudant stonden 2 Nederlandse campers naast ons, we hadden deze al 2x eerder in Marokko gezien. Toen we uit de stad kwamen even een praatje gemaakt. Nu lees ik op het camperforum dat een van hen Fstuif (Fred) van het camperforum is, grappig.

Omdat er gewassen moet worden zijn we gisteren ruim 2 km maar liefst verder gereden naar een nieuwe camping in een buitenwijk van Taroudant. De camping is nu nog wat kaal maar er zijn veel bloemen en struiken geplant, oa rozenstruiken, hibiscussen en bougainvillea’s , de laatste tegen de muren van gasbeton, dus het gaat wel mooi worden. Ondanks de nabijheid van het centrum van de stad is de camping toch landelijk gelegen. Er zijn olijven- en sinaasappelbomen in de buurt en er fluiten vogels en je hoort de hop roepen, het is hier heerlijk rustig.

Een van de leuke dingen van Marokko vinden wij de afwisseling die je er hebt.. Je hebt er natuurlijk de zon maar we houden ook van de zee, de Sahara, de Bergen, dorpen en steden, al deze aspecten hebben we meegemaakt en gezien deze reis. We houden kennelijk van tegenstellingen want we genieten bv van de bruisende stad zoals Taroudant en de volgende dag van de rust rust op de landelijk gelegen camping nu in hetzelfde Taroudant

En straks gaan we weer de levendige stad in om oa de laatste dag van de moussem mee te maken. Want het is zeker een levendige stad, dat komt oa door de pantoffelparade die om ongeveer 19 uur begint en tot een uur of 21 doorgaat. Veel mensen lopen dan te flaneren, vooral ook groepjes vrouwen (met kinderen) van wie het leven zich overdag toch voornamelijk achter de voordeur afspeelt . Gelukkig gaan er steeds meer (jonge) vrouwen werken en dan in andere beroepen dan huishoudster. Maar ook later op de avond bruist Taroudant nog en lopen of zitten mensen op straat of in restaurantjes en eethuisjes. Het geeft ons een prettig gevoel om daar deel van uit te maken, zoals eergisterenavond en zoals vanavond ook weer het geval zal zijn.

Taroudant zondag 20-04-2014

Gisteren zijn we weer bij de muur gaan staan in Taroudant. Aan het eind van de middag zijn we naar de stad gegaan naar het plein Assarag(de oude Berbernaam) of El Atouine zoals de huidige naam(Arabisch) luidt. We konden een plaatsje bemachtigen op een terrasje dat grensde aan de plek waar de muziek, de Hmachada, zou beginnen.

Even na 18.00 begon het met het zingen van mannen die in een kring zaten. Op een gegeven moment kwamen er de trommels(taarija) bij en ging men staan zingen. Toen ook nog de blaasinstrumenten(ghayta) er bij kwamen, werd de monotone muziek opzwepender.

Er vormde zich een rij mannen die op het ritme van de muziek met hun bovenlichaam bewogen. Aangezien het ritme steeds sneller werd , werden de bewegingen dit ook en kwam er af een toe een kleine variatie in de bewegingen, benen werden ombeurten geheven of er werd wat bij gesprongen. Op een gegeven moment raakte een man in trance, werd ondersteund, raakte opnieuw van de wereld en werd apart gelegd en bijgebracht met rook. Even later stond hij weer te praten, hij werd voortdurend op de schouder geklopt (goed gedaan jochie?) en waren kennelijk de djinns verdreven. Het is natuurlijk een serieuze zaak, maar op ons komt zoiets nogal theatraal over.

man in trance

Even na 19.00 uur stopte de muziek die dus een uur onafgebroken geduurd had. Het was ondertussen behoorlijk druk geworden, de avond zou nog verder gaan maar wij hadden genoeg genoten en zijn richting de camper gewandeld. Toch weer bijzonder om dit mee te maken.

Onderweg hadden we donderdag al een eethuisje gezien waar het heel druk was. Dat moet dus wel goed zijn en we hebben daar broodjes gekocht , kleine stokbroden belegd met warme sardienenpasta, patat en olijven. Ze kosten slechts 3dh (0,27) per stuk en waren niet alleen spotgoedkoop maar ook nog eens lekker. Aangezien we er 3 gekocht hadden, meer dan voldoende en in de camper hebben opgegeten, hadden we een avondmaal voor ruim €0,80, als het €8,- had gekost zou je nog zeggen we hebben lekker en niet te duur gegeten.

Taroudant 21-04-2014 maaandag

We zijn gisterenmorgen naar de wekelijkse souk geweest. Zoals je vaak bij souks ziet zitten ook hier langs de toegangsweg (gehandicapte) bedelaars, die hun gebrek vaak etaleren , zoals een arm of been dat mist, blind zijn of een ander gebrek hebben. We hebben de gewoonte om elke dag een bedelaar wat te geven, in ieder geval voldoende om brood te kopen die hier ongeveer maar een cent of 12 kost. Bedelende kinderen geven we niets, anders leer je ze dat bedelen lucratiever is dan naar school gaan.

De souk in Taroudant is vrij groot, er worden ook veel beesten verhandeld zoals schapen, koeien en ezels. We hebben , zoals gwoonlijk op de souk, groenten en fruit gekocht waarbij we ontdekt hebben dat je in Marokko ook platte peterselie hebt. We dachten koriander gekocht te hebben maar we kunnen de peterselie mooi gebruiken in de knoflooksaus die Everdien zal maken bij de gebakken visjes die we gekocht hebben.

Terugggekomen van de souk bleek dat er een groep van 16 Franse campers was neergestreken op de parking . Er kwam ook nog een Duitse begeleide reis , maar die telde maar 3 campers. Maar met 20 campers was het wel bomvol vannacht terwijl we de afgelopen dagen met hooguit 5 campers gestaan hebben.

‘s Middags zijn we ook naar de souk geweest, eigenlijk 2, souk betekent niet alleen weekmarkt maar ook de overdekte winkelstraatjes in de medina worden souk genoemd. Je hebt in Taroudant een Berber souk en een Arabische souk waarvan de laatste het leukst is omdat ze daar ook kunstnijverheidsproducten verkopen.

slangenbezweerder

Op het Assaragplein waren  artiesten in de weer, zoals verhalenvertellers, medicijnmannen en een slangenbezweerder. Ook was er een 1 mansschiettent, niet geheel ongevaarlijk.

Al met al was het weer een leuke gevarieerde dag met ruim 28º en veel zon.

Lakhnafif 22-04-2014 dinsdag

Omdat er  voor gisteren een enkele bui werd verwacht  en veel wind , zijn we niet naar zee gereden maar 20km verder naar Lakhnafif. De camping hier, le jardin de Koudyah ligt midden in de natuur. We zijn hier 2 jaar geleden ook geweest en  het was ons toen prima bevallen vanwege de rust en de vogels die hier zijn. Eigelijk is het geen camping maar er zijn 15 camperplaatsen op een groot landgoed van 80 ha, met biocultuur, hoofdzakelijk sinasappel en mandarijnenbomen maar ook groenten. Ook nu weer veel vogels en bloeiende struiken en cactussen.

Noord Afrikaanse vink

bloeiende cactussen

Het was gisteren gematigd weer , wel regelmatig zon maar ook een paar buitjes, 24º. Vandaag schijnt de zon weer volop en we blijven hier nog staan.

Het dorp Lakhnafif stelt niet zo veel voor, een moskee en wat huizen. De aantrekkelijkheid van deze plek is de natuur, het landgoed leent zich goed voor een wandeling, af en toe een mandarijn of sinasappel plukkend.

Er staan hier nog maar een paar campers, vanmiddag aan de praat geraakt met een Zwitser die Nederlands sprak. Hij had in de jaren ’70 in Nijmegen gestudeerd en zijn zoon woonde in Zutphen. Dan ligt een cliché als wat is de wereld toch klein voor de hand.

wilde kanarie, hier stamt de kooikanarie van af.

De temperatuur liep al weer aardig op vandaag, vanmiddag al 27º en morgen wordt het ruim 30º, dus tijd om dan weer naar de kust te gaan.

Taghazout 23-04-2014 woensdag

We zijn vandaag weer naar Taghazout gereden, de weersvoorspellingen zijn voor de kust goed en voor Taroudant 35º . Dan is het aan zee toch beter, daar is meestal wel een verkoelend windje . Zo ook vandaag, er staat een zeebries en het is 23º, waarbij het warmer aanvoelt, de zon staat om 13.00 uur bijna loodrecht aan de hemel.

Er staan hier weer minder campers dan toen we vertrokken, nog geen 50 meer. Minder campers betekent niet alleen minder handelaren maar ook meer ruimte en plekken om te kiezen. Dus staan we op een plek met fraai uitzicht over zee, we hebben voldoende voorraad bij ons, we willen ongeveer een week hier blijven. Gelukkig komt de waterwagen wel langs, over een aantal dagen moet de watervoorraad weer aangevuld worden.

Taghazout 24-04-2014 donderdag

Nog even naar aanleiding van de moussem in Taroudant die we hebben bijgewoond met als doel de kwade djinns,geesten te verdrijven. Bijgeloof komt nog veel voor in Marokko en is wijdverbreid onder alle gezindten. Eind maart is nog de vrouw van een ex minister in Zuid Marokko gearresteerd toen ze een hyena wilde kopen. (gestreepte hyena’s komen nog sporadisch voor in Marokko)

De hersenen van hyena’s worden gegeten omdat men daardoor succesvol en geliefd wordt en aanzien krijgt. Lang bleef ze overigens niet  vastzitten want de politie kreeg een telefoontje van hooggeplaatste figuren die haar vrijlating vroegen. Het werkte al voordat ze de hersenen (kennelijk €50,- per gram) genuttigd had. Niet alleen de hersenen van hyena’s, ook bv botten van joden, kattennagels, struisvogelpoten en hagedissen worden gebruikt bij zwarte magie. Deze sihr(zwarte magie is in de islam verboden.

Schapen en geiten hier op de camperplaats komen dagelijks voorbij. Ook wel kamelen,(dromedarissen) die op het strand voor ritjes worden aangeboden zie je dagelijks. Maar vanmiddag kwam er een grote kudde kamelen over het terrein gewandeld, wel meer dan 50 waaronder ook een paar jonkies. Ze trokken verder over het strand, begeleid door 2 herders op een ezel.

Taghazout 25-04-2014 vrijdag

We zijn 200m verderop gaan staan, er kwam een mooie plek vrij aan zee vlakbij een toegang tot het strand. We staan op een plateau die zo’ n 5 m boven de zee ligt waardoor je een fraai uitzicht over de oceaan en het dorp Taghazout hebt.

Er kwam vandaag iemand vragen of we nog wat te repareren hadden aan de camper. Nu hadden we een plekje op de bumper waar wat verf van afgesprongen was en aangezien hij een jaar of 5 geleden ook een kleine reparatie naar alle tevredenheid had uitgevoerd, mocht hij dat plekje wel onder handen nemen. Eerst geplamuurd om de oneffenheid glad te maken, dan  diverse kleuren mengen tot hij de juiste kleur grijs had en je ziet geen kleurverschil, €16, daar kun je je geen buil voor vallen.

We hebben wat arganolie gekocht van een man die ons een dag eerder wat had laten proeven, prima spul. De man woont 8km de bergen in en komt hierheen lopen om een paar dirham te verdienen. Hij is Berber en begon te vertellen dat  Berbers nog altijd gediscrimineerd worden door de Arabieren. De Berbers zijn de oorspronkelijke bewoners van Marokko, in de 7e eeuw kwamen de Arabieren en met hun ook de islam. Nu is ruim de helft van de bevolking Berber en de rest Arabieren. Grofweg zou je kunnen zeggen dat de Berbers op het platteland wonen en de Arabieren meer in de stedelijke gebieden. De Arabische elite vormen de machtshebbers in het land, Arabisch is de officiële taal en in de grondwet staat dat Marokko een Arabische staat is. Tot voor kort mochten ouders hun kinderen geen Berbernamen geven en nog niet zo lang mag er nu ook les in het Berbers worden gegeven op scholen en zijn er nieuwsuitzendingen in het Berbers.

Taghazout 27-04-2014 zondag

Dat het vandaag zondag is, daarvoor hoef je niet op de  kalender te kijken. Al vrij vroeg komen de Marokkanen richting zee, zo rond het middaguur is elke arganboom wel bezet door een Marokkaanse familie. Er worden tenten en doeken gebouwd van tenten en lappen, waarbij de auto ook nadrukkelijk deel uit maakt van de tijdelijke leefomgeving. Weldra pruttelen de tajines, de glazen thee gaan rond en het is, gelukkig hebben wij daar in Nederland een woord voor, gezellig.

zo rustig is het op doodrweekse dagen

En ondertussen is het strand ook aardig volgestroomd en worden er hier ook rondom de daar geparkeerde auto’s tenten gebouwd. Het is al met al een druk gefriemel op het strand van mensen, auto’s, fietsen, paarden en kamelen. De meeste vrouwen gaan volledig gekleed de zee in, als ze de zee al in gaan, slechts een enkel badpak of (zeldzaam) bikini zie je. Er zijn nu vrijwel geen surfers, daar voor is het te druk in zee.

Wat een contrast met doordeweekse dagen, maar wel leuk om al die bedrijvigheid gade te slaan, morgen is het weer rustig, dat heeft ook zijn charme. Nu was het misschien extra druk vandaag, veel drukker bv dan 2 weken geleden toen we ook hier waren , omdat het zo warm is. Niet hier aan zee, door een zeebriesje is het 23º, maar iets het binnenland in is het ruim boven de 30º.

Taghazout 29-04-2014 dinsdag

De afgelopen paar dagen,behalve zondag, kwam er telkens een kudde dromedarissen hier voorbij over het terrein.Vlak langs onze camper gingen ze dan via het pad naar het strand toe, er waren ook jonkies bij.

Voor een grotere versie kun je ook hier kijken: https://www.youtube.com/watch?v=KuX5XtZNBIg

We hadden geen genoeg internetverbinding de laatste weken om filmpjes die we hadden gemaakt up te loaden naar you tube, ze waren daar om 'op de plank' blijven liggen.

We zullen ze ook plaatsen in het reisverslag waar ze thuis horen, maar ook hier. We moeten nog wel flink oefenen met filmen, maar het geeft wel aardig de sfeer weer. Ze zijn gemaakt op het festival des nomades in M'mamid.

Het eerste filmpje was op de openingsdag en is van een Congolese dansgroep:

Er waren ook races met dromedarissen, beelden zijn wat schokkerig, we stonden tussen het enthousiaste publiek.

Ook een filmpje van het aanwezige publiek bij de dromedarisrace

Taghazout 30-04-2014 woensdag

Er staan hier nog zo’n 25 campers, nog even en dan kunnen wij het licht uit doen. Maar wij hebben een globaal plannetje gemaakt voor de resterende 2 weken. Vandaag souk in Aourir, morgen 1 mei is het een vrije dag in Marokko dus erg druk langs de kust dan kun je beter niet rijden. Dan wordt het vrijdag dat we vertrekken, het plan is via een paar stops naar het noorden te rijden. Marrakech doen we meestal op de terugweg aan maar dit maal is het daar te warm en gaan we via de kust omhoog. We wilden aanvankelijk nog naar de  Middellandse Zeekust maar dan krijgen we het gevoel dat we ons dan moeten haasten, wellicht iets voor volgend jaar.

Vogels die we de afgelopen dagen hier bij het strand gefotografeerd hebben,achtereenvolgens: de grauwe Buulbuul, Zuidelijke Klapekster, Blonde Tapuit en als laatste de Regenwulp.

Taghazout 01-05-2015 donderdag

Gisteren zijn we naar de wekelijkse souk geweest. Zo’n  soukis erg belangrijk, heeft een regionale functie en is zo belangrijk dat sommige dorpen zijn genoemd naar de dag dat de soek wordt gehouden. Op de terugweg hebben we bij een smid een paar pinnen gekocht waarmee we bv de luifel stavig kunnen verankeren. Hij praatte gee Frans maar nodigde ons al lachend en gebarend uit om een kijkje in zijn kleine, stoffige smidse te komen nemen. Deze was ter grootte van een fietsenschuurtje en zag er mooi uit n de zin van authentiek. Zo was de oven gemaakt van een oude oliedrum. We kregen een kopje thee van deze aardige oude man.

Nu kun je je wel vergissen in de leeftijd, er komt hier altijd een mannetje langs met (waardeloze) sieraden en die drinkt af en toe een kopje koffie met ons. We hebben een beetje medelijden met deze man omdat hij elke dag hier naar toe komt van voorbij Agadir, ook nu hier bijna niemand meer staat en dat op zijn leeftijd . Toen hoorden we dat hij pas 64 jaar is, hij ziet er 20 jaar ouder uit , sommige mensen worden hier aardig door het leven getekend.

We genieten elke dag weer van het mooie uitzicht die we hebben vanuit of naast de camper, we staan zo' n 50m van zee, iets verder als het eb is. Daarom een foto vanuit het camperraam, 's middags met vloed en een foto bij eb, begin van de avond

Sidi Kaouki 02-05-2014 vrijdag

Vanmorgen afscheid genomen van Hanna und Takis uit Düsseldorf die een paar dagen naast ons hebben gestaan, aardige mensen, hij was Grieks van oorsprong.

De man die ‘erouderuitzietdanzijnleeftijdis’ moest zijn bakje koffie missen vandaag.

De weg naar Essaouira was mooi, eerst vlak langs zee, daarna iets het binnenland in met veel arganbomen aan weerszijden van de weg. Met natuurlijk de nodige stalletjes waar ze de arganproducten aan de man proberen te brengen. Soms door laaggebergte, soms ook vlakke stukken. En daar op zo’ n recht stuk was een overzichtelijke splitsing, geen verkeer maar wel een 60km bord. Dus voet van het gaspedaal en de lasergun had ons gesnapt op 72 km per uur. 300dh. We waren niet de enige, we reden te hard, maar dit had met verkeersveiligheid niets te maken, wel met boetes scoren.

Sidi Kaouki

20 km Voor Essaouira konden we kiezen, of naar de mooie camping in Ounara, iets in het binnenland gelegen waar het 30º zou worden met weinig wind of naar Sidi Kaouki, naar een mooie camping aan zee, waar het minder warm zou worden maar waar het aardig zou waaien. Het werd Sidi Kaouki, via een pittoresk slingerend weggetje tussen de arganbomen over zo’n 20 km zijn we naar de camping gereden. We staan 200m van het strand, er zit een weg tussen, zo mooi als de afgelopen dagen is het uitzicht niet, maar we zijn tevreden. Sidi Kaouki heeft wel iets, 5 jaar geleden waren we hier ook, toen was de camping er nog niet. En het werd 26º, de wind viel best mee.

Sidi Kaouki 03-05-2014 zaterdag

Gisterenavond stond er wel een stevige wind, 60km p.u., er zijn hier niet voor niets veel surfers en er staan ook een flink aantal windmolens. Sidi Kaouki is wel toeristischer geworden dan een aantal jaren geleden toen wij er waren. Zag je toen alleen hoofdzakelijk surfers en wat ouder camperaars, nu zie je ook gezinnen met kinderen en zijn er veel paarden en dromedarissen waar je een ritje op kunt maken. Toch heerst er door de jongeren, al dan niet met dreadlocks, nog steeds een leuke sfeer.

Het weer heeft hier weer andere kenmerken dan in Taghazout. Was het daar meestal ’s ochtends  bewolkt, lage zeebewolking, rond het middaguur klaarde het dan op en wat het de rest van de middag zonnig. Hier is de wind kenmerkend. ’s Morgens komt hij uit het zuid westen en na de middag draait hij naar noord en neemt dan meestal sterk in kracht toe, vanmiddag zelfs tot 80km p.u.

Daarom was het maar goed dat we vanmorgen al een strandwandeling hadden gemaakt over het prachtige brede strand, tenminste als het eb is, het loopt heel langzaam af. Er wordt hier nog weinig gebouwd dus zijn er ook maar weinig toeristen op het 3km lange, mooie strand.

strandplevier                                                                                                                           strandloper

Er staan hier op de camping 10 campers, een aantal is nog niet zo lang in Marokko, te zien aan de nog bleke huidskleur van de camperaars. De camping, Sidi Kaouki Beach, is mooi aangelegd en heeft vriendelijk personeel, niet alleen omdat Everdien een bos veldbloemen kreeg van het manusje-van-alles. Er staan hier aardig wat bloemen in bloei , onderwerg zie je zo ook veel, weer andere dan de afgelopen jaren in de winter hebben gezien.

Essaouira 04-05-2015 zondag

Toch een teleurstelling dat we in Essaouira niet meer op de parking bij de haven mochten staan, laat staan overnachten. Nu was dat vorig jaar ook al zo maar we hadden wat hoop omdat we op het camperforum hadden gelezen dat er meerdere campers hadden overnacht in januari. Nu overal verbodsborden in de stad en bij de havenparking stond zelfs politie om je door te verwijzen naar de camperplaats net buiten Essaouira. Daar staan we nu, evenals vorig jaar, geen zeezicht, het strand is achter het duin. Het is druk op het strand omdat het zondag is en er zijn veel kitesurfers hier.

Vorig jaar schreven we al over het gevaar van Benidormisering in Essaouira vanwege het plaatsen van merkwaardige, foeilelijke straatlantaarns,met een soort blauwe piek erop als ze branden. De boulevard wordt nog verder gemoderniseerd en het wordt er, in onze ogen althans, niet mooier op. Met enige weemoed denken we terug aan 2008 toen we nog op de boulevard konden staan, pal tegen het strand aan met een fantastisch uitzicht over de baai van Essaouira. We kunnen ons ook wel voorstellen dat hotelgasten liever niet tegen campers aan kijken.

We zijn over het mooie, brede strand naar Essaouira gelopen, met 25 min. ben je in het centrum. Eerst zijn we naar de haven gegaan, altijd bedrijvigheid, altijd leuk, langs de kade wordt op veel plaatsen diverse soorten vis te koop aan geboden.

Daarna zijn we de stad ingelopen, erg veel toeristen die zijn ingevlogen voor een vakantie, veel meer dan we in de wintermaanden gewend zijn. Maar het is leuk om door de winkelstraatjes te zwerven, het is er wel druk maar er heerst een prettige sfeer.

We hebben niet in de buurt van de haven gegeten, daar zijn veel toeristen , maar in een klein eethuisje waar veel locals waren. We hebben lekker gegeten, tonijnsalade, 5 verschillende soorten brochettes en een soort shoarma, met frites. En voor 7dh terug met de taxi naar de camperplaats die trouwens 30 dh (€2,70) kost.

Ounara 05-05-2014 maandag

Vanmorgen naar de supermarkt Aswak geweest die nog niet zo lang in Essaouira gevestigd is. Gevestigd in een buitenwijk van de stad aan een lange boulevard, daar waren we nog nooit geweest. Opvallend was het grote aantal koetsjes die er reed, tientallen, naast de taxi is het een populair vervoersmiddel.

We staan nu op de camping in Ounara, 25 km van Essaouira, voor de 5e keer dat we op deze camping zijn. Veel bloeiende struiken, oa hibiscus en bougainville

en veel vogels, Buul Buuls, Bijeneters, vinken, groenlingen,diadeemroodstaarten en de tortelduiven lopen onder je stoel door. Slechts 3 campers, heerlijk rustig, iets na achten hoorden we nog een camper aankomen, waren het 14 Mercedes 4x4 van een Franse club.

grauwe vliegenvanger

Prachtig weer, ruim 29º, rosé-weer dus en vanochtend bij de deli-afdeling van de supermarkt pasteitjes gekocht, oa met tonijn, garnalen en kaas. En, jawel, pastilla’s, niet met duif maar met kip,(en oa amandelen en honing) erg lekker.

Souiria Kédima 06-06-2014 dinsdag

Vanmorgen via de N1 door een mooi heuvelachtig gebied gereden. In het aardige dorpje Talmest wat fruit gekocht en daarna begon de ellende. Na Talmest hebben we een afslag genomen naar Souiria Kédima , die weg was een ramp. In het begin was het nog een smal stukje asfalt met scherpe rafelranden, ach het zal straks wel beter worden. Nou nee, het werd alleen maar veel slechter tot het grotendeels piste werd. En dan in die piste ook nog grote gaten, het duurde lang, 19km daar deden we een uur over. Daarmee is de weg met stip de slechtste weg die we ooit gereden hebben.

We staan nu op de camperplaats in Souria Kédima, bij een strandtentje , 30 dh en ’s nachts bewaakt. Aan het eind van de middag kwam er nog een camper, een Duitser op doorreis naar Mali en Senegal.

De boulevard hier, althans het gedeelte waar wij staan, is een beetje een vergane glorie. Er staan hier hele huizenblokken, vrij nieuwe woningen met zeezicht, leeg en daardoor wat te verpauperen. Lantarenpalen staan te verroesten en een enkele is doorgeroest en omgevallen. En dan loopt er ook nog allerlei vee zoals ezels, koeien en kamelen tussen de huizen te grazen, dat is dan wel weer een leuk gezicht.

Vanmiddag zijn we naar het haventje gewandeld en dan kom je op een gedeelte van de boulevard waar mooie villa’s staan. Maar rondom de haven is een klein wijkje met wat vervallen restaurantjes, Souiria Kédima kan wel een facelift gebruiken. Je hebt hier wel mooie zandstranden.

Het weer valt tegen vandaag , was het gisteren een stralende dag , vandaag was het bewolkt en maar 21º.

Souiria KéDima 07-05-2014 woensdag

Vandaag zijn we nog hier gebleven, een mooie zonnige dag met wel een stevige bries. Ook de komende dagen blijft het volgens de verwachting flink waaien, in het binnenland blijven de temperaturen boven de 35º, bv in Marrakech.

We horen dit jaar veel verhalen over fouten die gemaakt worden door de douane in Tanger Med door de douane mbt tot de lengte van verblijf van zowel de camper als personen. Ook nu weer de Duitsers die naast ons staan, die hebben ze de camper een verblijf gegeven van maar 1 maand ipv 6 maanden. En vanmiddag kwamen hier Nederlanders die hadden zelf maar een verblijf van een maand gekregen en die hebben dat in Agadir bij de douane laten veranderen. Nu heeft de koning 150 ambtenaren ontslagen bij de douane wegens incompetentie.

De hele dag hadden we kamelen met jongen rondom de camper grazen, dat hebben we al vaker gehad maar het blijft leuk. En we staan nu met 5 campers hier, toen we kwamen stond er niemand.

Souiria Kédima 08-05-2014 donderdag

Omdat Everdien de hele nacht diarree had zijn we nog een dag hier gebleven. Dat was overigens geen ramp want gisteren zijn Hanneke en Bart naast ons komen staan, daar klikte het meteen mee.

Vanmorgen hebben een praatje gemaakt met een Marokkaanse Nederlander die hier met vakantie is, hij heeft hier een huis. Konden we mooi informeren naar de leegstaande huizen hier langs de boulevard. Hij vertelde dat de leegstand van de huizen de volgende oorzaak heeft: de huizen worden beheerd door een maatschappij die eigendom van de regering is. Ze zijn voor €26.000 aan Marokkanen verkocht. Zodra die het benodigde geld hebben gespaard en betaald, dan pas mogen ze in het huis, wat overigens een casco is zonder ramen. Daardoor hebben weer en wind vrij spel waardoor de huizen er niet beter op worden.

Naast het restaurant bij de camperplek ligt een aap aan een ketting. Weliswaar een lange ketting maar in onze westerse ogen blijft het een zielig gezicht hoewel we wel gewend zijn aan een kanarie in een kooitje. Op bv de Djema El Fna plein in Marrakech worden verklede aapjes geshowd aan toeristen, die kunnen er mee op de foto. De manier waarop hier met dieren wordt omgegaan is zowiezo anders dan bij ons, ze zijn meer een soort gebruiksvoorwerp. Ze zijn in de eerste plaats ten dienste van de mens zoals de ezel, het schaap, de dromedaris.

Dat is bij ons met koeien vaak niet anders (vlees) maar hier wordt zichtbaar vaak niet zachtzinnig met de dieren omgegaan wat wel even slikken is als je dat ziet.

We zagen in Taghazout wat dat betreft wel een erg hypocriet staaltje van Duitse hondenliefhebbers. De man joeg op zeer autoritaire wijze een vrouw weg die om kleding kwam vragen(iets wat regelmatig gebeurd), al schreeuwend : Geh weg, geh weg! Even later stonden hij en zijn vrouw te schreeuwen tegen een man die een ezel met een stok sloeg omdat die koppig was, kort nadat hij die vrouw zo beestachtig had behandeld......

In het binnenland duurt de hittegolf voorlopig nog voort, aan de kust staat een stevige noordenwind en is het pal aan zee 22º.

kneu(common linnet)

In Souiria Kédima waren veel distels dus ook veel kneutjes. Louter toevallig natuurlijk dat as zaterdag de Common Linnets( de kneutjes) in de finale van het songfestival staan, je zou je bijna verplicht voelen om te gaan kijken.

El Jadida 09-05-2014 vrijdag

Omdat het stevig blijft waaien zijn we niet naar een plaats bij Oualidia gegaan waar je vrij kunt staan aan het strand maar naar de camping in ElJadida waar je wat meer beschut staat. Door Safi blijft altijd weer merkwaardig want je rijdt vlak langs de fosfaatfabrieken waar het smerige afvalwater zo in zee wordt geloosd.We zijn niet verder langs de mooie (kwa zeezichten) kustweg gereden maar via de N1,daar zaten ook wat slechte stukken tussen maar men is de weg aan het asfalteren.

in een park in El Jadida zaten wel honderden koereigers

In het begin van de middag trok de lucht helemaal dicht met zeebewolking, met de harde wind uit zee was het niet aangenaam wandelen op de boulevard.

Toen we terug kwamen van de wandeling bleken Hanneke en Bart naast ons te staan,leuk, ook zij vonden het te hard waaien om vrij te staan. We gaan zo gezamenlijk een apéritiefje drinken.

Kenitra 10-05-2014 zaterdag

En het bleef nog lang gezellig gisterenavond, je kon het nog moeilijk een aperitiefje noemen, het is dat Hanneke broodjes ging maken om een uur of elf anders hadden we omstreeks middernacht nog tonijn en aardappels moeten bakken.

Nadar we weer afscheid hadden genomen van Bart en Hanneke zijn we via de tolweg naar Kenitra gereden, bijna 240km. Vlakna Rabat rijdt je dwars door het enorme kurkeikenbos van Menora, verder hier en daar wat landbouw, je merkt wel aan de vegetatie dat je noordelijker komt.

Kenitra is een industriestad en heeft verder weinig te bieden, de camping is ook niet bijzonder maar ligt midden in de stad.Voor ons dient het dan ook slechts als tussenstop op weg naar Asilah waar we nog een paar dagen willen blijven voordat we Marokko uitgaan.

de bruid

We zagen nog wel een bruiloft vanavond in Kenitra. De straat was afgezet, in een tent zat een bruidspaar opgedirkt op een foeilijke 'troon' speciaal voor deze gelegenheid gehuurd , er dansten wat vrouwen op de harde muziek die uit de luidsprekers klonk.

Bont Zandoogje(met dank aan Martine)                                                        welke boom?

Marokko kent een rijke flora en fauna, van vogels denken we het een en ander te weten, anders is het met bloemen, planten etc. Ook vlinders weten we nauwelijks iets van . Zo weten we bv niet hoe bovenstaande vlinder heet en welke boom daar zo prachtig bloeit, hetwordt er niet minder mooi om.

Asilah 11-05-2014

Wat een groot contrast weer gisterenavond, zagen we in het begin van de avond nog een traditionele bruiloft later gingen we eten in het restaurant bij de camping. Nu hebben ze daar een alcohollicentie en het was behoorlijk druk , niet alleen met mannen maar ook een aantal hoeren waren aanwezig. Dat zie je vaak in Marokko, bij de weinige gelegenheden die alcohol mogen schenken, daar zie je dan ook onvermijdelijk hoeren. Het zorgde wel voor een aparte sfeer in de niet onaardige tuin van het restaurant. Nu is uit eten gaan in Marokko goedkoop, maar nu met een half flesje wijn erbij moesten we nog geen €12,- betalen voor een salade en brochettes met frites.

Asilah N35.46879  W6.03679

Via de tolweg zijn we vanmorgen naar Asilah gereden. Onderweg prachtig bloeiende bremstruiken als gele lnten aan beide zijden van de weg. De oogst van veel gewassen was in volle gang, we reden door een groot landbouwgebied. In Asilah kun je weer bij het haventje staan, je hebt zo een mooi gezicht over het water naar het stadje. Je moet nu wel 40dh aan de gardien betalen, Asilah is een gewild stadje om te staan, daarom kunnen ze  deze prijs vragen wat voor een parking aan de hoge kant is. (€3,60)

Asilah 12-05-2014 maandag

Gisteren was het zondag en erg druk met  Marokkaanse dagjesmensen, voornamelijk aangevoerd met bussen. Vandaag heerlijk rustig met wat buitenlandse toeristen. Asilah heeft een witte medina met blauwe accenten, het doet Andalusisch aan. De medina en de vestingmuren dateren uit de tijd van de Portugese overheersing. Asilah is ook door Spanjaarden bezet geweest, men spreekt dan ook Spaans evenals in de rest van Noord Spanje.

Er staan hier nog een tiental andere campers en er komen ook nog wat handelaren langs met pinda' s, horloges, zonnebrilen en smartphones. En de temperatuur is hier prima, de hittegolf in het binnenland duurt maar voort, in Marrakech boven de 40 gr, hier 27gr en waar wij staan met een briesje over water 25 gr.

Asilah 13-05-2014 dinsdag

We hebben gisterenavond besloten om vandaag aan het eind van de middag naar de haven van Tanger te rijden. Onze ticket moet nog omgeboekt worden, er staat een verkeerde datum van terugreis op, 10 april. Nu hadden we daar al eens  over gemaild maar we moeten naar het boekingskantoor in de haven om ze te laten omboeken. Dan kunnen we mee als er plaats is. Nu denken we dat het nu niet zo druk zal zijn maar de komende dagen gaat de wind sterk toenemen tot 100km p.u. op vrijdag volgens de verwachting en als het te hard waait gaat de boot niet. En wij moeten voor 19 mei het land uit, dan zijn wij er nl 3 maanden.

Dus lijkt het ons verstandig om niet tot het laatste moment te wachten en vanmiddag naar dehaven te gaan. Volgend jaar gaan we zeker weer naar Marokko, we hebben het hier reuze naar ons zin gehad, veel gezien en weer leuke ontmoetingen gehad.

kleine zilverreiger

Tanger Med 13-05-2014

De wind werd aflandig in Asilah en nam in kracht toe. De temperatuur liep snel op en om half een was het bijna 34º. Omdat het nog warmer zou worden besloten naar de haven Tanger Med te rijden. Daar hoorden we dat we met de boot van 16.00 uur mee konden.  Het waait stevig, windkracht 6 daardoor zal de boot uit Spanje vertraging hebben, die is op dit moment (16.00 uur) nog niet binnen. Dan zijn we onverwacht vanavond nog in Spanje.

Omdat we zo snel afscheid hebben genomen van  Asliah, nog even een zonnige foto, daar word je toch vrolijk van