Groningen 16-08-2020, zondag

We zijn naar Groningen gereden en hebben daar op de cp Kardinge gestaan, waar wel 50 campers stonden.

Mijn zus was jarig geweest en we zijn ’s avonds in een restaurant in het Noorderplantsoen wezen eten, lekker en gezellig en niet te druk.

Dat kon je van de binnenstad van Groningen niet zeggen, daar was het erg druk met overvolle terrassen. Voor sommige winkels stond een rij wachtenden  die nog niet naar binnen mochten omdat het te druk was. En overvolle terrassen die een deel van de publieke ruimte in beslag namen omdat ze vanwege de Corona uit hebben mogen breiden.

Het was druk in de binnenstad van Groningen, hier de Herestraat

Heel veel druk bezochte terrassen in het centrum.

Niet te missen natuurlijk, de Martinitoren.

Cp Kardinge in Groningen, gratis, geen voorzieningen. Vlakbij busstation.

N 53.23994, E 6.59712

We hebben een rondleiding gehad in het Forum door mijn zus die daar werkt in de bibliotheek. Het Forum is nu een maand of 10 open en het is een prachtig gebouw, een geweldig staaltje architectuur, on-Nederlands. Het trekt dan ook bezoekers van heinde en ver om het gebouw te bezichtigen. Het is een multifunctionele , interactieve bibliotheek, een cultureel centrum  waar jong en oud zich kan vermaken, het is een nieuw concept van een bibliotheek naast  het lenen van boeken.

Het Forum van Groningen met talrijke roltrappen.

Een van de vele ruimtes in het Forum.

Een deel van de buitengevel van het 45 meter hoge gebouw.

Ee meisje wandelt met een kleine robot.

Het is een ontmoetingscentrum waar horeca, een filmzaal, studieafdelingen met laptops ,een stripmuseum, een winkel van de VVV,  exposities , een experimenteel lab (oa. zelf werken met een 3D printer etc ,een plaats vinden. Dit alles op 10 verdiepingen die via roltrappen met elkaar verbonden zijn en het gebouw heeft een open karakter. Boven op het gebouw is een restaurant en kun je kilometers over de stad en de omgeving kijken. Een spectaculair gebouw ontworpen door diverse architecten, een geweldige ervaring om daar rond te wandelen.

En warempel helemaal niets over Corona, geen cijfers of ontwikkelingen in Spanje of Marokko. Toch zijn we ook vandaag natuurlijk niet aan Corona ontkomen, we hebben ons zo veilig mogelijk door Groningen bewogen.

Haselünne 17-08-2020, maandag

We hebben besloten een minitrip te maken en omdat het weer 30º zou worden zijn we gisteren naar Duitsland gereden en hebben daar een plek aan een meer gezocht. Het was zo’n 140km rijden vanaf Groningen. Onderweg hebben we vlakbij Haselünne LPG getankt, het gas was bijna op en diesel voor €1,04.

Trouwens we hadden een heel ander verkeersbeeld in Duitsland dan zaterdag in Nederland. Toen waren er veel caravans op de weg, in Duitsland zie je veel meer campers. Ook reden we in Nederland met het overige verkeer mee, in Duitsland wordt door veel auto’s flink gescheurd.

Een fuut met 2 jonkies, een zwemt er achter en de andere ligt in de nek.

Uitzicht vanaf de cp Haselünne, gratis, voorzieningen, N 52.670650 E7.498560

Een parend paartje bruinrode heidelibellen die ook veel in onze tuin zitten, nu aan het meer.

Wandelend rond het meer kwamen we dit kunstwerk tegen.

De cp in Haselünne ligt aan een meer langs het riviertje de Hase en telt officieel maar 6 plekken, we stonden er met 7. Er zijn meerdere parkings en er waren niet zoveel personenauto’s. Dat komt omdat er niet gezwommen mag worden, alleen maar gevist. We staan trouwens met een prachtig uitzicht over het meer. Er loopt een fiets-wandelpad rondom het meertje, in een half uur heb je er omheen gewandeld. Verder hebben we geluierd en gelezen in de schaduw van een boom met een lekker briesje over het water. En omdat er op 100m afstand van de cp een hotel/restaurant is, hebben we aan het eind van de middag daar een Weizenbier gedronken die ons goed smaakte met het warme weer.

Hagen am Teutoburgerwald  17-08-2020, maandag.

En gelijk maar vanavond het verslag van vandaag on line gezet…..

Vannacht om 12.00 uur kregen we een onweersbui, kort maar hevig , zodat we om half een rustig konden gaan slapen.

We zijn bijna 100 km zuidelijker gereden, hoofdzakelijk via secondaire wegen, alleen bij Osnabrück hebben we een stuk Autobahn gereden.

We staan nu  op een cp bij Hagen am T.W., ongeveer 15km ten zuiden van Osnabrück. Een cp gelegen in een mooie heuvelachtige omgeving, gratis met alle voorzieningen, zelfs de stroom kost niets.

De cp ligt 10’ lopen van het dorp Hagen wat eens een mooi centrum moet hebben gehad maar dat  is  door  een brand in 1892 grotendeels verwoest. Er staan nog wel enkele vakwerkhuizen die aardig zijn om te zien.

Er zijn nog wat vakwerkhuizen over na de brand in 1892 in Hagen am Teutoburgerwald

De foto hierboven is een detail van de gevel op de linkerfoto.

Cp in Hagen am T.W. , gratis , zelfs de stroom. N52.203950 E7.977350

Hagen is bekend om zijn kersen, er schijnen hier honderden soorten te staan, je  ziet ze dan ook overal, ook gewoon langs de weg naar het dorp. Het is dat de kersentijd al een tijdje voorbij is, anders had je hier gratis kersen kunnen eten.

-Ook Spanje kent corona-ontkenners, zij hebben gisterenavond in Madrid gedemonstreerd met ongeveer 2500 mensen. Ze droegen spandoeken met leuzen tegen de onderdrukking door de regering, Covid-19 is een leugen van de elite, Corona bestaat niet etc… Na Nederland en Duitsland is in Spanje nu ook een tegenbeweging gekomen terwijl de besmettingen blijven stijgen.

Het weer was grotendeels bewolkt maar met 23º en weinig wind hebben we lekker buiten kunnen zitten lezen, hoewel het wel frisser was dan we gewend zijn. Er staan hier maar 3 campers, lekker rustig.

Ibbenbüren 18-08-2020, dinsdag

Vanmorgen eerst langs de Aldi in Hagen gereden om wat dingen te kopen die je in Nederland niet kunt krijgen wat bij ons dan neer komt op delicatessen en bepaalde wijnen. Toen was het nog maar 30 km naar Ibbenbüren waar we bij een meer, de Aasee, op een cp staan.  Dat viel in eerste instantie nogal tegen, geen meer te zien, oftewel kein Seeblick.

Dat was in Haselhünne toch wel anders, maar het meer blijkt op 5’ lopen afstand te zijn. Daar kun je mooi omheen wandelen, een wandeling van ongeveer 3km, dat hebben we aan het begin van  de middag voor de lunch gedaan. Je komt dan vlak langs het dorp maar daar zijn we niet naar toe gegaan. Na de lunch hebben we er voor gekozen om te lanterfanten  , lekker lezen bij de camper.

Vanaf het terras van de beachbar heb je een mooi uitzicht over de Aasee

De Aasee

Er zijn wat nijlganzen in het meer. Sinds de jaren '60 van de vorige eeuw een vrij algemene verschijning in Europa, het zijn nakomelingen  ontsnapte siervogels.

Onze buren op de cp in Ibbenbüren, €3,-

geen voorz.,N52.2619 W7.7316

In de Duitse kranten valt niet veel  over corona te vinden in Duitsland, wel over de situatie wat dat betreft in de wereld en de maatregelen die in Frankrijk genomen gaan worden.

Wel heeft het RKI(Robert Koch Institut) gisteren 1390 nieuwe infecties gemeld waarmee het R-getal licht gedaald is, van 1,21 naar 1,11(in Nederland 1,19) maar ze betiteld de situatie wel als zorgelijk.

We hebben het idee dat Duitsers zich goed houden aan de mondkapjesplicht en omdat de besmettingen in Nord Rhein Westfalen hoger zijn dan in de meeste andere deelstaten lijkt het erop of men er zich meer van bewust is.

Het was vandaag lekker weer, half bewolkt en het werd 24º.

Warnsveld 19-08-2020

Ook onze 3e plek in Ibbenbüren was een rustige plek om te slapen.

Hoewel het dicht bij de Autobahn ligt en je overdag het geruis ervan kunt horen, heb je er ’s nachts geen last van.

Vannacht weer in ons eigen bed slapen want we zijn weer thuis, hoewel ons camperbed natuurlijk ook ons eigen bed is. We hadden nog langer weg kunnen blijven, we hadden nog wel wat aardige cp’s gezien, ware het niet dat we verplichtingen hebben.

Maar het tripje in Coronatijd is ons goed bevallen, we hebben ons veilig gevoeld. En de mondkapjesplicht in Duitsland in  bepaalde situaties maakt mensen duidelijk dat er iets ernstigs aan de hand is, in Nederland is dat minder zichtbaar.

Nu maar zien wat de komende tijd ons brengt, nu hebben we het in ieder geval leuk gehad.

Warnsveld 22-08-2020, zaterdag

Zoals bekend heeft Marokko eerst een heel strenge lockdown gekend, uitgevaardigd onder de noodtoestand. Er was toen nog  nauwelijks sprake van besmettingen. Toch die strenge maatregelen omdat men vreesde dat bij een uitbraak het Marokkaanse gezondheidssysteem hier niet op berekend zou zijn.

Die vrees lijkt nu bewaarheid te worden, de besmettingen reizen de pan uit , ze zijn al een tijdje tussen de 1000 en 1500 besmettingen ondanks dat er al weer 2 weken grote steden in lockdown zijn. Als gevolg daarvan piept en kraakt de Marokkaanse gezondheidszorg.

In Marrakech en Tanger heeft ziekenhuispersoneel gedemonstreerd tegen het gebrek aan medische middelen, de hoge werkdruk en besmettingen onder het personeel. Adel Benkhali, een verpleger op de corona-afdeling van het Duc de Tovar-ziekenhuis in Tanger en lid van de Nationale Raad voor de Beweging van Verpleegkundigen onthulde dat het aantal gezondheidswerkers in Marokko dat besmet is geraakt met het coronavirus inmiddels is opgelopen tot 235 gevallen.

In een poging om de besmettingen de baas te worden heeft koning Mohammed VI het bevel gegeven in arme wijken mondkapjes uit  te delen.

Ook zijn er nieuwe strenge maatregelen afgekondigd in een paar steden. Het is onder meer verboden om Casablanca, Marrakech en Beni Mellal binnen te komen of te verlaten zonder een schriftelijke toestemming van de plaatselijke autoriteiten. Daarnaast gelden er nog tal van andere maatregelen sinds eergisteren.

De koning heeft verder gedreigd met een nog strengere lockdown dan de vorige, hij deed dit in een toespraak tot de bevolking donderdagavond op de tv. Als de bevolking zich niet strikter houdt aan de regels zoals sociale afstand en mondkapjes dragen en als de besmettingen verder toenemen, zal die lockdown er komen met vreselijke gevolgen voor de toch al zwaar getroffen Marokkaanse economie.

Citroenpendel(zweef)vlieg op de knflookbieslook in onze tuin

-Er zijn camperaars die al terug zijn van een buitenlandse reis.

-Er zijn een aantal camperaars  die wij kennen op reis gegaan naar het buitenland. Een paar zijn in Griekenland of zijn onderweg daarheen.

-Er zijn camperaars die twijfelen gezien de ontwikkelingen, de toename van het aantal besmettingen in Europa, of ze wel weg zullen gaan en zo ja waarheen dan wel. Tot deze laatste categorie behoren wij.

We hebben ons in Duitsland wel veilig gevoeld, toen we daar de afgelopen week waren,  mede dankzij de mondkapjesplicht in bepaalde situaties.

Vandaag kwam nog in het nieuws dat in Duitsland verreweg de meeste besmettingen binnenshuis plaats vinden, dat meldt het Robert Koch Instituut. En binnenhuis wil zeggen het meest in familieverband en verpleeghuizen en slachterijen. Daarentegen spelen restaurants, winkels en scholen nauwelijks een rol in overdracht van de besmettingen. Ook uit Nederlands broncontactonderzoek blijkt dat besmettingen het meest plaats vinden in familieverband. Dat geeft toch weer hoop als je met de camper weg wilt en je óf in de camper óf in de buitenlucht verblijft. Als we weggaan zullen we wel een terrasje bezoeken echter een restaurant binnen vermijden.

Nu kwamen er gisteren in Frankrijk 4771 besmettingen bij,  1000 meer dan eergisteren.  In Duitsland waren dat er 2034, op dit moment zeg je gevoelsmatig dat we beter met de camper naar Duitsland kunnen gaan.