Parentis en Born 23-06-2022, donderdag

Vanmorgen via de snelweg naar Frankrijk gereden, op het laatst nog even getankt in Spanje, scheelt toch €0,30 per liter. Aangezien deze alkoof camper 1 op 8 op  loopt moeten we maar wat goedkope pompen zien te vinden. Kunnen we meteen de pijn wat verzachten van het hoge tolgeld=leergeld, die we hebben betaald. De snelweg door Spanje telde 2 kleine stukjes tolweg, moesten daar weinig betalen. In Frankrijk op de A63 moest er meerdere malen tol worden betaald, stukken waren tolvrij. En wat erg handig was, je kon contactloos betalen, geen acht geslagen op de hoogte van het tolgeld. Tot bleek dat we voor cat. 3, vrachtauto waren aangeslagen (hoge alkoof), toen was het te laat, geen bonnetje. Wel meteen van de tolweg gegaan en via D- weggetjes door de uitgestrekte dennenbossen van Les Landes naar het meer van Biscarosse gereden.

Trouwens in de Pyreneeën, net aan de Franse kant van de grens zagen we tientallen vale  gieren een meter of 30 hoog over de snelweg vliegen , fascinerend.

De Étang de Biscarosse in Les Landes, er zijn mooie zandstranden

Een Waterteunisbloem

Cp Parentis en Born, N44.34459 W1.09941, €8,90 met stroom.

We staan aan het meer van Biscarosse, een van de paar étangs die je daar hebt in Les landes. Een mooie, niet drukke cp tegen het bos aan en 5 min. wandelen van het grote meer met zijn mooie stranden. We hadden de tolweg genomen omdat er  vanmiddag buien zouden vallen en de komende dagen ook. We wilden graag nog buiten zitten, maar het bleef gelukkig  zonnig. Nu zou het vanavond en morgen gaan onweren en regenen, jammer anders waren we nog een dag gebleven. Maar wel heerlijk kunnen wandelen en buiten zitten lezen, wel voor de prijs van een 4-sterrencamping door het tolgeld. Zoals al gezegd prachtig weer en 26º.

* We hebben veel economischer gereden de afgelopen dagen. De 1ste keer dat we tankten was het 1op 8 en nu blijkt dat we 1 liter  op 11 km hebben verbruikt. We  rijden nu grotendeels hetzelfde tempo als vrachtwagens, ik heb kennelijk beter leren schakelen met de 6 versnellingen. Benieuwd als we geen tolwegen meer gaan rijden hoe dan het verbruik is met de talrijke rotondes, afremmen, optrekken, hetzelfde bij de dorpjes. We zullen zien, eigenlijk nooit zo mee bezig geweest maar gezien de huidige brandstofprijzen…..

Luant 24-06-2022, vrijdag

Er vielen gisteravond en vannacht talrijke buien en ook vanochtend was het niet droog. We waren nauwelijks op weg en kregen een enorme hoosbui over ons heen. Gelukkig duurde die niet zo lang en op een gegeven moment waren we op de snelweg richting Bordeaux. Wat was het daar druk, we zijn meerder keren Bordeaux gepasseerd en altijd druk,  op 25 km voor Bordeaux begon de langzaam rijdende file. Maar het reed wel door, zij het langzaam en na 3 kwartier zaten we op de A10 die we verlieten en via de N10 richting Angoulême reden. Die was niet druk, we hadden besloten via Limoges en niet Poitiers noordelijker te rijden, via de N141, die ook een 4-baans weg was. Daarna de A20 genomen en we zijn naar het dorpje Luant gereden. De cp ligt bij een restaurant aan een meer en er staan een tiental  campers en is daarmee vol. Onderweg nog even een hachelijke situatie meegemaakt: om ongeveer 14.00 uur wilden we wat fruit eten en zijn daarom gestopt bij een tankstation. De parkeerplaats stond helemaal vol vrachtauto’s en personenauto’s , op een stukje achteraf stonden 4 campers , wij konden er nog net bij achteraan. Smal, rotsblokken langs de kant, een camper met fietsen op het rek , daar konden we ook nog langs. Toen we eraf wilden rijden lukte dat voor geen mogelijkheid door de uitgang. Die was nog smaller dan de ingang, ook een rotsblok en rechts een gat van 30cm diep waar ik bijna met het rechtervoorwiel in verdween als Everdien me niet had gewaarschuwd. Met het nodige steekwerk met die 7,5 lange bak, nog net konden we langs het fietsenrek met onze spiegel, weer achteruitgereden de smalle ingang weer af, gadegeslagen door mede-camperaars, waarvan een Nederlander nog zei dat het hier veel te smal was, een understatement. Gelukkig geen krasje op de camper, we lezen  eigenlijk nooit dat anderen in dit soort situaties verzeild raken , voor ons is dit de 2e keer dat dit gebeurt in een week tijd.

Het meer bij de cp in Luant, Étang Duris

Grote Wederik

2 paartjes parende schaatsenrijders, weerspiegeld in het water waarover zij 'schaatsen'

Cp Luant, N46.72275 E1.57281, gratis , water en stroom betaald met jetons.

We staan dus ruim 400 km verder, gereden in bijna 5 uur, bij het dorpje Luant. Hoe zijn we hier verzeild geraakt? Gisterenavond gekeken naar een plekje met stroom op een redelijke afstand en niet te duur. Dat valt niet mee, soms werken de stroomaansluitingen niet meer, ligt de cp naast een hondenkennel of naast een drukke weg of spoorbaan, zo zijn we hier beland. Hier loopt weliswaar ook een weg langs maar die wordt niet zo druk bereden. Het punt is nog wel de stroom, die zit op een Flot Blue en werkt met tokens, jetons, die bij het restaurant verkrijgbaar zijn , €2,- voor 1 jeton, 1 uur stroom wat wel duur is.  Staat tegenover dat de cp gratis is, dus hebben we 5 jetons gekocht. Kunnen we vanavond in ieder geval internetten want wat we nog uit gaan zoeken is hoe we terug rijden. Zonder tol is het via Parijs ongeveer even ver rijden als via Reims, Charleville- Mezière en  Maastricht.

Er zijn nog een paar kleine buitjes gevallen, genoeg om slechts een kleine wandeling een stukje rond het meer te maken, maar niet meer ook. Het was ook frisser dan we gewend zijn met 23º.

Cepoy 25-06-2022, zaterdag

Vanmorgen toen we vertrokken begon het te regenen, op een kleine periode na heeft het de hele dag geregend. We zijn eerst naar Leclerc geweest bij Chateauroux, 10 km van de cp . Eerst getankt, €2,089, goedkoper dan we onderweg telkens zagen, scheelde wel €0,25 per liter. Daarna boodschappen gedaan in een veel te grote hypermarché van Leclerc. Vaak vind met name ik het wel leuk om daar doorheen te dwalen om ‘nieuwe ‘ producten te ontdekken, nu vonden we het storend groot.

We hebben eerst een stukje over de A40 gereden en vervolgens zijn we via allerlei kleinere D wegen op de RN naar Montargis belandt. We hebben door een bosrijke omgeving gereden en we hebben de nodige rotondes gehad, waarvan sommige wel heel groot voor het platteland. We hebben gelezen dat Frankrijk meer dan 40.000 rotondes telt, dat geloven we graag. De rotonde is een Franse uitvinding en omdat Fransen zo chauvinistisch zijn blijven ze ze maar bouwen. We zijn vandaag op rotondes geweest op plekken waar geen hond komt, laat staan een auto. Maar goed, ze blijven toch wel een bron van ergernis. En het schiet ook niet echt op, over de ongeveer 200 km deden we 3 uur in de regen waardoor zelfs de graanvelden somber waren, niks geen gouden korenaren

Het riviertje de Loing stroomt langs de cp.

Het Moerasvergeet mij-nietje

Vijfvingerkruid

We staan nu op een kleine, aardige camping in Cepoy, gelegen aan het riviertje de Loing. Die hebben we maar even kunnen zien toen het warempel niet regende maar dat was van korte duur. Het riviertje is een zijrivier van de Seine en is 143 km lang.

Even gekeken in wat Franse kranten en ook daar aandacht aan het oplopende aantal COVID besmettingen. Na een aantal weken van relatieve rust zijn er nu  gemiddeld meer. dan 50.000 nieuwe positieve gevallen per dag, een stijging van bijna 40% in één week, en een verdubbeling van de incidentie in dezelfde periode tot 527 per 100.000 inwoners, is het mogelijk zelfs het begin van de naderende zevende golf. Voorlopig is men nog ongewis hoe dit verder zal gaan  verlopen.

Heelblaadjes

Dubbelkelk

Camping Cepoy N 48.0425 E2.7423, €14,40 met stroom

Als het morgen nu beter weer zou zijn , dat wil zeggen een stukje  boven de 20º, dan hadden we best nog een dag op deze camping willen blijven omdat de omgeving ons wel aanstaat. Morgen blijft het ws wel droog maar zwaarbewolkt, niet echt leuk om te blijven. Vandaag zwaar pet weer, het regende af en toe stevig door bij hooguit 18º.

Soissons 26-06-2022, zondag

Het was vannacht licht rumoerig op de camping. Er stonden maar 10 campers en enkele tentjes , maar een paar van die jongeren die met tentjes waren, visten de hele nacht door, niet echt last van gehad.

We hebben ervoor gekozen om toch via Parijs naar huis te rijden. Wat gaf daar bij de doorslag? We zijn nog nooit in Reims geweest, ook niet in Soissons. Een praktische reden gaf de doorslag, in Reims geen geschikte overnachtingsplek kunnen vinden, in Soissons daarentegen wel.

Em omdat het zondag is konden we via de Francillienne, moeiteloos Parijs passeren. Het was wel druk maar wegens het ontbreken van vrachtauto’s stroomde het verkeer mooi door. Tot voor een aantal jaren geleden reden we Parijs door via de Periphérique, daar wagen we ons niet meer aan met de rijen auto’s die je links en rechts passeren. Hoewel dat nu ook al wel het geval was af en toe op de Francillienne.

Boven op een dak van een gebouw in het centrum van Soissons, deze muzikant

De katheraal van Soissons, links de façade, duidelijk gotisch evenals de foto boven van een zijkapel.

Een van de beelden en schilderijen in de kathdraal

We zijn in Soissons op de camping municipale gaan staan , een mooie camping, ruime plaatsen en veel bomen waaronder groene trompetbomen.

Het was ongeveer een kwartier lopen naar het centrum van Soissons , voor een deel over een pad langs de rivier de Aisne. Soissons is een mooie stad met een rijke geschiedenis, er staan een aantal aardige  gebouwen en kerken. Soissons is een van de oudste stadjes van Frankrijk, we hebben door de stad gewandeld voor wat eerste indrukken. Die waren van een enigszins vervallen grandeur. Mooie huizen zijn wat vervallen of dichtgetimmerd, kerken hebben wat achterstallig onderhoud.

We hebben de belangrijkste bezienswaardigheden wel gezien zoals de kathedraal en de  middeleeuwse abdij, althans de voorgevel ervan, de abdij is in 1572 door Hugenoten in de fik is gestoken. De rest is nooit herbouwd.

Wat foto's van de tamelijk veel gebrandschilderde ramen in de kathedraal. Deze stammen uit de 13e en 14e eeuw.

Hier steekt de pastoor wat kaarsen aan waarbij hij even later zou struikelen over zijn eigen jurk.

We zijn naar de gotische kathedraal Saint-Gervais-et-Saint-Protais gewandeld. Deze kathedraal werd tussen de twaalfde en veertiende eeuw gebouwd en staat bekend als het symbool van de stad. De kathedraal stond voor een deel in de steigers, we zijn wel naar binnen geweest. Het interieur is wat sober, een beetje flauw om een vergelijking met Spaanse kathedralen te maken maar die herinneringen zitten nog vers in ons geheugen. Wel waren er mooie gebrandschilderde ramen in de kathedraal. Bijna waren we getuige van een drama, niet alleen een afgebrande abdij maar ook een afgebrande kathedraal. Een langgerokte pastoor ( nemen we aan) ging met een lange stok met lont kaarsen aansteken en struikelde over zijn jurk………Het liep goed af.

We hebben geen gezellig plein kunnen ontdekken om een wijntje te drinken. Bij navraag werden we verwezen naar een straat waaraan inderdaad een aantal terrasjes lagen. Het is Spanje niet zullen we maar zeggen, trouwens ook niet qua prijzen, 2 chardonnay voor €9,80. Waarom terrassen hier nauwelijks aanwezig zijn, geen idee. Elders in Frankrijk, België of Nederland is het wel anders. Er waren ook een aantal bars gesloten, misschien toch ook  armoede hier net als elders in Picardië?

De afgebrande abdij Saint-Jean-des-Vignes, ooit was dit een groot abdijcomplex. Nu rest slechts de kerk , je kijkt er dwars doorheen.

Aan het Place de Marie staat deze abdij Saint Léger.

Tegenover de camping staat een ijscokar. In een Renault Estafette, in 1978 ons 1ste campertje.

Camping municipal du Mail in Soissons. N49.39288 E3.32680, €13,04 met stroom.

De camping is een echte doorgangscamping, toen we vanochtend kwamen was er plaats genoeg. In de loop van de middag stroomde, de campers, en een enkele caravan binnen, vnl Nederlanders en Duitsers, waardoor de camping aardig vol is.

Het weer was nog gematigd , slecht af en toe iets zon en maar 20º. Morgen blijven we ook nog een dag hier relaxen.

Soissons 27-06-2022, maandag

Tegen de weersverwachtingen in werden we vanmorgen verrast op regen bij het ontwaken. Wij kregen nog een staartje mee van een omvangrijk regengebied dat zich uitstrekte vanaf Zuid Frankrijk tot in Nederland. Maar het werd toch droog om een uur of elf. Omstreeks half 12 willen we gaan wandelen langs de rivier, een kwartier van tevoren nog gekeken op de app, het zou droog blijven. Maar we waren nog geen 5 min. onderweg toen Everdien vroeg waarom stop je nu. Kijk maar eens naar de lucht, we gaan terug. Terug bij de camper regende het harder uit een bui dan het tot nu toe gedaan had. Toen we terug liepen passeerden we onze jonge Nederlandse buren, in T-shirt en korte broek, dat bij 17º.  Je hebt vakantie dus dan hoort dat erbij, net zoals veel mensen ook bij lage temperaturen buiten zitten zoals gisterenavond, ieder zijn meug. Noodgewongen liep ik ook in korte broek, de lange zit in de andere camper. Gelukkig wel een lange broek van een soort ‘huispak’ meegenomen, gisterenavond was het fris in de camper. Een uur later brak de zon toch  door en hebben we langs de rivier de Aisne gewandeld en zijn we o.a. de brug over gestoken naar het nieuwe gedeelte van de stad op de andere rivieroever. Daar hebben we bij een bakker een lekkere baquette gekocht en een 6 granen brood. Overigens zijn het aardige buren het jonge stel in korte broek. Ook zij zijn langzaam op de terugweg, zij waren in Spanje geweest in San Sebastian.

Gisterenavond dreigende luchten bij ondergaande zon, de regen kwam echter pas in de vroege ochtend.

Bloemen langs de Aisne: het  Ruig Klokje.

Duizendblad

Zeepkruid

We hebben aan het eind van de middag slechts kort de stad weer bezocht, boodschappen gedaan bij de Carrefour City, de meeste bezienswaardigheden hadden we gisteren al gezien naar ons idee. Voor die tijd hebben in de zon zitten lezen, na de regen van de afgelopen dagen een prettige bezigheid.

Toen we gisteren schreven dat Soissons een oud stadje is, bedoelden we vooral op de vroege historie. Het was ooit een Keltische nederzetting waar van het bestaan al verhaald werd door Julius Caesar. Het werd door de Romeinen ingenomen en het is in een iets latere periode zelfs korte tijd de hoofdstad van Frankrijk geweest. (555-561). Tijdens de eerste Wereldoorlog werd de stad voor een groot deel verwoest.

Ook 'camping bewoners', allebei in een waakzame houding: een konijntie en een houtduif.

Mooi aangelegde perken in Soissons, met oa de Bruine Daglelie

Incalelie

Mombretia, groet ook bij ons thuis in het tuintje

In Le Monde stond gisteren een artikel over de ‘nieuwe camperaars’, de camping-caristes zoals ze in Frankrijk camperaars noemen. Een verslaggever had zich speciaal voor het schrijven van een reportage een camper aangeschaft. In een enigszins overdreven taalgebruik, zo heeft hij het erover  dat hij is toegetreden tot ‘de Broederschap van Bitumen Hedonisten’ beschrijft hij over zijn ervaringen en ontmoetingen met o.a. een ‘Nomaden influencer’ en iemand van de ‘LHBT gemeenschap’.  Dit om de grote verscheidenheid aan camperaars weer te geven en het beeld bij te stellen dat alleen ouderen in een camper rijden. Waarbij hij wel stelt dat diezelfde ouderen, alsof die een homogeen geheel vormen, die nieuwe (jonge) camperaars, die bv wonen en werken vanuit de camper, enigszins argwanend zouden bekijken. ‘Eigenaar worden van een camper betekent dat je de snelweg verlaat, de departementale wegen verkent en lid wordt van een innemende gemeenschap, die nu veel verder gaat dan gepensioneerde stellen.’ Verder konden we het artikel niet lezen, het zit achter een betaalmuur. Wat ons zelf betreft, het maakt ons niet uit wie we ontmoeten in campers , of het nu alternatieve jongeren in vrachtauto’s zijn of mensen nog ouder dan wij, we hebben soms aardige gesprekjes, zelden overlast. Juist die verscheidenheid aan camperaars maakt het reizen óók leuk.

Het weer is al  aan de orde geweest, na de regen van vanochtend een zonnige middag waarbij het 22º werd.

Hautmont 28-06-2022, dinsdag

Het eerste deel van de route vanmorgen naar Laon, door een bosachtige omgeving, was merendeels 4 banen, soms 3, het laatste deel, d.w.z. zo’n 100km , was het een 2 banen weg die door een aaneenschakeling van dorpjes voerde. Veel vrachtauto’s , arme dorpsbewoners. We kwamen om een uur of 11 aan in de jachthaven van Haumont, waar een heel leuk gelegen  cp. is. Een erg vriendelijke ontvangst door een jonge vrouw van de captainerie en we kregen een ruime plaats met een mooi uitzicht over de Sambre en de jachthaven. Aan de andere oever ligt een fabriekshallencomplex, daar storen we ons niet aan.

Vanaf de cp in Haumont kijken we uit over de Port de Plaisance waar momenteel 54 boten liggen, een leuk uitzicht.

Dit hele winkelblok staat leeg

Zelfs het bankgebouw zit in een slecht onderhouden pand

Dit kapotte dak waar de boom uitgroeit is nog een gevolg van de tornado uit 2008.

Zo mooi als ons plekje is, zo enigszins triest is het dorp Haumont zelf, we zijn vanmorgen door het kleine centrum gewandeld en er was veel leegstand bij winkels. Er hingen wel overal bloembakken aan lantaarnpalen, en stonden een paar aardige beelden maar dat kon het algemene  beeld onvoldoende opvrolijken. Het beeld van wat we hebben van Picardië is toch wel van armoede, Marine Le Pen is in deze regio geboren en heeft ook veel aanhang.  Bovendien heeft Haumont ook onder de twee wereldoorlogen te lijden gehad en of dat nog niet genoeg is het volgende: gisteren het bericht dat Zierikzee is getroffen door een windhoos , gevolg 1 dode en 7 gewonden, 150 huizen verwoest. Op 3 augustus 2008 werd Hautmont getroffen door een verwoestende tornado van een zeldzame kracht, EF4, zeer ongewoon voor Europa. Toen trok de uitermate zware tornado een breed spoor van vernieling door het stadje. Vier mensen lieten het leven, achttien raakten gewond en voor Frankrijk was het de zwaarste tornado van de afgelopen vijfentwintig jaar. In 30 seconden werden er ook 700 huizen vernield door deze nietsontziende natuurkracht.

Een Nederlands bootje vaart het sluisje in de Sambre binnen

De Sambre is een smalle rivier.

Op enkele plaatsen in het centrum staan wat aardige beelden.

Een bekend gerecht in Noord Frankrijk, Pot'je Vlesh, we zitten dicht bij België.

We staan weer op een cp, met stroom, zoals gezegd een aardig plekje in Hautmont. We konden de afgelopen dagen moeilijk cp’s met stroom vinden maar wel 2x een camping voor een redelijke prijs.  We staan eigenlijk nooit op campings als we reizen, bijna alleen uit economisch oogpunt . Als we maanden op reis zijn, tot voor de COVID periode zo’n 8 maanden per jaar, kost dat wel heel veel extra geld ook al is een camping goedkoop, toch ben je dan een paar duizend euro extra kwijt per jaar. Ook speelt nog wel een beetje een negatief sentiment mee, je gaat niet op campings staan als je een camper hebt, wat natuurlijk onzin is. Maar we zijn het al decennia gewend om campings te vermijden als het niet nodig is zoals nu i.v.m. de stroom die we nodig hebben nu we zonder zonnepanelen reizen.

Vorig jaar in Frankrijk hebben we wegens koelkast problemen ook een paar x op een camping gestaan, dat vonden we evenals nu geen probleem. Het staan op een camping brengt  voordelen mee, zeker buiten het hoogseizoen , dat bijna begint, heb je meestal meer ruimte om je heen dan op een cp. En je hebt geen problemen, zoals vaak op cp’s in Spanje waar dat niet mag , om op een stoeltje buiten te zitten.

Een vlinderstruik in de buurt die zijn naam eer aandoet: een Dagpauwoog.

Een Kleine Vos

Moerasspirea

Grote Kattenstaart

Cp Port de Plaisance Hautmont

N50.25045 E3.91278, €10,70 met stroom.

We hebben vanmiddag genoten van het weer, zon en wolkenvelden, 26º, weinig wind. Toevallig zijn we beiden  hetzelfde boek aan het lezen  “Wacht Maar Af’ van Loes den Hollander, een boek waarvan je weet welke kant het ongeveer uit zal gaan maar je blijft triggeren om verder te lezen. We gaan straks weer naar het centrum om frites o.i.d. te eten met Belgisch bier, we zitten vlakbij België.

Lommel 29-06-2022 ,woensdag

Toen we gisterenavond zaten te eten op een terras, de frites moyenne bleek wel erg groot te zijn uitgevallen, hadden we daar ook nog een brochette boeuf bij,  konden we een stukje Frans journaal zien. Dat opende met de sterk oplopende besmettingen met COVID, meer dan 134.000 in 24 uur. Er werd weer gesproken over de invoering van mondkapjes in Frankrijk.

We zijn vanmorgen toen we wegreden door Tomtom door vreemde landweggetjes richting Mons gestuurd , we reden nog een half uur door Noord Frankrijk terwijl de grens met België 5km van de cp verwijderd was. De cp waar ook het afscheid  niet alleen hartelijk was, ze weten wat van klantenbinding, maar ook spontaan.

Het neogotische interieur van het kerkschip van de Sint Pietersbandenkerk

We zijn naar Lommel gereden via het grootste deel snelwegen na de landelijke weggetjes van het begin. Lommel ligt vlakbij de Nederlandse grens onder Eindhoven. Na de lunch zijn we even de stad ingegaan waar je na een minut of 10 al bij de Sint Pietersbandenkerk komt. De kerk dateert uit ongeveer 1500 en de bouwstijl wordt Kempische gotiek genoemd. Het interieur is sober maar wel mooi neogotisch met muurschilderingen. En er zijn  prachtig gebrandschilderde ramen, in de hele kerk. Het neo-classicistische orgel is tamelijk uniek, het is een Clerinx waarvan er nog maar een in België bestaat. Ook is  er een beiaard met 63 klokken, de tweede grootste van België . Overigens gegoten in Nederland, in Asten door de Koninklijke Eijsbouts.

Nog meer van het interieur, hierboven een zijkapelletje

Daarna zijn we een winkelstaat ingelopen, deed Nederlands aan met H&M, Hunkemöller, Hans Anders en de Hema. Het leek een voetgangersgebied maar er reden ook af en toe auto’s door en hordes ouderen op elektrische fietsen, allemaal Nederlanders. Daarna kwamen we in een gebied met wel erg veel  druk bezette terrasjes, wat een levendigheid. Later hoorden we dat het zo druk was omdat het markt was vandaag.

Ook houtsnijwerk te bewonderen in de kerk.

Een van de vele terrasjes n het centrum van Lommel.

Cp Lommel N51.22119 E5.31370, €13,- met elektra.

Vanavond gaan we , de laatste avond van onze reis, nog even het centrum in voor een hapje en een drankje. Het is nog warm, het was vandaag een afwisseling van zon en wat wolkenvelden en 28º.

Warnsveld 30-06-2022, donderdag

Het was niet druk op de weg, wel regelmatig een  een treintje vrachtwagens voorbij , waardoor we gemiddeld tegen de 100 reden. We waren om half 12 thuis en toen zijn we meteen gaan uitpakken. Daar hebben we in de loop der decennia de nodige routine opgedaan dus al weldra stond de eerste wasmachine te snorren.

Het mooie is dat gisterenavond onze eigen camper ook bij onze garage is afgeleverd. Daar gaan we morgen even langs, we moeten onze fietsen er ook nog uithalen, en afspreken hoe we verder gaan. Hij zal daar toch eerst op de brug moeten om een diagnose te stellen.

Leuk om het eigen tuintje weer te zien, de Passiebloem heeft flink gewoekerd maar wat een mooie bloemen weer.

Prachtkaarst

Prikneus

Tuin geranium

Ondanks de heel vervelende pech hebben we toch een heerlijke reis gehad, heel afwisselend, een dingen gezien, genoten met en van elkaar.

Wat zijn we blij dat we goed verzekerd zijn en dat we prima zijn geholpen door de ANWB. Voorlopig zijn we thuis, althans niet met de camper weg. De leen camper moeten we maandag terugbrengen naar Apeldoorn,  tijd genoeg om hem schoon te maken.

Iedereen die ons gevolgd heeft en/of gereageerd heeft, bedankt voor jullie virtuele aanwezigheid.

3 Soorten Ijzerhard (Verbena) Dit is een hoge soort.

Deze is een lage soort, stijf Ijzerhard

Deze heeft kleine, fijne bloempjes

Thuis zijn betekent ook het nieuws in Nederland nog beter volgen. Dan lees je ook hoe de neofascisten van Viruswaarheid (Willem Engel) en Nederland in Verzet ( Michel Reijinga)  het boerenprotest proberen te kapen.  Zij roepen tot Boerenprotest morgenavond in Harderwijk en willen wandelen langs de huizen van Minister van der Wal  en Norbert Dikkeboom (deed aangifte tegen Willem Engel), ‘we verenigen ons tegen het kwaad van bovengenoemden’. Nu oppassen dat ik me niet teveel ga ergeren, maar mensen bedreigen gaat alle perken te buiten.