La Población, 03-09-2021, vrijdag

Vanmorgen  in Santander kwam om 9.00uur de politie aankloppen bij iedere camper die langs de weg stond geparkeerd of ze wilden vertrekken. Dat schijnen ze iedere dag te doen, overnachten wordt wel  getolereerd, dat vertrekverzoek is toch op een keurige tijd.

We zijn vanmorgen een stukje het binnenland ingereden, 100 km  en we staan nu in de bergen bij het gehucht La Poblacion ( Campoo de Yuso)  bij het Embalsa del Ebro, een stuwmeer. De Ebro ontspringt in de bergen van Cantabrië hier niet zo ver vandaan en het is een vrij groot stuwmeer. Vanaf de cp heb je een uitzicht over een deel van het stuwmeer.

Een 'arm' van het stuwmeer Embalsa del Ebro waar donkere wolken boven de bergen verschijnen, de koeien lopen nog in de zon.

Voor de cp langs het meer staan velden met Poleimunt

Putter op 7m afstand toen we buiten zaten.

Cp La Población ( Campoo de Yuso)

N43.03366 W3.95296, gratis, met voorz.

Het was  bewolkt geweest en toen de zon even doorkwam zijn we het dorp ingewandeld. Het dorp La Población stelt niet veel voor, er zijn wel 3 restaurantjes en een bakker is een km verder in het naburige dorp. Het begon snel te bewolken, een dreigende lucht kwam vanuit de bergen opzetten en toen we net bij de camper waren barstte er een plensbui los. Die duurde een half uur, daarna was het overwegend bewolkt met af en toe een opklaring. Echt koud was het niet met 21º. Goed weer om wat langs het water te slenteren en wat foto’s te maken van bloemen die we niet kennen. Voor foto’s van het stuwmeer en ook van vogels was het weer over het algemeen te somber. Er zitten hier gieren in de buurt,  we zagen er eentje over vliegen, te hoog en tegen de sombere wolken achtergrond niet te fotograferen.

La Población 04-09-2014, zaterdag

Er hebben hier vannacht 8 campers gestaan, 2 plekken waren nog vrij waaronder die naast ons. We hebben daarom onze camper verplaatst zodat we vrij zicht houden op het meer, we zijn de laatste plek in het rijtje. Het enige nadeel zou zijn dat we onze fietsen niet uit de camper kunnen pakken door het hek naast ons, ware het niet dat we de wegen hier niet geschikt achten om te fietsen, dus geen probleem, het mooie uitzicht is ons veel waard. Alle campers op 1 na vertrokken weer in de loop van de ochtend en om 20.00 stonden we nog met z’n 2’en.

Hier vlakbij is ornithologisch centrum, educatief voor kinderen. Er staat ook info welke vogelsoorten er hier voorkomen in en bij het stuwmeer en welke flora en fauna er nog meer is. Zo moet hier ook de visarend broeden, die zullen we wel niet zien jammer genoeg.

Zo ziet ons luifeluitzicht er uit.

Het Embalsa del Ebro, foto vanuit het dorp genomen.

De hoogste berg van de omgeving waar wij staan, de Campoo del Yuso. De berg is 1208m hoog en heet de Peñas Gordas

Roodborsttapuit ( vrouwtje)

We hadden gisteren al eens bekeken welk restaurant goed bezocht werd, daar zijn we vanmiddag gaan lunchen.  Gisteren was het menu van de dag €11,- nu in het weekend €15,- . Daarvoor heb je dan 3 gangen inclusief een wijntje, we hebben voor iets anders gekozen, Everdien lekker gekruide varkenslapjes en ik dunne biefstuk, het vlees was lekker gegrild, al la Plancha. Er was frites , 2 gebakken eieren en 2 kroketjes bij ( p.p.)en door een misverstand ook nog patatas bravas, we konden het niet op. Everdien een ijsje als dessert en ik een biertje tegen de dorst na het eten en we waren iets duurder uit dan wanneer we het menu del dia hadden gekozen.

Het leven in Spanje is in juli 2,9% duurder geworden in juli volgens bekend gemaakte cijfers. Dit heeft voor een deel te maken met de pandemie maar zeker ook met de prijzen voor elektriciteit en de olie- en gasprijzen. Ook een aantal levensmiddelen zijn duurder waarbij de prijsstijging van olijfolie met 22% opvalt. De Spaanse consumentenorganisatie OCU heeft berekend dat het leven voor een gemiddeld Spaans gezin op jaarbasis €505 duurder is geworden. Zelf merken we dat de diesel duurder is  dan andere jaren.

Na een  bewolkt en wat mistig  begin van de dag klaarde het helemaal op en vanaf 11 uur was het een stralende dag met 24º en een lekker windje.

La Población, 05-09-2021, zondag

Gisterenavond tussen 20.00 uur en 21.30uur stroomde de cp hier vol met campers, er kunnen er 10 staan en die stonden er ook vanmorgen. Wij vermoeden dat deze camperaars overdag ergens aan het water staan waar je niet mag overnachten en dat ze daarom hier komen overnachten. Dat heen en weer getrek is niets voor ons, wij staan prima op dit plekje met het mooie uitzicht.

Niet dat we er wakker van liggen maar je vraagt je af wat het economisch nut is van deze cp voor dit dorp. Mensen nemen hier water, lozen hier en ze vertrekken, winkels zijn er niet en naar een van de restaurants hier gaan ze ook niet. Wellicht wordt deze cp gefinancierd door de regio Cantabrië.

Omdat het vandaag warm zou worden zijn we in de loop van de ochtend naar het dorpje hier verderop gewandeld, het heet Lanchares. Behalve een kerkje was er niet veel te zien afgezien van de schitterende omgeving. In een dal liepen koeien en paarden te grazen, er vlogen bruine kiekendieven , verschillende vlindersoorten en er bloeide dopheide en gaspeldoorns.

Vandaag waren er af en toe Spaanse campers en nu, aan het begin van de avond, staan we met een Duitse en een Engelse camper hier, de Engelsman houdt wel van een praatje, hij heeft een huis in Spanje en kent dit gebied goed.

Grazende paarden en koeien in het dal bij het dorp Lanchares

Het kerkje in Lanchares.

Na een bruin, een oranje, vandaag een bont zandoogje.

Een paapje

In Nederland heeft rechts Nederland van zich laten horen in een protest in Amsterdam tegen de coronamaatregelen.

Je hebt in Spanje  geen actieve antivax-beweging, de bereidheid om zich te laten vaccineren is enorm gegroeid na een aanvankelijke scepsis, men heeft natuurlijk veel COVID slachtoffers gehad en men ziet het effect van de vaccinaties .

In Spanje is nu 70% van de bevolking gevaccineerd per 1sept, alleen bij de jeugd lopen de percentages achter maar bij 25 tot 49-jarigen is dat 80,3%.

Het nieuwe streven is nu om eind sept. 80% van de bevolking gevaccineerd te hebben. En de Spaanse premier Sanchez heeft gezegd dat hij streeft naar een vaccinatiegraad van 90% omdat door nieuwe varianten een hoge vaccinatiegraad nodig zal zijn om groepsimmuniteit te bereiken

In Balmaseda viel ons het gebruik van mondkapjes op straat  al op, het gebruik er van zal er wel flink ingeramd zijn door de hoge boetes bij het niet dragen ervan op straat want het is niet meer verplicht als je 1,5 m afstand kunt houden. Cantabrië is de regio met de minste besmettingscijfers van heel Spanje, toch zagen we in Lareda aan zee zelfs mensen die alléén wandelden soms een mondkapje dragen. . Ook hier in de bergen dragen sommigen op straat mondkapjes, ons lijkt het niet nodig, we houden afstand. Wel toen we gisteren het terras van het restaurant betraden, dan is het ook verplicht.

Het was een schitterende dag, er kwam in de loop van de middag een bries over het meer en later sluierbewolking, het werd 29º.

Pedrosa de Valdeporres 06-09-2021, maandag

De cp in la Población was voor de helft bezet vannacht, waaronder 3 buitenlandse campers, een Engelse , wij en een Sloveense camper die ik gisteren voor een Duitse camper had aangezien. De Slovenen komen vaak in dit gebied van Spanje en zijn nogal reislustig. Ze zijn ook in Marokko geweest en In Turkije tot aan de grens met Syrië en Iran.

We zijn vanmorgen weggereden bij het meer een stukje verder de bergen in door een mooie omgeving. We staan op een cp naast een oud stationnetje in Pedrosa de Valdeporres en de spoorlijn is nu een Via Verde geworden. Grappig is dat we werden verwelkomd door een 6-tal gieren die hoog boven ons op de kliffen huizen. Ze zijn in de loop van de ochtend vertrokken op zoek naar kadavers, ’s avonds komen ze hier weer terug werd ons verteld.

Een aardig riviertje vanmiddag tijdens de fietstocht

Een verlaten gehucht tijdens de fietstocht

We fietsten over de Via Verde

Cp Pedrosa de Valdeporres N43.00398 W3.73902, €6,- met stroom

Vanmiddag zijn we een stukje over de Via Verde gaan fietsen door de bergen. Het was een beetje saai in die zin dat je door struiken weinig van de omgeving kon zien. We zijn gefietst tot aan een riviertje.

Daar was een verlaten gehucht waarvan de huizen deels ingestort waren.

Everdien had behoorlijk last van haar benen, ‘dat zullen wel de naweeën van Santander zijn.’ Echter toen we terug reden hoefden we bijna niet te trappen, het bleek dat we nu daalden. We hebben niet in de gaten gehad dat we vals plat reden, in de laagste ondersteuning, vandaar die pijn aan de bovenbenen. Hebben we in ieder geval de broodnodige beweging gehad en konden we een ijskoud biertje drinken, die calorieën hadden we wel verbrand. Ijskoud omdat we hier aan de stroom staan en dan koelt de koelkast net iets beter dan wanneer hij op gasbrander maar volgens Everdien is het verbeelding en komt het omdat het buiten nog zo warm is. Het was nl een hete dag , eerst zonnig , vanmiddag wat dikkere sluierbewolking maar aan het begin van de avond klaarde het weer op, het was 31º. Er staat hier nog een andere camper met een aardige Spaanse jongen erin en zojuist tegen 20.00 uur kwam er nog een camper.

Maar goed dat we vanmorgen die gieren al hebben gezien want nu zijn ze nog niet terug, eerst maar eten en journaal, wellicht dan…..

Vanmorgen zaten hoog boven de cp gieren op de rotsen, ver weg, niet scherp maar imponerend

DE Vale Gier is hier een beetje een vage gier

We hopen met het fototoestel op het statief iets scherpere foto's te kunnen maken, het blijft toch een afstand van honderden meters

Pedrosa de Valdeporres 07-09-2021, dinsdag

Om 22.00uur kwamen er nog 3 campers zodat we met 7 campers hier hebben overnacht.

Gisterenavond slechts af en toe een glimp gezien van de gieren en het was na het eten al snel te donker, ze slapen kennelijk iets verderop de kliffen. Vandaag hebben we wel diverse gieren zien cirkelen, vrij vaak eigenlijk, te hoog om een goede foto te maken .

Je hebt allerlei internationale dagen, de internationale Vrouwendag, de internationale dag van de Vrede, de internationale dag van het Bier etc.

Iedere 1ste zaterdag van september is internationale Dag van de Gieren, afgelopen zaterdag dus. Deze dag wordt er wereldwijd aandacht besteed aan het oppoetsen van het imago van deze aaseters, die oa worden bedreigd door de jacht en door vergiftiging. Er zijn verschillende soorten gieren , 90% van alle in Europa voorkomende gieren leven in Spanje. De meest voorkomende gier is de Vale Gier, die ook hier boven de cp nestelen op de kliffen. Daarnaast zijn er nog 3 soorten gieren in Spanje die echter minder in aantal zijn dan de Vale Gier. Er zijn ongeveer 100.000 Vale Gieren in Spanje ( ongeveer 35.000 broedparen), hier hebben we er 12 zien cirkelen om  af en toe verder te vliegen op zoek naar aas. Omdat boeren de kadavers van vee niet meer op hun land mogen laten liggen, hadden gieren het moeilijk in Spanje. Daarom zijn er particuliere initiatieven om ze bij te voeren, zo zijn we een jaar of 5 geleden in het gierenobservatorium in Valderobbes geweest. Gieren vliegen soms honderden kilometers op een dag op zoek naar voedsel, fascinerende dieren, vooral ook omdat ze zo groot zijn.

Er zijn in deze omgeving veel blauwtjes. Tijdens de wandeling zagen we Adonis Blauwtjes en rechts een Bleek Blauwtje

Op sommige plekken zaten weer vele tientallen Adonis Blauwtjes, als ze opvlogen was het een prachtige blauwpaarse wolk

Een Spaanse vlag, als hij vliegt is hij oranje/rood

Mooi die witte paarden in het landschap hier.

We hebben aan het eind van de ochtend een wandeling gemaakt over het fietspad maar nu de andere kant op dan we gisteren gefietst hebben. Het was, ondanks de hitte, een mooie wandeling omdat er minder struiken stonden en we dus mooie uitzichten hadden , soms vergezichten maar meestal op de kliffen waar soms gieren vlogen. Maar wat het meeste opviel waren de vele blauwtjes die we onderweg zagen, naast verschillende andere vlindersoorten. Soms stoven er weer hele blauwpaarse wolken voor onze voeten omhoog, dat zijn de Adonis Blauwtjes die werkelijk erg mooi zijn. De terugweg was een beetje zwaar, het was inmiddels 30º en dat merk je dan wel. Vooral Everdien had wat last van de warmte, dan is het fijn als je ’s middags kunt luieren, een boek kunt  lezen en naar gieren kunt koekeloeren.

Vanmiddag is hier nog een busje komen staan met een jong Nederlands stel die uit de Pyreneeën komen. Naast de 2 Nederlandse campers staat er nog een  Spaanse maar dat kan vanavond laat zo maar weer veranderen.

Het was weer heet met 31º, in de loop van de middag stak de wind op, die bracht geen verkoeling maar voelde wel beter.

Pedrosa de Valdeporres 08-09-20219, woensdag

Voor ons is dit een prima cp, heel basic hoewel er douches en een wc zijn in een cabine, maar die zijn momenteel buiten gebruik. Je kunt hier je gang gaan zonder dat er beperkingen zijn die er vaak zijn op Spaanse cp’s, zoals geen stoelen en tafels buiten. En er is een wasbak, Everdien heeft de lakens vandaag gewassen. Meestal doen we die de laatste tijd in wasmachines maar met de hand wassen is voor een keer geen probleem.

Onze zoon Martijn verzorgt bij ons thuis de planten en kijkt de post na, gisteren kregen we een appje met foto’s van een Duitse bekeuring die thuis op de mat lag we, hadden 16km te snel gereden. Brief was van 26-08  en als we binnen een week betaalden, dan moesten we €30,- betalen. Die termijn was al verstreken dus gisteren maar eens gebeld.  We konden alsnog gewoon €30,-   betalen, men snapte waarom we te laat waren. Overigens vinden we het  bedrag voor 16km te hard rijden niet hoog.

We zijn vandaag gaan fietsen over de Via Verde , dezelfde kant op als we gisteren waren gewandeld. Na 6km konden we niet verder, daar was de brug over een riviertje nog in aanbouw. Er was een eindje richting cp nog een afslag die langs een dorp leidde en na een paar km was ook hier een brug in aanbouw. We hebben wel lekker gefietst en genoten van het landschap

Een Oranje Luzernevlinder op een Dubbelkelk. Mooier was het als hij op een paarse bloem had gezeten, zoals een distel.

De mooi verharde Via Verde

Over dit  bergriviertje moest de brug nog worden afgebouwd.

De Via Verde gaat door een mooi landschap

Volgens de meeste recente cijfers is het aantal haatmisdrijven op basis van seksuele geaardheid of gender in Spanje toegenomen met 8,6 procent. In 2019 werden er 278 incidenten gemeld. Dit jaar telde de politie tot nu toe 610 aangiften vanwege haataanvallen, niet alleen geweld wegens seksuele geaardheid maar ook uit rascistische motieven.  In Catalonië hebben dit jaar tot nu toe al bijna evenveel homofobe aanvallen plaats gevonden als in heel 2020, nl 189.

Momenteel lopen er in Spanje meerdere onderzoeken naar mogelijke haatdelicten vanwege de seksuele geaardheid of voorkeur van slachtoffers. Een van de meest recente voorbeelden is de dood van de 24-jarige Samuel Luiz die vermoedelijk wegens zijn seksuele geaardheid door een groep jongeren werd mishandeld in de stad A Coruña en later aan de gevolgen daarvan overleed. In veel Spaanse steden werden naar aanleiding van dit misdrijf protesten gehouden tegen het geweld tegen de lhbt+gemeenschap.

Afgelopen zondag was het weer gruwelijk mis, dit keer in Madrid. Hier werd  voor de deur van zijn woning, een 20-jarige man met messen aangevallen door maar liefst 8 gemaskerde mannen met messen. Hij werd uitgescholden voor homo, zijn onderlip werd doorgesneden, zijn broek werd omlaag getrokken en op zijn billen werd het woord ‘maricón’ (flikker) met messen gesneden, een afschuwelijke misdaad. Er heerst verontwaardiging in de Spaanse kranten en in de publieke opinie. Vanavond  zullen er in heel Spanje in verschillende steden demonstraties zijn en voor zaterdag is een grote demonstratie aangekondigd in Madrid om 19.00uur. Ook premier Sanchez heeft zijn afschuw over over deze weerzinwekkende daad uitgesproken.

Overigens stond zojuist een update in Lavanguardia om 18.30 uur. De mishandelde man in Madrid zou tegenover de politie hebben verklaard dat de mishandeling met wederzijds goedvinden had plaatsgevonden. Een wel heel merkwaardige ontwikkeling, er zal de komende dagen wel meer duidelijk worden.

Ook andere kranten melden inmiddels dat na verhoor door de politie de jongeman deze woensdag heeft  bekend dat de feiten die hij afgelopen zondag bij de politie meldde vals bleken te zijn.

Vandaag een uitstekende dag om niet alleen te fietsen maar ook om wat meer in de zon te zijn. De temperatuur was gedaald tot 25º en er was minder wind.

Hoewel de gieren boven ons hoofd cirkelen en boven de kliffen hier zweven , eigenlijk te ver weg voor een goede foto. toch maar geplaatst als herinnering omdat we morgen naar een andere plek gaan.

Vitoria Gasteiz 09-09-2021 donderdag

Vannacht viel er een tijdje wat lichte regen, dat was niet voorspeld.  Het was ook niet voorspeld dat we nu op een camping zouden staan, waarover later meer.

We zijn kort na 10.00 uur vertrokken en het was via een mooie weg door de bergen een half uur rijden naar Medina de Pomar. Daar zouden we niet alleen boodschappen doen maar ook op de cp gaan staan. We hebben flink ingeslagen bij de supermarkt, eindelijk weer eens een Mercadona. Tot nu toe alleen bij de Eroski en de Lidl geweest, Mercadona is onze favoriet, vergelijkbaar met AH in Nederland. Mooie visafdeling, vlees en vleeswaren natuurlijk en een aparte afdeling waar je van grote  hammen de gewenste hoeveelheid kunt laten afsnijden. Daarna kwam een kleine teleurstelling, de cp bleek een afknapper, een kale vlakte op een braakliggend bouwterrein bij flats. Tel daarbij het sombere weer en we keken elkaar aan en zetten toen de volgende plek in de Tomtom, althans Everdien, die bedient dat  apparaat.

Het prachtige dorp Frias gezien vanaf de cp.

De huizen zijn gebouwd op de rotsrand

De  huizen worden Casas Colgadas genoemd, ze hebben 5 verdiepingen.

iets boven het midden van de foto is de cp vanuit het dorp gezien.

Aanvankelijk via een vlakke weg, daarna slingerend langs de Ebro zagen we Frias liggen, schitterend op een heuvel gelegen. De cp ligt aan de voet van het dorp, met een mooie kijk op het dorp en de gieren  waren ook aanwezig. We waren blij dat we een half uur verder waren gereden naar deze plek die we eigenlijk voor morgen hadden gepland, toen wisten we nog niet wat we nu weten.

We zijn het  dorp ingeklommen via tamelijk steile staatjes maar het was te doen. Het is een erg mooi dorp, met een kasteel, een kerk, mooie huizen met houten balkons en schilderachtige straatjes. En bovendien schitterende vergezichten.

Toen we weer bij de camper kwamen deed de koelkast het niet meer op gas. En we stonden daar zo leuk op die cp , maar ja, camperbedrijf opgezocht, 24 km verder, dat viel toch mee. Ware het niet dat die gesloten was maar we kregen een adres van de dichtstbijzijnde camperbedrijf , dat bleek in Vittoria Gasteiz, 74 km verder te zijn. Wat was dat een mooie route, ondanks dat we er niet voor in de stemming waren kregen we er toch wat van mee. Een waterval die uit de rotsen hoog boven de weg kwam en een middeleeuws brugetje in hetzelfde dorp. Haarspeldbochten adembenemende uitzichten en af en toe reden we door een kloof.

Wat straatjes in Frias

Een alleraardigste receptioniste die wat Engels sprak, nog beter dan ik Spaans, zei dat er nu geen monteur beschikbaar was maar wel om 10.00 uur morgenochtend . Ze verwees ons naar een camping 6km verder waar we nu staan. Een camping met slechte reviews, terecht een camping waar alles ontbreekt behalve elektra en dat voor €27,30, veel en veel te duur voor het gebodene.

En het weer liet ook al te wensen over, na bewolking de hele dag, ’s middags wat opklaringen. Gelukkig klaarde ons humeur ook wat op. Het werd 24º.

Daken van Frias

De kerk in Frias

Het kasteel was gesloten voor bezichtiging

Er zijn enkele restaurantjes in Frias

Eigenlijk een dag met hoogte en dieptepunten zoals wel duidelijk zal zijn, het vertrouwen in de koelkast is weer op hetzelfde peil als in Frankrijk toen we dezelfde problemen met de koelkast hadden.  Toch maken we vanavond weer plannen voor het vervolg van de reis.

Een iconisch beeld in Spanje, in de 70'r jaren zag je die die reclame voor Osborne  Veterano cognac en sherry overal.

Wat uitzichten vanuit het dorp.

Onderweg naar Vitoria-Gasteiz, afdalend vanuit de bergen.

San Vicente de la Sonsierra 10-09-2021,vrijdag

We waren ruim op tijd bij het camperbedrijf en om 10.00 uur konden we het hek binnenrijden. Het kon wel eens aan de brander liggen dacht men maar we konden duidelijk maken dat er een nieuwe brander en injector in waren gezet in Frankrijk toen we daar pech hadden met de koelkast.  Het duurde nogal , we moesten 1,5 uur wachten en in de tussentijd passeerden al gedachten de revue wat we moesten doen als de koelkast niet gerepareerd kon worden. W.s.naar huis maar dan eerst een weekend naar Pamplona, daar kun je op de cp aan de stroom staan. Maar zie de receptioniste kwam met goed nieuws, de camper was klaar. Het bleek dat ze een draad geïmproviseerd hadden gerepareerd, een leidinkje naar de brander toe,  die was in slechte staat. Dit is een tijdelijke oplossing, als we weer thuis zijn moet die vervangen worden.

De eenvoudige cp is mooi gelegen aan de voet van het dorp en een picknickveld ervoor. San Vicente de la Sonsierra,

N 42.55944 W2.75972, gratis, met voorz.

We rijden op het dorp af, mooi gelegen.

De middeleeuwse brug bij de cp.

In het midden het picknickveld voor de cp.

Het was een km of 45 rijden naar San Vicente de la Sonsierra, niet nadat we onderweg eerst niet alleen diesel maar ook gas hadden getankt. LPG is lang niet overal verkrijgbaar, rondom grotere steden lukt het wel. De cp waar we nu staan is mooi gelegen aan de voet van het dorp met voor de smalle cp een picknickveld waar de stoelen geplaatst kunnen worden, verder stelt de cp niets voor, tegen een muur aan waarboven de weg loopt. Maar we kijken meestal vooruit zullen we maar zeggen. En achter het picknickveld stroomt de Ebro, we zien de middeleeuwse brug ook nog, niks mis met de plek op zich vanwege het uitzicht. En het dorp is ook leuk, je moet weer even een klim wagen en na zo’n 20 min. ben je in het kleine centrum. De bezienswaardigheden zijn de leuke straatjes en het kasteel en de kerk, maar daarvoor hoef je niet naar boven te klimmen, die zien we ook over de muur achter ons heen. Er waren af en toe knallen te horen in het dorp, er was een klein feestje gaande.

We zijn in la Rioja en dat kun je mooi zien vanuit het dorp , je kijkt prachtig uit over de wijnvelden en de bergen. In het dorp zijn ook een paar wijnhuizen gevestigd.

Heel beeldbepalend voor het dorp San Vicente de la Sonsierra, links het kasteel en rechts de kerk.

Vanuit het dorp een blik over de wijngaarden van deze streek.

Het dorpsplein met fontein en barretjes.

Deze feestvierende jongeren, die veel plezier hadden, wilden graag op de foto.

We hebben slechte internetverbinding hier, 3G en dan meestal ook nog met maar 1 streepje, m.n. foto’s up en downloaden gaat vreselijk langzaam.. Maar het weer werd steeds beter, vannacht nog wat regen gehad, vanmorgen bewolkt maar vanmiddag werd het vrij zonnig en 24º.

We stonden eerst alleen met een Duits echtpaar, later kwam er een Nederlandse camper bij, die mensen zijn op weg naar Portugal. En aan het begin van de avond kwamen er wat  Spaanse campers.

Schoorsteen van huis in de rotsen.

Fontein op pleintje iets buiten het centrum.

Vooral leuk met de bloeiende oleanderstruik.

Ook hier mensen op de picknickplaats met mondkapjes in de natuur.

Elciego, 11-09-2021, zaterdag

Vannacht wat minder goed geslapen. Er moet een of ander dorpsfeest zijn in San Vicente waarbij men de merkwaardige gewoonte heeft om niet alleen gisteren overdag, daar valt nog wel wat voor te zeggen met zo’n kasteel hier, maar ook ’s nachts een kanon af te schieten. Het knalde om 4, 6 en 7 uur en dat galmde lekker daar  door het dal. Heb je geen last van het verkeer, gaan ze de hele nacht gezellig lopen knallen.

Vanmorgen door mistbanken tussen de wijngaarden door naar Elciego gereden. We staan in het hart van de wijnstreek Rioja waar heel veel bekende, vooral rode wijnen vandaan komen. Een van de redenen om naar Rioja te gaan , en dan speciaal Elciego, was naast de wijn het hotel wat staat bij het gerenommeerde wijnhuis Marqués de Riscal. Die is nl ontworpen door de architect Frank Gehry van wiens hand ook het Guggenheim Museum in Bilbao is  en nog meer schitterende gebouwen zoals bv in Arles’ Luma Arles ook een museum. Er zijn trouwens 18 wijnhuizen, bodegas zoals ze die hier noemen.

Op het terrein van de  Bodega Marqués Riscal staat het prachtige hotel van de architect Frank Gehry, je ziet kleurverandering afhankelijk van de stand de zon

Een van de karakteristieke huizen die je in het centrum van Elciego, veelal uit de 17e en 18e eeuw.

Een close up ,ondanks tegenlicht, van het prachtige houtsnijwerk van de dakgoot.

Op meerdere huizen zie je reliëfs, deze op de gevel van het gemeentehuis.

We kwamen hier aan vanmorgen op een overvolle cp waar nog een paar plaatsen vrij waren , officieel zijn er 14 plaatsen maar campers staan ook op autoparkeerplaatsen. Aan het eind van de ochtend zijn we het stadje ingegaan, dit keer was het oficina de Turismo wel geopend.

Elciego heeft een klein historisch centrum met een paar prachtige oude karakteristieke gebouwen, er is meer dan het Gehry hotel. Dat hotel verandert trouwens van kleur al naar gelang de stand van de zon. We vinden Elciego een mooi stadje, niet echt toeristische hoogtepunten maar wel een bezoek waard.

De kerk Iglesia de San Andres is nogal beeldbepalend zonder dat het een echt mooie kerk is.

Een van de mooie huizen in Elciego.

Deel interieur kerk San Andres

Cp ELciego, N42.51493 W2.61580, gratis met  voorz.

Het leek ons een goed idee te gaan eten in een van de restaurantjes die hier zijn, we kozen degene die het dichtst bij de cp was waar we om een uur of 3 waren. Helaas bleek, nadat we een glas wijn hadden besteld, we geen maaltijd of tapas konden nuttigen omdat er een feestje was in de tuin en ze het niet aankonden. Gelukkig bleek de wijn spotgoedkoop, €1,25 per glas. Op naar het volgende restaurant die overvol was maar  we konden wachten en na 10 min. kregen we een tafeltje. We kozen voor het menu van de dag à €19,- pp, Everdien als Primera  een Russische salade en ik aardappeltjes a la Riojana. Secundo resp. Entrecote in Roquefortsaus en kalfswangetjes in rodewijnsaus, beiden ijs na. En daarbij niet alleen een fles water maar ook een fles Rioja, we hadden op een glas gerekend. Nadat we lekker gegeten ( en gedronken) hadden was het inmiddels  tegen half zes en hebben we even een welverdiende  verlate siësta gehouden.

Ook hier is vanavond feest, ‘Fiësta de Virgen de la Plaza’ en hoewel het niet zo’n  klim naar boven is als gisteren,  weten we nog niet of we daar gaan kijken. Het was zo ook al een leuke dag met aanvankelijk veel zon, later wat bewolking en 27º.