Spanje lente 2011

Foetz(Luxemburg) 11-03-2011-vrijdag

Nu zitten we braaf in een hotel in Foetz. Toen we gisterenochtend vertrokken hadden we dit niet kunnen bevroeden. Net zeiden we tegen elkaar, zeer goed gemutst, wat loopt de motor lekker, toen de camper uit de 5e versnelling schoot en met geen mogelijkheid daar weer in terug te krijgen was. Gelukkig waren we bij een afrit, zijn naar een garage gereden en konden daar vandaag terecht. Vannacht op de camperplaats in Dudelange overnacht, nu in een hotel en morgen moet de camper dan klaar zijn

Bénicarlo dinsdag 15-03-2011

Zaterdag om 9.30 was de camper klaar en werden we keurig van het hotel opgehaald. De kosten van de reparatie waren €870. Het hotel €72, maar dat zullen we wel van de verzekering vergoed krijgen.

Camperplaats in Beausemblant,  N45.21842  E 4.83324

Zaterdag was er veel vakantieverkeer op de weg in Frankrijk, kwamen of gingen naar de skigebieden. We hebben overnacht in Beausemblant, een rustige camperplaats, met voorzieningen , gratis. Camperplaats stond helemaal vol met 9 campers, het merendeel Duitsers die aan de bruinekleur te zien, uit Spanje op de terugreis waren. Ook 1 uit Marokko, compleet met kamelenschilderingen op de camper.

Zondag de hele dag regen gehad tot aan de Spaanse grens. We zijn over de tolweg gereden, schoot wel lekker op. Ook nu veel campers op de terugweg uit Spanje. In het Rhônedal stonden fruitbomen prachtig in bloei.  We hebben overnacht in Figueres, op een parkeerplaats bij een supermarkt, zonder voorzieningen, maar die waren vlabij langs de tolweg bij een benzinestation. In Figueres is het Dali museum, daar zijn we al eens geweest. Maar wel even buiten wat foto’s gemaakt’. Het was mooi weer, 19°.

camperplaats, ongezellig maar praktisch, centrum Figueres, N42..26042  E2.9506

Museum Dali

Figueres

Maandag de hele dag regen. Van Duitse camperaars hoorden we dat ze al zware buien vanaf vorige week zaterdag hadden gehad. We wilden we overnachten bij de delta van de Ebro, in San Carles de Rapita. De gedoogplaats was afgesloten met een hoogtebalk. Doorgereden naar Bénicarlo , waar we op een ongezellige camperplaats staan, beetje troosteloos, ook vanwege de regen die nog met bakken uit de lucht komt vallen. Vandaag blijven we hier staan , we staan nu aan de stroom, weinig bijgeladen door het zonnepaneel. Morgen zou het weer iets beter worden, daarna knapt het helemaal op.

Camperplaats Bénicarlo N40.39763 E0.41234

Carcaxaint woensdag 16-03-2011

Vandaag wilden we naar Oliva aan zee gaan staan. Maar omdat het nog steeds regent, weliswaar wat minder hevig, zijn we nu in Carcaixent, niet ver van Valencia. Op een gratis camperplek, met voorzieningen. Prachtig gelegen op terrassen onder (nu nog) kale bomen. Bij een picknickplek, rondom allemaal Valenciaanse sinaasappel- en mandarijnenboomgaarden.  De laatste 5 km moesten  we wel via een tamelijk smal weggetje hier naar toe rijden Er staat een behoorlijk harde vlagerige wind.

camperplaats Carcaixent N39.07045  W0.40918

uitzicht vanaf de cp in Carcaixent

Oliva donderdag 17-03-2011

Na 3 dagen vrijwel onafgebroken regen , hebben we dan plotseling prachtig weer. Het is met 22° twee keer zo warm dan gisteren. En dat met behoorlijk wat zon,wat goed uitkomt. Na dat depressieve weer konden we wel wat lichttherapie gebruiken.

vrij staan Oliva, N38.912992 W0.074458

En dan staan we dan ook nog op een goddelijk plekje. Net achter de duinen in een inham omzoomd met bamboeriet. En op 50 m. van zee, de kleine duinen door en je staat op het strand. Er staan in de diverse inhammen zo’n 25 campers. Toen we gingen wandelen ontdekte we niet ver hier vandaan, vlakbij een tweetal campings, een serviceplek voor campers.  Kortom, allemaal ingrediënten die uitnodigend zijn om hier een paar dagen te verblijven.

Alfaz del Pi dinsdag 22-03-2011

Een paar heerlijke zonnige  dagen gehad op een fijn plekje. Lekker lezen en wandelen over het strand. Brood haalden we op een camping 15 min. lopen over het strand. Buiten die camping is ook de serviceplek. De Guardia Civil kwam een paar maal langs, vrij staan is geen probleem.

camperplaats Alfaz del Pi, N 38.58362 W -0.08164

Gisterenochtend was het bewolkt en omdat er gewassen moest worden, zijn we zo’n 50 km zuidelijker gereden naar een camperplaats. Eigenlijk meer een campercamping, Camperpark Costa Blanca in Alfaz del Pi, vlakbij Benidorm. €12,50 met stroom, douche €0,50.

Eerst was het wel even schrikken,niet omdat je de wolkenkrabbers van Benidorm ziet, je ziet ook de zee omdat de camperplaats wat hoger ligt, maar omdat we na het vrij staan weer in een rijtje moesten staan. Maar wel genoeg ruimte om buiten te zitten, de zon schijnt volop. Dat doet die hier toch veel, er heerst hier een soort microklimaat  in Benidorm en omstreken omdat het omringd is door bergketens. Niet voor niets dat er al decennia veel toeristen overwinteren. Ok op deze camperplaats staan mensen maanden, ze reserveren vooraf.

Spanje is wel mooi, we willen vrij staan af en toe afwisselen met een camperplaats om te wassen en te douchen. Maar voor ons is de keuze voor Marokko niet moeilijk te maken, volgend jaar maar weer. Niet dat we Marokko nou erg missen, maar je denkt er toch regelmatig aan, de totaal andere cultuur blijft ons verrassen en boeien.

We zijn gisteren naar Albir gewandeld, ligt zo’n 3 km hier vandaan. Wat ons opviel was de afwezigheid van hondenstront. In mn Figueres en Oliva was het wat dat betreft een smeerbende, je moest slalommend om de stronthopen heen.

Vervelend is dat ik maar last blijf houden van mijn keel. Je zou toch verwachten dat het zo langzamerhand minder zou worden, maar dat is nog niet het geval, wat toch een beetje verontrustend is.

We blijven ws tot donderdag hier, willen dan 100km zuidelijker vrij gaan staan in La Marina,  een bekende gedoogplaats onder camperaars.

Aguilas 24-03-2011 24-03-2011 donderdag

We zijn 3 nachten in Alfaz gebleven. We hebben aardig wat was kunnen doen voordat het donderdag begon te plenzen.

We zijn niet naar LA Marina gereden, maar 250 km zuidelijker naar Aguilas. Flink boodschappen ingeslagen bij hypermercado Eroski, want we willen weer een tijdje vrij gaan staan. Vanochtend regende het nog, nu schijnt de zon bij 17°. We staan  vrij in de haven van Aguilas, met een 10-tal andere campers. We hebben een mooi zicht over de vissershaven van Aguilas.

haven Aguilas,   N37.40266  W1.57846

Aguilas ligt aan een baai, met achter de camper een hoge rots waarop een kasteel domineert. We hebben een wandeling langs de baai gemaakt tot bovenop de rots aan de andere kant van de baai. Van daar af een prachtig uitzicht over de baai.

San Juan de los Terreros 26-03-2011 zaterdag

Alleen al voor de naam zou je daar willen staan. De overnachting in de haven was heerlijk rustig, helemaal geen last van verkeer. Gisteren wilden we een fles gas kopen, bleek niet zo eenvoudig. Blijkt dat we niets hebben aan onze adapternippel voor de Spaanse gasfles. De drukregelaar is totaal anders. Na 3 uur zoeken en heen en weer rijden hadden we wel een contract om een gasfles te kopen, maandag gaan we de regelaar kopen.

vrij staan San Juan de Los Terreros, N37.34895  W1.68070

We staan in middels vrij op een gedoogplaats 15 km verder bij San Juan de Los Terreros, de plek wordt zelfs vermeld in het NKC boek. Het is een heel mooie plek, we staan met uitzicht over zee. Over een paar honderd vierkante meter staan zo’n 30 campers. De bakker komt om 10.00 uur langs. We blijven hier wel een paar dagen.

De biologische bakker die langskomt is een bevlogen man en zeer breedsprakig. Als je 3 woorden Spaans spreekt is dat voor hem kennelijk een uitnodiging tot wijdlopige beschouwingen over zijn fantastische producten. Wij kunnen dan alleen maar schaapachtig si en no zeggen en als de bakker eindelijk wegrijdt tegen elkaar zeggen: ik geloof dat hij het daar en daar over had.

Granada 29-03-2011 dinsdag

Het was een mooi weekend, zondag 22°. De politie komt regelmatig langs, dus het zit wel snor daar. Hoe het in de zomer zal zijn, geen idee. We hebben heerlijke wandelingen gemaakt langs de zee en zagen een paar km verderop ook een aantal campers staan, waarvan 3 op een klif pal aan zee met een fantastisch uitzicht. Dat onthouden we wel even.

We zijn van Aguilas via Lorca over de A7 (Autovia Mediterránio) naar Granada gereden. Onderweg een fraai bergachtig landschap, wel wat dor. Veel bloeiende vruchtboomgaarden op sommige plaatsen. Dichter bij Granada zag je door erosie prachtige rotsvormen. De Sierre Nevada zag je al van verre met zijn mooi besneeuwde hellingen en toppen

Het gas begint zo langzamerhand wel een klein drama te worden. We hebben nu geen gasvoorziening meer. Gisterenochtend een drukregelaar gekocht. Daarmee naar het gasdepot, Spaanse slang leek wat dikker, man zei knip Nederlandse regelaar maar af. Dat hadden we dus niet moeten doen, Spaanse regelaar paste niet op Nederlandse slang. Naar achtereenvolgens  een loodgieter in Aguilas, een camperbedrijf in Lorca, maar geen resultaat. Toen maar vertrokken naar La Zubia, bij Granada , die stad willen we bezoeken. We staan op een camping aan de stroom. Dus de koelkast doet het en voor nood hebben we een éénpits  gastoestelletje. ANWB gebeld, die kwam met een oplossing waar we zelf ook al aan hadden gedacht nl  met een pijpje een verbinding maken tussen de Nederlandse gasslang en de Spaanse, die we inmiddels ook hebben. 2 IJzerwarenwinkels,  2 garages 2 winkels diversen, nada, nu hebben onze hoop gevestigd op een sloperij, maar eerst vanmiddag naar het Alhambra.

Alhambra

Vanmiddag naar het Alhambra geweest, de bus naar het centrum stopt voor de camping. Daar overstappen op bus 13 die naar het Alhambra gaat. We zijn eerst naar Generalife geweest, het boven de Alhambra gelegen buitenverblijf van de sultans. Prachtige tuinen en een mooi paleis, het Palacia de Dalmas. Hier zie je duidelijk de Moorse kunst, die je in het Alhambra verder kunt bewonderen.

Palacio de Dalmas

Alhambra is Arabisch voor rode kasteel, zo werd de citadel genoemd. Het Alhambra bevat zowel Arabische paleizen als ook van christelijke koningen, bv het nogal pompeuze Palacio de Carlos V, een paleis opgetrokken in renaissance bouwstijl, wat nogal contrasteert met de Maghrebijnse architectuur van de Arabische paleizen Als Marokkogangers zijn wij het meest onder de indruk van de islamitische bouwkunst.

Het absolute hoogtepunt is het paleizencomplex Palacios Nazaries. In de paleizen zie je cederhouten plafonds, schitterend stucwerk, stalactietenformaties, sierlijke Arabische letters op de muren. In ieder vertrek kun je je weer vergapen aan de schoonheid die je ziet. Prachtige poorten en bogen leiden weer naar een andere ruimte. Je ziet binnenplaatsen met fonteinen, bloemen,bomen soms ook een soort pilaren versierd met cartouches met Arabische inscripties. Ook de plafonds zijn erg mooi, vaak ingelegd cederhout. We hebben bijna 3 uur rondgedwaald en waren erg onder de indruk van hetgeen we gezien hebben. Het deed ons af en toe denken aan het Palais Bahia in Marrakech, maar dan veel groter en ook mooier.

En dan beweert Wilders: wij hebben Mozart etc, maar wat heeft de barbaarse islam aan cultuur voortgebracht? 3 miljoen bezoekers per jaar in het Alhambra bewijzen toch anders.

Pech onderweg woensdag 30-03-2011

Ergens ver weg in donker Afrika zit een Voodoo meesteres nog steeds in een speelgoed Hymertje te prikken. In Aguilas hadden we al 2x het probleem dat de motor niet wilde starten. Sleutel in contactslot, omdraaien, niets, leek een dode of bevroren motor. Andere sleutel proberen, geen resultaat, na een paar minuten weer proberen niets aan de hand, gewoon starten. Gisterenochtend hetzelfde, alleen toen bij de 3e poging sloeg hij weer aan. Maar naar de garage gegaan, diagnose is dat door diesellekkage startmotor beschadigd is. Moet dus een andere, gereviseerde in. Kosten , met montage €525. Zal de ANWB bellen of die prijs een beetje klopt.

Gisterenochtend naar de sloperij gegaan om daar een stukje pijp te halen om de 2 gasslangen met elkaar te verbinden. Veel te gevaarlijk volgens hun, verwezen ons naar een camperbedrijf niet al te ver hier vandaan. En ja wel hoor, oplossing is eigenlijk heel simpel . Een nieuwe Spaanse drukregelaar kon zo op onze oude worden geschroefd, nieuwe gasslang en voor een luttele €15,- waren we weer gelukkig. (tot ook daar de motor even niet startte). Meteen een nieuw cassettetoilet gekocht, van de andere was een stuk plastic afgebroken, waardoor het in en uit de camper schuiven wat moeizaan ging.

Zowel bij de sloperij als bij het camperbedrijf waren de mensen weer erg behulpzaam en vriendelijk. Dat strookt met onze ervaring tot nu toe, een heel positieve indruk hebben we van de Spanjaarden die we nu ontmoet hebben.

Barrio de la Catredal donderdag 31-03-2011

Vanmiddag naar de kathedraal geweest. Maar allereerst  in de alleraardigste wijk rondom de kathedraal geweest. Leuke, smalle straatjes, winkeltjes met toeristische meuk, maar desondanks toch aardig om doorheen te wandelen. Een paar leuke pleintjes, één met prachtige lantaarnpalen, weer een ander met palmbomen omzoomd en niet te vergeten gezellige terrasjes, zonovergoten bij 23°. En ook nog mooie huizen, in fraaie kleuren geschilderd.

Wat opviel was dat de mensen over het algemeen weinig smaakvol gekleed waren. Vrouwen met te dikke konten in nauwe leggings, ondanks het mooie weer met laarzen tot over de knieën, sommige ook nog met franjes en glimmende gespen. Bijna zou je Uggs mooi gaan vinden.

de kathedraal van Granada

Het interieur van  de kathedraal van Granada is groot en hoog. Metershoge schilderijen en  veel nissen met allerlei taferelen  oa van de heilige maagd  en de lijdensweg van Christus. Veel pracht en praal van een haast exhibitionistische rijkdom, ook in het bisschoppelijk museum. Toch een indrukwekkend geheel.

Los Banos de Guardas Viejas 01-04-2011 vrijdag

Vanmorgen eerst langs de garage voor een nieuwe startmotor. Via een mooie weg door bergachtig gebied onderlangs de Sierra Nevada gereden.

weg langs de Sierra Nevada

Bij Motril langs de kustweg van Andalucia naar Guardias Viejas gereden. Aanvankelijk een mooie route, bochtig hoog boven zee, dan weer vlak langs zee. Maar dichter naar Almeria toe, hoe langer hoe meer grote kassen, die werden een soort bizarre bodembedekkers, je zag bijna geen grond meer. Geen fraai gezicht en wat je niet ziet is nog minder fraai : de illegalen die hier uitgebuit worden als slaven en ook in plastic gehuisvest zijn, opdat de paprika’s en tomaten maar zo goedkoop mogelijk op de Europese markt gegooid kunnen worden.

vrij staan bij Los Banõs de las Guardias Viejos, N36.70164  W2.83800

Het plekje waar we nu staan is echter wonderbaarlijk mooi. Op een vlak stuk aan zee, met achter de camper zicht op de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada en voor ons de zee. We staan hier alleen, een eindje verdop staan bij een huis nog een 4- tal andere campers. Handig is ook nog dat er een put vlakbij is waarin de wc geleegd kan worden.

En over het weer hebben we ook niets te klagen, wordt het in het binnenland 25 tot 30°, hier met een zeewind 22°.

Mojàcar 03-04-2011 zondag

Vanmorgen niet alleen groenlingen rondom de camper, maar ook een roodkopklawier gefotografeerd, een erg mooie vogel.

Roodkopklauwier (beetje wazig, door raam camper gefotografeerd)

Vannacht een paar druppen regen gehad, nu is het bewolkt. We zijn 125 km verder gereden, we staan nu op een parkeerplaats aan zee bij een strandrestaurantje waar we straks paëlla marisco gaan eten. We staan hier met 4 andere campers (en een caravan), 4 km van Mojàcar.

Bij Mojàcar, parkeerplaats restaurantje van Antonio,  N37.0772 W1.8506

Water nemen en wc legen kan trouwens bij het restaurant, wel een consumptie gebruiken of gaan eten. De eigenaar heet Antonio en is een gezellige ouwehoer.

Puerto del Rey(Playa Vera) 04-04-2011 maandag

Een klein stukje noordelijker gereden, 15 km. Boodschappen moesten aangevuld worden, hebben we gedaan in Mojácar. Mojácar is een wit stadje, doet Moors aan.

vrij staan bij Puerto del Rey, N37.4013 W 1.3955

We staan nu op een braakliggend terrein in een dorpje, soort parkeerterrein aan zee. We dachten dat hier een naaktstrand zou zijn, maar nog niet ontdekt. Trouwens ook geen echt strandweer vanmiddag . Was het eerst nog windstil, 25°, plotseling stak er een stevige zeewind op en daalde de temperatuur bij dikker worden de sluierbewolking tot 22°. In de luwte van de camper echter aangenaam.

Het is hier niet de mooiste plaats om te staan, vlakbij bebouwing, maar wel praktisch. Zo’n 500 m hier vandaan is in een parkje een barbecueplek, daar is een loosput voor wc en kun je water nemen.

Villaricos 05-04-2011 dinsdag

Nog geen 6 km noordelijker gereden en we staan nu op een groot vlak stuk, een soort plateau aan zee. Als je van Mojácar komt is het voor de ingang van het dorp Villaricos. Je kunt niet alles hebben, vandaag maar eens geen zon, 22°. Het is wel een plek om en paardagen te staan. Je hebt alleen geen water, wel kun je de wc lozen. 4,5 km hier vandaan, bij Puerto del Rey, is een grote supermarkt, Consum.

vrij staan bij Villaricos, N37.2431 W1.7755

Vandaag maar weer eens lezen, dat doen we elke dag wel. De e-reader bevalt prima, misschien nog maar 1 aanschaffen. Everdien leest nu zusje van Camilla Läckberg en ik deel 2 van de zgn Oslo trilogie, Nemisis van Jo Nesbo. Niet helemaal toevallig dat we een Scandinavische thriller lezen, zijn beiden nogal een liefhebber van dat genre, dus nogal wat van die boeken bij ons en gedownload voor de e-reader.

Villaricos

Villaricos is een dorpje met leuke huizen en mooie tuinen,met oa. veel soorten cactussen. Er staan nogal wat huizen te koop. Dat heeft natuurlijk alles met de crisis te maken. Overal langs de kust zie je dat de bouw is stilgelegd en zie je half afgebouwde appartementencomplexen, wachtend op betere tijden. En in de grotere steden en dorpen zie je nogal wat bedelaars zitten. Nu kennen we dat beeld wel van Spanje, maar nu zijn het er wel op vallend veel. 25% Van de bevolking is werkeloos. We hoorden dat de Europese rente weer omhoog gaat, zal wel weer lijden tot meer gedwongen verkopen van huizen hier omdat de variabele hypotheekrente, waarmee de meeste huizen hier gefinancieerd worden , omhoog zal gaan.

Het voordeel om wat later in het ‘winterseizoen’ in Spanje te zijn, is dat er nu veel minder campers zijn. De kans om weggestuurd te worden is daardoor kleiner. Als er in de winter veel campers op één plaats samengeklonterd zijn, wil de politier nog wel eens ruimen. Hoewel daar moeilijk een pijl op te trekken is. Daar waar het ene jaar wordt gesommeerd omte vertrekken, wordt het het volgende jaar weer gedoogd en omgekeerd. Dit is althans wat wij van andere camperaars horen, zelf geen ervaring in Spanje in de winter.

Puntas de Calnegre 07-04-2011 donderdag

Gisteren in Villaricos langs een vrijwel droge rivierbedding gewandeld. De mimosa is nu bijna uitgebloeid, maar de tamarisken die in de rivierbedding stonden, beginnen nu mooi rose te bloeien. Je ziet hier trouwens veel bloeiende bloemen, veel dezelfde als in Marokko. Waar een beetje water in de rivierbedding stond zaten een aantal stelkluten, mooi om te zien.

We zijn vannacht bijna 70 km verder gereden, eerst via een mooie bergachtige weg naar Águilas, toen een stukje tolweg en op het laatst via een smalle steile weg door de bergen in een prachtige kleine baai beland. Toen we kwamen waren er 4 mensen,blijkt hier trouwens een naaktstrand te zijn komt dat even goed uit. Rondom het middaguur vertrokken de mensen en  waren we de hele dag alleen, tot aan het begin van de avond een paar jongens kwamen vissen.

vrij staan in een kleine baai bij Puntas de Calnegre  N37.50701  W1.41731

Het is hier schitterend, het mooiste plekje tot nu toe deze reis. Het is hier een natuurpark, Pargue Regional de Cale de Calnegre y Cabo Cope. Met een bord verboden te kamperen, we blijven toch maar. We hebben hier geen netwerkontvangst, geen mobieltje dus, laat staan internet. Vlakbij is een restaurantje, is nu nog gesloten. Verderop is nog een ander baaitje,’s zomers zal het hier wel druk zijn.

Het is trouwens ook de warmste dag tot nu toe , hier met zeewind 26, in het binnenland 30°.

Las Rugas 09-04-2011 zaterdag

Gisterenavond zijn we naar een camperplaats gereden, Las Rugas, 3 km van de baai waar we waren. We hebben de was gedaan. Camperplaats is ’s winters vol, nu bijna leeg, staan 6 Duitse en 2 Nederlandse campers. 3 Duitse staan hier al een half jaar. Camperplaats niets bijzonders, maar wel praktisch voor ons ivm was , douchen. Kosten € 6,- p.n., water €0,10 per 10 l., douchen €2,-

camperplaats bij Las Rugas,  N 37.52590 W -1.43401

Er zijn hier vrij veel bijeneters, niet gelukt om ze te fotograferen. Morgen gaan we weer vrij staan, 15 km verder.

Cãnada de Callego 11-04-2011 maandag

We zijn gisteren naar de zgn  Ziegenwiese gereden, een mooie plek aan zee, erg bekend bij en geliefd door Duitsers. De eigenaar van de grond ging vorig jaar €4,- vragen voor een overnachting. Maar daar maakte de Guardia Civil bezwaar tegen, hij moest maar een vergunning voor een camping aanvragen.

Bijna allemaal Duitsers, hier, van de 25 campers zijn er naast de Duitse, 1 Oostenrijkse,  1 Franse en 2 Nederlandse campers. De omgeving hier leent zich uitstekend om te wandelen langs de zee, behoorlijk rotsachtig met af en toe een zandstrandje. Ook zijn hier veel vogels, we hebben oa groenlingen en kneutjes rondom de camper.

We ontdekten een 3-tal km hier vandaan ook een leuk plekje om vrij te staan, je kijkt hoog over de zee uit. Misschien dat we daar over 2 dagen naar toe gaan.

Geitenweitje dinsdag

Toch maar besloten om nog even op de Ziegenwiese te blijven staan. We staan hier rustig, hebben een grote plaats voor ons alleen. Verder staan er hier nog 20 campers. Aardige Nederlanders ontmoet, Jeannette en Frans. Er zijn hier veel vogelsoorten. Tijdens wandeling roodstuitzwaluwen en witstuittapuiten gezien. De laatste zagen we ook regelmatig in Marokko.

'geitenweitje' bij Cañada de Callego, N37.5357 W1.3738

Waren in Marokko de Franse camperaars  veruit in de meerderheid, hier zijn het toch wel de Duitse. We hebben nu al 3 x gehoord dat jij bij Taghazout weer vrij kunt staan op de voormalige camping. Dat gaan we de komende winter zelf maar eens controleren.

Geitenweitje vrijdag

We staan nog steeds op het geitenweitje. Bevalt ons prima. Frans en Jeannette halen iedere morgen op de motor vers brood voor ons. Bovendien hebben we , naast het plezier van kneutjes, groenlingen, Zuid Europese kanaries, ook een naaktstrandje ontdekt vlakbij in een baai waar je goed kunt zwemmen. Maar morgen willen we dan echt naar La Azohia.

Het is elke dag 23 °, heerlijk weer.

La Azohia 17-04-2011

Gisteren zijn we 30 km verder gereden. We zijn nu op een kaap, Cabo Tiñoso in het plaatsje La Azohia. We staan in een Rambla , droge rivierbedding, pal aan zee. We hebben een mooi uitzicht over de baai. Vannacht stonden hier 3 Duitse campers. Het is deze week Santa Semana  , de heilige week, veel Spanjaarden hebben vrij, benieuwd of het druk wordt deze week.

vrij staan bij La Azohia,

La Marina, 18-04-2011, maandag

We staan nu in La Marina, 120 km noordelijker. La Marina is nogal bekend onder Nederlandse camperaars, die hier dan ook meer vertegenwoordigd zijn dan we  elders gezien hebben. We staan nu achteraan op een parkeerplaats aan zee, we kunnen nog een stukje zee zien. Deze plek wordt ook wel de kuil genoemd.. Het strand is hier een mooi zandstand. Er staan hier zo’n 20 campers. Verscheidene zijn zwaarder dan 3,5 ton, vorig jaar werden die nog bekeurd.

La Marina 'de kuil', N38.14031 W0,63653

Vanmiddag tijdens een wandeling 2 andere plekken ontdekt waar je met de camper kunt staan, 1 op een parkeerplaats, geasfalteerd , 1 vlak daarbij aan zee bij een restaurantje, dat lijkt ons wel wat. Op de asfaltplek kwamen we mensen tegen die we ook 2 x in Marokko en een keer op Plage de Piemanson hadden ontmoet. Zij vertelden dat met Pasen de politie nog wel eens wilde ruimen, we zien wel.

La Marina 21-04-2011 donderdag

Gisteren zijn we op het andere plekje gaan staan. Mooi plekje met voor ons de zee, een restaurantje met wat huisjes en naast ons een grote palm en een grote cactus. Achter ons een pijnbomenbos, waarin ooit een camping was. Er stonden  hier nog 3 Spaanse campers vannacht,  die nu vertrokken zijn naar de asfaltplek, dus vannacht alleen hier. Op het asfaltplekje staan er meer dan 10,  je staat daar een eindje van zee, zal wel met een gevoel van veiligheid te maken hebben om zo dicht op elkaar te staan.

vrij staan La Marina,  N 38.1499 E 0.6296

We zagen gisteren ook nog Denen die op de asfaltparking stonden, die kenden we nog uit Zuid Frankrijk. In Nederland vandaag 25 °, hier 22 ° met wat buien vanmiddag, dat na 3 weken schitterend weer.

Hier vlabij ligt een natuurpark, achter de duinen , die hier overigens in La Marina mooi zijn. In oude zoutpannen broeden sterns en zie je veel kluten en steltkluten.

steltkluut

La Marina 22-04-2011 vrijdag

Vannacht fikse bui gehad, vandaag prachtig weer , 22°, af en toe wat sluierbewolking. Het is goede vrijdag, erg druk op het strand en in het restaurantje. Ook veel mensen die picknicken in het pijnbomenbos achter ons. Dat zie je overal op vrije dagen, massaal barbecueënde en picknickende mensen, dat kennen we nog wel uit de vroege jaren ’70.

Elche 23-04-2011 zaterdag

Voor vandaag werd er een bewolkte dag voorspeld, we hebben echter na  eerst wat sluierbewolking, een zonnige dag gehad, 23°, maar omdat de zon zo hoog staat voelt het veel warmer. Op de buienradar gezien dat heel Spanje buiig weer had , op de kust langs de gehele Middellandse Zee na.

camperplaats bij Elche, N 38.20117 W -0.72480

Nadat we eerst maar wat boodschappen hadden ingeslagen bij de Mercadona, zijn we naar een camperplaats 16km verderop gereden, bij Elche. Kleine camperplaats voor zo’n 10 campers, € 9,50 en gratis wifi,  middenin een natuurgebied, veel palmen hier. Dat is niet zo verwonderlijk omdat Elche beroemd is om zijn Palmerai, er staan er hier zo’n 600.000 stuks.

San Rafael del Rio 24-04-2011 zondag

Vandaag 350 km noordelijker gereden, onderweg een paar buitjes gehad en een file van een uur bij Valencia. Nog geen 20°, voelt fris aan. We staan op een camperplaats die Spätzle Fritz heet, er staan hier alleen maar Duitsers. 8  campers, de één nog groter dan de andere, 3 zelfs met slide outs. Er is ook een restaurant bij, als je daar eet is het staan gratis, anders €7,- en de stroom €4,-

camperplaats Spätzle Fritz, N 40.57561 E 0.39384

We hebben lang niet zo vies gegeten, een onduidelijke soep ging nog wel, de salade ook, maar Everdien had patat met  een soort Kipschnitzel met veel te veel paneermeel. Ik had de euvele moed om maar eens Spätzle te proberen. Moeilijk te begrijpen wat Duitsers daar nou aan vinden, ik vond het saai, smakeloos eten. Daarbij hertenvlees (Hirschgebrat) dat zo gaar was dat het naar lever smaakte , kortom het enige positieve was dat Everdien niet hoefde te koken.

El Masnou 25-04-2011 maandag

Ruim 200 km was het rijden naar camping Masnou, waar we nu staan, 15 km van Barcelona. Prima camping om Barcelona te bezoeken. Het treinstation  ligt op 10 min. lopen, trein voor €3,20 retour naar Plaça de Catalunya, waar je binnen een half uur bent. Met €32,50 wel wat duur , maar alternatieven zijn 3 Estrellas in Gavà, € 15,- met Acsi korting, maar naast het vliegveld, of de camperplaats bij het centrum, €30,-, aan de Ronda Literal, dus veel verkeerslawaai.

camping El Masnou

Het was ruim 18 jaar geleden dat we een week in Barcelona waren, een heerlijk bruisende metropool. Vanmiddag oa over de zeer drukke Rambla gewandeld, altijd leuk, met prachtige living statues. Het was 2e paasdag, ook hier alle winkels dicht. We hebben ons wel weer vergaapt aan de Sagrada Familia, die maar niet afgebouwd raakt.

la Sagradia Familia

Barcelona 26-04-2011 dinsdag

We zijn eerst naar het Palau de la Música Catalana geweest, een prachtig gebouw van de architect Lluís Domènchii Montaner.

Palau de La Musica Catalana

Zeker de moeite waard, er staan vlak ernaast trouwens ook een paar mooie gebouwen. Door de middeleeuwse wijk Barri Gotic naar de Rambla geslenterd, daar wat van Gaudí  bekeken, Palau Guëll. Met de metro naar Casa Batlló (Gaudí)en ernaast Casa Amatllar(Josep Puig i Cadafelch).

casa Amatllar

Casa Battló

Heerlijk Indiaas gegeten , chicken curry €9,95 prijs ook niet verkeerd, op de 9e verdieping van El Cortes Inglés). Het enige wat tegenviel was de overdekte levensmiddelenmarkt La Bocqueria, die was wel heel toeristisch geworden.

Sant Antoni de Calonge 27-04-2011 woensdag

Omdast we nog geen afscheid van Spanje kunnen nemen, omdat het fraai zonnig weer is, staan we nu 100 km verder op een gigacamping bij Palamós. Het zal hier ’s zomers verschrikkelijk zijn. Nu zijn er maar weinig mensen, wel veel regels waardoor het wat kolderiek overkomt dat er zeer regelmatig ‘kampwachten’ op elektrische scooters rondrijden om overtreders op te sporen. Een schril contrast met de gemoedelijk camping in El Masnou. Er zijn maar weinig plekken te vinden in het noorden om vrij te staan, vandaar deze camping, met Acsi kaart €15,-.

Camping bij San Antoni de Calonge

Saint Paul Trois Chateaux 28-04-2011 donderdag

Ruim 400 km noordelijker Frankrijk ingezoefd over de tolweg, dat schiet tenminste op. We staan nu onder de rook van de kerncentrale van Tricastin, we houden van avontuurlijke vakanties of zoiets, in Saint Paul Trois Chateaux, regio Rhônes Alpes, departement Drôme, zo dat is er uit. We staan op een mixparking, gratis met voorzieningen.

We staan op een mixparking, gratis met voorzieningen.

Camperplaats op mix parking St Paul les Trois Chateaux,N44.34786 E4.76995

Saint Paul heeft een aardig historisch centrum. We zijn in het Maison de la Truffe geweest, er worden nl truffels in de buurt gezocht.

St Paul les Trois Chateaux

Chaumont

We wilden naar een nieuwe camperplaats in Langres bij een kanaal. Camperplaats was met slagboom afgesloten. In het centrum van Langres kun je ook staan, daar stonden al flink wat campers, daarom doorgereden naar een camperplaats bij Chaumont, Noord Frankrijk, ook aan een kanaal. Kosten met electriciteit en toeristenbelasting €6,80.

Camperplaats Chaumont, N48.11815  E5.15437

Het centrum van Chaumont schijnt de moeite van een bezoek wel waard te zijn, 25 min lopen, maar er kwam een bui toen we wilden vertrekken.

Bastogne 30-04-2011 zaterdag

We staan nu in Bastogne, Zuid België, op een mix parking, achterste deel is voor campers, met water en vuilwaterloosplek. Het is toch zeker meer dan 30 jaar geleden dat we in Bastogne waren.

Camperplaats mix parking Bastogne,  N 49.99874 E 5.71533

Toen we over de autoroute hier naar toe reden, kwamen we erg veel Nederlanders tegen die kennelijk de meivakantie in Frankrijk door gaan bengen. Toen wij vertrokken, bijna 2 maanden geleden, kwamen er juist veel Nederlanders terug van wintersportvakantie.

Bastogne heeft een klein centrum, niet veel te zien. Wel een lekker Belgisch biertje gedronken. Rochefort, wel wat straf, 11,3%, maar o zo lekker.

Eind goed, niet al goed

En zo eindigde de reis ongeveer net zo als hij begonnen was. Moest op de 1e dag de 5e versnelling gerepareerd worden, op de laatste dag van onze reis, nog geen 50 km van huis, sprong de versnelling weer uit zijn 5 en zijn we in de 4e versnelling naar huis gereden. En maar hopen dat ze bij de reparatie iets niet stevig genoeg aangedraaid hebben of zoiets.