Plage de Piemanson 15-06-2015 maandag

Vannacht was de zee weer wat over het strand gestroomd, niet veel maar toch moesten campers en tenten die dicht bij zee stonden verhuizen. 2 campers kwamen vast te zitten, 1 werd door een 4-wheel drive er uitgetrokken, bij de andere moest er een takelwagen aan te pas komen, dat dat een duur geintje is weten we helaas uit eigen ervaring van een tiental jaren geleden.

we staan met een paar campers bij de dijk

Het water droogde snel weer op en we zijn aan het eind van de middag naar het naaktstrand gewandeld. De piste was goed begaanbaar geworden door het zeewater en ook op het naaktstrand was wat meer ruimte waar je kunt staan. Dus staan we nu weer op het naturistengedeelte , op ongeveer dezelfde plek waar we een week geleden vertrokken zijn, het is wel wat drukker geworden. We wilden eigenlijk morgen vertrekken omdat er mistral wordt voorspeld, de windsnelheid lijkt echter mee te vallen.

vanmorgen was er wat zeewater op het strand, op de achtergrond de dijk waar het nu aanzienlijk drukker is

Vanmorgen stonden er maar liefst 7 Nederlandse campers in de omgeving van de dijk. Met enkele mensen hebben we gebabbeld, vlakbij ons stond een echtpaar uit Drente, beiden dik in de 70 die de nodige (verre) reizen met hun camper hadden gemaakt, oa hadden ze rondgereisd  in de VS en China.

En Wim en Thea, waar we al een paar maal een praatje mee hadden gemaakt, bleken verrassend genoeg op een steenworp afstand van ons te wonen, op het gemaal tussen Zutphen en Baak.

En in het begin van de middag spraken we Peter, ‘Hurktoilet’ op het camperforum , met zijn vrouw. De komende dagen wordt het vooral Frans praten, er zijn hier geen Nederlandse campers voor zover we nu zien.

Plage de Piemanson  16-06-dinsdag

Dat was een kort bezoekje aan het naaktstrand. Gisteravond kwamen Klaas en Rika aan, Belgen die we al een paar maal ontmoet hebben. Zo stonden we met 6 campers bij elkaar, 3 Franse, 2 Belgische (waarvan 1 Franstalig) en wij.

Vanmorgen waren we al vroeg wakker want een vliegtuigje begon toen met het besproeien van de omgeving achter de duinen om zo muggenlarven te bestrijden. Sinds 2010 zijn er in de Provence bijna elk jaar er een paar gevallen van dengue(knokkelkoorts) geconstateerd die wordt veroorzaakt door de tijgermug die opgerukt is.

De dag was zonovergoten terwijl er voor de zoveelste dag onweersbuien landinwaarts waren. Wel was er tamelijk veel wind, mistral 50 km p.u., 25º.

Tegen half 4 werd de lucht nogal dreigend en besloten we (en wij niet alleen) om het strand af te rijden. Dat wilden we morgenavond doen om te vertrekken naar Salin maar als door hevig onweer de piste blank staat dan kun je niet weg en dat is niet leuk daar de mistral nog wat in kracht zal toenemen en een paar dagen zal duren volgens de verwachting.

Uiteindelijk zijn we met 35 campers op de parking bij Cathy gaan staan en viel de neerslaghoeveelheid mee maar er vielen diverse buien met hevige windstoten. Als de mistral meevalt gaan we naar het strand , anders gaan we wat landinwaarts rijden.

Lunas 17-06-2017 woensdag

Omdat er een stevige mistral stond en het water uit de étang over het strand begon te stromen en de mistral de eerstkomende dagen aanhoudt zijn we naar Lunas gereden. Eerst langs de étangs vlakbij Piemanson met zijn talrijke flamingo’s en toen dwars door de Camargue waar we af en toe ibissen af een rode wouw zagen. Maar wat we vooral zagen waren veel campers, vooral bij Saintes Maries de la Mer in de buurt. Het is per slot van rekening half juni.

Lunas, N 43.70549,  E 3.18553

We zijn bij Montpellier op de A75 gegaan en bij Lodève er af om via een mooi korte route door de bergen naar Lunas te rijden. Daar moesten we wel even slikken, waren we 4 jaar geleden nog op de camperplaats waar we op een wei naast een beekje stonden, nu was de camperplaats naar voren verplaatst, op asfalt. Maar we blijven hier nog wel een dag , we moeten wat wassen en Lunas is een prachtig dorp.

Hadden we op Piemanson de mistral van 80km p.u., hier waait een verraderlijke tramontane, de ene keer weinig wind en dan zware windstoten van 85km p.u. waardoor de camper flink staat te schudden. Tramontane  betekent ‘ tussen de bergen door’ en de wind wordt zo genoemd in de Languedoc-Rousillion en Catalonië.

Lunas 18-06- 2015 donderdag

Lunas is een oud dorpje gelegen in de Haut Languedoc , dep. L' Herault , die in de Romeinse periode in 806 voor het eerst genoemd werd. Lunas telt 638 inwoners en heeft zijn authentieke karakter helemaal behouden omdat er geen nieuwbouw plaats vindt.

Dwars door Lunas stroomt het riviertje de Gravezon waarover een paar bruggen en loopbruggen zijn gebouwd. Veel huizen zijn voorzien van houten luiken, de meesten in de kleur violet. Verspreid over het dorp zijn een aantal fonteinen, vroeger deden die mede dienst als ontmoetingsplaats.

Boven het kasteel liggen de resten van een kasteel uit 1118, een kasteel dat nog wel intact is dateert uit 1648 is langs de Gravezon gebouwd en er is nu een restaurant in gevestigd. Bij de Gravezon ligt een kerkje dat uit de 12e eeuw is en een aardig interieur heeft. Naast het kerkje bevonden zich achterin een parkje oude familiegraven die deels overwoekerd zijn door onkruid. Alles bij elkaar maakt dit Lunas tot een leuk stadje.

in Lunas zijn enkele fonteinen met fraaie 'kopjes'

Ook vanavond is de camperplaats weer vol, met meer dan 20 campers. Overdag staan er 11 waarvan zeker 8 hier voor langere tijd staan, er is dan ook geen tijdsbeperking om hier te verblijven. Soms krijg je dan zo’n ons kent ons sfeertje, maar we voelen ons hier zeker niet buiten gesloten, integendeel.

Alleen hebben we hier nauwelijks internetverbinding, dat is weer jammer dan.

La Canourgue 19-06-2015 vrijdag

We zijn vanmorgen met lichte motregen vertrokken uit Lunas en via dezelfde mooie route door het dal van de Gravezon naar Lodève gereden. De berghellingen waren geel gekleurd door de brem, brem die we al in bloei zagen staan in maart in Marokko en daarna in Portugal en Spanje.

Bij Lodève hebben we weer de A75 genomen en via de Pas de L’Escalette kom je op de Causse du Larzac, die we nog kennen van de strijd van de schapenboeren tegen de militaire oefenterreinen en , ook niet verkeerd, van de Roquefort en de Fromage du Larzac. Er stond wel een harde wind en er viel even wat lichte motregen.

Bij Millau zijn we over de imposante tolbrug (€11,20) gereden die 2,5 km lang is en over de rivier de Tarn en het dal ligt. Na Millau begint het departement de Aveyron dat naast het dep.Lozère ligt waar we nu in het stadje La Canourgue op de camperplaats staan met op de hoek de slager die niet alleen worsten maar ook lekkere streekkaasjes verkoopt.

camperplaats La Canourgue N44.43340  E3.21170

Canourgue is een leuk , typisch Frans dorpje, tussen de Causse de Sauveterre en het dal van de Lot ligt, het wordt het klein Venetië van de Lozère genoemd, dat hadden ze beter niet kunnen doen. Er lopen wel wat riviertjes door met watervallen, heel leuk om te zien, maar klein Venetië is veel te veel eer en schept verkeerde verwachtingen.

La Canourgue

La Canourgue 20-06-2015 zaterdag

La Canourgue is wat kleiner dan we eerst dachten. Het heeft een middeleeuws centrum die niet echt bijzonder is maar wel een paar aardige gebouwen telt. Zo is er de kerk St Martin en staat er een 14e eeuws vakhuis gemaakt van kastanjehouten balken en tufsteen. De kerk konden we niet bezichtigen want er was een bruiloft, een lid van de brandweer ging trouwen wat gepaard ging met sirenegehuil.

En op meerder plaatsen zie je water stromen, er komen namelijk 2 riviertjes uit verschillende bronnen samen in La Canourgue, die dan verder stromen  als  het riviertje de Urugne die een paar kilometer  verder in de Lot uitmondt. Ook stromen er nog wat kanaaltjes onder huizen en straten door.

Ook fonteinen in La Canourgue

We zagen een waterspreeuw in de Urugne, deze vogel zwemt in en onder het water met  behulp van zijn vleugels wat een grappig gezicht is.

Op een terrasje dronken we een pastis voor €1,20 per glas wat je goedkoop kunt noemen.

waterspreeuw

St Laurent d’Olt zondag

We zijn 12 km westelijker gereden en kwamen niet alleen in een ander departement maar ook een andere regio. Ligt La Canourgue nog net in de Lozère, regio Languedoc-Rousillion,  St Laurent ligt in de Aveyron, regio Midi-Pyrenées.

Camperplaats aan de Lot St Laurent d'Olt N44.43985 E3.10089

We staan op een camperplaats bij de camping municipal die pas  een paar dagen geleden geopend is en waar aanvankelijk verder niemand op de camping stond. Het kost hier €7,-, met stroom en douche inbegrepen, dat is voor het eerst in 3 weken dat we weer betalen voor een camperplaats. Het geld moet je in een brievenbus doen.

We staan in een mooie omgeving aan de rivier de Lot, midden in de natuur n het is hier heerlijk rustig, slechts af en toe komt er een auto of tractor langs over de nabij gelegen weg. Aan het begin van de avond kwamen er nog een jongen en meisje met een tent , wat later 3 Engelse motorrijders op de kleine camping staan.

De vogels zingen, de kikkers kwaken, in de verte klinken koebellen, beneden ons ruist de lot, de zon schijnt, het is 28º, we blijven hier morgen ook nog wel.

een forellenvisser in de Lot

St Laurent d’Olt maandag

Je hebt hier in de buurt meer plaatsnamen die eindigen op Olt, vaak vooraf gegaan door de naam van een heilige zoals waar we nu zijn in St Laurent d’Olt. Nu is Olt Occitaans voor de Lot en mensen hier vinden Olt natuurlijk veel mooier klinken.

We zijn vanmorgen naar St Laurent gewandeld om brood te halen, 20 minuten lopen van de camperplaats. Het dorp stelt niet veel voor, een kerk en 2 kroegen, een kruidenierswinkeltje en een bakker en die laatste 2 waren allebei gesloten op maandag. Geen man over boord want voor dit soort situaties hebben we ‘nood’brood, knäckebröd of het kleffe, lang houdbare ‘Bimbo’.

Gelukkig zijn we vanmorgen redelijk bijtijds naar het dorp gewandeld want het was 30º met weinig wind wind vandaag.

Marvejols 23-06-2015 dinsdag

We zijn weer een stukje verder gereden, 30 km noordelijker naar Marvéjols waar we nu staan op een mix parking (gratis voorzieningen)  bij het historische centrum. We zijn dus weer terug in de Languedoc-Rousillion.

camperplaats op mixparking met voorzieningen, Maevejols N44.55406 E3.28753

Marvejols is een stadje met een bewogen geschiedenis . Tijdens de 100-jarige oorlog was het stadje protestants en het werd veroverd door de katholieke troepen.  De stad werd niet alleen platgebrand maar ook het merendeel van de bevolking werd vermoord. Door de brandstichting vind je maar weinig terug van de middeleeuwen.

port de la Soubeyran, een van de 3 poorten in Marvejols

Vanaf 1601 werd de stad herbouwd en versterkt, uit die periode dateren ook de 3 poorten met torens waarbinnen het historische centrum ligt met wat bezienswaardigheden.

Net buiten dit centrum ligt de kerk ‘Notre Dame de la Carce’ met een aardige voorgevel en fraaie gebrandschilderde ramen.

Je vindt ook gebouwen uit de Renaissance periode. Zo is de Place Henri Cordesse omgeven met statige gebouwen met fraaie smeedijzeren balkons. Marvejols is een leuk stadje om doorheen te slenteren.

hartje historisch centrum Marvejols deze Gotische deur

camperplaats Mende, N 44.52051,  E 3.49607

Mende 24-06-2015 woensdag

Via een mooie route, eerst over een  D weg over een kleine col, later via de N88 door het dal van de Lot zijn we naar Mende gereden, 28 km oostelijker.

We staan op de camperplaats aan de Lot, gratis, met voorzieningen, vlakbij de historische brug ‘Pont de Notre Dame’ uit de 12e eeuw over de Lot.

De camperplaats is vlakbij het historische centrum van Mende. We staan weliswaar op een rijtje maar achter de camper kun je op het gras zitten en kijken we over de Lot.

Mende is een leuke stad met in het historische centrum smalle straatjes en aardige pleintjes met terrassen. De stad wordt gedomineerd door een prachtige kathedraal die letterlijk overal bovenuit torent. Het interieur van de kerk vinden we niet zo bijzonder.

Na wat door het stadje geslenterd te hebben zijn we aan het eind van de middag op een terrasje op de Place de la République een Belgisch biertje gaan drinken want met 28º en volop zon is dat niet verkeerd.

de kathedraal van Mende

Wat in Frankrijk opvalt is dat er nog steeds behoorlijk veel gerookt wordt op straat maar veel Fransen zijn overgestapt op de E-sigaret. Er zitten in het centrum 2 winkels die gespecialiseerd zijn in elektronische sigaretten en accessoires , het lijkt een beetje een hype die E-sigaret.

de 'Pont de Notre Dame'

Mende 25-06-2015 donderdag

In het historische centrum zijn sommige straatjes wat aan het verloederen door leegstand of achterstallig onderhoud. Een van die straatjes is de Rue Notre Dame die vernoemd is en leidt naar de kathedraal. In de kathedraal is een beeld van de ‘zwarte maagd’ , ook wel zwarte madonna genoemd. In de Rue Notre Dame is een muurschildering met engelen en de zwarte maagd met de tekst : Nigra sum sed formosa, zoiets als ‘ik ben zwart maar wel mooi’.

'Ik ben zwart maar lieflijk'

Gelukkig zijn ook veel panden goed onderhouden of gerestaureerd en zijn er winkeltjes in gevestigd waarbij dan altijd oog hebben voor de delicatessenwinkeltjes met hun streekkazen en -bieren en hier met producten op basis van paddestoelen zoals paddestoelenlikeur.

enkele panden aan de Place de la Republique

Vanaf de camperplaats kijk je op een berghelling met daarbovenop een kruis. Dat zie je nogal eens  op een bergtop, een kruis of een Mariabeeld, het laatste was in La Canourgue het geval. Grappig is dat er nu vlakbij soms een mast  met schotels van telecombedrijven staat, hiermee worden dan boodschappen van een andere orde gecommuniceerd.

Het was om 19.00 uur vanavond nog 29º, niet alleen prima rosé-weer maar ook wat minder aantrekkelijk om te koken dus hebben we maar eens een pizza gehaald, een lokale specialiteit, de Pizza Lozèrienne. Die was met aardappelblokjes , uien, eendenborstfilet , emmental en crème fraîche en daar was helemaal niets mis mee.

een zwarte roodstaart, toevallig bij frambozen, het is een insecteneter

Lac de Charpal 26-06-2015 vrijdag

We zijn vandaag naar een stuwmeer gereden, 30km boven Mende. De laatste 10km via een smal weggetje maar wel geasfalteerd. We staan op de parking van Lac de Charpal met een fraai uitzicht over het meer.

Lac de Charpal  N44.62472  E3.56070

De omtrek van het meer is nog geen 9km en je kunt via een pad rondom het meer wandelen. Er zijn hier mooie bloemen en ook vlinders. Minder fraai is het bord waarop staat dat het verboden is voor campers en dat je er niet mag parkeren, we zijn dan ook niet alleen de enige camper maar ook het voertuig nu wandelaars met hun auto’s zijn vertrokken.

We zitten hier op 1350m hoogte en met nog geen 25º is het hier wat frisser dan in Mende waar het vandaag weer 30º zou worden.

Theillay 27-06-2015 zaterdag

Gisterenavond was het toch wel erg eenzaam tot er een Franse camper kwam. Ze zeiden dat je beter 200m verder naar beneden kon gaan staan, daar was een plek waar campers gedoogd werden. We zijn daar heen gegaan, aardige jonge mensen uit Nimes die nog nooit op Piemanson waren geweest, ze hielden meer van de meren in de bergen. Daar houden wij ook wel van, maar ook van steden en van het strand. Gisterenavond zou je nog kunnen zeggen oorzaak drank toen we besloten om vandaag richting Berck sur Mer te rijden. Maar de weersverwachting is al enkele dagen dat er volgende week een hittegolf komt, zo wordt het in Moulins, waar we heen wilden, in het midden van de week een paar dagen 37º.

En omdat de drang om naar huis te gaan nog niet zo groot is hebben we besloten om nog naar zee te gaan. Berck sur Mer hebben we leuke herinneringen aan omdat we daar regelmatig in de schoolvakanties in het voor of najaar naar toe gingen.  Omdat het maar 180km om blijkt te zijn naar huis, was het besluit gauw genomen.

Vanmorgen vroeg graasde een hert naast de camper, een mooi gezicht, zij nam echter snel de benen.

We zijn vandaag 400 km verder gereden richting het Kanaal, grotendeels over de tolweg, het is 850km naar Berck, maandag willen we daar zijn, dinsdag begint de hittegolf maar aan zee wordt het ws niet hoger dan 28º.

We hebben eerst gepauzeerd en gegeten op een mooie camperplaats aan een meer bij St Amand-Montrond. Er zijn daar maar liefst 2 gratis camperplaatsen met voorzieningen.

camperplaats in Theillay ,N 47.31839,  E 2.03730

Na de lunch zijn we 100km veder gereden naar een camperplaats in Theillay bij Vierzon. De camperplaats ligt aan de rand van het dorp en stelt niets voor maar voor een overnachting prima.

Nogent le Roi 28-06-2015 zondag

We zijn vandaag weer een stukje verder gereden, 200km, alleen bij Orléans hebben we de tolweg genomen. In Nogent le roi bleek een ‘brocante’ in de binnenstad wat een omleiding betekende. Moeizaam manoeuvrerend door smalle straatjes wisten we de camperplaats te bereiken  waar de camperplaatsen bezet bleken door auto’s van bezoekers van de brocante. We moesten een uur wachten voor er een plaats vrij kwam. De camperplaats bestaat uit gereserveerde plekken op een parking bij sportvelden. Er zijn gratis voorzieningen en je kunt zelfs gratis stroom pakken.

De temperatuur is vandaag al aardig opgelopen tot ruim 31º.

camperplaats Nogent le Roi, 1 camper staat nog overdwars omdat er nog een auto geparkeerd staat ,N 48.65048,  E 1.52910

En we hebben al een paar dagen nauwelijks internetverbinding, we weten niet of het toeval is of dat we met een storing te kampen hebben. Vervelend omdat we het reisverslag niet actueel kunnen houden, dit verslag wordt nu in de kroeg gemaakt.

Nogent is best een aardig stadje, maar een rommelmarkt is niet aan ons besteed. Er staan wat aardige belle epoque villa’s en in het centrum oude vakwerkhuizen. Omdat het zulk prachtig weer is zitten de terrasjes stampvol en is het gezellig.

Montville 29-06-2015 maandag

We zijn weer wat meer richting het Kanaal gereden maar nog niet aan zee gaan staan. Daar is het vandaag 20º en met een frisse zeewind is ons dat te fris, ja, we zijn verwend. Het is hier lekker weer en met 26º door invloed van de zee die 50km verder ligt is het aangenaam, het is ook zonnig.

luifeluitzicht camperplaats Montville N49.54780 E1.07388

We staan op een mooi aangelegde camperplaats met gratis voorzieningen waaronder wifi, aangeboden door de gemeente Montville. De camperplaats grenst aan een parkachtige omgeving, met een speelvijver en daar voor een beekje. Wij staan aan de rand van de camperplaats en hebben dus een fraai uitzicht. Vlakbij is een zwembad en er zijn sportvelden. In het park zijn wandelaars en spelende kinderen, dat brengt leven in de brouwerij. We hebben hier een jaar of 10 geleden ook al eens gestaan, het is nog net zo leuk als in onze herinnering.

gemeentehuis Montville

Criel sur Mer 30-06-2015 dinsdag

We zijn vanmorgen vroeg vertrokken omdat we verwachtten dat het wel druk zou worden met campers aan zee. Daarom kwamen we al om half 11 aan in Criel sur Mer, 25 km ten noorden van Dieppe.

luifeluitzicht Criel sur Mer, N50.03206 E1.30897, rechts zie je nog de witte kliffen

We konden een plek vinden met zeezicht op deze gratis camperplaats met voorzieningen. Kort na het middaguur was het bomvol en moesten nogal wat campers doorrijden. Er staan hier natuurlijk Fransen , maar ook veel Belgen , Nederlanders en wat Duitsers. We hebben buren uit Nederland en uit Oudenaarde, België waar we af en toe een praatje mee maken.

De temperatuur liep op tot ruim 31º bij aflandige wind maar omstreeks 5 uur kregen we het fenomeen ‘wind van zee’ en koelde het af tot 24º en dat was aangenaam bij een strakblauwe hemel.

vissers bij de witte kliffen

Berck sur Mer 01-07-2015 woensdag

Er is een groot verscil tussen eb en vloed in Het Kanaal en als het vloed wordt worden de Fransen actief, ze gaan dan schelpdieren zoeken tussen de rotsen. Ze eten alles wat los en vast zit uit de zee .

De krijtrotsen beginnen bij Ault, ongeveer 20km noordelijker dan Criel. Je kunt in Criel er niet onderlangs lopen i.v.m. afbrokkelingsgevaar. We zijn vroeger veel in deze omgeving, het noorden van Frankrijk ,aan zee geweest in de voor- en najaar vakanties van school. We hebben ongeveer 20 camperplaatsen bezocht of ook vrij gestaan waar dat nog kon.

De witte kliffen bij Criel sur Mer

camperplaats Berck sur Mer N50.42306 E1.56811

We zijn vandaag naar Berck Plage gereden, de enige camperplaats in Noord Frankrijk aan zee die we nog kennen nu de camperplaats in Quend verplaatst is. De camperplaats is niet leuk, bomvol met haast geen ruimte tussen de campers zo dat je nauwelijks buiten kunt zitten  En dan kost het tegenwoordig ook nog €10,- . De automaat is echter buiten werking , betalen kan  dus niet waar we niet rauwig om zijn........

Juist toen we dachten dit wordt ons te benauwd zo weinig ruimte, we vertrekken, konden we echter vanmiddag verhuizen naar een plekje aan de rand van een rij zodat we nu genoeg ruimte hebben om buiten te zitten.Wel geluk want het is bloedheet met 37º. Daarmee is het  de warmste dag van onze reis tot nu toe. Zelfs op het strand was het alleen maar uit te houden door veel in d ezee te vertoeven. Gisteren zijn er in Frankrijk al hitterecords gevestigd met temperaturen van ruim 40º.

Berck sur Mer 02-07-2017 donderdag

Uiteindelijk is gisteren met 37,3 º een hitterecord gevestigd in Berck, nog nooit was het hier zo warm. Om 20.00 uur was het nog 35,4º maar om 22.00 uur draaide wind en ging uit zee waaien en koelde het snel af zodat we heerlijk geslapen hebben.

fraaie graffiti op de bunkers in de duinen bij Berck

Hoe anders is het weer vandaag, er zijn de hele dag onweersbuien gevallen tot halverwege de middag en de temperatuur kwam niet boven de 18º uit . Maar voor morgen wordt er weer warmer en zonniger weer voorspeld.

Er zijn nogal wat Belgen hier op de camperplaats, onze buren vertelden dat 1 juli de schoolvakanties zijn begonnen die 2 maanden duren. Vakantiespreiding kent men dus niet in België.

Berck sur Mer 03-07-2015 vrijdag

Vanmorgen was er consternatie. Tegenover ons staat een oude caravan omringd door een oud hek met verscheurd plastic, we dachten vermoedelijk woont daar een kluizenaar/psychiatrische patient, we hebben er niemand buiten gezien maar wel komt er iedere morgen een vrouw langs, type maatschappelijk werkster.

Zo ook vanmorgen maar nu begon de vrouw meteen te bellen en verschenen er even later diverse hulpverleningsdiensten en de politie. Het bleek dat er een vrouw van 57 jaar woonde die overleden is. Ze leidde een geïsoleerd leven en was uit een sociale huurwoning gezet om dat ze met iedereen ruzie maakte en woonde al 10 jaar in het hoekje van de camperplaats. Triest zo eenzaam aan je einde te komen maar sommige mensen kiezen ervoor om hulpverlening niet te aanvaarden.

cigarettes and whiskey and eh  music

We zijn blij dat we niet woensdag meteen vertrokken waren toen we wel erg een sardientjes-in-blik gevoel hadden. Gisteren stonden er de helft minder van de campers die er kunnen staan, het was dan ook geen strandweer. En we hebben ruimte aan één kant om te zitten, deze hoek is niet zo geliefd.

Naast de caravan staan 2 busjes met alternatieve jongeren waarvan er 1 leuk zingt en gitaar speelt, Fabien. Dat schrikt toch mensen af, ze hebben het over een bidonville. En gisteren kwamen er ook een paar busjes met ‘voyageurs ‘, kampers de camperplaats op rijden. En dan zijn zeker een derde deel van de camperaars hier mensen die hier al jaren komen, zo ook onze Engelse achterburen, waarvan een man, letterlijk en figuurlijk een dikke vijftiger , voorzien is van een indrukwekkende geblondeerde hanenkam. Een bonte verzameling mensen hier dus op de camperplaats.

Er was een leuke sfeer gisterenavond mede door Fabien, de Franse drop out met dreadlocks. Er staat hier een Belgische camper met een stel die muziek maken en die zich het ‘t crisis orkestje ‘ noemen. Samen met Fabien, die dus onze overbuurman is, zorgden ze voor een leuk stukje muziek waar iedereen op kon meezingen en swingen.

Het was vandaag weer prachtig weer en de camperplaats staat weer vol en morgen is het zwarte zaterdag, Fransen gaan massaal op vakantie. Wij blijven hier nog even staan.

Tournai 04-07-2015 zaterdag

Gisteren hadden we niet vermoed dat we vandaag zouden vertrekken uit Berck. Voor half 10 viel echter de eerste onweersbui en de voorspellingen voor de rest van vandaag en morgen waren meer onweersbuien en fris, 20º.

Dan maak je de afweging: hier blijven is niet zo aantrekkelijk maar het is zwarte zaterdag. Ach maar de vakantiegangers gaan toch naar zee dus laten we de gok maar wagen.

camperplaats Tournai N50.60444 E3.38167

En inderdaad, we konden goed doorrijden terwijl aan de andere kant tussen Arras en Berck het filerijden was. We hebben nog een paar buien gehad maar na Arras was het droog en zonnig. Het was wel druk tussen Arras en Lille maar het verkeer stroomde vlot door. En we zijn niet naar Antwerpen gegaan, leuk maar daar zijn we al vaak geweest, maar naar Tournai (Doornik) net over de Franse grens in België . We staan op een prima camperplaats vlakbij het centrum, gratis, met voorzieningen.

Tournai is een mooie stad en heeft een historisch centrum en een marktplein met fraaie huizen met trapgevels. En de terrasjes zitten bomvol met dit mooie weer. Het is met 33º en volop zon dan ook uitgelezen Belgisch bier weer. We hebben wat rondgeslenterd, jammer dat de kathedraal in de steigers staat vanwege restauratiewerkzaamheden en we hebben op een terrasje gezeten. Dat gaan we vanavond weer doen en ergens een hapje eten, als het onweer geen roet in het eten gooit.

portaal kathedraal Notre Dame in Tournai

We hebben meteen maar de knoop doorgehakt en besloten morgen naar huis te rijden, ook weer leuk na een reis van vele maanden hoewel we er nog wel een beetje een dubbel gevoel over hebben omdat we het zo naar ons zin hebben.

marktplein Tournai

Warnsveld 06-07-2015 maandag

Het was nog lang warm en gezellig zaterdagavond in Tournai op het marktplein. Kinderen vermaakten zich bij spuitende fonteinen , een soort ' bedriegertjes' , terwijl ouders en ook wij op terrasjes zaten. En we hebben nog geen lekkerder Belgisch bier kunnen ontdekken dan Rochefort 10 (11,3%) die je dus langzaam moet drinken.

Gisteren morgen zij we al vroeg vertrokken omdat er onweer werd voorspeld in de loop van de dag.

Veel verkeer richting Frankrijk, wij konden ,noch door files noch door onweer gehinderd, naar huis rijden waar we meteen de camper uitgepakt hebben.

We hebben weer een hele fijne reis gemaakt, veel dingen gezien, beleefd, mensen ontmoet, geluierd, gelezen , bijna 6 maanden weggeweest en  deze reis is daarmee de langste reis geworden die we ooit gemaakt hebben. We hebben ruim 11000km gereden , daarmee is het ook kwa kilometers net de langste reis geworden.

-We zullen naar schatting een week of 6 thuis blijven voor we weer op pad gaan, nu is het ons wat te druk in het hoogseizoen.

Camperplaatsen en vrije plaatsen door ons bezocht  deze reis in volgorde van de gemaakte reis. (foto's van de cp's in het verslag)

-Plage de Piemanson, vrij staan op groot strand geen voorz.

N43.34523  E79728

-Lunas, gratis cp + voorz.

N 43.70549,  E 3.18553

-La Canourgue, gratis cp + voorz.

N44.43340  E3.21170

-St Laurent d'Olt, €7,50 + voorz, aan de rivier de Lot

N44.43985 E3.10089

-Marvejols,  op parking + voorz.

N44.55406 E3.28753

-Mende, gratis cp + voorz.,aan de rivier de Lot,

N 44.52051,  E 3.49607

-Lac de Charpal, vrij staan aan stuwmeer, geen voorz.

N44.62472  E3.56070

-Theillay, gratis cp +voorz.

N 47.31839,  E 2.03730

-Nogent le Roi, gratis cp + voorz.

N 48.65048,  E 1.52910

-Montville, gratis cp + voorz. bij speelvijver

N49.54780 E1.07388

-Criel sur Mer, gedoogplek aan zee, geen voorz.

N50.03206 E1.30897

-Berck, cp+ voorz., €10,-

N50.42306 E1.56811

België:

-Tournai, gratis cp + voorz.