Camperreis Zuid West Franrijk 2010

Tour en Sologne     10-04-2010 zaterdag.

Aangezien Everdien haar moeder weer opgeknapt is, zijn we weer met de camper op stap gegaan.  Daar hebben we veel zin in, het blijft jeuken.

Gisteren zijn we naar Antwerpen gereden. We willen naar de Charente en de Gironde, omgeving Bordeaux omdat dat daar de weersverwachtingen voor de lange termijn het gunstigst zijn. Everdien heeft schoenen gekocht , we hebben nl gewinkeld in Antwerpen.

camperplaats Tour en Sologne

Vandaag via de autoroute zo’n 500km zuidelijker gereden. Bij Parijs 1 ½ uur file  gehad. We staan nu op een rustige parking, waar ook voorzieningen zijn , in Tours en Solonge, 15 km van Blois. Het is hier wel het kastelengebied. Het is duidelijk lente, overal bloesem en bloeiende bloemen.

Verteuil sur Charente  11-04-2010 zondag

Vandaag zijn we zo’n 250 km zuidelijker gereden. We zijn nu op een camperplek in Verteuil, gratis. De plek is mooi gelegen aan een park met zicht op een kerk, de Saint Médard. Verteuil is een mooi  dorp , gedomineerd door een schilderachtig kasteel. De Charente stroomt dwars door het dorp, wat voor mooie plekjes zorgt. Het is nog steeds zonnig weer, temperatuur zo’n 18 °, wel een vlagerige oostenwind.

camperplaats Verteuil sur Charente

kasteel Verteuil sur Charente

Saint Yrieix 12-04-2010 maandag

Zo’n 50 km zuidelijker gereden. We staan op een gratis camperplek met voorzieningen, vorig jaar was hier nog stroom. De camperplek ligt bij een recreatiegebied met een groot meer waar we omheen zijn gewandeld.  We staan 5 km van Angoulème, waar wel een paar bezienswaardigheden zijn, maar we zijn niet naar de stad gegaan. Vandaag is er wat meer bewolking, ook wat frisser, 15 °

camperplaats saint Yrieix

Cognac 13-04-2010 dinsdag

De camperplek zoals beschreven in het overigens goed bruikbare boekje  van de NKC en Campercontact, ligt op een andere plaats, niet in Cognac zelf, maar in St Jacques, aan de andere kant van de Charente. De camperplek is gratis maar saai,  met voorzieningen. Vanaf de camperplaats heb je zicht op de cognacfabriek van Hennessy en ook die van Otard,die in een kasteel gevestigd is.

camperplaats bij Cognac

Over de brug kom je al snel in het aardige oude centrum van Cognac. Er staan een paar oude gebouwen, oa met vakwerk, mooi om te zien. Jammer was wel dat het voetgangersgebied door renovatiewerkzaamheden moeilijk begaanbaar was.

Mortagne sur Gironde 15-04-2010 donderdag

Gisteren zijn we dwars door de wijngaarden van de Charente gereden. De druiven worden gebruikt voor de productie van cognac en van Pineau de Charente , een prima te drinken aperitief van 17%. We staan op de camperplaats, met voorzieningen € 7,- per nacht, in het leuke dorpje Mortagne sur Gironde . De camperplek ligt langs de jachthaven.

camperplaats Mortagne sur Gironde

We staan op het gras op een plekje die aan een boerderij grenst en wel zo dat we aan het eind van de camperplek staan en er niemand meer naast ons kan aan de zitkant. We hebben dan ook een flinke plek  waar we kunnen zitten. Omdat het 20° is en nog warmer gaat worden, blijven we hier tot zondag. Brood is op loopafstand in het dorp te krijgen. De andere kant loop je naar de Gironde, kortom genieten hier.

Mortagne sur Gironde 17-04-2010 zaterdag

Hert is nu wel erg druk geworden met campers, helemaal complet. Het blijft het hele weekend mooi weer, dus het lijkt ons beter om  tot maandag hier te blijven. We staan toch wel erg mooi, met onze ruime zitplek en 22 °

Putter bijcamperplaats Mortagne

Je kunt via een jachtwerf aan de overkant van de camperplek in 20 min. Naar de Gironde lopen. Daar is ook een natuurgebied met watervogels, oa de zwarte stern.  Vlakbij de camper af en toe putters, de zwarte roodstaart en volop boerenzwaluwen.

Blaye 19-04-2010 maandag

Vandaag door  een heuvelachtig landschap, via de route du vignoble, die langs talloze wijngaarden gaat, naar Blaye gereden. We staan op een camperplek, eigenlijk een parking, gratis en zonder voorzieningen pal aan de Gironde. Een prachtig uitzicht over de getijdenrivier, mooi weer 22 °.

camperplaats Blaye

Blaye vanaf de citadel

De parking grenst aan het historisch monument  ‘de Citadel’ uit de 17e eeuw, mooi om te bezichtigen. Blaye is een aardig stadje, maar naast de citadel niet veel bezienswaardigheden.

Bordeaux 21-04-2010 woensdag

Via de weg langs de Gironde, oa via Bourg, naar Bordeaux gereden. Eerst naar het centrum, waar de camperplek die er zou zijn bestond uit een parking die € 30,- per etmaal zou kosten. Dus doorgereden naar de mooie camping International, aan de rand van Bordeaux. Via de bus en een splinternieuwe tram, ben je binnen een half uur in het centrum. Het centrum, wat niet zo groot is. Er zijn wat fraaie monumenten in de vorm van gebouwen, fonteinen en een kathedraal. Verder is er een autovrij winkelgebied met een soort Kalverstraat met dito winkels. Daar buiten zijn een paar straten met wat leukere winkels.

. Bordeaux

Bordeaux is wel leuk, maar is Parijs niet, maw 2 dagen is wel genoeg, morgen gaan we weer verder. Vandaag trouwens 25 °. Heerlijk!

Bourg sur Gironde 22-04-2010 donderdag

Wel een vreemde naam voor een dorp dat eigenlijk aan de Dordogne ligt. Maar vroeger lag het inderdaad aan de Gironde, door verzanding is het nu aan de Dordogne gelegen. De Gironde ontstaat nu een paar km. Stroomafwaarts, daar waar de Dordogne en de Garonne, die oa langs Bordeaux loopt, samen vloeien.

camperplaats Bourg sur Gironde

Bourg is een oud wijndorpje, beetje ingeslapen nu, maar vroeger een handelsstadje in wijnen en zout. Het laatste kunnen we niet beoordelen, maar de Côtes de Bourg is een uitstekende rode wijn.

We staan op een kleine parking aan een pleintje wat grenst direct aan de Dordogne, zodoende weer een prachtig uitzicht vanuit de camper over het water.

Périgueux 23-04-2010  vrijdag

De camperplek die mooi aan de kade was gelegen, eigenlijk een parking is opgeheven. Er is nu een camperplek in een buitenwijk bij een flat, nogal ongezellig. Dit in tegenstelling tot de stad Périgueuex, wat een leuke stad! Een middeleeuws centrum met veel mooie pleinen met terrasjes. Aardige winkelstraten met dito winkeltjes, een genot voor de fijnproever want talrijke traiteurs en specialiteitenwinkels. Wel erg veel foute foie gras, maar dat komt hier dan ook uit de Périgord.

Het weer is vandaag bewolkt, met zo’n 20°

camperplaats Périgueux

Périgueux 26-04-2010 maandag

We staan nog steeds in Périgueux. De motor maakt al een tijdje, eigenlijk sinds de terugreis uit Marokko, een vreemd geluid. In Nederland de turbo laten vervangen, bij de garage vermoedde men dat daar het probleem lag. Echter vooral als we moeten klimmen, is het geluid nog steeds hoorbaar. Bovendien verliezen we nu ook nogal wat olie. Vanmiddag om 14.00 uur hebben we een afspraak bij de garage. Best wel pijn in de buik.

Zaterdag was er een levensmiddelenmarkt in Périgueux. Naast groente en fruit was er ook wijn en geitenkaas te koop. Het was een leuke markt, gezellig druk. Hoe anders was het gisteren, op zondag in de stad. Eigenlijk maar een dooie boel. Was het vrijdag en zaterdag druk en gezellig met volle terrasjes, gisteren was er bijna geen kip en nauwelijks een terrasje te vinden. Dit hoewel het er wel weer voor was, 24 °.

Brantôme 27-04-20010 dinsdag

Rare jongens, die Fransen. Gisteren nog visioenen van een motor die in de soep was gedraaid, lagers eruit of zoiets, slapen in een hotel, met de trein terug, nu vooral erg opgelucht. Het volgende was het geval: de olielekkage werd veroorzaakt door een onderdeel wat de turbo van olie moest voorzien. Daar zat iets niet goed waardoor er teveel olie naar de turbo ging wat olielekkage tot gevolg had. Het geluid wordt veroorzaakt door een ring bij de koppelingsplaten, daar zit speling op. Dat is niet verholpen omdat het voorlopig geen kwaad kan. Met de testritten erbij is de monteur bijna 2, 5 uur bezig geweest.                         We wilden bij de receptie afrekenen, zei men we hebben geen factuur, geef de monteur maar een pièce. Ongelooflijk, maar voor € 50,- konden wij weer op pad

We zijn maar 50 km verder gereden naar Brantôme. Heel mooi dorp met kasteel gelegen aan de rivier de Dronne. Het wordt wel het Venetië van Frankrijk genoemd. Nu is dat wel wat overdreven, maar het is de moeite van een bezoek zeker waard. Je moet ere niet aan denken hoe het hier ’s zomers zal zijn, vergeven van de toeristen, maar dat geldt voor meer plaatsen waar we geweest zijn.

camperplaats Brantôme

De camperplek is gigantisch groot, een weiland eigenlijk. Hij ligt aan het riviertje en is 10 min. Lopen van het dorp en biedt plaats aan 250 campers. Er zijn voorzieningen en een overnachting kost € 3,-. Vanochtend was er een klein marktje, 5 kraampjes: slager, groenteboer, verkoper van patés en andere streekgerechten uit blik, wijnboer en geitenkaasboer, wat heeft een mens nog meer nodig. Er zijn ook nog een paar leuke winkeltjes in het dorp.

Oradour sur Glane 28-04-2010 woensdag

Vandaag zo’n 80 km noordelijker gereden. We zijn nu in de Haut Vienne, in de streek Limousin, daar zijn ook de koeien naar vernoemd. Nu zul je ons niet tegenkomen op de landingsstranden van Normandië of maar zelden aantreffen kijkend naar een documentaire over WO 2. ( we hebben denk ik genoeg historisch bewustzijn)

Oradour sur Glane

Maar dit verwoeste dorp is toch wel heel indrukwekkend. Op 10 juni 1944 heeft een bataljon Duitse soldaten het dorp Oradour sur Glane helemaal uitgemoord. Eerst werden de mannen doodgeschoten, vervolgens de vrouwen en kinderen die zich in de kerk moesten verzamelen, verbrand. In totaal 543 mensen in koelen bloede vermoord, vervolgens werd het dorp in brand gestoken.

De ruïnes heeft men laten staan. Het is ahw bevroren geschiedenis, bizar om te zien en het heeft veel indruk op ons gemaakt. Je ziet de resten van muren en karkassen van wat eens auto’s en landbouwmachines waren. En opvallend veel naaimachines. Het dorp is zo een monument, het toont de wreedheid en de waanzin van de oorlog.

camperplaats Oradour

De camperplek, met voorzieningen , is gratis en heeft een mooi uitzicht. Het is de warmste dag tot nu toe, 28 °.

St Georges sur Arnon 29-04-2010 donderdag

We zijn weer 200 km noordelijker gereden, door een heuvelachtig landschap met grote akkers vol mooi geel bloeiend koolzaad. We wilden naar Reuilly, daar was echter geen camperplaats meer, alleen maar een serviceplek. Dus zijn we 10 km teruggereden naar St Georges sur Arnon. Hier zijn geen voorzieningen meer, wel een parking waar je kunt staan. Wij zijn vlak daar bij langs het meer gaan staan.

overnachtingsplaats St Georges sur Arnon

Wij zijn echter langs het meertje gaan staan, wel een mooie omgeving waar je kunt wandelen. Het dorp is klein, 1 café, geen winkels.

Attichy 30-04-2010  vrijdag

We wilden eigenlijk naar Beaugency maar hoorden gisterenavond dat daar kermis was ivm 1 mei op de camperplaats. Dus zijn we naar Briare gereden. Daar zijn 2 camperplaatsen vlak bij elkaar, één vlabij de Loire en ook één bij het haventje. Daar zijn wij gaan staan, het begon te motregenen en het was wel 10°  kouder dan gisteren. Daarop besloten om door te gaan rijden tot boven Parijs.

overnachtingsplaats Attichy

We staan in de buurt van Beaugency in Attichy op een parking bij een sportcomplex, wel aan een meertje.

Antwerpen 01-05-2010 zaterdag

En zo staan we weer op de campercamping in Antwerpen. Hier sliepen we de eerste nacht, ruim 3 weken geleden en zullen we de laatste nacht van deze reis ook weer slapen. Maar eerst de stad in , een gezellige kroeg zoeken om wat Belgische biertjes te nuttigen.