Even een noodgreep: omdat om duistere redenen de pagina over Frankrijk niet te bewerken valt maar even een deel 2 gemaakt.

Lapalisse 18-08-2015 dinsdag

Vlakbij de camperplaats in Moulins is een Intermarché waar we wat inkopen hebben gedaan, oa walnotenazijn. Daar maakt Everdien met Marokkaanse arganolie, waar we altijd voldoende van meenemen, heerlijke dressings voor over de sla van.

De diesel is in Frankrijk bij de grote supermarkten ongeveer €1,11. In België betaalden we €1,07, dat zijn toch prettige prijzen.

camperplaats Lapalisse N46.25086   E3.63628

We zijn vandaag 50km verder gereden naar Lapalisse, een dorp halverwege Moulins en Roanne. We wilden eerst naar een meer gaan bij Treteau maar daar is het nog geen weer voor. . Er is nauwelijks zon en 20º.

We zijn via D wegen gereden door een mooie omgeving die ons wat aan het coulisselandschap van de Achterhoek deed denken, alleen wat heuvelachtiger.

ijsvogel

We staan nu in Lapalisse net buiten de officiële camperplaats op een veldje aan het riviertje de Bresbe. We staan op een lekker vrij plekje en er zijn hier ijsvogels.

We blijven hier nog wel een dag want morgen willen we het kasteel bezoeken dat boven het dorp uittorent.

het dorpje Lapalisse

Lapalisse 19-08-2015 woensdag

Vanmiddag hebben we het kasteel La Palice bezichtigd, althans een gedeelte, het andere deel wordt nog bewoond. Het kasteel dateert uit de 15e eeuw en de naam verwijst naar de adellijke familie La Palice. Een lid van deze familie bracht na een veldtocht naar Milaan een aantal Italiaanse architecten en kunstenaars mee die op verschillende plaatsen hun stempel hebben gedrukt op het interieur van het kasteel wat in Italiaanse renaissancestijl is opgetrokken.

het kasteel La Palice

De bezichtiging kon alleen onder begeleiding van een gids plaats vinden en het was helaas verboden om foto’s te maken van het fraaie interieur. We hebben een 6-tal kamers bezocht waarvan een aantal mooie Italiaanse renaissance plafonds hadden. Het pronkstuk was wat dat betreft de Salon Doré waarvan het zgn. cassette plafond ingelegd is met bladgoud. Aan de muren van deze kamer hangen 2 Vlaamse wandkleden, 3 zijn er gestolen. In de kamers stond Louis XVI meubilair en een aantal mooi bewerkte kasten. Verder boeken en schilderijen met een aantal familieportretten. De kamers waren niet te groot en te hoog zodat ze gemakkelijk verwarmd konden worden.

In de kasteeltuin staat nog een mooie pomp versierd met een kop

Als laatste hebben we de kapel in Gotische stijl gezien waar nog steeds leden van de familie La Palice begraven worden. Het leuke van dit kasteel was dat de kamers nog waren ingericht zoals het leek of er nog mensen woonden.

jonge zwarte roodstaart

Er vliegen hier niet alleen ijsvogels voorbij of ze zitten voor ons op een steen om vis te vangen, er zitten hier ook zwarte roodstaarten.

In de weilanden hier in de buurt zie je ook nog de witte koeien van het Charolais ras die je zo veel in de Auvergne ziet. . Deze koeien worden gehouden voor het vlees.

Charolais koeien

St Haon le Châtel 20-08-2015 donderdag

Vanmorgen zijn we 40 km verder gereden en zijn nu in St Haon le Châtel, dep. de Loire.

camperplaats St Haon le Chatel N46.06372º  E3.91326º

We staan bij de ingang van het dorp op een rustig gelegen kleine camperplaats, gratis met voorzieningen. Met maar 3 plaatsen is het één van de kleinste camperplaatsen waar we ooit gestaan hebben. Dat past overigens wel bij het kleine dorp, 400 inwoners, maar wel versterkt met muren uit de 12e eeuw met enkele eenvoudige poorten.

in de stadsmuur is een restaurant gevestigd

St Haon le Châtel was ooit de hoofdstad van de Roannais zoals de streek hier heet.

Er staan een paar vakwerkhuizen uit de 15e eeuw en een leuk Romaans kerkje uit de 12e eeuw . In het kerkje zijn nog wat restanten van oude muurschilderingen.

muurschildering in het kerkje: trekken aan een dood paard?

Er zijn niet veel toeristen hier het dorp heeft dan ook geen schreeuwerige toeristische uitstraling. St Haon le Châtel ligt aan de voet van de Monts de la Madelaine.

Het weer was nog weer iets fraaier dan gisteren, wat mooi weer wolken en 26º.

in dit 15e eeuws pand in St Haon is nu een hotel gevestigd

Lac de Villerest 21-08-2015 vrijdag

Het was maar 19 km naar het Lac de Villerest, een stuwmeer in de Loire waar we nu op de camperplaats staan. Omdat we vroeg waren konden we een plaats vinden aan de rand van de camperplaats, de camperplaats was in de loop van de dag helemaal vol. Het is een camperplaats op terrassen en wij staan op het laagste niveau met een vrij uitzicht over het meer.

camperplaats Lac de Villerest N45.98583   E4.04273

We zijn hier al 3x eerder geweest, de laatste keer was het toch wel 8 jaar geleden. Toen was het gratis, nu kost het €5,50 met nog €0,20 toeristenbelasting p.p.

We hebben de waterstand in het meer nog nooit zo laag gezien, in Frankrijk is het ook een droge zomer.

libelle op de scheerlijn van de luifel

Lac de Villerest 22-08-2015 zaterdag

Vanmorgen zijn we naar de barrage (stuw) gelopen waar je op een niveaumeter kon zien dat de waterstand in het meer wel meer dan 6 meter lager was dan gewoonlijk.

water spuit vanuit meer de Loire in. In het midden van de foto zie je in de nevel nog vaag een regenboog

We beginnen te vermoeden dat er nu echt iets aan de hand is met de huishoudaccu’s. In februari zijn we in Marokko als eens bij een bedrijfje geweest om te accu’s te laten testen omdat we vonden dat ze sneller minder capaciteit hadden dan we gewend zijn. Daar bleek er niets aan de hand te zijn, de dagen gingen lengen en dus konden de zonnepanelen langer laden. Bovendien stonden we in Marokko ook nog wel eens aan de paal op een camping.

Nu, terwijl je toch lang daglicht hebt, vinden we de accu’s toch weer eerder ontladen dan we altijd gewend zijn geweest. Na een paar uur tv kijken en af en toe de laptop aan via de omvormer, staat de meter op 12,4V terwijl we 12,7V gewend zijn. Omdat we er zelf geen bal verstand van hebben, gaan we maandag toch maar even langs een camperbedrijf.

Roanne 23-08-2015 zondag

We hadden op internet natuurlijk de weersverwachting gezien dus was het geen verrassing dat het vanmorgen zwaarbewolkt was en dat er buien gingen vallen vandaag. Daarom hadden we al besloten om naar Roanne te rijden, niet vanwege de stad want dat is niets bijzonders, maar om naar de camperplaats te gaan.

camperplaats Roanne N46.03793 E4.08335

Daar staan we nu aan de stroom vanwege de regen en onweersbuien op de camperplaats die aan de jachthaven ligt. De jachthaven ligt aan het kanaal van Roanne naar Digoin en de Loire stroomt achter ons, gescheiden door een dijk. Grappig is dat de Loire richting de Atlantische Oceaan stroomt en de Rhône, die 50 km oostelijker is, in de Middellandse Zee uitmondt.

Overigens regent het niet alleen maar is het met 18º ook nog eens een stuk koeler dan gisteren toen het nog 30º werd.

De camperplaats hier kost €6,- maar voor de voorzieningen (water tappen en de cassette lozen) moet apart betaald worden, €2,50, waarmee de camperplek niet goedkoop genoemd kan worden.