camperreis zigeunerfeest 2010

St Martin sur le Pré 14-05-2010 vrijdag

Om 8.00 uur is Everdien eerst langs de tandarts geweest, ze had een blaartje onder de nieuwe protege. Bovendien had ze al een antibioticakuur tegen een ontsteking die was onstaan nadat er een kies was getrokken. En alsof dat nog niet genoeg was begon ze, net nadat we vertrokken waren, keelpijn te krijgen.

Het was om 9.00 uur toen we vertrokken koud weer, 10 graden, beetje regenachtig. We hebben ruim 500km gereden en staan nu in St Martin du Pré, vlak bij Chalon en Champagne.

We staan op een mix parking bij een benzinestation, er zijn voorzieningen. Er staan hier meerdere campers, om te overnachten is het hier wel te doen, wel een saaie omgeving.

Décize 15-05-2010 zaterdag

Vandaag hebben we ongeveer 300 km gereden. Eerst door een landschap met hellingen waarop uitgestrekte akkers. Na Clamecy reden we door een prachtig landschap. We zijn langs de rand van de Morvan gereden en zagen af entoe mooie dorpjes.

Nu staan we in Décize, een aardig stadje aan de Loire. De rivier de Aron mondt hier uit in de Loire.

De camperplaats ligt erg mooi aan het water. Het is vrijwel stilstaand water. Een soort dode arm van de Loire, de Vieille Loire. Er zijn visdiefjes, sierlijk vliegende vogels. En tegen de schemering zagen we net een otter zwemmen.

Wij zijn de enige camper hier. Zal wel mee te maken hebben dat er veel kermiswagens op de camperplaats en omgeving geparkeerd staan, schrikt kennelijk mensern af. Daardoor hebben wij wel een mooi plekje pal aan het water. Everdien heeft al 2 dagen last van de keel, ook wat verhoging en is gaan hoesten. Een fikse verkoudheid dus.

Saint Flour 16-05-2010 zondag

We zijn weer 230 km zuidelijker gereden. Veel campers op de weg. Bij Clermont Ferrand de A 75 genomen. Dit lijkt wat beter voor de motor, maakt nog steeds een verontrustend geluid, wordt alleen maar erger. Vooral als we stijgen, een soort krekelgeluid. Toen we uit Marokko terukwamen begon dat, nieuwe turbo erin in Nederland. Naar Frankrijk gegaan, toen we eind april terugkwamen met hetzelfde geluid , nieuwe turbo had dus niet geholpen, is er  op advies van een Franse garage nieuwe koppeling erin gezet. Wel balen dus, het helpt dus wederom niet, ook niet voor een beter humeur.

benedenstad st Flour

Maar het landschap onderweg was weer zeer fraai, we zitten nu op het Centraal Massief, zo’n 1000 m hoog. St Flour ligt dan ook nog eens op een 100 m hoge heuvel. Je hebt vanuit meerdere plaatsen in de stad een mooi uitzicht over de vallei van de rivier de  Ander die meanderend beneden stroomt. St Flour is een leuk stadje. Er is een streng Gotische kathdraal, behoorlijk lelijk. Het interieur heeft iets meer te bieden, mooie gebrandschilderde ramen.

St Flour heeft 2 camperplaatsen. Wij staan vlakbij het centrum op een grote camperplaats met veel bomen. In de benedenstad is een andere camperplaats aan een riviertje. Het weer is nog veel te koud voor midden mei, zo’n 12 ᴼ.

viaduc de Garabit van  Eiffel

Lac du Salagou 17-05-2010 maandag

200 km gereden, over de A75. De motor produceerde een dusdanig geluid dat we in Clermont l Hérault weer naar de garage zijn gereden. Na een ritje meende de monteur dat het geluid wordt veroorzaakt door lucht. Hij gaat woensdagmorgen de turboslangen nakijken. We staan aan het Lac du Salagou, op de zgn Plage de Liausson, genoemd naar het dorpje hier vlak bij ( 114 inwoners). Er staan hier nog 6 andere campers. Er zijn nu wel borden geplaatst dat parkeren toegestaan is tussen 8 en 22.00 uur. Maar volgens de wijnboer uit Liausson, die hier een paar keer per week ’s avonds langs komt, stuurt de politie alleen mensen weg als er erg veel campers staan.

vrij staan Lac du Salagou

Het weer is gelukkig opgeknapt, het is nu 20 ᴼ. Dat wel bij een stormachtige Mistral/Tramontano. Maar ja. De afgelopen 2 jaar zijn wij hier in de herfst geweest. Nu in het voorjaar bloeien er allerlei bloemen en grassen. Dit maakt het hier, met het zingen van de vogels we niet kunnen zien omdat ze verscholen zitten, tot een heerlijk plekje. We staan nu zo’n 10 m. van het water. Het waterpeil van het meer is extreen hoog door de overvloedige regen val van het afgelopen ½ jaar.

Lac du Salagou 19-05-2010 woensdag

Je kunt hier bij het meer heerlijk wandelen, diverse kanten op. De kleur van het gesteente, roodbruin lavagesteente, is erg mooi.

Vanochtend naar de garage geweest, € 80 armer, dat valt wel mee, het probleem is echter niet opgelost. De monteur is van mening dat het aan de turbo luchtslangen ligt. We hebben er niet zoveel vertrouwen in.

gehucht Liausson bij Lac du Salagou

We zijn vanochtend ook naar de markt geweest in Clermont l’Herault. Niet al te groot, maar wel leuk. Er werden veel streekproducten verkocht. We hebben naast groenten ook schapen-, geiten- en koeienkaas gekocht. Met wat wijn natuurlijk. Clermont is trouwens een leuk , oud stadje. De Mistral merk je hier ook minder dan aan het meer . De verwachting is dat de storm nog 2 dagen zal aanhouden, 90 km per uur.

Aniane 21-05-2010 vrijdag

Aangezien de storm ons flink de strot uitkwam, zijn we 20 km verder gereden. Al waren de bloemen nog zo mooi, zongen de vogels nog zo prachtig en was het uitzicht over het meer nog zo schitterend, we werden een beetje gek van de storm.

We staan nu op een gratis camperplaats in Aniane. Er zijn geen voorzieningen, wel is er een openbaar toilet in de buurt. Water hebben we gehaald bij het kerkhof. Er loopt een schoon stroomje achter de camperplaats, we kunnen dus over waswater beschikken. Er zijn hier Hops te zien en ook te horen, een typisch geluid die het midden houdt tussen het koeren van een tortelduif en de roep van de koekoek. Hops zijn mooie vogels , ook goed herkenbaar aan hun vlucht.

Aniane

Saintes Maries de la Mer 23-05-2010

We wilden gisteren naar Saintes Maries de la Mer gaan, naar de zigeunerfeesten. Een Franse buurman kwam er net vandaan en zei dat het bomvol was. Dus een dag gewacht en vandaag vertrokken. Vergezeld van het geluid van de motor die het ergste deed vrezen kwamen we toch zonder pech aan. Kostte wat moeite om het dorp binnen te komen door een file, maar uiteindelijk op Plage Est toch een plaats kunnen vinden.

Er staan hier honderden campers, er zijn voorzieningen, normaal betaal je € 8,-. Morgen beginnen de zigeunerfeesten, daarom nu is het gratis. Het dorp is ook afgeladen met caravans van de zigeuners.

Vanmiddag naar het dorp gewandeld om alvast wat van de sfeer te proeven. Hier en daar werd er rondom de kerk al wat muziek gemaakt. Ook was er een braderie gericht op de doelgroep, nog meer glitterkisch, bling bling dan je anders al bij ons op de braderie ziet.

Saintes Maries de la Mer 24-05-2010 maandag

Vanmiddag naar de processie wezen kijken.

In een optocht met vele honderden zigeuners werd de zwarte Madonna, Sara, naar zee gedragen. Een kleurrijk gebeuren. Veel zigeunervrouwen hebben niet alleen een pondje teveel, maar ook een enorme rozet in het haar. Van de ceremonie bij zee hebben we niet veel kunnen zien,het was veel te druk.

Maar na afloop hebben we genoten in het dorp. Met name weer rondom de kerk werd er niet alleen muziek gemaakt, oa door een bandje met veel blaasinstrumenten, maar ook gedanst, flamenco. Het was tegelijkertijd een soort huwelijksmarkt, veel pubers. Jongens zingen ombeurten, begeleid door een gitaar en een slaginstrument. Af en toe danst een jongen , afgewisseld door een meisje. Een fascinerend schouwspel. Wat opviel was dat er zoveel gegeten en gesnoept werd, vooral ijs en een soort churros.

Meer foto's van de zigeunerfeesten vind je hier: http://www.tholefeith.mijnalbums.nl/

Plage de Piemanson 27-05-2010 donderdag

Wellicht voor het laatste jaar, maar het wordt nog steeds toegestaan om op het strand te staan met camper of caravan. We heeft men de regels wat aangescherpt, ook met een camper mag men er nu niet eerder gaan staan dan 1 mei. Het is voor eind mei al aardig druk, ook zijn er zeker 15 bekenden van ons aanwezig, dus het is weer iedere avond pétanque spelen geblazen.

Het weer is nog niet zo warm, door de zeewind wordt het niet warmer dan 23ᴼ. Het zeewater nodigt ook niet uit om er lang in te verblijven, ongeveer 16ᴼ.

Chalon sur Saône 30-05-2010 zondag

Toen hield gisterenavond de koelkast er ook nog mee op. Had 2 dagen al vreselijk gestonken, was schoongemaakt op het strand door een behulpzame Nederlandse medecamperaar, maar het mocht niet baten. En Everdiens moeder vertelde dat ze was gevallen. Voeg daarbij het feit van de zieke motor van de camper, toen had Everdien het even helemaal gehad. Vooral toen ze hoorde dat de Mistral 5 dagen zou gaan waaien, voelde ze er toch wel veel voor om terug te gaan, ruim een week eerder dan de bedoeling was.

Dus via aanvankelijk de N7 en vanaf Lyon over de autoroute, omdat de motor dan het minste bijgeluid produceerde, naar Chalon gereden. We staan nu op een parking in het centrum, vlak bij de camperplaats. Op dit moment wordt er een circus opgebouwd, morgen dus vroeg op, anders zijn we ingesloten.

Arlon 31-05-2010 maandag

Ruim 400 km noordelijker gereden, weer via de autoroute, het geluid bleef zodoende binnen de perken. We staan op een camperplaats bij de brandweer.

Gratis, met voorzieningen en zelfs stroom. Prima om te overnachten, niet meer dan dat. Het centrum is ruim 20 minuten lopen. Aardig stadje, jammer dat op maandag veel winkels gesloten zijn. Morgen rijden we door naar huis.