Camperreis Marokko 2013

12-12-12  Wansveld

Nee we zijn al getrouwd, de datum is toevallig. Het oospronkelijke plan om naar Spanje/Portugal te gaan is gewijzigd. Nu hebben we besloten om weer naar Marokko te gaan.

How come? Nou het begon te kriebelen, toen flink te jeuken, vervolgens zagen we dat op kerstavond de boot goedkoper was vanuit Sete dan eerder in december en we bedachten ook dat we ipv van begin april ook eind april naar Griekenland kunnen gaan. Dus vertrekken we volgende week 18 december eerst naar Zuid Frankrijk, gaan vervolgens 24 dec om 21 uur met de boot en de terugreis is op 23 maart.

Het is nu ruim 7 weken geleden dat Everdien aan haar enkel werd geopereerd en die is nog wel wat gezwollen maar dat is normaal dat bij een operatie aan de voet dit zo lang duurt. Het vormt geen belemmering om te vertrekken.

Pont `a Mousson 18-12-2012

Om 9.30 uur zijn we vertrokken met wat regen.  We zijn in 6 uur naar Pont aMousson gereden, dat tussen Metz en Nancy ligt. De camperplaats met stroom kost hier €7.50 en er staan hier een 10-tal campers. Af en toe valt er een buitje.

We waren koud hier of we werden gebeld door A Ferry dat de boot voor de 24e geannuleerd was wegens onderhoud. We konden wel een dag later om 22.00 uur met de boot of ons geld terug. Nu gaan we dan de 1e kerstdag en we hebben een 4 persoonshut voor hetzelfde geld.

Villars les Dombes 19-12-2012 woensdag

Vandaag was het een goede dag om te rijden, eerst wat mist, maar toch meest zonnig . We zijn 420 km gereden naar Villars les Dombes. Bij sneeuw hadden we de tolweg genomen, nu was het een goede weg zonder veel rotondes, zeker de 1e helft niet.

We staan op de grote parking van het vogelpark in Villars, er staan nog 2 andere campers.

Valreas 20-12-2012 donderdag

Het was vandaag somber weer en dat werd het humeur ook. Eerst door de Rhône vallei al veel rotondes, toen door de Drôme via kleine weggetjes, de kortste route volgens TomTom. Met mooi weer een prachtige route, maar  met de regen die begon te vallen en de nevel was het wat troosteloos. Toen de doorgaande weg door een dorp geblokkeerd was en we via de gekste smalle weggetjes omgeleid werden , verhoogde dat de feestvreugde niet bepaald.

Maar nu staan we in Valreas bij een wijnboer. De regen komt met bakken uit de hemel maar het elektrische kacheltje staat te snorren en we zullen straks eens kijken of de boer lekkere Côtes du Rhône verkoopt.

Onderweg zag je dat de kerst nadert, af en toe wat kerstbomen met cadeautjes erin op een rotonde of in een tuin of een arrenslee met de Kerstman. Maar niet dat truttige overdreven exhibitionistische gedoe als bij ons in Nederland, waar sommige huizen en tuinen baden in de kerstverlichting en allerlei merkwaardige prullaria voor de ramen staan.

Le Grau du Roi 22-12-12 zaterdag

Gisteren zijn we ook nog bij de wijnboer  blijven staan. De plek blijkt gratis en is nog met stroom ook. De ontvangst toe we wijn wilden kopen was allerhartelijkst. Hoewel we gezegd hadden dat we een doos wijn wilden kopen, moesten we diverse flessen proeven, wit, rosé en 3 soorten rood. We hebben lekkere witte en rode biologische wijn gekocht, 5 liter voor €15,50, alleszins betaalbaar dus.

We zijn vandaag via een stukje tolweg naar Le Grau du Roi gereden. We wilden op de camperplaats bij de haven gaan staan, maar die bleek 's winters gesloten. Nu staan we op dezelfde camperplaats als vorig jaar, aan zee en voor €8,-. Er staat hier een 8-tal campers en het blijkt dat Danny hier ook staat, die kennen we van Plage de Piemanson.

Het weer is nog niet zo geweldig, gisteren wat mistig en fris, nu een waterig zonnetje door dikke sluierbewolking, maar wel zacht met 13°.

Palavas Les Flots  24-02-2012 maandag

Gisteren was het een prachtige dag , veel zon en weinig wind, 15° maar de gevoelstemperatuur lag veel hoger. Je kon lekker buiten zitten en wandelen over het strand en door het niet onaardige stadje Le Grau du Roi. Hele volksstammen vonden dat ook want het was erg druk.

Vandaag is het heel ander weer. De temperatuur is hetzelfde, maar het is grauw en grijs , het heeft gemotregend en er staat een aardige bries. We staan op een grote camperplaats in Palavas les Flots die om onbegrijpelijke reden erg populair is want het staat hier vrijwel altijd vol of bijn evol, het hele jaar door. Het is hier duur, €14,44 per nacht . Voor 1 dag wifi durven ze zelfs €10,- te vragen. Het ligt  een kwartier lopen van het strand en je staat op een rijtje op asfalt.

Tanger Med  (haven) 28-12-2012 vrijdag

We zijn in Marokko na een bootreis die op een aantal punten wat anders gelopen is dan we verwacht hadden. Eerst maar eens positief beginnen. Op de kade in Sète ontmoetten we 2  aardige Nederlandse jongens van Marokkaanse afkomst uit Den Bosch. 1 was politiek actief in de SP, dus genoeg stof voor leuke gesprekken. Zij gingen naar Nador en zouden ook om 22.00 uur vertrekken. Merkwaardig dachten wij , 2 boten die tegelijk vertrekken.  Nee dufdozen, het bleek dat we via Nador, voor ons een flinke omweg , naar Tanger Med gingen. Er werd ons bij de receptie verteld dat we vrijdag rond het middaguur in Tanger zouden aankomen ipv. donderdagochtend zoals volgens onze oorspronkelijke boeking het geval was. Dus geen 2 maar 3 nachten aan boord.

wachten in de haven van Nador

We moesten pas echt slikken toen we geen elektra voor de koelkast konden krijgen, noch de diepvriesproducten in de vriezer van de bar of restaurant mochten leggen. Daar ging onze rijk gevulde koelkast. Ook wisten we niet dat bij GNV, de Italiaanse maatschappij die het failliete COMANOV  heeft overgenomen, we alle maaltijden zelf moesten betalen. Geen ramp, maar we hadden er niet op gerekend.

Ook minder leuk was dat we boven de scheepsmotoren sliepen wat nou niet bepaald bevordelijk was voor een goede nachtrust. Maar de boot, met geen Marokkaanse maar Filippijnse bemanningsleden althans in de lagere regionen, was niet zo gammel als we gewend waren en ook groter. Bovendien was de zee erg rustig en hebben we gisteren een paar uur in de zon aan dek zitten lezen. Toen we weer langs de receptie kwamen vroegen we nog maar eens hoe laat we in Tanger zouden aankomen en het antwoord luidde vanavond om 19.30 uur, kregen we een nog beter humeur dan we inmiddels al lang weer hadden.

Het werd 20.30 uur, soit. De diepvries bleek nauwelijks ontdooit, alleen de zalm vriezen we niet weer opnieuw in, dan maar 2 dagen zalmfilets eten. Om 21.00 uur reden we van de boot en na 1,5 uuur waren we door de douane, als laatste waren de campers aan die beurt, die werden apart gezet.

We zijn met een 10-tal campers gaan staan op de veilige  parking bij het douaneterrein waar we overnacht hebben. Hoewel het rustig was waren we kennelijk zo gewend aan 5 uur slaap per nacht dat we ook vanmorgen om 5 uur klaar wakker waren en ik op een wat merkwaardig tijdstip dit stukje zit te schrijven. We hebben ons wel fitter gevoeld de 1e dag in Marokko. Straks maar op weg naar Chefchaouen.

Chefchaouen  29-12-2012 zaterdag

We staan op dezelfde camping als we 34 jaar geleden ook stonden met onze zoon die toen 4 jaar oud was. Hij speelde met de 2 zoontjes van de toenmalige eigenaar die van Lego een moskee bouwden.

Chefchaouen is het marktcentrum voor de westelijke Rif. Het stadje ligt in een vallei tussen 2 bergen met de medina tegen een helling gebouwd. Omdat die bergen op hoorns lijken heet het stadje Chefchaouen wat Berbers is voor 2 hoorns. Zo simpel kan een , voor ons althans , mooie naam ontstaan. De medina uit de 15e eeuw  is werkelijk prachtig, ze wordt tot de mooiste van Marokko gerekend. De huizen zijn tegen de vliegen in  verschillende tinten blauw en ook wel wit geschilderd wat erg fotogeniek is.

Een erg mooi pleintje is de Place Outa El Hamman, met in het midden een grote ceder en omzoomd door cafés en restaurants vanwaar je mooi de plaatselijke bevolking (en de nodige toeristen) aan je voorbij kunt zien trekken.

Naast een marktcentrum was en is Chefchaouen ook een centrum voor de handel in kif die in het Rifgebergte wordt geteeld. Eerlijk gezegd ook een van de redenen waarom wij 42 jaar geleden voor het eerst Marokko bezochten. Door de kifhandel is een tamelijk welgestelde middenstand ontstaan. Hoewel wat meer besmuikt dan decennia geleden wordt je toch nog regelmatig gevraagd of je niet een paar gram wilt kopen maar wij geven de pijp maar aan Maarten.

Berbervrouw in Chechaouen met een zgn foeta, de lap gestreepte stof die vrouwen in de Rif over hun rok dragen

De medina van Chefchaouen

Chefchaouen 30-12-2012 zondag

Ook vandaag was het weer een prachtige zonnige dag , 17°, zodat we eerst hebben gelezen in de zon. Daarna zijn we via een paadje, met wat trappen,  die stijl naar beneden loopt naar de medina afgedaald. Daar hebben we heerlijk rondgedwaald door de wirwar van steegjes die vaak van trappen zijn voorzien en  dan weer smal en dan weer breed zijn. De kronkelstraatjes zijn soms door bogen overspannen en je vergaapt je aan de huizen met de  verschillende tinten blauw die soms pijn doen aan de ogen.

Het schijnt dat de pleisterlaag een paar maal per jaar vernieuwd moet worden en niet alleen dient om te vliegen te verjagen maar ook om de warmte buiten te houden.

Ouezzane 31-12-2012 maandag

Via een goede weg zijn we door het Rifgebergte 75 km zuidelijker gereden naar Ouezzane gereden. Onderweg hebben we een gasfles met butaan gekocht voor 110 dh ( €10,-). de berghellingen waren eerst begroeid met dennen en meer naar Ouezzane toe met olijfbomen. Ouezzane staat bekend om zijn olijfolie, overal zag je kleine olijfperserijen.

We staan nu op een soort camping, meer parkeerplaats bij een motel/restaurant, waar ze biologische producten gebruiken en verkopen. We hebben een liter bio olijfolie gekocht voor €4,-. Brood hoefden we niet te betalen.We zijn de enige camper hier dus het zal wel een rustige jaarwisseling worden. Vanavond gaan we in het restaurant eten.

De omgeving is hier wel mooi, we staan tegen een sinaasappelboomgaard aan en kijken uit op met olijfbomen begroeide hellingen. Inmiddels is het niet alleen bewolkt geworden maar staan we nu met 3 campers.

Volubilis

Moulay Idriss -Zerhoun 02-01-2013 woensdag

Gisteren regende het af en toe flink, dus een dag om binnen te zitten. Vanmorgen zijn we door af en toe dichte mist naar Volubilis gereden. Deze ruïnes zijn van een Romeinse stad die in het begin van de 3e eeuw 20.000 inwoners telde en behoorlijk welvarend moet zijn geweest.

Van de stad resten nu nog slechts de  ruïnes, waar van de markantste die van het capitool, de basilica en de triomfboog zijn. Ook zijn er mozaïeken te zien in nogal wat huizen van vooraanstaande inwoners van de stad. Je ziet oa afbeeldingen van jagers, dieren, badende nimfen,  Orpheus, Bacchus en Eros. Hoewel veel voorwerpen in het museum in Rabat zijn ondergebracht is Volubilis zeker de moeite waard om te bezoeken.

We staan nu op een kleine camping 15 km boven Meknes. Vanmorgen was het half bewolkt na de mist maar inmiddels is de zon weer volop aan het schijnen.

Meknes 03-01-2013 donderdag

Vanmorgen werd er thee, gratuit,  gebracht door Mustapha. We hebben de mooi gelegen en met bloemen en bomen omzoomde camping verlaten en staan nu weer heel anders, op een parking midden in Fes bij de 'gevangenis van de Christenhonden', waar ooit 25.000 christenen en 30.000 criminelen gevangen werden gehouden. De parking wordt bewaakt en kost 30 dh. Vanmorgen hebben we propaan laten vullen bij de fabriek voor 107 dh en we hebben wat voorraad ingeslagen bij de Marjane, oa wijn. Het is stralend weer, maar er staat wel veel wind, 17°.

Bab El Mansour

Meknes is 1 van de zgn koningsssteden, vorig jaar hebben we een andere bezocht , Fes. Het is al weer jaren geleden dat we in Fes waren , maar we hadden nog nooit de Dar Jamai bezocht. Aan de ene kant van de Place El Hedim ligt Bab El Mansour, vlabij de parking waar we staan. Deze stadspoort met 3 bogen behoort tot een van de mooiste van Marokko.

Aan de andere kant van het plein staat de Dar Jamai,  het voormalige paleis van de grootvizier uit het einde van de 19e eeuw . Hierin is het museum voor Marokkaanse Volskunst gevestigd , je ziet er wat klederdracht, mooie sieraden, houtsnijkunst, een minbar(preekstoel) die de moeite waard is  maar veel interessanter is het gebouw zelf. Rondom de Andalusische binnentuin is het paleis , riad, met verschillende kamers die rijkelijk versierd zijn met stuc- en mozaïekwerk en de plafonds zijn van fijn bewerkt cederhout.

olijven op de souk in de medina

Na het slenteren door de medina zijn we weer naar de Place El Hedim gewandeld , waar tegen de avond  de drukte toeneemt. Er is van alles te koop in stalletjes of op de grond uitgestald, er wordt muziek gemaakt, er is een slangenbezweerder, verhaaltjes verteller, kortom volksvermaak.

muzikant op de Place El Hedim

El jadida 04-01-2013 vrijdag

Vandaag via de tolweg, 332 km à€11,70, naar El Jadida gereden. We hadden slecht geslapen, Everdien had een boze droom dat ik er met een blonde stoot vandoor was en ik had de benen niet genomen maar wel kramp in beide kuiten. Soit.

We hebben het al vaker over het Marokkaanse verkeer gehad in de afgelopen jaren en nu lag er om te beginnen bij de oprit al een vrachtauto in de berm. Het is niet te geloven hoeveel remsporen je ziet op de weg en in de berm waar auto's van de weg zijn geraakt. Marokkanen zijn niet alleen slechte chauffeurs , maar zien kennelijk geen gevaar. Dat zit in de genen of zoiets . Op de snelweg staat een auto met pech, de chauffeur staat doodleuk met iemand anders te praten op de rijbaan terwijl het verkeer voorbijraast. Geen gevaar zien mensen die slenteren over de rijbaan of de vrouw met ezel die vanmorgen de snelweg overstak op haar dooie gemak. Er vallen niet voor niets erg veel doden in het Marokkaanse verkeer.

Nu staan we op de camping in El Jadida waar het sanitair nog steeds in een erbarmelijke staat verkeert. Maar daar lozen we alleen de cassette, belangrijker is dat we op een mooie ruime plaats staan in de zon, het was trouwens 22° vandaag. We kwamen op de camping geheel onverwacht Albert en Marie Claire tegen die we kennen van Plage de Piemanson. En niet te vergeten Annie en Brahim, die we vorig jaar ook in Marokko ontmoet hebben, maar we wisten dat die hier ook zouden komen.

El Jadida 06-01-2013 zondag

Zagen we gisterenmiddag al dat er dranghekken klaar stonden, aan het eind van de ochtend waren er straten mee afgezet. En het wemelde van de politie , ook een soort ME, met helmen aan de koppel en een ontzag inboezemende lange gummiknuppel. Blijkt dat we dicht bij het voetbalstadion staan en dat er vanmiddag om 14.00 uur een risicowedstrijd gespeeld wordt tussen El Jadida en Raja uit Casablanca die een beruchte aanhang heeft.

We zijn via de boulevard, waar het op het strand wemelde van de voetballende jongens, naar de haven gewandeld. Daar werd ook aan particulieren vis verkocht. Het is altijd leuk om in de haven vissersbootjes en mensen te kijken.

Moulay Bouzerktoun 08-01-2013 dinsdag

Na wassen, luieren, lezen op de camping zijn we vandaag 250 km zuidelijker gereden. Niet via de mooie kustweg maar via de wat saaie N1. De kustweg vonden vorig jaar in niet zo'n goede staat en bovendien moet je in Safi dwars over het terrein van de fosfaatindustrie door de vieze rook en waren we vorig jaar al in Safi en Oualidia geweest.

We reden eerst door een vlak landschap met akkerbouw en koeien die lijken op die die je bij ons bijna niet meer ziet, nl wat vroeger Fries stamboekvee heette. Dichter naar Essaouira toe eerst heuvelachtig, later lage bergen met Arganbomen begroeid.

We staan nu op een mooie plek aan zee bij Moulay Bouzerktoun, N31.643058  W9.676429 met een ander camperbusje met een surfer. We staan vlakbij een post van de gendarmerie, dus nog veilig ook. Een  agent kwam naar ons toe  om te zeggen dat als er iets was zij er de hele nacht waren.

Lammetjes, bloemen, leeuwerikken hier aan zee

's Zomers zijn hier veel surfers, dan staat er een stevige wind waar Essaouira en omgeving geliefd om is bij het surfersvolkje. Nu een aardig briesje maar lekker weer, zon en 21°. Nu zijn er slechts een paar surfers in een hotel/restaurantje en is hier weinig te beleven, een winkeltje, een paar huizen en een moskee met een marbout. Meer hoeft voor ons ook niet, we vinden dat we het weer aardig voor elkaar hebben en we blijven hier wel een paar dagen.

zonsondergang met wat sluierbewolking

Moulay Bouzerktoun 10-01-2013 donderdag

Onze Franse buren zijn een jong stel, erg aardig en zijn voor het eerst in Marokko. Ze zijn verrukt over de Marokkaanse gastvrijheid en ze wilden 1 dag op dit plekje blijven. Maar het bevalt hun zo goed  hier dat ze er nu al langer dan 1 week zijn. Ze blijven nog een maand in Marokko en ze willen naar Dakhla  maar in dit tempo halen ze dat nooit.

foto (ingezoomd) genomen vanaf de andere kant van de baai

Je kunt hier heerlijk wandelen over het strand en langs de kliffen. Er is weinig wind , een licht briesje van zee, daar door wordt het niet warmer dan 18°, met veel zon. Het is winter in Marokko, de leeuweriken zingen, bloemen bloeien, vlinders fladderen en lammetjes dartelen af en toe rond de camper, je zou er een goed humeur van krijgen.

vrouw drenkt haar koeien bij een waterput

Essaouira 11-01-2013 vrijdag

Wat kennelijk ook bij het mooie weer hoort zijn kennelijk bijen. Kwam er de afgelopen dagen af en toe eentje op bezoek, vanmiddag kwam plotseling de hele familie bij ons buurten. Wellicht was er een zwerm in de buurt, in ieder geval waren er tientallen en ze gingen vooral bij Everdien op haar armen en benen zitten . Ze deed wel haar best om rustig te blijven zitten, wat haar zichtbaar moeite kostte en tot een soort verkrampte houding leidde. Omdat ze geen aanstalten maakten om te vertrekken, hebben wij dat maar gedaan.

Dus staan we nog onverwacht in Essaouira, 25 km verder. Gelukkig hadden we al op een Frans forum gelezen dat je niet meer bij de muur kon staan anders was de domper groot geweest. Nu mocht je nergens meer in de stad overnachten en werden we verwezen naar een parking net buiten de stad tegenover de camping die vol is. Daar stonden al meer dan 30 campers. Gardien, kun je hier je cassette legen? Gooi maar in de duinen meneer!

Dat is al de 2e keer dat er iets verandert in het beleid tav campers. In 2008 kon je nog op een 'toplocatie' staan, op een parkeerhaven aan de boulevard zodat je mooi over de oceaan kon kijken. Dat was het jaar daarop al niet meer toegestaan, maar er waren nog wel 3 bewaakte parkings in de stad over en nu nog  maar 1 . Het is wel begrijpelijk dat men het overnachten door campers wil reguleren , maar leuk is natuurlijk anders. Bovendien moet je vrezen voor een Benidormisering van de (nu nog) leuke stad. De hele boulevard is op de schop en als het stukje hier bij de camperparking maatgevend is hoe het er uit moet gaan zien, er staan hier nl lantaarnpalen met bovenop een soort blauwe verlichte  kaars (als een piek in de kerstboom), dan belooft dat niet veel goeds.

Morgenochtend gaan we nog even naar Essaouira en dan rijden we naar een camping in Ounara, de lakens wassen en zondag naar de gote souk in Had Drâa, die daar vlakbij is.

Gezichten van Essaouira

Ounagha 12--1-2013 zaterdag

Vanmorgen zijn we nog even Essaouira in geweest. Hoewel vanwege het vroege tijdstip er nog veel winkeltjes gesloten waren, heerste er toch een prettige sfeer. En wat blijkt, je kunt toch bij de haven overnachten, 40dh, dat is dus anders dan die politieagent ons gisteren wijsmaakte.

We zijn naar Ounagha gereden, 25km het binnenland in , waar Annie en Brahim ook op de camping blijken te staan. Het was vanmiddag bijna 24°, dus wat warmer dan aan zee waar het de laatste dagen met een zeebries 18° was.

Ounagha 13-01-2013 zondag

Voor 4 dh (€0,36) bracht een grand taxi  waar we met 7 personen in zaten , naar Had Drâa. De grand taxi's zijn oude Duitse Mercedessen die veel als vorm van openbaar vervoer worden gebruikt in Marokko. In Had Drâa is op zondag altijd de grootste souk van Zuid Marokko waar we al een paar maal zijn geweest. Het blijft leuk om daar een tijdje rond te snuffelen en mensen te kijken. Naast markt is het ook een ontmoetingsplek voor boeren uit de wijde omgeving. Naast dat er van alles te koop is zijn er ook ambachtslieden zoals kappers, schoenlapper en smeden. We zullen nog wel vaker een souk bezoeken, het blijft ons boeien.

Trots toont deze jongen zijn mooie schaap

ontmoeting                                                                                     de 'handel'  wordt met spanband en met duwen en trekken op de 2e verdieping van de vrachtwagen geladen

Ounara 14-01-2013 maandag

Vlakbij de camping is een wijngaard van een Fransman die wijnstokken vanuit de Rhônevallei heeft geïmporteerd en hier aangeplant. Vanmiddag daar met Brahim wezen kijken, maar de prijzen waren voor Marokkaanse begrippen aan de hoge kant. De goedkoopste fles met de fraaie naam Gazelle de Mogador kost 70 dh (6,30) terwijl je in de supermarkt lekkere wijn , Ksar, voor de helft van de prijs kunt kopen. Toch maar een fles gekocht om te proberen. De meeste wijngaarden vind je rondom Meknes.

Ook in de buurt zit een vrouwencoöperatie waar ze van argannoten allerlei cosmetische en voedingsproducten maken. Goede arganolie is duur, maar heerlijk, 250ml voor €11,80. Ook een potje Amlou gekocht, dit is arganolie met amandelen. Meestal wordt dit gezoet met honing, dit keer echter met Stevia wat een plantaardige zoetstof is die gemaakt wordt van de Steviaplant, die daar ook verbouwd wordt. De vrouwencoöperaties zijn initiatieven die overal in deze regio aan het ontstaan zijn. De producten die ze verkopen zijn meestal biologisch.

Imsouane 15-01-2013 dinsdag

Door een mooi landschap met arganbomen zijn we meer dan 100 km zuidelijker gereden naar Imsouane aan de Atlantische Oceaan. Voordat je Imsouane bereikt heb je vanaf een berg een prachtig uitzicht over de Oceaan en Imsouane die in de diepte ligt.

beneden in de verte ligt het vissersdorpje Imsouane

We stonden eerst vrij maar we waren de enigen die daar stonden. er waren wel verbodsborden voor campers en toen er zich een tijdje een druk hallucinerende schizofreen in de buurt van de camper ophield zijn we verkast naar de camping.

Daar hoef je geen spijt van te hebben, de camping ligt hoog boven zee en wij vonden een plekje aan de rand zodat we een geweldig uitzicht over de oceaan hebben. Voeg hierbij de zon, weinig wind en wij zitten hier weer met een juichend gemoed.

Imsouane, de oude witte visserswoningen , met de camping op de achtergrond (vertekend , want sterk ingezoomd)

Imi  Ouaddar 16-01-2013 woensdag

Was het omdat we te vroeg juichten dat ons prille geluk op dat plekje zo ruw verstoord werd vannacht? Overdag zag je ze nauwelijks, althans hielden ze zich rustig, dan sliepen die krengen de meeste tijd, maar 's nachts slopen ze de camping op en vierden feest tussen de campers. Wilde honden waren er de oorzaak van dat we vannacht bijna geen oog hebben dichtgedaan en hebben besloten om geen dag, lever gezegd geen nacht , langer te blijven.

Imsouane is een surfersparadijs

Dus zijn we doorgereden richting Agadir waar we op de 1e de beste, nou ja beste, voor ons met 700 campers veel te massale camping 'Atlantica Parc'  zijn gaan staan. Hier staan veel camperaars die niet voor het land maar alleen maar voor de zon en de aangename temperaturen rondom Agadir komen. Er worden hier in groten getale campers beschilderd met dezelfde cliché afbeeldingen.

campers worden hier massal beschilderd met dezelfde cliché plaatjes

Sidi Ouassay  17-01-2013

We zijn via de Marjane (oa wijn) naar Sidi Oussay gereden, 80 km ten zuiden van Agadir. Bij Taghazout stond men weer massaal vrij maar na een korte aarzeling zijn we toch doorgereden omdat we hier vorig jaar zijn weggestuurd en we altijd nog in maart hier kunnen gaan staan.

weer een fraai luifeluitzicht

De camping hier is bijna vol, maar er zijn meer plaatsen bij gekomen omdat ze beneden een stuk zand hebben afgegraven en  tevens geëgaliseerd. We staan op deze terrassencamping boven het nieuwe laagste gedeelte met  een wijds uitzicht over de oceaan. De Fransen voeren hier nog wel wat de boventoon, gevolgd door Duitsers en dan Nederlanders. We hebben hier van het camperforum Peukie (Jolanda en Rogier ) ontmoet, leuk.

Sidi Ouassay zaterdag 19-01-2013

Vandaag een dip in het weer . Van een depressie die in Spanje regen brengt krijgen we hier een staartje mee. Het is bewolkt, 19°, en er staat een stevige wind.  Dus na een wandeling vanochtend zijn we binnen gaan zitten, voor het eerst sinds 1 januari.

natuurreservaat Sous Massa met een lepelaar tussen de aalscholvers

Vanaf  de camping kun je mooie wandelingen maken. Rechtsaf loop je over een breed strand naar een beschermd natuurgebied  Sous Massa. Hier komt een kolonie van de  zeldzame kale ibis voor. Die hebben we nu niet gezien, 4 jaar geleden wel. De lepelaar hebben we wel gespot. We konden niet verder lopen, er kwam een parkwachter die zei dat het verboden was om verder het park in te lopen om de vogels niet te verstoren. er overwinteren ook veel vogels.

Als van de camping de andere kant oploopt loop je over de kliffen. Daar zijn prachtige vormen ontstaan door de weersinvloeden.

mooi gelegen huis in schutkleur

We voelen ons thuis op deze camping en zullen hier nog wel een paar dagen blijven relaxen. Het is de 3e keer dat we hier zijn.

Sidi Ouassay 20-01-2013 zondag

Vanmiddag toen we zaten te eten rook ik plotseling een sterke plastic brandlucht. Wij kijken wat er kon smeulen bij ons tot Everdien zag dat er een camper pal beneden ons op het veldje in de fik stond. Het was bij de koelkast in een mum van tijd sloegen de vlammen boven het dak uit. Binnen een paar minuten waren er wel 6 mannen met schuimblussers actief. De eigenaar kwam aanrennen en ging de brandende camper binnen ws om papieren te redden, er was een kleine ontploffing en verdwaasd wankelde de eigenaar naar buiten , was gelukkig ongedeerd. De gasflessen werden eruit gerukt en binnen 5 minuten was de brand geblust. Erg triest voor de mensen die het betreft. Wij hadden ook de schrik wel wat in de benen, omdat het vlak beneden ons was en de gasflessen hadden de lucht in kunnen vliegen.

Fikse schade door de brand

Leuk is dat er nog meer forumleden aanwezig zijn op deze camping. Minder leuk is de harde wind vandaag, wel zonnig en 18°.

Aan de kleding van de vrouwen zie je dat we behoorlijk zuidelijk zitten, mooi gekleurde doeken. De diadeemstaart komt ook in het zuiden voor

Tiznit 22-01-2013 dinsdag

Gisteren een artikel gelezen over een kant van Marokko waar je helemaal misselijk van wordt.

Dit geeft weer duidelijk aan dat er nog een hoop moet veranderen in Marokko ondanks de tendensen tot democratisering. Dat misbruik van machtposities en grove schending van de integriteit van vrouwen zijn maar moeilijk uit te bannen.

Grauwe Buulbuul

Vanmorgen via kleine weggetjes naar Tiznit gereden. Onderweg 3 jongens meegenomen die stonden te liften en 20 km verder in Aglou naar school moesten. Tiznit is nogal geliefd bij camperaars en ook ons kan het stadje wel bekoren. Daarom is de camping in de stad ''complet'' en wij staan op een camperplek bij hotel Riad Aslaf waar meer dan 100 campers kunnen staan en het ook aardig druk is. Op de overdekte souk in Tiznit hebben we vandaag goed uitziend groente en fruit gekocht.

Tiznit 23-01-2013 woensdag

De camperplek is hier ook vol geraakt op een enkele plek na, er staan hier meer dan 100 campers en dan vrijwel alleen fransen. Nederlanders hebben we hier helemaal niet gezien.

Er is hier 2 x souk op woensdag en donderdag. Vandaag was er alleen een hele grote groentesouk en veemarkt. De groente zag er piekfijn uit, waarschijnlijk komt het omdat het seizoen nu begint.

Tiznit

We zijn ook nog wat in de stad wezen slenteren, nadat we ons eerst verlopen hadden, maar gelukkig scheen de zon. Op het grote plein een glas versgeperste jus d'orange gedronken à €0,73.