Home » onze camperreizen » Camperreis Marokko 2018

Warnsveld 27-12-2017, woensdag

Het jaar zit er bijna op en het was een jaar waarin we een mooie gecombineerde Marokko/Griekenland reis hebben gemaakt en in het najaar een reis door Spanje. Al met al zijn we 9 maanden met de camper op pad geweest en dat terwijl Everdien nog wel te kennen had gegeven dat ze wat vaker thuis wilde zijn.

De camper is niet helemaal ongeschonden door de laatste reis gekomen. We hebben een mislukte poging tot inbraak gehad al in de 2e week van onze reis en in de laatste week kregen we een steentje tegen de camper van een grasmaaimachine in Vic.

De schade gemeld aan de verzekering en de camper naar de fa Bruggink gebracht in Borculo.

Daar werd de schade van de inbraak op €2000,- geschat en van de steen op €1000,-. Daarvoor zou een schade-expert van de verzekering komen kijken en moest de camper op 13 december in Borculo staan.

Nu hadden we problemen met onze kachel/boiler, die schoot in storing (rood lampje knipperen) en zou aan de computer moeten worden gehangen om hem door te lichten. Dat zou dan mooi kunnen gebeuren als de camper toch daar stond. Echter de oorzaak van het probleem werd niet gevonden en de kachel moest worden uitgebouwd. Daar heeft men enkele kleine gebreken ontdekt, enkele onderdelen moesten worden vervangen, o.a. een of andere lekke pakking. Net voor kerst heeft de kachel weer proefgedraaid en het ziet er naar uit dat het probleem is opgelost. Maar men wil hem iets uitgebreider testen, de zaak is deze week wegens kerstvakantie gesloten, dus dat wordt pas 2 januari. Hopelijk is het euvel verholpen anders zullen we een nieuwe combi kachel moeten kopen.

En de tijd begint ook wat te dringen, we willen omstreeks 10 jan. vertrekken want we hebben een ferry geboekt op 19 jan. van Barcelona naar Tanger. Dit hebben we vorig jaar ook gedaan en is ons uitstekend bevallen. Het is een enkele reis want in april willen we op de terugreis uit Marokko naar Andalusië.

boomklever

Warnsveld 03-01-2018, woensdag

Over ongeveer een week vertrekken we voor onze 10e camperreis naar Marokko sinds onze (pré) pensionering.

Gisteren hebben we onze camper weer opgehaald en de combi kachel is weer gerepareerd. Er zijn enkele (kostbare) onderdelen vervangen omdat die (bijna) versleten waren. Al met al een flinke kostenpost maar we weten dat camperen geld kost en dat dingen slijten bij intensief gebruik.

We wilden langs de Middellandse Zee onderlangs het Rif gebergte naar de Algerijnse grens rijden en vandaar naar Ouzda.
Het is nu na de onrust in de Rif wat rustiger dus we durfden dat wel aan.
Nu was het vorige week de hele week onrustig in Jerada omdat 2 mijnwerkers , die onder erbarmelijke omstandigheden illegaal steenkool delven in gesloten mijnen, zijn omgekomen. De tienduizenden mensen die protesteren in het arme stadje eisen nu verbetering van hun leefomstandigheden om te zorgen voor werkgelegenheid en door het verlagen van energieprijzen. Een groot deel van de bevolking is werkloos sinds de sluiting van de mijnen eind jaren 90.

Omdat er geen ander werk is gekomen, heerst er grote werkloosheid en dientengevolge armoede. Daarom werken nog veel mensen uit het dorp, merendeel jongeren , illegaal in de mijnen waarbij regelmatig doden vallen. De mijnen hebben de bijnaam ‘mijnen des doods’ gekregen.

Nu schijnt een minister al wat toezeggingen hebben gedaan om wat aan de werkloosheid te doen maar de vraag is of dat genoeg is om de ontstane woede te temperen.

Deze week hebben we  nog geen berichten gelezen over nieuwe onlusten, dus misschien is het voorbij.

Jerada is niet zover van Ouzda en de vraag blijft of nieuwe onlusten ook naar andere steden in de buurt zullen overslaan. Daarom houden we natuurlijk de situatie in de gaten en gaan misschien naar Torres de Alcala ( nog voor El Hoceima) om vandaar door het Rif naar het zuiden naar de R2 te rijden en vervolgens via Ketama naar Fez. Misschien is dat helemaal nog niet zo’n slecht idee omdat sowieso te doen.

Als het weer tegenvalt in het noorden, we houden niet van kou en regen, dan gaan we snel richting het zuiden van Marokko.

ondergelopen uiterwaarden bij Zutphen, 08-01-2018

Bulgnéville 10-01-2018, woensdag

We zijn vanmorgen om 9.00 uur vertrokken. Dat had een half uur eerder kunnen zijn, ware het niet dat het slotje van de koelkast het niet meer deed, van het schuifje scheurde en er brak ook nog een stukje plastic af . Dat gebeurt vaker maar we hadden gelukkig een reserveschuifje en die heeft Everdien er aan gezet.

Het eerste deel van de rit vandaag was meteen het mooist, we reden over de Ijsselbrug bij Zutphen en genoten van het weidse uitzicht over de ondergelopen uiterwaarden, het water had vandaag de hoogste stand bereikt.

Bovendien regende het nog niet wat de rest van de reis wel het geval was, behalve in de Ardennen. Hier zelfs een glimpje van de zon maar voor de rest (mot)regen, echt begrafenisweer zou Karel, één van onze campervrienden, zeggen.

We gaan dit keer via de Autoroute du Soleil, de tolweg, naar het zuiden. Vorig jaar hebben we tolvrij gereden maar we hebben toen vreselijk gebaald van (aanvriezende) mist en regen en dan ook nog talrijke rotondes.

We staan nu op de camperplaats in Bulgnéville, 2 km van de autoroute, we hebben hier vaker gestaan, half juli nog toen we terug kwamen uit Griekenland. Het is doorgaans druk maar nu in de winter staan we alleen. Het kost hier €3,- maar we vragen ons af of er wel iemand komt om het geld te innen, de voorzieningen zijn ook afgesloten nu in de winter.

We hebben vandaag 560 km gereden in minder dan 7 uur, we zijn dus aardig opgeschoten.

Bulgnéville , cp €3,-, met voorzieningen die in de winterperiode zijn afgesloten

N48.20752 E5.83812

En om te testen of we wel stressbestendig genoeg zijn, hebben we geen internet: het KPN simkaartje doet het niet. We hebben eergisteren nog een bundel gekocht om weer een maand te kunnen internetten, maar er is kennelijk iets verkeerd gegaan. Vanochtend konden we nog wel in Nederland internetten, nu in Frankrijk is het niet mogelijk!

Via onze zoon het tel. nr van de klanten service van KPN gekregen maar het lukt niet om die vanuit het buitenland te bereiken.

Tournon sur Rhône 11-01-2018, donderdag

Het is nog best vervelend om een avondje geen internet te hebben, niet appen met familie/vrienden, geen email checken , nieuws of op het camperforum even koekeloeren om maar eens wat te noemen. Voor het vermaak hebben we wel tv dus hebben we ons aan Jort Kelder bij Jinek kunnen ergeren.

Omdat we gisteren een eind waren opgeschoten, besloten we het vandaag wat kalmer aan te doen, in die zin wat minder kilometers te rijden. Het was niet al te druk op de autoroute, die vanaf voor Dijon 3 rijstroken heeft en omdat we 105 op de teller( 100 op de TomTom) reden, konden we mooi vrachtauto’s passeren die vaak in een treintje rijden.

Het weer viel vanmiddag mee, af en toe zon nadat we vanmorgen flinke mistbanken hadden.

Uiteindelijk zijn we na 420km gestopt bij Tournon sur Rhône op een cp waar we nog nooit eerder zijn geweest. Het campergedeelte is met grote stenen gescheiden van een grote parking. We hebben Tournon, wat een aardig stadje schijnt te zijn, niet bezocht want er stak een koude mistral op.

Tournon sur Rhôe, € 5 met voorzieningen

N45.07310 E4.822131

Omdat er bij veel benzinestations wifi is, wilden we daar gebruik van maakten toen we tankten om met de KPN te chatten. Toen we de camper verlieten konden we die niet op alarm zetten, we zijn toen maar verder gereden. Criminelen beschikken over soft ware ( jammers), waarmee ze op afstand het alarm of GPS trackers kunnen uitschakelen, misschien dat dit nu het geval was. We hebben dat eerder meegemaakt een jaar of 8 geleden bij het Guggenheim museum in Bilboa, het is bij een poging tot inbraak gebleven toen.

Voorbij Lyon was bij een tankstation een LeClerc supermarkt en daar hebben we van de wifi gebruik gemaakt nadat de camper gewoon op het alarm ging.

Gechat met de KPN, samen instellingen nagelopen, niets te vinden, hij moet het doen. Toen maar eens de simkaart in de iPhone van Everdien gedaan en zie, hij werkt! We accepteren maar dat het raadselachtig is, verklaren kunnen we het voorlopig niet.

Dus kunnen we dit verslag on line zetten.

Je kunt trouwens wel merken dat we nu zo’n duizend km. zuidelijker zitten, het blijft hier ’s avonds een uur langer licht.

La Jonquera 12-01-2018, vrijdag

We zijn vandaag vlot naar Spanje gereden, alleen het stuk van Bollène naar de grens was wat drukker, vnl. met vrachtauto’s.

Aanvankelijk wilden we naar Le Boulou rijden, nog net in Frankrijk. Maar er stond een stevige mistral, die richting de Pyreneeën trouwens Tramontane heet , dus zijn we de Pyreneeën over gestoken. Maar aan de Spaanse kant waait het ook nog aardig maar de zon schijnt bij 12º.

Stonden we al meerdere malen in Figueres bij een supermarkt op de parkeerplaats, nu staan we in La Jonquera op een grote supermarkt van een overdekt winkelcentrum, een shopping mall, waarin ook een grote supermarkt gevestigd is.

La Jonquera, parking shopping mall, N42.40068 E2.88182

We hebben onze eerste Spaanse boodschappen gedaan waaronder cava, die zijn we natuurlijk niet vergeten, en een tortilla, wat sla erbij, lekker makkelijk vanavond.

De supermarkt is druk met Fransen die hier goedkoop drank komen kopen. En er staan hier nog wat campers om te overnachten, de politie patrouilleert regelmatig, het is hier veilig om te overnachten. Want dat doen we, het was al laat dat we de lunch op hadden en we hadden 410km gereden en vonden het wel genoeg voor vandaag.

We hadden al gelezen dat de dieselaccijns in Frankrijk met €0,11 verhoogd was per 1 jan. Tankten we nog goedkoop in Luxemburg, langs de autoroute was de diesel het goedkoopst bij een onbemand station voor €1,51 en in Tournon bij een supermarkt hebben we gisteren voor €1,35 getankt. Dan is het in Spanje vergelijkbaar met Nederland, we tankten hier bij een supermarkt voor €1,249 per ltr.

En nu we het toch over geld hebben , de Autoroute heeft ons €113,80 gekost, ook die is duurder geworden sinds 1 jan.

Girona 13-01-2018, zaterdag

Het was koud vanmorgen, het had 2 gaden gevroren vannacht. Maar we hebben goed geslapen, wel kort. Het was rustig op de parking, de plek is zeker geschikt voor een overnachting, er stonden 7 campers. Echter om een uur of 6 was er een flinke klap te horen op de NII die vlakbij loopt, alsof er een laadbak van een vrachtwagen viel. Daar werden we wakker van en hebben daarna niet of nauwelijks meer geslapen.

Vanaf nu kunnen sommige foto's vergroot worden door er op te klikken, dit om de pagina's niet te lang te laten worden zodat men veel moet scrollen ,bv onderstaande foto en die van de sneakers.

de mooie stad Girona aan de rivier de Onyar

We hoefden maar een klein stukje te rijden naar Girona, ongeveer 50km. We wilden aanvankelijk naar Navata om daar bij een restaurant te gaan staan op de cp. In het restaurant is in het weekend een 'buffet libre' , je kunt dan voor weinig geld vis, vlees en groentes eten, onbeperkt.

Maar toen we gisterenavond het weerbericht voor zondag lazen leek het ons beter om naar Girona te gaan. Er zou 30mm regen vallen We staan nu op de cp vlakbij het centrum, een vreselijk saaie plaats tussen flats maar wel praktisch en op beton. We zijn er vandaag al naar toe gereden omdat je er niet op zondag op kunt rijden. We staan hier voor de 3e keer , op 7 nov jl. voor het laatst, toen hebben we oa voor de stormachtige tramontane geschuild.

cp Girona, N41.98380 E2.81401, €10,- met voorzieningen

Rondom het Plaça de La Independència zijn allemaal terrassen waar altijd mensen zitten

We vinden Girona een leuke stad, ook een reden om hier weer te zijn. We zijn vanmiddag naar het centrum gewandeld en ondanks het bewolkte, frisse (11º), winderige weer zaten er vrij veel mensen op de (verwarmde) terrassen te eten, drinken en vooral te kletsen, de favoriete bezigheid van de Spanjaarden. Nu zijn Spanjaarden nogal luidruchtig en dempen hun gesprek niet zodat men aan het naastliggende tafeltje het gesprek zouden kunnen volgen ware het niet dat die ook druk in gesprek zijn. En omdat iedereen de klep open heeft klinkt het al gauw of er 50 mensen zitten terwijl er dat in werkelijkheid misschien maar 15 zijn.

In een trendy sneakers winkel had ik wel schik van deze sneakers maar bij nader inzien zullen de veters wel gaan striemen aan de enkels

Het was redelijk druk in de stad en veel winkels hadden opruiming. Er zijn trouwens opvallend veel schoenenwinkels in Girona.

Vanavond gaan we uit eten bij Jim’s bar, dat klinkt niet erg Spaans maar is ons aangeraden door de beheerder van de parking hier. We kunnen daar vanaf half negen terecht, hopelijk is het dan nog droog, er kunnen vanavond al buien vallen.

Girona 14-01-208, zondag

We hebben gisterenavond lekker en ook nog eens betaalbaar tapas gegeten. En wat prettig was, het bleef droog tot we vlakbij de camper waren. Het heeft gisterenavond laat en een deel van de nacht geregend maar vandaag bleven de vele buien, die ze gisteren voorspeld hadden, uit.

klik of tik op de foto's om een grotere afbeelding te zien

Er hangen nog volop Catalaanse vlaggen en Spandoeken aan de huizen hier in Girona, ex premier Puigdemont heeft hier dan ook gewoond en is een tijdje burgemeester geweest van Girona en is nog immens populair hier. Er is nog steeds geen oplossing voor de ‘Catalaanse crisis’, de verkiezingen van 20 dec. hebben niets opgelost. Hoewel ze wat verloren hebben zijn de partijen die voor een afscheiding van Catalonië zijn, nog steeds een meerderheid in het parlement. De 2 grootste van deze partijen , PDeCAT en ERC, willen dat Puigdemont weer regiopremier wordt.

Nu wil het feit dat hij om aan zijn arrestatie te ontkomen, naar Brussel is gevlucht. En als hij terug zou keren om beëdigd te worden als premier van Catalonië, zal hij in opdracht van de Spaanse regering op het vliegveld worden gearresteerd. Daarom wordt er nu overgedacht om hem via Skype of een andere videoverbinding te beëdigen. Daar zitten nog de nodige haken en ogen aan maar er is wel haast bij omdat het allemaal op 17 januari moet gebeuren.

ook deze foto's zijn te vergroten

Het was weliswaar bewolkt en net zo fris als gisteren maar het voelde aangenamer om te wandelen omdat er maar weinig wind was. Naast de vele uitingen van protest tegen de 2 gevangen leden van het voormalige Catalaanse parlement en de 2 Jordi’s viel ons het grote aantal restaurantjes in de binnenstad op, veel daarvan waren goed bezet.

Op de terugweg uit de binnenstad zijn we nog over de 200 jaar oude rode ijzeren brug ( de vissersbrug gebouwd door Eiffel) gelopen over de rivier de Onyar. De brug hangt vol met gele linten, de kleur van het protest , zo eert de stad haar gevangen zittende leiders van de onafhankelijkheidsbeweging en de gevluchte ex premier Puigdemont.

Cassa de la Selva 15-01-2018, maandag

Het was maar 15 km rijden naar Cassa de la Selva waar we nu staan op een cp die aan de rand van het dorp ligt. Er is een zwembad naast de cp.

cp Cassa de la Selva, N41.88181 E2.87772

alle voorzieningen, munten voor water gratis bij het zwembad verkrijgbaar

Cassa de la Selva is bekend om de kurkindustrie die hier in de 17e eeuw is ontstaan. Er worden nog steeds oa.kurken geproduceerd uit de kurk van de bast van kurkeiken. Er werken nog steeds ongeveer 500 mensen in de verschillende fabrieken die hier in de omgeving staan.

Huis in Modernistabouwstijl, het Can Nadal uit 1906, glas in lood raam op de benedenverdieping