Ammoudia 15-04-2015, zaterdag

We zijn bijna 2 uur te laat vertrokken om 18.15 uur. De hut die we nu hebben hoort bij de ‘camper on board inclusive’ wat betekent bij Minoan lines dat je een binnen hut hebt en 30% korting op de maaltijden. Nu is een binnen hut niet zo erg omdat je een groot deel van de reis in het donker vaart. Het diner van gisteren was van betere kwaliteit dan op de ferry van Tanger naar Savona.

De zee was rustig dus we hebben goed geslapen.

We zijn om 11uur ( 10 uur West-Europese tijd) in Griekenland aangekomen en iets na half 12 waren we al van de boot.

We zijn naar Ammoudia gereden, 40km van de aankomstplaats Igoumenitsa, een gedoogplaats waar we 4 jaar geleden bijna 2 weken hebben gestaan omdat we tot de ontdekking kwamen dat we de autopapieren hadden vergeten. Het restaurantje/supermarktje hier was ons postadres en we staan nu bij de pier, iets voorbij het jachthaventje. We hebben een prachtig uitzicht over de baai waaraan Ammoudia ligt en aan de andere kant over het riviertje de Acheron.

Ammoudia gedoogplaats, N39.18333  E21.06333

Er staan hier nog 2 Franse en 2 Engelse campers en iets verderop in een klein bos nog een paar maar daar heb je geen zeezicht. De Engelsen willen komende winter ook naar Marokko, ze waren afgelopen maanden in Spanje geweest en vonden het daar toch te koud.

Het was een mooie dag, weinig wind en 20º. Om 20.15 uur ging de zon onder, leuk dat het lang licht blijft

Ammoudia 16-04-2017, zondag

De rivier de Acheron waar we naast staan, speelt nog een rol in de Griekse mythologie. Waarschijnlijk omdat de rivier gedeeltelijk ondergronds loopt , werd het de rivier van de onderwereld genoemd. De veerman Charon moest de doden overzetten naar de andere kant van de rivier, naar het dodenrijk.

de rivier de Acheron

De rivier vormt hier bij Ammoudia een delta waar tal van vogels en andere diersoorten leven omdat de moerassen voedselrijk zijn. Zo moet hier de aasgier en de kroeskoppelikaan voorkomen maar daar kom je niet in de buurt, we hebben ze ook niet van verre waargenomen toen we vanmorgen een wandeling maakten over een pad door de wetlands. Wel veel mooie bloemen , ook veel vlinders en vogels die je niet ziet maar wel hoort.

Was het gisteren nog aardig druk, o.a. 2 bussen met toeristen die een boottocht gingen maken, wandelaars die flaneerden op de pier en aardig bezette terrasjes, vandaag was er geen kip te bekennen. Het is Pasen en dan gaan de Grieken meestal naar hun geboortedorp om met de familie te eten, vaak geroosterd lam en rood geschilderde eieren.

het Icarus blauwtje

We wilden uit eten gaan maar om met z’n tweeën in een verder leeg restaurant te zitten leek ons niet zo aantrekkelijk.

Het weer was redelijk, 20º, maar vanmiddag steeds dikkere sluierbewolking als voorbode van een naderende onweersstoring die morgen moet overtrekken.

Préveza 17-04-2017, maandag

Er werd code oranje voorspeld voor vandaag en omdat het niet duidelijk was wanneer de buien zouden vallen, vannacht of overdag vandaag, hebben we de camper gisterenavond verplaatst naar een hoger gelegen plek. We hebben de 2 Franse campers ook gewaarschuwd ( de Engelsen waren vertrokken en er was een Franse camper bijgekomen) die kwamen even later bij ons staan.

we zijn iets hoger gaan staan i.v.m.verwachte onweersbuien

Om half 5 vielen de eerste buitjes en tegen half zeven barstte er een hevig onweer los met enorme klappers recht boven ons hoofd die nadreunden boven de zee en in de bergen. Daarbij viel er heel veel regen met wat hagel maar na 3 kwartier was het weer voorbij.

Préveza parking bij haven N38.961081 E20.757341 Toen we kwamen was er plek genoeg maar spoedig daarna stroomde de grote parking helemaal vol

We zijn vandaag naar Préveza gereden, 50km zuidelijker, waar we op een parking bij de jachthaven zijn gaan staan. Geen mooie plek, op asfalt , maar er zouden nog buien kunnen vallen en we kijken uit op de jachthaven. De route was mooi langs de kust maar er vielen regenbuitjes waardoor het er maar grauw uitzag, niks geen mooie blauwe kleur van de Egeïsche Zee. En de weg was slecht, veel slijtage van het asfalt en gaten.

Was het gisteren uitgestorven in Ammoudia, in Préveza was het kneiterdruk. Gelukkig waren we bijtijds in de stad, na 12 uur was er geen parkeerplaats meer te vinden en stonden we helemaal ingebouwd. Gaan Nederlanders massaal op 2e paasdag naar de meubelboulevard, hier gaat men naar de terrasjes op de boulevard, alles zit bomvol. Er werd druk geflaneerd, af en toe meerde er een groot jacht af aan de kade, al met al een aardige sfeer, ook omdat er brede opklaringen waren.

de crisis treft niet iedereen in Griekenland

Préveza heeft een mooie winkelstraat met aardige winkels maar ze waren wel allemaal gesloten. Het is tot half vijf droog gebleven daarna weer een onweersbuitje en het was fris vandaag bij een matige wind en 17º.

Vanavond om 8 uur kwam de kustwacht vriendelijk  vertellen dat we maar 1 nacht mochten staan, dat kwam goed uit , dat waren ook van plan.

Paliambela(Thyrio) 18-04-2017, dinsdag

We hebben vanmorgen voor het eerst boodschappen gedaan in Griekenland en eerlijk gezegd niet op de prijs gelet dus of de boodschappen in de supermarkt veel duurder zijn dan in Nederland weten we nog niet.

Wel hebben we diesel getankt en dat was met €1,225 per liter 15 cent goedkoper dan in Italië.

gedoogplaats Paliambela N38.920192  E20.997082, vlakbij de camper een waterkraan

We zijn 50 km verder gereden, het grootste deel in oostelijke richting langs de Ambrakische golf. We staan bij een (gesloten) restaurantje in Paliambela(Thyrio) , 15 km te oosten van Vonitsa, aan de Ambrakische Golf, een binnenzee. Het was de laatste 4km een tamelijk steile afdaling via een smal weggetje in een niet al te beste staat, maar dan kom je wel op een mooi plekje. Stonden we vannacht nog met een Griekse en een Duitse camper , nu staan we helemaal alleen . We zijn hier 4 jaar geleden in de zomer ook geweest , toen was het tamelijk druk, er staan hier ook permanent caravans langs de waterkant op deze gedoogplaats, maar die zijn nu verlaten.

spin met mooi lijf (Ying Yang spin) heeft insect te pakken

Vanmiddag hebben we een eindje langs de zee gewandeld, er stonden heel veel bloemen in bloei en er waren daarom veel insecten waaronder de nodige vlinders.

Het weer was redelijk, zonnige perioden afgewisseld door wolkenvelden en 19º.

Aigio 19-04-2017, woensdag

Na ampel beraad zijn we vanmorgen vertrokken van het aardige plekje:

*er was code geel afgekondigd i.v.m. onweer in die regio vanmiddag. ( op de radar was er alleen onweer in het oosten )

*we stonden daar wel eenzaam (caravans nu nog niet bewoond), je zag niemand behoudens een man die gisterenavond in het restaurant kwam slapen en een visser die n het water voor ons met zijn bootje netten uitgooide.

We hebben 174 km gereden en we zijn in de Peloponnesos waar we zo’n 2,5 maand zullen zijn. We zijn nu in een deel van de Peloponnesus waar we nog niet eerder zijn geweest en dat zal de komende weken zo blijven op een kleine uitzondering (Nafplio ) na.

De weg was het eerste gedeelte slecht, gehotsebots over afgesleten asfalt en gaten maar we hadden een stuk tolweg naar Patras waarvoor we niets hoefden te betalen omdat er een gedeelte nog niet af was. Toen over de tolbrug (€13,30) en een stukje tolweg (€6,80) richting Korinthe.

de tolbrug over de Golf van Korinthe, de vebinding met de Peloponnesos

We staan in Aigio, zo’n 40km en oosten van Patras aan de Golf van Korinthe bij een restaurantje. We wilden eigenlijk op de officiële camperplaats gaan staan die hier 700m vandaan ligt. Daar was vanmorgen niemand en aangezien we nu eens een keer uit eten wilden( 1ste paasdag geen kip, 2e paasdag te druk en gistren het restaurantje gesloten), hebben we dat hier in dit restaurantje gedaan. We hebben daar vanmiddag lekker gegeten , Everdien Souvlaki van kip en ik Calamares wat hier wel Kalamares zal heten, Griekse salade en frites met 2 flessen bier voor €28,80. We vonden dat niet overdreven goedkoop, we dachten dat de prijzen hier wat lager lagen maar we zijn natuurlijk Marokko gewend en we kunnen het ons verkeerd herinneren.

Agio, vrij staan bij restaurantje , N38.219477 E22.147306

De eigenaar van de camperplaats kwam ook nog langs, hij was tijdelijk niet aanwezig geweest, maar we blijven hier gewoon staan, een goed plekje waar de hele middag vlakbij een nachtegaal heeft gezongen. En er zwommen wat oudere vrouwen, er zijn een paar restaurantjes, er zaten wat mensen op het terrasje en het was ook nog eens zonnig en 21,5º.

Archaea Korinthos (Ancient Korinthe), 20-04-2017, donderdag

We zijn vanmorgen vertrokken van het strand bij Aigio omdat er al een stevige wind stond die nog verder zou toenemen en het bovendien maar 17º zou worden. Daarom zijn we naar Korinthe gereden, op het gevaar af als klimaatvluchtelingen te worden bestempeld(2x verkast vanwege onweer, nu vanwege stormachtige wind). Het was maar 84km naar Korinthe, het grootste deel via de tolweg, die trouwens nu tolvrij was, die langs de met schuimkoppen getooide Golf van Korinthe voerde.

We staan op de camperplaats Aphrodites Water, een eenvoudige camperplaats , €10,- met elektra en douche inbegrepen. We wilden de wasmachine gebruiken , een van de redenen om hier naar toe te gaan, maar die was helaas kapot. De was is naar een wasserette gebracht door een Duitser die hier al de hele winter staat en als een soort assistent beheerder optreedt, ook prima.

Cp Korinthe , Afrodites Water, N37.9116 E22.8778

€10,- met elektra en gebruik douche

We blijven hier 3 dagen , het weer is matig , ook de komende dagen, en het is ook wel eens prettig om even ergens langer te staan dan elke dag naar een andere plek te rijden zoals de laatste dagen het geval was, door omstandigheden zullen we maar zeggen. En we staan hier vlakbij Archaea Korinthos, de opgravingen van het antieke Korinthe, daar gaan we morgen heen. We hebben ons voorgenomen om vooral op mooie camperplekken te gaan staan en daarnaast af en toe iets ‘cultureels’, te doen zoals het bezoeken van de oudheidkundige bezienswaardigheden die we de vorige keer niet hebben bezocht of een stadje , kerk of klooster te bekijken.

We wilden vandaag eigenlijk naar het dorp Dhiakofto gaan, niet alleen om daar aan het strand te overnachten maar ook met het treintje, die deels via een tandradbaan gaat daar waar het erg steil is, door een kloof te rijden maar door ‘omstandigheden’ gaat dat niet door, jammer want het schijnt toch een mooie ervaring te zijn.

Archaea Korinthos, alvast  een voorproefje voor morgen

Vanmiddag hebben we brood gehaald in een supermarktje die vlakbij de ingang naar oud Korinthe ligt. We konden van de weg al een deel van de opgravingen zien liggen, morgen gaan we meer zien.

En dan nu iets over de wind: er zijn windstoten tot over de 80 km p.u. en de temperatuur valt dan nog mee met 17º maar het voelt fris aan doordat de wind over de Korinthische Golf waait. Morgen moet de wind een stuk gaan afnemen.

Korinthe 21-04-2017, vrijdag

Aan het eind van de ochtend zijn we naar de opgravingen gegaan, omdat we 65+ zijn mochten we voor half geld, €4,- p.p. naar binnen.

We zijn eerst naar het museum gegaan, daar waren veel beelden ,vaak zonder hoofd, maar ook aardewerk zoals potten en vazen. Daarnaast andere gebruiksvoorwerpen en andere kleine objecten in vitrines tentoongesteld zoals terracotta sfinxen. En er zijn natuurlijk standbeelden van keizerlijke families.

mooi beschilderde vazen en potten, soms met een krijgstafereel, maar ook met afbeeldingen van dieren

Bijzonder mooi zijn de , uit villa’s uit de oude stad afkomstige ,mozaïeken zoals de kop van Bacchus ( Griekse naam Dionysus), de god van de wijn en wellust en een naakte fluit spelende herder voor 3 koeien. We vonden het museum zeker de moeite waard om te bezoeken.

onderste foto Bacchus

Daarna zijn we naar buiten gelopen naar de ruïnes van de oude stad Korinthe, oorspronkelijk gesticht door de Grieken maar verwoest door de Romeinen die echter in de 2e eeuw voor het begin van de jaartelling de stad weer opnieuw hebben opgebouwd. De opgravingen tonen de grote omvang van de stad die tot grote bloei kwam en een centrum werd voor de verering van de godin van de liefde, Afrodite. Deze verering ging gepaard met tempelprostitutie en bracht veel geld in het laatje van de tempels zodat de stad welvarend was. De Afrodite tempel stond hoog op een heuvel, de Akrokorinthos, deze werd door 1000 heilige hoeren bezocht. Het was een klim van 4 km naar de top van de heuvel, daar hebben we maar vanaf gezien. Het oude Korinthos werd in de 6e eeuw door een aardbeving verwoest.

Als eerste zijn we naar de restanten van de Tempel van Apollo gewandeld, een van de oudste tempels van Griekenland, er zijn nog zeven van de oorspronkelijk 38 Dorische zuilen over. Vanaf de tempel heb je een mooi uitzicht over de Golf van Korinthe.

Achter het museum staan trouwens nog delen van 3 Korinthische zuilen die vermoedelijk afkomstig zijn van de tempel van Octavia.

Vlakbij is de westelijke winkelstraat, althans de restanten daarvan. Je kunt de bogen van de ingang van een paar winkeltjes nog goed zien.

We zijn verder langs de opgravingen gewandeld en wat meer intact gebleven dan de rest van de ruïnes van tempels en andere Romeinse gebouwen, is de bron of fontein van Peirene die nog steeds voor de watervoorziening van het dorp hier zorgt.

terracotta kleine sfinxen in vitrine museum

Via een oude , met marmeren platen geplaveide weg, zijn we weer naar de cp gewandeld, nog geen kwartier lopen. En inmiddels staan er een Franse ,1 Zwitserse en 4 Nederlandse campers hier op de cp.

De wind was gaan liggen en het was bewolkt , 16º, een goede dag om oud Korinthe te bezoeken.

Korinthos 22-04-2016, zaterdag

Vandaag niet veel bijzonders gedaan, wat gelezen en een plannetje gemaakt voor de aankomende weken. We gaan een week of 2 naar verschillende plekken, hoofdzakelijk stranden, op het schiereiland Argolida in het oosten van de Peloponnesos. Het weer moet vanaf morgen weer beter worden, vandaag hoofdzakelijk bewolkt en een schamele 16º.

Ook in sommige Nederlandse kranten schijnt gestaan te hebben dat de Grieken de slechtste chauffeurs van Europa zijn. Uit eigen waarneming in de bijna een week dat we hier nu zijn kunnen we dat beamen. Er wordt veelvuldig handsfree gebeld, dat maakt je nog geen slechte chauffeur, maar er wordt roekeloos ingehaald voor bochten, slecht ingehaald (we zijn meerdere keren gesneden), er wordt te hard gereden en men schijnt met drank op achter het stuur te stappen enz.

Het resultaat is triest ,in de 19 dagen rondom Pasen zijn er 333 ongevallen geweest waarbij er 26 doden vielen en 19 zwaargewonden.

Het schijnt dat er tegen verkeersovertredingen nauwelijks wordt opgetreden door de politie, ze zeggen zelf dat ze te weinig geld voor benzine hebben om te patrouilleren. Nou moet ik zeggen dat we ook weinig politieauto’s zien rijden maar dat kan toeval zijn.

nog wat 'kopjes' uit het archeologisch museum in Korinthe

Nu stond er vandaag in de krant dat het Griekse begrotingsoverschot vorig jaar hoger was dan verwacht, 3,9% van het BBP terwijl het jaar daarvoor er nog een tekort van 2,5% was. Zou de ergste armoede ten gevolge van de crisis nu op z’n retour zijn, het BBP zegt iets over de toegenomen welvaart in een land, in het geval van Griekenland w.s. een afname van de armoede, het is te hopen.

We krijgen wel eens een vraag of we geen kaartje met een route kunnen afbeelding zodat het een beetje duidelijker wordt waar we ons bevinden. Daarom maar eens een poging daartoe , hier een kaartje van de Peloponnesos met de route die we morgen willen gaan rijden , van Korinthe naar Korfos.(jullie worden bediend  Karel en  o.a. Willem, niet helemaal op jullie wenken, maar toch)

Dit is een kaartje van het schiereiland Argolida waar we denken de komende 2 weken te zullen verblijven.

Korfos 23-04-2017, zondag

Het was 49 km naar Korfos waar we nu staan. Eerst een stukje over de snelweg, na Korinthe rechtsaf het schiereiland Argolida op. Het was ons al eerder gevallen maar de wegen in de Peloponnesos zijn tot nu toe beter dan we de eerste dagen hebben meegemaakt. Vandaag ook, weinig slijtage en maar 1 gat.

De weg lag voor een deel vrij hoog boven de zee met af en toe een mooi uitzicht vanuit de camper maar je kon nergens stoppen, laat staan dat men een uitzichtpunt had aangelegd.

We zijn bijna afgedaald, beneden ligt Korfos, wij staan voor het (nu leegstaande) witte huis aan zee, links van het rijtje bomen

Nadat we de hoofdweg hadden verlaten was het nog 10 km naar Korfos via een iets smallere, afdalende weg. Je zag van verre Korfos beneden in een baai, de Selonda Bay, liggen en toen we wat dichterbij kwamen konden we een camper zien staan.

We staan op een plek zoals we ze graag zien, pal aan het strand en 10 m. van zee met een fantastisch uitzicht over de baai met in de verte 2 eilanden. Aan de rand van het dorp Korfos met op 10 min. lopen een gezellige kleine boulevard met wat hotels, restaurants, een kleine jachthaven en wat vissersbootjes.

vrij staan , Korfos N37.75784 E23.12179

We willen hier een paar dagen staan dus we hadden flink wat brood ingeslagen. Het blijkt dat er niet alleen 2 kleine supermarkten zijn maar ook 2 bakkers, toch eerst het ‘oude’ brood maar opleuken in de koekenpan.

En ook het weer werkt mee aan het fijne gevoel wat we hier hebben, weinig wind, volop zon en 19º.

Er staan hier nog een paar campers, we staan op 50m van een Franse camper en 100m verder staan 2 oude busjes met Franse freaks.

vandaag gereden van Oud Korinthe naar Korfos, 49 km, ( van A naar B) 't is wel een Griekse kaart met dank aan Google Maps

Korfos 24-04-2017

Dankzij internet waren we vanmorgen al snel op de hoogte dat in het café/restaurant tegenover ons huis in Warnsveld er een brand woedde.

Een van de eerste dingen die ik ’s morgens doe, Everdien ligt dan nog in bed, is de kranten lezen op internet. Zo ook vanmorgen, en in het regionale dagblad De Stentor stond het bericht dat er een grote brand was uitgebroken om 6 uur vanmorgen. Ik las het bericht om 8 uur en omdat er een uur tijdverschil is, was het 7 uur in Warnsveld. Meteen gemaild en geappt met buurvrouw Annette en we waren meteen helemaal op de hoogte dankzij foto’s en een filmpje die ze stuurde. Na 1,5 uur was de brand onder controle en waren we gerust gesteld. Je voelt je toch machteloos als je zo’n berichtje leest en op zo’n grote afstand zit en niet weet wat er met je huis gebeurt.

Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen maar de schade is groot terwijl er sinds 1 april een nieuwe eigenaar inzit, diep triest voor die man. Een grote verbouwing, een nieuwe stap in je leven en dan dit.

vanmorgen foto vanuit de camper met de iPhone met tegenlicht en weinig wind, mooie gladde zee

Vanmorgen hebben we een stuk langs de baai gewandeld, tot de uiterste punt vanwaar je de andere kant over de zee kunt kijken. Trouwens het uitzicht op de eilanden hier voor ons verandert gedurende de dag door de stand van de zon en daarmee de lichtinval. Het water lijkt donkerblauw en is kristalhelder, je ziet goed de stenen op de bodem liggen. ’s Avonds zien we de lichtjes van de huizen die ver weg aan het water liggen, dat geeft haast een sprookjesachtige sfeer.

haventje Korfos

De Franse camper ‘hoort’ bij de 2 busjes die iets verder staan. We hebben een praatje gemaakt met de Fransman die in de camper woont, hij was 4 x in Marokko geweest. Hij had nu op Kreta willen overwinteren maar was daar weggegaan vanwege de kou en de storm. Toen is hij hier beland waar het ook fris was, 1 x had hij op een morgen 10 cm sneeuw gehad. Hij wil komende winter weer naar Marokko of Tunesië.

Korfos 25-04-2017, dinsdag

Gisteren kwam er een Duitse camper die aan de andere kant van het dorp ging staan. Daar is een officiële parking voor campers/caravans, aangegeven met een blauw bord met een caravan daarop. Die plek is w.s. in de Duitse campergids ,Mit dem Womo nach Griechenland’ opgenomen, je moet toch ergens je plekjes vandaan halen. Als we ons beperken tot Griekenland gebruiken wij het databestand met camperplaatsen in Griekenland op Google Maps van camperforumlid René Gout , anderen kunnen ook plekjes doorgeven, hij houdt dat bij. Verder nog de sites van Campercontact, het Duitse WOMO, de Franse P4N en het boek met cp’s van Facile en Route.

En we lezen reisverslagen over Griekenland van andere camperaars waar we de krenten uit de pap halen, zo hebben we dit plekje gevonden op de site van Jannie en Adrie ( nog bedankt daarvoor) die we kennen van Marokko. En soms ontdekken we zelf een plekje die we dan in ons verslag zetten met de coördinaten erbij zodat anderen er eventueel ook wat aan hebben.

Kolos ligt mooi in een baai

Als je langer vrij staat moet je op zoek naar water (drinkwater gebruiken uit flessen) , vaak zijn er stranddouches in Griekenland waar we met een gieter water voor onze tank in de camper kunnen tappen. Nu zijn hier de stranddouches nog afgesloten omdat het seizoen nog niet begonnen is maar vandaag ontdekten we een brandkraan zodat we morgen gevuld met water naar de volgende plek gaan want je weet maar nooit hoe het daar is.

de kerk van Kolos

Opnieuw een prachtige dag vandaag met volop zon, 20º en vanmiddag vrijwel windstil. Dat had zijn keerzijde, als het waait van zee heb je geen muggen, vanmiddag hebben we kennis gemaakt met de 1ste muggen van het seizoen, het zullen zeker niet de laatste zijn hier in Griekenland.

Archaia Epidavros 26-04-2017, woensdag

Vanmorgen eerst water gehaald, bij de brandkraan was ook een slang, dus helemaal gevuld met water zijn we de 31 km naar A. Epidavros gaan rijden. Eerst 10 km terug naar de 70 (naam van de weg)richting Epidavros waarbij we een flink stuk parallel reden aan die weg , gescheiden door een kloof ( zie kaartje waarop je duidelijk kunt zien dat we van Korfos eerst weer in noordelijke richting moesten en dat de wegen dicht bij elkaar lagen).

vandaag van Korfos naar A. Epidavros ( B naar C)

De weg lag weer mooi hoog boven de zee en na de afslag naar A. Epidavros moesten we nog 3 km dalen naar zee waaraan het dorp ligt. En toen misten we onze Tomtom met campernavigatie want de nieuwe Tomtom stuurde ons door kleine weggetjes naar het strandje waar we heen wilden. Op een gegeven moment reden we ons vast tussen een huis en een hek met een haag van vijgenbomen. We moesten weer langzaam achteruit en toen Everdien enige vuilcontainers had verplaatst konden we een doodlopend pad insteken en konden we draaien. En we bleven merkwaardig rustig, dat mag ook wel eens gezegd…… We kwamen op de parkeerplaats van een kerkje en daar zagen we aan de andere kant van de haven een parkeerplaats waar we zouden kunnen staan op de punt van de baai. We vroegen een man hoe we daar konden komen, ‘very easy’, en we kregen ook nog een paar sinaasappels van deze aardige man.

gedoogplaats A. Epidavros N 37.637019 E 23. 161718, mooi uitzicht vanaf de punt (iets rechts van het midden op de foto staan we)

Dus staan we nu op een plek waar we heel tevreden mee zijn, aan de deur kant kijken we uit op het haventje en de boulevard met zijn restaurantjes en gezellige terrasjes, de andere kant kijken we over zee uit. En we zien het strandje waar we heen wilden waar ook een camper staat.

ons 'luifel uitzicht' begin van de avond met wat tegenlicht

Archaia Epidavros is nog een vissersplaatsje maar leeft voor het grootste deel nu van het toerisme. Het is nu voorseizoen en de paar toeristen op de terrasjes maken het er alleen maar levendig op.

Hier op de parking staat een douche, we hebben dus hier water maar dat wisten we vanmorgen niet. Ook staan er lantaarnpalen op zonne-energie. Er is vanmiddag een Engelse camper bijgekomen, ze zijn ook een keer in Marokko geweest en zijn nu voor het eerst in Griekenland.

Epidavros, oftewel Paralia Epidavros, 27-04-2017,donderdag

We hebben besloten hier nog een dagje langer te blijven en morgen niet te vertrekken omdat het ons hier prima bevalt. Bootjes, vissersbootjes en zeilboten, varen voor onze neus langs de haven in en uit. Er zijn Griekse maar ook Engelse, Franse en ook wel Nederlandse toeristen aan boord van de (gehuurde) zeilboten.

Vanmiddag kwam er een jonge Nederlandse vrouw die met haar kinderen hier vlakbij aan het zwemmen was een praatje maken. Ze was hier voor een week met een zeilboot van haar schoonvader die een chartermaatschappij op een van de eilanden heeft.

Het dorp Epidavros heeft een leuke façade maar stelt verder niet zoveel voor. Een paar aardige winkeltjes, in één ervan van een eco boerderij hier in de omgeving hebben we bio olijfolie gekocht.

Er is in Griekenland ambulante handel gedreven vanuit pick-ups, bestelauto’s en kleine vrachtauto’s met een luidspreker erop, veelal gebeurt dit door Roma’s. Soms wordt er oud ijzer opgehaald , hier wordt er gevent met bloemen, planten potten, tuinstoelen etc. De douche hier vlakbij wordt gebruikt om water te tappen om de flora te verzorgen.

links sinaasappel bloesem op de rechterfoto een citroen bloemetje

Er zijn rondom de hoefijzervormige baai waaraan Epidavros ligt, veel citrus boomgaarden, veelal met sinaasappelbomen. Die staan volop in bloei, terwijl de rijpe sinaasappels nog aan de bomen hangen en de lucht is zwanger van de nogal indringende oranjebloesem geur. Als ’s avonds de wind aflandig wordt, ruik je het bij de camper.

Het was opnieuw een warme dag met weinig wind en ruim 24º. Hoewel we niet zulke bierdrinkers zijn, alleen met warm weer en dat was het , zijn we op een terrasje aan de boulevard een biertje gaan drinken.

Palea Epidavros 28-04-2017, vrijdag

Vanmorgen zijn we naar een oud theatertje hier vlakbij gewandeld. Je loopt tussen de olijf- en sinaasappelboomgaarden door en zie , daar ligt hij net alsof het zo hoort, wat natuurlijk al bijna 2000 jaar zo is: een klein theater behorend bij het beroemde theater en andere opgravingen van Epidavros die we morgen gaan bezichtigen. Bijzonder, want klein en oud, tegelijkertijd gewoon, mooi liggend in de omgeving hier. Er naast liggen nog restanten van een Romeins badhuis, omgeven door sinaasappelbomen die niet, zoals de andere boomgaarden, omgeven waren door een hek, uitnodigend om sinaasappels te plukken, wat we dan ook gedaan hebben.

het mooi gelegen kleine theater in Palea Epidavros

Gisteren zagen we hier voor de kust een trawler, een paar dagen geleden zagen we er nog een in Korfos die actief was voor de kust verder op zee. Die vissen de zeeën leeg, overbevissing is een groot probleem, zeker ook in de zeeën rondom Griekenland.

Daarom heb je hier ook viskwekerijen op grote schaal, in 2009 werden er door Google Earth voor de kusten van Griekenland en Turkije meer dan 15.000 viskwekerijen geteld.

1/3 Deel van de geconsumeerde vis in de wereld is afkomstig van viskwekerijen. En nadeel van de viskwekerijen is dat de vis gevoerd wordt met vis(meel). Een ander nadeel is het gebruik van medicijnen, diergeneesmiddelen, om ziektes te voorkomen. Resten van medicijnen kunnen in de vis achterblijven en kunnen worden geconsumeerd of komen in het zeemilieu terecht.

viskwekerij in de buurt van Palea Epidavros

Hier in de buurt zijn ook viskwekerijen, ze liggen tegen de kust aan. Er wordt de laatste jaren ook geëxperimenteerd met het kweken van duurzame vis, misschien dat dat de toekomst is.

Het wordt druk op de parking, naast de Engelsen en wij, zijn er vanmiddag een Nederlandse, 2 Franse en Duitse camper bijgekomen en ook een caravan.

Kilada 29-04-2017 ,zaterdag

Gisterenavond zijn we uit eten geweest in een van de weinige restaurantjes wat niet fast food-achtig eten serveert. Er zijn een stuk of 10 restaurantjes maar het hamburger met frites en pizza gehalte is hoog. We hadden een tip gekregen op het camperforum om stifado te gaan eten, we werden door een ober van een restaurant verwezen naar het etablissement waar wij zijn wezen eten. Er zaten wat mannen met knoestige koppen (niet te romantisch worden zei Everdien ) wat te drinken en wij waren de enigen die wat te eten namen. Everdien had sardientjes gebakken met een tomaten/ui prut die wat tegen vielen, ik had een stifado (stoofpot) van octopus met ui die erg lekker was. We moeten wel wennen aan het zeer kwistige gebruik van de olijfolie fles, het eten dreef in een olijfolie plas, er zal niet snel een olijfolie overschot zijn in Griekenland.

het mooie theater in Epidavros

Vanmorgen zijn we naar Epidavros gereden, 20 km het binnenland in, een mooie route grotendeels langs een kloof. In Epidavros zijn archeologische opgravingen maar de belangrijkste trekpleister is het theater, die is de best bewaarde van Griekenland. Het is gebouwd in de 4e eeuw v. Chr. en biedt plaats aan 14.000 toeschouwers. Het theater heeft een unieke akoestiek, veel gidsen demonstreren dat gretig aan de busladingen toeristen. Het is een indrukwekkend theater, de rest van de opgravingen zijn verre van spectaculair. Het stadion is goed te zien, voor de rest zijn het ruïnes o.a. van het Abaton , Epidavros was een kuuroord. In het Abaton werden zieken behandeld met geneesmiddelen, rituelen, meditatie en geestverruimende kruiden. Sommigen houden het er op dat er honden werden gehouden om wonden schoon te likken. In het museum zijn in vitrines medische hulpmiddelen te zien zoals scalpels en pincetten.

medische hulpmiddelen in het museum van Epidavros

Via een weg die door een mooi landschap voerde zijn we richting Salanti gereden maar we zijn ergens anders beland. Salanti is een strand dat erg afgelegen ligt ( we hadden 4 volkorenbroden gekocht + andere proviand) maar toen we een stadje naderden, kregen we in de gaten dat er iets niet klopte. We hadden de coördinaten ingevoerd van een stadje, Kilada, waar we naar toe wilden maar omdat we een dag langer in Palea Epivadros zijn gebleven, van ons lijstje geschrapt hadden.

Kilada, mooi uitzicht vanaf ons plekje, N37º24'40" E23º7'44"

Salanti ligt overigens maar 18 km hier vandaan maar we staan op een plekje aan de rand van Kilada met een mooi uitzicht op het stadje en de baai, dus we zijn hier gebleven en blijven morgen ook nog.

Het werd overigens broeierig warm, sluierbewolking en 27º, misschien komt er onweer vannacht.

Vandaag zijn we van Palea Epidavros (c) via Epidavros (d)  naar Kilada  (e) gereden, totaal ongeveer 60 km

Kilada 30-04-2017, zondag

Toen we vanmorgen een eindje gingen wandelen , zagen we aan de andere kant van het dorp een plekje die ons wel aanstond want wat rustiger dan die waar we de afgelopen nacht gestaan hebben. Daar loopt de weg naar het stadje achterlangs, niet dat we daar ’s nachts last van hadden maar er is wel verkeer tot aan het begin van de nacht.

Dus zijn we verkast, we staan nu aan een weggetje die o.a. naar het kerkhof loopt, met een mooi uit zicht over de baai van Koiladha en rechts van ons nog over een deel van de vissershaven en de grote kerk.

Kilada, ons plekje aan de andere kant van het stadje N37º25'0" E23º7'29"

We staan nu dichter bij het centrum en de terrasjes langs de boulevard die nog lang niet allemaal open zijn maar er is genoeg leven in de brouwerij. En de restaurantjes hebben geen hoog fastfood gehalte, er zijn wat trendy terrasjes, er is een leuke sfeer op de boulevard. Aan het begin van de avond zijn we dan ook een drankje wezen drinken op een van de terrasjes.

Kilada heeft niet alleen een vissers- maar ook een jachthaven, een jachtwerf en een grote boten opslagplaats. De stad is duidelijk op watersport toerisme ingericht hoewel het nu nog rustig is. In de jachthaven zagen we een jacht uit Amsterdam en een grote klassieke zeilboot uit Muiden, ook liggen er Engelse zeilboten.

De villa van W.A. is hier op minder dan 3km vandaan maar daar gaan we niet langs heen, we hebben geen oranje petjes bij ons:)

We kijken uit op de Franchthi grot aan de andere kant van de Koiladha baai, een prehistorische grot die al in 4000 v.Chr werd gebruikt als basiskamp door nomadische jagers, er zijn diverse voorwerpen, ook uit andere perioden gevonden. De 150 m lange grot kan ook bezocht worden, echter alleen in het toeristen seizoen.

Het was vandaag warm met 28º, aanvankelijk met sluierbewolking, toen het zonnig werd nam ook de wind wat toe waardoor het aangenaam aan voelde, de warmste dag tot nu toe in Griekenland.

Kilada 01-05-2017,maandag

In Griekenland is 1 mei niet alleen Dag van de Arbeid maar wordt ook het begin van de lente gevierd en het wordt ook wel de dag van de bloemen genoemd. Veel mensen maken bloemenkransen, ze trekken de natuur in en gaan massaal picknicken.

de vlinder links is een hooibeestje, de vogel is een bonte kraai

In Athene lopen  1 mei demonstraties nog wel eens uit op een confrontatie met de politie en gaat het er vaak hard aan toe.

De Griekse vakbond voor zeelieden (PNO) heeft voor vandaag een 24 uur staking uitgeroepen, alle veerboten blijven aan de kade. Een van de eisen is dat de werknemersrechten en de sociale zekerheid worden teruggebracht naar het niveau van voor de door het IMF en de EU afgedwongen bezuinigingen en hervormingen. De vakbond voor het spoorwegpersoneel heeft zich hierbij aangesloten zodat er ook geen treinen zullen rijden.

Hier in Kilada was van 1 mei weinig tot niets te merken, geen bloemenkransen of met bloemen versierde auto’s, wel zagen we af en toe vrouwen met een veldboeket bloemen in de hand wandelen.

En de vissers met hun kleine bootjes, de ZZP’rs, voeren vandaag gewoon uit en de grotere vissersboten met 5 of meer bemanningsleden, werknemers dus, hadden ook geen vrije dag. Wel was het op de terrasjes druk, net als gisteren op zondag, het was dan ook schitterend weer en nog iets warmer dan gisteren met 29º.

Costa Bianca, (Salantion) 02-05-2017, dinsdag

Vanmorgen water gehaald bij de begraafplaats, boodschappen gedaan en 18 km naar het noorden gereden. We staan nu op een mooi groot strand waar nog 5 andere campers staan, hoofdzakelijk Duitsers.

Voor ons het witte strand, wit door de kiezelstenen die er liggen en achter ons een verlaten vakantiecomplex bestaande uit een groot hotel ( type Oostblok) en stenen vakantiehuisjes. Het ziet er enigszins luguber uit, zo alles zonder ramen en deuren die eruit zijn gesloopt. Dat lugubere gevoel wordt w.s. versterkt omdat we weten dat het geheel gebouwd is ten tijde van de dictatuur van het kolonelsbewind van Papadopoulos c.s. , van 1967 tot 1974. Het staat nu als een soort monument ter nagedachtenis aan die periode hier in deze prachtige omgeving.

Want prachtig is het hier, ondanks het feit dat er verder niets is, geen water geen douches etc., maar wel rust en ruimte, een geweldig uitzicht over de zee, tamarisken naast ons op het strand, kortom , alle ingrediënten voor het ultieme Zwitserleven gevoel. We blijven hier een paar dagen genieten, vandaar dat we de nodige proviand en water hebben ingeslagen want winkels zijn kilometers verwijderd van deze plek.

prachtig strand, Salantion (Costa Bianca) N37º26'49"  E23º7'31"

Toen we een wandeling maakten zagen we een Duitse camper boven op een heuvel met een prachtig uitzicht over de zee en het strand. De plek was te klein voor 2 campers vonden we, we maakten een praatje met elkaar en wandelden verder.

Komt vanmiddag het Duitse echtpaar naar beneden gereden en ze waren tamelijk ontdaan: was er een Italiaanse camper op 2 m. afstand naast hun gaan staan , de deur en ramen open en keihard de muziek aan. Toe de Duitser vroeg of het niet wat zachter kon werd hij aangevlogen door de hond van de Italianen waarop hij die een klap verkocht. De Italianen stormden op de man af , er ontstond een vechtpartijtje , waarna de Italianen de politie belden. De kwam en sommeerden beide campers te vertrekken anders kregen ze een boete.

Wat een idioten, asocialen heb je overal maar juist bij dit plekje verwacht je dat niet, gelukkig dat we het niet gezien hebben, dan hadden we er niet zo’n prettig gevoel aan over gehouden.

vandaag van Kilada(E) naar Salantion(F) gereden, 18 km

Salantion 03-05-2017, woensdag

Er kwam hier zelfs een bakker langs vanmorgen, nu hadden we wel brood maar we hebben toch maar een volkorenbrood erbij gekocht. We moesten dezelfde prijs als in de winkel betalen, om de dag heeft hij volkorenbrood.

het 'kolonelshotel', de camper links van het hotel op het strand is die van ons

We staan dus bij het voormalige vakantiecomplex van de kolonels. Nu wil het toeval dat het op 21 april jl. 50 jaar geleden de rechtse kolonels de macht grepen door een staatsgreep in 1967. Zo wilden ze voorkomen dat de centrum linkse Georgious Papandreou in mei de verkiezingen zou winnen. Mensen met linkse sympathieën werden opgepakt en in strafkampen gezet, muziek van Mikos Theodorakis werd verboden maar illegaal juist mateloos populair. En de bekende zangeres Melina Mercouri ging in vrijwillige ballingschap en voerde in het buitenland verzet tegen de junta ,De dictatuur werd gesteund door de VS die ook wapens leverde omdat ze liever een rechtse dictatuur steunden dan dat ze een linkse regering zagen in Griekenland.

Het hoogtepunt van het verzet was de massale studentenopstand tegen de junta in Athene in 1973 waarbij minstens 24 studenten werden doodgeschoten toen het leger het gebouw van de Polytechnische Universiteit met tanks bestormde.de . Deze opstand leidde tot onenigheid binnen de junta en uiteindelijk werd in 1974 de democratie hersteld. Ik kan me nog herinneren dat we toen feestvierden en muziek draaiden van Liesbeth List die een lp met de Mauthausen liederen van Theodorakis zong.

Met name tegen de avond zie je vissersbootjes uit Kilada, dat ligt aan de andere kant van de baai. We zien ook het kerkje liggen waar we op een van onze wandelingen zijn geweest en vanwaar je een mooi uitzicht over de baai had en vanwaar we het witte strand waar we nu staan kon zien liggen.

Salantion 04-05-2017, donderdag

Hier staan over een afstand van ruim 1 km 2 kerkjes aan zee en aan de overkant van de baai in Kilada staat de grote kerk en aan zee , 1,5 km verder staat weer een kerkje. De zin daarvan ontgaat ons een beetje , de kerkjes zitten op slot, je kunt in het kleinste kerkje zien dat er 14 stoelen staan.

vanmorgen vroeg een vissersbootje uit Kilada hier voor de kust

kerkjes hierbij het strand

Als we langer in een land verblijven willen we ook altijd wat op de hoogte zijn van de politieke en sociaal economische situatie in dat land. Nu verschenen er deze week 2 berichten in het nieuws die met name arme Grieken weer hard zullen treffen.

Ten eerste : er is een akkoord op handen tussen de Griekse regering en de EU en het IMF over verdere ingrijpende hervormingen (bezuinigingen), in ruil voor weer een deel van het financiële steunpakket. Tegelijkertijd zal er ook gesproken worden over verlichting van de Griekse schuldenlast.

De hervormingen vinden plaats bij de pensioenen, belastingen en de arbeid. Zo gaan de belastingen omhoog, de belastingvrije voet van €8636 naar €5681. Wat ouderen bovendien hard zal treffen is dat de pensioenen weer omlaag zullen gaan en wel met 18%. Bovendien moeten ouderen die meer dan €470,- per maand krijgen belasting betalen en wordt de belastingaftrek voor medische kosten afgeschaft. Ook wordt er €56 miljoen bezuinigd op de verwarmingstoelage voor sociaal kwetsbare groepen. Een paar maand geleden was er op de Nederlandse tv nog de documentaire “Griekse Winter’ over hoe schrijnend de omstandigheden van deze groepen soms zijn omdat ze geen geld hebben om stookolie te betalen. Dit alles dient om het begrotingsoverschot te laten stijgen van 2,2% in 2018 tot 3,5% in de jaren erna.

Het 2e bericht over armoede in Griekenland zullen we tot morgen bewaren want de zon blijft hier gewoon nietsvermoedend schijnen en dat is toch een van de redenen dat we momenteel hier door het land reizen.

We stonden vanmorgen nog met 4 campers (2 Duitse , 1 Franse en wij) dus er is alle ruimte op het strand. Toch blijft de bakker maar komen, wij zijn de enigen die een brood kopen (€0,80), het oude brood die we anders in de koekenpan hadden opgeleukt hebben we aan de kudde schapen gevoerd die hier elke dag 2x voorbij komt, vers brood ruikt lekkerder en is ook lekkerder.

Salantion 05-05-2017, vrijdag

Er is iets vreemds aan de hand met sommige foto’s die ik in ons verslag plaats , ze zijn  niet scherp. Ze zijn wel scherp als de foto genomen is, ze staan ook scherp op de laptop als ze daarnaar geïmporteerd zijn. Als ze vervolgens geüpload zijn naar JouwWeb, de site waar ons verslag op staat, zijn ze niet meer scherp. Een voorbeeld is bv de foto in het verslag van gisteren van de visser, haarscherp staat de foto op de laptop maar in het verslag is hij niet meer scherp. Ik heb wel het idee dat het vaker voorkomt bij foto’s die genomen zijn als er ingezoomd is maar ik kom niet achter de oorzaak. Dus als er een niet al te scherpe foto in het verslag verschijnt, wat al langer het geval is, het is niet anders.

groot soort wolbij, maar wel 2 cm (wolbij is 8 tot 9 mm)

Nog even over de armoede in Griekenland. Er is een onderzoek geweest door een onafhankelijk instituut naar armoede in 2016. Het blijkt dat van de Grieken 13,6% in ‘extreme armoede’ leeft. ( bijna 1,5 miljoen Grieken) Onder extreme armoede moet worden verstaan dat men niet in de meest elementaire levensbehoeften kan voorzien, zoals eten en voldoende huisvesting. De armoede treft vooral gezinnen waarvan de kostwinner werkloos is en jongeren zoals studenten en jonge werklozen, de jeugdwerkloosheid is erg hoog. Bij 65+’ers blijkt zelfs een laag pensioen nog een soort vangnet te zijn tegen extreme armoede.

microvlinder

We zijn hier nu 4 dagen op het strand geweest en het weer vertoonde hetzelfde patroon. Weing wind tot een uur of 3 ’s middags , dan begon er een matige wind te waaien die welkom was want door de zon was het elke dag 27º.

Kilada 06-05-2017, zaterdag

En zo staan we weer, onbedoeld, zo’n 200 m van de plek waar we dinsdagmorgen zijn vertrokken.

Kilada, N37º25'02" E23º71'25"

Onbedoeld omdat we in Kosta, op het zuidelijkste puntje van Argolida wilden gaan staan. We hadden coördinaten van Paul en Marjan, die we 4 jaar geleden in Griekenland hebben ontmoet, gekregen en die hadden toen op een mooi plekje gestaan bij Kosta. Een mooi plekje zeker, dat vonden kennelijk ook wat miljonairs die niet al te bescheiden optrekjes hadden laten bouwen daar. We stopten voor een gesloten poort voor een villa, hier is het plekje. Achter ons stopte een auto en we kregen een glimp van een ander Griekenland te zien dan de armoede waar ik de afgelopen 2 dagen wat over heb geschreven. De poort ging open en de eigenaar kwam naar buiten op de voet gevolgd door vermoedelijk Filippijnen die op een drafje achter hem aan liepen. Er werden dozen wijn uitgeladen en naar de villa gedragen en wij konden op hetsmalle stukje, na een paar keer steken, draaien . Iets verder bij een villa zagen we weer een Filippijn iemand helpen bij een auto, ze zijn kennelijk geliefd als bedienden bij de welgestelden.

Het was een mooi gebied daar maar erg druk omdat op zaterdag kennelijk veel mensen naar het tegenover gelegen eiland Spetses wilden, overal stonden auto’s geparkeerd. . Het was al 28º aan het eind van de ochtend en we besloten om weer in het 30 km verder gelegen Kilada te gaan staan

Erg helder water, je ziet duidelijk de zeeflora op een meter diepte

En daar, pal aan zee, strand 50cm onder onze camperdeur bij een 4 treden stenen trapje, staan we nu dan, helemaal niet verkeerd. De vorige keer was dit plekje bezet, nu hebben we geluk, vlak na ons kwam een Italiaanse camper die we ook al in Korfos en vanmorgen nog in Salantion hadden gezien.

Deprano (Kondili beach)07-05-2017,zondag

Gisterenavond zijn we uit eten geweest in een visrestaurant en hoewel we geen grote fan van de Griekse keuken zijn waren de calamares en de sardientjes lekker Het is prettig als Everdien af en toe niet hoeft te koken. Everdien kookt in de camper altijd, ze kan het beter , sneller en lekkerder dan ik. Toen we terug kwamen bij de camper was het nog warm maar we konden vanwege de muggen niet buiten zitten, binnen hebben er ook nog 7 om zeep geholpen.

Vanmorgen zijn we naar Deprano vertrokken, hemelsbreed is het niet zo ver ( zie kaartje) maar aangezien er geen kustweg is moesten we een stuk door het binnenland en via een bergweg , een mooie route via een bochtige weg, zijn we richting Iria gereden. De berghellingen zagen soms geel van de bloeiende brem.

de afdaling naar de zee begint, in het midden van de foto de Golf van Argolida

Op een gegeven moment, voor Iria waar de afdaling begon , zag je beneden de Golf van Argolida liggen. Toen volgde er een een vruchtbare vlakte rondom Iria waar veel landbouw was.

Daarna nog een stukje kustweg naar Nafplio en vervolgens nog een steile (10%) afdaling via haarspeldbochten naar het strand, totale afstand 56 km.

Deprano, Kondili Beach, N37º31'43" E22º56'15",   de Duitse camper die naast ons staat is vanmiddag vertrokken

En we staan hier weer prachtig op dit strand aan de baai van Tolo met rechts het dorpje Vivari met jachthaven in de verte en voor ons de Golf van Argolida. Een groot strand die Kondili Beach waar overdag mensen uit de buurt komen zwemmen op deze zondag en waar maar 2 campers nu staan, naast ons nog een Franse bus camper met het jongen en meisje die we ook in Korfos al gezien hadden.

Het was weer warm weer met ruim 28º, aanvankelijk windstil met een plotselinge windvlaag maar vanaf 4 uur kwam er een krachtige wind vanuit zee, 60 km , dit werd al een paar dagen voorspeld dus kwam dit niet als een verrassing. Dit komt w.s. omdat het landinwaarts 32º was, opstijgende lucht daardoor.

vandaag zijn we in G beland , Deprano oftewel Kondili beach

Deprano 08-05-2017, maandag

De Franse freaks zijn vanmiddag vertrokken en er kwam een Duitse camper een eindje verderop staan. Dus staan we nog steeds met campers op dit strand van zeker 800m. En er kwamen vandaag ook maar weinig mensen om te zwemmen.

Er staan hier 7 vuilcontainers en dan ook nog eens een stuk of 10 vuilnistonnnen en toch barst het van het zwerfafval. Veel plastic zakken en de plastic bekers van de frappé , de koude (Nescafé )oploskoffie met ijsklontjes waar de Grieken gek op zijn.

rust en ruimte om ons heen

Het water van de zee hier is niet alleen helder maar ook zo intens blauw, tenminste als de zon schijnt. Vanmorgen was het eerst bewolkt en was het water wat grijzig, meteen toen ze zon scheen had het weer die blauwe kleur, althans dat lijkt zo want water is kleurloos. De zon straalt verschillende kleuren licht uit, als het water helder is worden de blauwe zonnestralen gereflecteerd waardoor het water blauw lijkt.

Ja, en dan de Franse verkiezingen: Dat we ooit blij zouden zijn met de overwinning van een rechtse politicus hadden we niet verwacht.

Toch zijn we blij met de grote overwinning van Macron, alles beter dan het rechts populisme als je uit 2 kwaden moet kezen. Maar afwachten hoe hij zich in de praktijk zal ontpoppen.

Nafplion 09-05-2017, dinsdag

Eergisteren had Everdien al het idee dat de minuscule kleine vliegjes die hier rondzweven haar staken beten. Nu waren er gisteren veel meer nog van de beestjes in de lucht en ze sloeg ze dood op haar lichaamsdelen, ze wist nu zeker dat ze staken/beten. Gisterenavond had Everdien grote bulten, eigenlijk meer plakkaten, op haar lijf die vreselijk jeukten en een branderig gevoel gaven. Ze heeft daardoor slecht geslapen.

parking bij jachthaven Nafplio, N37.56823 E22.80170

We zijn naar Nafplio gereden en staan hier op de parking waarvan een gedeelte voor bussen is en wij staan aan de zijkant met een mooi uitzicht op het fort Bourtzi op een klein rotseilandje voor de haven. Het is gebouwd in 1471 door de Venetianen

Het Venetiaans fort Bourtzi

Het is trouwens druk met bussen hier op de parking, schoolkinderen en bejaarden lopen in groepen de stad in, opgewacht door bedelende zigeunervrouwen met kinderen.

We zijn naar een apotheek gegaan en daar dacht men aan een allergische reactie, daar dachten wijzelf ook aan. Dus heeft Everdien antihistamine tabletjes en een zalf om verlichting van de jeuk te geven. En voor preventie de sterkste anti insecten spray die er is , iets met jungle formule, bevat 50% DEET + nog wat anders.

En omdat Everdien al een tijdje naar de kapper wilde en het er niet van kwam zijn we dit meteen maar gaan doen. ‘Angie Kokkini’ heette de trendy kapsalon, een naam die vertrouwen inboezemt dus daar heeft ze zich naar tevredenheid laten knippen. En omdat dat naar €16,- kostte en de diesel ook gezakt was tot €1,15 kan er vanavond wel een broodje Gyros af.

de Palemidhi-vesting

Nafplio is een mooie stad met nog een middeleeuws gedeelte waar we vanmiddag heen zijn gewandeld. Hoog boven de stad uit torent de Palemidhi-vesting, een enorme citadel, gebouwd tussen 1711 en 1714. Het is het grootste vestingcomplex van Griekenland en telt binnen de ommuring maar liefst 7 afzonderlijke forten. Daar zijn we niet heen geweest, je moet met de bus voor €13,- naar boven.

Wij zijn naar een ander historisch gedeelte geweest , het Acfronafplion, van beneden af zie je veelbelovende grote muren en een torentje grote muren maar dat was geen succes . Het is een flinke klim naar boven via ettelijke trappen en we liepen ons dood en moesten weer afdalen. Een schrale troost dat we de enigen niet waren. Maar halverwege de afdaling gevraagd bij een hotel hoe we er zouden kunnen komen. Vlakbij in een rots waren liften eigenlijk van een hotel boven maar probeer het maar. Inderdaad via de lift naar boven, waren er slechts schamele restanten van 4 Venetiaanse kastelen die er ooit hadden gestaan.

Het gevoel dat we luchtkastelen hadden nagejaagd werd teniet gedaan door het geweldige uitzicht die je had omdat je zo hoog boven de stad stond. Over de prachtige oude daken, naar het fort Bourzti en op de berg tegenover naar de citadel.

Daarna naar beneden afgedaald en door de mooie straatjes in het oude stadsgedeelte gezworven. Nauwe straatjes, erg leuke winkeltjes, veel bougainvilles tot over de straatjes, veel bloempotten ook en houten balkonnetjes. Werkelijk een heel leuk stadje.

We staan hier met een paar campers en voor ons staan Nederlanders uit Enschede, Tonnie en zijn vrouw die onze site ook bleken te kennen.

En we kregen vanavond werkelijk een Jehova getuige aan de camperdeur met het bewijs dat god bestaat verklaard in een Nederlandse brochure. Altijd aardig om als atheïst wat te discussiëren maar er was een klein kind van een jaar of 5 bij die verveeld bij papa aan de arm hing, best wat zielig.

vandaag maar 16 km van G(Kondili) naar H(Nafplio) gereden

Karathona Beach 10-05-2017, woensdag

Vanmorgen eerst het lekkerste volkorenbrood gekocht tot nu toe in Griekenland en daarna hebben we het kleinste stukje gereden tot nu toe, 5km , om op een andere plek te komen.

vrij staan Karathona Beach bij Nafplio N37º32'47" E22º49'12"

We staan op Karathona Beach aan een strand in een mooi baai ten zuiden van Nafplio. 4 Jaar geleden hebben we ook hier gestaan maar toen stonden we iets verder in een bos gescheiden van het strand door een weggetje die naar de strandtentjes ging, strandtentjes die overigens nu nog opgebouwd moeten worden, er zijn er maar een paar geopend De schoolvakanties waren net begonnen en er waren veel auto’s die af en aan reden, we zijn toen maar 1 dag gebleven, weg van de snelweg. Hier is het veel rustiger, we staan op een pad tegen het strand aan met 7 campers. De Engelsen die we ook in Ammoudia ontmoet hebben staan naast ons. Net als wij zijn zij ook rond gereden hier op het schiereiland Argolida. Een stel gaat morgen met de boot naar Kreta, het ander stel gaat vrijdag richting het zuiden van de Peloponnesus, wij vrijdag.

Everdien heeft vannacht beter geslapen, de jeuk was al wat minder. Ook ik ben er niet helemaal jeuk vrij vanaf gekomen maar ik heb slechts enkele bultjes. Overigens wist men in de apotheek niet om welk vliegjes het zou gaan die ons de bulten bezorgd hebben.

links de dode carreta carreta , ongeveer een meter lang                                   hier rechts de Griekse landschildpad ,kan ongeveer 30cm zijn

Toen we vanmorgen naar het strand reden konden we nog een schildpad ontwijken die over de weg kroop, een Griekse landschildpad. Hier vlak bij op het strand ligt een grote zee schildpad een carreta carreta, wel een beetje bizar en een triest gezicht. Schildpadden sterven nog wel eens omdat ze plastic dat in de zee drijft voor een kwal aan zien, hun voedsel.

Het weer was vandaag wat minder, het begon vanmiddag te waaien en het was maar 23º, dat zijn we de laatste tijd niet meer gewend.

Nafplio 11-05-2017, donderdag

De zeeschildpad is vanmorgen verwijderd door een machine met een grijpbak nadat gisteren er de kustwacht was wezen kijken. Daar zijn we wel blij mee, vrolijk word je niet van zo’n toch zeldzaam dier die dood op het strand ligt.

kappertjes struik

We zijn vanmorgen over een pad onderlangs de rotsen richting Nafplio gewandeld tot we de rots zagen waarop de Acronafplion staat. Toen we daarbovenop stonden eergisteren en deze kant uitkeken zeiden we nog wat is het daar mooi. En niet alleen de zee en de kust, ook het pad waarop we liepen was mooi en telkens een ander uitzicht als je weer een bocht om kwam. Als het pad even iets verder van zee liep waren er goedverzorgde bomen en struiken Er stonden cipressen, granaatappels, bougainvilles, cactussen, oleanders en  palmbomen langs het pad geplant die d.m.v. slangen van water werden voorzien.

in het midden van de foto zie je het pad dat daar om de rots loopt

We staan nu omgeven door Engelsen want achter ons is ook een erg grote camper komen staan met een Engels paar, een Landau met slide outs. Ze zijn gisteren in Griekenland gekomen en dit is hun 2e stop.