St Victor sur Loire 24-08-2015 maandag

Vanmorgen zijn we langs het camperbedrijf van Notin geweest in Feurs i.v.m. de accu’s. Daar zei men dat 12,4V heel normaal is en dat de 12,7V die we bij de vorige AGM accu’s altijd hadden , hoog is. Nu hadden we al een berichtje gekregen via het camperforum van een Marokkoganger (dank je wel Gerard) dat er w.s. niets aan de hand zou zijn. Maar voor de zekerheid toch maar langs het camperbedrijf gegaan, het lag toch op de route. Overigens waren er in Feurs nog meer camperbedrijven gevestigd, niet alleen Notin maar ook bv Chausson.

camperplaats St. Victor sur Loire N45.44809  E4.25619

We staan nu 80km verder in St Victor sur Loire, vlakbij Saint Etienne. De camperplaats, gratis met voorzieningen , ligt weer aan een stuwmeer in de Loire, Lac de Grangent. Omdat de camperplaats hoger dan het meer ligt hebben we een mooi uitzicht over het water. Dit meer is weer heel anders dan het Lac de Villerest, de rotswanden rijzen hier steil uit het water omhoog. Er loopt een wandelpad langs het meer zodat je er gedeeltelijk om heen kunt lopen.

Lac de Grangent

Er is hier een zeilschool, je kunt een rondvaart maken en er is een strandje beneden bij het meer. Nu is het nog geen strandweer, na de dip van gisteren schijnt wel af en toe de zon na nog wat buitjes vanochtend en is het 21º.

De lijsterbessen kleuren rood, DWDD begint volgende week weer, allemaal tekenen dat de herfst er aan komt.

Retournac 25-08-2015 dinsdag

We zijn zo’n 60 km stroomopwaarts langs de Loire gereden, eerst via D wegen door bossen en daarna een stuk via de N88 die gedeeltelijk 4 baans was door een meer bergachtige omgeving.

vrij staan aan de Loire bij Retournac, N45.20302  E4.0458

We staan nu in Retournac, vlakbij de officiële camperplaats. Vanaf de camperplaats heb je geen zicht op de Loire, wij staan zo’n 10m van de rivier af met vrij uitzicht. We stonden er nog geen 10 min., net de tafel en stoelen buitengezet, toen de politie langs reed, geen probleem dus om hier te staan.

Het is hier heerlijk rustig, af en toe hoor je een lachende specht, er huppelt een konijntje in de verte, er rijdt eens een visser langs en er dobberen wat eendjes in het water. Aan beide kanten van de Loire loopt een wandelpad, kortom een heerlijke plek om te staan.

Retournac, brug over de Loire

Retournac 26-08-2015 woensdag

Het water in de Loire was niet helder zoals gisteren, maar was troebel en had een groen/grijze kleur. Een visser vertelde dat door het onweer van zondag er klei uit de bergen was weggespoeld en dat de kleideeltjes de oorzaak van het troebele water waren. Het was nu goed om te vissen zei hij en hij ving 3 karpers van 7 tot 9 kilo die hij, na een foto gemaakt te hebben, weer terugzette in het water.

de karper hapt naar lucht en gaat weer terug in het water

Vanmorgen was er markt in Retournac, we hebben wat groente gekocht tegen een wat hogere prijs dan we in Nederland gewend zijn. Retournac is een aardig dorpje, nu levendig door de markt en door de toeristen die de terrasjes bevolken. Over een paar weken zal dat wel anders zijn, we zien wat laatste Nederlandse toeristen met kinderen, volgende week zijn in Nederland alle scholen weer begonnen , in Frankrijk trouwens ook.

Retournac, aardige gevel van de bakker

Evenals gisteren is het vandaag weer stralend weer en met 28º nog iets warmer dan gisteren.

Vorey sur Arzon 27-08-2015 donderdag

We zijn een klein stukje, 13km , stroomopwaarts de Loire gereden. Een mooie route door de Gorges de La Loire door een paar aardige dorpjes.

riviertje de Arzon stroomt langs de camperplaats Vorey N4518669 E3.90482

We staan nu op een kleine camperplaats, 3 plaatsen en het kost hier €2,- voor een overnachting. De camperplaats ligt aan het riviertje de Arzon en het is hier rustig want het is hier aan een doodlopende weg.

De Arzon stroomt iets buiten het dorp Vorey in de Loire, daar zijn we vanmiddag heen gewandeld. Ook door het dorp Vorey maar daar ben je vrij snel uitgekeken.

Gorges de La Loire bij Vorey sur Arzon

Het was vandaag een warme dag, meer dan 30º, gelukkig stond er wel wat wind.

Vorey sur Arzon 28-08-2015 vrijdag

We zijn nog een dag in Vorey gebleven, niet omdat de camperplaats zo mooi gelegen is, in Retournac stonden we veel mooier, maar uit praktische overwegingen. De camperplaats ligt naast een camping, behoort misschien wel tot de camping want de €2,- voor een overnachting moeten we bij de receptie betalen. Uit praktische overweging omdat we de wasmachine konden gebruiken op de camping. Kom daar maar eens om in Nederland, daar heb je ook wel camperplaatsen bij campings maar daar betaal je wel meteen de hoofdprijs.

Op de camping zitten opvallend veel Nederlanders, een flink aantal vertrok vanochtend, vooral gezinnen met jonge kinderen.

fontein Vorey

We zitten nog steeds in de Auvergne, de Haute Loire en in de streek de Velay. Die staat bekend om zijn vulkanische gesteente, daar merk je hier niet veel van. Hier zijn de hellingen groen bebost en met weilanden, doet wel wat aan de Ardennen denken.

Maar wat was het warm vandaag, 32,5º , met weinig wind kon je alleen maar in de schaduw lezen, waar overigens niets mis mee is.

camperplaats Beaulieu N45.12603 E3.94588

Beaulieu 29-08-2015 zaterdag

Vandaag zijn we weer een stukje verder gereden, 13km naar Beaulieu. We wilden eigenlijk naar Le Puy en Velay maar daar hebben we vanaf gezien om dat het met 33º niet zo aantrekkelijk is om een stad te bezoeken.

Daarom staan we nu bij Beaulieu op een gratis camperplaats met voorzieningen w.o. 4 stroomaansluitingen, landelijk gelegen in een mooie heuvelachtige omgeving.

de heuvels bij Beaulieu

We zijn  aan het begin van de avond naar een parking van een schiethal gegaan, de schietvereniging is nog met vakantie tot 5 september. Dit omdat de weg vlak voor de cp langs loopt.En een prettige bijkomstigheid is dat er tegenover de hal een pizzeria is gevestigd, evenals gisteren (toen hebben we een kebabschotel gegeten) is het nu ook te warm om te koken.

Parking bij de hal van de schietvereniging:

N 45.12561  E3.94648

Thueyts 30-08-2015 zondag

Toen we vanmorgen langs de camperplaats reden om van de service gebruik te maken, hoorden we van onze voormalige buren dat het de hele nacht lawaaiig was geweest door het verkeer, dus we hebben geen spijt van onze beslissing om te verkassen.

We zijn via een mooie route door de Gorges de la Loire naar Le Puy en Velay gereden, een bedevaartsoord met een lange geschiedenis die teruggaat tot de Kelten die hier al een vereringscultus hadden. Vervolgens zou hier in de 5e eeuw Maria zijn verschenen en sindsdien komen er horden pelgrims, nu komen er zo’n half miljoen bezoekers per jaar naar Le Puy. Het is o.a. het startpunt voor de lange tocht naar Santiago de Compostella.

kapel St Michel

Je ziet van verre al 2 vulkanische rots pieken met op de ene een lelijk 23m hoog rood bronzen beeld van Maria met kind. Je kunt niet alleen de 130m hoge rots beklimmen maar ook nog verder tot boven in het beeld. Ook de andere rots kun je beklimmen, 80m hoog en bovenop staat de erg fraaie kapel St Michel d’ Aquille. Omdat het weer een warme dag is zijn we niet naar boven geklommen maar van beneden af zie je ook de Byzantijnse stijlelementen. We hebben dus wel de naar het schijnt fraaie muurschildering van het Laatste Oordeel gemist. En omdat we niet verder Le Puy zijn gaan bezichtigen hebben we ook niet de mooie kathedraal gezien.

camperplaats Thueyts N44.67225  E4.21949

We zijn doorgereden naar Thueyts, van de Auvergne de Ardêche in waar het landschap ook veranderde. Had je in de Auvergne nog eerst vergezichten op oude vulkanen, in de Ardêche reden we al snel kronkelend door de bergen. Na de pas col de la Chavade, 1266m, kregen we een afdeling van meer dan 10km , 10%, de Gorges de l’Ardêche in.

diep beneden stroomt de Ardêche met de Pont de Diable

We staan nu in Thueyts op een gratis camperplaats. Vlakbij de camperplaats is een uitzichtpunt met een fantastisch uitzicht over de gorges en diep beneden op de Pont de Diable. Bij de brug is de Ardêche diep genoeg om in te zwemmen, verder stroomt er weinig water.

Thueyts is een aardig dorp met een klein historisch centrum, iets buiten het dorp is nog een uitzichtpunt met mooie vergezichten.

Vallon Pont d’Arc 31-08-2015 maandag

Het was vandaag weer een prachtige route, eerst van Thuyets naar Aubenas helemaal langs de Ardêche. Vlakbij Aubenas ligt het dorpje Vogüé, alleen om de naam al zou je daar heen willlen. Tomtom wilde ons over een eenrichtingsverkeer brug de verkeerde kant in laten rijden, we zijn toen doorgereden naar het schilderachtige dopje Lanas, 2km verder. Hadden we daar immers niet een aantal jaren geleden zo mooi langs de Ardêche vrij gestaan? Maar helaas borden met ‘camping sauvage interdit’.

het dorpje Lanas

Daarom zijn we doorgereden naar Vallon Pont d’Arc. Hoewel het hoogseizoen voorbij is, waren er nog erg veel toeristen op de weg waaronder ook talrijke landgenoten en ook de nodige campers. Dat het hier toeristisch is bleek uit de afwisseling van campings, verhuurbedrijven van kano’s en kajaks en ook nog wijngaarden. Af en toe reed je weer langs de Ardêche waar het wemelde van de kano’s etc.

camperplaats Vallon Pont d'Arc

We staan nu op de camperplaats in Vallon Pont d’Arc,€6,- met voorzieningen. Naast de camperplaats is een klein busstation vanwaar gratis busjes, navettes, naar toeristische bestemmingen in de buurt vertrekken. We zijn vanmiddag naar de Pont d’Arc geweest met zo’n navette. De Pont d’Arc is een grote , natuurlijke boog over de rivier, wellicht een overblijfsel toen de Ardêche daar ondergronds was. Er zijn kloofwanden tot zo’n 300 m hoog, erg fraai om de boog te zien.

de Pont d'Arc

Dat vonden behalve wij ook talrijke andere toeristen en omdat er een stuk strand bij de pont ligt en het vandaag weer 33º was, waren er erg veel zwemmers, zonnebaders en mensen die loom onder de bomen lagen. Wat moet het hier nog geen week geleden een gekkenhuis zijn geweest als het nu al zo druk is.

Vallon Pont d’Arc 01-09-2019

Vallon is een aardig stadje. Het opvallendste gebouw is een nogal lomp ‘kasteel’ in Louis XVIII stijl waarin het gemeentehuis gevestigd is.

winkelstraat Vallon Pont d'Arc

Dat er veel toeristen in deze streek komen zie ook aan het winkelaanbod in Vallon. Veel zeep, kettingen en strandjurkjes bepalen het straatbeeld. Er zijn leuke pleintjes met de nodige restaurantjes en terrassen en er heerst een leuke toeristische sfeer, naast ouderen zie je ook veel jongeren.

Achter de camperplaats is een berg met daar bovenop de ruïne van het kasteel Chastelats . Je hebt niet alleen een fraai uitzicht over de Gorges en aan de andere kant over Vallon maar er waren ook veel mooie vlinders.

uitzicht vanaf de kasteel ruïne over de buitenwijken van Vallon

Er werd zwaar onweer voorspeld maar het heeft vannacht alleen maar een tijdje geregend en vanmorgen nog af en toe wat gedruppeld. De hitte is verdreven en het was vanmiddag met aardig wat zon 27º.

Aïguéze 02-09-2015 woensdag

We wilden vanmorgen naar het Bois de Palïolive gaan maar we zijn vlak voor het bos blijven steken. Niet letterlijk want we hadden gelukkig het bord max. breedte 2,10m niet gemist, aangezien we 2,25m zijn was het anders fout gegaan. Jammer want in het bos zijn talrijke grillige rotsformaties te zien die door erosie gevormd zijn in het kalksteen.

vrij staan   Aïguéze N 44.30600,  E 4.55366

Nu staan we in Aïguéze in een oude amandelboomgaard aan de rand van een beboste helling.

En deze plek maakt alles weer meer dan goed: je staat niet alleen lekker vrij maar je hebt ook nog eens uitzicht over de wijngaarden op het middeleeuwse dorpje Aïguéze met daarachter de Rhônevalleien in de verte zie je dan ook nog de Mont Ventoux.

ons luifeluitzicht op Aïguéze en links de Mont Ventoux

Vlakbij stroomt de Ardêche langs Aïguéze en je hebt een paar punten vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de rivier, stroomopwaarts of stroomafwaarts richting de Rhône.

Het dorpje Aïguéze en de Ardêche stroomopwaarts

Er is een mistral gaan waaien en dat zal de komende dagen ook zo zijn. Wat koelere lucht uit het noorden heeft Zuid Frankrijk bereikt, 24º vandaag en omdat de mistral maar 40km per uur is, voelt dat niet verkeerd.